PDA

Bekijk Volledige Versie : Zodadelijk sluiten de stembureau's in Vlaanderen



Marsipulami
18-05-03, 13:10
Voorspelling (exit-poll-bureau Marsipulami) uitslag verkiezingen in Vlaanderen.

VLD 23 %
CD&V 21 %
SP.A-Spirit 22.5 %
Vlaams Blok 17.5 %
Agalev 8 %
NVA 5 %
Vivant 1 %
Resist 1 %
Blanco 1%

Pytaghoras
18-05-03, 13:25
Wel grappig dat Resist maar 1% van de stemmen krijgt. Zo kan je zien dat ook Marokkanen niet op Resist stemmen.

Marsipulami
18-05-03, 13:30
Geplaatst door Pytaghoras
Wel grappig dat Resist maar 1% van de stemmen krijgt. Zo kan je zien dat ook Marokkanen niet op Resist stemmen.

Hmm, deze uitslag is door ondergetekende verzonnen. Het zou wel eens kunnen dat Resist meer stemmen haalt. Maar het klopt inderdaad dat ik nog maar weinig (eigenlijk geen) Marokkanen ben tegengekomen die voor Resist gingen stemmen. Een opiniepeiling onder Turken en Marokkanen toonde enkele weken geleden zelfs aan dat er meer Marokkanen van plan waren om voor het Vlaams Blok te stemmen dan voor Resist (respectievelijk 2.3 en 1.7 %). Die opiniepeiling toonde dat meer dan 50% (van de stemgerechtigde Turken en Marokkanen) van plan was om voor de sociaal democraten te stemmen (SPA-Spirit). We zullen wel zien.

BiL@L
18-05-03, 15:19
Jij bent niet objectief Marsipulamie. Jij schaart AEL bij EXTREEM links maar verzuimt om Vlaams Blok als EXTREEM rechts neer te zetten. Nationalisme en extreem rechts gaan heel goed samen, maar wanneer het extreme de overhand heeft ga je voorbij de betekenis van een gezonde vorm van nationalisme. Jammer...

De leider van het Vlaams Blok ondermijnt de Belgische staat, hij wil namelijk dat de Belgische Federale staat wordt onderverdeeld. Dat gaat dus zo ver dat hij zijn mensen verheft boven iedereen die niet bij zijn mensen hoort, onder het motto: 'Wij willen de baas blijven.'

Wat een eikel is dat zeg!

lennart
18-05-03, 15:43
De Belgische staat valt meer en meer uit een. Belgie is het voorbeeld dat de natiestaat aan het afbrokkelen is. Dat we nieuwe systemen nodig hebben.

Marsipulami
18-05-03, 15:56
De uitslagen rollen binnen. Overal monsterwinsten voor de sociaal democraten (SPA-SPIRIT).

Duidelijke winst ook voor het Vlaams Blok. Dit is hun 25 e verkiezingsoverwinning op rij.

Desastreuze resultaten voor de groenen. Het lijkt er op dat ze de kiesdrempel die ze zelf hebben gewild niet gaan halen. Als dat gebeurt verdwijnen de groenen uit het parlement.

Liberalen en Christen-democraten blijven ongeveer status quo.

Resist komt er niet aan te pas die halen nergens 1%.

Mark
18-05-03, 15:57
Hoi Mars,

Ik kom net terug van een paar daagjes Antwerpen....

Ik moet zeggen dat het me opviel dat ik niet zoveel allochtonen heb gezien in Antwerpen... alleen toen we even verkeerd reden en in de wijk Borgerhout kwamen.

Maar terug on-topic: succes met je verplichte stem vandaag, wil je met ons delen waar JIJ op gaat stemmen?

Marsipulami
18-05-03, 16:02
Geplaatst door BiL@L
Jij bent niet objectief Marsipulamie. Jij schaart AEL bij EXTREEM links maar verzuimt om Vlaams Blok als EXTREEM rechts neer te zetten. Nationalisme en extreem rechts gaan heel goed samen, maar wanneer het extreme de overhand heeft ga je voorbij de betekenis van een gezonde vorm van nationalisme. Jammer...

Dat is de beeldvorming in Nederland. Als je naar concrete standpunten gaat kijken dan verdedigt het VB nauwelijks radicalere standpunten dan rechts in Nederland.

De leider van het Vlaams Blok ondermijnt de Belgische staat, hij wil namelijk dat de Belgische Federale staat wordt onderverdeeld. Dat gaat dus zo ver dat hij zijn mensen verheft boven iedereen die niet bij zijn mensen hoort, onder het motto: 'Wij willen de baas blijven.'

Wat een eikel is dat zeg!

[COLOR=orange]Ja België brokkelt af. Maar dat is niet alleen het standpunt van het BLOK. Alle Vlaamse partijen willen meer eigen bevoegdheden voor Vlaanderen. Ik vind dat wel jammer want de Walen zijn sympathieke Belgen.

Marsipulami
18-05-03, 16:05
Geplaatst door Mark
Hoi Mars,

Ik kom net terug van een paar daagjes Antwerpen....

Ik moet zeggen dat het me opviel dat ik niet zoveel allochtonen heb gezien in Antwerpen... alleen toen we even verkeerd reden en in de wijk Borgerhout kwamen.

Maar terug on-topic: succes met je verplichte stem vandaag, wil je met ons delen waar JIJ op gaat stemmen?

Ik heb al gestemd. Bij ons zijn verkiezingen zondag. Ik zat op de balans tussen sociaal democraten en christen democraten maar heb uiteindelijk maar voor de sociaal democraten gestemd (met enige reserve dat wel maar mijn ideale partij zat er niet tussen).

BiL@L
18-05-03, 16:38
Beeldvorming in Nederland? Ik heb die pipo gisteren zelf horen zeggen dat de Islam verbannen moet worden naar een islamitische land samen met alle Ali baba's. TE VEEL is TE VEEL... Zal wel speciaal voor NL gedaan zijn dan denk ik...

Lang leve de Joodse Rabijnen!

Marsipulami
18-05-03, 19:13
Geplaatst door BiL@L
Beeldvorming in Nederland? Ik heb die pipo gisteren zelf horen zeggen dat de Islam verbannen moet worden naar een islamitische land samen met alle Ali baba's. TE VEEL is TE VEEL... Zal wel speciaal voor NL gedaan zijn dan denk ik...

Lang leve de Joodse Rabijnen!

Ja, over de islam heb ik het Vlaams Blok nog niet veel sympathieke dingen horen zeggen. Maar ik maak me ook geen illussies wat de standpunten betreft van de politici van andere partijen. Die verwoorden het allemaal veel politiek correcter, maar au fond denken die niet anders. Dat merk je vooral wanneer er heel concrete standpunten moeten ingenomen worden. Bovendien heb ik het Vlaams Blok nog nooit horen oproepen tot het sluiten van een moskee bv. (ze protesteren meestal wel bij de bouw van nieuwe moskeeën, maar als ze er eenmaal zijn spreken ze er helemaal niet meer over.) Als ik dit forum volg dan wordt door Nederlandse politici voortdurend opgeroepen om deze of gene moskee te sluiten. In België wordt politieke soep nooit zo heet gegeten als ze opgediend wordt, dat in tegenstelling tot Nederland.

Tomas
18-05-03, 20:51
Verkiezingen?

Goh... Hebben jullie dan een democratie daar?

Joesoef
18-05-03, 21:01
Geplaatst door Tomas
Verkiezingen?

Goh... Hebben jullie dan een democratie daar?

Waarom denk je dat hij in NL woont? :ninja2:

sadeeQ
18-05-03, 21:05
Geplaatst door Joesoef
Waarom denk je dat hij in NL woont?


waarschijnlijk omdat het een chaotische 9e wereld land is zonder niet eens een regering :auw2: en een land is die waarschijnlijk bestuurd gaat worden door de verliezers van de verkiezingen.

Tomas
18-05-03, 21:43
Geplaatst door Joesoef
Waarom denk je dat hij in NL woont? :ninja2:

Omdat de partijen hier normale namen hebben?

Behalve dan Apel van het cda. Dat heb ik nooit begrepen.

De Rode Roos
19-05-03, 14:59
Abou Jahjah heeft maar 0,6 % van de stemmen gehaald. Het heeft deels te maken met zijn boodschap: leek duidelijk, maar was het niet. Bovendien heeft de negatieve publiciteit hem de das omgedaan. Je associeert hem met rellen en terrorisme, niet met emancipatie en vooruitgang van de migranten. Ook de kiesdrempel heeft verdere versplintering voorkomen. Ik vind het zelf jammer dat Agalev is weggevaagd.

Puk
19-05-03, 15:10
Geplaatst door De Rode Roos
Abou Jahjah heeft maar 0,6 % van de stemmen gehaald. Het heeft deels te maken met zijn boodschap: leek duidelijk, maar was het niet. Bovendien heeft de negatieve publiciteit hem de das omgedaan. Je associeert hem met rellen en terrorisme, niet met emancipatie en vooruitgang van de migranten. Ook de kiesdrempel heeft verdere versplintering voorkomen. Ik vind het zelf jammer dat Agalev is weggevaagd.

Nou nee. Ik geloof dat de boodschap van Jahjah juist heel goed is overgekomen! Zijn boodschap was: Rellen, terrorisme en geen emancipatie (met name van de vrouw) en geen vooruitgang van de migranten. Dat hebben ze in België heel goed begrepen!

Marsipulami
19-05-03, 18:40
Abou Jahjah is een verstandig man die een zinnige boodschap heeft. Het falen van Resist heeft te maken met:

1) Hij is erg unfair behandeld door de media. Zo zijn er heel wat leugens en onbewezen verdachtmakingen over hem en het AEL kritieklooos door respectabele kranten en televisie verspreid.

2) De coalitie tussen AEL en PVDA heeft AEL in een negatiever daglicht gesteld dan AEL zelf had ingeschat.

3) Last but not least kwam er enorm veel kritiek vanuit het Arabisch/Berbers/moslimkamp zelf, dat zoals meestal niet kon verdragen dat één hunner broeders zijn nek uitsteekt. Zo werd hij als moslim door sommigen als een afvallige beschouwd en door anderen als een extremist. De Amazighen en de Turken hadden het ook niet begrepen op de al te Arabische profilering van het AEL.

Politiek gesproken zou hij het best nog eens opnieuw proberen bij een volgende verkiezing, maar dan best zonder extreem links erbij. Maar ik vrees dat zijn achterban zoveel geduld niet heeft om enthousiast te blijven tot aan de volgende verkiezingen. En zo sterft een hoopvol project een stille dood. Ameen