PDA

Bekijk Volledige Versie : Schrijf mee aan interview Ron in AD: "Modern fundamentalisme in Marokko"



Ron Haleber
19-05-03, 18:48
maandag 19.45 uur.

Ik gaf zojuist een interviewtje af aan het AD. De auteur stuurde mij zijn artikel ter correctie. Het zal woensdag in het AD verschijnen.

Als jullie de komende 20 uur interessante reacties geven, zou de auteur er nog rekening mee kunnen houden...!


Modern fundamentalisme in Marokko

intro: Anti-westerse gevoelens zijn gemeengoed in Marokko, maar volgens de socioloog Ron Haleber kunnen de aanslagen niet op veel applaus van de bevolking rekenen. ,,Als de Amerikaanse ambassade was getroffen, had men minder moeite gehad met de actie.''

door Ad Bergsma

Hoog opgeleide jongeren in Marokko hebben een sterke binding met de achtergrond en de tradities van de islam en hebben een afkeer van het westen. Ze denken bijvoorbeeld dat de plaatselijke armoede is ontstaan, omdat de bevolking de islam onvoldoende in praktijk brengt. Dit concludeerde de socioloog Ron Haleber in het proefschrift 'de opstand tegen het westen' [la révolte mondiale contre l'occident], dat hij anderhalf jaar geleden aan de universiteit van Amsterdam verdedigde.

Haleber baseerde zich op een enquête onder 140 jongeren van ongeveer 18 jaar uit Marrakech en van het platteland. Saddam Hussein kwam indertijd nog als populairste politicus uit de bus. Het verdrijven van de dictator zonder toestemming van de VN zal daarom ter plekke niet goed gevallen zijn. Hier lijkt de link met het Spaanse restaurant te liggen, want Spanje was een van de trouwste bondgenoten van de Amerikaanse president Bush. [Daarnaast zijn er onenigheden over visserij-accoorden en Spaans gebied in het Noorden van Marokko.]

De extreme standpunten en de afkeer van Europa en de VS komen voort uit het idee dat het westen de handlanger van de corrupte regimes in de regio is. Bovendien spelen de media een belangrijke rol. Haleber: ,,Europa is voor de kranten een bolwerk van losbandigheid en prostitutie en zou bovendien rascistisch zijn. Als in Nederland een Marokkaans meisje verdrinkt, ontstaat daar al snel een grote rel, omdat het onverschillige publiek geweigerd zou hebben in te grijpen.''

Nu lijken een fundamentalistische interpretatie van de islam en een anti-westerse stemming misschien een voldoende voedingssbodem voor terrorisme te bieden, maar dat is volgens Haleber niet het geval. ,,Zonder de strakke regie van de Marrokaanse overheid zouden sommige jongeren misschien wel een t-shirt met Osama Bin Laden erop aantrekken, maar aanslagen met onschuldige slachtoffers worden massaal afgekeurd. Bin Laden is niet meer dan een symbool van verzet en een middel om de solidariteit aan onderdrukten volkeren te betuigen.''

Steun voor zijn inschatting van de situatie in Nederland vindt Haleber om zich heen in Amsterdam. ,,Ik sprak gisteren een Marrokaanse huiseigenaar die de gebeurtenissen afkeurde, maar ook aangaf dat ze de Amerikaanse ambassade hadden moeten pakken. Ook op de site maroc.nl, waar je vaak de meeste extreme meningen vindt, tref je geen begrip voor de aanslagen aan.''

Het extremistische geweld in Marokko betekent een breuk met het verleden. ,,Tot nu toe bleef het beperkt tot geweld tegen mensen die onislamitisch gedrag vertoonden, zoals prostituees. En eind jaren tachtig werden ook wel politieke aanslagen gepleegd op bijvoorbeeld vakbondsleiders.''

Haleber vermoedt dat de aanslagen tegen schijnbaar willekeurig gekozen buitenlanders, te danken zijn aan een samenwerking met Saoedische terroristen. ,,Dit was het werk van professionals. De relatie tussen de koningshuizen van beide landen is heel warm en in de schaduw daarvan kan een uitwisseling van dit soort ideeën plaatsvinden.''

Het gevolg van de aanslagen zal zijn dat het Marokkaanse regime de repressie tegen fundamentalistische interpretaties van de islam zal opvoeren. Het verzet zal meer ondergronds gaan en de strijd zal zich verharden. Onvrede, onrecht en armoede blijven radicale standpunten voeden.

Dat is jammer, want in Marokko zie je volgens Haleber naast fundamentalisme en anti-westerse standpunten ook veel tekenen van de moderne tijd. De geënquêteerde jongeren omarmen waarden als gelijkheid, democratische verhoudingen en verzet tegen corruptie.

Zij vinden bijvoorbeeld schoonheid en verliefdheid belangrijker bij het zoeken naar een huwelijkspartner dan godsdienstigheid of respect voor de familie. Ook streven zij naar meer gelijkheid van mannen en vrouwen, waarbij opvalt dat de mannelijke studenten hiervoor meer voelen dan de vrouwelijke. Tweederde wil later niet meer dan twee kinderen, hoewel de imams er graag meer zien komen.

De jongeren hebben zowel moderne als fundamentalistische trekken. Ze zijn niet afkerig van alle westerse verworvenheden, maar blijven veelal binnen de beperkingen die de islam daarbij stelt. Het is eigenlijk met name de westerse politiek en dominantie die de ergste afkeer tot gevolg heeft.



--------------------------------------------


dinsdag 20-5-03 7.00 uur

Bedoeling van deze voorpublicatie:

Sawda e.a. denken dat ik het artikel schreef en naar believen kan wijzigen. Het gaat echter om een geheel eigen artikel van Ad Bergsma, verslaggever van het Algemeen Dagblad.

Ruim een jaar geleden ontmoette ik hem toevallig n.a.v. mijn dissertatie waar hij wat over wilde schrijven. De aanslag in Casa leek hem een goede gelegenheid daartoe en hij belde mij dus voor wat aanvullende gegevens en zond mij het resultaat.

Ik zei hem dat ik het op Maroc.NL zou zetten zodat hij met het oordeel van Marokkanen en andere prikkers rekening zou kunnen houden, nog voor het in de krant kwam.

Jullie weten dat over Marokkanen de meest dwaze dingen in de kranten staan. Mijzelf lijkt dat Bergsma daar een uitzondering op maakt en een correct en evenwichtig artikel heeft geschreven. Maar het is natuurlijk belangrijk om te weten of de prikkers het daar mee eens zijn.

Ik ben overigens niet uit op publiciteit. Mijn telefoonnummer staat geeneens in het telefoonboek, want ik weet dat je anders dagwerk krijgt met het gebel en ontvangen van journalisten en studenten die uitgebreid geïnformeerd willen worden i.v.m. een artikel over of reis naar Marokko. Dat laat ik tegenwoordig aan Paolo de Mas (UvA) over en aan Sietske de Boer, die doet het vanuit Marokko.

Ron

Orakel
19-05-03, 19:12
Geplaatst door Ron Haleber
maandag 20.05 uur.

[B]Modern fundamentalisme in Marokko

intro: ,,Als de Amerikaanse ambassade was getroffen, had men minder moeite gehad met de actie.''

Dit kun je naar mijn smaak niet zo stellen, omdat dit veel te generaliserend is. En betekent "minder moeite" dat men het toejuicht, er stoicijns onder blijft of "anders erg" vindt daanaanslagen op de eigen bevolking?
Het stelen zoals hierboven is te ongenuanceerd en koren op de molen van bepaalde iemanden. Zo ook in de volgende alinea als het gaat om de afkeer van het westen, waarbij afkeer een wel er negatieve connotatie heeft.



Hoog opgeleide jongeren in Marokko hebben een sterke binding met de achtergrond en de tradities van de islam en hebben een afkeer van het westen. Ze denken bijvoorbeeld dat de plaatselijke armoede is ontstaan, omdat de bevolking de islam onvoldoende in praktijk brengt.


Voor de rest een redelijk stuk.

Donna
19-05-03, 20:11
Helder verhaal Ron.

Nu begrijp ik ook iets meer van wat jij hier komt zoeken, imput voor het project: 'Help Ron Haleber vooruit'.

Als je graag bekende Nederlander wilt worden, waarom meldt je je dan niet gewoon aan bij Idols, net als de rest van randdebielerig Nederland?

Ron Haleber
19-05-03, 20:18
Geplaatst door Orakel
,,Als de Amerikaanse ambassade was getroffen, had men minder moeite gehad met de actie".

Dit kun je naar mijn smaak niet zo stellen, omdat dit veel te generaliserend is. En betekent "minder moeite" dat men het toejuicht, er stoicijns onder blijft of "anders erg" vindt daanaanslagen op de eigen bevolking?

Ik citeerde daar de mening van een vermogend Marokkaan in Nederland. Maar het lijkt me dat zoals het in het artikel kwam ook wel de mening van de meerderheid van de studenten (ze stemmen islamistisch) weergeeft... Het blijft terecht poly-interpretabel - men moet Marokkanen niet meer in schoenen schuiven dan dat...
Of zie jij hier bij de orthodoxen op dit pb een duidelijk andere mening..?




Het stelen zoals hierboven is te ongenuanceerd en koren op de molen van bepaalde iemanden. Zo ook in de volgende alinea als het gaat om de afkeer van het westen, waarbij afkeer een wel er negatieve connotatie heeft.

Voor de rest een redelijk stuk.

Bij de jongeren vond ik nu eenmaal de mening dat zonder praktijk van islam, er armoede zal heersen. Ik kan die mening van ze niet veranderen!

Abdul Karim
19-05-03, 20:24
Geplaatst door Ron Haleber
Ook streven zij naar meer gelijkheid van mannen en vrouwen, waarbij opvalt dat de mannelijke studenten hiervoor meer voelen dan de vrouwelijke. Tweederde wil later niet meer dan twee kinderen, hoewel de imams er graag meer zien komen.



http://www.shiachat.com/forum/html/emoticons/blink.gif

Wat hebben imams ermee te maken?

Orakel
19-05-03, 20:25
Geplaatst door Ron Haleber
[B]Ik citeerde daar de mening van een vermogend Marokkaan in Nederland. Maar het lijkt me dat zoals het in het artikel kwam ook wel de mening van de meerderheid van de studenten (ze stemmen islamistisch) weergeeft... Het blijft terecht poly-interpretabel - men moet Marokkanen niet meer in schoenen schuiven dan dat...

En ik vrees dat juist dat gaat gebeuren. Eén mening van een (vermogend) Marokkaan wordt in het artikel vertaald als "..had
men minder moeite gehad met de actie".
De beroepsxenofoben die in dit land in aantal groeien, zullen het ls gemeenschappelijk en nationaal gedachtengoed zien.



Of zie jij hier bij de orthodoxen op dit pb een duidelijk andere mening..?

Nope, maar die vormen ook niet de meerderheid op dit PB. My point exactly.

Ook hier gaan mensen maar wat vaak op de loop met een orthodoxe of als zodanig geformuleerde stelling op de loop en zien dat m.i. als exemplarisch voor de andere prikkerbroeders en zusterprikkers.

taouanza
19-05-03, 20:34
Helder verhaal Ron.

Nu begrijp ik ook iets meer van wat jij hier komt zoeken, imput voor het project: 'Help Ron Haleber vooruit'.

Als je graag bekende Nederlander wilt worden, waarom meldt je je dan niet gewoon aan bij Idols, net als de rest van randdebielerig Nederland?






:D

Ron Haleber
19-05-03, 20:38
Geplaatst door Donna
Helder verhaal Ron.

Nu begrijp ik ook iets meer van wat jij hier komt zoeken, imput voor het project: 'Help Ron Haleber vooruit'.

Als je graag bekende Nederlander wilt worden, waarom meldt je je dan niet gewoon aan bij Idols, net als de rest van randdebielerig Nederland?

Als het mij zou interesseren om een bekende Nederlander te worden dan ging ik toch niet een half jaar mijn tijd verdoen met posten op maroc.nl!

Ben jij soms zo dom dat je denkt daar beroemd mee te worden?

Volgens mij ben jij allang beroemd, maar kun je het ons niet vertellen! Jammer, ik had graag van jou ook eens een interviewtje ter correctie gelezen!

Waiting
19-05-03, 20:46
Geplaatst door Ron Haleber
Als het mij zou interesseren om een bekende Nederlander te worden dan ging ik toch niet een half jaar mijn tijd verdoen met posten op maroc.nl!

Ben jij soms zo dom dat je denkt daar beroemd mee te worden?

Volgens mij ben jij allang beroemd, maar kun je het ons niet vertellen! Jammer, ik had graag van jou ook eens een interviewtje ter correctie gelezen!

:haha: Goeie Ron, ik dacht dat je geen humor had, mijn excuses :haha:

Pytaghoras
19-05-03, 20:51
Geplaatst door Donna
Helder verhaal Ron.

Nu begrijp ik ook iets meer van wat jij hier komt zoeken, imput voor het project: 'Help Ron Haleber vooruit'.

Als je graag bekende Nederlander wilt worden, waarom meldt je je dan niet gewoon aan bij Idols, net als de rest van randdebielerig Nederland?

Er geldt een maximale leeftijd om je bij Idols aan te melden, anders had hij het gedaan.

Ron Haleber
19-05-03, 20:54
Geplaatst door Waiting
:haha: Goeie Ron, ik dacht dat je geen humor had, mijn excuses :haha:

Aha, kom ik er na een half jaar toch achter...! Donna=Waiting...! :wow:
:D

Sawda
19-05-03, 21:05
Geplaatst door Ron Haleber
maandag 19.45 uur.


Het gevolg van de aanslagen zal zijn dat het Marokkaanse regime de repressie tegen fundamentalistische interpretaties van de islam zal opvoeren. Het verzet zal meer ondergronds gaan en de strijd zal zich verharden. Onvrede, onrecht en armoede blijven radicale standpunten voeden.


Kan je mij uitleggen waar er in de Koran staat dat je onschuldige mensen op deze brute wijze mag doden. Dit is pure misbruik van de islam. Daarom vind ik deze zin misplaatst "repressie tegen fundamentalische interpretatie van de islam.....", "repressie tegen rebellen....." is veel beter.

Ik weet dat je het niet zal veranderen maar dan weet je in iedergeval hoe een "orthodoxe" moslima hierover denkt.

Puk
19-05-03, 21:05
Geplaatst door Donna
Helder verhaal Ron.

Nu begrijp ik ook iets meer van wat jij hier komt zoeken, imput voor het project: 'Help Ron Haleber vooruit'.

Als je graag bekende Nederlander wilt worden, waarom meldt je je dan niet gewoon aan bij Idols, net als de rest van randdebielerig Nederland?

SMS SMS SMS Ron bedankt jóu persoonlijk voor je input! XXX van Ron!

lennart
19-05-03, 21:11
Nu lijken een fundamentalistische interpretatie van de islam en een anti-westerse stemming misschien een voldoende voedingssbodem voor terrorisme te bieden, maar dat is volgens Haleber niet het geval. ,,Zonder de strakke regie van de Marrokaanse overheid zouden sommige jongeren misschien wel een t-shirt met Osama Bin Laden erop aantrekken, maar aanslagen met onschuldige slachtoffers worden massaal afgekeurd. Bin Laden is niet meer dan een symbool van verzet en een middel om de solidariteit aan onderdrukten volkeren te betuigen.''


Deze alinea komt niet helemaal helder op mij over. Bedoelt Ron dat als de strakke regie van de overheid(lees dictatuur van de Marokkaanse koning), afwezig zou zijn, er geen voedingsbodem voor Terrorisme bestaat in Marokko, of bestaat er zowiezo geen voedingsbodem voor terrorisme.

ps. Werden vaksbondleiders door de fundis doodgemaakt?

De Rode Roos
19-05-03, 21:15
Ron, wat zijn de beperkingen van de Islam volgens die jongeren? Er is dus een ambivalentie? Ik vond de rest interessant, maar niet echt nieuw ofzo...iedereen had het ook wel kunnen bedenken.


Bin Laden is niet meer dan een symbool van verzet en een middel om de solidariteit aan onderdrukten volkeren te betuigen

Ik wilde hier op reageren. Ik vind Bin Laden geen symbool van verzet en middel om solidariteit te benadrukken. Als hij dat echt was, dan zou hij zelf het verzet gaan plegen ipv in een grot te verschuilen. Ik wil daar een echt symbool tegenover plaatsen. Che Guevara ging zelf met zijn manschappen het gevecht aan tegen het leger. Hij offerde daarvoor zijn leven op. Ook vraag ik me af wat Bin Laden nu eigenlijk doet voor de onderdrukte volkeren...200 mensen opblazen in Bali of 40 Marokkanen in Marokko? Che zei het al: “Terrorisme is een negatieve uiting die op geen enkele manier de gewenste resultaten oplevert en die het volk ertoe kan bewegen zich tegen een vastberaden revolutionaire beweging te keren.”

"Wat Malcolm X is geweest voor zwarten, was de Argentijn Che Guevara voor de armen en verdrukten over de hele wereld. Misschien spreekt Guevara zelfs nog iets meer tot de verbeelding, daar Guevara het niet bij woorden alleen liet." (Adys Cupull, Froilán González)

Puk
19-05-03, 21:30
Geplaatst door De Rode Roos
Ron, wat zijn de beperkingen van de Islam volgens die jongeren? Er is dus een ambivalentie? Ik vond de rest interessant, maar niet echt nieuw ofzo...iedereen had het ook wel kunnen bedenken.



Ik wilde hier op reageren. Ik vind Bin Laden geen symbool van verzet en middel om solidariteit te benadrukken. Als hij dat echt was, dan zou hij zelf het verzet gaan plegen ipv in een grot te verschuilen. Ik wil daar een echt symbool tegenover plaatsen. Che Guevara ging zelf met zijn manschappen het gevecht aan tegen het leger. Hij offerde daarvoor zijn leven op. Ook vraag ik me af wat Bin Laden nu eigenlijk doet voor de onderdrukte volkeren...200 mensen opblazen in Bali of 40 Marokkanen in Marokko? Che zei het al: “Terrorisme is een negatieve uiting die op geen enkele manier de gewenste resultaten oplevert en die het volk ertoe kan bewegen zich tegen een vastberaden revolutionaire beweging te keren.”

"Wat Malcolm X is geweest voor zwarten, was de Argentijn Che Guevara voor de armen en verdrukten over de hele wereld. Misschien spreekt Guevara zelfs nog iets meer tot de verbeelding, daar Guevara het niet bij woorden alleen liet." (Adys Cupull, Froilán González)

Nee hè! Niet weer Che! Daar hebben we het al een keer over gehad.

Che was gewoon een sukkel.

Donna
19-05-03, 21:44
Geplaatst door Ron Haleber
Als het mij zou interesseren om een bekende Nederlander te worden dan ging ik toch niet een half jaar mijn tijd verdoen met posten op maroc.nl!

Ben jij soms zo dom dat je denkt daar beroemd mee te worden?

Volgens mij ben jij allang beroemd, maar kun je het ons niet vertellen! Jammer, ik had graag van jou ook eens een interviewtje ter correctie gelezen!


Lang niet zo beroemd als jij Ron! :duim: En als je woordvoerder van maroc wilt worden, waarom organiseer je dan geen verkiezing? Dan kunnen ze bij het AD meteen zien dat 90 % van de prikkers hier compleet in een deuk liggen zodra ze je naam alleen al zien... plaatst e.e.a. misschien in perspectief....... van jouw draagkracht hier.

Mark
19-05-03, 21:49
Geplaatst door Ron Haleber
. Ook op de site maroc.nl, waar je vaak de meeste extreme meningen vindt, tref je geen begrip voor de aanslagen aan.''
[/B]

Geduld Ron...... geduld.....

Ik heb nog niks gehoord van een aantal van mijn favoriete diehards :)

Waiting
19-05-03, 21:51
Geplaatst door Donna
Lang niet zo beroemd als jij Ron! :duim: En als je woordvoerder van maroc wilt worden, waarom organiseer je dan geen verkiezing? Dan kunnen ze bij het AD meteen zien dat 90 % van de prikkers hier compleet in een deuk liggen zodra ze je naam alleen al zien... plaatst e.e.a. misschien in perspectief....... van jouw draagkracht hier.

Owjee ze is weer op heksenjacht...

Ron laat je niet kisten het waait wel weer over, het is weer die dag van de maand...

lennart
19-05-03, 21:52
Geplaatst door Donna
Lang niet zo beroemd als jij Ron! :duim: En als je woordvoerder van maroc wilt worden, waarom organiseer je dan geen verkiezing? Dan kunnen ze bij het AD meteen zien dat 90 % van de prikkers hier compleet in een deuk liggen zodra ze je naam alleen al zien... plaatst e.e.a. misschien in perspectief....... van jouw draagkracht hier.

:zwaai:

Ben je wekelijks op T.V?

Welke zender?

:rambo:

Abdul Karim
19-05-03, 21:57
Geplaatst door lennart
:zwaai:

Ben je wekelijks op T.V?

Welke zender?

:rambo:

Ik geloof een keertje met Abdullah Hasselhoef bij Eddy Zoëy met de Grote Integratieshow een tijdje terug.

http://www.eddyzoey.nl/eddybiancaruim_kl.jpghttp://www.eddyzoey.nl/eddy4_kl.jpghttp://www.eddyzoey.nl/eddyhood_kl.jpg

Donna
19-05-03, 22:06
Geplaatst door lennart
:zwaai:

Ben je wekelijks op T.V?

Welke zender?

:rambo:


Ik heb een eigen talkshow op sport 7! :lole:

http://www.netreach.net/~lmsc/kluivert.jpg

Vooral over integratie ja..... :stout:

Orakel
19-05-03, 22:10
Geplaatst door Donna
En als je woordvoerder van maroc wilt worden, waarom organiseer je dan geen verkiezing?

:denk: :lole:

Zo trug.......

Orakel
19-05-03, 22:14
Geplaatst door Waiting
Owjee ze is weer op heksenjacht...

Ron laat je niet kisten het waait wel weer over, het is weer die dag van de maand...

Zoals de wind waait, waait mijn rokje?

Donna
19-05-03, 22:19
Geplaatst door Waiting
:haha: Goeie Ron, ik dacht dat je geen humor had, mijn excuses :haha:


Huh?

:confused:

Ron maakte helemaal geen grap........

Ach ja... het is wel weer treffend dat de enige hier die Ron's humor deelt, Waiting is!

Ron en Waiting.... wie had dat ooit gedacht....... :stout:

Orakel
19-05-03, 22:23
Niet verder vertellen, maar waiting en rafiq zijn dezelfde persoon.

Een beetje Jekyl & Hyde.




















Groet, Kaassietoch.

moenna
19-05-03, 22:37
Geplaatst door lennart
Deze alinea komt niet helemaal helder op mij over. Bedoelt Ron dat als de strakke regie van de overheid(lees dictatuur van de Marokkaanse koning), afwezig zou zijn, er geen voedingsbodem voor Terrorisme bestaat in Marokko, of bestaat er zowiezo geen voedingsbodem voor terrorisme.

ps. Werden vaksbondleiders door de fundis doodgemaakt?

Ron, de nuances die Orakel gaf, zou ik ook graag terug willen zien. Voor de rest is het een prima artikel.

Lennart ik citeer jou, omdat jij de pb-master of conspiracy theories bent:D.

Misschien zit ik er wel helemaal naast (ik hoop het zelfs). Maar zou het heel misschien zo kunnen zijn dat deze aanslag de overheid wel heel erg goed uitkomt, gezien de groeiende aanhang voor de radicale Islamitische partijen. Je weet denk ik wel waar ik heen wil...Wat denken jullie?

Gezien de doelen slaat heel deze aanslag nergens op. Ja, een Joodse begrafenis. Die mensen waren al dood, wat valt daar nog te halen. Hetzelfde geldt voor de hotel, en de ambassade. Of ging het ze alleen maar om het signaal dat ze aan de buitenwereld afgeven. Of werden daar geheime operaties uitgevoerd, die niet gezien werden door de normale burger...? Ik weet het echt niet....Zoveel vragen, maar geen heldere antwoorden, it drives a man crazy :duizelig:

Couscousje
19-05-03, 22:49
Idols?

Ik vind hem toG meer op zijn plaats bij Big Diet.

:hihi:

Cc

P.S.: Donna, je bent weer het einde!

Orakel
19-05-03, 22:58
Geplaatst door moenna
Lennart ik citeer jou, omdat jij de pb-master of conspiracy theories bent:D.

Misschien zit ik er wel helemaal naast (ik hoop het zelfs). Maar zou het heel misschien zo kunnen zijn dat deze aanslag de overheid wel heel erg goed uitkomt, gezien de groeiende aanhang voor de radicale Islamitische partijen. Je weet denk ik wel waar ik heen wil...Wat denken jullie?

Gezien de doelen slaat heel deze aanslag nergens op. Ja, een Joodse begrafenis. Die mensen waren al dood, wat valt daar nog te halen. Hetzelfde geldt voor de hotel, en de ambassade. Of ging het ze alleen maar om het signaal dat ze aan de buitenwereld afgeven. Of werden daar geheime operaties uitgevoerd, die niet gezien werden door de normale burger...? Ik weet het echt niet....Zoveel vragen, maar geen heldere antwoorden, it drives a man crazy :duizelig:

Hmmmm, klinkt helemaal niet zo vreemd. Voeg me ook af waarom ze een begraafplaats bombarderen en waarom een centrum voor Marokkaanse joden als ze (behoren te) weten dat het een heilige dag is waarop er niemand is.
Of zouden ze die begraafplaats juist uitgekozen hebben uit symbolische overwegingen: zelfs de doden geen rust?

moenna
19-05-03, 23:17
Geplaatst door Orakel
Hmmmm, klinkt helemaal niet zo vreemd. Voeg me ook af waarom ze een begraafplaats bombarderen en waarom een centrum voor Marokkaanse joden als ze (behoren te) weten dat het een heilige dag is waarop er niemand is.
Of zouden ze die begraafplaats juist uitgekozen hebben uit symbolische overwegingen: zelfs de doden geen rust?

Ja, symbolisch is dit idd een goede verklaring. Of is het toch de overheid die nu een verdomd goede reden heeft om met keiharde hand te regeren, op te treden, en af te straffen a la Bush-style.....(ben hier nog niet heilig van overtuigd natuurlijk, maar toch blijven die gedachtes spelen.....)

Allahou3lam, zullen we maar zeggen...

Donna
19-05-03, 23:27
Geplaatst door Couscousje
Idols?

Ik vind hem toG meer op zijn plaats bij Big Diet.

:hihi:

Cc

P.S.: Donna, je bent weer het einde!


:D

:schok: bedenk ik me zomaar iets......

Ron moet ab-so-luut blijven!

Waarom?

Hij is de bindende factor van dit forum. We voeren hier een loopgravenoorlog :roker: We zijn tot het bot verdeeld... maar! Over 1 ding zijn we het eens!

Over Ron........ >>> :alien:

Dussss.... Ron bevordert de integratie en onderlinge solidariteit van de prikkers.

Daarom moet Ron eigenlijk bedankt worden. En blijven. ToG Cc?

Donna
19-05-03, 23:29
Geplaatst door Donna

Daarom moet Ron eigenlijk bedankt worden. En blijven. ToG Cc?


'k heb er nog eens over nagedacht:












Naah...........


:zwaai:

De Rode Roos
20-05-03, 00:17
Geplaatst door Puk
Nee hè! Niet weer Che! Daar hebben we het al een keer over gehad.

Che was gewoon een sukkel.

Nope, zie: http://www10.brinkster.com/roderoos/cheguevara2.asp

Puk
20-05-03, 00:55
Geplaatst door De Rode Roos
Nope, zie: http://www10.brinkster.com/roderoos/cheguevara2.asp

:schok:

Dat ben ik!

Heb ik daar toestemming voor gegeven? :wink:

Naja...

Wel leuk dat je onze discussie op jouw site, neem ik aan, publiceert...
Maarre... volgens mij liep die discussie toch een beetje anders.
Je hebt hier wel een beetje gek zitten knippen en plakken.
Ik weet het niet helemaal meer... maar zo had ik het toch niet gezegd?
Sommige zaken komen wel erg uit de lucht vallen zo.
Maar in essentie klopt het wel. Nog steeds.

Ik zou er zelfs nog wel wat aan toe kunnen voegen.
En dat zou dan gaan over hoe volgens Che de massa zou moeten worden opgevoed tot acceptatie van het 'Nieuwe Mens'-denken.
Daar lusten de honden ook geen brood van.
Kan nou niet effe snel een link vinden.
Maar het komt er op neer dat er (natuurlijk) weer doden bij zouden moeten vallen. What else is new?

Ik ga wel kijken of ik een link kan vinden.
Misschien kan jij me helpen. Ik herinner me dat het een persoonlijk opstel was van Che. Dat in ieder geval. En ik herinner me ook dat ik het met afgrijzen las.

Ik kom er op terug... als ik het kan vinden.

Maar jouw Che-verering snap ik echt niet.

Maar die opmerking van mij over die poster van Che (maar die poster is wel mooi natuurlijk) die was toch wel errug leuk bedacht! :wohaa:

See Ya!

Couscousje
20-05-03, 01:12
Donna moet je altijd even de tijd geven...

:p

Cc

Puk
20-05-03, 01:19
Geplaatst door Couscousje
Donna moet je altijd even de tijd geven...

:p

Cc

Maar dan is het ook... :fplet:

Puk
20-05-03, 02:18
Ron! Kan dit nog mee met het AD?

Dus Ron... jij bent islamoloog-filosoof.
Mooi! Wat is jouw kijk op het terrrorisme in Marokko?

Welnu... ik sprak gisteren mijn onderbuurvrouw... en die vind het niks!

Terwijl mijn buurvrouw toch een fundamentalististe is van heb ik u daar!

En mijn buurvrouw kan ik ab-so-luut niet zien als voedingsbodem.

Ze kookt heel goed... daar niet van. Ik snuif ook de hele dag die keukenlucht op van haar.

Niks mis mee... want ik heb met vrinden in Marokko een keer een gesprek gehad en daar bleek uit dat ze Islam aan de basis vinden staan van de arremoe in Marokko.

En dat zijn niet de minsten wat ik u brom.

Professoren meneer! Gestudeerde types zogezegd!

En die zeiden mij dus dat een Zuivere Interpretatie van Islam tot rijkdom leidt. Gegarandeerd!

Je bedoelt... geestelijke rijkdom?
Behoort daar ook kennis van de Geschiedenis toe?

Niet in het minst! Geschiedenis interesseert me bar weinig! Dat laat ik graag aan de pragmaticus Jaja over. Ook een goede vrind... overigens.

Hij begrijpt me alleen niet zo goed. Ik ben een idealist ziet u? Met een totaaltelevisie! Niet dat lappendekendenken van ik noem geen namen... Jaja.

Maarten... mijn billenmaat... heeft dat in zijn talrijke en erg lange en onbegrijpelijke postings heel goed geanalyseerd! :hihi: Maarten heeft weleens een boek gelezen over Rechten namelijk. En die kennis weet hij dan in Jip en Janneke taal weer over te brengen op ons... simpele Marokkanen.

Maar u bent wel erg wit voor een Marokkaan??

Ja... dat is wel zo maar ik ben een brownie. Begrijp me niet verkeerd hè? Ik heb ook nog een carriere... dank u.

Maar goed. Waar hadden we het over? Oh ja! Die aanslagen in Casablanca. Welnu... ik kan u zeggen dat de prikkerologen... allemaal goede vrinden ja... daar in het geheel niet achter kunnen staan. Jah... als die zelfmoordsukkels nu de hele Amerikaanse Ambassade met alles erop en eraan hadden opgeblazen. Dan was iedereen daar heel erg tevreden over geweest.

Moslims zijn namelijk zeer anti-westers. Nee ik niet! Hoewel ik wel vind dat Dodenherdenking afgeschaft moet worden. Maar dat terzijde. Hier sta ik overigens niet alleen in! Mijn Maarten... goede vrind... vindt dat ook.

Maar hoe moet het nu verder in Marokko?

Mijn persoonlijke mening is... en ook die van mijn goede vrinden Rode Roos en Lennart... dat het Marokkaanse koningshuis zo snel als het maar mogelijk is afgeschaft moet worden. Wat kijkt u verbaasd? Echt hoor... heel maroc.nl denkt daar zo over. Hierin sta ik als Marokkaan echt niet alleen hoor!

Het Marokkaanse koningshuis onderhoudt namelijk bijzonder goede contacten met het Saudische koningshuis. En in de schaduw daarvan.... u begrijpt.

Nee, dat begrijp ik helemaal niet.

Nou ja... in de schaduw daarvan... gebeurt er van alles... zeg maar.

Aha.

Ik denk dus niet dat het aan de islamisten ligt... ook niet aan de monarchie... en ook niet aan de jongeren. Want de jongeren van Marokko zijn best wel heel modern binnen de islamitische grenzen dan.

Daar zijn de imams het wel niet altijd mee eens... maar ja... fuck de imams!

U zegt?

Nou ja... er zitten best lekkere bij... imams bedoel ik. Ik ben heel goed bevrind met bepaalde imams.

Maar denkt u dat het overslaat naar Nederland? Is er voedingsbodem in Nederland voor zelfmoordsukkels?

Hebt u even een momentje? Even de buurvrouw vragen.

Volgens mijn buurvrouw dus niet. Mijn buurvrouw zegt dat ik me niet zo druk moet maken. M'n hart weet u. Ik mag niet te emotioneel worden.

Ben net hersteld.

Wat scheelde eraan?

Nu ja... ik had nogal een aanvaring met ene Cc. Bij Allah. Cc... goeie vrindin van mij overigens. Maar een pittig tantetje hoor! En Donna is ook niet voor de poes! Goeie vrindin ook... Donna. Zij was het die me aanraadde mee te gaan doen met Idols. Is daar een limiet voor... wat leeftijd betreft? En Big Diet? Daar niet dus... okay.

Maar waar waren we? Oh ja... die aanslagen in Casablanca.

Triest... heel triest....

sil
20-05-03, 02:36
Geplaatst door Puk
Ron! Kan dit nog mee met het AD?

Dus Ron... jij bent islamoloog-filosoof.
Mooi! Wat is jouw kijk op het terrrorisme in Marokko?

Welnu... ik sprak gisteren mijn onderbuurvrouw... en die vind het niks!

Terwijl mijn buurvrouw toch een fundamentalististe is van heb ik u daar!

En mijn buurvrouw kan ik ab-so-luut niet zien als voedingsbodem.

Ze kookt heel goed... daar niet van. Ik snuif ook de hele dag die keukenlucht op van haar.

Niks mis mee... want ik heb met vrinden in Marokko een keer een gesprek gehad en daar bleek uit dat ze Islam aan de basis vinden staan van de arremoe in Marokko.

En dat zijn niet de minsten wat ik u brom.

Professoren meneer! Gestudeerde types zogezegd!

En die zeiden mij dus dat een zuivere interpretatie van Islam tot rijkdom leidt. Gegarandeerd!

Je bedoelt... geestelijke rijkdom?
Behoort daar ook kennis van de Geschiedenis toe?

Niet in het minst! Geschiedenis interesseert me bar weinig! Dat laat ik graag aan de pragmaticus Jaja over. Ook een goede vrind... overigens.

Hij begrijpt me alleen niet zo goed. Ik ben een idealist ziet u? Met een totaaltelevisie! Niet dat lappendekendenken van ik noem geen namen... Jaja.

Maarten... mijn billenmaat... heeft dat in zijn talrijke en erg lange en onbegrijpelijke postings heel goed geanalyseerd! :hihi: Maarten heeft weleens een boek gelezen over Rechten namelijk. En die kennis weet hij dan in Jip en Janneke taal weer over te brengen op ons... simpele Marokkanen.

Maar u bent wel erg wit voor een Marokkaan??

Ja... dat is wel zo maar ik ben een brownie. Begrijp me niet verkeerd hè? Ik heb ook nog een carriere... dank u.

Maar goed. Waar hadden we het over? Oh ja! Die aanslagen in Casablanca. Welnu... ik kan u zeggen dat de prikkerologen... allemaal goede vrinden ja... daar in het geheel niet achter kunnen staan. Jah... als die zelfmoordsukkels nu de hele Amerikaanse Ambassade met alles erop en eraan hadden opgeblazen. Dan was iedereen daar heel erg tevreden over geweest.

Moslims zijn namelijk zeer anti-westers. Nee ik niet! Hoewel ik wel vind dat Dodenherdenking afgeschaft moet worden. Maar dat terzijde. Hier sta ik overigens niet alleen in! Mijn Maarten... goede vrind... vindt dat ook.

Maar hoe moet het nu verder in Marokko?

Mijn persoonlijke mening is... en ook die van mijn goede vrinden Rode Roos en Lennart... dat het Marokkaanse koningshuis zo snel als het maar mogelijk is afgeschaft moet worden. Wat kijkt u verbaasd? Echt hoor... heel maroc.nl denkt daar zo over. Hierin sta ik als Marokkaan echt niet alleen hoor!

Het Marokkaanse koningshuis onderhoudt namelijk bijzonder goede contacten met het Saudische koningshuis. En in de schaduw daarvan.... u beegrijpt.

Nee, dat begrijp ik helemaal niet.

Nou ja... in de schaduw daarvan... gebeurt er van alles... zeg maar.

Aha.

Ik denk dus niet dat het aan de islamisten ligt... ook niet aan de monarrchie... en ook niet aan de jongeren. Want de jongeren van Marokko zijn best wel heel modern binnen de islamitische grenzen dan.

Daar zijn de imams het wel niet altijd mee eens... maar ja... fuck de imams!

U zegt?

Nou ja... er zitten best lekkere bij... imams bedoel ik. Ik ben heel goed bevrind met bepaalde imams.

Maar denkt u dat het overslaat naar Nederland? Is er voedingsbodem in Nederland voor zelfmoordsukkels?

Hebt u even een momentje? Even de buurvrouw vragen.

Volgens mijn buurvrouw dus niet. Mijn buurvrouw zegt dat ik me niet zo druk moet maken. M'n hart weet u. Ik mag niet te emotioneel worden.

Ben net hersteld.

Wat scheelde eraan?

Nu ja... ik had nogal een aanvaring met ene Cc. Bij Allah. Cc... goeie vrindin van mij overigens. Maar een pittig tantetje hoor! En Donna is ook niet voor de poes! Goeie vrindin ook... Donna. Zij was het die me aanraadde mee te gaan doen met Idols. Is daar een limiet voor... wat leeftijd betreft? En Big Diet? Daar niet dus... okay.

Maar waar waren we? Oh ja... die aanslagen in Casablanca.

Triest... heel triest....

:duim:

Ron Haleber
20-05-03, 06:25
dinsdag 20-5-03 7.00 uur

Bedoeling van deze voorpublicatie:

Sawda e.a. denken dat ik het artikel schreef en naar believen kan wijzigen. Het gaat echter om een geheel eigen artikel van Ad Bergsma, verslaggever van het Algemeen Dagblad.

Ruim een jaar geleden ontmoette ik hem toevallig n.a.v. mijn dissertatie waar hij wat over wilde schrijven. De aanslag in Casa leek hem een goede gelegenheid daartoe en hij belde mij dus voor wat aanvullende gegevens en zond mij het resultaat.

Ik zei hem dat ik het op Maroc.NL zou zetten zodat hij met het oordeel van Marokkanen en andere prikkers rekening zou kunnen houden, nog voor het in de krant kwam.

Jullie weten dat over Marokkanen de meest dwaze dingen in de kranten staan. Mijzelf lijkt dat Bergsma daar een uitzondering op maakt en een correct en evenwichtig artikel heeft geschreven. Maar het is natuurlijk belangrijk om te weten of de prikkers het daar mee eens zijn.

Ik ben overigens niet uit op publiciteit. Mijn telefoonnummer staat geeneens in het telefoonboek, want ik weet dat je anders dagwerk krijgt met het gebel en ontvangen van journalisten en studenten die uitgebreid geïnformeerd willen worden i.v.m. een artikel over of reis naar Marokko. Dat laat ik tegenwoordig aan Paolo de Mas (UvA) over en aan Sietske de Boer, die doet het vanuit Marokko.

Ron

Ron Haleber
20-05-03, 06:36
Geplaatst door Sawda
Kan je mij uitleggen waar er in de Koran staat dat je onschuldige mensen op deze brute wijze mag doden. Dit is pure misbruik van de islam. Daarom vind ik deze zin misplaatst "repressie tegen fundamentalische interpretatie van de islam.....", "repressie tegen rebellen....." is veel beter.

Ik weet dat je het niet zal veranderen maar dan weet je in iedergeval hoe een "orthodoxe" moslima hierover denkt.

Beste Sawda,

Niet zo wantrouwend! Ik ben het voor 100% met je eens, laat daar geen twijfel over bestaan!

Sawda, "repressie tegen rebellen....." zou idd beter zijn, maar het is onvermijdelijk dat de lezer van het AD dan vraagt: "Maar wat zijn dat voor rebellen...?"

Een journalist kan er niet omheen daar antwoord op te geven. Een krant kan nu eenmaal geen artikelen met raadseltjes opgeven...

Trouwens het is niet aan mij maar aan journalist Bergsma om veranderingen aan te brengen.

Ron Haleber
20-05-03, 06:56
Geplaatst door lennart
Deze alinea komt niet helemaal helder op mij over. Bedoelt Ron dat als de strakke regie van de overheid(lees dictatuur van de Marokkaanse koning), afwezig zou zijn, er geen voedingsbodem voor Terrorisme bestaat in Marokko, of bestaat er zowiezo geen voedingsbodem voor terrorisme.

ps. Werden vaksbondleiders door de fundis doodgemaakt?

Beste Lennart,

Gut, je krijgt van Moenna al een onderscheiding: onze "pb-master of conspiracy theories"...! Mag ik je raadplegen bij het volgende complot van chatoloog?



De repressie van de overheid kan de voedingsbodem zoals het eigenmachtig optreden van de VS tegen Arabische landen natuurlijk niet wegnemen.

De koning staat nu voor een moeilijke keus:

De al bestaande repressie nog scherper maken - ook die t.a.v. de pers, er zijn al redacteuren veroordeeld en er zijn verschijningsverboden opgelegd!
Maar dat heeft als gevolg dat onzichtbaar verzet nog kwaaddaardiger kan worden.

Óf de islamisten de vrije hand laten. Maar dit garandeert niet dat ze dan het democratische spel gaan meespelen...? Zo beschreef de gematigde sjeich Abdessalam Yassine van de belangrijkste beweging in zijn boek "de honorabele politici" dat hij dat spel van de politici niet vertrouwde en niet mee wil spelen.

Overigens heeft Mohamed VI zijn afkeer van de Amerikaanse invasie duidelijk aan Colin Powell laten blijken en vroeg hem waar de Amerikan zich eigenlijk mee bemoeiden.

Op typisch Marokkaanse manier maakte hij dit duidelijk: hij liet Powell een paar uur antichambreren alvorens hij hem ontving... Zo liet Hassan II om zijn ongenoegen te laten blijken, koningin Elisabeth eens een paar uur in de brandende zon staan voor hij op kwam dagen.

Ron Haleber
20-05-03, 07:28
Geplaatst door De Rode Roos
Ron, wat zijn de beperkingen van de Islam volgens die jongeren? Er is dus een ambivalentie? Ik vond de rest interessant, maar niet echt nieuw ofzo...iedereen had het ook wel kunnen bedenken.




Beste Rode Roos,

Het antwoord daarop kun je uitgebreid vinden in de studie op basis van een uitgebreide enquête:


studie van Ron over Marokkaanse jongeren (http://members.lycos.nl/haroun/diss.html)






Artikel van Bergsma: Bin Laden is niet meer dan een symbool van verzet en een middel om de solidariteit aan onderdrukten volkeren te betuigen

Ik wilde hier op reageren. Ik vind Bin Laden geen symbool van verzet en middel om solidariteit te benadrukken. Als hij dat echt was, dan zou hij zelf het verzet gaan plegen ipv in een grot te verschuilen.

Ik wil daar een echt symbool tegenover plaatsen. Che Guevara ging zelf met zijn manschappen het gevecht aan tegen het leger. Hij offerde daarvoor zijn leven op.


"Wat Malcolm X is geweest voor zwarten, was de Argentijn Che Guevara voor de armen en verdrukten over de hele wereld. Misschien spreekt Guevara zelfs nog iets meer tot de verbeelding, daar Guevara het niet bij woorden alleen liet." (Adys Cupull, Froilán González)

Toen ik het onderzoek in Marokko deed, was Sadam het symbool van verzet. En Sadam is toch geen haar beter dan Bin Laden?

Daarom maakte ik wel een pastisch op het symbool OLB zonder de hem toegeschreven maar onbewezen daden goed te keuren:

http://www.zeeburgnieuws.nl/nieuws/wtc-binladen3.html

Bij Che die ik in de jaren 70 ook bewonderde, moet ik wel een kanttekening maken. Het was geen pacifist maar een guerilla-leider die buiten zijn land Cuba de revolutie op een niet al te slimme manier trachtte te exporteren en dus gewelddadig aan zijn einde kwam...

Of de daden van Che Guevara nu echt effectiviteit aan zijn symboolwaarde hebben toegevoegd mag (met Puk) betwijfeld worden.

Een halve eeuw na dato worden helden uit onze jeugd soms wat te veel geïdealiseerd, lijkt me. Maar de Cubaanse Revolutie stelde toen voor Latijns Amerika een echt alternatief voor, iets wat je nu van Castro niet meer kan zeggen - zeker niet na zijn jongste terreur!




Ook vraag ik me af wat Bin Laden nu eigenlijk doet voor de onderdrukte volkeren...200 mensen opblazen in Bali of 40 Marokkanen in Marokko? Che zei het al: “Terrorisme is een negatieve uiting die op geen enkele manier de gewenste resultaten oplevert en die het volk ertoe kan bewegen zich tegen een vastberaden revolutionaire beweging te keren.”


Wat jij zegt staat - mede op mijn aandrang - dan ook in het artikel van Bergsma...

Maar wie zijn wij om de symbolen aante geven voor de jeugd in Marokko die zijn afkeer van het Amerikaanse imperialisme wil tonen vanuit zijn "fundamentalistische" achtergrond en inspiratie...?

De tijden zijn veranderd, Roos!

GroteWolf
20-05-03, 10:02
Ik vind het een warrig stuk dat wetenschappelijk gezien niet uitstijgt boven het niveau van kwebbelpraat. Ik hoop dat jij niet wordt gezien als een exponent van de intelligente en geschoolde allochtoon want daar moeten er toch veel betere van te vinden zijn. Wat voor 'studie' heb je eigenlijk gedaan? Sociologie of Politicologie? Tsja...

De aanslagen in Marokko zijn heel waarschijnlijk lang geleden gepland. Hierover zijn uitspraken gedaan vanuit Al Qaeda zelf en de inmiddels gewijzigde situatie bij de doelen ( Het joodse instituut bv was gesloten) wijst hier ook op.
De timing heeft wellicht niets met Irak te maken maar alles met de Road Map to peace in Israel. De aanslagen in Saoedie Arabie, Tsjetsjenie, Marokko en Israel vinden niet voor niets vrijwel tegelijk plaats. Vrede tussen de Israeli en de Palestijen is de dood in de pot voor het Islamisme. Niks kan de woede van het gepeupel meer lekker opstoken dan gedode Palestijnen op TV.

Verder zie ik in jouw stuk nergens informatie over alternatieven voor de bevolking voor het Islamisme (zijn politieke partijen verboden? Is er een democratische stroming?). Ook vind ik geen verklaring voor de hang naar modernisme enerzijds en het fundamentalisme anderzijds. Is hier een leeftijds-scheidslijn zoals in Turkije waar vooral ouderen en bejaarden op de Islamitische partij lijken te stemmen? Of een demografische, Berber of Arabier of Stadsbewoner of Plattelander (het laatste lijkt mij relevant).
Wat is de werkelijke reden van de armoede in Marokko? Wie houdt de vooruitgang tegen en waarom? Wat kan Marokko doen om de uitzichtloosheid van de massa's te verminderen? Bestaat er terrorisme in Marokko? Gebruikt de overheid geweld om de bevolking te onderdrukken? Waar, wanneer, hoe? Zijn er opstanden geweest, door wie, wanneer?
Als Al Qaida achter de aanslag zit, wat maakt de rest dan nog uit? Dan zijn er toch helemaal geen sociale achtergronden nodig? Ronselaars hebben twintig dommige jongens uitgezocht die zichzelf hebben opgeblazen voor het politieke doel van anderen. Dat heeft dan met Marokko zelf niks te maken, dat had overal gekund. In Bangladesh, of Indonesië, of Maleisië. Waarom niet daar?

Je stuk bestaat uit een onontwarbare kluwe eigen meningen en aannames. Het kan heel goed totaal anders zijn. Trouwens wat er precies anders kan zijn weet ik ook niet want het is mij geheel onduidelijk wat je precies bedoelt.
Ten eerste zou ik mezelf afvragen wat je nou eigenlijk wil vertellen en daar een helder betoog voor bouwen, met kop, staart en midden. Vervolgens zou je dan ook iets meer onderbouwing kunnen zoeken. Nu weet ik niks. En waar gaat het allemaal heen? Wat zijn de scenario's?


Ik begrijp trouwens dat de interviewer grotendeels debet is aan het magere gehalte van het stukje. Maar dat maakt de warrigheid er niet minder om. 'Dat er jongeren zijn die' of 'Dat een vermogende Marokkaan laatst nog zei' is gewoon magertjes.

Ron Haleber
20-05-03, 10:19
Geplaatst door Orakel
Ook hier gaan mensen maar wat vaak op de loop met een orthodoxe of als zodanig geformuleerde stelling op de loop en zien dat m.i. als exemplarisch voor de andere prikkerbroeders en zusterprikkers.

Orakel, ook gematigd orthodoxe Marokkanen in jouw lijn als Pythagoras delen je pacifisme niet!

Pythagoras (op topic casa: arm-rijk):

Deze fundi's worden door de Saudie's gefinancieerd die de twaalfjarige meisjes in Marokko misbruiken. Die aanslag zou goed zijn geweest als die gericht was tegen deze misselijkmakende dikke Saudie's .

Ron Haleber
20-05-03, 10:32
Geplaatst door GroteWolf
Ik vind het een warrig stuk [...] Verder zie ik in jouw stuk nergens informatie over alternatieven voor de bevolking [...] Je stuk bestaat uit [...]


Wolf ik heb al een aantal keren gezegd dat het helemaal geen stuk van mij is maar van een journalist van AD.

Hij baseert zich op een studie van mijn hand die ik op het web heb gezet en waar boven met link naar verwezen wordt.

Daar kun je ook antwoord vinden op de meeste vragen die je stelt...

Ik vind dat het AD hier niet de mist mee ingaat! Vergelijk het maar met de onzin die tegenwoordig in Trouw en de NRC wordt gespuid over Marokkanen. Neem de NRC met AHA.

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar vergelijkbare artikelen in de pers die jij beter vond...??? Zet ze op dit pb!

Ron Haleber
20-05-03, 10:42
Geplaatst door lennart
:zwaai:

Ben je wekelijks op T.V?

Welke zender?

:rambo:

Lennart, ik geloof dat je nu heel erg warm zit...

Donna moet voor haar boterham elke week een abominabel programma als Idols of een stomme quiz op tv presenteren...

Zij is daar zo hels gefrustreerd van geraakt dat ze mensen die gewoon tevreden zijn met een leuk stukkie in de krant, of met een bericht hier te schrijven om met jou te kunnen discussiëren, niet meer kan uitstaan!

Het zal je maar gebeuren, ja dat komt van al die ambities...

Mark
20-05-03, 10:59
Geplaatst door J.M.T.
Donna

[QUOTE]Helder verhaal Ron.
Nu begrijp ik ook iets meer van wat jij hier komt zoeken, imput voor het project: 'Help Ron Haleber vooruit'. QUOTE]

Als jij dit meent dan kan ik mijn ogen niet geloven!

Wat jij zegt is dat Ron anderen gebruikt om zelf bekend te worden! Het zal je maar gezegd worden!!!!

Trap onder de gordel toch Donna!

Soms krijg ik het sterke vermoeden dat vele cynische opmerkingen en steken onder het water aan JMT voorbijgaan.....

Ron Haleber
20-05-03, 11:29
Geplaatst door J.M.T.
Hallo Ron



Hoe redeneren zij dan?
Islam zonder kapitalisme/industrialisatie/touristen hoe kan die zorgen voor verbetering van het lot van mensen?

Er is veel armoede in islamitische landen vergeleken met het Westen - hoe komt dat dan, en hoe willen zij het oplossen?

Of heeft het iets te doen met 'gelijke verdeling' - een soort communisme onder het islam systeem?

J.M.T., Ze lijden in Marokko aan het normen en waarden-optimisme van Balkenende... Wie goed doet zal goed ontmoeten.

Leer er maar van dat Marokkanen onverbeterlijke optimisten zijn!

Donna
20-05-03, 12:03
Geplaatst door Ron Haleber
Lennart, ik geloof dat je nu heel erg warm zit...

Donna moet voor haar boterham elke week een abominabel programma als Idols of een stomme quiz op tv presenteren...

:moe:

Nee-hee......

Een talkshow op sport 7, dat zeg ik toch!


Geplaatst door Ron Haleber
Zij is daar zo hels gefrustreerd van geraakt dat ze mensen die gewoon tevreden zijn met een leuk stukkie in de krant, of met een bericht hier te schrijven om met jou te kunnen discussiëren, niet meer kan uitstaan!

Het zal je maar gebeuren, ja dat komt van al die ambities...

Dat ik jou niet kan uitstaan komt door je schrijfstijl. Er zijn meer mensen die zich daar kapot aan ergeren. Zo ongeveer dit hele forum eigenlijk. Maar dat lijkt jou niet op te vallen. Maakt niet uit. Moet je zelf weten. Maar jank dan ook niet als de reacties niet veranderen.

Donna
20-05-03, 12:04
Geplaatst door J.M.T.
Mark



Ja dat mag ik van mijn opmerkingen ook wel zeggen.

Hoe weet jij dat het cynisch bedoeld was? Ik vond het 'nogal' direkt-onder-de-gordel door de woorden keuze b.v. de vergelijking met "randdebielen".


:duim:

In 1 keer goed begrepen JMT! :p

Mark
20-05-03, 12:23
hallo!!!

hallo!!!

ben ik de enige persoon hier die een beetje wakker is geweest de laatste tijd?

ps WTF is sport 7?

taouanza
20-05-03, 13:17
Soms krijg ik het sterke vermoeden dat vele cynische opmerkingen en steken onder het water aan JMT voorbijgaan.....




vooral de steken die ze zelf uitdeelt:moe:

Tomas
20-05-03, 13:28
Geplaatst door J.M.T.
Doorwat je tegen hem zegt en de manier waarop ga je te keer als een viswijf!

Rustig aan jmt....

M'n beeldscherm zit nu aan de binnenkont vol met spuug.

Da's niet zo fijn.

Mark
20-05-03, 13:35
Geplaatst door Tomas
kont vol met spuug.

Da's niet zo fijn.

gatverdamme die freudiaanse versprekingen van jou :(

Tomas
20-05-03, 13:47
Geplaatst door Mark
gatverdamme die freudiaanse versprekingen van jou :(

Hoezo verspreking? Volgens mij kan jij niet weten wat er hier allemaal achter dit toetsenbord gebeurt. Of wel soms?

lennart
20-05-03, 14:24
Geplaatst door Donna
:moe:

Nee-hee......

Een talkshow op sport 7, dat zeg ik toch!


Zit je ook in de dagprogramma van Veronica of RTL-4 als snabbeltje? :stout:

Ik kan best begrijpen dat Sport7 niet genoeg betaald. ;)

Wij zoeken een woord in de categorie eten van 5 letters.

L*P*L

Couscousje
20-05-03, 14:37
Geplaatst door J.M.T.
Ik gebruik in ieder geval geen woorden zoals "randdebielen".

Donna is gewoon ontzettend met zichzelf ingenomen.

Dus?

You say it like that is a bad thing! :hihi:

Cc

lennart
20-05-03, 14:41
Geplaatst door moenna
[B]Lennart ik citeer jou, omdat jij de pb-master of conspiracy theories bent:D.

Misschien zit ik er wel helemaal naast (ik hoop het zelfs). Maar zou het heel misschien zo kunnen zijn dat deze aanslag de overheid wel heel erg goed uitkomt, gezien de groeiende aanhang voor de radicale Islamitische partijen. Je weet denk ik wel waar ik heen wil...Wat denken jullie?


De Saudische prinsjes en prinsesjes, jazelfs Kroonprins Abdallah hebben mooie optrekjes in Cassablanca. Dit was een boodschap aan hen: "Wij zullen het Koningshuis raken waar ook ter wereld wij de kans krijgen". Deze aanslag is onderdeel van een campagne tegen het Saudische koningshuis. Cassablanca met de enorme verschillen tussen arm en rijk is een ideale visvijver voor mogelijke terroristen.

Wat de Koning nu gaat doen zal bepalend zijn voor Marokko de komende jaren. Vrije pers zal zeer belangrijk zijn in deze tijden. Ik verwacht een sterke opkomst van webloggers in Marokko. Ik denk dat mogelijke nieuwe Marokkaanse terroristen wel twee keer zullen denken voordat ze weer burgerdoelen aanvallen in Marokko.


Geplaatst door Ron
De repressie van de overheid kan de voedingsbodem zoals het eigenmachtig optreden van de VS tegen Arabische landen natuurlijk niet wegnemen.

De koning staat nu voor een moeilijke keus:

De al bestaande repressie nog scherper maken - ook die t.a.v. de pers, er zijn al redacteuren veroordeeld en er zijn verschijningsverboden opgelegd!
Maar dat heeft als gevolg dat onzichtbaar verzet nog kwaaddaardiger kan worden.

Óf de islamisten de vrije hand laten. Maar dit garandeert niet dat ze dan het democratische spel gaan meespelen...? Zo beschreef de gematigde sjeich Abdessalam Yassine van de belangrijkste beweging in zijn boek "de honorabele politici" dat hij dat spel van de politici niet vertrouwde en niet mee wil spelen.


Als ik het goedbegrepen heb, willen de Islamieten graag een Ulama die de wetgeving van de staat zal garanderen. Volgens mij moet het mogelijk zijn om deze Ulama volledig democratisch te maken, zonder dat Islamisten hierop tegen zouden zijn. Van hieruit kan worden verder gewerkt en dan zullen ook de Islamisten zien dat het volk graag zijn zegje wil behouden.

Ron Haleber
20-05-03, 15:38
Geplaatst door lennart

Als ik het goedbegrepen heb, willen de Islamieten graag een Ulama die de wetgeving van de staat zal garanderen. Volgens mij moet het mogelijk zijn om deze Ulama volledig democratisch te maken, zonder dat Islamisten hierop tegen zouden zijn. Van hieruit kan worden verder gewerkt en dan zullen ook de Islamisten zien dat het volk graag zijn zegje wil behouden.

Ik hou het kort want de server begeeft het elk uur - anders zet ik het antwoord wel op marokko-punt-nl... :rotpc:


Ik denk dat je bedoelt of de islamisten een raad van ulema (sing. 'alim) willen die de democratie garandeert.

Nadat de ulema begin 80 zich à la Khomeini begonnen te uiten, heeft Hassan II de zaak zelf in handen genomen, er betaalde ambtenaren van gemaakt die in feite voorgeschreven krijgen wat ze moeten zeggen.

De fundamentalisten hebben al helemaal weinig op ulema - die hebben hun eigen leiders die het zelf wel uitzoeken.

lennart
20-05-03, 15:45
Nadat de ulema begin 80 zich à la Khomeini begonnen te uiten, heeft Hassan II de zaak zelf in handen genomen, er betaalde ambtenaren van gemaakt die in feite voorgeschreven krijgen wat ze moeten zeggen.

De fundamentalisten hebben al helemaal weinig op ulema - die hebben hun eigen leiders die het zelf wel uitzoeken.


Juist die raad van ulema moet democratisch worden gemaakt en niet andersom.

De 'gerechtigheidspartij' van Marokko wil juist de ulema in de oude eer herstellen. Probleem is nu dus dat er ongekozen ambtenaren in die raad van Ulema zitten. Omdat er diverse fundamentalistische en moderate ideeen van Islam zijn, is een gekozen Ulema ideaal om gevechten over interpretatie van Islam uit te vechten.

Donna
20-05-03, 17:45
Geplaatst door J.M.T.
Donna

Waar op welk moment, in welke zin, gebruik ik op dit forum woorden zo als jij?

Geen idee.... waarom is dat relevant?


Geplaatst door J.M.T.
Dat jij Ron niet waarderen kan is jouw goed recht - anderen stellen zijn bijdragen wél op prijs.

:D

Nou meid, schrijf het nog een paar keer op zou ik zeggen! Het is tenslotte een discussiebord... dan heeft Ron tenminste ook wat steun.

Hij heeft Waiting al, met jou erbij zijn jullie echt een illuster trio. Ik verheug me er nu al op :lole:


Geplaatst door J.M.T.
Doorwat je tegen hem zegt en de manier waarop ga je te keer als een viswijf!

Nee, geen viswijf. Vergeet niet waar we zijn JMT, we moeten ons aanpassen. Dus noem mij voortaan maar een jihad strijdster :fpiraat:


:zwaai:

Donna
20-05-03, 17:50
Geplaatst door lennart
Zit je ook in de dagprogramma van Veronica of RTL-4 als snabbeltje? :stout:

Nee, ik heb nog wel een onwijs kekke deal met omroep West Friesland. 'Live, vanuit Lutjebroek, anchorwoman Donna met het laatste nieuws rond de treinterroristen'.


Geplaatst door lennart
Ik kan best begrijpen dat Sport7 niet genoeg betaald. ;)

Sport 7 doe ik vrijwillig :D Allesh voor de integratie he.... je kent me... ;)


Geplaatst door lennart
Wij zoeken een woord in de categorie eten van 5 letters.

L*P*L


Euhm...........

Paskamer?

Losbol?

Het is zo moeilijk om al die lettertjes precies passend te krijgen he..... :strik:

Wat was de categorie ookalweer?

Sport?

lennart
20-05-03, 17:54
Nee, ik heb nog wel een onwijs kekke deal met omroep West Friesland. 'Live, vanuit Lutjebroek, anchorwoman Donna met het laatste nieuws rond de treinterroristen'.


Lutjebroek. Het land van mijn vader en voorvaders! (echt waar zelfs :rambo: )

Bij mijn volgende bezoek aan Grotebroek en omgeving zal ik de West-Friese staatstelevisie goed in de gaten houden :schok:

Ron Haleber
21-05-03, 07:19
Geplaatst door J.M.T.
Donna

Waar op welk moment, in welke zin, gebruik ik op dit forum woorden zo als jij?

Dat jij Ron niet waarderen kan is jouw goed recht - anderen stellen zijn bijdragen wél op prijs.

Doorwat je tegen hem zegt en de manier waarop ga je te keer als een viswijf!




Beste JMT,

Ja hebt natuurlijk volkomen gelijk, Donna stelt zich weer eens tegenover mij aan als een ordinair viswijf.
Jij blijft daarentegen altijd een dame - heb ik al vaak opgemerkt - ook al krijg je van alles naar je hoofd geslingerd! Maar ja, die SadeeQ van jou met zijn eeuwige 'geit' daar kun je toch enkel maar om lachen.

Bij de best geïntegreerde en de intelligentste Marokkaan in Nederland, Hafid Bouazza kun je in zijn "De voeten van Abdullah" trouwens erg leuk beschreven vinden hoe die jongens in de bergdorpen waar ze vandaan komen, het met geiten en kippen doen...

Als je zelf in die dorpen komt, vertellen ze je daarover alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, dus gun ze maar hun lolletje...! Sommigen blijven natuurlijk hier als ontwortelde migrant puur uit heimwee op hun geit gefixeerd. Geef hem dus maar een leuke geit cadeau voor zijn verjaardag!

Maar met 'mijn' Donna moet dat anders liggen. Die heeft gewoon ergens een minderwaardigheidscomplex jegens mij. Daar heb jij, JMT, nooit op dit pb last van, jegens niemand...! Ook aan lastige discussies doe je altijd mee zonder probleem, en je opent topics over allerlei zaken waarbij je je tot het einde toe met hartstocht weert!

Donna doet - als ze niet met haar verkeerde been uit bed is gestapt - altijd erg intelligent, normaal en kritisch mee aan discussies. Zo gaf ze mij heel terecht op mijn donder toen ik die Marokkaanse jongens wat in bescherming wou nemen vanwege hun aangeleerd machogedrag. Niks daar van, zei ze, laat die macho's maar in hun vet gaar smoren...! En gelijk heeft ze natuurlijk - net als jij dat ook zou zeggen...! Ik haalde terecht bakzeil.

Toch gaat ze nooit echt diepgaand op zaken in. De enige keer herinner ik me, was een bericht van haar waar ze heel boeiend alle bestaande Palestijns-Israëlische vredesbewegingen uitgebreid beschreef. Natuurlijk zeiden Vic of Shaheed dat de meeste van die clubs half zionistisch waren. Maar dat moet dus haar specialisme zijn, ze reist daar ook naar toe. Omdat ze eens opmerkte dat ik haar moet kennen denk ik dat vanuit dat terrein haar rancune jegens mij te verklaren is.

Ik zou namelijk op uitnodiging van een vredesbeweging voor een half jaar naar Palestina gaan als waarnemer. Ik had alles al van te voren geregeld en zou op een instituut in Bethlehem en aan de universiteit van Bir Zeit seminars e.d. geven, waarbij de Palestijnen al een keuze hadden gemaakt uit de door mij opgegeven onderwerpen. Ik was mij er al op aan het voorbereiden in overleg met de Palestijnen, maar buiten het betreffend vredesbureau om.

Tot grote teleurstelling van de Palestijnen en van Toine van Teeffelen - die activiteiten voor Nederlandse organisaties in Palestina organiseert en coördineert - werd mijn verblijf door eigenmachtig optreden van een onbenullige bureau-dame hier geschrapt. Ook haar chef die mij uitgenodigd had, was erg verontwaardigd, excuseerde zich bij mij, en gaf haar op haar kop.

Maar ja, JMT, je zult dat soort bureautjes wel kennen. Novib en Icco geven in feite zonder controle het geld van ons belastingbetalers uit aan dat soort "ontwikkelingsprojecten". En de meiden op die bureaus maken er leuke vacantie-reisjes van naar het MO en elders en vergeven de beschikbare plaatsen in projecten aan hun vriendjes en vriendinnetjes. JMT. ontwikkelingswerk verloopt in jouw Nederland nu eenmaal zo en daar veranderen wij niets aan. Ook Nederland kent zijn corruptie!

Achteraf ben ik blij dat het voor mij niet doorging, want door de intifada - het bureau van Arafat werd toen in elkaar geschoten en gebuldozerd - had ik toch geen seminars kunnen geven...! Voortaan reageer ik maar niet meer als Donna weer eens onverwacht uit haar slof schiet - ook haar ware naam zal ik maar vergeten... Want ik zal er dus hoogstwaarschijnlijk wel de schuld van zijn dat haar chefs haar flink op haar kop gaven en dat vergeeft ze me toch nooit!
Causa finita...!

Donna
21-05-03, 09:29
Je hebt helemaal gelijk Ron :D

De zendercoordinator van sport 7 heeft me genadeloos op mijn lazer gegeven nadat ik via het Olympisch Comitee jouw snoepreisje naar ramallah onmogelijk heb gemaakt!

:zwaai:

Mark
21-05-03, 10:25
Ik stel voor dat iemand even een realmedia filmpje van donna op sport 7 hier plaatst.

Is dat de locale zender van Amsterdan ofzo?

Tomas
21-05-03, 10:36
Geplaatst door Ron Haleber
Die heeft gewoon ergens een minderwaardigheidscomplex jegens mij.

Ik heb echt geprobeerd om me dit voor te stellen. Hoe zoiets er dus uit ziet. Maar het lukt me gewoon echt niet.

Iemand anders?

Ron Haleber
21-05-03, 10:47
Geplaatst door Donna
Je hebt helemaal gelijk Ron :D

De zendercoordinator van sport 7 heeft me genadeloos op mijn lazer gegeven nadat ik via het Olympisch Comitee jouw snoepreisje naar ramallah onmogelijk heb gemaakt!

:zwaai:

Beste Donna, zoals de oude Romeinen al zeiden:

Donna locuta, causa finita est...!

Friendship in eternity...!


Je laat toch wel het Marokkaanse Voetbaltoernooi van Maroc.NL door Sport 7 verslaan? Ook dat mag Lutjebroek zeker niet missen!

Sta je samen met Mo op de linkerflank opgesteld...? Aanvallen hoor...! Ik zal jullie aanmoedigen vanaf de zijlijn!

http://huizen.dds.nl/~geuzen/m.jpg

Als je een goaltje maakt, tracteer ik alle elf!

http://huizen.dds.nl/~geuzen/feest.jpg

Donna
21-05-03, 12:01
Geplaatst door Mark
Ik stel voor dat iemand even een realmedia filmpje van donna op sport 7 hier plaatst.

Is dat de locale zender van Amsterdan ofzo?


:D :D

Markie...... sport 7 was een commercieel experiment om een Nederlands sportkanaal op te zetten.

Het kanaal is al jaren failliet.

Maargoed, ik zal het maar eerlijk toegeven:

Ik zit meer in de hoek van de spelletjes.....

http://www.rtl.nl/components/games/dezwaksteschakel/Mourali-Chazia234x138.jpg

Mensen vinden mij hard en meedogeloos..... ik begrijp niet waarom.... :droef:

Mark
21-05-03, 12:15
Geplaatst door Donna
:D :D

Markie...... sport 7 was een commercieel experiment om een Nederlands sportkanaal op te zetten.

Het kanaal is al jaren failliet.

Maargoed, ik zal het maar eerlijk toegeven:

Ik zit meer in de hoek van de spelletjes.....

http://www.rtl.nl/components/games/dezwaksteschakel/Mourali-Chazia234x138.jpg

Mensen vinden mij hard en meedogeloos..... ik begrijp niet waarom.... :droef:

Dat is toch een pot?

Ron Haleber
21-05-03, 12:33
Geplaatst door Donna
:D :D

Markie...... sport 7 was een commercieel experiment om een Nederlands sportkanaal op te zetten.

Het kanaal is al jaren failliet.

Maargoed, ik zal het maar eerlijk toegeven:

Ik zit meer in de hoek van de spelletjes.....

http://www.rtl.nl/components/games/dezwaksteschakel/Mourali-Chazia234x138.jpg

Mensen vinden mij hard en meedogeloos..... ik begrijp niet waarom.... :droef:

Ja dat is echt het TOPPUNT...!!! Als het tenminste waar is???


Ik heb natuurlijk wel eens gedacht, zou het niet de dochter van een vriend van me zijn...???

Maar jij hebt vaak verteld dat je een Nederlandse was...


Dat je op ons pb net zo vals als op je quiz kon zijn had ik nooit kunnen denken...!!![/B] :fplet: :fplet: :fplet: :fplet: :fplet: :fplet:

rnaj
21-05-03, 13:00
Markie...... sport 7 was een:
Soort Balkenende I, binnen 100 dagen failiet

Mark
21-05-03, 13:02
Ik leef liever in de waan dat Donna's avatar een foto van haar is :fpetaf:

Ron Haleber
21-05-03, 13:05
Ik kan het nog niet geloven en neem even de proef op de som om te weten of jij het bent...???

Donna, wie zijn deze onderstaande heren van dertig jaar geleden...?



http://www.ronhaleber.nl/tunis.jpg


Groeten, Ron.

Donna
21-05-03, 13:10
Geplaatst door Mark
Ik leef liever in de waan dat Donna's avatar een foto van haar is :fpetaf:



Hmmm..... je wordt nu wel heel erg warm........ ;)

Tomas
21-05-03, 13:10
Geplaatst door Ron Haleber
Ik kan het nog niet geloven en neem even de proef op de som om te weten of jij het bent...???

Donna, wie zijn deze onderstaande heren...?



http://www.ronhaleber.nl/tunis.jpg


Groeten, Ron.

Ron hij neemt je in de maling.... Zoals alle internetgebruikers is ook Donna gewoon een vent. Hij doetut wel aardig, maar je blijft 't toch merken vind ik.

Mark
21-05-03, 13:12
Geplaatst door Donna
Hmmm..... je wordt nu wel heel erg warm........ ;)

mwha valt wel mee, misschien word ik warmer als ik de hele foto zie :giechel:

Tomas
21-05-03, 13:12
Geplaatst door Mark
Dat is toch een pot?

Mijn wereld stort in....

Mark
21-05-03, 13:20
Geplaatst door Tomas
Mijn wereld stort in....

je bent gewoon de zwakste schakel....

tot ziens.

Donna
21-05-03, 13:26
Geplaatst door Ron Haleber
Ik kan het nog niet geloven en neem even de proef op de som om te weten of jij het bent...???

Donna, wie zijn deze onderstaande heren van dertig jaar geleden...?



http://www.ronhaleber.nl/tunis.jpg


Groeten, Ron.


Oef Ronny, dat is al zo lang geleden... mijn vader zal het vast wel weten. Ik hou het voorlopig even op danwel de National Folklore Troupe, of de Rachidia, of het Tunesian Symfonic Orchestra.

Zucht... Tunesie heeft zo veel moois voortgebracht he.......


:hihi:

:zwaai:

Donna
21-05-03, 13:27
Geplaatst door Tomas
Ron hij neemt je in de maling.... Zoals alle internetgebruikers is ook Donna gewoon een vent. Hij doetut wel aardig, maar je blijft 't toch merken vind ik.


Van je maten moet je het hebben.

:moe:

Biertje?

Tomas
21-05-03, 13:28
Geplaatst door Mark
je bent gewoon de zwakste schakel....

tot ziens.

:love:

Ron! Ik heb 'r! Hier zit ze!

Tomas
21-05-03, 13:30
Geplaatst door Donna

Biertje?


Ach ja. Doe maar. 't is nog vroeg.

En? Nog lekker wijven gescoord de laatste tijd?

Donna
21-05-03, 13:35
Geplaatst door Tomas
En? Nog lekker wijven gescoord de laatste tijd?

Nee :moe:

Mijn vrouwtje kijkt tegenwoordig sex and the city.

Heb geen moment rust meer.

Donna
21-05-03, 13:40
Geplaatst door Mark
mwha valt wel mee, misschien word ik warmer als ik de hele foto zie :giechel:


Okee okee, vergeet talkshows en spelletjes:

Ik doe iets vaags in de muziek.

http://www.screensavershot.com/persons2/gwens.jpg

Ron Haleber
21-05-03, 13:46
Geplaatst door Donna
Oef Ronny, dat is al zo lang geleden... mijn vader zal het vast wel weten. Ik hou het voorlopig even op danwel de National Folklore Troupe, of de Rachidia, of het Tunesian Symfonic Orchestra.

Zucht... Tunesie heeft zo veel moois voortgebracht he.......

:hihi:

:zwaai:

Een erg geraffineerd antwoord... :duivels: Maar iets anders kun je niet verwachten! Ik begrijp het.

:duivel:
:duivels: :duivels:


:giechel: :zwaai::zwaai:

Tomas
21-05-03, 13:46
Geplaatst door Donna
Nee :moe:

Mijn vrouwtje kijkt tegenwoordig sex and the city.

Heb geen moment rust meer.

Ach ja, het leven is zwaar...

'k heb er zo'n opblaasbare Jim gegeven. Vinden ze leuk. Moet je ook doen.

Maar waarom plaats je nou een foto van mijn vrouw?

Tomas
21-05-03, 13:49
Geplaatst door Ron Haleber
Een erg geraffineerd antwoord... Maar iets anders kun je niet verwachten! Ik begrijp het.

Wat ben je toch een lekker ventje. :D

Je zou 'm zo voordragen voor een speldje.

Donna
21-05-03, 13:58
Geplaatst door Ron Haleber
Een erg geraffineerd antwoord... :duivels: Maar iets anders kun je niet verwachten! Ik begrijp het.

:duivel:
:duivels: :duivels:


:giechel: :zwaai::zwaai:


Wat begrijp je Ronny?

Vertel het maar aan tante Gwen........

Ron Haleber
21-05-03, 13:59
Geplaatst door Tomas
Wat ben je toch een lekker ventje. :D

Je zou 'm zo voordragen voor een speldje.

Gelderse rookworst geef me even de mosterd aan! Zo ben je me te flauw!

:melig2: :melig2: :melig2:

Ron Haleber
21-05-03, 14:07
Geplaatst door Donna
Wat begrijp je Ronny?

Vertel het maar aan tante Gwen........

Je noemde iemand die op de foto staat. Maar hou iedereen hier maar voor de domme, dat is het beste!

Ik loop je wel weer eens tegen het lijf! :nl:


Of niet natuurlijk???
:traan2:
:zwaai:

Donna
21-05-03, 14:08
Geplaatst door Tomas
Ach ja, het leven is zwaar...

'k heb er zo'n opblaasbare Jim gegeven. Vinden ze leuk. Moet je ook doen.

Maar waarom plaats je nou een foto van mijn vrouw?


Opblaasbare Jim?

Meer info AUB. Urls, verkoopadresjes, etc.

Jouw vrouw??????

:haha:

Mocht je willen. Is mijn meissie.

Donna
21-05-03, 14:10
Geplaatst door Ron Haleber
Ik loop je wel weer eens tegen het lijf! :nl:


Not if I see you first!

NIS1
21-05-03, 14:22
Nooit zo'n bagger interview gelezen... :brozac:

Tomas
21-05-03, 14:28
Geplaatst door Donna
Jouw vrouw??????

:haha:

Mocht je willen. Is mijn meissie.

Wat?!!! De vuile slet!

En ik maar denken dat ze met 'r opblaasbare Jim bezig was....






Nou ja, ff Cheppih bellen om een ouderwetse steniging te regelen. Is ook weer leuk.

Donna
21-05-03, 14:35
Geplaatst door Puk
Ron! Kan dit nog mee met het AD?

Dus Ron... jij bent islamoloog-filosoof.
Mooi! Wat is jouw kijk op het terrrorisme in Marokko?

Welnu... ik sprak gisteren mijn onderbuurvrouw... en die vind het niks!

Terwijl mijn buurvrouw toch een fundamentalististe is van heb ik u daar!

En mijn buurvrouw kan ik ab-so-luut niet zien als voedingsbodem.

Ze kookt heel goed... daar niet van. Ik snuif ook de hele dag die keukenlucht op van haar.

Niks mis mee... want ik heb met vrinden in Marokko een keer een gesprek gehad en daar bleek uit dat ze Islam aan de basis vinden staan van de arremoe in Marokko.

En dat zijn niet de minsten wat ik u brom.

Professoren meneer! Gestudeerde types zogezegd!

En die zeiden mij dus dat een Zuivere Interpretatie van Islam tot rijkdom leidt. Gegarandeerd!

Je bedoelt... geestelijke rijkdom?
Behoort daar ook kennis van de Geschiedenis toe?

Niet in het minst! Geschiedenis interesseert me bar weinig! Dat laat ik graag aan de pragmaticus Jaja over. Ook een goede vrind... overigens.

Hij begrijpt me alleen niet zo goed. Ik ben een idealist ziet u? Met een totaaltelevisie! Niet dat lappendekendenken van ik noem geen namen... Jaja.

Maarten... mijn billenmaat... heeft dat in zijn talrijke en erg lange en onbegrijpelijke postings heel goed geanalyseerd! :hihi: Maarten heeft weleens een boek gelezen over Rechten namelijk. En die kennis weet hij dan in Jip en Janneke taal weer over te brengen op ons... simpele Marokkanen.

Maar u bent wel erg wit voor een Marokkaan??

Ja... dat is wel zo maar ik ben een brownie. Begrijp me niet verkeerd hè? Ik heb ook nog een carriere... dank u.

Maar goed. Waar hadden we het over? Oh ja! Die aanslagen in Casablanca. Welnu... ik kan u zeggen dat de prikkerologen... allemaal goede vrinden ja... daar in het geheel niet achter kunnen staan. Jah... als die zelfmoordsukkels nu de hele Amerikaanse Ambassade met alles erop en eraan hadden opgeblazen. Dan was iedereen daar heel erg tevreden over geweest.

Moslims zijn namelijk zeer anti-westers. Nee ik niet! Hoewel ik wel vind dat Dodenherdenking afgeschaft moet worden. Maar dat terzijde. Hier sta ik overigens niet alleen in! Mijn Maarten... goede vrind... vindt dat ook.

Maar hoe moet het nu verder in Marokko?

Mijn persoonlijke mening is... en ook die van mijn goede vrinden Rode Roos en Lennart... dat het Marokkaanse koningshuis zo snel als het maar mogelijk is afgeschaft moet worden. Wat kijkt u verbaasd? Echt hoor... heel maroc.nl denkt daar zo over. Hierin sta ik als Marokkaan echt niet alleen hoor!

Het Marokkaanse koningshuis onderhoudt namelijk bijzonder goede contacten met het Saudische koningshuis. En in de schaduw daarvan.... u begrijpt.

Nee, dat begrijp ik helemaal niet.

Nou ja... in de schaduw daarvan... gebeurt er van alles... zeg maar.

Aha.

Ik denk dus niet dat het aan de islamisten ligt... ook niet aan de monarchie... en ook niet aan de jongeren. Want de jongeren van Marokko zijn best wel heel modern binnen de islamitische grenzen dan.

Daar zijn de imams het wel niet altijd mee eens... maar ja... fuck de imams!

U zegt?

Nou ja... er zitten best lekkere bij... imams bedoel ik. Ik ben heel goed bevrind met bepaalde imams.

Maar denkt u dat het overslaat naar Nederland? Is er voedingsbodem in Nederland voor zelfmoordsukkels?

Hebt u even een momentje? Even de buurvrouw vragen.

Volgens mijn buurvrouw dus niet. Mijn buurvrouw zegt dat ik me niet zo druk moet maken. M'n hart weet u. Ik mag niet te emotioneel worden.

Ben net hersteld.

Wat scheelde eraan?

Nu ja... ik had nogal een aanvaring met ene Cc. Bij Allah. Cc... goeie vrindin van mij overigens. Maar een pittig tantetje hoor! En Donna is ook niet voor de poes! Goeie vrindin ook... Donna. Zij was het die me aanraadde mee te gaan doen met Idols. Is daar een limiet voor... wat leeftijd betreft? En Big Diet? Daar niet dus... okay.

Maar waar waren we? Oh ja... die aanslagen in Casablanca.

Triest... heel triest....


Whaaa... Puk:

Deze had ik gemist!

:lole: :lole:

:D

Ron Haleber
21-05-03, 14:52
Geplaatst door Donna
Whaaa... Puk:

Deze had ik gemist!

:lole: :lole:

:D

Ja Puk heeft zich daar zelf overtroffen... Ik was begonnen met iets in zijn stijl te schrijven maar het lukte mij niet hem na te doen... Ik had hem willen zeggen dat hij hier beter is dan het forum van Spijkers met koppen op de VARA...! Hij moet daar zeker eens aan meedoen!

Puk
21-05-03, 15:26
Geplaatst door Donna
Whaaa... Puk:

Deze had ik gemist!

:lole: :lole:

:D

:wink:

Puk
21-05-03, 15:31
Geplaatst door Ron Haleber
Ja Puk heeft zich daar zelf overtroffen... Ik was begonnen met iets in zijn stijl te schrijven maar het lukte mij niet hem na te doen... Ik had hem willen zeggen dat hij hier beter is dan het forum van Spijkers met koppen op de VARA...! Hij moet daar zeker eens aan meedoen!

Maar Ron... heb je nou ook wat mijn opbouwende kritiek gedáán?

:stout:

rafiq
21-05-03, 21:34
Beste Ron,

Zo als je weet was ik even afwezig en heb ik mezelf verexcuseerd.

Interessante topic overigens.

Hassan 2 heeft inderdaad naar mijn mening de oelema op zijn paycheck gezet ik doel hiermee op de paleisoelema.

We zitten in dit niet ver van elkaar.

De fundamentalisten zo als het woord al zegt trachten de Godsdienst te begrijpen naar de basis of tewel de fundamenten van dezelfde Godsdienst.

Het conflict wat jij ziet Ron zit hem in de interpretatie die de regering graag ziet en aan het andere morele spectrum de andere geleerden.

Het spanningsveld zit hem in wat de regering en de andere oelema die niet op dezelfde paycheck staan.

Daar zitten misschien oelema die uit eigen belang oppositie voeren, of oelema die werkelijk van mening zijn die de Islam op een andere manier uitleggen.

Dit spanningsveld is een bron om repressie uit te voeren en kennis te ontmenen voor het gewone volk en of publiek. Je bent of met ons of tegen ons. Helaas is er geen ander alternatief.

Vele oelema zijn vaak genoodzaakt om tijdig al dan niet voor langere tijd in ballingschap te gaan, huisarrest of worden simpelweg monddood gemaakt.

De vraag als er modern fundamentalisme is trek ik in twijfel.

Nu hebben geestelijke leiders altijd twee problemen.
1- zij willen een of ander consistent verhaal verkopen (kloppend maar vooral gelijkblijvend, vandaar het beroep op geschreven boeken) Dat mag dus niet veranderen. Zij zullen zich waarover hun verhaal ook gaat altijd verzetten tegen wijzingingen en verschuivingen.
a- omdat het henzelf als vrijzwevend object zou definieren
b- omdat het hun koopwaar is en ook Jaguar spring zeer zorgvuldig om met haar merkbeleving.

2- omdat hun verhaal geinstitutionaliseerd is (dus naast taal ook macht is geworden) is er de extra handycap om nog af te wijken van een eens verteld verhaal. Dan komt namelijk niet alleen de eigen persoon onder druk te staan maar ook nog eens het instituut. (dat natuurlijk een zeer belangrijke rol vervuld bij het constitueren van die persoon. De paus is geen paus als er geen kerk zou zijn)

Ik heb in eerdere betogen tegen jou Ron ook het woord fundamentalisme erg in twijfel getrokken en ben nog steeds van mening dat wij dit " vijandelijk" woord helaas eigen hebben gemaakt. Als een soort geuzennaam.

Helaas worden we nu verstrooid aan zo veel diversiteit van het begrip fundamentalisme dat je gerust kan spreken van het Barbapappa effect.

Want er zijn net zoveel fundamentalismes als -ismes-. Waar hebben wij het dan over? Alles en tegelijkertyijd ook niets?

Fundamentalisme is ook zo'n trigger woord wat alles maar ook nietszeggend is. Jij beste Ron moet weten dat het verondersteld fundamentalisme maar een kluit is maar van welke boom?

Selafi? Ighwani? Ik weet het niet meer? En in Marokko is het helemaal een supermarkt aan Islam en volksgeloof.

En als die aanslag echt tegen de liberalisering was van Marokko dan hadden ze waarschijnlijk wel een disco aangepakt. Dan was het deze zomer zeer saai voor de europese Marokkanen in Marokko.

Orakel
21-05-03, 21:47
Geplaatst door Donna
Okee okee, vergeet talkshows en spelletjes:

Ik doe iets vaags in de muziek.

http://www.screensavershot.com/persons2/gwens.jpg

:love: Damnnnnnnn http://www.gamers-forums.com/smilies/otn/funny/smileysex5.gif

Donna
22-05-03, 10:11
Geplaatst door Orakel
:love: Damnnnnnnn http://www.gamers-forums.com/smilies/otn/funny/smileysex5.gif



Kopje koffie dan maar weer Orakeltje?

:D

Orakel
22-05-03, 17:46
Geplaatst door Donna
Kopje koffie dan maar weer Orakeltje?

:D

Mjammm! :melig2:

Hoewel ik nog wel zit bij te komen van afgelopen maandag. Je had Theo Reitsma gewoon niet mee moeten nemen. Iedere keer als ik op die kale kruin van 'm keek, ging ik stuk. Echt waar.

Maar dat gebak van Dudok viel me trouwens zwaar tegen, dus dat eet ik maar niet meer :boer:

Donna
22-05-03, 17:57
Geplaatst door Orakel
Mjammm! :melig2:

Hoewel ik nog wel zit bij te komen van afgelopen maandag. Je had Theo Reitsma gewoon niet mee moeten nemen. Iedere keer als ik op die kale kruin van 'm keek, ging ik stuk. Echt waar.

Maar dat gebak van Dudok viel me trouwens zwaar tegen, dus dat eet ik maar niet meer :boer:

Theo, ja... ik weet het! Maarja, die gozer blijft me maar bellen.. het is zo irritant.

En Dudok was zowieso een beetje matigjes. Ik stel voor dat we de volgende keer ergens in Zeeburg afspreken, daar schijnt het heel gezellig te zijn :D

:zwaai:

Orakel
22-05-03, 18:16
Geplaatst door Donna
Theo, ja... ik weet het! Maarja, die gozer blijft me maar bellen.. het is zo irritant.

En Dudok was zowieso een beetje matigjes. Ik stel voor dat we de volgende keer ergens in Zeeburg afspreken, daar schijnt het heel gezellig te zijn :D

:zwaai:

Hmmmm, gezellig? Dat lijkt me wel wat. Ff bellen met de plaatselijke VVV.....



:gsm: Prrrr.... Prrrrrr (conventionele telefoon, dus geen trendy melodietje)

- Met Ron.....

Met wie? Ron wie?

- :duivels: Met Ron Haleber! Met wie anders?

Ow sjorrie, dan ben ik verkeerd verbonden.

- Dat kan niet! Alleen belangrijke mensen hebben mijn nummer en jij moet dus wel belangrijk zijn want anders bel je mij niet, immers alleen belangrijke mensen bellen mij en ik sta niet in het boek dus moet jij wel belangrijk zijn.
Dus wie ben je, waar is mijn lintje en wanneer kom je het brengen?

:verward: Uhhhh... lintje? Spreek ik niet met de VVV dan?

Tuuut tuuut tuuut....

Zeeburg en gezellie.. JaJa......