PDA

Bekijk Volledige Versie : Britse soldaten beschuldigd van 400 verkrachtingen



Waterval
23-05-03, 14:04
Uitgegeven: 23 mei 2003 14:52
Laatst gewijzigd: 23 mei 2003 14:53

LONDEN - Britse militairen zouden in de afgelopen twintig jaar 400 vrouwen in Kenia hebben verkracht. Het Britse ministerie van Defensie zegt de aantijgingen te onderzoeken. Dat meldde de Britse krant The Guardian vrijdag.

Tweehonderd vrouwen uit een Masaļ-gemeenschap in het noorden van Kenia hadden eerder dit jaar de Britten al beschuldigd van verkrachtingen. Na dit initatief kwamen er deze week nog eens tweehonderd vrouwen uit een andere stam met beschuldigingen van verkrachtingen en aanrandingen.

De dorpen van beide Masaļ-stammen liggen dichtbij Britse militaire trainingskampen. Al in 1983 zouden er klachten over groepsverkrachtingen zijningediend bij de Britse bevelhebbers in Kenia. Het ministerie van Defensie zegt hier geen bewijs van te hebben.

De Britse advocaat Martyn Day wil juridische stappen ondernemen. Hij gelooft dat het merendeel van de vrouwen, onder wie tieners en bejaarden, de waarheid spreekt. Day won verleden jaar een rechtszaak waardoor de Britse overheid zes miljoen euro moest betalen aan de Masaļ-gemeenschap.

Die betaling was een schadevergoeding voor de sterfgevallen en verwondingen die de Kenianen opliepen door achtergelaten Brits legermateriaal, waaronder bommen. Kenia was van 1920 tot 1963 een Britse kroonkolonie.

Verscheidene kinderen zouden zijn geboren als gevolg van de verkrachtingen. Masaļ beschouwen mulatten als minderwaardig en deze kinderen en hun moeders worden dan ook vaak gediscrimineerd.


nu.nl

Waterval
23-05-03, 14:06
Heerlijk zo een bevrijd kutje...

Mark
23-05-03, 14:08
Geplaatst door Waterval
Heerlijk zo een bevrijd kutje...

Over 1,5 week kan ik ze persoonlijk vragen hoe het zit...

Waterval
23-05-03, 14:44
Alvast een fijne honeymoon.. :zwaai:




(Ik maak je af als je op Pb verschijnt gedurende je huwelijksreis!)

Mark
23-05-03, 14:45
Geplaatst door Waterval
Alvast een fijne honeymoon.. :zwaai:




(Ik maak je af als je op Pb verschijnt gedurende je huwelijksreis!)

wees gerust... ik vermoed dat mijn PB dagen bijna geteld zijn... ik kreeg onlangs wat opmerkingen die mij misschien dwingen echt af te kicken...

Donna
23-05-03, 15:29
Geplaatst door Mark
wees gerust... ik vermoed dat mijn PB dagen bijna geteld zijn... ik kreeg onlangs wat opmerkingen die mij misschien dwingen echt af te kicken...

Ow?

Wat voor opmerkingen dan? Of ben ik nu tenieuwsgierig?

Mark
23-05-03, 15:32
Geplaatst door Donna
Ow?

Wat voor opmerkingen dan? Of ben ik nu tenieuwsgierig?

yep ;)

Tomas
23-05-03, 15:47
Geplaatst door Mark
yep ;)

Maar jij prikt toch alleen maar in de baas z'n tijd?

Of waren die opmerkingen ook van die kant?

Of ben ik nu ook al te nieuwsgierig?

Mark
23-05-03, 15:54
Geplaatst door Tomas
Maar jij prikt toch alleen maar in de baas z'n tijd?

Of waren die opmerkingen ook van die kant?

Of ben ik nu ook al te nieuwsgierig?

Ik prik in ieders tijd.... en gewoon teveel.

Tomas
23-05-03, 23:28
Geplaatst door Mark
Ik prik in ieders tijd.... en gewoon teveel.

Zijn er eigenlijk al afkickcentra?

Of zullen we daar een thread voor opzetten? Dat we elkaar daar kunnen vertellen waarom het zo moeilijk is...