PDA

Bekijk Volledige Versie : Sociale geweten CDA-achterban speelt op



~Panthera~
20-05-03, 11:40
Van onze verslaggeefster Elaine de Boer


AMERSFOORT - De gemoederen raakten verhit op de ledenbijeenkomst van het CDA in Amersfoort. Het sociale gezicht van de partij is verloren gegaan, menen velen van de tweehonderd aanwezige leden. 'Dit regeerakkoord gaat voorbij aan de rechten van de armen.'


De Geus: nog niet zeker waar pijn terechtkomt

'Ik wilde dat ik trots kon zijn op mijn partij, maar helaas kan ik dat niet', zei CDA-lid Wientjes uit Joure gisteravond tijdens de ledenbijeenkomst van het CDA over de sociale zekerheid in Amersfoort. Hij verwoordde het gevoel van veel van de tweehonderd CDA'ers, die uit alle windstreken naar De Eenhoorn gekomen waren om hun bezwaren tegen de plannen van het tweede kabinet-Balkenende kenbaar te maken.
'Van de één miljoen WAO'ers zullen er velen in de bijstand verdwijnen, evenals veel WW'ers; ambtenaren zullen hun baan verliezen. En dan knijpt u de bijstand ook nog af en voert u forse eigen risico's in de zorg in. Hoe kunt u dat nog sociaal noemen', wierp Wientjes het CDA-drietal voor de voeten dat de gemaakte afspraken verdedigde: minister Aart-Jan de Geus van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Kamerlid Gerda Verburg en directeur van het wetenschappelijk bureau Ab Klink.


Arend Jansen, voorzitter van de basisgroep sociale zekerheid van het CDA, hield hun voor dat hij de afgelopen dagen veel is gebeld en ge-e-maild door mensen die boos, verbijsterd en vooral angstig zijn. 'Ze weten niet wat er op hen af komt. En ik moet bekennen dat ik een beetje geschrokken ben. De pijn wordt niet eerlijk verdeeld. De minima gaan er in koopkracht 0,5 procent op achteruit. Dit akkoord gaat voorbij aan de rechten van de armen', aldus Jansen.

Deedee Siemens vroeg aandacht voor de zwakke inkomenspositie van de chronisch zieken en gehandicapten. 'Wij zijn er in vijftien jaar bezuinigen 40 procent op achteruit gegaan. We hebben nog honderd euro per maand voor eten, kleding en schoonmaak. Wij hebben genoeg bezuinigd, nu zijn anderen aan de beurt.' Siemens vroeg De Geus om een gehandicaptentoeslag.

De Geus noemde het kersverse akkoord met VVD en D66 verdedigbaar. Maar hij gaf ook toe dat de partijen ook nog niet helemaal precies weten waar de pijn terechtkomt. Toch hield hij zijn partijgenoten voor dat de eigen bijdrage in de zorg en de verkleining van het ziekenfondspakket moeten doorgaan. 'Ik vind wel dat iedereen in plaats daarvan een aanvullende verzekering moet kunnen afsluiten', aldus De Geus.

Daarmee raake hij een gevoelige snaar. 'Tegen welke prijs?' riep de één. 'Mensen met een kleine beurs kunnen niet kiezen, die moeten zich tegen elk risico verzekeren', schreeuwde een ander achter uit de zaal. 'Er zijn ook mensen die het kunnen betalen, maar toch liever een televisie kopen', antwoordde De Geus. 'Maar ik zal zorgen dat iedereen zich aanvullend zal kunnen verzekeren voor de zorg die hij nodig heeft.'

Tegen de kritiek op de ingrepen in de WAO bracht De Geus in dat hij vooral de intentie heeft mensen die gevangen zitten in de WAO aan het werk de helpen. 'Ik beloof u dat de herkeuring van WAO'ers onder de 45 jaar met respect zal gebeuren. Zij zullen echt aan werk geholpen worden als zij goedgekeurd worden. Mensen zullen niet de dupe worden van een nieuw systeem', aldus De Geus.

'We gaan rechten op goede uitkeringen niet zo maar verslechteren', beloofde Kamerlid Gerda Verburg. Volgens haar gaat de voorspelling van het CDA-lid Wientjes van een miljoen WAO'ers, naar een miljoen mensen in de bijstand niet uitkomen.

Senator Hannie van Leeuwen, sociaal geweten van de partij, is er niet gerust op. 'Het plan om te herkeuren is tegen de wet. Ze moeten het omdraaien. De mensen moeten eerst aan een nieuwe baan worden geholpen en dan pas hun uitkering verliezen. Daar ga ik voor knokken.'

----------------------

Agossie.......een geweten ?? nu al ?:moe:

rnaj
20-05-03, 12:21
Hadden ze beter voor de verkiezingen kunnen bedenken. maar goed beter laat dan nooit

sil
20-05-03, 12:39
Rare gedachtenkronkels hebben die C.D.A.ers.
een voorbeeldje ,volgens de Geus mag je geen t.v kijken als je ziek bent.
Ik zou hem ook wel eens willen zien berekenen,hoe je van een uitkering of het bijstand of w.a.o is jezelf ook nog eens kunt bijverzekeren.