PDA

Bekijk Volledige Versie : Geld lenen in ruil voor olie



lennart
01-06-03, 20:21
http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,2763,967601,00.html

Future oil sales may be pawned to banks

David Teather in New York
Saturday May 31, 2003
The Guardian

American officials are considering a plan to use Iraq's future oil and gas revenues as collateral to raise cash to rebuild the country.
Several US companies, including Halliburton and Bechtel, which are jostling for the lucrative reconstruction contracts, are reportedly pushing the scheme to expedite the commissioning process.

Although the UN security council approved the resumption of oil exports from Iraq last week, production has been hampered by looting.

But the plan raises questions about whether the interim authority, which is under US auspices, should tie up the country's future oil and gas revenues. It may also create problems for the permanent Iraqi authority, which may seek to examine the contracts handed out by its forerunner.

Under the proposals, the loans would be made by government-backed agencies in the US, Britain and Australia, as well as the commercial banking sector. Iraq's annual oil exports could reach $25bn (£15bn).

It was disclosed yesterday that Halliburton, the oil services company formerly run by the US vice-president, Dick Cheney, has already received contracts worth $500m related to Iraq.

The Democratic congressman Henry Waxman, who has called for an inquiry into the links between Halliburton and the Bush administration, obtained the $500m figure from the US army. He warned that the company's future revenues in Iraq were "limitless".

Halliburton has completed about $71m of work to extinguish oil-well fires lit during the conflict. It has also earned $425m in Iraq-related projects under a wide-ranging contract awarded at the end of 2001.

"It is simply remarkable that a single company could earn so much money from the war in Iraq," Mr Waxman said in a letter to Les Brownlee, the acting secretary of the army.


Kijk aan...Amerikaanse munt is binnenkort geen cent meer waard, maar de bedrijven hebben dan olie om te verkopen, en zo willen ze dus aan de macht blijven. :moe:

~Panthera~
01-06-03, 22:28
Waarom denk je dat Amerikanen maar 38 dollarcent een liter betalen ?
Komt alleen maar door hun lucratieve deals die ze hebben, waardoor WIJ hier dik boven de 2 euro zitten. :moe:
Over solidariteit gesproken : ook eigen volk eerst daar. :moe:

Simon
01-06-03, 22:36
Geplaatst door ~Panthera~
Waarom denk je dat Amerikanen maar 38 dollarcent een liter betalen ?
Komt alleen maar door hun lucratieve deals die ze hebben, waardoor WIJ hier dik boven de 2 euro zitten. :moe:
Over solidariteit gesproken : ook eigen volk eerst daar. :moe:

Nou dat volk heeft het niet zo goed daar. Ik bedoel zolang je werk hebt en gezond bent dan kan je er goed leven. Maar zo niet dan zoek je het maar uit. En de gewone mensen betalen er relatief veel meer belasting dan de rijken. En dan de gigantische staatsschuld. Het is een vreemd land die nu lijkt te hebben besloten dat het zijn kapitaal maar moet JATTEN.

Simon

mrz
01-06-03, 22:46
Ja duh dat krijg je ervan als je je ziel en zaligheid in de overmacht van geld stopt. En alles in teken van instandhouden van die overmacht staat en de waarheid ver te zoeken is in alles wat je zegt. Nou geloof ik dat ze ook juist veel communitie-vrijwilligersbezigheden daar erg waarderen in Amerika waar wij weleens een voorbeeld aan zouden kunnen nemen maar desondanks krijg je nu eenmaal waardeloos geld als je niet meer kan geloven dat het nog ergens goed voor is... Plus natuurlijk concurrentie van kazaacommunisme wat ook alles waardeloos aan het maken is maar dat gaat de mens vanzelf wel vervelen en komen we wel op terug. Aan andere kant het houdt mensen van de straat en maakt het lekker rustig buiten. Verslaafde en piraat als ik was I know I am changed man, voor mij geen waardeloze kazaa-ftp crap meer. :)

My 5 euro :p :o . :/ Het moet toch allemaal veel meer waard kunnen zijn??? :moe:

~Panthera~
01-06-03, 22:48
Geplaatst door Simon
Nou dat volk heeft het niet zo goed daar. Ik bedoel zolang je werk hebt en gezond bent dan kan je er goed leven. Maar zo niet dan zoek je het maar uit. En de gewone mensen betalen er relatief veel meer belasting dan de rijken. En dan de gigantische staatsschuld. Het is een vreemd land die nu lijkt te hebben besloten dat het zijn kapitaal maar moet JATTEN.

Simon
-----------

Correctie dus.....alleen de rijken hebben het prima. :duim:
Maar goed, die hebben het ook voor t zeggen overal. :moe:

Simon
02-06-03, 08:40
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Correctie dus.....alleen de rijken hebben het prima. :duim:
Maar goed, die hebben het ook voor t zeggen overal. :moe:

Nou ik heb deze week "bowling for columbine" gehuurd. Ik vond het een nogal demagogische documentaire. Maar de vergelijking tussen Canada en de VS vond ik wel grappig. In Canada zijn ook bijzonder veel wapens per hoofd van de bevolking maar wordt bijna nooit iemand vermoordt. Sterker nog: zelfs in een hoofdstad als Toronto sluiten veel mensen hun voordeur niet eens. Je kan overal zo naar binnen lopen hetgeen door Michael Moore direct getest is en het bleek te kloppen. Maar bijvoorbeeld de sociale voorzieningen zijn er veel beter dan in de VS en voor iedereen beschikbaar. En er zijn niet iedere avond uitzendingen waarin moord en doodslag op nogal sensationele wijze aan de orde komt. Het blijft een raar volkje daar in de VS.

Simon