PDA

Bekijk Volledige Versie : Eurovisiesongfestival: De Belgen scoorden aanzienlijk beter dan de Nederlanders.



Marsipulami
25-05-03, 10:21
Turkije wint Eurovisie Songfestival voor België

belga/afp

RIGA - Turkije heeft in de Letse hoofdstad Riga het 48ste Eurovisie Songfestival gewonnen voor België en Rusland. In een nek-aan-nek-race haalde de Turkse zangeres Sertab Erener het met 'Everyway that I can' van de Belgische folkgroep Urban Trad met slechts twee punten verschil. Het Russische duo t.A.T.u werd derde.

De door de Franstalige omroep RTBF afgevaardigde elektrofolkgroep Urban Trad haalde met het nummer 'Sanomi', gezongen in een zelf verzonnen taal, 165 punten tegenover 167 punten voor Turkije.

Turkije won de liedjeswedstrijd, die volgend jaar ingrijpende wijzigingen ondergaat, voor het eerst. De Turkse televisie gaat het festival volgend jaar wellicht in Istanboel organiseren, in het "Europese deel" van Turkije.

Winnares Sertab Erener kreeg meteen felicitaties van de Turkse president Ahmet Necdet Sezer. De zege "vervult (het land) met trots", zo liet hij weten. Turkije had voor het eerst met de traditie gebroken om in de eigen taal te zingen, wat vooraf niet bij alle Turken in dank was afgenomen.

Vorig jaar won Letland de wedstrijd, met zangeres Marija Naumova die het meer haalde met haar uitkleedpartij dan met haar liedje "I wanna". Het organiserende land strandde dit jaar in de staart van het peloton met slechts vijf punten.

Helemaal onderin bengelde Groot-Brittannië. De bakermat van de Europese pop kreeg van niemand punten. Volgens de VRT is dit nooit eerder gebeurd. Opmerkelijk bij de puntentelling waren de vriendendiensten die geografische en culturele buren elkaar leverden. Grieken en Cyprioten geven elkaar al jaren lang zeer hoge punten, de Balkanlanden zagen elkaar niet over het hoofd, en ook Scandinavische deelnemers vergaten elkaar niet. België kreeg tien punten van Nederland en gaf er acht terug, terwijl het door de Franstalige openbare omroep uitgestuurde Urban Trad twaalf punten in Parijs grabbelde.

Volledige uitslag:
1. Turkije - Sertab Erener: "Everyway That I Can" 167
2. Belgie - Urban Trad: "Sanomi" 165
3. Rusland - t.A.T.u.: "Ne Ver, Ne Bojsia, Ne Prosi" 164
4. Noorwegen - J. Hasselgård: "I'm Not Afraid To Move On" 123
5. Zweden - Fame: "Give Me Your Love" 107
6. Oostenrijk - Alf Poier: "Weil der Mensch zählt" 101
7. Polen: - Ich Troye: "Zadnych Granic" 90
8. Spanje - Beth: "Dime" 81
9. Ijsland - Birgitta Haukdal: "Open Your Heart" 81
10. Roemenië - Nicola: "Don't Break My Heart" 73
11. Ierland - Mickey Harte: "We've Got The World" 53
12. Duitsland - Lou: "Let's Get Happy" 53
13. Nederland - Esther Hart: "One More Night" 45
14. Oekraïne - Olexandr: "Hasta la Vista" 30
15. Kroatië - Claudia: "Vise Nisam Tvoja" 29
16. Bosnië-Herzegovina - Mija Martina: "Ne Brini" 27
17. Griekenland - Mando: "Never Let You Go" 25
18. Frankrijk: - Louisa Baileche: "Monts Et Merveilles" 19
19. Israël - Lior Narkis: "Words For Love" 17
20. Cyprus - Stelios Konstantas: "Feeling Alive" 15
21. Estland - Ruffus: "Eighties Coming Back" 14
22. Portugal - Rita Guerra: "Deixa-me Sonhar" 13
23. Slovenië - Karmen: "Nanana" 7
24. Letland - F.L.Y.: "Hello From Mars" 5
25. Malta - Lynn Chircop: "To Dream Again" 4
26. Groot-Brittannië - Jemini: "Cry Baby" 0

Puntenverdeling voor België: Spanje 12
Frankrijk 12
Polen 12
Letland 10
Ierland 10
Bosnië 10
Nederland 10
Oekraïne 10
Estland 8
Israël 8
Griekenland 8
Roemenië 8
IJsland 7
Turkije 7
Duitsland 6
Portugal 6
Oostenrijk 4
Cyprus 3
Noorwegen 3
Rusland 3
Slovenië 3

De andere deelnemende landen gaven Urban Trad geen punten.

Pixelshade
25-05-03, 10:31
dat hele festival slaat gewoon helemaal nergend op, heeft geen doel en geen nut :auw:

Hamza-T
25-05-03, 10:37
En dan wint er zo'n lelijke Turkey.

Tomas
25-05-03, 10:43
Shit, gemist.

Niemand vertelt mij ook ooit wat.

Donna
25-05-03, 10:59
Geplaatst door Tomas
Shit, gemist.

Niemand vertelt mij ook ooit wat.

Ik heb het ook gemist.

Was trouwens vlakbij Tushinski gisteravond ;)

Tomas
25-05-03, 11:03
Geplaatst door Donna
Ik heb het ook gemist.

Was trouwens vlakbij Tushinski gisteravond ;)

Wat een provincie stad is dat ook waar jij woont, zeg. Om 1 uur is de laatste metro dus al vertrokken....

Bestel ik 1 biertje en een spaatje: 9 euro! Kolere. Maar goed. Dat is dan nog tot daar aan toe, maar dat die meisjes achter de bar zich niet eens fatsoenlijk weten te kleden voor dat geld is toch wel het toppunt.

Nee, mij zien ze daar voorlopig niet meer.

Donna
25-05-03, 11:05
Geplaatst door Tomas
Wat een provincie stad is dat ook waar jij woont, zeg. Om 1 uur is de laatste metro dus al vertrokken....

Waar most je naartoe dan, met die metro?


Geplaatst door Tomas
Bestel ik 1 biertje en een spaatje: 9 euro! Kolere. Maar goed. Dat is dan nog tot daar aan toe, maar dat die meisjes achter de bar zich niet eens fatsoenlijk weten te kleden voor dat geld is toch wel het toppunt.

Nee, mij zien ze daar voorlopig niet meer.

:D

Waar was dat?

En waarom vraag je niet even waar de 'de vermijden plekken die overduidelijk alleen bedoeld zijn om toeristen en mensen uit Gouda geld uit hun zak te kloppen' volgens locals gevestigd zijn?

Rokerij geweest? Of niet...?

Tomas
25-05-03, 11:10
Geplaatst door Donna
Waar most je naartoe dan, met die metro?

Naar de auto.


Waar was dat?

Weet ik niet meer.

Maar het leek een onschuldig terrasje met nog net wat plek.


En waarom vraag je niet even waar de 'de vermijden plekken die overduidelijk alleen bedoeld zijn om toeristen en mensen uit Gouda geld uit hun zak te kloppen' volgens locals gevestigd zijn?

Ik bel de volgende keer wel als ik ergens naar binnen dreig te stappen. Goed?


Rokerij geweest? Of niet...?

Nee, dat was niet echt oportuun. Andere keer misschien....

Ik ga maar 's verfen. Da's ook nuttig.

Donna
25-05-03, 11:26
Geplaatst door Tomas
Naar de auto.

Transferium geparkeerd?

Ga dan ook gewoon naar de stopera. Daar is altijd plek, en het is net zo duur als het transferium. En je hoeft niet met de metro. En je loopt zo naar Tushinski ;)




Geplaatst door Tomas
Weet ik niet meer.

Maar het leek een onschuldig terrasje met nog net wat plek.

In de buurt van het rembrandtplein zeker?

Daar komen alleen maar mensen uit purmerend. En Gouda dus.... :D




Geplaatst door Tomas
k bel de volgende keer wel als ik ergens naar binnen dreig te stappen. Goed?

Lijkt me zeker een goed idee.....




Geplaatst door Tomas
Nee, dat was niet echt oportuun. Andere keer misschien....

Ik ga maar 's verfen. Da's ook nuttig.

Verf-ze!

:zwaai:

Quezr
25-05-03, 11:58
oh trouwens die puntentelling is ook meestal het zelfde

scandinavische landen sponseren elkaar punten
al die oostblok landen elkaar
noem maar op

Simon
25-05-03, 12:16
Griekenland geeft Cyprus 12 points, Cyprus geeft Griekenland 12 points. Allemaal doorgestoken kaart. Wat dat betreft maakt het ook weinig uit wat je instuurt.

Simon

Dragon_Khan
25-05-03, 12:18
TATU was op zich mijn favoriet.

Maar ik heb die van TATU gezien, en ze hebben elkaar niet eens een klein beetje gezoend.

Bleeeehh. Sniff... :huil:

~Panthera~
25-05-03, 12:40
Ik heb niet eens gekeken.
Vind het ook zooooooooooo boeiend. :moe:

Petrus
25-05-03, 12:49
Was trouwens vlakbij Tushinski gisteravond

Ik weet niet wat je daar gezien hebt maar het Eurovisie Songefestival kijken in een (homo)kroeg daar vlakbij (linksaf bij Rembrandplein) is dus niet touristisch en wel erg leuk.

Ik heb verder niks met die troep maar de Belgen waren best origineel. En Nederland gewoon doorsnee. Tatu is ook best leuk. Maar voor mij was de echte electropop van Roemenie wel de leukste bijdrage. Niet erg Eurovisie.

Donna
25-05-03, 12:59
Geplaatst door Petrus
Ik weet niet wat je daar gezien hebt maar het Eurovisie Songefestival kijken in een (homo)kroeg daar vlakbij (linksaf bij Rembrandplein) is dus niet touristisch en wel erg leuk.

Ik heb verder niks met die troep maar de Belgen waren best origineel. En Nederland gewoon doorsnee. Tatu is ook best leuk. Maar voor mij was de echte electropop van Roemenie wel de leukste bijdrage. Niet erg Eurovisie.

Ik heb het zelfs helemaal niet gezien.

Ik was ook in de reguliersdwars! Bij een van die tentjes vlak naast Havanna. Daarna chemistry, maar was weer saai.

Vraagje:

Wat is dat toch met homo's en het eurovisie songfestival? Ik sprak gisteren een gozer die alle liedjes zowat uit zijn hoofd kende. Errug vreemd.

:confused:

Simon
25-05-03, 13:16
Geplaatst door Donna
Wat is dat toch met homo's en het eurovisie songfestival? Ik sprak gisteren een gozer die alle liedjes zowat uit zijn hoofd kende. Errug vreemd.

:confused:

Wat is camp? Je voelt aan of iets camp is of niet, schreef Christopher Isherwood in zijn roman The world in the evening (1954). Hij had ook kunnen zeggen: 'Als ik het moet uitleggen, zal je het nooit begrijpen'. Maar ook al geeft Isherwood veel voorbeelden van camp waardoor we een glimp opvangen van wat het zou kunnen zijn, uiteindelijk worden we er niet veel wijzer van. Camp lijkt zich per definitie aan elke poging tot definitie te onttrekken. Toch is er aan definities geen gebrek.

Een voorliefde voor het onnatuurlijke, voor kunstmatigheid, stilering en overdrijving, esthetiek van de goede slechte smaak, een ironi-sche houding ten opzichte van culturele normen en waarden, een leugen die de waarheid vertelt en het leven als theater, zijn slechts enkele van de karakteriseringen van het fenomeen camp.
Hoe je het ook wilt definiëren, iedereen is het erover eens dat camp bijna synoniem is met homoseksuele smaak. Ook al bezitten niet alle homoseksuelen de camp-smaak, wel is het zo dat zij 'over het algemeen de voorhoede en het meest gearticuleerde publiek vormen van Camp', schreef Susan Sontag in haar befaamde Notes on camp (1964). Camp is onlosmakelijk verbonden met de homocultuur. Althans, dat was het tot voor kort. Sinds het begin van de jaren negentig is camp niet langer het bijna exclusieve domein van een homoseksueel publiek, maar is het volledig geassimiliseerd door de populaire cultuur. Hier in Nederland bijvoorbeeld, werd camp een paar jaar geleden ontdekt door trendgevoelige journalisten en omgedoopt tot 'de nieuwe lulligheid'. Zij associeerden het vooral met het Eurovisie songfestival en (de vertolkers van) het Nederlandse levenslied. Sindsdien wordt het begrip te pas en te onpas gebruikt voor alles wat maar enigszins op kitsch of cult lijkt of smakeloos lelijk, banaal of melig is. De assimilatie van camp door de mainstream heeft ertoe geleid dat camp is uitgehold tot een begrip zonder betekenis en zijn ontregelende en subversieve werking heeft verloren. Menige cultuurfilosoof en -criticus heeft camp dan ook dood verklaard.
Sommigen gaan zelfs nog een stapje verder en stellen dat niet alleen camp, maar de hele homocultuur haar uitdaging heeft verloren als gevolg van de toenemende acceptatie en normalisering van homoseksualiteit. Alle emancipatie ten spijt en hoe noodzakelijk de strijd tegen discriminatie en voor gelijke behandeling ook moge zijn, er is geen erger straf voor een minderheid dan ophouden een minderheid te zijn. Acceptatie en normalisering -- en een stapje verder, braafheid en saaiheid -- zijn voor de homocultuur de dood in de pot, zo stelt Daniel Harris in The rise and fall of gay culture. Volgens hem kan de homocultuur, of liever gezegd de gay sensibility, slechts bestaan bij de gratie van de onderdrukking. Maar dankzij de ijver waarmee de Amerikaanse homobeweging er naar streeft te worden erkend als marktsegment en de Amerikaanse samenleving ervan probeert te overtuigen dat homo's ook 'normale' en 'nette' mensen zijn, maken onderdrukking en intolerantie plaats voor acceptatie en normalisering. Daarmee verliest camp bestaansrecht.
Maar dood of niet, de discussie gaat onverminderd voort. Vorig jaar verscheen er alweer een dikke pil, Camp: queer aesthetics and the performing subject: a reader, waarin de belangrijkste engelstalige teksten over camp uit de afgelopen 35 jaar zijn gebundeld. De bundel is opgedeeld in vijf thematische delen. Tot besluit volgt een chronologische bibliografie waarin een zo compleet mogelijk overzicht wordt gegeven van alle bekende teksten over camp. Een must voor elke camp follower.

Copyright © 2000 Henny Brandhorst

Daniel Harris, The rise and fall of gay culture. - New York, NY: Hyperion, 1997. - 278 blz. - ISBN 0-7868--6165-7 (hb.)
Fabio Cleto, ed., Camp: queer aesthetics and the performing subject: a reader. - Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999. - xiii, 523 blz. - ISBN 0-7486-1171-1 (pb.)

Marsipulami
25-05-03, 13:53
Geplaatst door Tomas
Shit, gemist.

Niemand vertelt mij ook ooit wat.


Turkije

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/nieuws_songfestival_2405/index.html?video_2

België

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/nieuws_songfestival_2405/index.html?video_3

lennart
25-05-03, 14:01
t.A.T.u was geweldig, en Turkije was daarvoor en dat was ook wel aardig, maar daarna was ik weg :)

Trouwens Turkije wint in 1 jaar, zowel Miss World ALS het eurovisie songfestival. Hmm :denk:

Mark
25-05-03, 14:27
Gefeliciteerd Mars met jullie mooie 2de plek.

Ik heb het niet gezien ivm vrijgezelleavond... en nee Donna en Tomas dat was niet in A'dam...

000NobelPrizes
25-05-03, 14:48
Ik vind dat de Belgen hadden moeten winnen: beslist een origineel (en slim) liedje, en teminste niet van al die lollapalooza eromheen. Als je bij Turkije je ogen dicht hield, bleef er weinig van over.

Wat ik raar vind van Marsipulami (what else is new) is zoals hij deze thread betitelt. De Belgen staan tweede en Nederland 13de (of zoiets) dus de Belgen waren gewoon beter dan een heleboel contenders. Dus waarom hij specifiek "beter dan de Nederlanders" kraait? Je zou zeggen dat Mars met een paar onverwerkte probleempjes rondloopt.

Shin Chan
25-05-03, 14:52
Geplaatst door Donna
Ik heb het zelfs helemaal niet gezien.

Ik was ook in de reguliersdwars! Bij een van die tentjes vlak naast Havanna. Daarna chemistry, maar was weer saai.

Vraagje:

Wat is dat toch met homo's en het eurovisie songfestival? Ik sprak gisteren een gozer die alle liedjes zowat uit zijn hoofd kende. Errug vreemd.

:confused:




Hehe `khoorde gister op de Radio allerlei gezeik over de link tussen homo`s en het eurovisie songfestival.

MIsschien trekt de Glamour ze aan ofzo, weet ik veel,
`kvin ut sowieso rare vogels...

Pixelshade
25-05-03, 15:07
Geplaatst door Shin Chan

`kvin ut sowieso rare vogels...

tzijn 7aram op 2 benen

Marsipulami
25-05-03, 15:16
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik vind dat de Belgen hadden moeten winnen: beslist een origineel (en slim) liedje, en teminste niet van al die lollapalooza eromheen. Als je bij Turkije je ogen dicht hield, bleef er weinig van over.

Wat ik raar vind van Marsipulami (what else is new) is zoals hij deze thread betitelt. De Belgen staan tweede en Nederland 13de (of zoiets) dus de Belgen waren gewoon beter dan een heleboel contenders. Dus waarom hij specifiek "beter dan de Nederlanders" kraait? Je zou zeggen dat Mars met een paar onverwerkte probleempjes rondloopt.


:haha: :haha: Jij bent nieuw op dit prikbord zeker ? :fpiraat:

Tomas
25-05-03, 16:32
Geplaatst door Donna
Transferium geparkeerd?

Ga dan ook gewoon naar de stopera. Daar is altijd plek, en het is net zo duur als het transferium. En je hoeft niet met de metro. En je loopt zo naar Tushinski ;)


Echt? Het transferium is inclusief vervoer naar de binnenstad maar 5,5 euro.


Mark, ik heb je wel gezien hoor en 5000 andere flauwe vrijgezellenfeestjes. Ik was die lul die achter die verkleede vent aanliept met een hellebaard.

Dutchguy
25-05-03, 19:22
Geplaatst door Pixelshade
tzijn 7aram op 2 benen

Aangenaam kennis te maken. Wat was de naam? Pixelscheet? :duivels:

Shin Chan
25-05-03, 19:25
Geplaatst door Pixelshade
tzijn 7aram op 2 benen


`n dief is dat ook..:auw2:

Ieder z`n meug, mij interesseert het niet,
Homo, Hetero...:moe:

Donna
25-05-03, 20:26
Geplaatst door Simon
een glimp opvangen van wat het zou kunnen zijn, uiteindelijk worden we er niet veel wijzer van. Camp lijkt zich per definitie aan elke poging tot definitie te onttrekken.

Jaja... :confused:

Idd, blijft een beetje vaag, maar toch bedankt voor het artikel.

Camp, ik had er echt nog nooit van gehoord. Zal er eens op letten.....

Donna
25-05-03, 20:29
Geplaatst door Tomas
Echt? Het transferium is inclusief vervoer naar de binnenstad maar 5,5 euro.

Maar heb je de taxi terug naar het transferium vanwege gebrek aan metro ook meegeteld?

Parkeer de volgende keer maar gewoon bij mij. Ik verstop het pasje wel onder de mat. :)

Dutchguy
25-05-03, 20:35
Geplaatst door Donna
Jaja... :confused:

Idd, blijft een beetje vaag, maar toch bedankt voor het artikel.

Camp, ik had er echt nog nooit van gehoord. Zal er eens op letten.....

De films van John Waters met Divine, dat is pas camp!

Donna
25-05-03, 20:41
Geplaatst door Dutchguy
De films van John Waters met Divine, dat is pas camp!


Ken ik ook niet Dutchy....... :)

Ik moet kennelijk echt eens wat beter integreren in de homo-scene. Want er blijkt van alles aan de hand te zijn dat ik niet weet....

Dutchguy
25-05-03, 20:51
Geplaatst door Donna
Ken ik ook niet Dutchy....... :)

Ik moet kennelijk echt eens wat beter integreren in de homo-scene. Want er blijkt van alles aan de hand te zijn dat ik niet weet....

Och Donna, ik ook niet hoor.

Canaris
26-05-03, 09:05
le chanson d eurovision is gewoon cult.

Het is meestal bocht wat er wordt gepresteerd, maar dat is niet zo belangrijk. Maakt het zelfs interressant.

Waarom het bij de homos in heel europa zo festijn is , weet ik ook niet, maar kan wel zeggen dat één van mijn beste avonden ooit in mijn leven een feest in Wenen van de weense homobeweging was. Een open air party met een gigantisch groot video beeld en het komentaar van 2 nichten.

Die zijn allemaal uit hun dak gegaan , en wij hebben gewoon meegedaan.

by the weg.
Oostenrijk. Ha. 6. Plaats.

Waarom echter weer zijn zwanengezang op de prestatie van Nederland wordt gehouden is een raadsel. Das meisje was gewoon heel doorsnee. Niets bijzonders.