PDA

Bekijk Volledige Versie : doden na aanslag in casablanca



Vriend
17-05-03, 01:21
CASABLANCA

17-05-03

Bij een reeks aanslagen in
Casablanca zouden doden zijn gevallen.
Een Spaans cultureel centrum en een
joodse club in de Marokkaanse havenstad
zouden het doelwit geweest zijn.Volgens
de autoriteiten zijn er in totaal vier
autobommen ontploft.

Vriend
17-05-03, 01:21
Londen waarschuwt voor aanslagen in Afrikaanse landen

Uitgegeven: 16 mei 2003 20:52

LONDEN - Het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft vrijdag in een verklaring gezegd dat er “een duidelijke terroristische dreiging” bestaat in Uganda, Eritrea, Ethiopië, Somalië, Tanzania en Djibouti. Donderdag raadde het ministerie al reizen naar Kenia af, en annuleerde alle vluchten van en naar dat land.

Londen raadt Britse onderdanen reizen naar de vrijdag genoemde landen niet af, maar dringt er op aan dat de Britten 'op hun hoede zijn'. “De bomaanslag in Riyad op 12 mei, laat zien dat een terroristische dreiging reëel blijft”, aldus de verklaring van het ministerie.

De Keniaanse minister van Veiligheid liet vrijdag weten dat er donderdag informatie was over een “bedreiging van Britse belangen door al-Qaeda”. Volgens de minister was de dreiging “specifiek gericht op vluchten van British Airways naar Nairobi”. De Keniaanse minister van Toerisme verklaarde dat er dreiging uitging naar vluchten van alle Britse luchtvaartmaatschappijen.

Vriend
17-05-03, 01:54
Toen ik dit hoorde was het wel even schrikken geblazen.

Aantal gedachten schoten me te binnen;

Is dit wat Bush wilde?

Moeten we het terrorisme de oorlog verklaren?

Gaat Israel te ver?

Lost kwaad ander kwaad op?

Vriend
17-05-03, 01:57
Blasts hit Casablanca


A number of people are reported to have been killed and injured in a series of car bomb attacks in the centre of Morocco's largest city Casablanca.

At least four explosions occurred near a number of Western targets, including a Jewish club and a hotel, according to Moroccan authorities - all within half an hour.

Local journalist Aboubakr Jammai told the BBC that witnesses had spoken of "many dead" as well as numerous injuries.

Mr Jammai said he knew of four attacks that had taken place near an Hispanic centre, a hotel, a synagogue and a Jewish cemetery, although he said there were reports that there had been as many as six explosions.

He said that the attack on the Hotel Safir in the old part of the city had been a suicide attack and that at least eight people had been killed in that incident alone.

Mr Jammai added that a fellow journalist at Casablanca's main hospital had reported that the facility had been inundated by injured people, many of whom had been severely burned.

The streets of Casablanca are reported to be largely empty as frightened residents raced home to take shelter.

Casablanca, Morocco's economic capital, is about 100 kilometres (60 miles) south west of Rabat on the Atlantic coast.

Vriend
17-05-03, 01:58
Bombs kill at least 20 in downtown Casablanca
Official news agency: Three arrested in connection with blasts
Saturday, May 17, 2003 Posted: 0104 GMT ( 9:04 AM HKT)




--------------------------------------------------------------------------------

Story Tools



--------------------------------------------------------------------------------

RABAT, Morocco (CNN) -- Three car bombs and another bomb exploded in downtown Casablanca on Friday night, killing at least 20 people and injuring several others, according to the official Maghreb Arab Presse. Three people have been arrested in connection with the explosions, the news agency said.

"This is part of the terror we're facing all over the world," said a spokesman for the northwestern African country's Interior Ministry.

The bombs went off about 10 p.m. [6 p.m. EDT] in different places in the city renowned for its Western way of life, the spokesman said. Police and ambulances rushed to the scene as army helicopters hovered overhead.

"There were bodies mutilated all over the place," one witness said. "Everybody is very shocked."

No one has claimed responsibility for the blasts.

Three booby-trapped cars exploded in front of the Belgian consulate, according to MAP, and another bomb exploded near Casa D'Espangne, a Spanish social club and restaurant. A bomb was also reported near the Hotel Safir and the Cercle de l'Alliance Israelite.

A spokesman for the Conseil des Communautes Israelites du Maroc -- a Jewish community organization -- told CNN that a Jewish nightclub was one of the targets, but the club was empty at the time.

"It was closed for Shabbat," he said. "But the doors, the windows and the ceiling were all destroyed.

"We heard the explosions," he said. "I was afraid. We all went into the streets."

The blasts in Morocco come days after triple car bombings in Riyadh, Saudi Arabia, killed 25 people, plus the nine bombers.

In Washington, U.S. officials said the White House is watching as events develop.

"The White House is looking into it, monitoring the situation, but it's too soon to comment," a White House official said. "The details are still coming in."

A senior administration official noted that the United States has an embassy in Rabat and a consulate in Casablanca.

"They've seen the reports," the senior administration official said.

When asked whether there was any indication Americans or Westerners were targeted, the senior administration official said, "It's too soon to say."

Last year, three suspected al Qaeda operatives -- all Saudis -- were arrested in Casablanca on suspicion of planning to bomb U.S and British warships in the Strait of Gibraltar. They were sentenced this year to 10 years in prison for their roles in the plot.

Another man and four women arrested in the same raid were sentenced to one year in prison on lesser charges.

Casablanca is Morocco's largest city, with a population of more than 3 million, mostly Sunni Muslims. The Atlantic Ocean seaport is known for its textiles and tourism, and as a financial center.

Morocco is slightly larger than California. It is considered a moderate Arab state and a U.S. ally.

Morocco was the first Arab state to condemn Iraq's invasion of Kuwait and was among the first to denounce the terrorist attacks of September 11, 2001, according to the U.S. State Department.

Joesoef
17-05-03, 07:35
Zeker 31 doden bij aanslagen in Marokko

www.nu.nl

Uitgegeven: 17 mei 2003 06:04
Laatst gewijzigd: 17 mei 2003 06:17

CASABLANCA/RABAT - Het dodental van de aanslagen in Casablanca is opgelopen tot 31. Dat bevestigden Marokkaanse functionarissen.

Onder de doden zijn ook een tiental daders van de zelfmoordaanslagen, aldus de Marokkaanse minister van Binnenlandse Zaken, Sahel, zaterdagochtend. Hij had het over in totaal 24 doden en zestig gewonden bij vijf aanslagen, meldde de Marokkaanse televisie.

De zelfmoordenaars en de meeste slachtoffers hadden de Marokkaanse nationaliteit. Er zijn ook enkele buitenlandse slachtoffers. Een van de drie gearresteerde verdachten is een dader die zwaargewond overleefde.

Ashfoura
17-05-03, 07:38
Afschuwelijk!

Simon
17-05-03, 08:11
Treurig. Er zijn ook al daders opgepakt dus ze zullen wel achterhalen wie hier achter zit. Al kan ik het wel raden.

Simon

Joesoef
17-05-03, 08:14
www.telegraaf.nl



Aanslagen in Marokko: 24 doden

CASABLANCA/RABAT - Door vijf zelfmoordaanslagen vrijdagavond op onder meer een Spaans cultureel centrum en enkele joodse doelen in de Marokkaanse stad Casablanca zijn zeker 24 mensen omgekomen, onder wie ongeveer tien daders. Door de explosies raakten ongeveer zestig mensen gewond.

Dat heeft de Marokkaanse minister van Binnenlandse Zaken Sahel zaterdagochtend gezegd. Bij het Belgische consulaat, het luxe Safir hotel en een joodse club bliezen de daders de auto waarin ze reden op. De andere doelen waren een restaurant van het Spaans cultureel centrum en een oude joodse begraafplaats. De zelfmoordenaars en de meeste slachtoffers hadden de Marokkaanse nationaliteit. Er zijn ook buitenlanders omgekomen.

Marokkaanse functionarissen repten aanvankelijk van 31 doden, maar Sahel zei later dat het dodental op 24 stond. De voorzitter van het Casa de EspaÄna, het Spaans cultureeel centrum, stelde zaterdagmorgen dat onder de doden mogelijk twaalf tot veertien Spanjaarden zijn. In het restaurant van het cultureel centrum waren op het moment van de aanslag honderd tot honderdvijftig personen.

De Marokkaanse politie heeft drie mensen gearresteerd die worden verdacht van betrokkenheid bij de aanslagen. Een van hen is een vermoedelijke dader die zwaargewond is.

De verantwoordelijkheid voor de aanslagen is niet opgeëist. Sahel stelde dat "internationale terroristen" achter de acties zaten. Een Amerikaanse regeringsfunctionaris liet weten dat de aanslagen waarschijnlijk door leden van het terreurnetwerk al-Qaeda zijn gepleegd.

De Amerikaanse en Britse regering waarschuwden eerder deze week voor aanslagen op westerse doelen, vooral in Kenia. Bij aanslagen dinsdagavond in hoofdstad Riyad van Saudi-Arabië kwamen 34 mensen om. De terreuracties werden gepleegd in een wijk waar veel buitenlanders wonen.

Waterval
17-05-03, 08:16
.

Sawda
17-05-03, 08:31
Dit is echt heel erg.

Waterval
17-05-03, 08:38
My point exactly JMT. Iedereen kan slachtoffer zijn.
Maar dan vraag ik me weer af waarom de moslims in Nederland zich moesten verantwoorden en distantieren van die aanslagen destijds.

Puk
17-05-03, 08:53
Geplaatst door Waterval
My point exactly JMT. Iedereen kan slachtoffer zijn.
Maar dan vraag ik me weer af waarom de moslims in Nederland zich moesten verantwoorden en distantieren van die aanslagen destijds.

Ik denk dat dat een beetje komt doordat die aanslagen, zo ook als deze in Marokko, door moslims zijn gepleegd.

En de moslimgemeenschap presenteert zich graag als broederschap. Alle moslims zijn broeders. Alle moslims over de hele wereld zijn één! Als er één moslim een haar wordt gekrenkt is dat een aanval op álle moslims op de wereld. Moeten we een aanval die door één moslim wordt gepleegd dan ook zien als een aanval door álle moslims? Zeker als met zo'n aanval een politiek doel wordt nagestreefd?

Waterval
17-05-03, 08:58
JMT en Puk, bij een aanslag in bijvoorbeeld Nederland is de kans dat er Moslims omkomen (vooral als zo een aanslag in een grote stad plaatsvindt) erg groot. Dat is wat ik wil zeggen. Ik ben ook een potentieel slachtoffer. Moet ik me als potentieel slachtoffer verantwoorden voor mijn vermoedelijke moordenaar?

mulan
17-05-03, 09:06
Gaan ze nu alle Arabische landen af of zo...... :rolleyes: ,een bepaalde volgorde kan ik er niet in zien,alfabetisch is het in ieder geval niet.
Komt ook nog eens bij dat het feest is in Marokko(zoontje van de koning),misschien was dat ook een reden om de koning dwars te zitten.
Hoe dan ook.........wie gaat er nog op vakantie naar Marokko? :rolleyes:

000NobelPrizes
17-05-03, 09:09
Puk
Dat van die broederschap is een understatement.
Ik heb nog geen demonstraties gezien die pleiten voor betere behandeling van moslims in Algerije, Tsjetsjenie, of verontwaardiging over de moslim-massacre in Srebrenica. Het proces dat nu gevoerd wordt tegen de verantwoordelijke Bosnische Serviers wordt compleet genegeerd.

Het zijn zogenaamd de broeders in Palestina die de aandacht krijgen, en dan alleen omdat Israel daar zit. Ergo, of die Palestijnen zelf de moslims elders nou een ruk kunnen schelen, daar geloof ik geen snars van. Je maakt mij niet wijs dat broederschap zo separatistisch gevoeld kan worden.

Puk
17-05-03, 09:09
Geplaatst door Waterval
JMT en Puk, bij een aanslag in bijvoorbeeld Nederland is de kans dat er Moslims omkomen (vooral als zo een aanslag in een grote stad plaatsvindt) erg groot. Dat is wat ik wil zeggen. Ik ben ook een potentieel slachtoffer. Moet ik me als potentieel slachtoffer verantwoorden voor mijn vermoedelijke moordenaar?

Maar jij behoort toch ook tot de wereldwijde moslimbroederschap? Alle moslims zijn toch één? Waarom zou ik jou dan niet verantwoordelijk houden voor die aanslag? Of zijn de moslims niet allemaal één? Hoe zit dat nou?

Bij de aanslag in Riyad waren ook moslims omgekomen. Die moslims worden hier op het prikbord geprezen als martelaren. Dus die moslims zijn gestorven voor de 'goede zaak'.

Waterval... als jij om het leven komt bij een aanslag in Amsterdam bijvoorbeeld, en die aanslag is gepleegd door moslims, ben jij dan ook een martelaar?

Het zijn rotvragen. Ik ben me daarvan bewust. Maar ik vind wel dat ik die vragen moet stellen.

taouanza
17-05-03, 09:09
Inderdaad vreselijk. Gelukkig niet zoveel doden als op 9/11, in Kenia, op Bali..........

Sorry hoor, ik weet dat het vreselijk is maar, zoals de mensen die op dit forum achter Al Kaida staan nu kunnen zien, kan dit anarchistische terrorisme OVERAL ter wereld toeslaan - terroristen kijken niet op een mensje meer of minder van welke nationaliteit ook!


?
Ik denk dat dat een beetje komt doordat die aanslagen, zo ook als deze in Marokko, door moslims zijn gepleegd.

En de moslimgemeenschap presenteert zich graag als broederschap. Alle moslims zijn broeders. Alle moslims over de hele wereld zijn één! Als er één moslim een haar wordt gekrenkt is dat een aanval op álle moslims op de wereld. Moeten we een aanval die door één moslim wordt gepleegd dan ook zien als een aanval door álle moslims? Zeker als met zo'n aanval een politiek doel wordt nagestreefd

kunnen je voor een keertje je wijzende vinger bij je houden?
weet je hoe schokkend deze nachtmerrie is?
een beetje medeleven voor de verandering zou jullie sieren ipv te doen of dit alqaida.nl is.


voor een keertje zullen mensenrechten me een zorg zijn als ze de meesterbrein achter deze aanslagen pakken.
kijk als ze nou smerige rijke oliesheiks opbliezen die daar alleen komen omdat ze het kunnen doen met meisjes van 12 dan zou nog zeggen oke.

000NobelPrizes
17-05-03, 09:14
En ik hoop 1 ding van harte: dat de daders geen Marokkanen zijn die in Europa zijn geronseld.

Puk
17-05-03, 09:16
Geplaatst door taouanza
?

kunnen je voor een keertje je wijzende vinger bij je houden?
weet je hoe schokkend deze nachtmerrie is?
een beetje medeleven voor de verandering zou jullie sieren ipv te doen of dit alqaida.nl is.


voor een keertje zullen mensenrechten me een zorg zijn als ze de meesterbrein achter deze aanslagen pakken.
kijk als ze nou smerige rijke oliesheiks opbliezen die daar alleen komen omdat ze het kunnen doen met meisjes van 12 dan zou nog zeggen oke.

Taouanza... je kunt er gerust vanuit gaan dat ik het heel erg vind wat er gebeurd is in Casablanca.

Puk
17-05-03, 09:18
Geplaatst door 151 NobelPrizes
En ik hoop 1 ding van harte: dat de daders geen Marokkanen zijn die in Europa zijn geronseld.

Shit! Dat zou zomaar kunnen...

Waterval
17-05-03, 09:29
Geplaatst door Puk
Maar jij behoort toch ook tot de wereldwijde moslimbroederschap? Alle moslims zijn toch één? Waarom zou ik jou dan niet verantwoordelijk houden voor die aanslag? Of zijn de moslims niet allemaal één? Hoe zit dat nou?

Bij de aanslag in Riyad waren ook moslims omgekomen. Die moslims worden hier op het prikbord geprezen als martelaren. Dus die moslims zijn gestorven voor de 'goede zaak'.

Waterval... als jij om het leven komt bij een aanslag in Amsterdam bijvoorbeeld, en die aanslag is gepleegd door moslims, ben jij dan ook een martelaar?

Het zijn rotvragen. Ik ben me daarvan bewust. Maar ik vind wel dat ik die vragen moet stellen.

Behoren tot een wereldwijd broederschap betekent toch niet dat je het eens bent met wat een superklein deel van die broederschap flikt??!! Kom op Puk, leer relativeren (zonder te overdrijven natuurlijk). Ik neem aan dat je Nederlander bent, jou hou ik toch ook niet verantwoordelijk voor wat een paar gekken doen? En dan niet zeggen dat jij niet tot een 'broederschap' hoort, want misschien ben ik wel individualistischer ingesteld dan jij.

Wat betreft je vraag over martelaarschap; ik beantwoord hem met nee, maar ik denk dat mn familieleden het wel zo zullen omschrijven. Het is een manier om het verlies te verzachten, denk ik.

000NobelPrizes
17-05-03, 09:35
Geplaatst door Waterval
Behoren tot een wereldwijd broederschap betekent toch niet dat je het eens bent met wat een superklein deel van die broederschap flikt??!! Kom op Puk, leer relativeren (zonder te overdrijven natuurlijk). Ik neem aan dat je Nederlander bent, jou hou ik toch ook niet verantwoordelijk voor wat een paar gekken doen?

Ik voel me niet direct verantwoordelijk voor de ellende in de kolonieen, voor de slavernij, en mede voor de Holocaust. Maar ik ben me er terdege van bewust dat het Hollanders waren, net als ik.
Ontkennen dat het er was en je er nooit over uitspreken, is geen optie voor degenen die hierdoor zijn gedupeerd en erger. Het minste wat je kunt doen is je er openlijk over uitspreken. Dat heet verantwoording afleggen. Je mond stijf gesloten houden en doen alsof het niet bestaat, is het ergste wat je slachtoffers kunt aandoen.

Waterval
17-05-03, 09:38
Geplaatst door J.M.T.
Waterval



Dit is geen vergelijking. Of leef jij, samen met alle andere autotochtone Nederlanders in één wereldwijd 'broederschap'?

Dat is wel mijn streven. Ik leef hier in Nederland met Nederlanders waarvan het grootste deel mij geen kwaad heeft aangedaan.


Ga jij Nederlandse moslims aanvallen als moslims in het buitenland Nederlanders aanvallen omdat jij Nederlander bent?

Zonder dit te snappen zeg ik nee, omdat je het woord aanvallen gebruikt. Ik verdedig alleen.



M.a.w. mogen moslims wél achter de Palestijnen staan OMDAT DEZE MOSLIM ZIJN maar geen verantwoordelijkheid nemen voor wat moslims in andere landen of hier doen?

Ja. Steunen van bepaalde zaken en afwijzen van andere zaken heet dat.

ps. Er zijn heel veel niet-moslim Palestijnen.


Want wie kon bedenken dat mensen in het land van herkomst óók getroffen zouden worden door dit soort anarchistische terreur!

Meer mensen dan je denkt, JMT...

Waterval
17-05-03, 09:43
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik voel me niet direct verantwoordelijk voor de ellende in de kolonieen, voor de slavernij, en mede voor de Holocaust. Maar ik ben me er terdege van bewust dat het Hollanders waren, net als ik.
Ontkennen dat het er was en je er nooit over uitspreken, is geen optie voor degenen die hierdoor zijn gedupeerd en erger. Het minste wat je kunt doen is je er openlijk over uitspreken. Dat heet verantwoording afleggen. Je mond stijf gesloten houden en doen alsof het niet bestaat, is het ergste wat je slachtoffers kunt aandoen.

Helemaal mee eens. Maar aan de andere kant vraag ik me dan af waarom mensen dat doen. Een gemeenschap erop aankijken voor wat bepaalde mensen binnen die gemeenschap/ groep hebben aangericht. Ik bedoel dit in heel algemene zin. Zowel Moslims als Joden, Christenen, Marokkanen, Duitsers, Amerikanen, Japanners et cetera.

mrz
17-05-03, 10:02
:zegniets: bij gebrek aan dropjaw icon.

Waterval
17-05-03, 10:10
Geplaatst door J.M.T.
Waterval



Als je zegt tot een Broederschap te horen moet je toch echt ook alles wat vanuit deze broederschap uitgespookt wordt aanvaarden. Je kunt niet tégen anderen zijn omdat zij deze broederschap aanvallen maar als jouw broederschap anderen aanvalt daar niets over zeggen - want daarmee keur je het goed.

Moeilijk. Als je het zo stelt reken ik de aanslagplegers niet tot mijn broeders. Mocht de rest van het 'Broederschap' dat wel doen, dan stap ik uit dat denkbeeldige gebeuren, wat voor mij zeker niet betekent dat ik mijn geloof in Allah opgeef.


Er is een duidelijk verschil tussen landen/nationaliteiten zoals b.v. Nederland, en een broederschap-van-moslims. In Indonesië, in feite overal ter wereld staan moslims vanuit dat broederschap op de achterste benen als moslims aangevallen worden maar ho maar als moslims anderen aanvallen - dan horen wij geen kritiek (waaruit ook weer dat broederschap blijkt).

Jammer genoeg bestaat het gegeven "Wie zwijgt stemt toe". Zou dat niet aangepast moeten worden, aangezien de mensen tegenwoordig hun mond niet zo gauw opentrekken bij misstanden. (Bijvoorbeeld een vergezochte vergelijking met het niets zeggen tegen mensen die hun troep op de grond gooien).


Er is dus geen vergelijking mogelijk tussen wat zekere Nederlanders deden in andere landen omdat deze niet vanuit en met goedkeuring van een wereldwijde 'broederschap' handelde - Nederlands handelen kwam vanuit een locaal/nationalistisch/handel gegeven.

Tijdens mijn lessen geschiedenis werd er wel vol trots gerept over de Gouden Eeuw.

000NobelPrizes
17-05-03, 10:10
Geplaatst door Waterval
Helemaal mee eens. Maar aan de andere kant vraag ik me dan af waarom mensen dat doen. Een gemeenschap erop aankijken voor wat bepaalde mensen binnen die gemeenschap/ groep hebben aangericht. Ik bedoel dit in heel algemene zin. Zowel Moslims als Joden, Christenen, Marokkanen, Duitsers, Amerikanen, Japanners et cetera.

Waterval

Daarom is communicatie zo belangrijk. Ik zal je 1 voorbeeld geven. Een Chinese met wie ik een gesprek had, waarbij Tibet ter sprake kwam en niet eens in aanvallende zin. Ze vlamde meteen los dat "CHinese very, very good people waren" en wilde er verder niets over zeggen.
Dat is voor mij geen antwoord, want is ze het dan eens of oneens met die onderdrukking van de Tibetanen?
Ik kan me, as usual, haar reactie wel voorstellen - misschien geneerde ze zich - maar als flapuit-Hollander kan ik er ook verdomde weinig mee. Want misschien was ze het er ook wel mee eens, snappie? En dat zou haar discutabel maken.
Daarom blijft zelfkritiek ook zo belangrijk.

Puk
17-05-03, 10:12
Geplaatst door Waterval
Behoren tot een wereldwijd broederschap betekent toch niet dat je het eens bent met wat een superklein deel van die broederschap flikt??!! Kom op Puk, leer relativeren (zonder te overdrijven natuurlijk). Ik neem aan dat je Nederlander bent, jou hou ik toch ook niet verantwoordelijk voor wat een paar gekken doen? En dan niet zeggen dat jij niet tot een 'broederschap' hoort, want misschien ben ik wel individualistischer ingesteld dan jij.

Wat betreft je vraag over martelaarschap; ik beantwoord hem met nee, maar ik denk dat mn familieleden het wel zo zullen omschrijven. Het is een manier om het verlies te verzachten, denk ik.

Ik zou niet eens tot zo'n broederschap willen behoren!! Maar ik ben dan ook niet gelovig.

Ik ben en voel me Nederlander. Dat heeft alles met de cultuur te maken waarin ik ben opgegroeid.

Stel dat er Nederlanders zijn die met de Nederlandse vlag in de hand aanslagen plegen dan zal ik me daar als Nederlander openlijk van distantiëren. Geen moeite mee hoor.

Maar distantieer jij je nou ook als Broederschapmoslim van de aanslagen in Casablanca?

Ja... martelaarschap is een manier om het verlies te verwerken. Dat snap ik. Maar ja... martelaarschap impliceert ook dat je voor een 'goede zaak'gestorven bent. En als die 'goede zaak' een terroristische aanslag is dan vatten een hoop mensen het waarschijnlijk niet. Net alsof je het dan eens was met die terroristische aanslag. Juist dan is het handig om te zeggen dat je die aanslag veroordeelt. Dan is het tenminste duidelijk.

Waterval
17-05-03, 10:17
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Waterval

Daarom is communicatie zo belangrijk. Ik zal je 1 voorbeeld geven. Een Chinese met wie ik een gesprek had, waarbij Tibet ter sprake kwam en niet eens in aanvallende zin. Ze vlamde meteen los dat "CHinese very, very good people waren" en wilde er verder niets over zeggen.
Dat is voor mij geen antwoord, want is ze het dan eens of oneens met die onderdrukking van de Tibetanen?
Ik kan me, as usual, haar reactie wel voorstellen - misschien geneerde ze zich - maar als flapuit-Hollander kan ik er ook verdomde weinig mee. Want misschien was ze het er ook wel mee eens, snappie? En dat zou haar discutabel maken.
Daarom blijft zelfkritiek ook zo belangrijk.

Communicatie is hartstikke belangrijk. Maar ik denk dat 1 van de problemen is, vanuit welk referentiekader? Ik vind dat beide partijen moeten schikken (en plooien, gatver) om mekaar te proberen te begrijpen. De 1 kan niet zijn culturele achtergrond opdringen aan de ander. De meeste Nederlanders zijn inderdaad zoals jij het omschrijft - flapuit- gooi eruit wat erin zit. (Behalve over je salaris dan ;) ) Maar ik denk dat iemand uit China daar iets voorzichtiger mee omspringt, dat dien je deels te respecteren denk ik.

000NobelPrizes
17-05-03, 10:23
Geplaatst door Puk
Ja... martelaarschap is een manier om het verlies te verwerken. Dat snap ik. Maar ja... martelaarschap impliceert ook dat je voor een 'goede zaak'gestorven bent. En als die 'goede zaak' een terroristische aanslag is dan vatten een hoop mensen het waarschijnlijk niet. Net alsof je het dan eens was met die terroristische aanslag. Juist dan is het handig om te zeggen dat je die aanslag veroordeelt. Dan is het tenminste duidelijk.

Dat is de waarheid als een koe. Zo logisch, zo simpel, zo eenvoudig is het nou.
Ik vraag me af wanneer die zo voor de hand liggende redenering nu 's wordt begrepen en er iets mee wordt gedaan.

000NobelPrizes
17-05-03, 10:29
Geplaatst door Waterval
Communicatie is hartstikke belangrijk. Maar ik denk dat 1 van de problemen is, vanuit welk referentiekader? Ik vind dat beide partijen moeten schikken (en plooien, gatver) om mekaar te proberen te begrijpen. De 1 kan niet zijn culturele achtergrond opdringen aan de ander. De meeste Nederlanders zijn inderdaad zoals jij het omschrijft - flapuit- gooi eruit wat erin zit. (Behalve over je salaris dan ;) ) Maar ik denk dat iemand uit China daar iets voorzichtiger mee omspringt, dat dien je deels te respecteren denk ik.
Hahahaha (salaris)

Dat kan cultureel-gebonden zijn, Waterfall. Maar de Hollandse, of Europese als je wilt, roep om duidelijkheid over standpunten van moslims t.a.v. terreur wordt steeds luider. Dan kun je je als moslim ervan blijven distantieren, of je past je aan aan het land waar je woont en trekt je scheur open.
Veel moslims hebben t.a.v. 'ons' ook een alomvattend idee dat wij een kruistocht tegen de islam voeren en hun religieuze overtuiging van de wereldkaart willen vegen. Dan kun je je kanis houden en iemand in zijn debielensop laten gaarkoken, of je kunt kiezen voor communicatie en keer op keer blijven zeggen dat iedereen zijn eigen geloof kan blijven aanhouden. In de hoop dat het uiteindelijk duidelijk wordt dat het niet zo is. See?

manc
17-05-03, 10:38
Wat een klootzakken die dit nu weer gflikt hebben. Maar een uitspraak viel me vandaag wel op:


voor een keertje zullen mensenrechten me een zorg zijn als ze de meesterbrein achter deze aanslagen pakken.

Denk je dat de Amerikanen na 9/11, de Russen in Tjetjenie, de Filipino's, de Britten in N-Ierland en de Israeliers dit gevoel ook wel eens hebben?

Marsipulami
17-05-03, 10:43
Pfff, een aanslag tegen het Belgische consulaat in Marokko. De Belgen hadden dan nog zo hun best gedaan om de oorlog tegen Irak te verhinderen. :(

De oorlog van Bush tegen het terrorisme werpt blijkbaar zijn vruchten af. Proficiat mr. Bush, weer 24 doden.

En hop de Marokkanen in Europa worden alweer door de mediamolen gedraaid. Het was nu net even overgewaaid.

Bief
17-05-03, 10:45
Ik vind dit echt heel heel erg.

Een jaar geleden ofzo las ik ergens een interview met een man in Marokko die ook in kringen van OBL had verkeerd. Hij zei meen ik toen dat in die kringen Marokko als een soort safe-haven werd beschouwd. Marokko had dan wel goede connecties met het Westen, maar de wat fundamentalistischer moslims konden er ook in relatieve rust verblijven. Heel anders dan Algerije, bijvoorbeeld. Het was goed dat er zo'n plek was.

Als deze aanslag idd door fundamentalistische moslims is gepleegd dan is dat, ben ik bang, radikaal over.

Wat betreft de doelen: Spaans doel: (bondgenoot VS in Irak); joodse doelen: behoeft geen uitleg; maar Belgisch doel kan ik niet echt plaatsen.

Waterval
17-05-03, 10:49
Geplaatst door Bief
maar Belgisch doel kan ik niet echt plaatsen.


Waarschijnlijk iemand die een hekel aan Marsipulami had ;)

000NobelPrizes
17-05-03, 10:50
Geplaatst door Bief
Ik vind dit echt heel heel erg.

Een jaar geleden ofzo las ik ergens een interview met een man in Marokko die ook in kringen van OBL had verkeerd. Hij zei meen ik toen dat in die kringen Marokko als een soort safe-haven werd beschouwd. Marokko had dan wel goede connecties met het Westen, maar de wat fundamentalistischer moslims konden er ook in relatieve rust verblijven. Heel anders dan Algerije, bijvoorbeeld. Het was goed dat er zo'n plek was.

Als deze aanslag idd door fundamentalistische moslims is gepleegd dan is dat, ben ik bang, radikaal over.

Wat betreft de doelen: Spaans doel: (bondgenoot VS in Irak); joodse doelen: behoeft geen uitleg; maar Belgisch doel kan ik niet echt plaatsen.
In Nederland kunnen terroristen zich ook vrijelijk bewegen en organiseren.

Maar daardoor denk ik echt niet dat de terroristen denken: "Die Europeanen zijn zo lief ons hier onze gang te laten gaan, laten we ze met rust laten."

Terroristen kennen geen uitzonderingen voor wat betreft hun bloeddorst en moordzucht.

rafiq
17-05-03, 10:55
Joodse begraafplaats als doel? Vreemd meestal doen neo nazi jongeren dat wat zerken omtrappen naar teveel bier te hebben genuttigd. Psychologisch nut? Neen.

Volgens mijn kennis druist dat in tegen de Islaam.

Belgische consulaat? Waarom? Verkeerde straat ingereden?

Hotel? Goed voor het toerisme en de economie , nog een klap te verwerken

Daders moslims? Goed als aanleiding om weer repressie uit te voeren tegen iedereen die tegen de monarchie is. Van links tot rechts. Daarom kwalificeren de Marokkanen deze acties waarschijnlijk tot het werk van internationale terroristen dan specifiek Al Qaida.

Als er meer dan 10 zelfmoordactivisten zijn...Waarom deden ze het niet zoals de Vietminh met de overrompeling van de Amerikaanse ambassade tijdens het Tet offensief? Of een van de paleizen van de koning?

Teveel gevraagd?

Ik snap er niks van...

Marsipulami
17-05-03, 11:00
Geplaatst door Waterval
Waarschijnlijk iemand die een hekel aan Marsipulami had ;)

Hmm, zou mijn naam op de zwarte lijst staan van de al Qaeda militanten als een uit te schakelen doelwit ?







Het is wachten op een paar invloedrijke inspirerende moslimleiders die het kunnen opnemen tegen OBL-achtige interpretaties van de koran en een juister beeld kunnen geven van de islam. Anders worden er altijd maar meer mensen meegezogen in deze spiraal van geweld.

000NobelPrizes
17-05-03, 11:06
Geplaatst door Marsipulami
Hmm, zou mijn naam op de zwarte lijst staan van de al Qaeda militanten als een uit te schakelen doelwit ?

Het is wachten op een paar invloedrijke inspirerende moslimleiders die het kunnen opnemen tegen OBL-achtige interpretaties van de koran en een juister beeld kunnen geven van de islam. Anders worden er altijd maar meer mensen meegezogen in deze spiraal van geweld.
De islam biedt blijkbaar ruimte voor mensen die er een vredig leven van kunnen leven, alsook aan mensen die er dood en verderf mee kunnen zaaien. Want die voelen zich in hun daden gerechtvaardigd door de koran, en gaan ervan uit dat met massamoord op onschuldigen hen ook het paradijs wacht en vele beloningen.

000NobelPrizes
17-05-03, 11:08
Geplaatst door rafiq
Joodse begraafplaats als doel? Vreemd meestal doen neo nazi jongeren dat wat zerken omtrappen naar teveel bier te hebben genuttigd. Psychologisch nut? Neen.

Volgens mijn kennis druist dat in tegen de Islaam.


Da's jouw opinie. Sommige moslims interpreteren de koran zodanig dat het hun haat jegens anderen en daaruit vloeiende moordlust rechtvaardigt.

Bief
17-05-03, 11:21
Le Monde meldt dat tegenover het Belgisch consulaat een Italiaans restaurant ligt waarvan de eigenaren joods zijn...

http://www.lemonde.fr/article/0,5987,3212--320418-,00.html

000NobelPrizes
17-05-03, 11:30
Geplaatst door Bief
Le Monde meldt dat tegenover het Belgisch consulaat een Italiaans restaurant ligt waarvan de eigenaren joods zijn...

http://www.lemonde.fr/article/0,5987,3212--320418-,00.html
Wie zal het zeggen? Het zou wel verklaren hoe het kan dat ze een ambassade tot doelwit maakten op het moment dat er weinig mensen waren. In joodse restaurants op sjabbes daarentegen des te meer.
En aanvallen zijn er toch altijd op gericht zoveel mogleijk mensen de dood in te jagen.

Waterval
17-05-03, 11:39
Ik veroordeel deze aanslag en wens de nabestaanden alle sterkte van de wereld toe.

Bief
17-05-03, 11:47
CASABLANCA - In Casablanca hebben de afgelopen nacht vijf zelfmoordaanslagen plaatsgevonden. Daarbij zijn 39 doden gevallen en ongeveer 60 gewonden.

Voor het Belgisch consulaat hebben twee zelfmoordenaars zichzelf opgeblazen. Voor hotel Farah Maghreb (beter bekend als Hotel Safir) en een joods gemeenschapshuis ontploften bomauto's. Nabij het Spaanse culturele centrum ,,Casa de Espana'' is een bom ontploft. Mogelijk was ook een joodse begraafplaats een doelwit.

Het Belgisch consulaat was niet het eigenlijke doelwit van de aanslag. De daders probeerden eerst een joods restaurant in de buurt binnen te komen. Toen dat niet lukte, bliezen ze zichzelf op straat op. Dat blijkt uit beelden van de veiligheidscamera's op het consulaat.

Twee politieagenten die voor het gebouw de wacht hielden, en een parkwachter zijn omgekomen. De consul is is in shocktoestand, maar is verder ongedeerd. De bewaker van het consulaat is gewond in het hospitaal opgenomen. De materiële schade is aanzienlijk.

Ook bij de andere aanslagen waren de meeste slachtoffers Marokkanen. Onder de doden waren tien zelfmoordterroristen.

In het hotel Farah Maghreb had eerder een bijeenkomst van Amerikaanse en Marokkaanse experts plaatsgevonden, waarbij werd gesproken over middelen om terrorisme te bestrijden .

De Marokkaanse minister van Binnenlandse Zaken Mostafa Sahel heeft verklaard dat er drie verdachten zijn aangehouden, onder wie een zwaargewonde zelfmoordterrorist. De verdachten hebben de Marokkaanse nationaliteit.

De aanslagen zijn niet opgeëist, maar volgens Sahel dragen de aanslagen ,,de handtekening van het internationaal terrorisme''. Volgens het Duitse persbureau DPA wijst de gecoördineerde wijze waarop de bommen gelijktijdig tot ontploffing zijn gebracht in de richting van het al-Qaeda-netwerk. De aanslagen in Saudi-Arabië van afgelopen maandag worden ook met Al-Qaeda in verband gebracht.

Koning Mohammed VI van Marokko heeft opdracht gegeven tot evacuatie van de gewonden. De Belgische minister Louis Michel heeft een boodschap van medeleven aan de Marokkaanse autoriteiten gezonden, waarin hij iedere vorm van terrorisme heeft veroordeeld.

Belgische touroperators zijn niet van plan om de bestemming Marokko te schrappen, omdat de aanslagen geen touristische doelen viseerden.

17/05/2003 - afp, dpa, belga - llc

http://www.standaard.be/nieuws/buitenland/index.asp?ArticleID=DMF17052003_001&Snel=1

mrz
17-05-03, 12:00
Het is wachten op een paar invloedrijke inspirerende moslimleiders die het kunnen opnemen tegen OBL-achtige interpretaties van de koran en een juister beeld kunnen geven van de islam.

:zegniets:

Is,
17-05-03, 12:02
Geplaatst door J.M.T.
Inderdaad vreselijk. Gelukkig niet zoveel doden als op 9/11, in Kenia, op Bali..........

Sorry hoor, ik weet dat het vreselijk is maar, zoals de mensen die op dit forum achter Al Kaida staan nu kunnen zien, kan dit anarchistische terrorisme OVERAL ter wereld toeslaan - terroristen kijken niet op een mensje meer of minder van welke nationaliteit ook!


Juist nu zeg je wat, dit heeft Nix met Islam te maken,
Dit is pure Anarchie...
Chaos willen veroorzaken..

Is,
17-05-03, 12:03
Geplaatst door Waterval
Ik veroordeel deze aanslag en wens de nabestaanden alle sterkte van de wereld toe.


Same here...:)

moenna
17-05-03, 12:12
Geplaatst door Marsipulami

Het is wachten op een paar invloedrijke inspirerende moslimleiders die het kunnen opnemen tegen OBL-achtige interpretaties van de koran en een juister beeld kunnen geven van de islam. Anders worden er altijd maar meer mensen meegezogen in deze spiraal van geweld.

Helemaal mee eens, alleen zou ik het anders formuleren. Het is meer een interpretatie die alleen tijdens een oorlog mogelijk gerechtvaardigd zijn. Nog niet eens eigenlijk, aangezien burgerdoelen nooit een doel op zich mogen zijn. Nu is het niets anders dan een afschuwelijke terreur daad.

En dan nog over al die andere die het over broederschap hebben. Ik voel me totaal niet verbonden met terroristen die de islam als middel kiezen om dit soort daden zogenaamd te rechtvaardigen. Terroristen kunnen geen Moslims zijn, en vice versa. Punt!

Martelaar ben je altijd als je vermoord wordt, ongeacht de dader of zijn motieven.


Voor de slachtoffers: Inna lilallahi wa inna lillaihi radji3oen.

000NobelPrizes
17-05-03, 12:14
Geplaatst door Is,
Juist nu zeg je wat, dit heeft Nix met Islam te maken,
Dit is pure Anarchie...
Chaos willen veroorzaken..
Je bedoelt dat het niets met JOUW interpretatie van de koran te maken heeft. Het heeft echter alles met HUN interpretatie van de koran te maken.

Is,
17-05-03, 12:16
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Je bedoelt dat het niets met JOUW interpretatie van de koran te maken heeft. Het heeft echter alles met HUN interpretatie van de koran te maken.


Deze uitleg slaat ook als `n tang op `n varken..
Wat ik wil zeggen is dat deze aanslagen geen Islamitische grondslag hebben, als jij beweert van wel dan heb je oogkleppen op, en in mijn ogen niet veel beter dan diegene die de aanslagen goedkeuren of plegen.

Aan de andere kant denk ik dat je er weinig aan kan doen,
`n forum bestaat ook voor mensen die hun zogenaamde frustratie kwijt moeten, en dat doen ten koste van alles,

000NobelPrizes
17-05-03, 12:17
Geplaatst door moenna
Helemaal mee eens, alleen zou ik het anders formuleren. Het is meer een interpretatie die alleen tijdens een oorlog mogelijk gerechtvaardigd zijn. Nog niet eens eigenlijk, aangezien burgerdoelen nooit een doel op zich mogen zijn. Nu is het niets anders dan een afschuwelijke terreur daad.

En dan nog over al die andere die het over broederschap hebben. Ik voel me totaal niet verbonden met terroristen die de islam als middel kiezen om dit soort daden zogenaamd te rechtvaardigen. Terroristen kunnen geen Moslims zijn, en vice versa. Punt!

Martelaar ben je altijd als je vermoord wordt, ongeacht de dader of zijn motieven.


Voor de slachtoffers: Inna lilallahi wa inna lillaihi radji3oen.

Moenna
Is het wel 's in je hoofd opgekomen dat jij door jouw interpretatie van de islam ook een doelwit bent van deze terroristen?

En voor wat betreft het martelaarschap: Rene Steegmans zie ik niet als martelaar, om maar een voorbeeld te noemen. Hij is gewoon het beklagenswaardige slachtoffer van een psychopatisch persoon.

000NobelPrizes
17-05-03, 12:23
Geplaatst door Is,
Deze uitleg slaat ook als `n tang op `n varken..
Wat ik wil zeggen is dat deze aanslagen geen Islamitische grondslag hebben, als jij beweert van wel dan heb je oogkleppen op, en in mijn ogen niet veel beter dan diegene die de aanslagen goedkeuren of plegen.

Aan de andere kant denk ik dat je er weinig aan kan doen,
`n forum bestaat ook voor mensen die hun zogenaamde frustratie kwijt moeten, en dat doen ten koste van alles,
Het is behoorlijk grof dat je mij vergelijkt met terroristische moordenaars, maar ik laat 'm gaan.

En je zit ook behoorlijk ernaast. Ik breek hier namelijk een lans voor de aanhangers van de islam die geen kwaad in de zin hebben.

moenna
17-05-03, 12:33
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Moenna
Is het wel 's in je hoofd opgekomen dat jij door jouw interpretatie van de islam ook een doelwit bent van deze terroristen?

Haha, mijn interpretatie...Wat is dit nu weer voor een rare insinuatie? Voor zover ik weet heerst er geen oorlog in Marokko. Begin nu niet over Bush en zijn terrorwar, want het moge duidelijk zijn dat ik het daar niet over heb.

Als jij wilt dat ik fatsoenlijk antwoord geef over de verschillende visies op de Islam, dan ben ik morgen nog bezig. Ik weet ook dat de daden van de terroristen op dezelfde Islamitische erfgoed gestoeld zijn, maar zij leggen er van buitenaf een aggresieve interpretatie op. Helderder kan ik het je niet uitleggen, omdat ik hun visie gewoonweg niet deel en dus weinig behoefte heb om me daar in te verdiepen.




En voor wat betreft het martelaarschap: Rene Steegmans zie ik niet als martelaar, om maar een voorbeeld te noemen. Hij is gewoon het beklagenswaardige slachtoffer van een psychopatisch persoon.
Ja, en ik zie hem wel als martelaar.

000NobelPrizes
17-05-03, 12:38
Geplaatst door moenna
Haha, mijn interpretatie...Wat is dit nu weer voor een rare insinuatie? Voor zover ik weet heerst er geen oorlog in Marokko. Begin nu niet over Bush en zijn terrorwar, want het moge duidelijk zijn dat ik het daar niet over heb.

Terroristen beperken zich niet tot oorlogsgebieden. Had ik het daaover? Voor zover ik weet niet.


Als jij wilt dat ik fatsoenlijk antwoord geef over de verschillende visies op de Islam, dan ben ik morgen nog bezig. Ik weet ook dat de daden van de terroristen op dezelfde Islamitische erfgoed gestoeld zijn, maar zij leggen er van buitenaf een aggresieve interpretatie op. Helderder kan ik het je niet uitleggen, omdat ik hun visie gewoonweg niet deel en dus weinig behoefte heb om me daar in te verdiepen.

Daarover zijn we het dus helemaal eens, over die verschillende interpretaties van de koran.
Overigens verdiep ik me er wel in, omdat ik als westerling ook een doelwit ben. Ken uw vijanden, nietwaar?



Ja, en ik zie hem wel als martelaar.
Dat moet jij weten. Ik zie het niet zo.
Steegmans is het slachtoffer van een psychopaat en zijn dood is betreurenswaardig.

taouanza
17-05-03, 12:40
Denk je dat de Amerikanen na 9/11, de Russen in Tjetjenie, de Filipino's, de Britten in N-Ierland en de Israeliers dit gevoel ook wel eens hebben?


ik heb het over de meester brein achter (en 100%bewezen)dit niet over kansloze sloebers die zich uit wanhoop van alles laten aanpraten.
en ik zie persoonlijk groot verschil tussen marokko en tjetjenie israel amerika. de verhoudingen kloppen niet, naar mijn mening nogmaals

000NobelPrizes
17-05-03, 12:43
Misschien zijn de aanslagen wel gepleegd door Sahrawi, die er genoeg van hebben om door de Marokkanen bezet en onderdrukt te worden.
:droef:

Pytaghoras
17-05-03, 12:49
Geplaatst door Marsipulami
Pfff, een aanslag tegen het Belgische consulaat in Marokko. De Belgen hadden dan nog zo hun best gedaan om de oorlog tegen Irak te verhinderen. :(

De oorlog van Bush tegen het terrorisme werpt blijkbaar zijn vruchten af. Proficiat mr. Bush, weer 24 doden.

En hop de Marokkanen in Europa worden alweer door de mediamolen gedraaid. Het was nu net even overgewaaid.

De aanslag was niet gericht op de Belgische ambassade maar op een Joodse bar aan de overkant van de straat.

manc
17-05-03, 12:58
Geplaatst door taouanza
ik heb het over de meester brein achter (en 100%bewezen)dit niet over kansloze sloebers die zich uit wanhoop van alles laten aanpraten.

Ah, dus zoiets als die predator die die leiders opbliezen in Yemen, of zo'n Israelische Heli die een hellfire afvuurt op een auto met een hamasbaas.


en ik zie persoonlijk groot verschil tussen marokko en tjetjenie israel amerika. de verhoudingen kloppen niet, naar mijn mening nogmaals

Hoezo? Je weet nog niet eens wie of wat de daders zijn, en waarom ze dit hebben gedaan, maar je weet WEL alvast dat het HEEEEEL anders is als wat er elders in de wereld gebeurd is. Alleen omdat er nu Marokkaanse slachtoffers bij betrokken zijn?

Zijn de burgerslachtoffers in de Filipijnen Ierland, Rusland, Amerika, Tjetjenie of Israel dan zo veel anders als de burgerslachtoffers in Marokko? Ik denk dat het voor een rouwende moeder niet zo veel uitmaakt of haar onschuldige niets vermoedende pizza-etende kind vermoord is in de naam van 'de Jihad tegen Amerika' of 'de Jihad voor een vrije Sahara.' of 'de Jihad voor een vrij smokkelende, plunderend, vrouwenhandelend, drugsdealend Tjetjenie.'

Pytaghoras
17-05-03, 13:08
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Je bedoelt dat het niets met JOUW interpretatie van de koran te maken heeft. Het heeft echter alles met HUN interpretatie van de koran te maken.

Er zijn 1.200.000.000 moslims in de wereld. Hoeveel moslims extrimsten zijn er in deze wereld? 1 miljoen? 2 miljoen? Ze die de Koran op een verkeerde manier interpreteren, vormen in ieder geval geen meerderheid. Het vormen niet eens 1% van de moslims.

000NobelPrizes
17-05-03, 13:19
Geplaatst door Pytaghoras
Er zijn 1.200.000.000 moslims in de wereld. Hoeveel moslims extrimsten zijn er in deze wereld? 1 miljoen? 2 miljoen? Ze die de Koran op een verkeerde manier interpreteren, vormen in ieder geval geen meerderheid. Het vormen niet eens 1% van de moslims.

Het gaat hier niet om de aantallen, maar om het bereik: in casu, hoeveel mensen er vermoord kunnen worden door pakweg 1 tot 10 extremisten.

Waarom je dit trouwens zegt, begrijp ik niet zo. Dat de actieve moordende fundi's klein zijn in aantal, wil nog niet zeggen dat ze geen begrip oogsten onder een groter aantal gelovigen. Hoe daar de verhoudingen liggen, zou ik niet weten. Ik ben geen onderzoeksbureau.
Maar waar het om gaat, is dat de meerderheid van de gelovigen die de koran op een waardige, vreedzame manier uitleggen, zich niet of nauwelijks roeren als diezelfde koran wordt gebruikt om dood en verderf te zaaien.
Daar gaat deze discussie om. Is het de meerderheid van de moslims die deze uitleg van de islam veroordeelt? Ik heb geen idee: ik hoor ze er nooit over.

Pytaghoras
17-05-03, 13:28
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het gaat hier niet om de aantallen, maar om het bereik: in casu, hoeveel mensen er vermoord kunnen worden door pakweg 1 tot 10 extremisten.

Waarom je dit trouwens zegt, begrijp ik niet zo. Dat de actieve moordende fundi's klein zijn in aantal, wil nog niet zeggen dat ze geen begrip oogsten onder een groter aantal gelovigen. Hoe daar de verhoudingen liggen, zou ik niet weten. Ik ben geen onderzoeksbureau.
Maar waar het om gaat, is dat de meerderheid van de gelovigen die de koran op een waardige, vreedzame manier uitleggen, zich niet of nauwelijks roeren als diezelfde koran wordt gebruikt om dood en verderf te zaaien.
Daar gaat deze discussie om. Is het de meerderheid van de moslims die deze uitleg van de islam veroordeelt? Ik heb geen idee: ik hoor ze er nooit over.

De Islamitische wetenschappers zijn degene die de moslims goed vertegenwoordigen. Al deze Islamitische wetenschappers keuren zulke aanslagen af. OBL is geen Islamitische wetenschapper!

000NobelPrizes
17-05-03, 13:34
Geplaatst door Pytaghoras
De Islamitische wetenschappers zijn degene die de moslims goed vertegenwoordigen. Al deze Islamitische wetenschappers keuren zulke aanslagen af. OBL is geen Islamitische wetenschapper!

Ik weet niet of je de mening van een handjevol wetenschappers representatief kunt laten zijn voor de mening van 1.200.000.000 moslims.

ZwYgStErr
17-05-03, 13:36
151 Nobelprizes prikt opeens verd8 veel en J.M.T. verd8 minder....

:argwaan:.

000NobelPrizes
17-05-03, 13:41
Enfin, Pythagoras, wat ik natuurlijk bedoel is dat de landsvertegenwoordigers veel actiever zouden moeten zijn in hun bestrijding van deze extremisten, in plaats van te ontkennen dat ze er zijn of hen zelfs financieel te ondersteunen.
Als vanuit de vreedzame moslimwereld veel duidelijk negatieve siganlen richting terroristische netwerken zouden worden afgegeven, hadden hun daden natuurlijk geen draagvlak meer. Sterker nog, als hun acties duidelijk werden veroordeeld en uitgespuugd door de vreedzame gelovigen, zouden zij veel meer moeite hebben om aan martelaren te komen. Nu worden die martelaren als helden gezien, toch nog, ondanks het feit dat het in de ogen van fatsoenlijke mensen gewoon misdadigers zijn.

manc
17-05-03, 13:41
Geplaatst door ZwYgStErr
151 Nobelprizes prikt opeens verd8 veel en J.M.T. verd8 minder....

:argwaan:.

Misschien hebben ze een hekel aan elkaar en mijden ze de ander daarom een beetje.

000NobelPrizes
17-05-03, 13:42
Geplaatst door ZwYgStErr
151 Nobelprizes prikt opeens verd8 veel en J.M.T. verd8 minder....

:argwaan:.

Je kunt het ook direct zeggen, maar ik geef gewoon direct antwoord. JMT en ik zijn niet 1 en dezelfde persoon.

ZwYgStErr
17-05-03, 13:45
Geplaatst door manc
Misschien hebben ze een hekel aan elkaar en mijden ze de ander daarom een beetje.

Ja dat zal het zijn ja :moe:.

Misschien zijn et zussen en moeten ze 1 pc delen... :zegniets:

ZwYgStErr
17-05-03, 13:49
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Je kunt het ook direct zeggen, maar ik geef gewoon direct antwoord. JMT en ik zijn niet 1 en dezelfde persoon.

Ok ik geloof je :zegniets:

taouanza
17-05-03, 14:06
Ah, dus zoiets als die predator die die leiders opbliezen in Yemen, of zo'n Israelische Heli die een hellfire afvuurt op een auto met een hamasbaas.


nee ik had het meer over iemand die tegen mensen zegt als je gods zegen wil moet je mensen vermoorden. maar bedankt voor je interpatie.





Hoezo? Je weet nog niet eens wie of wat de daders zijn, en waarom ze dit hebben gedaan, maar je weet WEL alvast dat het HEEEEEL anders is als wat er elders in de wereld gebeurd is. Alleen omdat er nu Marokkaanse slachtoffers bij betrokken zijn?

Zijn de burgerslachtoffers in de Filipijnen Ierland, Rusland, Amerika, Tjetjenie of Israel dan zo veel anders als de burgerslachtoffers in Marokko? Ik denk dat het voor een rouwende moeder niet zo veel uitmaakt of haar onschuldige niets vermoedende pizza-etende kind vermoord is in de naam van 'de Jihad tegen Amerika' of 'de Jihad voor een vrije Sahara.' of 'de Jihad voor een vrij smokkelende, plunderend, vrouwenhandelend, drugsdealend Tjetjenie.'



zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
nee ik denk niet dat slachtoffers in marokko meer waard zijn als in de rest van de wereld.

hetzelfde geld voor een rouwende iraakse moeder het maakt niet uit of saddam haar zonen vermoorde of amerika. jij heb altijd die onderscheid gemaakt niet ik.


ik heb hier nooit geweld goed gekeurt van beide zijde niet. je had hier zelfs een topic geplaatst hoe dom bush was zodra de oorlog begon had je hem heilig verklaart en ging je alles goed praten.
maar zoals ik zei; zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten

Pytaghoras
17-05-03, 14:21
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Enfin, Pythagoras, wat ik natuurlijk bedoel is dat de landsvertegenwoordigers veel actiever zouden moeten zijn in hun bestrijding van deze extremisten, in plaats van te ontkennen dat ze er zijn of hen zelfs financieel te ondersteunen.
Als vanuit de vreedzame moslimwereld veel duidelijk negatieve siganlen richting terroristische netwerken zouden worden afgegeven, hadden hun daden natuurlijk geen draagvlak meer. Sterker nog, als hun acties duidelijk werden veroordeeld en uitgespuugd door de vreedzame gelovigen, zouden zij veel meer moeite hebben om aan martelaren te komen. Nu worden die martelaren als helden gezien, toch nog, ondanks het feit dat het in de ogen van fatsoenlijke mensen gewoon misdadigers zijn.

Ik kan je niet ontkennen dat de martelaren als helden gezien worden. Maar welke martelaren worden dan als helden gezien? Niet degene die zichzelf opblaast waar onschuldige mensen zich bevinden.

Ik geef eerlijk toe, dat ik een aanslag op een Amerikkaanse militairebasis goed zal keuren, maar er moeten geen onschuldige slachtoffers vallen. Ik hoef geen moslim te zijn om een aanslag op een Amerikkaanse militairebasis goed te keuren. Waarom? Er zijn genoeg redenen om zulke acties goed te keuren.

manc
17-05-03, 14:27
Geplaatst door taouanza
nee ik had het meer over iemand die tegen mensen zegt als je gods zegen wil moet je mensen vermoorden. maar bedankt voor je interpatie.


Dat in Yemen WAS een Al-Qaeda leider, weet je nog. Zo iemand die 'je Gods zegen' belooft als je vrouwen en kinderen van de vijhand aanvalt.



zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
nee ik denk niet dat slachtoffers in marokko meer waard zijn als in de rest van de wereld.

WAT IS DAN HET VERSCHIL? Waarom mag er voor jou nu wel 'eventjes niet aan mensenrechten gedaan' worden?


hetzelfde geld voor een rouwende iraakse moeder het maakt niet uit of saddam haar zonen vermoorde of amerika. jij heb altijd die onderscheid gemaakt niet ik.

Inderdaad, dat heb ik altijd gezegd, dat het voor de slachtoffers niets uitmaakt. Dat ik zoiets heb goedgepraat is een aperte leugen. Ik vind WEL dat er een wezenlijk verschil is tussen het doelbewust opblazen van burgers in een hotel, een resaurant of waar dan ook of het missen van een militair doel waarbij per ongeluk burgers worden gedood.



ik heb hier nooit geweld goed gekeurt van beide zijde niet. je had hier zelfs een topic geplaatst hoe dom bush was

Ik vind het nog steeds geen genie hoor.



zodra de oorlog begon had je hem heilig verklaart en ging je alles goed praten.
maar zoals ik zei; zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten

Gelul. Ik praat niet 'alles goed'., maar ik was wel een voorstander van ingrijpen tegen Saddam, en ik ben dat nog steeds. Ik heb Bush geen seconde 'heilig' verklaard, ik zou nooit op die man hebben gestemd en dat heb ik ook meerder malen gezegd. Geen dingen uit je duim zuigen dus he?

Maar goed, wat maakt deze aanval volgens jou dan 'anders' dan wat er in Tjetjenie gebeurt, of op de Filipijnen of op 9/11? Waarom mag er van jou nu even vergeten worden wat mensenrechten zijn?

lennart
17-05-03, 14:30
Five explosions occurred within 30 minutes of each other. A Moroccan Government official said all the blasts were triggered by suicide bombers carrying explosives.

Interior Minister Mustapha Sahel said the attacks "bear the hallmark of international terrorism", adding that 10 suicide bombers were among those killed.

5 Bommen en 10 dode terroristen. Kan ik nu niet tellen? Of waren de bommen dermate zwaar dat ze met 2 mensen getild moesten worden?

manc
17-05-03, 14:33
Geplaatst door lennart
Five explosions occurred within 30 minutes of each other. A Moroccan Government official said all the blasts were triggered by suicide bombers carrying explosives.

Interior Minister Mustapha Sahel said the attacks "bear the hallmark of international terrorism", adding that 10 suicide bombers were among those killed.

5 Bommen en 10 dode terroristen. Kan ik nu niet tellen? Of waren de bommen dermate zwaar dat ze met 2 mensen getild moesten worden?

Autobommen, lennart...autobommen...

lennart
17-05-03, 14:35
Nee hoor. Hmm, misschien niet al te zware bommen.

An employee at a nearby Italian restaurant, the Positano, said a colleague had stopped three suspects as "they were entering our restaurant". The establishment is reported to be used by the Jewish community.

Tja nu ik er over nadenk. Je gaat natuurlijk niet in je eentje naar een restaurant.

Zouden ze al besteld hebben?

Puk
17-05-03, 14:38
Geplaatst door Waterval
Ik veroordeel deze aanslag en wens de nabestaanden alle sterkte van de wereld toe.

:duim:

Puk
17-05-03, 14:41
Geplaatst door Is,
Juist nu zeg je wat, dit heeft Nix met Islam te maken,
Dit is pure Anarchie...
Chaos willen veroorzaken..

En jij hebt kilo'ooooooos boter op je hoofd.

lennart
17-05-03, 14:44
En de gevolgen voor Marokko? Terugkeer naar het terreur van de jaren 60? Versterking van de monarchie? Al geheime diensten weer terug naar Marokko?

Gezocht: de nieuwe Ben Barka.

lennart
17-05-03, 14:47
The official, who spoke on condition of anonymity, said there were probably foreigners among the victims. He also said that investigations had shown that all the five attacks Friday night involved suicide bombings, and that car bombs had not been used.

Tomas
17-05-03, 14:49
Ik heb wel begrip voor deze daders.

Puk
17-05-03, 14:52
Geplaatst door taouanza
ik heb het over de meester brein achter (en 100%bewezen)dit niet over kansloze sloebers die zich uit wanhoop van alles laten aanpraten.
en ik zie persoonlijk groot verschil tussen marokko en tjetjenie israel amerika. de verhoudingen kloppen niet, naar mijn mening nogmaals

Voor de terroristen kloppen de verhoudingen in ieder geval wel.

Marokko heeft destijds als één van de eerste landen 911 veroordeeld.
Marokko heeft meegedaan met de Eerste Golfoorlog.
Marokko heeft samenwerkingsverdragen met de VS.
Marokko is goed voor z'n Joden.

Het was in een deel van Casablanca dat er nogal 'Westers' uitziet.
Er lopen Marokkaanse vrouwen ongesluierd (!) rond.
In Marokko liggen er zelfs Marokkaanse vrouwen op het strand in bikini (!).
Je hebt Openbare Straatverlichting (!) in Marokko.

Genoeg redenen.

:brozac:

lennart
17-05-03, 14:55
Marokko wordt door de Amerikanen gebruikt om Iraqis vast te houden/martelen.

Tomas
17-05-03, 14:57
Kortom het is volkomen terecht.

Gewoon een act of war.

Wie kaatst moet de bal verwachten.

Enz.

Puk
17-05-03, 15:01
Geplaatst door lennart
Five explosions occurred within 30 minutes of each other. A Moroccan Government official said all the blasts were triggered by suicide bombers carrying explosives.

Interior Minister Mustapha Sahel said the attacks "bear the hallmark of international terrorism", adding that 10 suicide bombers were among those killed.

5 Bommen en 10 dode terroristen. Kan ik nu niet tellen? Of waren de bommen dermate zwaar dat ze met 2 mensen getild moesten worden?

En Lennart... wat vind je nu van deze aanslagen in Marokko?
Veroordeel jij deze aanslagen wel of niet?

Ik veroordeel deze aanslagen wel.

lennart
17-05-03, 15:03
Hmm, ik vind het schandelijk dat een hotel wordt gebruikt voor een conferentie over terreur. We zijn toch in oorlog?

Puk
17-05-03, 15:04
Geplaatst door lennart
Nee hoor. Hmm, misschien niet al te zware bommen.

An employee at a nearby Italian restaurant, the Positano, said a colleague had stopped three suspects as "they were entering our restaurant". The establishment is reported to be used by the Jewish community.

Tja nu ik er over nadenk. Je gaat natuurlijk niet in je eentje naar een restaurant.

Zouden ze al besteld hebben?

In het Paradijs kan je Onbeperkt Pizza eten en hoef je nooit te bestellen!

Tomas
17-05-03, 15:05
Geplaatst door Puk
En Lennart... wat vind je nu van deze aanslagen in Marokko?
Veroordeel jij deze aanslagen wel of niet?

Ik veroordeel deze aanslagen wel.

Het is wel betreurenswaardig dat er onschuldige slachtoffers zijn gevallen. Maar of die er ook echt tussen zaten weet ik nog niet zo net.

Ik heb er wel begrip voor.

Marokko vraagt er gewoon om. Dat zat er gewoon aan te komen. Wie dit niet zag aankomen is ziende blind.

Vriend
17-05-03, 15:06
Zolang er niets aan het midden oosten conflict gedaan zal worden zal het steeds meer escaleren.En door het harde ingrijpen van Bush en kompanen zullen er steeds meer vrijwilligers in de rij staan om zichzelf op te offeren in de naam van hun ideaal.Zolang het westen niet doorheeft dat er maar liefst 1 miljard moslims bestaan, en steeds meer in aantal stijgen en door westerse naiviteit, gedwongen schuiven naar het fundamentalisme, zal er geen einde komen aan dit geweldsspiraal.

Ik vind een bomaanslag op onschuldige mensen smerig, ik veroordeel het.Maar ik veroordeel ook Amerika dat haar cultuur gedwongen aan de wereld opdringt, hierbij metend met twee maten.

Puk
17-05-03, 15:07
Geplaatst door lennart
Marokko wordt door de Amerikanen gebruikt om Iraqis vast te houden/martelen.

Ook dat ja! Is dat martelen van Irakies in Marokko al bewezen Lennart?

Wat ben je toch een droevig figuur.

Vriend
17-05-03, 15:08
Geplaatst door Puk
Ook dat ja! Is dat martelen van Irakies in Marokko al bewezen Lennart?

Wat ben je toch een droevig figuur.

PUK praat eens met een ex gevange uit marokko.....

lennart
17-05-03, 15:09
Geplaatst door Puk
Ook dat ja! Is dat martelen van Irakies in Marokko al bewezen Lennart?

Wat ben je toch een droevig figuur.

Tariq Aziz zit er, en hij wilde niet praten volgens Bush :bril:

Hoeveel zelfmoordterroristen kan je kopen voor 1 miljard?

Puk
17-05-03, 15:10
Geplaatst door Vriend
PUK praat eens met een ex gevange uit marokko.....

Een ex-gevange van de Marokkaanse autoriteiten bedoel je?

Tomas
17-05-03, 15:10
Geplaatst door Vriend
Zolang het westen niet doorheeft dat er maar liefst 1 miljard moslims bestaan, en steeds meer in aantal stijgen en door westerse naiviteit, gedwongen schuiven naar het fundamentalisme, zal er geen einde komen aan dit geweldsspiraal.

Nee, het is niet de schuld van het Westen. Marokko hoort helemaal niet bij ons. Marokko is van jullie. Daarmee bedoel ik dus die 1 miljard potentiele terroristen.

Puk
17-05-03, 15:13
Geplaatst door lennart
Tariq Aziz zit er, en hij wilde niet praten volgens Bush :bril:

Hoeveel zelfmoordterroristen kan je kopen voor 1 miljard?

Dus dan komt het in Lennart's brein al snel op om Tariq Aziz te gaan martelen. Lijkt me niet verstandig... die man had al twee hartaanvallen gehad in Irak.

Maar goed... Lennart veroordeeld de aanslagen in Marokko niet.

Lennart vindt die aanslagen in Casablanca op onschuldige Marokkanen OK!

Ken uw vijand....

Vriend
17-05-03, 15:13
Tomas we praten wel verder wanneer jij familie leden kwijtraakt door een bom ergens in den haag of amsterdam.Misschien dat je dan met je 4 poten dichter bij de grond staat.(P.S. het waren westerse doelen)

Vriend
17-05-03, 15:16
Geplaatst door Puk
Dus dan komt het in Lennart's brein al snel op om Tariq Aziz te gaan martelen. Lijkt me niet verstandig... die man had al twee hartaanvallen gehad in Irak.

Maar goed... Lennart veroordeeld de aanslagen in Marokko niet.

Lennart vindt die aanslagen in Casablanca op onschuldige Marokkanen OK!

Ken uw vijand....

PUK als er hier 1 grote hypocriet is dan ben jij het wel met je dikke nek.Wat ben je ineens begaan met het Marokkaanse lot nu je er enig profijt uit schijnt te kunnen halen?

Tomas
17-05-03, 15:18
Geplaatst door Vriend
Tomas we praten wel verder wanneer jij familie leden kwijtraakt door een bom ergens in den haag of amsterdam.Misschien dat je dan met je 4 poten dichter bij de grond staat.(P.S. het waren westerse doelen)

Ach joh... Ik ben wat vage kennissen op 9/11 in het wtc kwijt geraakt.

Het wereldwijde begrip dat daar voor is onder Moslims doet me nog steeds goed. Dus ik dacht een beetje steun terug doet vast goed.

Puk
17-05-03, 15:18
Geplaatst door Vriend
PUK als er hier 1 grote hypocriet is dan ben jij het wel met je dikke nek.Wat ben je ineens begaan met het Marokkaanse lot nu je er enig profijt uit schijnt te kunnen halen?

Waar slaat dat op if I may ask??

Vriend
17-05-03, 15:24
PUK je valt door de mand.

lennart
17-05-03, 15:25
Puk jij vindt geweld voor de vrijheid toch toegestaan? Of heb ik het nu mis?

Puk
17-05-03, 15:26
Geplaatst door Vriend
PUK je valt door de mand.

Oh ja??

Leg uit...

:moe:

Puk
17-05-03, 15:29
Geplaatst door lennart
Puk jij vindt geweld voor de vrijheid toch toegestaan? Of heb ik het nu mis?

Dat heb je dan in ieder geval goed onthouden.

Maar ik ben tegen geweld tegen onschuldige burgers.

Dat was je kennelijk dan weer vergeten.

:moe:

En jij bent voor geweld tegen onschuldige Marokkanen.

observer
17-05-03, 15:29
het zou natuurlijk makkelijk zijn om het groepje marokkanen hier wat altijd zo enthousiast reageerd als er weer wat amerikanen of isrealiers worden opgeblazen een dikke middelvinger te geven en te vragen hoe het voelt

makkelijk maar dan verlaag je je tot hun nivo

het is wel duidelijk dat de krachten die zich in het internationaal terrorisme verzameld hebben niets maar dan ook niet met een strijd tegen wie dan ook te maken hebben, hun speeches tegen amerika tegen israel zijn hol hun geweld alles omvattend

het is de taak van de hele beschaafde wereld om hun verschillen en geschillen opzij te zetten en gezamelijk het kwaad te vernietigen

lennart
17-05-03, 15:31
Puk in Iraq zijn vele onschuldige burgers het slachtoffer geworden van Amerikaanse en Engelse bommen. Dus die vlieger gaat niet op jongen.

Ik ben tegen elk geweld.

Tomas
17-05-03, 15:33
En toch ben ik benieuwd wat dit met alwaqf te maken heeft.

Vriend
17-05-03, 15:34
[i]het is de taak van de hele beschaafde wereld om hun verschillen en geschillen opzij te zetten en gezamelijk het kwaad te vernietigen [/B]

Te beginnen met Sharon de baby moordenaar en alle corrupte arabische leiders in het zadel geholpen en gehouden door het westen en het kapitalisitische bloedzuigerij dat Afrika en andere derde wereld streken heeft lamgelegd.Juist een beter milieu begint bij uwzelf.

Tomas
17-05-03, 15:34
Geplaatst door lennart
Ik ben tegen elk geweld.

Niet zo agressief jongen.

lennart
17-05-03, 15:35
Kijk maar uit Tomas. Straks krijg je een proces aan je broek van Chatoloog. :rolleyes:

Tomas
17-05-03, 15:36
Geplaatst door lennart
Kijk maar uit Tomas. Straks krijg je een proces aan je broek van Chatoloog. :rolleyes:

Ik vraag me alleen iets af...

In de hoop dat Chato heldere en duidelijke antwoorden zal geven.











:D :D :D :D

Al Sawt
17-05-03, 15:38
Geplaatst door J.M.T.
Goedemorgen Waterval



Omdat je niet aan de ene kant kunt zeggen dat je tot een wereldwijde islam-broederschap behoort (uma'h/broeders en zusters) zonder dat je dan óók de consequenties van de negatieve kanten daarvan aanvaardt - n.l. dat iemand in een ver land een 'jihad'/terreur uit kan roepen die ook moslims doodt. JMT, weer klets je uit je nek.
Aanvaardt jij de conseqeunties van de negatieve kanten van de Westerse wereld waar jij deel uit maak?

Als iemand met een vliegtuig een gebouw in de vernieling brengt, hoef ik daarvoor geen afstand te nemen. Zeker tegen mensen wiens geschiedenis door de eeuwen heen letterlijk en figuurlijk door bloed gedrenkt is.

observer
17-05-03, 15:42
Geplaatst door lennart
Puk in Iraq zijn vele onschuldige burgers het slachtoffer geworden van Amerikaanse en Engelse bommen. Dus die vlieger gaat niet op jongen.

Ik ben tegen elk geweld.

de massagraven gezien? saddam had het meest dodelijke massavernietigings wapen wat er is : de mens zelf

en hoe effectief was dat honderduizenden soms doodgeschoten mannen vrouwen en kinderen maar ook levend begraven

Vriend
17-05-03, 15:46
observer ik zal je even helpen hey.kijk we zijn er hier al gezamelijk over eens, behalve J.M.T., dat de mens ongeacht zijn afkomst van nature tot het meest slechte in staat is.we zijn er alleen nog niet uit welk mens het slechtst is dat bediscussieren we nog en daar zijn we nog volop over in conflict. :duim:

lennart
17-05-03, 15:48
Letter to CIA Requesting Complete Disclosure of Information on Mehdi Ben Barka Case.

(Washington, February 26, 2002)

Kathryn I. Dyer
Information and Privacy Coordinator
Central Intelligence Agency
Washington, DC 20505
Dear Ms. Dyer:

This is a request under the Freedom of Information Act.

Human Rights Watch and the Institut Ben Barka are writing to request a copy of all documents pertaining to the surveillance and abduction of Mehdi Ben Barka, a Moroccan national, in France in 1965, and his subsequent “disappearance.”

Mehdi Ben Barka, a leading and widely known opponent of the Moroccan government, was living in exile in Switzerland and Egypt when he was seized by French police officers on a Paris street on October 29, 1965. He was never seen in public again, and his body was never found. It is suspected that Moroccan security officials, led by then-Minister of Interior General Mohamed Oufkir, masterminded Ben Barka’s abduction and “disappearance,” and killed him in custody.

Time magazine reported in its international edition of December 29, 1975, that in 1964 Minister Oufkir asked the U.S. ambassador Henry J. Tosca in Rabat for U.S. help in “bringing Ben Barka before a Moroccan court.” Time reports, “Tosca relayed the request to CIA headquarters in Europe, but there is no evidence that the CIA ever accepted the invitation.”

Last year, retired Moroccan secret policeman Ahmed Boukhari stated that three Central Intelligence Agency (CIA) agents were assigned to the Moroccan Counter-Subversion police bureau in Rabat from 1960 to 1967, during his own tenure in that unit. According to Boukhari, whose testimony was first publicized in a long exposé in the French daily Le Monde and the Moroccan weekly Le Journal Hebdomadaire on June 29, 2001, a CIA agent known to him as “Colonel Martin” followed closely the preparations to abduct Ben Barka and would have known about his death, reportedly on the night after his abduction, and the secret transport of his body to Morocco shortly thereafter. Mr.Boukhari’s allegations about CIA agents assigned to work in the Counter-Subversion bureau are repeated in his book, Le Secret: Ben Barka, et le Maroc, published this month by Michel Lafon publishers in France. His allegations have also attracted press attention in the U.S.

Mr. Ben Barka was a figure well-known to the U.S. government. In 1957, he came to the U.S. at the invitation and expense of the U.S. government, and met with high-level officials of the executive branch and with members of Congress, as contemporaneous State Department cables show.

On March 1, 1976, Mehdi Ben Barka’s son, Bachir Ben Barka, requested documents pertaining to his father under the Freedom of Information act. The CIA, in a reply dated August 11, 1976, referred to 1,846 pertinent documents, but later declined to release them, citing national security grounds. While a few documents were later sent to the applicant, the vast majority have never been released.

The Executive Order on Classification recognizes that national security reasons for keeping documents classified diminish with the passage of time – in this case, more than a quarter century since the earlier request, and thirty-six years since the events in question.

We respectfully request that the 1,846 documents cited by the CIA in its 1977 correspondence with Bachir Ben Barka be examined for release. It is possible that their release would fulfill the present request.


On October 26, 2001 Human Rights Watch sent a letter to Secretary of State Colin S. Powell, requesting the release of all U.S. documents pertaining to the Ben Barka affair. The response, dated December 18, stated, “should the Department receive requests under the Freedom of Information Act (FOIA)…the requests will be reviewed…and a determination will be made”.

As a nonprofit organization dedicated to the collection and dissemination of information about human rights to the U.S. and international public, Human Rights Watch hereby seeks a waiver of all fees for the processing of this request. The information requested is for use in our human rights monitoring capacity rather than for commercial use, and will contribute to the public’s understanding of the conduct of U.S. policies in the Middle East and North Africa. Because of the media exposure given to Mr. Boukhari’s allegations about U.S. agents, disclosure of U.S. government files would help to clarify the role or knowledge, if any, of U.S. agents in this still-controversial chapter of Moroccan history.

The second signatory of this request, the Institut Ben Barka—Mémoire Vivante, is a France-based nonprofit organization whose purpose is to promote the thought and activities of Mehdi Ben Barka, through the collection and preservation of documents by and about him. Its mission statement in French is attached.

Thank you for your consideration.


Sincerely yours,

Hanny Megally

Bachir Ben Barka, President
Institut Ben Barka –Mémoire Vivante
Boîte.Postale 271, 90005 Belfort
Cedex - France
[email protected]
http://hrw.org/press/2002/02/foe_0226_ltr.htm <- vergeten toe te voegen

Vriend
17-05-03, 15:54
Waar heb je dit vandaan als ik vragen mag?

observer
17-05-03, 15:56
Geplaatst door Vriend
Te beginnen met Sharon de baby moordenaar en alle corrupte arabische leiders in het zadel geholpen en gehouden door het westen en het kapitalisitische bloedzuigerij dat Afrika en andere derde wereld streken heeft lamgelegd.Juist een beter milieu begint bij uwzelf. kan het mis hebben maar volgens mij was het niet sharon of een arabische leider en zelfs neit het westen wat deze aanslagen gepleegd heeft

het waren toch echt al qaida drones verblind door theologie door mensen die elk gebod van hun geloof in de stront geschopt hebben

een oud arabisch spreekwoord "de vijand van mijn vijand is mijn vriend" lijkt me dat marokko amerika en israel een gemeenschappelijke vijand hebben, dus even diep adem halen en slikken en samenwerken

of heb je liever dat het nog eens gebeurd?

Vriend
17-05-03, 16:02
dat is er mis met de wereld observer er zijn teveel gemeenschappelijk vijanden zodat vroeg of laat iedereen wel elkaars vijand is.ik hoop dat het westen daar wat van gaat leren...

000NobelPrizes
17-05-03, 16:04
Geplaatst door Vriend
Ik vind een bomaanslag op onschuldige mensen smerig, ik veroordeel het.Maar ik veroordeel ook Amerika dat haar cultuur gedwongen aan de wereld opdringt, hierbij metend met twee maten.
Dit vind ik een bizarre opmerking. Hoezo legt Amerika de hele wereld haar cultuur op? Amerika en Europa zijn juist vrije continenten, waar mensen die uit onderdrukkende regimes, zoals islamitische, maar al te graag naar toe gaan. Ze hebben er zoveel voor over dat ze met gammele bootjes op gevaar van eigen leven proberen die vrije continenten te bereiken. Hoezo cultuuropleggend?


Wat ik nog vreemder vind in jouw betoog, is dat op dit moment de rare moslims Nederland lopen te gillen dat wij autochtonen zich aan hen moeten aanpassen. Over cultuuropleggend gesproken. En vandaag was er weer een lange lange lange toeterende stoet auto's door de straten van Amsterdam, waarbij door een megafoon werd gekrijst dat islam het enige ware antwoord was op onze samenleving.

Hoezo dwingelandij, van wie eigenlijk? Verklaar u nader.

Vriend
17-05-03, 16:30
antwoord op nobel.

Het is een gevecht tegen de vorming van de open samenleving/globalisatie dat zich oprukt en wiens weeen je nu in volle strijd ziet uitbarsten.Traditionele vormen van leven worden weggevaagd en weggevreten door het kapitalisme.Sinds de val van de sovjetunie is er geen antwoord of alternatief op het westerse manier van leven, immers ze is er zelf door opgeslokt.Je ziet dat culturen die eeuwenlang hebben standgehouden en eigen normen en waarden hebben ontwikkeld langzaam uiteen worden gereten door het steeds maar groter wordende en naar economische middelen zwellende westen.Geen cultuur of land kan opboksen tegen het coca cola of mcdonnalds dat dit met zich meebrengt.Begrijp me niet verkeerd ik ben geen anti globalist of anti westers gezind ik ben slechts een toeschouwer en zie dat er een ontwikkeling gaande is dat vele conflicten met zich meebrengt waarvan het islam fundamentalisme er slechts een van lijkt te zijn;

MANUEL CASTELLS



"Islamic fundamentalism is in fact the result of a failed process of modernization that was initiated by the nation states. They built inefficient systems, corrupt systems that were wiped out in the process of globalization because they were too inefficient. So they were not able to deliver development, to deliver material well-being to their people. And at the same time they had destroyed the traditional societies and the principles on which people have survived throughout ages."



KAREN ARMSTRONG

"We have got to look at the root causes of this which go right back to a hundred years ago, to when Britain and France were the colonial powers in the region during the 19th century and in the early years of the 20th century. Every single leading Moslem intellectual except one was in love with the West. They wanted their countries to look just like Britain and France. They loved the way everything worked, they called for a nation state, for a modern constitution on European lines and parliamentary rule, democracy. They wanted to reform Islam conforming to the new Ethos that was coming out of Europe. Some clerics even went so far as to say that the Europeans were better Moslems than the Moslems themselves because in their modern societies they had achieved a greater and fairer distribution of wealth and that approached the ideal of the Koran more correctly. Now we have to ask ourselves what we did in the course of the 20th century to change that goodwill to the hatred that in its most extreme form erupted on September 11th."


Ik heb een hekel aan rechtlijnigheid maar mijn antwoord op het hier bovenstaande dat is toch wel dat het westen een hoop gelazer op zichzelf heeft uitgeroepen door middel van haar imperialistische drangen in de voorgaande eeuwen.Het is vandaag de dag dus naar mijn inziens meer een kwestie van puinruimen dan de oorlog verklaren aan je in het verleden begane fouten.Immers je zou er een oorlog tegen jezelf mee beginnen.

000NobelPrizes
17-05-03, 16:59
Geplaatst door Vriend
[B]antwoord op nobel.

Het is een gevecht tegen de vorming van de open samenleving/globalisatie dat zich oprukt en wiens weeen je nu in volle strijd ziet uitbarsten.Traditionele vormen van leven worden weggevaagd en weggevreten door het kapitalisme.Sinds de val van de sovjetunie is er geen antwoord of alternatief op het westerse manier van leven, immers ze is er zelf door opgeslokt.Je ziet dat culturen die eeuwenlang hebben standgehouden en eigen normen en waarden hebben ontwikkeld langzaam uiteen worden gereten door het steeds maar groter wordende en naar economische middelen zwellende westen.Geen cultuur of land kan opboksen tegen het coca cola of mcdonnalds dat dit met zich meebrengt.Begrijp me niet verkeerd ik ben geen anti globalist of anti westers gezind ik ben slechts een toeschouwer en zie dat er een ontwikkeling gaande is dat vele conflicten met zich meebrengt waarvan het islam fundamentalisme er slechts een van lijkt te zijn;



Beste Vriend,
wat je zegt is waar, en dat is ook iets waar ik lang over na heb gedacht.
Ik heb niets met dat hele consumentisme. Maar anderzijds begrijp ik ook dat een economie draaiende moet worden gehouden. Omdat het via een sociaal, democratisch stelsel zoveel mogelijk mensen, de burgrs, als je wilt, verschaft van huis, haard en veiligheid.
Ik ga hier niet lopen kwaken dat de sociale democratie zoals we die kennen in Nederland, een ideale samenlving is. Maar het is voor mij wel het allerbeste alternatief uit een heleboel slechte. En ik zou ook niet weten wat ik zonder mijn vrijheid zou moeten.

Elke staatsvorm, of het nu op religieuze, economische of ideologische principes draait, heeft zijn excessen en zijn nadelen. Toch opteer ik voor deze westerse. En het is zo dat veel mensen aangetrokken worden door die vrijheid. Voor mij en voor honderden miljoenen anderen is het as good as it gets. En daar kan ik mee leven. See?

Joesoef
17-05-03, 17:03
:vreemd:

Chatoloog heeft al een paar dagen niet meer geprikt.....

Puk
17-05-03, 17:12
Geplaatst door lennart
Puk in Iraq zijn vele onschuldige burgers het slachtoffer geworden van Amerikaanse en Engelse bommen. Dus die vlieger gaat niet op jongen.

Ik ben tegen elk geweld.

Dat siert je...

Maar dat had de Irakies geen fuck geholpen.
En ook de toekomstige slachtoffers van zelfmoordsukkels zal het geen fuck helpen.

Tomas
17-05-03, 17:14
Geplaatst door Joesoef
:vreemd:

Chatoloog heeft al een paar dagen niet meer geprikt.....

Je denkt toch niet...

En Dienna dan?

lennart
17-05-03, 17:17
Geplaatst door Puk
Dat siert je...

Maar dat had de Irakies geen fuck geholpen.
En ook de toekomstige slachtoffers van zelfmoordsukkels zal het geen fuck helpen.

Als iedereen tegen geweld is, dan is er toch geen geweld?

KomMaar
17-05-03, 17:18
AlQaida bestaat helemaal nieT.

Puk
17-05-03, 17:24
Geplaatst door lennart
Als iedereen tegen geweld is, dan is er toch geen geweld?

Duh..

lennart
17-05-03, 17:28
Geplaatst door Puk
Duh..

Puk: Hate cannot drive out hate.

Marsipulami
17-05-03, 17:38
Geplaatst door moenna
Helemaal mee eens, alleen zou ik het anders formuleren. Het is meer een interpretatie die alleen tijdens een oorlog mogelijk gerechtvaardigd zijn. Nog niet eens eigenlijk, aangezien burgerdoelen nooit een doel op zich mogen zijn. Nu is het niets anders dan een afschuwelijke terreur daad.

Het blijft ingewikkeld. Waar moet die oorlog ergens plaatsvinden ? Moslims zijn onderling solidair met elkaar ongeacht hun nationaliteit (als één lid van het lichaam lijdt dan lijdt het hele lichaam mee, wie aan onze Palestijnse broeders raakt, die raakt ons. Wij moeten opkomen voor onze broeders in Palestina, enz.) Men stelt de Amerikanen, de joden en bij uitbreiding het hele westen verantwoordelijk voor alle conflicten tussen moslims en niet-moslims elders op de wereld. Zo wordt elk lokaal conflict meteen een internationaal conflict en is het gebruik van geweld tegenover niet-moslims in de ogen van sommigen altijd gerechtvaardigd. Een eeuwigdurende oorlog tussen de islamitische en niet-islamitische wereld. Wie weet een uitweg uit dit soort destructieve logica ? Staat er in de koran iets dat het geweld kan indammen en de extremisten kan terugfluiten ?

000NobelPrizes
17-05-03, 17:48
Geplaatst door Marsipulami
Het blijft ingewikkeld. Waar moet die oorlog ergens plaatsvinden ? Moslims zijn onderling solidair met elkaar ongeacht hun nationaliteit (als één lid van het lichaam lijdt dan lijdt het hele lichaam mee, wie aan onze Palestijnse broeders raakt, die raakt ons. Wij moeten opkomen voor onze broeders in Palestina, enz.) Men stelt de Amerikanen, de joden en bij uitbreiding het hele westen verantwoordelijk voor alle conflicten tussen moslims en niet-moslims elders op de wereld. Zo wordt elk lokaal conflict meteen een internationaal conflict en is het gebruik van geweld tegenover niet-moslims in de ogen van sommigen altijd gerechtvaardigd. Een eeuwigdurende oorlog tussen de islamitische en niet-islamitische wereld. Wie weet een uitweg uit dit soort destructieve logica ? Staat er in de koran iets dat het geweld kan indammen en de extremisten kan terugfluiten ?

:rolleyes:
Altijd maar weer even de joden erbij halen.

Je theorie snijdt geen hout. De moslims in Indonesie, Algerije, Soedan, Tsjetsjenie, Srebrenica etc etc worden ongemoeid gelaten in de discussie over internationale conflicten. De aandacht geldt alleen de Palestijnen. Waarom? Omdat daar de joden de tegenpartij zijn.

Dus Mars, nu niet meer met die ongefundeerde stelling aankomen dat het het MO-conflict betreft vanwege moslimbroederschap, want dat klopt dus niet.

Puk
17-05-03, 17:53
Geplaatst door lennart
Puk: Hate cannot drive out hate.

Daar heb je op zich wel gelijk in Lennart.

En natuurlijk... als niemand geweld zou gebruiken dan wás er helemaal geen geweld. Dat is ook mijn ideaal hoor!

Maar ik geloof dat de wereld nou eenmaal niet zo in elkaar zit. Jammer genoeg...

Ik denk dat geweld nooit helemaal is uit te bannen. Het zit gewoon in de mens.

lennart
17-05-03, 17:58
You've got to start somewhere, and what better place then now.

Vriend
17-05-03, 19:25
Geplaatst door mika
Ik vind een discussie over globalisatie heel interessant en ik lees Amstrong ook graag, maar die plaatst het wel in een bredere context
en die laat in de 'geschiedenis van God' ook zien hoezeer we met elkaar verbonden zijn en hoeveel onderlinge invloed er is geweest tussen het Jodendom, christendom en de Islam (monotheïsme) maar in deze topic
over de aanslagen zijn je woorden toch een beetje off base.
Je wilt toch niet suggereren dat fundamentalisten bommen onder hun jasje dragen met dit gedachtengoed in hun hoofd??
Dit is een strijd om religieuze macht en fundamentalisten vechten voor één ding en dat is de vestiging van een Islamitische heilsstaat en het liefst zo groot mogelijk. In afghanistan is dat onder de Talibaan jammerlijk mislukt en nu zijn ze in een treurige diaspora geraakt en
laten overal een spoor van dood en verderf achter en geen enkel moment zullen ze nadenken over de verminkte lichamen en de mensen
die gehandicapt verder door het leven moeten.

Nairoibi
Dar es Salaam
Uss Cole
New york
Bali
Riaad
Casablanca
??


Mika

Off base?

welnee casablanca en eigenlijk marokko in het geheel is er het beste voorbeeld van; marokko worstelt al deccenia lang met haar identiteit het grenst aan het westen, heeft er zelfs haar sporen in achtergelaten maar heeft toch een arabisch/berbers/islamitisch wortel.nu is casablanca een enorm verwesterd stad, je kunt het zelf in enige mate vergelijken met een amsterdam of new york.alcohol mag er openbaar genuttigd worden en homosexualeit is er een dagelijkse verschijning en word dan ook algemeen aanvaard.nu is er het probleem dat het al jarenlang, zo niet tig jaren lang enorm slecht gaat met casablanca.er is een enorme werkloosheid en de ene staking na de andere volgt.(vorig jaar heb ik er een zelf meegemaakt).nu zijn er een groep mensen, voornamelijk fundamentalistische moslims en in enige mate communsiten die heel hoog scoren onder het arme deel van de bevolking, wat vrijwel 80% van casablanca uitmaakt.hun boodschap is luid en duidelijk; men moet terug naar oude islamitische normen en waarden en het westerse koers laten varen.dit is tekenend voor de hele situatie in de islamitische wereld, van tsjetsenie tot aan somalie.deze 'failed nation states' kunnen geen antwoord geven aan het economische malaise dus wat doet een mens als eerste wanneer het misgaat?terugstappen naar oude gebruiken en gewoonten en aangezien alles wat westers is het nieuwe voorstelt is dit voor hen een duidelijke vijand.deze steeds maar groeiende groep mensen kunnen alleen slagen als het westen niets doet aan de situatie in de derde wereld landen die vaak islamitsich zijn wat natuurlijk ook veelzeggend is.

Joesoef
17-05-03, 20:00
Dank je Vriend voor deze heldere uitleg :duim:.

Puk
17-05-03, 20:37
Geplaatst door Vriend
Off base?

welnee casablanca en eigenlijk marokko in het geheel is er het beste voorbeeld van; marokko worstelt al deccenia lang met haar identiteit het grenst aan het westen, heeft er zelfs haar sporen in achtergelaten maar heeft toch een arabisch/berbers/islamitisch wortel.nu is casablanca een enorm verwesterd stad, je kunt het zelf in enige mate vergelijken met een amsterdam of new york.alcohol mag er openbaar genuttigd worden en homosexualeit is er een dagelijkse verschijning en word dan ook algemeen aanvaard.nu is er het probleem dat het al jarenlang, zo niet tig jaren lang enorm slecht gaat met casablanca.er is een enorme werkloosheid en de ene staking na de andere volgt.(vorig jaar heb ik er een zelf meegemaakt).nu zijn er een groep mensen, voornamelijk fundamentalistische moslims en in enige mate communsiten die heel hoog scoren onder het arme deel van de bevolking, wat vrijwel 80% van casablanca uitmaakt.hun boodschap is luid en duidelijk; men moet terug naar oude islamitische normen en waarden en het westerse koers laten varen.dit is tekenend voor de hele situatie in de islamitische wereld, van tsjetsenie tot aan somalie.deze 'failed nation states' kunnen geen antwoord geven aan het economische malaise dus wat doet een mens als eerste wanneer het misgaat?terugstappen naar oude gebruiken en gewoonten en aangezien alles wat westers is het nieuwe voorstelt is dit voor hen een duidelijke vijand.deze steeds maar groeiende groep mensen kunnen alleen slagen als het westen niets doet aan de situatie in de derde wereld landen die vaak islamitsich zijn wat natuurlijk ook veelzeggend is.

Het is godgeklaagd!

Casablanca lijkt op Amsterdam of New York! Op zich al reden genoeg om het te bommen natuurlijk. Maar er is meer!

Er mag alcohol gedronken worden!
Je mag homo zijn! Maar er is meer!

Er lopen vrouwen rond zonder sluier!
Er liggen vrouwen op het strand in bikini!

Maar er is nóg meer!
Er is Openbare Straatverlichting!
Ja... er zijn zelfs riolen!

Marokko moet terug naar de Middeleeuwen!
Toen alles nog netjes islamitisch was.

Vriend... denk jij dat dit de oplossing is?

Waterval
17-05-03, 20:42
Puk, ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Maar ik denk dat Vriend het je graag uitlegt. :)

taouanza
17-05-03, 20:42
[
QUOTE]Geplaatst door manc
[ B]Dat in Yemen WAS een Al-Qaeda leider, weet je nog. Zo iemand die 'je Gods zegen' belooft als je vrouwen en kinderen van de vijhand aanvalt.



WAT IS DAN HET VERSCHIL? Waarom mag er voor jou nu wel 'eventjes niet aan mensenrechten gedaan' worden?



Inderdaad, dat heb ik altijd gezegd, dat het voor de slachtoffers niets uitmaakt. Dat ik zoiets heb goedgepraat is een aperte leugen. Ik vind WEL dat er een wezenlijk verschil is tussen het doelbewust opblazen van burgers in een hotel, een resaurant of waar dan ook of het missen van een militair doel waarbij per ongeluk burgers worden gedood.



Ik vind het nog steeds geen genie hoor.



Gelul. Ik praat niet 'alles goed'., maar ik was wel een voorstander van ingrijpen tegen Saddam, en ik ben dat nog steeds. Ik heb Bush geen seconde 'heilig' verklaard, ik zou nooit op die man hebben gestemd en dat heb ik ook meerder malen gezegd. Geen dingen uit je duim zuigen dus he?

Maar goed, wat maakt deze aanval volgens jou dan 'anders' dan wat er in Tjetjenie gebeurt, of op de Filipijnen of op 9/11? Waarom mag er van jou nu even vergeten worden wat mensenrechten zijn? [/B] [/QUOTE]


wat heb jij ineens?
heb ik iets gemist?

lennart
17-05-03, 20:43
Zucht Puk, je vergeet het belangrijkste: 80% van de bevolking is arm.

Ben Bakra kwam ook op voor de armen en kreeg veel steun. Hij was niet eens een fundamentalist. Maar hij is toch vermoord, door de Koning.

~Panthera~
17-05-03, 20:49
Heeft NIEMAND nou door, dat als je ARM bent, je NIETS te verliezen hebt ????? :moe:

Volgens mij is al deze sh.it gewoon een oorlog van arm tegen rijk.
En het wordt nog veel erger.
Let op mijn woorden.

Waterval
17-05-03, 20:56
Geplaatst door J.M.T.
Zwijgster



Nobelprize heeft kennelijk meer tijd dan ik op zaterdag!

:zwaai:


(Ik vind JMT ene 151 helemaal niet op elkaar lijken)

De Rode Roos
17-05-03, 21:10
De slachtoffers zijn vooral Marokkanen, hoewel de doelen wel zeer selectief zijn gekozen. Er zijn in Marokko bij de aanslagen meer doden gevallen dan bij die in Saudi-Arabie. Niemand is veilig voor terroristen kennelijk. Er zijn nog geen aanslagen gepleegd in Europa, maar het zou mij niet verbazen als de wind hier naar toe overslaat. In Azie, Afrika, Midden-Oosten, Amerika, Rusland...maar Europa nog niet.

Ik vraag me af wat de gevolgen zullen zijn voor de Marokkaanse economie....Casablanca is immers het economische hart van Marokko.

KomMaar
17-05-03, 21:13
Geplaatst door Puk
...

Welke vrijheid Puk?

De oorspronkelijke bewoners ImaziGhen in Marokko zijn nog steeds een onderdrukte volk zonder taal en identiteit en de regering is corrupt

Dus wat bedoel je met vrijheid?

En ik heb mn twijfels bij deze afschuwelijke aanslag, Alqaida bestaat volgens mij gewoon niet. Ik denk dat de Israelische geheime dienst Mossad en de Amerikanen hier achter zitten en in S-A.

Waarom viel men Irak aan? Juist omdat Irak de terroristen zou steunen (AlQaida) en een gevaar was voor de Zionistische staat Izrael.
Om de oorlog tegen de buurlanden van de zionisten te rechtvaardigen die volgens de Satans de terroristen zouden steunen (Syrie, Iran) pleegt men daardoor aanslagen om meer zo steun te werven.

Waterval
17-05-03, 21:15
Geplaatst door De Rode Roos
Ik vraag me af wat de gevolgen zullen zijn voor de Marokkaanse economie....Casablanca is immers het economische hart van Marokko.

Ik hou mn hart daar voor vast! Er zijn veel Amerikaanse en Franse bedrijven gevestigd. Ook was Marokko erg bezig het toerisme aantrekkelijker te maken. Fes en Marrakech zijn wat dat betreft DE steden, maar dat zijn ook steden met een grote joodse populatie. Iets wat de meeste mensen niet gerust zal stellen...

Puk
17-05-03, 21:15
Geplaatst door Waterval
Puk, ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Maar ik denk dat Vriend het je graag uitlegt. :)

Ik begrijp van Vriend dat het door de armoede komt. Ik geloof zeker dat daar wel wat in zit. Je ziet op TV al die fijne Westerse dingen. En zelfs in je eigen stad zie je dat. En dan kan je er niet aan meedoen. Dat is niet fijn natuurlijk.

Maar ik weet zeker dat het geen zin heeft om dan terug te gaan naar de Middeleeuwen. Ook weet ik zeker dat als alle vrouwen in Marokko zich gaan sluieren de economie van Marokko daar geen ruk mee opschiet. Ik bedoel... je moet af van al die Westerse dingen en dan komt het goed?

Dus geen fabrieken? Geen bedrijven? Geen kapitalisme? Geen democratie? Daar zit de oplossing natuurlijk niet.

Vriend geeft geen oplossing. Hij zegt alleen dat het de schuld is van het Westen. Dat vind ik te makkelijk.

Puk
17-05-03, 21:18
Geplaatst door lennart
Zucht Puk, je vergeet het belangrijkste: 80% van de bevolking is arm.

Ben Bakra kwam ook op voor de armen en kreeg veel steun. Hij was niet eens een fundamentalist. Maar hij is toch vermoord, door de Koning.

Zie mijn reactie op op Vriend via Waterval hierboven, Lennart.

Puk
17-05-03, 21:19
Geplaatst door ~Panthera~
Heeft NIEMAND nou door, dat als je ARM bent, je NIETS te verliezen hebt ????? :moe:

Volgens mij is al deze sh.it gewoon een oorlog van arm tegen rijk.
En het wordt nog veel erger.
Let op mijn woorden.

Het heeft ook zeker met armoede te maken Panthera. Mee eens.

Donna
17-05-03, 21:30
Vreselijk wat er gebeurd is..... :droef:

Ik hoop voor alle prikkers hier met familie en vrienden in Casablanca dat alles goed met ze is.

Elk slachtoffer is er 1 te veel.

Puk
17-05-03, 21:50
Geplaatst door KomMaar
Welke vrijheid Puk?

De oorspronkelijke bewoners ImaziGhen in Marokko zijn nog steeds een onderdrukte volk zonder taal en identiteit en de regering is corrupt

Dus wat bedoel je met vrijheid?

En ik heb mn twijfels bij deze afschuwelijke aanslag, Alqaida bestaat volgens mij gewoon niet. Ik denk dat de Israelische geheime dienst Mossad en de Amerikanen hier achter zitten en in S-A.

Waarom viel men Irak aan? Juist omdat Irak de terroristen zou steunen (AlQaida) en een gevaar was voor de Zionistische staat Izrael.
Om de oorlog tegen de buurlanden van de zionisten te rechtvaardigen die volgens de Satans de terroristen zouden steunen (Syrie, Iran) pleegt men daardoor aanslagen om meer zo steun te werven.

Huh? Had ik het over vrijheid? Ik snap niet helemaal waar je nou op reageerde KomMaar...

Maar dat je zegt dat die aanslagen door Israëliërs en Amerikanen zijn gepleegd... dat geloof je toch zeker zelf niet?!

:melig:

Joesoef
17-05-03, 22:10
Geplaatst door Puk
Ik begrijp van Vriend dat het door de armoede komt. Ik geloof zeker dat daar wel wat in zit. Je ziet op TV al die fijne Westerse dingen. En zelfs in je eigen stad zie je dat. En dan kan je er niet aan meedoen. Dat is niet fijn natuurlijk.




Jij hebt echt geen hoge dunk van de gemiddelde arme Marokkaan he? Het armoede probleem ligt heel wat genuanceerder dan dat. Huur kunnen betalen, gezond eten hebben, kinderen naar een school, door kunnen leren, fatsoenlijke kleding, iets vaker dan 1 keer per week vlees op tafel.


Mijn God luldebehanger, jij weet niet wat arm zijn is...... Komt door je westerse blik!

sjo
17-05-03, 22:15
Zo kun je elk conflict versimpelen en reduceren tot een klassenstrijd.

Te simpel. Niet te onkennen is dat een hogere levensstandaard veel zou oplossen. Maar dan nog zijn de Islamitische ressentimenten niet verdwenen, zolang de Islam niet die culturele dominantie bereikt die men ervan meent te kunnen/moeten/mogen verwachten. Ook voor Moslims is het niet te bevatten dat Allah zich zo weinig aan hun kant bevindt. Want dat beloofd Hij bij herhaling.

Er zijn beloften in deze zin te destileren uit Koran en overleveringen, maar er komt jammer genoeg niks van uit. Twijfelachtige profetie.

DE westerse culuur zal nog heel lang de toonaangevende life-stile zijn.
Mogelijk tot het einde der tijden. En dat levert in grote concentraties van moslims frustraties op, en dat leidt weer tot extreme en bizarre reaktie , die gekenmerkt wordt door exessieve wreedheden door een relatief kleine groep fundi's, die overigens zo piepklein niet is......

groeten
sjo

Puk
17-05-03, 22:17
Geplaatst door Joesoef
Jij hebt echt geen hoge dunk van de gemiddelde arme Marokkaan he? Het armoede probleem ligt heel wat genuanceerder dan dat. Huur kunnen betalen, gezond eten hebben, kinderen naar een school, door kunnen leren, fatsoenlijke kleding, iets vaker dan 1 keer per week vlees op tafel.


Mijn God luldebehanger, jij weet niet wat arm zijn is...... Komt door je westerse blik!

Ik geloof niet dat je me helemaal begreep...

Maar goed... als je zo gaat schelden donder je maar een heel eind op!

De Rode Roos
17-05-03, 22:51
Geplaatst door Vriend
Off base?

welnee casablanca en eigenlijk marokko in het geheel is er het beste voorbeeld van; marokko worstelt al deccenia lang met haar identiteit het grenst aan het westen, heeft er zelfs haar sporen in achtergelaten maar heeft toch een arabisch/berbers/islamitisch wortel.nu is casablanca een enorm verwesterd stad, je kunt het zelf in enige mate vergelijken met een amsterdam of new york.alcohol mag er openbaar genuttigd worden en homosexualeit is er een dagelijkse verschijning en word dan ook algemeen aanvaard.nu is er het probleem dat het al jarenlang, zo niet tig jaren lang enorm slecht gaat met casablanca.er is een enorme werkloosheid en de ene staking na de andere volgt.(vorig jaar heb ik er een zelf meegemaakt).nu zijn er een groep mensen, voornamelijk fundamentalistische moslims en in enige mate communsiten die heel hoog scoren onder het arme deel van de bevolking, wat vrijwel 80% van casablanca uitmaakt.hun boodschap is luid en duidelijk; men moet terug naar oude islamitische normen en waarden en het westerse koers laten varen.dit is tekenend voor de hele situatie in de islamitische wereld, van tsjetsenie tot aan somalie.deze 'failed nation states' kunnen geen antwoord geven aan het economische malaise dus wat doet een mens als eerste wanneer het misgaat?terugstappen naar oude gebruiken en gewoonten en aangezien alles wat westers is het nieuwe voorstelt is dit voor hen een duidelijke vijand.deze steeds maar groeiende groep mensen kunnen alleen slagen als het westen niets doet aan de situatie in de derde wereld landen die vaak islamitsich zijn wat natuurlijk ook veelzeggend is.

Een aardige analyse. Maar je kunt het beste van beide werelden houden, iets wat bijvoorbeeld China doet. Economisch en materieel volledig vernieuwen, maar anderzijds het oude blijven houden. Ti (Chinese genie, waarden en normen, cultuur) en Yong (externe bewerking, zoals materiele welvaart). Dit wordt de Ti-Yong Dichotomy genoemd. Deze theorie zou je ook kunnen proberen deductief toe te passen op de Moslimwereld. Hoewel Marokko op veel vlakken "Westers" is geworden, is het nog heel erg "Marokkaans". Marokko is ook een beetje Europees als je kijkt naar de historische banden met Spanje en de wisselwerking tussen de 2 culturen. Marokko onderscheidt zich dus nog wel degelijk van andere culturen. Dit is de derde weg. Je kunt ook helemaal conservatief naar de oude tijden teruggaan, je kunt of volledig vernieuwen, of je kunt er tussen in zitten.

Marokko ondervindt nu net zoals veel landen de ellende van het kapitalisme en de inefficiëntie van democratie.

Puk
17-05-03, 23:15
Geplaatst door De Rode Roos
Een aardige analyse. Maar je kunt het beste van beide werelden houden, iets wat bijvoorbeeld China doet. Economisch en materieel volledig vernieuwen, maar anderzijds het oude blijven houden. Ti (Chinese genie, waarden en normen, cultuur) en Yong (externe bewerking, zoals materiele welvaart). Dit wordt de Ti-Yong Dichotomy genoemd. Deze theorie zou je ook kunnen proberen deductief toe te passen op de Moslimwereld. Hoewel Marokko op veel vlakken "Westers" is geworden, is het nog heel erg "Marokkaans". Marokko is ook een beetje Europees als je kijkt naar de historische banden met Spanje en de wisselwerking tussen de 2 culturen. Marokko onderscheidt zich dus nog wel degelijk van andere culturen. Dit is de derde weg. Je kunt ook helemaal conservatief naar de oude tijden teruggaan, je kunt of volledig vernieuwen, of je kunt er tussen in zitten.

Marokko ondervindt nu net zoals veel landen de ellende van het kapitalisme en de inefficiëntie van democratie.

Lul toch niet zo raar, Rode Roos!

Wat voor een soort economie heeft China omarmt? Juist... een vorm van het kapitalisme. Particulier bezit, etcetera...

En in Marokko heerst geen democratie. Dus kan het er ook niet efficiënt zijn.

De Rode Roos
17-05-03, 23:32
Geplaatst door Puk
Lul toch niet zo raar, Rode Roos!

Wat voor een soort economie heeft China omarmt? Juist... een vorm van het kapitalisme. Particulier bezit, etcetera...

En in Marokko heerst geen democratie. Dus kan het er ook niet efficiënt zijn.

Wat kan jij goedkoop zijn zeg....pff

Ik had het over de Ti-Yong Dichotomy. Dit begrip wordt vooral gebruikt mbt China, maar zoiets deed de Katholieke Kerk ook. De kerkvader Augustinus van Hippo concludeerde al dat ketterse ideeën gebruikt konden worden in het voordeel van de RK, zoals de ideeën van Plato. Gebruik het goede, laat het slechte. Misschien kan ik dit voorbeeld beter gebruiken.

"Volgens de grondwet van 1972 is Marokko een constitutionele, democratische en sociale monarchie met erfopvolging in de mannelijke lijn. Staatshoofd, geestelijk hoofd en opperbevelhebber van de strijdkrachten is de koning. Hij stelt het kabinet samen, vaardigt wetten en koninklijke decreten uit en heeft de bevoegdheid het parlement te ontbinden en volksraadplegingen uit te schrijven. Van de 333 leden van het eenkamerparlement worden 222 leden direct, volgens algemeen kiesrecht, gekozen, de overigen worden door kiescolleges van gemeenteraden, kamers van koophandel en werknemersorganisaties aangewezen. " (http://www.landenweb.com/bevolking.cfm?LandID=23&MAROKKO).....Okay, het is geen ideale democratie met scheiding der machten (is Nederland ook niet), maar het is wel enigzins democratisch.

..en Rusland heeft ook het kapitalisme onarmt en of de mensen het daar beter hebben onder het kapitalisme...

Joesoef
17-05-03, 23:43
Geplaatst door Puk
Ik geloof niet dat je me helemaal begreep...


Nee vast niet.




[ i]Geplaatst door Puk [/i]Je ziet op TV al die fijne Westerse dingen. En zelfs in je eigen stad zie je dat. En dan kan je er niet aan meedoen. Dat is niet fijn natuurlijk.

Zijn Marokkanen zo simpel in jouw ogen?

Puk
17-05-03, 23:58
Geplaatst door De Rode Roos
Wat kan jij goedkoop zijn zeg....pff

Ik had het over de Ti-Yong Dichotomy. Dit begrip wordt vooral gebruikt mbt China, maar zoiets deed de Katholieke Kerk ook. De kerkvader Augustinus van Hippo concludeerde al dat ketterse ideeën gebruikt konden worden in het voordeel van de RK, zoals de ideeën van Plato. Gebruik het goede, laat het slechte. Misschien kan ik dit voorbeeld beter gebruiken.

"Volgens de grondwet van 1972 is Marokko een constitutionele, democratische en sociale monarchie met erfopvolging in de mannelijke lijn. Staatshoofd, geestelijk hoofd en opperbevelhebber van de strijdkrachten is de koning. Hij stelt het kabinet samen, vaardigt wetten en koninklijke decreten uit en heeft de bevoegdheid het parlement te ontbinden en volksraadplegingen uit te schrijven. Van de 333 leden van het eenkamerparlement worden 222 leden direct, volgens algemeen kiesrecht, gekozen, de overigen worden door kiescolleges van gemeenteraden, kamers van koophandel en werknemersorganisaties aangewezen. " (http://www.landenweb.com/bevolking.cfm?LandID=23&MAROKKO).....Okay, het is geen ideale democratie met scheiding der machten (is Nederland ook niet), maar het is wel enigzins democratisch.

..en Rusland heeft ook het kapitalisme onarmt en of de mensen het daar beter hebben onder het kapitalisme...

Ik kan ook wel heel duur gaan zitten doen zoals jij...

Maar daar verandert de situatie in China niet mee. Zie J.M.T.

En ik durf te beweren dat de Russen het nu beter hebben dan onder de Communisten. Daar gaat het inderdaad wél de goeie kant op. Het zou nog een heel stuk democratischer moeten. Maar voor de Russen zie ik weldegelijk toekomst.

Puk
18-05-03, 00:01
Geplaatst door Joesoef
Nee vast niet.

Zijn Marokkanen zo simpel in jouw ogen?

Ik bedoelde te zeggen dat ik wel snap dat er heel veel mensen in Casablanca het gewoon echt arm hebben.

En als je dan al die Westerse geneugtes om je heen ziet in de stad en op de TV... dat het dan nóg schrijnender wordt. Dat bedoelde ik dussss...

Pytaghoras
18-05-03, 00:12
OBL zei eeder dat Amerika en haar bondgenoten nooit van veiligheid zullen genieten zolang de palesteinen in M.O. van veiligheid. Blijbaar meent die man met baard wel wat hij zegt. Ik vraag me af hoelang deze ellende zal duren. Terrorisme kan je hoe sterk je dan ook bent nooit bestreden, vooral als het om internationale terrorisme gaat. Iedereen kan een terrorist zijn en de terroristen kunnen zich overal bevinden.

Wat zou de oplossing zijn? Nog andere landen zoals Iran, Syrie en misschien Marokko aanvallen? Het blijft in ieder geval ingewikkeld.

Pytaghoras
18-05-03, 00:17
Geplaatst door Puk
Ik bedoelde te zeggen dat ik wel snap dat er heel veel mensen in Casablanca het gewoon echt arm hebben.

En als je dan al die Westerse geneugtes om je heen ziet in de stad en op de TV... dat het dan nóg schrijnender wordt. Dat bedoelde ik dussss...

Het heeft niets met armoede te maken. Het heeft meer te maken met Internationale terrorisme. Met zulke aanslagen wil Al-qaida haar bestaan bevestigen. Zo laat Al-Qaida zien dat ze hun doelen overal kunnen treffen, ook als het moslims zijn die getroffen worden.

Puk
18-05-03, 00:31
Geplaatst door Pytaghoras
Het heeft niets met armoede te maken. Het heeft meer te maken met Internationale terrorisme. Met zulke aanslagen wil Al-qaida haar bestaan bevestigen. Zo laat Al-Qaida zien dat ze hun doelen overal kunnen treffen, ook als het moslims zijn die getroffen worden.

Ik snap het gewoon niet Pytaghoras. Al-qaida had toch best veel steun onder de gewone moslims. Maar op deze manier verspelen ze dat. Wat denken ze dan te bereiken?

De Rode Roos
18-05-03, 00:52
Geplaatst door J.M.T.
De Rode Roos

Hoe kom jij er toch bij om China te idealiseren? De meeste Chinezen zijn doodarm én kennen geen werkelijke vrijheid - op welk gebied ook!

Dat is niet waar. Ik ben lui dus gebruik ik maar een verslag van iemand anders (site met prachtige muziek), maar ik denk er zo ook over en heb dit ook waargenomen na mijn bezoeken aan dit land. Dit land is simpelweg te groot, dus het is voor de overheid niet mogelijk om de levens van de mensen te regiseren (wat ze ook niet willen) zoals ze dat bijvoorbeeld doen in Noord-Korea. Anders kun je wel een Chinees restaurant binnenstappen en vragen wat die mensen daar van China denken. Je moet dan wel consumeren, want tijd is geld. ;)
"...in feite zijn Chinezen aartsanarchisten en lappen veel regels aan hun laars. En daar zijn er heel veel van, want niets maakt Chinese ambtenaren en politici zo enthousiast als het maken van nieuwe regels. Internationale deskundigen spreken met ontzag over de wetgeving die China de afgelopen tien jaar heeft ontworpen. [...] Jammer dat er vervolgens niks mee gebeurt. De bedenkers van die fraaie regels denken dat met de uitvaardiging ervan, hun taak erop zit. Voor een groot deel mogen provincies zelf besluiten welke nationale regels ze wel of niet uitvoeren. En ook op een lokaal niveau permitteert het bestuur zich diezelfde vrijheden. Maar niemand informeert de burgers over nieuwe regelgeving, en gehandhaafd wordt er ook niet. Dat komt de Chinezen goed uit, want zo kunnen zij de overheid gewoon negeren. Chinezen betalen geen BTW, ze steken de weg over zonder op of om te kijken. Ze beginnen winkeltjes zonder de verplichte vergunningen. Niemand houdt zich aan de keuringsnormen voor voedsel en van de regels om vrachtwagens te laden met gevaarlijke stoffen hebben ze nooit gehoord." (http://home.hetnet.nl/~j.muylaert/pagina's%20ned/Ned.%20tekst%20.htm)


In China werd "oude cultuur", zelfs de niet zo oude cultuur op gewelddadige wijze onderdrukt middels de 'Culturele Revolutie!

Een inkopertje...je hebt feitelijk gelijk. De hele Culturele Revolutie kun je zien als een proces (het worstelen met modernisering). Mao wilde snel veranderingen hebben dmv een revolutie. Hij was verwikkeld in een machtstrijd binnen de communistische partij met Mao enerzijds en Zhou Enlai anderzijds. Hij wilde de macht terug nadat hij buiten spel werd gezet door de partij (veel kritiek op hem na het falen van de Grote Sprong Voorwaarts, hij zou zijn "hemelse mandaat" verloren hebben, terugkoppeling naar het oude keizerrijk). Mao wist de massa te mobiliseren en gruwelijke dingen gebeurden. De hele Chinese na-oorlogse geschiedenis is te zien als een constante reeks van moderniseringspogingen (Grote Sprong Voorwaarts, Culturele Revolutie, politiek van de Vier moderniseringen). Dit gebeurde ook al onder de Chinese keizers. Dat koppel ik dan vervolgens terug naar de Ti-Yong dichotomy (beetje stoeien met Aristoteles ;)) . De hele Chinese geschiedenis is dus te zien als het behoud van de politieke structuur (dus enerzijds voortzetting van het Chinese keizerrijk)/"geestelijkheid", de "Ti" en anderzijds de moderniseringen, Yong. Kortom: moderniseren, maar niet de geestelijke consequenties willen aanvaarden (dus alleen voordelen, en geen nadelen). Dat hoeft ook niet, want de Ti is duizendenjaren oud en beter ontwikkeld dan in het Westen.




"De ellende van het kapitalisme"? Wat bedoel je daarmee? Dat mensen in kapitalistische landen er ellendiger aan toe zijn dan mensen in communistische of islamitische landen?

Het kapitalisme is een tussenfase. De periodieke overproductie, die het gevolg is van een ongelijkmatige ontwikkeling, zal het kapitalisme breken. Het kapitalisme zorgt voor afhankelijkheid. Kapitalisme is verbonden met imperialisme. Lenin zei het al: "Imperialisme hoogste vorm van wereldkapitalisme". We zijn namelijk zo afhankelijk van de VS, dat we duidelijk kunnen spreken van een vorm van imperialisme.
Het vertrouwen in de moderne samenleving is een soort subsitutie geworden voor religie. Het imperialisme dmv kapitalisme zijn kruistocht.



"De inefficiëntie van de Democratie"? Prefereer jij de inefficiëntie van het Communisme of dictaturen?

Een dictatuur is per definitie effectief. Een democratie vaak juist niet. Het gaat om een goede balans te vinden tussen die 2. En gezien de ervaringen in de geschiedenis met toestanden met de massa zoals tijdens de Culturele Revolutie in China of de verkiezingen van Hitler in de jaren '30 zou je je kunnen afvragen of democratie wel z'on goede staatsvorm is. Het gaat om de aard van de mens, is een mens nou van nature goed of slecht? Het falen van de uitwerking van het communisme is vooral te verklaren uit de slechtheid van de mens. Een mens dient te worden bedwongen door wereldlijk of geestelijk gezag. Ben ik nu slecht omdat ik een andere mening heb dan de gebruikelijke "democratie en vrijheid mantra"? Misschien ben ik gewoon rebels zoals de studenten tijdens de Culturele Revolutie, maar dan pacifistisch. ;)

Pytaghoras
18-05-03, 00:57
Geplaatst door Puk
Ik snap het gewoon niet Pytaghoras. Al-qaida had toch best veel steun onder de gewone moslims. Maar op deze manier verspelen ze dat. Wat denken ze dan te bereiken?

Precies zoals ik al zei. Het doel van Al-Qaida is het gevoel van onveiligheid aan Amerikkanen en de bondgenoten brengen. Ook al komen er moslims om door de aanslagen. Misschien leeft het idee bij Al-Qaida van "als het een goede moslim is, dan gaat hij naar het paradijs, zo niet, dan brandt hij in de hel met andere koffars".

Al-Qaida heeft haar eisen duidelijk naar voren gebracht:
- Onafhankelijke Palestina;
- Amerikkanen moeten vertrekken uit het M.O.;
- Onafhankelijke Tsjetsjenië;
- Onafhankelijke Kasmier;
- ......

Al-Qaida gebruikt elke middel om door te gaan met haar stijd.

Puk
18-05-03, 01:09
Geplaatst door Pytaghoras
Precies zoals ik al zei. Het doel van Al-Qaida is het gevoel van onveiligheid aan Amerikkanen en de bondgenoten brengen. Ook al komen er moslims om door de aanslagen. Misschien leeft het idee bij Al-Qaida van "als het een goede moslim is, dan gaat hij naar het paradijs, zo niet, dan brandt hij in de hel met andere koffars".

Al-Qaida heeft haar eisen duidelijk naar voren gebracht:
- Onafhankelijke Palestina;
- Amerikkanen moeten vertrekken uit het M.O.;
- Onafhankelijke Tsjetsjenië;
- Onafhankelijke Kasmier;
- ......

Al-Qaida gebruikt elke middel om door te gaan met haar stijd.

Maar ze denken dus helemaal niet aan de nabestaanden... ook niet als het moslims zijn. Dat gaat ze toch opbreken, denk ik.

En hoever ga je met het aanmerken van een land als bondgenoot van de Amerikanen? ook als je vóór een VN-resolutie stemt die Amerika ook steunt? Zoals bijvoorbeeld met de Eerste Golfoorlog? Dan is iedereen bijna bondgenoot van de Amerikanen.

Dat wordt dan nog flink veel bloedvergieten overal...

Het gaat echt helemaal de verkeerde kant op zo.

:droef:

Joesoef
18-05-03, 01:12
Geplaatst door Puk
Ik bedoelde te zeggen dat ik wel snap dat er heel veel mensen in Casablanca het gewoon echt arm hebben.

En als je dan al die Westerse geneugtes om je heen ziet in de stad en op de TV... dat het dan nóg schrijnender wordt. Dat bedoelde ik dussss...

Te eten hebben, je huis kunnen betalen, je kinderen verzorgen....... Het is niet westers, het is menselijk.

~Panthera~
18-05-03, 01:14
Geplaatst door Joesoef
Te eten hebben, je huis kunnen betalen, je kinderen verzorgen....... Het is niet westers, het is menselijk.
-------------------------

BINGO !!!!!!!! :duim:

Marsipulami
18-05-03, 01:24
Geplaatst door Pytaghoras
Precies zoals ik al zei. Het doel van Al-Qaida is het gevoel van onveiligheid aan Amerikkanen en de bondgenoten brengen. Ook al komen er moslims om door de aanslagen. Misschien leeft het idee bij Al-Qaida van "als het een goede moslim is, dan gaat hij naar het paradijs, zo niet, dan brandt hij in de hel met andere koffars".

Al-Qaida heeft haar eisen duidelijk naar voren gebracht:
- Onafhankelijke Palestina;
- Amerikkanen moeten vertrekken uit het M.O.;
- Onafhankelijke Tsjetsjenië;
- Onafhankelijke Kasmier;
- ......

Al-Qaida gebruikt elke middel om door te gaan met haar stijd.

Tsss, Al Qaeda bestaat gewoon niet. Al Qaeda is een uitvinding van de Amerikanen om hun millitaire agressie overal ter wereld te legitimeren. Het enige echte Al Qaeda was een lokaal groepje gefrustreerde loosers in Afghanistan waarvan de media ten onrechte een machtige internationale organisatie van terroristen hebben gemaakt.

Het is volstrekt normaal dat er extremen bestaan. Overal ter wereld zijn er radicale groeperingen die geweldadige oplossingen voor ingewikkelde maatschappelijke problemen bepleiten. Dat is helemaal niet eigen aan moslimgroeperingen. Terrorisme is geen islamitische uitvinding.

Het is een briljante uitvinding van de Amerikanen om al die gewapende verzetsgroeperingen van moslimorigine onder één noemer te brengen nl. Al Qaeda. Zo bevordert men de angst van de niet-moslims en wordt het gemakkelijk om in het aanzin van deze -verzonnen- machtige 'vijand' onschuldige burgers te bombarderen en de dood in te jagen, met als middel domheid en machtswellust en als belangrijkste doel geldgewin en olie.

Puk
18-05-03, 01:24
Geplaatst door Joesoef
Te eten hebben, je huis kunnen betalen, je kinderen verzorgen....... Het is niet westers, het is menselijk.

Nou ja... als je me niet WILT begrijpen.

So be it...

Pytaghoras
18-05-03, 01:26
Geplaatst door Puk
Maar ze denken dus helemaal niet aan de nabestaanden... ook niet als het moslims zijn. Dat gaat ze toch opbreken, denk ik.

En hoever ga je met het aanmerken van een land als bondgenoot van de Amerikanen? ook als je vóór een VN-resolutie stemt die Amerika ook steunt? Zoals bijvoorbeeld met de Eerste Golfoorlog? Dan is iedereen bijna bondgenoot van de Amerikanen.

Dat wordt dan nog flink veel bloedvergieten overal...

Het gaat echt helemaal de verkeerde kant op zo.

:droef:

Dat het nog flink veel bloedvergieten wordt, is al helemaal duidelijk. Ik merk dat het steeds in hevigheid toeneemt. Er moet zeker een wonder gebeuren zodat er een einde komt aan deze ellende.

Nabestaanden? Wie denkt tegenwoordig over nabestaanden? Misschien jij, ik, maar voor anderen heeft dat geen betekenis meer. Al-Qaida rechtvaardigt zich ook onschuldige mensen te doden tijdens een aanslag, omdat Amerika toch ook zoveel onschuldige mensen heeft getroffen door haar high-teck.

Puk
18-05-03, 01:36
Geplaatst door Pytaghoras
Dat het nog flink veel bloedvergieten wordt, is al helemaal duidelijk. Ik merk dat het steeds in hevigheid toeneemt. Er moet zeker een wonder gebeuren zodat er een einde komt aan deze ellende.

Nabestaanden? Wie denkt tegenwoordig over nabestaanden? Misschien jij, ik, maar voor anderen heeft dat geen betekenis meer. Al-Qaida rechtvaardigt zich ook onschuldige mensen te doden tijdens een aanslag, omdat Amerika toch ook zoveel onschuldige mensen heeft getroffen door haar high-teck.

En zo komt er dus nooit een eind aan. En komt het wel steeds dichterbij ben ik bang.

We kunnen alleen maar bidden en afwachten.

Pytaghoras
18-05-03, 01:38
Geplaatst door Marsipulami
Tsss, Al Qaeda bestaat gewoon niet. Al Qaeda is een uitvinding van de Amerikanen om hun millitaire agressie overal ter wereld te legitimeren. Het enige echte Al Qaeda was een lokaal groepje gefrustreerde loosers in Afghanistan waarvan de media ten onrechte een machtige internationale organisatie van terroristen hebben gemaakt.

Het is volstrekt normaal dat er extremen bestaan. Overal ter wereld zijn er radicale groeperingen die geweldadige oplossingen voor ingewikkelde maatschappelijke problemen bepleiten. Dat is helemaal niet eigen aan moslimgroeperingen. Terrorisme is geen islamitische uitvinding.

Het is een briljante uitvinding van de Amerikanen om al die gewapende verzetsgroeperingen van moslimorigine onder één noemer te brengen nl. Al Qaeda. Zo bevordert men de angst van de niet-moslims en wordt het gemakkelijk om in het aanzin van deze -verzonnen- machtige 'vijand' onschuldige burgers te bombarderen en de dood in te jagen, met als middel domheid en machtswellust en als belangrijkste doel geldgewin en olie.

Wie zouden dan die 14 Marokkanen zijn die de aanslag hebben gepleegd? Probeer dan een scenario voor mij te schetsen hoe de Amerikkanen ervoor hebben gezorgd dat deze 14 Marokkanen de aanslag hebben gepleegd? Ik heb het geprobeerd en het is mij niet gelukt.
Kortom, Ik zie niet een Amerikkaan of een Israelier zichzelf opblasen.

~Panthera~
18-05-03, 01:45
Wat zouden we hier aan kunnen doen ?
Om te beginnen je geen fabeltjes laten aanlullen door de media en de United Snakes of Amerika met hun expansiedrift, en ZELF eens gaan graven in achtergronden en de geschiedenis.
Je zult versteld staan wat je er allemaal vind.
En je geen fobie laten aanlullen wat er voor zorgt dat mensen TEGENOVER elkaar komen te staan.
Want dat is wat bepaalde groeperingen willen.
Door alleen daar al niet in te trappen, kun je de wind uit de zeilen nemen.

Angst is een slechte raadgever.

:engel:

Pytaghoras
18-05-03, 01:47
Geplaatst door Puk
En zo komt er dus nooit een eind aan. En komt het wel steeds dichterbij ben ik bang.

We kunnen alleen maar bidden en afwachten.

Aardbevingen, Sars, Aids, vogelpest, overstromingen, hete golven, gekke mensen (Bush, Sharon, Blair, OBL, Saddam), oorlogen en ga zomaar door. Heeft de wereld ooit zulke situaties gehad? Dit alles kan ook met elkaar te maken hebben. Wat komt er nog meer?

Men verwacht binnenkort dat de zon opkomt vanuit het westen. :)

Puk
18-05-03, 01:51
Geplaatst door Pytaghoras
Aardbevingen, Sars, Aids, vogelpest, overstromingen, hete golven, gekke mensen (Bush, Sharon, Blair, OBL, Saddam), oorlogen en ga zomaar door. Heeft de wereld ooit zulke situaties gehad? Dit alles kan ook met elkaar te maken hebben. Wat komt er nog meer?

Men verwacht binnenkort dat de zon opkomt vanuit het westen. :)


Nee! Dat niet! Dan wordt het veels te vroeg warm in mijn slaapkamer! Kan ik niet meer uitslapen! Moeten we niet hebben...

:wink:

Marsipulami
18-05-03, 01:52
Geplaatst door Pytaghoras
Wie zouden dan die 14 Marokkanen zijn die de aanslag hebben gepleegd? Probeer dan een scenario voor mij te schetsen hoe de Amerikkanen ervoor hebben gezorgd dat deze 14 Marokkanen de aanslag hebben gepleegd? Ik heb het geprobeerd en het is mij niet gelukt.
Kortom, Ik zie niet een Amerikkaan of een Israelier zichzelf opblasen.

De haat, de frustraties en het onbegrip in de islamitische wereld tgo Amerikanen, joden of het 'westen' is sowieso al erg groot. Dat is een collectief sentiment en geen georganiseerde terroristenorganisatie.

De Amerikanen hebben recentelijk dat (islamitsch) sentiment nog versterkt door hun zinloze aanvallen op Afghanistan en Irak. De media proclameren een 'overwinning' van de Amerikanen. Dat is niet waar. Terrorisme bestrijd je niet met luchtbombardementen maar door het streven naar rechtvaardigheid en het bestrijden van armoede en onwetendheid. Het geweld dat de Amerikanen hebben gebruikt doet de sympathie voor lui als OBL alleen maar toenemen. Wie bommen zaait zal terrorisme oogsten. Terrorisme is het wapen van de machtelozen. Als ik het werkelijk zou willen dan kan ik vandaag nog in mijn eentje een trein laten ontsporen met tientallen dodelijke slachtoffers.

Die 14 Marokkanen waren labiele sekteleden van één of andere groep gehersenspoelde idioten die net als de getuigen van Jehowah met oogkleppen door het leven gaan. Terrorisme bestrijd je niet met bommen maar met educatie, ontwikkeling en het streven naar rechtvaardigheid.

De Rode Roos
18-05-03, 01:58
Geplaatst door Puk
Ik kan ook wel heel duur gaan zitten doen zoals jij...

Maar daar verandert de situatie in China niet mee. Zie J.M.T.

En ik durf te beweren dat de Russen het nu beter hebben dan onder de Communisten. Daar gaat het inderdaad wél de goeie kant op. Het zou nog een heel stuk democratischer moeten. Maar voor de Russen zie ik weldegelijk toekomst.

Een rampsspoed houdt Rusland in zijn greep sinds de val van het communisme. Onder Jeltsin werd alles geprivatiseerd. Door het kapitalisme is de corruptie groot, de zakenlieden steken het geld vaak in eigen zak. "De eerste jaren van markteconomie heeft de Russische bevolking weinig voorspoed gebracht. Een sterke daling van de productie en een hoge inflatie zorgden voor een daling van het inkomen. De inkomensverdeling is flink scheefgetrokken door de opkomst van een elite die in een korte tijd onvoorstelbaar rijk is geworden en het wegvallen van sociale zekerheden voor de onderste lagen van de bevolking." (www.falkor.org/history/scriptie%20deel%202.doc) Onder Poetin lijkt het beter te worden, de toekomst zal uitwijzen of de transitie zal slagen.
ps: de planeconomie was achterhaald, maar kan wel werken als het werd gemoderniseerd en flexibeler werd gemaakt. De Russen hebben bijvoorbeeld tijdens de 20ste eeuw onder het communisme een redelijk geslaagde overgang gemaakt van een agrarisch ingestelde samenleving, naar een industrieel gerichte.

Pytaghoras
18-05-03, 02:06
Geplaatst door Marsipulami
De haat, de frustraties en het onbegrip in de islamitische wereld tgo Amerikanen, joden of het 'westen' is sowieso al erg groot. Dat is een collectief sentiment en geen georganiseerde terroristenorganisatie.

De Amerikanen hebben recentelijk dat (islamitsch) sentiment nog versterkt door hun zinloze aanvallen op Afghanistan en Irak. De media proclameren een 'overwinning' van de Amerikanen. Dat is niet waar. Terrorisme bestrijd je niet met luchtbombardementen maar door het streven naar rechtvaardigheid en het bestrijden van armoede en onwetendheid. Het geweld dat de Amerikanen hebben gebruikt doet de sympathie voor lui als OBL alleen maar toenemen. Wie bommen zaait zal terrorisme oogsten. Terrorisme is het wapen van de machtelozen. Als ik het werkelijk zou willen dan kan ik vandaag nog in mijn eentje een trein laten ontsporen met tientallen dodelijke slachtoffers.

Die 14 Marokkanen waren labiele sekteleden van één of andere groep gehersenspoelde idioten die net als de getuigen van Jehowah met oogkleppen door het leven gaan. Terrorisme bestrijd je niet met bommen maar met educatie, ontwikkeling en het streven naar rechtvaardigheid.

Hmmmm, dus een ene kant heb je Amerika, die hier als agressor deel neemt en andere kant de terroristen. Je zegt dat de terroristische aanslagen het antwoord zijn van de Amerikkaanse agressie.
Wij zijn het met elkaar eens dat deze terroristen groep gehersenspoelde idioten zijn. Maar op welke manier zouden deze idioten dan moeten reageren op de Amerikkaanse agressie? Gewoon wachten totdat Amerika naar rechtvaardigheid streeft en het armoede gaat bestrijden?

Het wordt dan wel lang wachten :D

Marsipulami
18-05-03, 02:17
Geplaatst door Pytaghoras
Hmmmm, dus een ene kant heb je Amerika, die hier als agressor deel neemt en andere kant de terroristen. Je zegt dat de terroristische aanslagen het antwoord zijn van de Amerikkaanse agressie.
Wij zijn het met elkaar eens dat deze terroristen groep gehersenspoelde idioten zijn. Maar op welke manier zouden deze idioten dan moeten reageren op de Amerikkaanse agressie? Gewoon wachten totdat Amerika naar rechtvaardigheid streeft en het armoede gaat bestrijden?

Het wordt dan wel lang wachten :D

Ach men maakt het probleem groter dan het is. Ik heb op zijn minst honderduizend maal meer kans om om te komen bij een banaal verkeersongeval dan dat ik zou overlijden als gevolg van een terreurdaad van een islamitische organisatie. Men moet alles in het juiste perspectief zien.

Verder merk ik dat 99,9 % van de moslims hun uiterste best doen om naar goede relaties te streven met niet-moslims. Daarom denk ik dat men de toekomst echt niet zo somber moet inzien. Er is een spreekwoord dat zegt dat duizend bomen die groeien minder lawaai maken dan één boom die valt.

Ik ben er van overtuigd dat het Amerikaanse volk en de moslims willen streven naar rechtvaardigheid en vrede. Ik geloof net als de meeste moslims niet dat amerikanen per definitie slechte mensen zouden zijn. Daarom deel ik jouw pessimisme niet.

Puk
18-05-03, 12:16
Geplaatst door De Rode Roos
Een rampsspoed houdt Rusland in zijn greep sinds de val van het communisme. Onder Jeltsin werd alles geprivatiseerd. Door het kapitalisme is de corruptie groot, de zakenlieden steken het geld vaak in eigen zak. "De eerste jaren van markteconomie heeft de Russische bevolking weinig voorspoed gebracht. Een sterke daling van de productie en een hoge inflatie zorgden voor een daling van het inkomen. De inkomensverdeling is flink scheefgetrokken door de opkomst van een elite die in een korte tijd onvoorstelbaar rijk is geworden en het wegvallen van sociale zekerheden voor de onderste lagen van de bevolking." (www.falkor.org/history/scriptie%20deel%202.doc) Onder Poetin lijkt het beter te worden, de toekomst zal uitwijzen of de transitie zal slagen.
ps: de planeconomie was achterhaald, maar kan wel werken als het werd gemoderniseerd en flexibeler werd gemaakt. De Russen hebben bijvoorbeeld tijdens de 20ste eeuw onder het communisme een redelijk geslaagde overgang gemaakt van een agrarisch ingestelde samenleving, naar een industrieel gerichte.


Je schrijft hier dat de corruptie groot is door het kapitalisme. Da's wel weer erg lachen. Dat komt natuurlijk niet door het kapitalisme. Dat komt doordat er niet voldoende controle is. Hier verbind je kapitalisme exclusief aan corruptie. Zo wek je de indruk dat kapitalisme en corruptie één en hetzelfde is. Doe je dat nou expres?

Het innen van belastingen is in Rusland een groot probleem. Komt dat nu ook door het kapitalisme?

Vroeger waren er winkels met luxe-goederen waar alleen hooggeplaatste communisten mochten kopen. Dat was pas echt corrupt!

P.S. Je link werkt niet.

KomMaar
18-05-03, 13:31
Geplaatst door Marsipulami
Tsss, Al Qaeda bestaat gewoon niet. Al Qaeda is een uitvinding van de Amerikanen om hun millitaire agressie overal ter wereld te legitimeren. Het enige echte Al Qaeda was een lokaal groepje gefrustreerde loosers in Afghanistan waarvan de media ten onrechte een machtige internationale organisatie van terroristen hebben gemaakt.

Het is volstrekt normaal dat er extremen bestaan. Overal ter wereld zijn er radicale groeperingen die geweldadige oplossingen voor ingewikkelde maatschappelijke problemen bepleiten. Dat is helemaal niet eigen aan moslimgroeperingen. Terrorisme is geen islamitische uitvinding.

Het is een briljante uitvinding van de Amerikanen om al die gewapende verzetsgroeperingen van moslimorigine onder één noemer te brengen nl. Al Qaeda. Zo bevordert men de angst van de niet-moslims en wordt het gemakkelijk om in het aanzin van deze -verzonnen- machtige 'vijand' onschuldige burgers te bombarderen en de dood in te jagen, met als middel domheid en machtswellust en als belangrijkste doel geldgewin en olie.


Dat is wat k nou probeerde uit te leggen. Al Qaida bestaat ook helemaal niet.

sadeeQ
18-05-03, 13:37
Geplaatst door J.M.T.
De Rode Roos

Het Kapitalisme is de schuld van corruptie? Is er daarom relatief weinig corruptie in Europa vergeleken met landen in Azië en het MO?

:haha: :haha: :haha:

duvel op domme geit met je kut-europa

nooit in spanje,italie of griekenland geweest.laat staan de oost europesche landen.dat nederlanders het beter kunnen verhulen zegt dus niets ,die honderden miljarden euros van nederlanders die op geheime bankrekeningen in het buitenland staan opgeslagen zegt genoeg ,nope die kaaskopen hebben die miljarden op een eerlijke manier verdiend :auw2:

jaja
18-05-03, 14:38
Geplaatst door sadeeQ
:haha: :haha: :haha:

duvel op domme geit met je kut-europa

nooit in spanje,italie of griekenland geweest.laat staan de oost europesche landen.dat nederlanders het beter kunnen verhulen zegt dus niets ,die honderden miljarden euros van nederlanders die op geheime bankrekeningen in het buitenland staan opgeslagen zegt genoeg ,nope die kaaskopen hebben die miljarden op een eerlijke manier verdiend :auw2: relatief gezien echter minder dan bijvoorbeeld onze vrienden uit Irak ...;) Om over enkele heren en dames uit Afrika, het Mo en Azië maar te zwijgen ...

sadeeQ
18-05-03, 15:44
Geplaatst door jaja
relatief gezien echter minder dan bijvoorbeeld onze vrienden uit Irak ...;) Om over enkele heren en dames uit Afrika, het Mo en Azië maar te zwijgen ...

:cheefbek: ja?

wel als je je kromme zionistische kijk op zaken gaat toepassen.



de nederlanders frauderen en belazeren de boel voor tientallen miljarden euro's,als je bedenkt dat 16 miljoen kaaskoppen voor zoveel bedragen zich schuldig maken aan corruptie en fraude,dan valt het wel mee als de aziaten en afrikanen en zuidamerikanen(2,5 a 3 000.000.000 mensen voor ongeveer hetzelfde bedrag frauderen :auw2:

jaja
18-05-03, 15:52
Geplaatst door sadeeQ

de nederlanders frauderen en belazeren de boel voor tientallen miljarden euro's,als je bedenkt dat 16 miljoen kaaskoppen voor zoveel bedragen zich schuldig maken aan corruptie en fraude,dan valt het wel mee als de aziaten en afrikanen en zuidamerikanen(2,5 a 3 000.000.000 mensen voor ongeveer hetzelfde bedrag frauderen :auw2: [/B] dat zou zo zijn als die getallen zouden kloppen ....;) ... wat niet het geval is ... (Nog afgezien van het feit dat je ook nog de relativiteit tussen zwarte economie en witte economie per land zou moeten meewegen ... als je tenminste een wetenschappelijk afgewogen oordeel zou willen vormen ... en niet een Stammtisch kretologie ... :D

sadeeQ
18-05-03, 16:07
Geplaatst door jaja
dat zou zo zijn als die getallen zouden kloppen ....;)

ooh nee? bewijs maar het tegendeel :zwaai:



... wat niet het geval is ... (Nog afgezien van het feit dat je ook nog de relativiteit tussen zwarte economie en witte economie per land zou moeten meewegen ... als je tenminste een wetenschappelijk afgewogen oordeel zou willen vormen ... en niet een Stammtisch kretologie ... :D

op zich is dat niet echt van belang.het gaat erom om de volgende stelling:

wat is erger

10 welvarende dieven die de gemeenschap benadelen voor miljarden euros

of

miljoenen armoedige dieven die tesamen de gemeenschap benadelen voor enkele honderden miljoenen euros.(het feit dat er niet meer te roven valt doet er niet toe :ego: )


:wohaa: dan zijn we het dus er wel over eens dat die 10 dieven tot het allerlaagste soort wezens behoren.

NIS1
18-05-03, 16:15
Ik heb hier altijd al voor gewaarschuwd. Sommige lieden verdienen hun vrijheid gewoon niet!! Waarom nou zo'n aanslag?? Vreselijk.. hopelijk heeft het weinig invloed op toerisme.. Kan Marokko heel wat centjes kosten.. Stel sukkels, die zogenaamde Jihaad-strijders. Egoisten dat ze zijn.. ze geven nergens om.. het zijn ingeprogrammeerde robots, die tot hele gekke dingen in staat zijn. 1 ding weet ik zeker! Het heeft niks met Islam te maken :boos:

Mark
18-05-03, 16:20
Is er wat gebeurd? :argwaan:

Ik kwam alleen even luisteren naar het gejubel voor deze aanslagen op de ongelovigen door yehi, Victory, Shaheed etc....

Maar die zijn zeker nog niet online geweest.

lennart
18-05-03, 16:33
Al-jazeera heeft gezegd dat de aanslagen in Casablanca door een Al-Qa'ida cel in belgie zijn voorbereid.

Pytaghoras
18-05-03, 16:35
Geplaatst door lennart
Al-jazeera heeft gezegd dat de aanslagen in Casablanca door een Al-Qa'ida cel in belgie zijn voorbereid.

Kut Belgen :belgie:. Mars! Nu moet je je verantwoorden.

Vriend
18-05-03, 16:35
Geplaatst door Waterval
Puk, ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Maar ik denk dat Vriend het je graag uitlegt. :)


Ik ga ophouden met het uitleggen van zaken aan personen die denken in karikaturen en er van zichzelf een maken.

Vriend
18-05-03, 16:37
Geplaatst door J.M.T.
Mark



Jawel hoor maar het enige dat zij weten te doen is schelden - op ons!

Ons?Welk ons?Heb je weer last van je MPS?

Vriend
18-05-03, 16:42
[i]Dus geen fabrieken? Geen bedrijven? Geen kapitalisme? Geen democratie? Daar zit de oplossing natuurlijk niet.[/B]

Luister PUK dit is geen beautycontest en ik ben hier niet om de wereldvrede te promoten.Ik analyseer en ik hou je een spiegel voor je blanke kop.Als het je niet bevalt moet je maar gaan klagen bij je grootouders die er een zware potje van hebben gemaakt.Kapiche?

Vriend
18-05-03, 16:43
Geplaatst door J.M.T.
Betekent nog meer stemmen voor VB/de Winter!


en daar zul jij vast en zeker niet wakker van liggen..

Vriend
18-05-03, 17:03
Geplaatst door J.M.T.
Waarom zou ik? Ik zal mij nooit tot het cultuurrelativisme bekeren.

Ik zou zeggen haal de klompen uit je kast, nodig PUK uit en jaag al dansend alle inferieure culturen weg.

Tomas
18-05-03, 17:07
Geplaatst door Vriend
Ik zou zeggen haal de klompen uit je kast, nodig PUK uit en jaag al dansend alle inferieure culturen weg.

Cultuurrelativisme is iets anders dan jij nu suggereert.

Vriend
18-05-03, 17:13
Geplaatst door Tomas
Cultuurrelativisme is iets anders dan jij nu suggereert.

JMT kent 1 cultuur vandaar mijn suggestieve antwoord.

Vriend
18-05-03, 17:13
Geplaatst door Tomas
Cultuurrelativisme is iets anders dan jij nu suggereert.

JMT kent 1 cultuur vandaar mijn suggestieve antwoord.

Vriend
18-05-03, 17:13
Geplaatst door Tomas
Cultuurrelativisme is iets anders dan jij nu suggereert.

JMT kent 1 cultuur vandaar mijn suggestieve antwoord.

Vriend
18-05-03, 17:14
zo driemaal haha. :lol: .sorry kut server

Vriend
18-05-03, 17:34
Je bent de Rode Khmer vergeten.En ja ik ken je goed, ik heb honderden antwoorden en topics van je gelezen en ik moet eerlijk zeggen dat je weinig tot niets aan het cultuurrelativisme bijdraagt zoals jij die meent te predikeren, maar goed dat zal wel een ander persoonlijkheid van je zijn met vast een ander naam want ik heb je eerlijk gezegd nooit op enig sympathie, met een zaak dat niet jouw normen en waarden vooropstelt, betrapt.

Puk
18-05-03, 18:18
Geplaatst door Vriend
Ik ga ophouden met het uitleggen van zaken aan personen die denken in karikaturen en er van zichzelf een maken.

Lekker rustig.

:duim:

Puk
18-05-03, 18:21
Geplaatst door Vriend
Luister PUK dit is geen beautycontest en ik ben hier niet om de wereldvrede te promoten.Ik analyseer en ik hou je een spiegel voor je blanke kop.Als het je niet bevalt moet je maar gaan klagen bij je grootouders die er een zware potje van hebben gemaakt.Kapiche?

Ik kapich d'r niks van.

Kan je het nog 1 keertje uitleggen?

Of nee... doe toch maar niet.

Lekker rustig.

:duim:

Puk
18-05-03, 18:25
Geplaatst door Vriend
Ik zou zeggen haal de klompen uit je kast, nodig PUK uit en jaag al dansend alle inferieure culturen weg.

Nee... leg maar niet uit.

Lekker rustig.

:duim:

Puk
18-05-03, 18:29
Geplaatst door Vriend
zo driemaal haha. :lol: .sorry kut server

Hahaha! Na drie keer snapte ik um pas!

:duim:

Of... kan je misschien nog 1 keer...?

Doe toch maar niet.

Lekker rustig.

:duim:

Puk
18-05-03, 18:32
Geplaatst door Vriend
Je bent de Rode Khmer vergeten.En ja ik ken je goed, ik heb honderden antwoorden en topics van je gelezen en ik moet eerlijk zeggen dat je weinig tot niets aan het cultuurrelativisme bijdraagt zoals jij die meent te predikeren, maar goed dat zal wel een ander persoonlijkheid van je zijn met vast een ander naam want ik heb je eerlijk gezegd nooit op enig sympathie, met een zaak dat niet jouw normen en waarden vooropstelt, betrapt.

Sorry... maar dit volg ik niet helemaal.

Wil je misschien...

Nee... laat ook maar.

Lekker rustig.

:duim:

sadeeQ
18-05-03, 18:39
Geplaatst door J.M.T.




Jawel hoor maar het enige dat zij weten te doen is schelden - op ons!

:jammer: :jammer:

oh wat zielig. schelden op een geflipte smerige racistische demente bejaarde geit :maf2:

:regie: ze sporen niet die gasten

Vriend
18-05-03, 19:17
Geplaatst door Puk

Vriend, 13 mei 2003:

J.M.T, ik lees weer eens dat je islamofobie aan het oplaaien is, zal wel aan je hormonenspiegel liggen, zeg ben je soms zwanger van de Satan?

Nederland is een democratie en de meerderheid mag de wetten bepalen zodra de meerderheid de sharia wil dan gaat dat gebeuren punt. waar hebben we het over.



Puk, 13 mei 2003:

Als ik islamofoob ben omdat ik tegen het doodmartelen van vrouwen ben door steniging en tegen het afhakken ben van ledematen, dan ben ik graag islamofoob.

Tja dat krijg je ervan zodra je jezelf gaat citeren he PUK.Damn wat een zelfverheerlijking ik heb medelijden met je vrouw.Trouwens ik wil wel copyright kosten voor mijn uitspraken :)