PDA

Bekijk Volledige Versie : Meeste psychisch gestoorden in Amsterdam



Orakel
31-05-03, 23:27
Meeste psychisch gestoorden in Amsterdam

Eén op de drie hoofdstedelingen heeft één of meer psychische stoornissen. Landelijk ligt het gemiddelde op een kwart. In Zeeland wonen gemiddeld de minste mensen met psychische problemen (18 procent). Dat is gebleken uit een onderzoek dat het Trimbos-instituut en het RIVM in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid hebben uitgevoerd.


Minder scheve verhoudingen
In heel Nederland heeft 8,5 procent van de mensen meer dan één psychische stoornis. Ook in dit geval is het ernstiger onder de Amsterdammers; in de hoofdstad kampt 14 procent met meer dan één psychisch probleem.
Het aanbod aan Riagg-hulp is in Amsterdam dan ook twee keer zo groot als elders in het land. Ook vind je in de hoofdstad meer zelfstandig gevestigde psychiaters.
Conclusie van de onderzoekers: gelet op het vóórkomen van psychische stoornissen per regio, is de regionale verdeling van zelfstandig gevestigde psychiaters minder scheef dan gedacht.

Amsterdam blijft een uitbijter, maar niet zo sterk als voorheen werd aangenomen.
Hierbij dient aangetekend te worden dat de cijfers voor Amsterdan als geheel enigszins vertekend raken door de absolute aantallen van de wijk Zeeburg.



De Psychiater - www.psychologiemagazine.nl

sadeeQ
31-05-03, 23:29
Dat JMT en RON uit amsterdam komen zegt al genoeg :gniffel:

Simon
31-05-03, 23:48
Geplaatst door Orakel
In Zeeland wonen gemiddeld de minste mensen met psychische problemen (18 procent).

Misschien kan Abdullah Haselhoef hier commentaar op geven?

In Amsterdam hebben ze de nodige mensen in de ambulante zorg ondergebracht die vroeger opgesloten zaten in Santpoort.

Maar dat 1 op de 3 psychische stoornissen heeft vind ik wel een erg hoog percentage voor Amsterdam.

Simon

Tomas
01-06-03, 21:24
Geplaatst door Simon
Maar dat 1 op de 3 psychische stoornissen heeft vind ik wel een erg hoog percentage voor Amsterdam.


Ik ben er pas weer 's geweest en verbaas me juist over die 2 andere van de 3. Die komen niet in het centrum?

Joesoef
01-06-03, 22:02
Geplaatst door Tomas
Ik ben er pas weer 's geweest en verbaas me juist over die 2 andere van de 3. Die komen niet in het centrum?

Kennelijk behoor ik tot een van die drie want hiet begrijp ik geen kut van :maf:

barfly
01-06-03, 22:35
Geplaatst door Orakel
Meeste psychisch gestoorden in Amsterdam

Eén op de drie hoofdstedelingen heeft één of meer psychische stoornissen. Landelijk ligt het gemiddelde op een kwart. In Zeeland wonen gemiddeld de minste mensen met psychische problemen (18 procent). Dat is gebleken uit een onderzoek dat het Trimbos-instituut en het RIVM in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid hebben uitgevoerd.


Minder scheve verhoudingen
In heel Nederland heeft 8,5 procent van de mensen meer dan één psychische stoornis. Ook in dit geval is het ernstiger onder de Amsterdammers; in de hoofdstad kampt 14 procent met meer dan één psychisch probleem.
Het aanbod aan Riagg-hulp is in Amsterdam dan ook twee keer zo groot als elders in het land. Ook vind je in de hoofdstad meer zelfstandig gevestigde psychiaters.
Conclusie van de onderzoekers: gelet op het vóórkomen van psychische stoornissen per regio, is de regionale verdeling van zelfstandig gevestigde psychiaters minder scheef dan gedacht.

Amsterdam blijft een uitbijter, maar niet zo sterk als voorheen werd aangenomen.
Hierbij dient aangetekend te worden dat de cijfers voor Amsterdan als geheel enigszins vertekend raken door de absolute aantallen van de wijk Zeeburg.



De Psychiater - www.psychologiemagazine.nl

Wat was 't percentage "autochtonen" - "allochtonen" in Amsterdam ook weer? :p

Ashfoura
01-06-03, 23:13
Hahaha! Het zou zomaar kunnen! Maar het is daarom wel gezellig. Saai is het in ieder geval nooit!

Ashfoura (geboren en getogen Amsterdamse en met 1 of meer psychische afwijkingen)

A. Haselhoef
03-06-03, 23:47
Geplaatst door Simon
Misschien kan Abdullah Haselhoef hier commentaar op geven?
In Amsterdam hebben ze de nodige mensen in de ambulante zorg ondergebracht die vroeger opgesloten zaten in Santpoort.
Maar dat 1 op de 3 psychische stoornissen heeft vind ik wel een erg hoog percentage voor Amsterdam. Simon

1) Betere registratie >> hogere budgetten kan een reden zijn.
2) Platte landsbevolking met een hechte familie structuur en zorg voor elkaar kan een bijdrage leveren aan de geestelijke volksgezondheid.
3) Sommige minderheden zijn overgevoelig voor (soft)drugs, bij gebruik kan dit leiden tot 'psychiatrische' klachten.
4) Veel van het leed op het platteland blijft binnenshuis/kerk vanwege schaamte-cultuur/ 'God heeft het zo gewild'

In Krabbendijke (4.000 inwoners waarvan de helft kinderen) zijn de afgelopen jaren meerder zelfmoorden of ongelukken met een dodelijke afloop geweest. De strenge gereformeerde invloed draagt mij inziens negatief bij tot de geestelijke gesteldheid bij sommige hier. Met name het zich schuldig en zondig voelen, versterkt het negatief zelfbeeld.

Ik vraag mij af of je de godsdienst gerelateerde problematiek wat nu veelal door 'GLIAG' wordt afgehandeld ook in de plattelandsstatistieken voldoende verwerkt zijn.

AH