PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Discotheek Escape moet sluiten voor onbepaalde tijd’



Mark
26-05-03, 22:29
‘Discotheek Escape moet sluiten voor onbepaalde tijd’

Uitgegeven: 26 mei 2003 23:17
AMSTERDAM - De Amsterdamse discotheek Escape hangt sluiting boven het hoofd na een grootscheepse inval in de nacht van zondag op maandag door de politie en de Belastingdienst. De politie pakte dertien mensen op voor drugsbezit, onder wie drie dealers. Vijf arrestanten zaten maandagavond nog vast, aldus de politie.

Burgemeester Cohen moet een beslissing nemen over eventuele maatregelen tegen het etablissement. “De hoeveelheid drugs die is aangetroffen, leidt vermoedelijk tot een sluiting voor onbepaalde tijd”, aldus zijn woordvoerster. “Er moeten wel heel goede argumenten zijn om niet tot sluiting over te gaan. Vooralsnog hebben wij die niet gehoord.”

Mobiele eenheid

Bij de inval nam de politie een grote hoeveelheid drugs in beslag, waaronder 569 pillen, ruim zestig wikkels met cocaďne, veertig potten met de partydrug GHB, vijfendertig capsules vloeibare cocaďne en enkele bolletjes heroďne. Bezoekers hadden veel wikkels cocaďne en XTC-pillen op de vloer gegooid. De actie, tussen 01.30 en 05.30 uur, verliep zonder incidenten. Er deden ongeveer tweehonderd mensen aan mee. De politie zette honden in. Ook de mobiele eenheid was bij de actie betrokken.

Over een paar dagen komt de politie met een rapport over de bevindingen in de discotheek aan het Rembrandtplein. Op basis daarvan neemt Cohen de definitieve beslissing. Volgens zijn woordvoerster zijn er meer drugs gevonden dan bij eerdere invallen in andere discotheken, die daarna ook moesten sluiten.

Geen drugs

Zo moest de discotheek iT in 1999 drie maanden dicht op last van toenmalig loco-burgemeester J. van der Aa. Tijdens een nachtelijke inval vond de politie destijds honderden XTC-pillen, ampullen met het narcosemiddel GHB en cocaďne. Twaalf mensen werden gearresteerd. De discotheek mocht weer open na de belofte dat drugs buiten de deur zouden blijven. Dat zal waarschijnlijk ook voor de Escape gelden. “De betrokkenen moeten aannemelijk hebben gemaakt dat drugshandelaren zich niet meer vertonen, voordat de zaak weer open mag”, aldus de woordvoerster van Cohen.

Volgens de politie zou uit eigen observatie en informatie blijken dat in de Escape vooral in de nacht van zondag op maandag harddrugs als XTC en cocaďne worden verhandeld en gebruikt. De politiewoordvoerster zei dat het op het moment van de inval behoorlijk vol was. Er waren enkele honderden discogangers aanwezig. Die werden allemaal gefouilleerd. Bezoekers die vijf tot tien pillen in bezit hadden, kwamen er met een boete vanaf die zij direct konden betalen.

Machtsvertoon

Koninklijk Horeca Nederland keurt de actie van de politie af. ”Een inval met veel machtsvertoon komt niet prettig over bij de gasten”, aldus woordvoerder H. Verweij van de Amsterdamse afdeling. “De meeste discobezoekers zijn onschuldig en voelen zich onveilig bij zo'n inval.”

Bodycheck

Hij meent dat discotheken weinig kunnen doen tegen mensen die kleine hoeveelheden drugs meenemen. “Met preventief fouilleren vind je geen pilletje in iemands broekzak. Dan moet je een bodycheck doen, dus kleren uit en sokken uit. Dat is niet verantwoord.” De brancheorganisatie vindt dat de horeca het slachtoffer is van een algemeen maatschappelijk probleem. Escape staat volgens de horecavereniging goed aangeschreven in de hoofdstad en de club heeft regelmatig contact met gemeente en politie. De directie van de discotheek was maandag niet bereikbaar voor commentaar.

Mark
26-05-03, 22:30
Ik ga er van uit dat alle Amsterdamse prikkers zich distancieren van deze praktijken van hun plaatsgenoten....

sadeeQ
26-05-03, 22:46
Geplaatst door Mark
Ik ga er van uit dat alle Amsterdamse prikkers zich distancieren van deze praktijken van hun plaatsgenoten....

walgelijk :fpuh:


zullen wel zionisten achter zitten :gniffel:

Mark
26-05-03, 22:48
Geplaatst door sadeeQ
walgelijk :fpuh:


zullen wel zionisten achter zitten :gniffel:

Erger Sadeeq: Amsterdammers! brrrrr

sadeeQ
26-05-03, 22:52
Geplaatst door Mark
Erger Sadeeq: Amsterdammers! brrrrr

:jammer: dat bedoel ik nou


enig idee hoeveel zionisten in amsterdam wonen? :student:

Simon
26-05-03, 22:53
Geplaatst door Mark
Ik ga er van uit dat alle Amsterdamse prikkers zich distancieren van deze praktijken van hun plaatsgenoten....

Van de politie of van de discotheek-eigenaren? Dit komt eens in de zoveel tijd terug. Het is eigenlijk routine. De politie moet af en toe een inval doen om de horeca mensen scherp te houden om de dealers buiten de deur te houden. Ik zie het als een spel. De Escape zal nu een aantal maanden dicht moeten. Dat kost ze erg veel geld. En daar draait het allemaal om in die business dus ze zullen echt wel zorgen dat ze die dealers eruit werken.

Simon

Mark
26-05-03, 22:55
Geplaatst door Simon
Van de politie of van de discotheek-eigenaren? Dit komt eens in de zoveel tijd terug. Het is eigenlijk routine. De politie moet af en toe een inval doen om de horeca mensen scherp te houden om de dealers buiten de deur te houden. Ik zie het als een spel. De Escape zal nu een aantal maanden dicht moeten. Dat kost ze erg veel geld. En daar draait het allemaal om in die business dus ze zullen echt wel zorgen dat ze die dealers eruit werken.

Simon

Tja, ik vraag me af hoeveel mensen buiten deze club last hebben van dit drugsgebruik.

Aan de andere kant was de vangst niet misselijk... en wie gaat er nou stappen van zondagnacht op maandagnacht... dat kunnen geen fatsoenlijke mensen zijn wat ik je brom!

Simon
26-05-03, 23:12
Geplaatst door Mark
... en wie gaat er nou stappen van zondagnacht op maandagnacht... dat kunnen geen fatsoenlijke mensen zijn wat ik je brom!

Eigenlijk ben je een fatsoensrakker wat ik je brom !!!

barfly
26-05-03, 23:13
Ik als inwoner van Hillywood en dus suburbian inwoner van Mokum ;) Goedzo :duim: Zo'n inval treft z'n doel...Alle dope lag op de grond en een paar sukkels zijn op gepakt...
En in het vervolg gebeurt alles nog meer sneaky zodat de Hermandad 't niet zien.
Legaliseren is het antwoord! :)

Orakel
26-05-03, 23:15
Geplaatst door Simon
Eigenlijk ben je een fatsoensrakker wat ik je brom !!!

:regie: Mark is een orthodoxe atheist.

~Panthera~
27-05-03, 00:20
Geplaatst door barfly
Ik als inwoner van Hillywood en dus suburbian inwoner van Mokum ;) Goedzo :duim: Zo'n inval treft z'n doel...Alle dope lag op de grond en een paar sukkels zijn op gepakt...
En in het vervolg gebeurt alles nog meer sneaky zodat de Hermandad 't niet zien.
Legaliseren is het antwoord! :)
---------------------

"Alle dope lag op de grond" :D die is opgepakt ?? hehe.....
Cryptisch. :moe:


:D