PDA

Bekijk Volledige Versie : De hal der verschrikkingen



Mark
20-05-03, 08:35
De hal der verschrikkingen
Van onze correspondent Kees Broere


BUNIA - Een overheidsgebouw in Bunia is een van de schaarse veilige plekken in Congo-Kinshasa. Slachtoffers van de burgeroorlog liggen er op matrasjes op de grond. Plastic handschoenen zijn het enige materiaal waarover de arts beschikt.

Het is de hal der verschrikkingen. Een zaal in een Congolees ziekenhuis, dat niet als ziekenhuis is ingericht. Een lange, kale ruimte met vijftig patiënten, voor wie in totaal één bed beschikbaar is. Vijftig vrouwen, mannen en kinderen op matrasjes op de grond. Vijftig oorlogsslachtoffers, die kreunen, braken, hun ontlasting laten lopen, en huilen.
Ooit was het gebouw bedoeld voor de gemeenteraad in Bunia, in het noordoosten van Congo-Kinshasa waar een bloedige strijd woedt tussen milities van het Hema- en het Lendu-volk. Het gebouw staat vlak bij het hoofdkwartier van Monuc, de VN-waarnemersmacht in Congo. Nu Bunia alleen nog hier en op de luchthaven te beveiligen is tegen rebellen, zijn de gewonden er neer gelegd. Een buitenlandse arts trekt plastic handschoenen aan. Veel meer materiaal heeft hij niet.[


Een oudere, broodmagere vrouw staart voor zich uit. Haar linkeronderarm is geamputeerd, zo lijkt het. In werkelijkheid blijken rebellen met machetes op de vrouw ingehakt te hebben.

Een paar meter verderop houdt Caliste Miyayo zijn rechterarm omhoog. Zijn wonden zijn veroorzaakt door granaatscherven. 'Ik zag rebellen in de richting van mijn huis komen. ''Ga op de grond liggen!'' schreeuwde ik tegen mijn kinderen. Wat er daarna gebeurde, weet ik niet meer. Toen ik bijkwam, lag ik hier .'

De rebellen, zegt Miyayo, hoorden tot het Lendu-volk. Zelf zal hij dan wel Hema zijn, de grootste vijand van de Lendu. Maar nee. 'Ik kom niet eens uit deze buurt, ik ben geboren in het zuiden van Congo. Wat een catastrofe, deze oorlog. De hele regio gaat in vlammen op.'

Een Congolese verpleegkundige poogt de hand van een vrouw te steriliseren. Het gekrijs is even luid als begrijpelijk: een machete-slag is dwars door een aantal pezen gegaan; de hand hangt er losjes bij. Haar benen zijn nog niet verzorgd: grote open wonden. Bij een ander kruipen zelfs maden uit de verwondingen.

Een vrijwilligster probeert een teiltje onder het achterwerk van een jonge vrouw te duwen. Het halfnaakte meisje had zelf niet in de gaten dat zij haar urine liet lopen. Haar pijn concentreert zich in haar hoofd; aan de achterkant is de schedel opengeslagen.

Yvonne Dimba is een van de Congolese verpleegkundigen. 'Wij, patiënten en verzorgers, wij zijn hier de overlevenden', zegt zij. 'Ik heb al zo veel doden gezien, ik kan maar beter proberen nog een paar mensen te helpen. En hopen dat ze daarna leren weer met elkaar om te gaan.'

Dimba loopt naar een kamertje achter de zaal. Een jongetje van negen maanden ligt naast zijn moeder, Pascaline Malusi. Het hoofd van de baby is verdwenen in alle verband. 'Ze kwamen me vragen voor een bijdrage aan de Lendu-strijd', vertelt Malusi. 'Maar toen ze ontdekten dat ik Hema ben, begonnen ze te schieten en op ons in te hakken.'

De wederzijdse haat lijkt even irrationeel als fel. Twee volken in dezelfde regio, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Toch is het geweld niet zomaar etnisch geïnspireerd, zo meent althans Hamadoun Touré, de officiële woordvoerder van Monuc.

'De haat wordt gevoed door politieke ambities', zo zegt hij. Nu 'Afrika's Eerste Wereldoorlog' ten einde lijkt te lopen, zijn veel partijen, in Congo en de buurlanden, geïnteresseerd in een sterke machtspositie als straks de buit van goud, hardhout en mogelijk olie verdeeld gaat worden in Ituri, het noordoostelijk district waarvan Bunia de hoofdstad is.

'De winnaar pakt alles', zo weet Touré. Het zijn woorden die voor Yvonne Dimba en haar patiënten weinig betekenis hebben. De verpleegkundige wijst op het jongetje van negen maanden: 'Het is wellicht nog mogelijk hem te genezen. Maar gezond zal hij zijn hele leven niet meer worden.'

taouanza
20-05-03, 08:42
mischien is selectieve verontwaardeging wel een overlevingsmechanisme. want als je bij alle ellende stilstaat,heb je geen leven meer. :(




waar is bush met zijn 'war on terror'? :confused:

manc
20-05-03, 08:51
Geplaatst door taouanza
mischien is selectieve verontwaardeging wel een overlevingsmechanisme. want als je bij alle ellende stilstaat,heb je geen leven meer. :(

waar is bush met zijn 'war on terror'? :confused:

Ik zou zo graag zien dat de wereld hier OOK met een vredesmacht in zou grijpen....of het nu Bush of Blair of Chriaq zou zijn....maar ja, de enige organisatie die officieel in zou mogen grijpen is de VN en die doet weer niets....stel je voor dat een of twee wereldleiders, laten we ze 'Bos' en 'Blaar' noemen opeens op zouden staan en zouden zeggen: EN NU IS HET GENOEG GEWEEST! Zij zouden een ferme waarschuwing geven en indien hier geen gehoor aan zou worden gegeven zouden zij hun legers naar Afrika sturen om aan de burgeroorlogen een einde te maken....zouden jullie dan ook op de straten van A'dam marcheren met borden :"Geen bloed voor Olie!", "Handen af van de Congo!", "Bos en Blaar zijn Hitlr"

Mijn mening staat al een beetje vast: hier mag OOK worden ingegrepen, ookal zou daarbij mogelijk geweld gebruikt moeten worden, waarbij OOK onschuldigen het slachtoffer kunnen zijn...

p.s. Er ligt hier ook een hoop olie, rubber, goud, diamanten, hardhout en weet ik het wat....dus als Chiraq zou besluiten om een troepenmacht naar de Congo te sturen, dan weten we allemaal WAAROM hij het zou doen he! Gauw je protestborden weer van stal halen dus!

taouanza
20-05-03, 09:08
Ik zou zo graag zien dat de wereld hier OOK met een vredesmacht in zou grijpen....of het nu Bush of Blair of Chriaq zou zijn....maar ja, de enige organisatie die officieel in zou mogen grijpen is de VN en die doet weer niets....stel je voor dat een of twee wereldleiders, laten we ze 'Bos' en 'Blaar' noemen opeens op zouden staan en zouden zeggen: EN NU IS HET GENOEG GEWEEST! Zij zouden een ferme waarschuwing geven en indien hier geen gehoor aan zou worden gegeven zouden zij hun legers naar Afrika sturen om aan de burgeroorlogen een einde te maken....zouden jullie dan ook op de straten van A'dam marcheren met borden :"Geen bloed voor Olie!", "Handen af van de Congo!", "Bos en Blaar zijn Hitlr"

Mijn mening staat al een beetje vast: hier mag OOK worden ingegrepen, ookal zou daarbij mogelijk geweld gebruikt moeten worden, waarbij OOK onschuldigen het slachtoffer kunnen zijn...

p.s. Er ligt hier ook een hoop olie, rubber, goud, diamanten, hardhout en weet ik het wat....dus als Chiraq zou besluiten om een troepenmacht naar de Congo te sturen, dan weten we allemaal WAAROM hij het zou doen he! Gauw je protestborden weer van stal halen dus!



ik denk dat het hardhout,goud,olie rubber, diamanten enz. allang in franse handen zijn anders hadden eggwel opgetreden.

oorlog maakt het juist makkelijker, niemand staat stil bij het feit dat het land leeggerooft word. verdeel en heers, bman,verdeel en heers.

~Panthera~
20-05-03, 10:25
wakey wakey manC.........Afrika is al leeggerooft......niet meer intressant dus. :moe:

Pixelshade
20-05-03, 11:39
Geplaatst door manc
Ik zou zo graag zien dat de wereld hier OOK met een vredesmacht in zou grijpen....of het nu Bush of Blair of Chriaq zou zijn....maar ja, de enige organisatie die officieel in zou mogen grijpen is de VN en die doet weer niets....stel je voor dat een of twee wereldleiders, laten we ze 'Bos' en 'Blaar' noemen opeens op zouden staan en zouden zeggen: EN NU IS HET GENOEG GEWEEST! Zij zouden een ferme waarschuwing geven en indien hier geen gehoor aan zou worden gegeven zouden zij hun legers naar Afrika sturen om aan de burgeroorlogen een einde te maken....zouden jullie dan ook op de straten van A'dam marcheren met borden :"Geen bloed voor Olie!", "Handen af van de Congo!", "Bos en Blaar zijn Hitlr"

Mijn mening staat al een beetje vast: hier mag OOK worden ingegrepen, ookal zou daarbij mogelijk geweld gebruikt moeten worden, waarbij OOK onschuldigen het slachtoffer kunnen zijn...

p.s. Er ligt hier ook een hoop olie, rubber, goud, diamanten, hardhout en weet ik het wat....dus als Chiraq zou besluiten om een troepenmacht naar de Congo te sturen, dan weten we allemaal WAAROM hij het zou doen he! Gauw je protestborden weer van stal halen dus!

bush en blair zijn de pareltjes van deze wereld, ze doen nooit iets fout en zijn zo eerlijk als goud, zo goed manc?

hielenlikker

Mark
20-05-03, 11:52
Volgens mij zijn de moeilijke omstandigheden in Afrika alleen gunstig voor de locale en internationale maffia om het land leeg te roven.

De meeste multinationals ondervinden voornamelijk last van de bureaucratie en oorlogen...