PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko maakt jacht op militanten



NIS1
19-05-03, 14:15
Marokko maakt jacht op militanten
Reuters, AP, AFP


CASABLANCA/WASHINGTON/RIYAD - De Marokkaanse politie heeft zondag in het hele land de jacht geopend op islamitische militanten, in de hoop medeplichtigen te pakken van de reeks zelfmoordaanslagen die in de nacht van vrijdag op zaterdag werden gepleegd in de kuststad Casablanca. Daarbij vielen 41 doden, onder wie dertien zelfmoordcommando's, en honderd gewonden.

De terreuracties leidden afgelopen weekeinde in verscheidene landen tot vrees en waarschuwingen voor nieuwe aanslagen.

Het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken ontraadde de bevolking zondag naar Oost-Afrika en Marokko te reizen. Inlichtingendiensten zeiden te vrezen voor aanslagen in Saudi-Arabië en Afghanistan. Frankrijk verhoogde zaterdag de 'staat van alertheid'. Groot-Brittannië, dat vorige week waarschuwde voor mogelijke aanslagen in zes Afrikaanse landen, riep zijn burgers in Marokko op 'waakzaam' te zijn.

Ofschoon harde bewijzen ontbreken, houden de autoriteiten in Marokko er rekening mee dat de acties in Casablanca opnieuw het werk zijn van een Al Qa'ida-cel. Begin vorige week vielen bij een zelfmoordaanslag in de Saudische hoofdstad Riyad al zeker 34 doden. Saudi-Arabië zei gisteren in verband met die aanval vier Al Qa'ida-verdachten te hebben gearresteerd.

De operaties in Casablanca werden alle rond hetzelfde tijdstip gepleegd. Tot de doelwitten behoorden een Spaanse club die veel diplomaten en zakenlieden trekt, een joods buurtcentrum en een Belgisch consulaat. Sommige daders pleegden directe aanvallen, anderen lieten autobommen ontploffen. De meeste slachtoffers zijn Marokkanen. Onder de doden zijn zeker drie Fransen, drie Spanjaarden en een Italiaan.

Marokkaanse politiefunctionarissen zeiden gisteren 'enkele tientallen' militanten te hebben opgepakt in Casablanca, Fez en Tanger waren. Mensenrechtenorganisaties meldden meer dan honderd arrestaties tijdens razzia's. Onder de arrestanten bevindt zich volgens de politie de zelfmoordcommando die de een van de vijf aanslagen overleefde.

Een woordvoerder van koning Mohammed zei dat Marokko vastbesloten is 'terreurdaden zonder genade te straffen'. De Amerikaanse president Bush heeft het land hulp aangeboden bij de opsporing van de daders.

'Deze moorden laten opnieuw zien dat terrorisme geen rekening houdt met grenzen', reageerde Bush. 'Deze daden tonen aan dat de oorlog tegen terreur doorgaat.' Bush heeft in eigen land kritiek gekregen van Democratische politici, die zeggen dat de oorlog tegen Irak Al Qa'ida de kans heeft gegeven op sterkte te komen.

------------mijn reaktie----------
Maak alle extremisten af!! :stomp:

Tomas
19-05-03, 14:19
Geplaatst door NIS1
------------mijn reaktie----------
Maak alle extremisten af!! :stomp:

Wat voor de een een terrorist is, is voor de ander een vrijheidstrijder.

En wat betekent extremist nou eigenlijk?

Enz...

mrz
19-05-03, 15:41
'Deze moorden laten opnieuw zien dat terrorisme geen rekening houdt met grenzen', reageerde Bush. 'Deze daden tonen aan dat de oorlog tegen terreur doorgaat.'

Ahum de terroristen blijven strijden tegen corporate terrorism? Of begrijp ik het weer te goed? :rolleyes:

taouanza
19-05-03, 15:43
Maak alle extremisten af!!


hoe herken je een extremist?
ben je op de hoogte van de marokkaanse verhoorpraktijken?
denk je dat ze een enquete-formulier krijgen met ja/nee antwoorden? :moe:

Puk
19-05-03, 15:51
Geplaatst door taouanza
hoe herken je een extremist?
ben je op de hoogte van de marokkaanse verhoorpraktijken?
denk je dat ze een enquete-formulier krijgen met ja/nee antwoorden? :moe:

Volgens mij wel. Er staat ook bij dat ze eerlijk moeten antwoorden.

taouanza
19-05-03, 16:20
Volgens mij wel. Er staat ook bij dat ze eerlijk moeten antwoorden.




glad someone is amused:moe:

Puk
19-05-03, 16:31
Geplaatst door taouanza
glad someone is amused:moe:

:fpetaf: