PDA

Bekijk Volledige Versie : Meldingen kindermishandeling flink toegenomen



Mark
16-05-03, 10:52
Meldingen kindermishandeling flink toegenomen

Uitgegeven: 16 mei 2003 10:31
Laatst gewijzigd: 16 mei 2003 11:48

RIJSWIJK - Het aantal meldingen van kindermishandeling in Nederland is vorig jaar met 19,5 procent gestegen. De Advies- en Meldpunten Kindermishandeling (AMK's) in het land kregen in totaal 7212 meldingen binnen. Het jaar ervoor waren dat er nog 6027, meldde de organisatie vrijdag.

De meldpunten kregen in 2002 18.162 adviesvragen over vermoedens van kindermishandeling binnen. Dat is bijna 5 procent meer dan het jaar ervoor. In totaal werden de AMK's benaderd over 25.374 gezinnen, eveneens een stijging van 8,5 procent.

Meisje van Nulde

Volgens de organisatie is er geen duidelijke verklaring voor de sterke stijging. Mogelijk droeg een betere naamsbekendheid van de AMK's bij aan een toename van het aantal meldingen. Ook speelden grote zaken in de media een rol, zoals de dood van Rowena Rikkers, beter bekend als het meisje van Nulde, en het gezinsdrama in Roermond waarbij zes kinderen om het leven kwamen. De AMK's denken dat hulpverleners en burgers daardoor waakzamer geworden. Verder leidt de toegenomen aandacht voor huiselijk geweld tot meer meldingen.

Verwaarlozing

Naast lichamelijk geweld houdt kindermishandeling ook psychisch geweld, verwaarlozing en seksueel misbruik in. In Nederland worden jaarlijks vermoedelijk tussen de 50.000 en 80.000 kinderen door hun ouders mishandeld. Ongeveer vijftig kinderen overlijden aan de gevolgen daarvan, aldus de AMK's.

De Advies- en Meldpunten Kindermishandeling zitten verspreid door heel Nederland, in Alkmaar, Amsterdam, Assen, Lelystad, Leeuwarden, Arnhem, Groningen, Maastricht, Venlo, Helmond, Almelo, Utrecht, Breda en Rotterdam.

Mark
16-05-03, 10:53
Ongeveer vijftig kinderen overlijden aan de gevolgen daarvan

Waterval
16-05-03, 10:58
Het is triest ja. Ik was laatst op een congres van ze.. :droef:

Je schrikt je een ongeluk van sommige gevallen. Het aantal meldingen is toegenomen, maar dat betekent niet dat ook de gevallen zijn toegenomen. Mensen melden het gelukkig sneller, zodat er misschien tijdig iets aan gedaan kan worden. Mensen die iets vermoeden, moeten dan ook direct kontakt opnemen met zo een centrum.

Mark
16-05-03, 11:04
Het zijn er zoveel... hoe kunnen mensen dat bij hun eigen kind doen? Sommige mensen kunnen beter gewoon geen kinderen nemen...

Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar als je zo'n jeugd hebt dan kom je er volgens mij nooit meer overheen...

inderdaad triest!

~Panthera~
16-05-03, 12:11
Geplaatst door Mark
Het zijn er zoveel... hoe kunnen mensen dat bij hun eigen kind doen? Sommige mensen kunnen beter gewoon geen kinderen nemen...

Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar als je zo'n jeugd hebt dan kom je er volgens mij nooit meer overheen...

inderdaad triest!
-------------------------------

Juist.......dan kom je uiteindelijk in de WAO terecht, en wordt je daarna nog eens door de maatschappij uitgekotst als "uitvreter".
Fijn he ???
Maar daar moeten mensen het niet over hebben, dan wordt je "vervelend".

:mad:

Mark
16-05-03, 12:16
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------------------

Juist.......dan kom je uiteindelijk in de WAO terecht, en wordt je daarna nog eens door de maatschappij uitgekotst als "uitvreter".
Fijn he ???


Een beetje offtopic maar ik hap wel....

Waar is hier gezegd dat mensen die ECHT vanwege een aandoening niet kunnen werken uitvreters zijn?

Natuurlijk is het niet fijn dat die mensen in de WAO komen, als ze problemen hebben moet je ze helpen en eigenlijk nog liever door vroegtijdig ingrijpen de problemen voorkomen.

~Panthera~
16-05-03, 12:28
Geplaatst door Mark
Een beetje offtopic maar ik hap wel....

A.Waar is hier gezegd dat mensen die ECHT vanwege een aandoening niet kunnen werken uitvreters zijn?

B.Natuurlijk is het niet fijn dat die mensen in de WAO komen, als ze problemen hebben moet je ze helpen en eigenlijk nog liever door vroegtijdig ingrijpen de problemen voorkomen.
----------------------------------

A. Niet HIER.....maar welcome to the real world.

B. Mijn idee...maar dan moet je geen 20 hulpverleners hebben die het allemaal laten zitten onder het mom van "kinderen horen nu eenmaal ALTIJD bij hun ouders".
En er dan ook nog achteraan zeggen ONDANKS ALLES WAT ER VOOR GEBEURD IS ( ???????????)
GODGLOEIENDEGODVER denk ik dan. Vind je het dan gek dat er bv 6 kinderen afgefikt zijn ? DAT is het resultaat van dit idiote denken.
Als kinderen in een voor HUN bedreigende situatie zitten, MOET je ze er ten alle tijden UIT halen, en ze niet bij een stel incompetente nitwits laten zitten die zichzelf "ouders" noemen.
Nu is het zo dat dat soort nitwits dus meestal aan het langste eind trekken en de kinderen kunnen verrekken.
Lang leve de "kinderbescherming" en de hulpverleners ! :duim: :aftel:

sil
16-05-03, 17:02
de kinderBESCHERMING is een grote criminele bende.

Ze beschermen alles behalve kinderen.Het meest nog zichzelf