PDA

Bekijk Volledige Versie : Irak : Martelpraktijken door de VS en Engeland



Joesoef
16-05-03, 18:29
http://www.brabantsdagblad.nl/

Washington en Londen beschuldigd van martelen


LONDEN (ANP) - Zeker twintig Iraakse krijgsgevangenen, onder wie ook burgers, hebben de Amerikaanse en Britse strijdkrachten beschuldigd van martelpraktijken. Dat meldde de mensenrechtengroep Amnesty International vrijdag.

De martelingen, volgens Amnesty het enige juiste woord voor de gemelde mishandelingen, hadden onder meer plaats in Basra en Nasiriya. Volgens Amnesty is er sprake geweest van ,,schoppen en slagen met vuisten en wapens''. In een geval zou een krijgsgevangene elektrische schokken hebben gekregen. Amnesty heeft in Irak zelf onderzoek gedaan, de eerste missie van de mensenrechtengroep in het Arabische land sinds 1993.

Ban

De nieuwe Amerikaanse bewindvoerder in Irak, Paul Bremer, heeft vrijdag alle voormalige hoge leden van de Baath-partij in de ban gedaan. Volgens Amerikaanse bronnen kunnen mogelijk 15.000 tot 30.000 Irakezen geen publieke functies meer vervullen.

Verder verbiedt de verordening portretten van Saddam Hussein. Bovendien worden leden van de Baath verdacht van crimineel gedrag onderzocht. Indien schuldig zullen zij onder huisarrest worden geplaatst of gevangen gezet.

Kopstuk opgepakt

De Amerikaanse strijdkrachten hebben opnieuw een voormalig lid van Saddam Husseins bewind opgepakt. Adil Abdallah Mahdi al-Duri al-Tikriti werd opgepakt in de stad Al-Dawr even ten noorden van de Iraakse hoofdstad Bagdad. De man was voorzitter van de Baathpartij in het district Dhi Qar. Volgens Amerikaanse functionarissen werden met hem ook ,,enkele generaals'' vastgenomen. Zij werden door Amerikaanse militairen opgepakt na een tip van een informant.

mulan
16-05-03, 21:25
Het is altijd weer mooi om te zien wat vrijheid de Irakezen gebracht heeft :o

sjo
16-05-03, 22:26
De vrijheid van de Irakezen is inderdaad gedient met het oppakken van het schorum.

Ik hoop dat ze er nog veel in de kraag vatten . De botten en schedels zijn bewijs genoeg.......De Bhaat-partij mag van mij compleet verantwoordelijk gesteld worden. Dat scheelt een hoop gedonder met bewijzen. Die komen wel ; zet ze eerst maar vast.

groeten
sjo

Puk
16-05-03, 22:27
Geplaatst door mulan
Het is altijd weer mooi om te zien wat vrijheid de Irakezen gebracht heeft :o

Onder andere het recht om iemand aan te klagen.

Mc7meDJ
16-05-03, 23:02
Geplaatst door EdV
...
Onduidelijk is of het enkele gevallen zijn of dat er sprake is van systematiek.


De systematiek is juist om onduidelijkheid te zaaien en geen systematiek in te kunnen zien in de berichtgevingen ...

Puk
16-05-03, 23:04
Geplaatst door Mc7meDJ
De systematiek is juist om onduidelijkheid te zaaien en geen systematiek in te kunnen zien in de berichtgevingen ...

Kan je die uitleggen? :duizelig:

Mc7meDJ
16-05-03, 23:17
Geplaatst door Puk
Kan je die uitleggen? :duizelig:

Helaas kan ik het niet eenduidig uitleggen omdat het voor eenieder in zijn/haar eigen context een eigen betekenis heeft ... ( nog :duizelig: 'er )

mulan
17-05-03, 10:43
Amerika toonde in Irak ook aan wat zij verstaan onder persvrijheid.............om de overduidelijke propaganda van Irak kon je nog lachen.....die van de VS werd niet eens besproken op zenders als CNN en was eerder misdadig dan grappig.
Die Israelische journalist was 1 van de talloze journalisten die vrij wilde berichten en die daarvan de gevolgen gezien hebben gekregen.

manc
17-05-03, 14:36
Geplaatst door mulan
Amerika toonde in Irak ook aan wat zij verstaan onder persvrijheid.............om de overduidelijke propaganda van Irak kon je nog lachen.....die van de VS werd niet eens besproken op zenders als CNN en was eerder misdadig dan grappig.

Persvrijheid betekent OOK dat je vrij bent om 'propaganda' uit te zenden hoor. En CCN was inderdaad partijdig, maar lang niet zo partijdig als de Iraakse Staatsmedia...ik denk dat CNN qua partijdigheid ongeveer gelijk staat aan Al-Jazeera...beide zenders lieten voor- en tegenstanders van de oorlog aan het woord, maar beide zenders legden op andere zaken de nadruk. De enige enigzins neutrale internationale nieuwsbron was de BBC.



Die Israelische journalist was 1 van de talloze journalisten die vrij wilde berichten en die daarvan de gevolgen gezien hebben gekregen.

Ik vraag me af hoe jij denkt dat deze (en vele andere) niet-Amerikaans gezinde berichten, de westerse en zeker ook de Amerikaanse media hebben kunnen bereiken ZONDER die persvrijheid. Besef je niet dat door dit te roepen, je JUIST aantoont hoe vrij W-Europa en de VS zijn waar het op het uitspreken van je eigen mening aankomt?

Noem mij anders een type regering, land waar men vrijer is dan in het Westen...noem mij een land waar je op straat kan gaan lopen met een groot bord "de President van dit land is een smerige Nazi"....noem er 's 1. Nergens kan je zo vrijelijk en openlijk en onder bescherming van de wet kritiek uiten op diezelfde wet, op het systeem en de regering als in de VS en de andere westerse democratieen. Nergens.

manc
17-05-03, 14:40
Geplaatst door mulan
Het is altijd weer mooi om te zien wat vrijheid de Irakezen gebracht heeft :o Inderdaad, ze worden niet meer stelselmatig vermoord, op vrachtwagens de woestijn ingereden en als honden afgeslacht of zelfs levend begraven.

Als er mogelijk klappen zijn uitgedeeld (tijdens een oorlog nota bene!) kunnen ze zelfs in alle vrijheid hier verslag van uitbrengen tegen de internationale pers, amnesty en wie ze maar willen. Tot in Brabant aan toe wordt nu hun mening gehoord! Dat is iets wat de Irakis volgens mij nog nooit hebben meegemaakt, zoveel vrijheid, vrede en het recht om uit te komen voor wat je denkt.

Fijn om te zien dat jij ook zo blij bent met deze nieuwe verworven rechten van de Irakis.

p.s. Het slaan van gevangenen is natuurlijk ongehoord en als dit zou zijn gebeurd verwacht ik dat de Amerikanen de verantwoordelijken op het matje zullen roepen. Het mishandelen van gevangenen of burgers is bijzonder afkeurenswaardig.

Victory
17-05-03, 14:49
Geplaatst door Puk
Onder andere het recht om iemand aan te klagen.

Volgens Amerikaans wet, mag niemand een Amerikaanse soldaat aanklagen. (behalve hunzelf <-wat ze nooit doen)

manc
17-05-03, 15:20
Geplaatst door Victory
Volgens Amerikaans wet, mag niemand een Amerikaanse soldaat aanklagen. (behalve hunzelf <-wat ze nooit doen)

gelul.

observer
17-05-03, 16:38
Geplaatst door Victory
Volgens Amerikaans wet, mag niemand een Amerikaanse soldaat aanklagen. (behalve hunzelf <-wat ze nooit doen)
klopt dus niet

iedereen dus ook die irakezen kunnen aan aanklacht indienen

een simpel verzoek aan de commandant van de betreffende soldaten zou voldoende moeten zijn

anders kun je het ministerie van defensie in washington op attent maken, had het adres ergens speciaal buro (denk jag maar dan echt)

Victory
17-05-03, 16:44
Of, ik zeg het eigenlijk fout... je mag wel aanklagen... maar de rechter komt in problemen als de soldaten een 'straf' krijgen. Want niks dat een Amerikaans soldaat doet is fout.

Tomas
17-05-03, 16:49
Ik ben het met tegenzin wel een beetje eens met Vic...

Die amerikaanse piloot die in Italie (mijn beloofde land) de kabels doorsneed van een cabinelift door roekeloos laag vliegen heeft zelfs in europese ogen een belachelijk lage straf gekregen. Laat staan naar amerikaanse maatstaven. Dat werd nog bijna een diplomatieke rel.