PDA

Bekijk Volledige Versie : Vreemdelingenbeleid benutten tegen terroristen



Waterval
14-05-03, 13:05
Uitgegeven: 14 mei 2003 13:13

DEN HAAG - Nederland kan en moet er meer werk van maken om mensen die zich bezighouden met terroristische activiteiten, niet toe te laten of uit te zetten. Zo zouden opsporingsdiensten, de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND en andere betrokken instanties actief relevante gegevens moeten vergaren en aan de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst AIVD doorgeven.

Die verplichting bestaat nu nog niet zodat veel belangrijke informatie op de plank blijft liggen. Ook is een databank mogelijk waarin de gegevens worden opgeslagen van personen die mogelijk een gevaar kunnen vormen voor Nederland. Dat stelt de Adviescommissie voor vreemdelingenzaken (ACVZ) woensdag in een advies aan minister Donner van Justitie.

De commissie doet 21 aanbevelingen om via het vreemdelingenbeleid het huidige nationale actieplan voor terrorismebestrijding en veiligheid te verbeteren. Er moet vooral meer worden gedaan aan preventie.

Risicolanden

Zo moeten personen die vanuit zogeheten risicolanden naar Nederland willen komen, al in hun eigen land worden gecontroleerd. Dat kan op het moment dat zij een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) aanvragen. Er komen meer mensen naar Nederland met een MVV voor een regulier verblijf dan via een asielprocedure.

De commissie wil dat Nederland risicoprofielen opstelt, zoals in Canada. Daar worden al jaren vreemdelingen- en veiligheidschecks uitgevoerd aan de hand van profielen voor individuen. Jaarlijks worden daarmee enkele honderden mensen geweigerd omdat zij niet 'safe' zijn. Voor de asielprocedure bestaan in Nederland al soortgelijke profielen.

Spanning

De commissie erkent dat hiermee spanning ontstaat tussen het recht van het collectief op veiligheid en de individuele rechten op privacy. Die persoonlijke rechten moeten en kunnen binnen het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens blijven, aldus de commissie.

Volgens voorzitter T. van Os van den Abeelen van de commissie kan met de verzamelde gegevens niet alleen een strafrechtelijke aanpak volgen maar is ook een bestuurlijke maatregel mogelijk. Via het bestuursrecht is het wellicht eenvoudiger de vreemdeling ongewenst te verklaren en bij voorbaat te weren of uit te zetten als die persoon al hier is.

Daarvoor moet een nieuwe procedure komen om de informatie van de AIVD te kunnen gebruiken, zonder dat inzicht wordt gegeven in de werkwijze van de AIVD. In het strafrecht ligt een en ander moeilijker in verband met de bewijslast.



nu.nl

Waterval
14-05-03, 13:07
Daarvoor moet een nieuwe procedure komen om de informatie van de AIVD te kunnen gebruiken, zonder dat inzicht wordt gegeven in de werkwijze van de AIVD. In het strafrecht ligt een en ander moeilijker in verband met de bewijslast.

Heeej, dat komt me bekend voor.....

lennart
14-05-03, 13:11
Geplaatst door Waterval
Heeej, dat komt me bekend voor.....

Politiestaat Nederland is geboren :(

Waterval
14-05-03, 13:15
Yep, heeft Chatoloog de rechtszaak toch verloren...

Hoe zeggen ze dat ook alweer: Een veldslag gewonnen, maar de oorlog verloren.

Dit kabinet zal denk ik niet veel moeite hebben met een politiestaat.

Waterval
14-05-03, 13:38
Op zich heb ik er geen problemen mee. I 'm already in. Ik ben zeker pro veilig Nederland, Europa en wereld.

Waterval
14-05-03, 13:41
Ik denk dat het wel iets zal helpen, alleen ben ik bang voor eenzijdigheid wat betreft uitvoering. Worden mensen uit Engeland net zo goed gescreend als mensen uit bijvoorbeeld Jemen? Er zit namelijk toekomst in terroristen van niet- Arabische afkomst.

Waterval
14-05-03, 14:01
Geplaatst door J.M.T.
Er zitten natuurlijk wel haaktjes en oogjes aan want als het een asielzoekers is die om politieke redenen moet vluchten dan kun je nauwelijks verwachten dat hij in het land waaruit hij moet vluchten een vrijbriefje-van-goed-gedrag van zijn (onderdrukkende) regering krijgt.


Hmmm, 2 vliegen in één klap voor onze nieuwe regering!

Puk
14-05-03, 15:04
Geplaatst door lennart
Politiestaat Nederland is geboren :(

Bij mij gaat de vlag uit!

:fparty:

manc
14-05-03, 15:30
Geplaatst door Waterval
Yep, heeft Chatoloog de rechtszaak toch verloren...

Hoe zeggen ze dat ook alweer: Een veldslag gewonnen, maar de oorlog verloren.

Dat is precies het allereerste wat ik dacht toen er 'gelek't werd over al die problemen bij het rond krijgen van rechtzaken tegen vermeende terroristen. De sociale onrust, de maatschappelijke verontwaardiging en de publieke frustraie over het (mogelijk) ploffen van 2 rechtzaken tegen deze jongens is natuurlijk koren op de molen van de AIVD en de mensen die de AIVD en het OM meer bevoegheden willen geven.

De 'lacherige' houding van chatoloog cum suis, om het zo maar te omschrijven en de 'jullie kunnen ons lekker toch niks maken, nanananananaaa' uitspraken in de media (want zo wordt het gewoon opgevat hoor) zullen dus als een boomerang terugklappen in het gezicht van laatstgenoemden.



Dit kabinet zal denk ik niet veel moeite hebben met een politiestaat.

Ik vind nochthans het woord 'politiestaat' niet bepaald op zijn plaats.