PDA

Bekijk Volledige Versie : Grotere kans crimineel gedrag bij etnische jeugd



rnaj
20-05-03, 12:27
Uitgegeven: 20 mei 2003 12:30
Laatst gewijzigd: 20 mei 2003 12:35

DEN HAAG - Jongeren uit Europese en andere landen die in Nederland zijn, vervallen meer dan gemiddeld in crimineel gedrag. Dat komt door een aantal risicovolle omstandigheden en situaties waarin zij verkeren. Om criminaliteit tegen te gaan zijn preventieve maatregelen nodig van overheden en maatschappelijke organisaties.

Dat bepleiten onderzoekers van het onderzoeksbureau WODC van het ministerie van Justitie. Zij brachten in kaart in hoeverre deze jongeren als verdachten zijn geregistreerd en wat de mogelijke achtergronden zijn van hun probleemgedrag.

Het gaat om jongeren uit andere landen dan de grote vier herkomstlanden Marokko, Turkije, Antillen en Suriname. Het gaat zowel om asielzoekers of hun kinderen of jongeren die voor korte tijd in Nederland zijn.


Bron: nu.nl

rnaj
20-05-03, 12:28
Dat komt door een aantal risicovolle omstandigheden en situaties waarin zij verkeren.

En nu even opzoeken wat die risicovolle omstandigheden en situaties precies zijn.

rnaj
20-05-03, 12:43
Heb even gezocht en lijkt mij beter als iedereen zelf even de samenvatting leest/scant

http://www.wodc.nl/

taouanza
20-05-03, 13:12
Hoe Nederland het allemaal op kan lossen is de vraag - wij lijken steeds meer achterop te raken. Het kost handenvol geld en intussen raken wij het gevoel van onveiligheid niet kwijt.


wat hebben 'wij' het moeilijk zeg :moe:

taouanza
20-05-03, 13:20
Lange tenen taouanza?


you wish :moe:

rnaj
20-05-03, 13:30
Lieve JMT,

graag even opletten Rnaj is de naam en niet Maj.

en dan nog even dat rare gedrag van nederland, waar gisteren in het NOS journaal ook weer melding van werd gemaakt


Het kost handenvol geld en intussen raken wij het gevoel van onveiligheid niet kwijt.

Ik denk namelijk dat hoeveel geld we ook in veiligheid steken het gevoel van onveiligheid nooit zal verdwijnen. Ciminaliteit daalt in Nederland en het onveiligheids gevoel stijgt, wie kan dat verklaren

rnaj
21-05-03, 08:59
Dat onveilig-zijn gevoel! Misschien is er toch ng te veel criminaliteit?

Of Nederland laat zich dat gevoel aanpraten, ik voel mij persoonlijk bijna nooit onveilig.
JMT, de crimi-cijfers dalen toch, en het gevoel van onveiligheid stijgt. Als dat zo door gaat zitten straks alle boeven en moordenaars in de cel en durft niemand meer de straat op.

Hamza-T
21-05-03, 09:04
R-naj ik denk dat onveilig gevoel ook door het stijgend individualisme komt zodat mensen het gevoel hebben dat ze buiten zichzelf niemand kunnen vertrouwen.

Trouwens ik heb ook iets over asielzoekers jeugdcriminaliteit gelezen en wat me verbaasde was dat het meestal jongere russische asielzoekers zijn die crimineel zijn.

rnaj
21-05-03, 09:11
Hamza-T


naj ik denk dat onveilig gevoel ook door het stijgend individualisme komt zodat mensen het gevoel hebben dat ze buiten zichzelf niemand kunnen vertrouwen.

Hmm, scherpe analyse. zou goed kunnen.



Trouwens ik heb ook iets over asielzoekers jeugdcriminaliteit gelezen en wat me verbaasde was dat het meestal jongere russische asielzoekers zijn die crimineel zijn.

Ben je verbaasd over de criminaliteit van Russen, of dat er Russische asielzoekers bestaan.
Waarom nemen wij eigenlijk Russen op als asielzoekers.

Hamza-T
21-05-03, 10:26
Vond ik ook vreemd, maar ja toch stond het in dat artikel.
Niet slecht bedoelt hoor maar in Nederland zie je dat er veel Marokkaanse jeugd crimineel is, maar de jeugd die uit Iraq en Afghanistan (vluchtelingen) komt die zijn weer veel minder crimineel, ook minder dan bijvoorbeeld de jongeren uit Oostblok landen, terwijl zowel de Marokkanen als Irakezen en Afghanen moslims zijn, hoe komt dit?

Zouden de Irakezen en Afghanen hun geloof dan toch serieuzer nemen?
(Ik wil hier niet iedereen over een kam scheren maar ik heb het over gemiddelden.)

rnaj
21-05-03, 10:40
Hamza-T,

persoonlijk denk is niet dat je een relatie kunt leggen tussen geloof en criminaliteit. dus jouw gedacht/vraag "Irakezen en Afghanen hun geloof dan toch serieuzer nemen" zie ik niet zo.

Maar dat kan ook komen doordat ik niet zo gelovig ben.

Je ziet bijvoorbeeld ook dat Antiliaanen crimineler zijn dan Surinamers, dat verschil kan ik ook niet verklaren.


maar de jeugd die uit Iraq en Afghanistan (vluchtelingen) komt die zijn weer veel minder crimineel,

Voor deze groep geld misschien dat omdat ze (voor eigenveiligheid) gevlucht zijn, zich bewuster zijn van hun positie in het "gast" land. dat in tegenstelling tot de marokkanen, deze kwamen onze arbeidsmarkt versterken.

manc
21-05-03, 12:04
Je ziet bijvoorbeeld ook dat Antiliaanen crimineler zijn dan Surinamers, dat verschil kan ik ook niet verklaren.

Ik wel, je moet maar eens kijken naar WELKE Antillianen nu naar Nederland komen: dat zijn jonge drugskoeriertjes of werkeloze jongeren die hun school op de Antillen niet eens hebben afgemaakt, vaderloos zijn opgegroeid en nauwlijks Nederlands spreken. Die komen hierheen om snel rijk te worden... 1+1=2 he? Dat is wat anders dan Surinamers die met de hele familie hierheen komen...die spreken sowieso goed Nederlands, hebben een redelijke opleiding er willen gewoon een goede toekomst opbouwen...

(ik generaliseer even heel grof, maar dan heb je een idee over de verschillen)

Idem dito is er een verschil tussen Irakese en Afghaanse (of ook Iraanse) vluchtelingen: vaak hoger opgeleid en dolblij om hier een toekomst op te bouwen. Marokkanen zijn hier uit de bergen gehaald om kutwerk te doen, hoefden geen Nederlands te leren, konden lezen noch schrijven...dat is dus een hele andere sociale achtergrond. Je ziet dat zodra jonge Marokkanen naar school gaan, een opleiding volgen die problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen...die eisen hun rechtmatige plek in Nederland heus wel op, daar werken ze gewoon voor. wat mij betreft zijn Marokkanen zoals CC en NIS daar goede voorbeelden van.

(ok,ok, ik generaliseer weer gigantisch, maar het gaat om de gemiddelde verschillen)



Voor deze groep geld misschien dat omdat ze (voor eigenveiligheid) gevlucht zijn, zich bewuster zijn van hun positie in het "gast" land. dat in tegenstelling tot de marokkanen, deze kwamen onze arbeidsmarkt versterken. [/B]

Zoiets ja.

rnaj
21-05-03, 12:16
Manc,

Even een vraagje, mag je hier op maroc.nl ook reageren als je het met iemand eens bent.


(ik generaliseer even heel grof, maar dan heb je een idee over de verschillen)
Heb ooit van een wijs man geleerd dat wanneer je uitersten opzoekt je de verschillen goed duidelijk kan maken.


Idem dito is er een verschil tussen Irakese en Afghaanse (of ook Iraanse) vluchtelingen: vaak hoger opgeleid en dolblij om hier een toekomst op te bouwen. Marokkanen zijn hier uit de bergen gehaald om kutwerk te doen, hoefden geen Nederlands te leren, konden lezen noch schrijven...dat is dus een hele andere sociale achtergrond. Je ziet dat zodra jonge Marokkanen naar school gaan, een opleiding volgen die problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen...die eisen hun rechtmatige plek in Nederland heus wel op, daar werken ze gewoon voor. wat mij betreft zijn Marokkanen zoals CC en NIS daar goede voorbeelden van.

Zoiets ja :wink:

observer
21-05-03, 12:32
Niet slecht bedoelt hoor maar in Nederland zie je dat er veel Marokkaanse jeugd crimineel is, maar de jeugd die uit Iraq en Afghanistan (vluchtelingen) komt die zijn weer veel minder crimineel
volgens het ad 5.4% van de iraqi's tussen de 12 en 24 ofzo
afghani's 2,1 % maar die zijn er nog niet zo lang en zijn natuurlijk gewend om in afghanistan afgehakt te worden als ze iets flikken zodra ze weten dat hier jeniets in de weg wordt gelegd dan zal het wel bijtrekken

overigens koplopers russen met iets meer dan 10%
div. afrikaanse landen tussen de 9,7 en 6 %
joego's met 6,5 %
wat andere europesche landen tussen de 4,5% en 3 %

bodem is china met 1,8%

voor nederland incl de "oude" allochtonen is het 2.2%

hoeveel die statistiek waard is geen idee eerdere statistieken lieten bv plaatselijk hele hoge cijfers zien van 205 van de antilianen in dordrecht maar als je die in een paar miljoen onderdompeld valt dat natuurlijk niet op

taouanza
21-05-03, 15:05
Idem dito is er een verschil tussen Irakese en Afghaanse (of ook Iraanse) vluchtelingen: vaak hoger opgeleid en dolblij om hier een toekomst op te bouwen. Marokkanen zijn hier uit de bergen gehaald om kutwerk te doen, hoefden geen Nederlands te leren, konden lezen noch schrijven...dat is dus een hele andere sociale achtergrond. Je ziet dat zodra jonge Marokkanen naar school gaan, een opleiding volgen die problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen...die eisen hun rechtmatige plek in Nederland heus wel op, daar werken ze gewoon voor. wat mij betreft zijn Marokkanen zoals CC en NIS daar goede voorbeelden van.



alleen nis en cc?!
en yehi dan?! :boeps:
die beheerst de nederlandse taal goed EN schrijft gedichten :blij:

Mark
21-05-03, 15:15
Geplaatst door taouanza
alleen nis en cc?!
en yehi dan?! :boeps:
die beheerst de nederlandse taal goed EN schrijft gedichten :blij:

Jij bent ook een "goeie" hoor :wink:

En Yehi zijn gedichten vond ik een sterk homo-erotisch karakter hebben :argwaan:

rnaj
21-05-03, 15:19
Geplaatst door Mark
Jij bent ook een "goeie" hoor :wink:

En Yehi zijn gedichten vond ik een sterk homo-erotisch karakter hebben :argwaan:

Waar zijn deze gedichten uitgegeven, heeft iemand het ISBN nummer voor me.

:p

manc
21-05-03, 15:39
Geplaatst door taouanza
alleen nis en cc?!

Nee, niet alleen NIS en CC, maar dat vond ik wel 2 redelijke voorbeelden: die zijn op hun manier trotse Marokkanen, Moslim en tegelijkertijd zo Nederlands als Franske Bauer en Boerenkool. Ik had jou ook wel kunnen noemen hoor...of tig anderen.


en yehi dan?! :boeps:
die beheerst de nederlandse taal goed EN schrijft gedichten :blij:

Ik sluit me aan bij de constatering van Mark dat deze gedichten een sterk homoerotisch karakter droegen.

taouanza
21-05-03, 17:01
Jij bent ook een "goeie" hoor



Ik had jou ook wel kunnen noemen hoor...of tig anderen.



wauw ik ben goed gekeurd door de nederlandse vereniging van prikkers in de baasz'ntijd. yoepi :moe: