PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtonen moeten tot zeven jaar langer wachten op sociale woning



Marsipulami
28-05-03, 14:53
Allochtonen moeten tot zeven jaar langer wachten op sociale woning

08:35:51

Allochtone kandidaat-huurders in de Limburgse gemeente Heusden-Zolder wachten gemiddeld twee tot zeven jaar langer op een woning van de Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen (KBM) dan Belgische en Europese kandidaten.

Dat blijkt uit een interne KBM-nota die de krant De Morgen kon inkijken. De wachttijd voor een sociale woning bedraagt voor een autochtoon tussen 1,5 en 2,8 jaar. Voor een allochtoon kan dat oplopen van 6,2 tot 10 jaar. Van de in 2002 190 toegewezen woningen gingen er 158 of 83 procent naar Belgen.


28/05/2003 - belga - psr

Waterval
28-05-03, 15:01
Misschien hebben ze grotere woningen nodig en zijn die schaarser? Graag meer info....

Marsipulami
28-05-03, 15:29
Twee nuancering. Sociale woningen zijn bij ons in tegenstelling tot Nederland een uitzondering. In België is 90% van de bevolking aangewezen op de privé woning markt. Het overgrote deel van de burgers is daarenboven zelf bezitter van zijn woning. Een woning huren wordt gezien als een overgangsfase naar het eigen bezit van een woning.

De cijfers hierboven gaan over één kleine gemeente (mijngemeente) met een heel hoog aantal mensen van vreemde origine. Ik vermoed dat de sociale woningen daar thans vrijwel uitsluitend bevolkt worden door allochtonen. Ik denk dat het de bedoeling is (naar analogie van de voorstellen tot spreidingsbeleid in het onderwijs) een zekere spreiding te krijgen en een gezonde culturele mix van mensen in die wijken. Dat om gettovorming tegen te gaan. Vandaar dat men wellicht autochtonen voorrang geeft m.b.t. de beschikbare woningen in die gemeente. (vermoed ik). Of dat wettelijk kan is echter een andere vraag. Ik denk het niet. In ieder geval het gaat hier niet om een nationaal gemiddelde maar om een zeer lokale situatie.

Puk
28-05-03, 15:31
Geplaatst door Marsipulami
Twee nuancering. Sociale woningen zijn bij ons in tegenstelling tot Nederland een uitzondering. In België is 90% van de bevolking aangewezen op de privé woning markt. Het overgrote deel van de burgers is daarenboven zelf bezitter van zijn woning. Een woning huren wordt gezien als een overgangsfase naar het eigen bezit van een woning.

De cijfers hierboven gaan over één kleine gemeente (mijngemeente) met een heel hoog aantal mensen van vreemde origine. Ik vermoed dat de sociale woningen daar thans vrijwel uitsluitend bevolkt worden door allochtonen. Ik denk dat het de bedoeling is (naar analogie van de voorstellen tot spreidingsbeleid in het onderwijs) een zekere spreiding te krijgen en een gezonde culturele mix van mensen in die wijken. Dat om gettovorming tegen te gaan. Vandaar dat men wellicht autochtonen voorrang geeft m.b.t. de beschikbare woningen in die gemeente. (vermoed ik). Of dat wettelijk kan is echter een andere vraag. Ik denk het niet. In ieder geval het gaat hier niet om een nationaal gemiddelde maar om een zeer lokale situatie.

Oen!

Zet dat er dan meteen bij!

Waterval
28-05-03, 15:32
:duim: Verspreiden die hap...... (Als ze die tactiek ook maar toepassen in de rijkere gemeenten). ;)

m!ssY
28-05-03, 17:16
Geplaatst door Marsipulami

De cijfers hierboven gaan over één kleine gemeente (mijngemeente) met een heel hoog aantal mensen van vreemde origine.

veel turken é :hihi:

grtz :zwaai:

Simon
28-05-03, 17:25
Hier in Amsterdam-west breken ze de sociale huurwoningen nu in ruime mate af. Wat er voor in de plaats komt is duurder tot veel duurder en vaak ook koopwoning. Daardoor krijg je een gemixtere bevolkingssamenstelling. Dat vind ik op zich wel goed voor de buurt. Maar ik moest toch ook even denken aan mijn werkstuk op de middelbare school over Jodenvervolgingen want dit is altijd een beproefde methode geweest om een relatief arme populatie weg te krijgen.

Simon

Ashfoura
28-05-03, 17:31
Als bewoner van (een nieuwe en duurdere) woning in Amsterdam West vind ook ik dit een goede zaak. Ik vind alleen wel dat er nog genoeg goedkope huurwoningen moeten overblijven voor de mensen die krapper bij kas zitten.

Het is erg leuk dat de buurt nu zo gemeleerd is, maar ik maar me wel een beetje zorgen om het hoge aantal koopwoningen dat hier ineens wordt aangeboden. Misschien slaat de wijzer wel door naar de andere kant. Iedereen, arm en rijk, allochtoon en autotoon heeft recht op een woning.