PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderzoek: spoken bestaan niet



Mark
22-05-03, 06:43
Spoken bestaan niet

Uitgegeven: 21 mei 2003 21:03

LONDEN - Spoken zitten tussen de oren. Althans, dat beweren Britse wetenschappers. Zij zeggen geestverschijningen te hebben ontmaskerd als zinsbedrog. Hun studie, die woensdag werd gepubliceerd in de British Journal of Psychology, geldt als de grootste in haar soort.

Honderden vrijwilligers brachten tijd door op de meest onheilspellende plekken van Groot-Brittannië. Zo gingen alleen al 462 testpersonen naar het Hampton Court Palace nabij Londen. Deze plaats zou regelmatig worden bezocht door een schreeuwende Catherine Howard, die in in 1542 als vijfde vrouw van Hendrik VIII werd geëxecuteerd.

Onbehaaglijk

Bijna iedere tweede testpersoon zei "ongewone ervaringen" te hebben meegemaakt. Menigeen verklaarde het gevoel te hebben gehad dat nog iemand met hen in de kamer was, anderen voelden zich onbehaaglijk.

Op andere griezelige plaatsen bespeurden zij daarentegen niets ongewoons, ook als zij vooraf niet wisten of op de plek geestesverschijningen waren gezien. "Spoken bestaan in die zin dat er inderdaad plaatsen zijn waar mensen ongewoonlijke ervaringen hebben" aldus de leider van het onderzoek, de psycholoog Richard Wiseman van de universiteit van Hertfordshire.

Omgeving

Maar naar zijn mening zijn bovennatuurlijke verschijningen niet verantwoordelijk voor deze ervaringen. De meeste laten zich verklaren door 'omgevingsfactoren' zoals tocht, slechte verlichting of elektromagnetische velden. "Onze resultaten wijzen er sterk op dat het vermeende spook niet duidt op activiteiten van een geest", schrijft Wiseman. Het is veel meer "de reactie van mensen, die wellicht onbewust, op normale factoren in hun omgeving reageren".

Mark
22-05-03, 08:15
Helaas JMT, eens te meer blijkt het bovennatuurlijke niet te bestaan (behalve tussen de oren bij beinvloedbare mensen).

Mark
22-05-03, 08:49
Geplaatst door J.M.T.
Mark



Als het "bovennatuurlijke" niet bestaat dan zijn die meissies dus spoken voor niets!

Hmm sterker nog dan is religie "voor niets" ............

Canaris
22-05-03, 10:02
Dus je wilt zegen , dat Demi Moore voor niets zo mooi heeft ziten huilen?

Mijn wereld stort in elkaar

whoa! my love
whoa! my darling
i hunger for your touch
alone. lonely time.
and time goes by, so slowly,
and time can do so much,
are you still mine?
i need your love
i need your love
god speed your love to me
lonely rivers flow to the sea, to the sea,
to the open arms of the sea.
lonely rivers sigh, wait for me, wait for me,
i'll be coming home, wait for me.

Tering , ik moet weer janken

~Panthera~
22-05-03, 10:31
:regie: newsflash : als het er op aankomt, zit ALLES tussen je oren, want je hersenen besturen nl alles.
Ook goeiemorgen. :moe:

Mark
22-05-03, 10:38
Geplaatst door ~Panthera~
:regie: newsflash : als het er op aankomt, zit ALLES tussen je oren, want je hersenen besturen nl alles.
Ook goeiemorgen. :moe:

Inderdaad Panthera, maar sommige dingen zitten ALLEEN tussen je oren en andere dingen bestaan ook buiten je eigen hoofd.

Spoken dus niet.

~Panthera~
22-05-03, 10:51
Geplaatst door Mark
Inderdaad Panthera, maar sommige dingen zitten ALLEEN tussen je oren en andere dingen bestaan ook buiten je eigen hoofd.

Spoken dus niet.
---------

Ja, en als je blind bent zelfs dat weer niet, voor het visuele deel dan. :D

Mark
22-05-03, 10:56
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Ja, en als je blind bent zelfs dat weer niet, voor het visuele deel dan. :D

Het is maar hoe je het "bekijkt"....

Sommige mensen menen dat de realiteit wordt gevormd door de wijze waarop zij het wel of niet kunnen waarnemen.

Persoonlijk denk ik dat er wel een absolute objectiviteit bestaat die wij dmv ons waarnemingsvermogen vertalen naar onze subjectieve beleving daarvan.