PDA

Bekijk Volledige Versie : China waarschuwt Limburgs themapark



Mark
22-05-03, 11:43
China waarschuwt Limburgs themapark

Uitgegeven: 22 mei 2003 11:13
Laatst gewijzigd: 22 mei 2003 11:21

LANDGRAAF - De Volksrepubliek China heeft themapark Mondo Verde in Landgraaf gemaand een onderdeel van het programma in de Aziatische week aldaar te schrappen. Het gaat om een workshop van meditatiegroep Falun Gong, een in China verboden beweging. Mondo Verde weigert aan het verlangen van China tegemoet te komen.

Directeur J. Nonneman van Mondo Verde zei donderdag "een raar gevoel te krijgen" van de maning van de Chinese Volksrepubliek. De fax van de Chinese ambassade was aan hem persoonlijk gericht, wat voor Nonneman aangeeft "dat ze ook hier blijkbaar alles rond Falun Gong goed in de gaten houden". Nonneman heeft niet op de fax gereageerd.

Aziatische week

Tijdens de Aziatische week in Monde Verde, die nog tot en met zondag duurt, zijn in de Aziatische tuinen van het park ongeveer driehonderd mensen bezig met het uitbeelden van allerlei oosterse kunsten en technieken, zoals meditatie en vechtsport. "Slechts zes van die mensen tonen de meditatietechnieken van Falun Gong", zegt Nonneman. De overige onderdelen bestaan onder meer uit kong fu, tai chi, judo, Javaanse dans en batikken.

Nonneman wijst erop, dat voormalig minister van Buitenlandse Zaken Van Aartsen het voor Falun Gong heeft opgenomen, evenals Amnesty International en de Human Right Watch. "Wat Falun Gong in Monde Verde laat zien, is niet opruiend of spectaculair. Er zitten mensen te mediteren, meer niet. Falun Gong wil via meditatie de geest zuiveren zodat de mens van zijn of haar eigen kracht en gevoel uit kan gaan. Dat ligt blijkbaar gevoelig bij een communistische overheid."

In China wordt de Falun Gong sinds 1999 vervolgd. De beweging, in 1992 opgericht door Li Hongzhi, kent wereldwijd miljoenen aanhangers.

Mark
22-05-03, 11:44
Ik zie dat onze communistische SARS-vrienden menen dat hun staatsterreur ook aan Nederland kan worden opgelegd.

Ik ben blij dat ze ons nog niet komen verbieden meer dan 1 kind te nemen.

~Panthera~
22-05-03, 11:48
gewoon een aanstekertje onder het faxje houden, onder de mantra: Mao is dood. :moe:

Mark
22-05-03, 11:54
Geplaatst door Grietje
Oh Falun Gon wil veel meer dan alleen m aar mediteren hoor. Het is een nare beweging, van hetzelfde kaliber als Scientology.

vertel....

manc
22-05-03, 13:02
Geplaatst door Grietje
[B]heb je dat itempje op nos journaal niet gezien van twee vrouwen die lid waren van de falun gong en zichzelf in de fik staken toen de heksenjacht op fg-leden was begonnen? heeeeel naar gezicht. dat deden ze omdat ze in die fijne club werd geleerd dat het lichaam slechts een omhulsel is en dat het de geest is die telt en blablabla.

Maar ze staken zichzelf in de fik toch? Het was niet de FG die hen daarte aanzette....besef jij ueberhaupt wel dat die beelden alleen naar buiten komen omdat de Chinese Communistische Partij dat wil....misschien moet je jezelf 's voorstellen hoe zo'n fijn 'heropvoedingskamp' er in china uitziet.


maar dat betekent natuurlijk niet dat ze moeten worden afgeschoten. china is een mysterieus en fascinerend land.

Dat laatste kan je over elk land dat je niet goed kent wel zeggen...

Mark
22-05-03, 13:11
Het verbaast me dat een land dat zich zo sterk maakt tegen inmenging in "binnenlandse" zaken zoals Tibet nu zelf zondigt door druk uit te oefenen op een pretpark in Nederland.

Jammer dat er zulke economische belangen zijn, als dit Saoudie Arabie had betroffen dan was de ambassadeur al ontboden.

manc
22-05-03, 13:11
Geplaatst door Grietje
Oh ik maak me helemaal geen illusies over communistisch china. Het werd er expliciet bij vermeld dat het door de comm.partij goedgekeurde beelden zijn. Ik wilde alleen maar zeggen dat die Falun Gong ook niet al te fris is.

Maar dat doe je op beelden die door de Partij naar buiten worden gebracht. Das op zijn zachtst gezegd nogal riskant. Ik zou dat soort constateren nooit doen op basis van dergelijk materiaal. Buddhisten, democraten en weet ik het wie nog meer hebben zichzelf ook laten verbranden als vorm van protest. Dergelijke conclusies zou ik dus niet durven trekken over het Buddhisme of de Democratie.

manc
22-05-03, 14:09
Geplaatst door Grietje
oh nee hoor. ik had er een artikel over gelezen in de groene amsterdammer. maar da's weer zooooooo een lange tijd geleden en m'n geheugen is ook niet meer wat het geweest was. Weet je nog waar het over ging? Is Falung gong 'erger' dan de bagwan beweging of scientology? Of moet ik meer aan de branch davidians of die rare kloon-sekte denken?

Canaris
22-05-03, 14:39
ja , het klopt wel een beetje

Dat de Falon Gong een eerbare groep mensen is, welke de hele tijd niets anders doen ,dan mediteren en verder geen politieke doeleinden heeft , is een foute zichtwijze.

Ik heb er een tijdje geleden iets over gelezen en kreeg de indruk, dat Falong Gong een soort hebryde is van Moon en Scientology.

Maar of dat genoeg is om zoŽn vereniging te verbieden , moge worde betwijfelt.