PDA

Bekijk Volledige Versie : "Osama Bin Laden was als mijn vader"



Marsipulami
26-05-03, 18:22
26/05 "Bom van al-Qaïda moest Kleine Brogel binnen"

Nizar Trabelsi moest voor Osama bin Laden een aanslag plegen op de militaire basis van Kleine Brogel. Zo bevestigde de Tunesische ex-voetballer maandag op het terrorismeproces voor de Brusselse (Franstalige) rechtbank.

Malika El Aroud, de echtgenote van één van de moordenaars van de Afghaanse verzetsleider Massoed, weigerde van haar kant ter zitting de daad van haar man te veroordelen. "Dat is de vraag niet", zei ze. "Ik zou verkozen hebben dat hij hem van op lange afstand zou doodgeschoten hebben."

Op de derde dag van het proces, waar 23 vermeende moslimfundamentalisten onder wie Trabelsi en El Aroud terechtstaan voor medewerking aan de moord op Massoed en het beramen van een aanslag op de militaire basis van Kleine Brogel, gaf Trabelsi voorlopig als enige zijn aandeel in de feiten toe waarvoor hij terechtstaat. Tijdens een lang verhoor, op 18 juni vorig jaar, bekende hij in Afghanistan te zijn opgeleid na een vijftal ontmoetingen te hebben gehad met Osama bin Laden.

Uit het gerechtelijk onderzoek blijkt dat de Belgische Staatsveiligheid eind augustus 2001 een rapport klaar had waaruit bleek dat Trabelsi een aanslag voorbereidde in Europa. Hij werd opgepakt op 13 september 2001, twee dagen na de aanslagen in New York en Washington. De Tunesische ex-voetballer van Dusseldorf had zich in de jaren negentig tot de islam bekeerd en was na vele omzwervingen in Afghanistan beland, omdat hij daar zijn geloof kon belijden zoals hij het wilde. Hij wilde er voor de armen zorgen en bouwde twee moskeeën.

In Jalalabad kwam hij echter in conflict met een Arabische groep moslims die vonden dat hij te veel contact zocht met Afghanen. Door bemiddeling van een vriend ontmoette hij er een eerste maal Osama bin Laden, die hij nadien nog vier keer zou opzoeken in Kandahar. Toen hij diens vertrouwen gewonnen had - "hij had gezegd dat ik hem als mijn vader mocht beschouwen" - gingen ze samen zelfs enkele boeddha-beelden vernielen, zo beweerde Trabelsi tijdens zijn verhoor bij de Belgische onderzoeksrechter in juni vorig jaar.

Uiteindelijk liet bin Laden Trabelsi op zijn vraag op de lijst van zelfmoordkandidaten (de martelaren van de heilige oorlog) plaatsen en werd de Tunesiër samen met drie anderen opgeleid om een aanslag te plegen tegen Amerikaanse belangen, namelijk de militaire basis van Kleine Brogel in België. Daar bevinden zich vermoedelijk nog steeds Amerikaanse kernwapens. De Taliban toonden hem foto's van gebouwen, mogelijk van Kleine Brogel. Ze vertelden hem hoe hij het terrein moest binnengaan. De aanslag moest gepleegd worden in de kantine. Daar moest een zware bom tot ontploffing gebracht worden.

De vrouw van Trabelsi leeft momenteel in Frankrijk onder huisarrest en betwijfelt dat haar man bin Laden zou ontmoet hebben. "Hij zou er zeker over opgeschept hebben", verklaarde ze. Maar volgens Trabelsi vertelde ze dat onder druk van het Franse gerecht. Trabelsi trok vervolgens via Pakistan naar België en verkende er naar eigen zeggen samen met de andere twee zelfmoordkandidaten, afkomstig uit Saoedi-Arabië en Jemen, de plaats van de aanslag. Vervolgens vroeg hij aan Jerôme Courtallier, die in Nederland vastzat voor terrorisme, een paspoort om in Tunesië zijn moeder te kunnen bezoeken. Kort daarna werd hij opgepakt.

"Ik heb de waarheid verteld om (Abdelcrim) El-Haddouti vrij te krijgen", zei Trabelsi maandag voor de rechtbank. Voor zijn verklaring van augustus vorig jaar had Trabelsi tegenstrijdige dingen verteld. Bij El-Haddouti werden ook aanmaakproducten voor een bom gevonden. Tot aan zijn bekentenissen waren er heel wat aanwijzingen in het onderzoek dat Trabelsi de Amerikaanse ambassade in Parijs viseerde in plaats van Kleine Brogel.

"Het is door mijn schuld dat Haddouti in de gevangenis zat. Ik wilde meer doen dan mij enkel tegenover hem te excuseren. Ik vertelde een aantal dingen aan de onderzoeksrechter. Vervolgens vroeg ik wat ze met Haddouti gingen doen. De onderzoeksrechter zei 'we zullen zien'. Dan ben ik gestopt met praten", aldus Trabelsi maandag. Dinsdag zal hij vermoedelijk nog lang verhoord worden

Puk
27-05-03, 01:07
Ik snap het niet.

Jullie Belgen hebben een keertje een rechtszaak tegen vermeende terroristen en ze bekennen meteen????!!

Is die CD toevallig ook ergens te koop... ofzo?

Marsipulami
27-05-03, 01:32
Geplaatst door Puk
Ik snap het niet.

Jullie Belgen hebben een keertje een rechtszaak tegen vermeende terroristen en ze bekennen meteen????!!

Is die CD toevallig ook ergens te koop... ofzo?

De bekentenis van Trabelsi vertrouw ik niet. Vooral het verhaaltje dat hij samen met OBL boeddha beelden ging vernietigen vind ik lachwekkend. Bovenstaand artikel verzwijgt dat hij een labiele persoonlijkheid heeft. Hij vertelt alleen maar wat Europeanen graag willen horen nl. dat er een 'koude oorlog tegen de islam moet gevoerd worden. Pfff :confused:

Chatoloog
27-05-03, 12:06
ik vind het ook allemaal zeer ongeloofwaardig en gefabriceerd

Als hij werkelijk een aanslag wilde plegen dan mag hij van mijn terecht staan en als hij liegt om de islam te schaden en de Europeanen tevreden te stellen dan mag hij van mij levenslang krijgen


het is gewoon een sukkel