PDA

Bekijk Volledige Versie : Raadsel: waarom willen mannen niet trouwen?



Waterval
15-05-03, 11:42
Raadsel: waarom willen mannen niet trouwen?

Het huwelijk heeft voor mannen meer voordelen dan voor vrouwen, zegt psychologe Shelley Taylor. Maar het rare is dat vrouwen liever willen trouwen dan mannen.


Door Ellen de Bruin


Vrouwen zijn meestal gretiger om te trouwen, en in het algemeen om stabiele monogame relaties aan te gaan, dan mannen; die willen liever alle opties openhouden. En dat is eigenlijk heel raar, zegt Shelley Taylor, hoogleraar sociale en gezondheidspsychologie aan de Universiteit van Californië in Los Angeles (UCLA). Want trouwen is veel gezonder voor mannen dan voor vrouwen.

Voor mannen heeft een goed huwelijk bijna alleen maar voordelen, voor vrouwen zitten er ook nadelen aan vast. ,,Ik kijk weleens naar vrienden van me die altijd vrijgezel zijn gebleven en dan denk ik, trouw nou toch gewoon, je doet jezelf er een enorm plezier mee en je leeft veel langer'', lacht ze. ,,Als ik een man was zou ik echt meteen trouwen zodra zich een goede mogelijkheid voordeed.'' Ze noemt het de 'huwelijksparadox'.

Het traditionele idee, zegt ze, is dat mensen sociale en psychologische steun krijgen van hun partner. En dat klopt ook. ,,Maar over het algemeen blijken mannen die steun alléén van hun vrouw te krijgen, terwijl vrouwen ook veel sociale en psychologische steun krijgen van vriendinnen en familieleden, bijvoorbeeld hun moeder. Vooral van andere vrouwen, ja.'' Die zijn daar nu eenmaal gemiddeld beter in dan mannen, beargumenteerde Taylor al in haar vorig jaar verschenen boek The Tending Instinct.

Bovendien is het huwelijk - of elke stabiele relatie, of je nu getrouwd bent of niet - voor vrouwen veel meer een bron van stress en problemen dan voor mannen. ,,Als mannen thuiskomen van hun werk, worden ze meteen rustig'', zegt Taylor. ,,En voor alleenstaande vrouwen geldt dat ook. Dat blijkt uit onderzoek waarbij hun lichamelijke stressreacties gemeten zijn. Maar bij getrouwde vrouwen blijft het stressniveau nog tot laat op de avond verhoogd. Voor die vrouwen betekent thuiskomen niet meteen 'rust en veiligheid', zoals bij hun mannen.''

Iets vergelijkbaars is te zien in onderzoeken naar de manier waarop echtparen ruzie maken. ,,We zien dat vrouwen bij een echtelijke ruzie heel veel stresshormonen aanmaken, en mannen veel minder. Het doet ze gewoon niet zoveel, blijkt.'' Als twee mannen om een parkeerplaats strijden, pieken hun stresshormonen weer wel.

Zowel mannen als vrouwen ondervinden de voordelen van een goede, stabiele relatie, zegt Taylor, maar voor mannen zijn die voordelen dus groter en vrouwen krijgen er meer nadelen bij cadeau. Waarom willen mannen dan toch vaak hun opties openhouden?

,,Het gangbare idee daarover komt uit de evolutietheorie'', zegt Taylor. ,,Dat mannen hun zaad zouden willen verspreiden bij zoveel mogelijk vrouwen. Maar uit onderzoek blijkt dat er feitelijk weinig verschil in promiscuïteit tussen mannen en vrouwen bestaat, en het verschil dat er is, wordt veroorzaakt door een páár mannen met heel veel partners. Dus wat mij betreft is de paradox van het huwelijk nog steeds een paradox.''

NRC 15-05-2003

Zahera29
15-05-03, 11:50
Ik heb niet je hele bericht gelezen (was me al te veel tekst :tik: )

Maar het is zeker geen raadsel waarom mannen niet willen trouwen.
En waarom niet (want daar gaat het toch om?).
Mannen voelen zich dom wanneer ze gebonden zijn aan een vrouw.
Vrouwen hebben tegenwoordig (alhoewel dat al een lange tijd gaande is) de kans om zich vrouw te voelen, onafhankelijk te zijn, te werken, kinderen krijgen, huishouden te doen enz. enz. en nog krijgen ze het voor elkaar om vaak zonder programma alles op rolletjes te laten verlopen.
Terwijl mannen met een van 9- tot- 5- job uitgebust zijn en niks meer aan kunnen als ze een stap in huis hebben gezet.....

Kortom voor mij geen raadsel :hardlach: :knipoog: :tik: :duivels: :schok:

Waterval
15-05-03, 11:52
Geplaatst door Zahera29
Ik heb niet je hele bericht gelezen (was me al te veel tekst :tik: )

Maar het is zeker geen raadsel waarom mannen niet willen trouwen.
En waarom niet (want daar gaat het toch om?).
Mannen voelen zich dom wanneer ze gebonden zijn aan een vrouw.

Kortom voor mij geen raadsel :hardlach: :knipoog: :tik: :duivels: :schok:



Klopt, ik zou mezelf erg dom voelen als ik met jou zou trouwen. :p

Mark
15-05-03, 11:55
Geplaatst door Waterval
Klopt, ik zou mezelf erg dom voelen als ik met jou zou trouwen. :p

Zo, die zit :)

Waterval
15-05-03, 11:57
Geplaatst door Zahera29
Terwijl mannen met een van 9- tot- 5- job uitgebust zijn en niks meer aan kunnen als ze een stap in huis hebben gezet.....




Er is een verschil tussen niet kunnen en niet willen ;)







ps. Sorry jongens, voor het verklappen van HET geheim. :melig:

rnaj
15-05-03, 12:12
Terwijl mannen met een van 9- tot- 5- job uitgebust zijn en niks meer aan kunnen als ze een stap in huis hebben gezet.....

Volgens mij kunnen ze dan juist bter WEL trouwen, anders moeten ze ZELF hun kot schoonhouden. :vierkant:

Tomas
15-05-03, 12:22
Geplaatst door Waterval
Raadsel: waarom willen mannen niet trouwen?


Ik denk dat de schrijfster verward wat een vrouw prettig vind en wat men vanuit logisch redeneren prettig behoort te vinden. Er is namelijk helemaal geen natuurwet wet die stelt dat het produceren van stresshormonen iets is wat je juist wilt vermijden.

Alles wat ze beschrijft als nadeel, omdat het juist meer stresshormonen oplevert, is juist voor een vrouw de situatie die ze ambieert. Net zoals een man nederlaag na nederlaag nog steeds graag aan sport doet. Ze zou daar de hormonen eens bij moeten meten.

Zonder stress is het leven zinloos. En vrouwen weten dat net zo goed als mannen, alleen zoeken we verschillende stimulie.

Zahera29
15-05-03, 12:59
Geplaatst door Waterval
Klopt, ik zou mezelf erg dom voelen als ik met jou zou trouwen. :p

Ik ben blij dat je dat vindt........ Zelfinzicht is nooit weg! :zozo: :knipoog:

Je zou het ook om kunnen draaien......
voor wie zou die uitspraak dan voordeliger zijn?
Jij omdat je dom bent, of ik omdat ik slimmer ben!
Goh, hoe meer ik hierover nadenk hoe groter het raadsel wordt (NOT) :p

Mark
15-05-03, 13:03
Geplaatst door Zahera29
Wees lief voor jezelf, maar ook voor de ander!

Zahera29
15-05-03, 13:17
Maatschappij verhardt, mijn uitspraken ook! :haha: :hihi: :stomp:

Jinx80
15-05-03, 13:56
:nijn:


Je merkt wel vaak dat het meestal de vrouwen zijn die te gretig zijn om te trouwen, maar de mannen kunnen er ook wat van....

TIP: mensen trouw toch wanneer je er zelf klaar voor bent: Zowel Man als Vrouw.. :maffia:

J.

Zara
15-05-03, 15:35
Ik heb wel een idee waarom mannen het niet zo graag willen en vrouwen weer wel. Vrouwen zijn zeurpieten en mannen kunnen niet tegen dat gezeur. Een vrouw heeft een man nodig alleen om haar ega te strelen. Een vrouw wil zich heel bijzonder voelen en het is de taak van de man om haar in die behoefte te vervullen. Maar het probleem is de man heeft niet altijd zin. En hij kan ook niet altijd even eerlijk tegen haar zijn. De vrouw wil zelfs op een zondagmorgen in haar slobberkleren te horen krijgen dat ze de mooiste is van de wereld. En de prins op het witte paar moet gewillig en gemeend haar complimenteren. Gebeurt dat niet dan heb je de poppen aan het dansen. De vrouw gaat beledigd sneufen, pinkt een traantje weg en denkt: Hij ziet een ander. In alles zien vrouwen tekenen van des onheils. Bovendien moet het prins op het witte paard, de ridder in nood, de perfecte minnaar altijd ervoor zorgen dat hij het beste uit haar haalt. Alles moet zin hebben omdat HIJ in HAAR hoofdstuk de hoofdrol speelt. Tuurlijk zijn er nog de vriendinnen. Maar die zijn er vooral als Bufferzone. Echt voldoening kunnen ze daar niet uithalen. Een avondje vriedinnen begint al om klokslag elven te vervelen. De vrouw denkt dan snel snel terug naar het veilige thuishaven.

moraal van het verhaal:
Meisjes, mannen hebben we in principe niet meer nodig voor onze onze pyschise gemoedsstoestand. Kwa inkomen zijn we niet meer van hun afhankelijk. Alleen blijft het idee nog steeds bestaan dat de man een overheersende factor moet zijn in het leven: de man die fleurt het leven op. Nou dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Een man heeft ook zijn tekortkomingen. We stellen te hoge eisen aan ze, waaraan ze niet willen of kunnen voldoen. En het resultaat is weer teleurstelling en een chagerijnig gezicht waarvan een man helemaal niets begrijpt.


let maar niet op de spelfouten was ff snel typen

lennart
15-05-03, 15:37
Vrouwen zijn zeurpieten en mannen kunnen niet tegen dat gezeur.


:duim:

Puk
15-05-03, 16:59
Geplaatst door Zara
moraal van het verhaal:
Meisjes, mannen hebben we in principe niet meer nodig voor onze onze pyschise gemoedsstoestand. Kwa inkomen zijn we niet meer van hun afhankelijk. Alleen blijft het idee nog steeds bestaan dat de man een overheersende factor moet zijn in het leven: de man die fleurt het leven op. Nou dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Een man heeft ook zijn tekortkomingen. We stellen te hoge eisen aan ze, waaraan ze niet willen of kunnen voldoen. En het resultaat is weer teleurstelling en een chagerijnig gezicht waarvan een man helemaal niets begrijpt.


let maar niet op de spelfouten was ff snel typen

Zo zie ik het ook Zara.

Je geluk kan je niet alleen maar van de ander af laten hangen. Je moet ook proberen in jezelf het geluk te vinden...

Tomas
15-05-03, 17:47
Geplaatst door Zara
En hij kan ook niet altijd even eerlijk tegen haar zijn. De vrouw wil zelfs op een zondagmorgen in haar slobberkleren te horen krijgen dat ze de mooiste is van de wereld.

Je bedoelt: is niet altijd in staat om te liegen voor de lieve vrede?

Dat herken ik namelijk wel.