PDA

Bekijk Volledige Versie : Slechtere prestaties door vooroordelen



Orakel
31-05-03, 23:22
01-05-2003. Slechtere prestaties door vooroordelen

Mensen die vooroordelen hebben over minderheden, benadelen daarmee niet alleen anderen, maar ook zichzelf. Dat komt naar voren uit onderzoek van de Amerikaanse psychologen Jennifer Richeson en Nicole Shelton. Bevooroordeelde blanken presteerden na een gesprek met een kleurling minder goed op een moeilijke mentale taak.

Lastige taak
De onderzoekers stelden eerst aan de hand van een computertaak vast hoe bevooroordeeld studenten waren. Daarna moesten ze met een ander discussiëren over een bepaald onderwerp, zoals de aanslagen van 11 september. In sommige gevallen was hun gesprekspartner zwart, in andere gevallen blank. Na het gesprek deden de deelnemers een moeilijke taak, die veel concentratie vergde: de zogenaamde Stroop-taak. Bij deze taak is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk de kleur waarin een woord geschreven is, benoemd. Lastig, want de woorden zijn ook namen van kleuren, waardoor je aardig in de war kunt raken. Zo kan het woord ‘rood’ in de kleur geel zijn geschreven.


Minder mentale energie
Uit het onderzoek bleek dat mensen die veel vooroordelen hebben, slechter presteren op de Stroop-taak wanneer ze daarvoor met een zwarte persoon hebben gesproken, dan wanneer ze met een blank persoon hebben gepraat. Bij mensen die niet bevooroordeeld waren, was er geen verschil tussen de twee scores.
De onderzoekers stellen dat de bevooroordeelde mensen minder ‘ruimte’ hebben voor mentale taken, omdat ze vanwege hun vooroordelen extra moeite moeten doen hun gedrag onder controle te houden tijdens het gesprek. Omdat dit veel energie kost, hebben ze minder mentale capaciteit over voor de Stroop-taak.

Psychological Science, mei 2003

sadeeQ
31-05-03, 23:27
:regie:

psychiater sadeeQ heeft allaaaaaaang een zelfde conclusie gevormd.namelijk:

Blanke racisten zijn idioten en psychische gestoord biraat

Simon
31-05-03, 23:38
Geplaatst door Orakel
Lastig, want de woorden zijn ook namen van kleuren, waardoor je aardig in de war kunt raken. Zo kan het woord ‘rood’ in de kleur geel zijn geschreven.

Er zijn ook zwarten die er eigenlijk blank uitzien en andersom. Typisch amerikaans onderzoek overigens. Dat ze minder goed op een mentale taak presteren kan volgens mij verschillende oorzaken hebben. Zo kan een gesprek met een zwarte bijvoorbeeld meer energie vergen. Dat klinkt misschien raar maar vind ik niet onwaarschijnlijk. Immers, hoe dichter iemand bij je staat hoe meer je aan een half woord genoeg hebt om iemand te begrijpen. Hoe verder de cultuur van je af staat des te meer moet je je inspannen om iemand ECHT te begrijpen.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat je met vooroordelen jezelf benadeelt. Maar of dat door middel van dit onderzoek is aangetoond daar heb ik mijn twijfels bij.

Simon