PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran blijft wapeninspecteurs weigeren



Waterval
02-06-03, 10:03
Uitgegeven: 2 juni 2003 10:51

TEHERAN - Iran blijft bij zijn weigering om onaangekondigde wapeninspecties toe te staan. Het land staat onder toenemende druk van de internationale gemeenschap om een extra protocol van het non-proliferatieverdrag te tekenen, dat die inspecties regelt. Teheran zal dat niet tekenen, aldus het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken maandag.

De internationale gemeenschap maakt zich zorgen over het wapenarsenaal van Iran. Rusland helpt het land met het bouwen van de eerste kerncentrale in het zuiden van Iran. Maar zelfs Rusland heeft Teheran opgeroepen de inspecteurs toe te laten op verdachte locaties.

"We tekenen geen enkel internationaal akkoord als het westen zijn verplichtingen volgens het non-proliferatieverdrag (NPV) niet nakomt. Volgens dat verdrag moet het westen ons helpen met nucleaire technologie voor vreedzame burgerdoeleinden", aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken.


nu.nl


Hmm, wie vraagt wordt overgeslagen? (Noord-Korea)

Tomas
02-06-03, 10:18
Is het niet sinds Irak zo dat Wapeninspecteurs alleen nog maar een symbolische betekenis hebben? Wat ze ook rapporteren maakt niet uit want het wordt alleen gebruikt of misbruikt om de verborgen agenda te ondersteunen.

Wat is die verborgen agenda toch?

Zou het kunnen zijn dat de VS wel inziet dat het MO-conflict een belangrijke voedingsbodem van het terrorisme is en dat ze voor een oplossing aan Israel een paar consessie moeten doen. Dus voordat Israel een belangrijke stap wilde zetten moest eerst Saddam als hoofdsponsor van suicidebommers uitgeschakeld worden?

Maar wat heeft dat dan met Iran te maken?

Simon
02-06-03, 10:34
Geplaatst door Tomas

Maar wat heeft dat dan met Iran te maken?

Volgens sommige geheime diensten zijn de laatste aanslagen in Saoedie Arabië door Al Qaeda georganiseerd vanuit Iran. En verder is Iran actief bezig de ontwikkelingen in Irak bij te sturen zodanig dat ze daar ook een sjiietische dictatuur krijgen.

Simon

Tomas
02-06-03, 10:45
Geplaatst door Simon
Volgens sommige geheime diensten zijn de laatste aanslagen in Saoedie Arabië door Al Qaeda georganiseerd vanuit Iran.

Als dat dezelfde geheime diensten zijn die de oorlog tegen Irak hebben gelegitimeerd, dan zegt dit dus niks.


En verder is Iran actief bezig de ontwikkelingen in Irak bij te sturen zodanig dat ze daar ook een sjiietische dictatuur krijgen

Dat is niet tegen te houden. Zo heb je ook altijd wel een groepering die altijd ergens een of andere dictatuur wil vestigen.

Waarschijnlijk doet Iran teweinig aan de bestrijding van deze activiteiten in de ogen der amerikanen. Tenminste dat is het officiele argument. Zo makkelijk als wat. Want dergelijke argumenten zijn gebaseerd op vertrouwen. En dat kan je niet meten. Voor zover ik weet.

Sinds Irak is dit in mijn ogen niks anders dan een spelletje waarbij de werkelijke motieven niet worden prijsgegeven.

Hoe is de relatie Israel Iran dus? Ik denk niet veel beter dan met het oude Irak. Of wel?

Simon
02-06-03, 11:05
Geplaatst door Tomas
[B]Als dat dezelfde geheime diensten zijn die de oorlog tegen Irak hebben gelegitimeerd, dan zegt dit dus niks.

Nu ja als je daarmee doelt op het niet kunnen vinden van biologische wapens dan zegt mij dat weinig. De VS kan OBL en Saddam Hoessein ook niet vinden. Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan. En biologische wapens kan je - anders dan conventionele wapens - makkelijk verstoppen.


Dat is niet tegen te houden. Zo heb je ook altijd wel een groepering die altijd ergens een of andere dictatuur wil vestigen.

Ik denk dat ze het zeker in Irak willen tegenhouden. Maar wellicht dat ze verder gaan. Het zou mij echter verbazen. Ik denk dat ze voorlopig vooral de druk willen opvoeren op Iran. Als er daardoor meer kansen komen voor de hervormingsgezinden in Iran vind ik dat niet erg.


En dat kan je niet meten. Voor zover ik weet.

Ze beweren de nodige communicatie opgevangen te hebben met dolgelukkige Al Qaeda leden in Iran na de aanslagen in Saoedie Arabie. Dat is ook een vorm van meten.

Simon

Tomas
02-06-03, 11:13
Geplaatst door Simon
Nu ja als je daarmee doelt op het niet kunnen vinden van biologische wapens dan zegt mij dat weinig. De VS kan OBL en Saddam Hoessein ook niet vinden. Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan. En biologische wapens kan je - anders dan conventionele wapens - makkelijk verstoppen.

Ja, zal wel. Laten we maar niet meer beginnen over het levensgevarlijke leger van Saddam dat een reele bedreiging voor de regio betekende. Met een gek die mogelijk op het laatste moment zijn womd zou inzetten als de amerikanen bagdad zouden bezetten.


Als er daardoor meer kansen komen voor de hervormingsgezinden in Iran vind ik dat niet erg.

Het lijkt mij sterk dat die daardoor meer kansen krijgen. Eerder het tegenovergestelde. Geld en morele support geeft ze meer kansen, niet het dreigen met bombarderen. En dat is jammer genoeg nu impliciet het dreigen met wapensinspectuers geworden.


Ze beweren de nodige communicatie opgevangen te hebben met dolgelukkige Al Qaeda leden in Iran na de aanslagen in Saoedie Arabie. Dat is ook een vorm van meten.

Die communicatie had net zo goed met NL plaats gevonden kunnen hebben. Ik zie Alwaqf al voor me. Maar om de een of andere reden krijgen wij toevallig wel het vertrouwen van de VS. Althans zolang het niet om belangrijke mondiale zaken gaat, zoals internationaal recht of het millieu.

Simon
02-06-03, 11:50
Geplaatst door Tomas
[B]Geld en morele support geeft ze meer kansen, niet het dreigen met bombarderen. En dat is jammer genoeg nu impliciet het dreigen met wapensinspectuers geworden.

Nou afgelopen jaren heeft dat weinig uitgemaakt. In Iran lijken de hervormingen tot een halt gekomen. De democratie functioneert niet en de mullahs torpederen democratisch genomen besluiten van het parlement en sluiten zonder proces mensen op die pleiten voor democratische hervormingen.


Die communicatie had net zo goed met NL plaats gevonden kunnen hebben.

Nou nu overdrijf je. Als die mensen vanuit hier die aanslagen gepland zouden hebben zouden we ze oppakken en uitleveren aan Saoedie Arabie. Ik vind het na 11/09 wel begrijpelijk dat de VS niet wil dat landen dit soort mensen onderdak verschaffen. En ik geloof best dat de geestelijkheid in Iran dit soort mensen graag onderdak verschaft.

Simon

Tomas
02-06-03, 12:38
Geplaatst door Simon
Nou nu overdrijf je.

Ja.


Als die mensen vanuit hier die aanslagen gepland zouden hebben zouden we ze oppakken en uitleveren aan Saoedie Arabie.

Volgens mij was er geen sprake van bewijs omtrent planning, louter omtrent enthousiaste telefoontjes over het succes. Die hadden m.i ook met NL plaats gevonden kunnen hebben.

Buiten dat denk ik dat NL er een zware dobber aan zou hebben om er iets aan te kunnen doen. a. vanwege het moeilijk rond te krijgen bewijs en b. uitleveren aa neen land met de doodstraf mag niet.


Ik vind het na 11/09 wel begrijpelijk dat de VS niet wil dat landen dit soort mensen onderdak verschaffen.

Eens. Maar niet op de manier zoals ze nu tekeer gaan. Niet op basis van nagenoeg geen bewijs een land bombarderen, in een nog grotere chaos storten en de olie verpatsen. Buiten dat denk ik dat de officiele redenene de al-qaida-link en de womd niet de werkelijke redenen zijn.


En ik geloof best dat de geestelijkheid in Iran dit soort mensen graag onderdak verschaft.

Ik ook.

Maar ik geloof ook dat de enige weg naar een oplossing van binnenuit moet komen en niet vanuit amerika.

Simon
02-06-03, 12:47
Geplaatst door Tomas
[B]Eens. Maar niet op de manier zoals ze nu tekeer gaan. Niet op basis van nagenoeg geen bewijs een land bombarderen, in een nog grotere chaos storten en de olie verpatsen.

Nou ik was er ook niet voor. Althans niet buiten de VN om. Maar als Irakees was ik er wel blij mee geweest. Dat ze daar nu lopen te morren vind ik wel begrijpelijk. Ze zijn al tijden gewend dat de overheid alles voor ze regelt. Eigen initiatief is daar nooit gewaardeerd.


Maar ik geloof ook dat de enige weg naar een oplossing van binnenuit moet komen en niet vanuit amerika.

Tja, dan verandert er niks. Als ze dat tegen het 3e rijk van Hitler hadden gezegd spraken jij en ik nu nog duits. Niet dat ik een bewonderaar ben van het buitenlands beleid van de VS. Maar ieder nadeel heb z'n voordeel (j. cruyf) en dat geldt ook voor het beleid in het MO. Misschien zijn de kansen op een oplossing van het conflict tussen de Palestijen en de Israelies toegenomen.

Simon

Chatoloog
02-06-03, 13:46
Waarom sturen ze geen wapeninspekteurs naar de VS en Groot Britanië?

oh nee dat mag niet

sorry foutje

Tomas
02-06-03, 15:05
Geplaatst door Simon
Eigen initiatief is daar nooit gewaardeerd.


Nee men is gewend aan ee nautoritair bewind. Van een dictator, danwel van een theocratie. En de diverse bevolkingsgroepen kunnen elkaar zonder een beetje dictatuur niet luchten of zien.

We zullen zien wat het nu weer wordt.


Als ze dat tegen het 3e rijk van Hitler hadden gezegd spraken jij en ik nu nog duits

Een bevrijding van de overheersing van een buitenlandse mogendheid is een duidelijke zaak. Een bevrijding van de zelf gekozen dictatuur is wat lastiger. En als je de geschiedenis bekijkt, zoals al vaker op dit PB gememoreerd zijn Duitsland en Japan at dat betreft uitzonderingen geweest. En dan nog zijn de verschillen tussen het naoorlogse Duitsland en Irak hemelsbreed. Niet alleen op eenheid als natie, maar ook qua bekendheid met democratie. En gelegen in een democratische regio. En voorzien van het grootste opbouwplan ooit.

Kortom we zullen zien wat er met Irak gebeurd. Net zoals wat er met Afghanistan gebeurd. Ik wed op de vergetelheid, burgeroorlogen en een volgende dictator.

Cihad
02-06-03, 15:35
Iran challenges US, invites it to participate in Iranian nuke

Tehran, June 2, IRNA -- Iran on Monday put up a serious challenge to
the US, inviting American firms to participate in the Islamic
Republic's nuclear programs if Washington had serious qualms about
Tehran's nuclear ambitions.
"I don't think America is worried about Iran's nuclear programs;
if they are, we invite them to come and participate in these programs
and construct the facilities," Foreign Ministry spokesman Hamid-Reza
Asefi told reporters during a weekly briefing.
Washington has turned up the heat against Tehran in recent weeks,
accusing Iran of pursuing an aggressive nuclear program and harboring
suspected terror al-Qaeda elements.
The Islamic Republic rejects the charges. Iran says its nuclear
programs are transparent and peaceful, aimed at producing 7,000
megawatts of electricity in the next 20 years when the country's oil
and gas reserves become overstretched.
"Most of these statements are pretexts they (Americans) had told
the former (Pahlavi) government to come to Iran and build atomic
plants," Asefi said.
"We have clearly said we want the nuclear know-how for peaceful
objectives. We have other concerns about the country's reconstruction
and development and there is no room for nuclear arms in our
programs," he added.
The official renewed Tehran's preconditions for joining the
Additional Protocol of the Non-Proliferation Treaty (NPT), to which
Iran is a party, asking western companies to lift their sanctions
against the country's nuclear programs.
"The Additional Protocol is a separate issue. It must be
confirmed first how the sanctions have affected us while we are a
member of the NPT. They (western countries) must help us achieve the
nuclear know-how instead of putting restrictions," Asefi said.
BH-AA/AR

Simon
02-06-03, 15:39
Geplaatst door Tomas
[B]Nee men is gewend aan ee nautoritair bewind. Van een dictator, danwel van een theocratie.

Dat vind ik nou arrogant: alsof mensen het prettig vinden onder de dictatuur te leven. Vraag het aan de jongeren in Iran of ze dat prettig vinden !!! En waarom heb je het over zelfgekozen dictatuur? Wie kiest er nu voor om onder een dictator te leven? Hoogstens een groep die tot de elite behoort en die er voordelen aan ontleent.

Simon

Tomas
02-06-03, 15:54
Geplaatst door Simon
Dat vind ik nou arrogant: alsof mensen het prettig vinden onder de dictatuur te leven. Vraag het aan de jongeren in Iran of ze dat prettig vinden !!! En waarom heb je het over zelfgekozen dictatuur? Wie kiest er nu voor om onder een dictator te leven? Hoogstens een groep die tot de elite behoort en die er voordelen aan ontleent.

Alleen hier op het pb ben ik arrogant, in het echt ben ik een laffe kantoorklerk.

Maar volgens mij is het niet ongebruikelijk om over "zelfgekozen dictatuur" te spreken als er in een land gewoon geen mechanismes te vinden zijn om een degelijke democratie van de grond te krijgen of als het keer op keer weer neigt naar een volgende dictatuur.

Zo niet, dan heb je hier de definitie.