PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nederland schendt rechten van het kind'



~Panthera~
02-06-03, 18:45
'Nederland schendt rechten van het kind'

Uitgegeven: 2 juni 2003 19:33
Laatst gewijzigd: 2 juni 2003 19:35

DEN HAAG - Het Nederlandse vreemdelingenbeleid is in strijd met de kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Dit zeggen zeven organisaties die zich inzetten voor de rechten van het kind.

Nederland heeft het VN-verdrag in 1995 getekend. De schendingen doen zich volgens de organisaties vooral voor bij kinderen die zonder hun ouders naar Nederland komen. Illegale kinderen zouden te weinig toegang hebben tot gezondheidszorg, onderwijs en jeugdzorg, zo schrijven de organisaties in een verklaring.

Ze roepen het nieuwe kabinet op kinderen eerst als kind en dan pas als asielzoeker te behandelen.

Bij de coalitie van kinderorganisatie horen onder meer Unicef en Defense for Children International. Volgens de organisaties worden kinderen van vier jaar al ondervraagd over hun vlucht naar Nederland en het motief daartoe.

De interviews zouden worden uitgevoerd door IND-medewerkers die niet speciaal zijn opgeleid voor de omgang met kinderen.

Orakel
02-06-03, 19:16
Tsjah...

Fatsoen moet je doen...
Duidelijkheid en daadkracht.....
Meedoen, meer werk en minder regels.....

Harry grossiert in motto's :moe:

~Panthera~
02-06-03, 19:45
Geplaatst door Orakel
Tsjah...

Fatsoen moet je doen...
Duidelijkheid en daadkracht.....
Meedoen, meer werk en minder regels.....

Harry grossiert in motto's :moe:
-------------

Tsjah...

Fatsoen....... : 10.000 kinderen op straat met het labeltje Illegaal.
Duidelijkheid en daadkracht...........blablablablabla
Meedoen..... waaraan ?
Meer werk.......massaontslagen.
Minder regels...voor de meerbedeelden?

Harry had beter in zijn kamertje bij zijn moeder thuis kunnen blijven zitten, realiteitje spelen. :auw:

Orakel
02-06-03, 20:08
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Tsjah...

Fatsoen....... : 10.000 kinderen op straat met het labeltje Illegaal.
Duidelijkheid en daadkracht...........blablablablabla
Meedoen..... waaraan ?
Meer werk.......massaontslagen.
Minder regels...voor de meerbedeelden?

Harry had beter in zijn kamertje bij zijn moeder thuis kunnen blijven zitten, realiteitje spelen. :auw:

Tsjahh, universele verdragen worden geschonden en wij en onze vertegenwoordigers vinden het allemaal goed. Waar is de tijd van de barricades gebleven?

Khep niet de illusie dat Balkie nog weet waar de C van CDA voor staat.

Gaat dit trouwens een erg depri topic worden zo? :schok:

Tomas
02-06-03, 20:20
Geplaatst door Orakel
Tsjahh, universele verdragen worden geschonden en wij en onze vertegenwoordigers vinden het allemaal goed. Waar is de tijd van de barricades gebleven?

Khep niet de illusie dat Balkie nog weet waar de C van CDA voor staat.

Gaat dit trouwens een erg depri topic worden zo? :schok:

Die C zie ik langzaam veranderen in E van elitair. Scholen gebruiken het predicaat Christelijk steeds meer, lijkt het mij althans, om zich te kunnen onderscheiden middels een selectie-beleid. Je komt er niet meer zomaar bij. En als je niet past binnen de normen van de school, dan vertrek je maar naar een openbare school.

Zo wordt de C in ieder geval ook gebruikt.

In grote lijnen zie ik twee stromingen binnen alle religies zich onderscheiden: De stroming van barmhartigheid, sociaal en begaan met het lot van de minderbedeelden. En de stroming van de uitverkorenen, de elite en beter-dan-de-rest-denkers.

Ik wil graag bij die laatste horen van maakt mij niet uit welke religie, maar ze willen me maar niet accepteren. :(

Orakel
02-06-03, 20:38
Geplaatst door Tomas
Die C zie ik langzaam veranderen in E van elitair. Scholen gebruiken het predicaat Christelijk steeds meer, lijkt het mij althans, om zich te kunnen onderscheiden middels een selectie-beleid. Je komt er niet meer zomaar bij. En als je niet past binnen de normen van de school, dan vertrek je maar naar een openbare school.

Zo wordt de C in ieder geval ook gebruikt.

In grote lijnen zie ik twee stromingen binnen alle religies zich onderscheiden: De stroming van barmhartigheid, sociaal en begaan met het lot van de minderbedeelden. En de stroming van de uitverkorenen, de elite en beter-dan-de-rest-denkers.

Het ontstaan van die eerste stroming juich ik van harte toe, hoewel ik kanttekeningen wil plaatsen bij het begrip "ontstaan". Die groep mensen is er volgens mij naemlijk wel, maar is minder prominent aanwezig en heeft minder in de politieke pap te brokkelen. Barmhartigheid, sociaal en begaan zijn sowieso factoren die je meer bij de "behoeftigen en minder bedeelden" zult aantreffen dan bij de elitairen.

Als de C weer meer of nieuw leven ingeblazen wordt is dat ook een goede zaak, want daar komt een hoop goeds uit voort. Zolang het maar geen SGP-achtig conservatisme wordt.



Ik wil graag bij die laatste horen van maakt mij niet uit welke religie, maar ze willen me maar niet accepteren. :(

Dat komt omdat je Opel rijdt en dan ook nog een geleaste. :corcky:

Tomas
02-06-03, 20:52
Geplaatst door Orakel
Het ontstaan van die eerste stroming juich ik van harte toe, hoewel ik kanttekeningen wil plaatsen bij het begrip "ontstaan". Die groep mensen is er volgens mij naemlijk wel, maar is minder prominent aanwezig en heeft minder in de politieke pap te brokkelen. Barmhartigheid, sociaal en begaan zijn sowieso factoren die je meer bij de "behoeftigen en minder bedeelden" zult aantreffen dan bij de elitairen.


Ik bedoel ook met ontstaan eigenlijk dat het mijzelf nu pas zo begint op te vallen. Het is altijd al zo geweest, alleen ervaar ik het nu pas sinds ik het middelbaaronderwijs vereer met mijn bezoekjes.


Als de C weer meer of nieuw leven ingeblazen wordt is dat ook een goede zaak, want daar komt een hoop goeds uit voort. Zolang het maar geen SGP-achtig conservatisme wordt.

Dat laatste is toch meestal het geval bij organisaties die zich sterk profileren met de C van Christelijkheid. Want ook dat hoort bij de eerste stroming: bescheidenheid.




Dat komt omdat je Opel rijdt en dan ook nog een geleaste. :corcky:

Jomig! Ik schrijf hier veel te veel! Eng.

Marsipulami
02-06-03, 21:01
Geplaatst door Tomas
Jomig! Ik schrijf hier veel te veel! Eng.

Ga door het werd nou net interessant.

Tomas
02-06-03, 21:04
Geplaatst door Marsipulami
Ga door het werd nou net interessant.

Omdat jij als Belg niet weet wat het in en in Nederlandse woord leasen nu weer betekent?

Marsipulami
02-06-03, 21:07
Geplaatst door Tomas
Omdat jij als Belg niet weet wat het in en in Nederlandse woord leasen nu weer betekent?

Ja, daarom. Hoe wist je dat ? :lachu:

Orakel
02-06-03, 21:07
Geplaatst door Tomas
[B]Ik bedoel ook met ontstaan eigenlijk dat het mijzelf nu pas zo begint op te vallen. Het is altijd al zo geweest, alleen ervaar ik het nu pas sinds ik het middelbaaronderwijs vereer met mijn bezoekjes.

Ga jij studeruh joh?



Dat laatste is toch meestal het geval bij organisaties die zich sterk profileren met de C van Christelijkheid. Want ook dat hoort bij de eerste stroming: bescheidenheid.

Yep. Religie als commerciële "zieltjeswinnende" factor. Komen we toch weer bij Balkie uit.

Tomas
02-06-03, 21:10
Geplaatst door Orakel
Ga jij studeruh joh?

Wil ik niet over praten.


Yep. Religie als commerciële "zieltjeswinnende" factor. Komen we toch weer bij Balkie uit.

Precies. Commercieel, ja. Normen en waarden verkopen goed bij mensen die er last van hebben.

Marsipulami
02-06-03, 21:11
In Vlaanderen zit 70% van de middelbare scholieren op een katholieke school. Dat is schrikwekkend hoogt als je dat cijfer legt naast cijfers van kerkpraktijk, het stemmen voor een christelijke partij, enz. De verklaring van het hoge aantal zit wel in de analyse van Tomas.

Joesoef
02-06-03, 21:11
Geplaatst door Orakel

Dat komt omdat je Opel rijdt en dan ook nog een geleaste. :corcky:

svp geen inside information in het openbaar brengen !

Marsipulami
02-06-03, 21:15
Geplaatst door Orakel
Yep. Religie als commerciële "zieltjeswinnende" factor. Komen we toch weer bij Balkie uit.

Zieltjeswinnenmentaliteit is echt iets Noord-Nederlands. In Vlaanderen bestaat zoiets niet en waar het toch bestaat is het de evangelische kerk die een pak Hollanders naar hier gestuurd heeft om de Belgen te bekeren.

Orakel
02-06-03, 21:26
Geplaatst door Joesoef
svp geen inside information in het openbaar brengen !

:confused: Inside information? Kweet niet eens wat voor tiepe Opel hij rijdt? Of rij jij ook Opel en zijn jullie beiden lid van de opAEL?

Orakel
02-06-03, 21:29
Geplaatst door Marsipulami
Zieltjeswinnenmentaliteit is echt iets Noord-Nederlands. In Vlaanderen bestaat zoiets niet en waar het toch bestaat is het de evangelische kerk die een pak Hollanders naar hier gestuurd heeft om de Belgen te bekeren.

:knipoog: Nee, niks. In Vlaanderen kunnen ze er ongetwijfeld ook wat van.

Hoe is het met de geïnstitutionaliseerde barmhartigheid en de C-factor in Vlaanderen en de politiek aldaar?

Kheb trouwens het idee, en ook niet meer dan dat, dat Noord-Nederland minder religieus is dan het zuiden van Nederland.

Tomas
02-06-03, 21:40
Geplaatst door Marsipulami
Zieltjeswinnenmentaliteit is echt iets Noord-Nederlands. In Vlaanderen bestaat zoiets niet en waar het toch bestaat is het de evangelische kerk die een pak Hollanders naar hier gestuurd heeft om de Belgen te bekeren.

Ik ging er vanuit dat Orakel met zieltjeswinnerij, aanhang vergroten in het algemeen, bedoelde. Dus niet perse voor een bepaalde levensovertuiging. En dan gaat dat ook voor Belgische politieke partijen op. Ook die willen toch altijd weer meer stemmers?

barfly
02-06-03, 21:41
Geplaatst door Marsipulami
Zieltjeswinnenmentaliteit is echt iets Noord-Nederlands. In Vlaanderen bestaat zoiets niet en waar het toch bestaat is het de evangelische kerk die een pak Hollanders naar hier gestuurd heeft om de Belgen te bekeren.

Je zit voornamelijk te verbloemen dat Vlaanderen een Nederlandsche provincie zou moeten zijn :p

Tomas
02-06-03, 21:43
Geplaatst door Orakel
Kheb trouwens het idee, en ook niet meer dan dat, dat Noord-Nederland minder religieus is dan het zuiden van Nederland.

Volgens mij is het meer dat in het zuiden men zich wel vaker religieus noemt, maar het nauwelijks betekenis geeft. En in het noorden men zich minder vaak religieus noemt, maar als ze dat wel vinden dit wel veel serieuzer nemen dan een zuiderling.

In Belgie is bijna iedereen katholiek, dus waarom moeite doen om zieltjes te winnen?

Orakel
02-06-03, 21:54
Geplaatst door Tomas
Volgens mij is het meer dat in het zuiden men zich wel vaker religieus noemt, maar het nauwelijks betekenis geeft. En in het noorden men zich minder vaak religieus noemt, maar als ze dat wel vinden dit wel veel serieuzer nemen dan een zuiderling.

Ik zie parallelen met de Mosiims en een zekere Al Furqaan moskee in het zuiden.
Kan best zijn dat je gelijk hebt. Khad alleen de indruk dat b.v. de religieuze momenten in het zuiden....uhh...intenser beleefd worden. Zoals Hemelsvaart, Carnaval (twijfelgevalletje), Pasen, e.d.
Kweet niet hoe ze met de basale en essentiële beginselen van religie, zoals jij die al eerder noemde, omgaan.



In Belgie is bijna iedereen katholiek, dus waarom moeite doen om zieltjes te winnen?

Kben protestant. Daarom.
En met zieltjes winnen bedoelde ik inderdaad het vergroten van de aanhang. En dan uit organisatotische en/of commerciele overwegingen i.p.v. religieuze overwegingen.

Tomas
02-06-03, 22:05
Geplaatst door Orakel
Khad alleen de indruk dat b.v. de religieuze momenten in het zuiden....uhh...intenser beleefd worden. Zoals Hemelsvaart, Carnaval (twijfelgevalletje), Pasen, e.d.


Nee, intenser zou ik het niet noemen. Anders... Het wordt van veelmeer symboliek voorzien, maar de mensen gaan daardoor juist veel natuurlijker of negatiever gezegd: oppervlakkiger met religie om. Terwijl de moeilijke noorderling het vrijwel zonder symbolen moet doen en daardoor veel meer in zijn gedachten met het geloof bezig is. En daardoor ook veel vaker in een crisis zit. Denk ik.



Kweet niet hoe ze met de basale en essentiële beginselen van religie, zoals jij die al eerder noemde, omgaan.

Je bedoelt barmhartigheid enzo? Volgens mij is dat iets wat in meer of mindere mate in ieder mens zit. En dat de een het duidt middels katholicisme en de ander middels protestantisme of humanisme. Ik zie in de klas al heel sterk dat sommige kinderen opvallend sociaal zijn. En die hebben dan nog geen enkel idee over levensovertuiging.


Kben protestant. Daarom.

En Marokkaan? Het moet niet gekker worden...

Marsipulami
02-06-03, 22:36
Geplaatst door Orakel
:knipoog: Nee, niks. In Vlaanderen kunnen ze er ongetwijfeld ook wat van.

Hoe is het met de geïnstitutionaliseerde barmhartigheid en de C-factor in Vlaanderen en de politiek aldaar?

Kheb trouwens het idee, en ook niet meer dan dat, dat Noord-Nederland minder religieus is dan het zuiden van Nederland.

Ik denk -maar ik zet nooit een voet in dat moerasgebied ten noorden van België- dat het iets te maken kan hebben met het veelvoud aan kerken die jullie in Nederland hebben. Dat wakkert altijd wel wat concurrentie aan. De traditionele autochtone Vlamingen zijn bijna allemaal katholiek (van origine). Bij gebrek aan concurrentie heeft men minder de neiging om een ander te proberen overtuigen van je standpunt. In Nederland lijkt me dat anders te zijn. Daar zijn zelfs de katholieken veel katholieker -dwz meer de klemtoon leggen op onderscheid met reformatorische kerken-

De christen democratie in Vlaanderen is niks meer waard. In hun hang naar stemmenwinst en macht vertellen ze een onsamenhangend verhaal en probeert men de kiezer naar de mond te praten. Daarbij verloochent men teveel een aantal oerchristelijke waarden en normen dingen die ik erg fundamenteel vind. Ik vrees het einde van de europese democratiën. Politieke partijen hebben geen visie meer met als gevolg dat je zulke onvoorspelbare dingen krijgt als de opmars van Fortuyn. Ik zie om de haverklap politici overlopen naar andere partijen én kiezers die dan ook massaal volgen. Het bewijst dat men geen visie meer heeft en enkel mediagenieke figuren een kans maken (cfr. ook Wouter Bos in Nl). Dat is allemaal heel erg. Maar de Vlaamse christend democraten krijgen de eerste 25 jaar geen stem meer van mij.

Marsipulami
02-06-03, 22:43
Geplaatst door Tomas
Ik ging er vanuit dat Orakel met zieltjeswinnerij, aanhang vergroten in het algemeen, bedoelde. Dus niet perse voor een bepaalde levensovertuiging. En dan gaat dat ook voor Belgische politieke partijen op. Ook die willen toch altijd weer meer stemmers?

Ja kan wel zijn. Bij ons wint altijd maar het Vlaams Blok. Als sociaalvoelende linkse Belg met ultra-rechtse standpunten op etisch vlak en voorstander van economische vrijheid vind ik nergens een partij waar ik thuishoor.

Tomas
02-06-03, 22:51
Geplaatst door Marsipulami
Ja kan wel zijn. Bij ons wint altijd maar het Vlaams Blok. Als sociaalvoelende linkse Belg met ultra-rechtse standpunten op etisch vlak en voorstander van economische vrijheid vind ik nergens een partij waar ik thuishoor.

Neem die ultra-rechtse standpunten op etisch gebied nog 's goed onder de loep, zou ik zeggen.

Want daar rommelt het volgens mij wel een beetje bij jou.

Marsipulami
02-06-03, 23:06
Geplaatst door Tomas
Nee, intenser zou ik het niet noemen. Anders... Het wordt van veelmeer symboliek voorzien, maar de mensen gaan daardoor juist veel natuurlijker of negatiever gezegd: oppervlakkiger met religie om. Terwijl de moeilijke noorderling het vrijwel zonder symbolen moet doen en daardoor veel meer in zijn gedachten met het geloof bezig is. En daardoor ook veel vaker in een crisis zit. Denk ik.

Ja die katholieken zijn veel te slap als het over religie gaat. Met hun oeverloze genuanceer en begrip voor vanalles en nog wat zijn ze helemaal niet wervend. Gelukkig maar ;) één Marsipulami is wel genoeg. Ik denk dat je ook gelijk hebt over de noorderlingen, het protestantisme heeft -net als de islam- de zaak teveel gerationaliseerd. Als je religie wil verklaren totdat het allemaal zo helder is als pompwater dan moet je beseffen dat pompwater maar weinig voedzaam is. Soep is veel lekkerder.

Je bedoelt barmhartigheid enzo? Volgens mij is dat iets wat in meer of mindere mate in ieder mens zit. En dat de een het duidt middels katholicisme en de ander middels protestantisme of humanisme. Ik zie in de klas al heel sterk dat sommige kinderen opvallend sociaal zijn. En die hebben dan nog geen enkel idee over levensovertuiging.

Nee, nee, barmhartigheid en mededogen is een geschenk van God. De atheïsten zullen dat soort dingen wel lippendienst bewijzen, maar als puntje bij paaltje komt geven ze afwezig. Hoeveel principieel vrijzinnig humanistische organisaties sturen vrijwilligers uit om mee te werken aan landbouwprojecten in centraal afrika bv? Hoeveel huizen voor de opvang van daklozen bestaan er die gedragen worden door vrijzinnige humanisten ? Er bestaat gewoon een objectief statistisch verband tussen atheïsme en een gebrekkig vermogen tot mededogen en belangloze inzet voor maatschappelijk zwakkeren.


En Marokkaan? Het moet niet gekker worden...

Tomas
02-06-03, 23:12
Geplaatst door Marsipulami


Quote nou 's normaal, man! Je lijkt wel een ron met je kleurtjes.

Verders ben ik het natuurlijk volstrekt met je oneens, maar dat is evident.

Marsipulami
02-06-03, 23:15
Geplaatst door Tomas
Verders ben ik het natuurlijk volstrekt met je oneens, maar dat is evident.

Gelukkig maar :fpiraat:

Marsipulami
02-06-03, 23:20
Geplaatst door Tomas
Neem die ultra-rechtse standpunten op etisch gebied nog 's goed onder de loep, zou ik zeggen.

Want daar rommelt het volgens mij wel een beetje bij jou.

Katholieken leggen klemtoon op etisch conservatieve standpunten net zoals moslims het dragen van een sluier beklemtonen. Het is een kwestie van de eigen religieuze identiteit te affirmeren in een samenleving die ondermijnd wordt door de zielloosheid van atheïstische pseudo-humanisten.

Tomas
03-06-03, 10:53
Geplaatst door Marsipulami
Katholieken leggen klemtoon op etisch conservatieve standpunten net zoals moslims het dragen van een sluier beklemtonen. Het is een kwestie van de eigen religieuze identiteit te affirmeren in een samenleving die ondermijnd wordt door de zielloosheid van atheïstische pseudo-humanisten.

Ja.. ja... Zalwel.

Ik zal je nog wat meer inzicht proberen te geven in de NL-situatie mbt religieusonderwijs. Nou ja, dit is natuurlijk wel alleen gebaseerd op mijn
persoonlijke ervaringen in een beperkte regio. Maar goed, voor wat het waard is:

In onze buurt zijn 2 lagere scholen. De een openbaar de andere Katholiek. De openbare school is tot nu toe een randgeval van een zogenaamde zwarte-school geweest. En wordt binnenkort een duidelijke islamitische school. De Katholieke school is hoofdzakelijk wit. Het percentage van de kinderen dat de communie doet ligt zo rond de 5 a 7 procent. Van deze katholieke school gaan verreweg de meeste kinderen, en dan vooral de kinderen van bovenmodel inkomens naar de enige protestant-christelijke middelbare schoool. En maar een heel klein deel, naar de veel te liberale Katholieke middelbareschool. Deze katholieke school heeft een veel te zwak selectie beleid. Sterker nog: ze accepteren iedereen die volgens de officiele toelatingstest voldoende scoort. De protestant-chriostelijke school benadrukt vooral hun strenge normen en waarden beleid, de regels en de handhaving daarvan en doet nagenoeg niks aan het helpen van kinderen met een leerstoornis zoals dyslectie of adhd. De katholieke school benadrukt vooral het welzijn van het kind en de ontplooiing van de mogelijkheden en heeft juist allerlei voorzieningen getroffen voor kinderen met een leerstoornis.

Kortom de religieuze stroming doet absoluut niet ter zake. Het wordt ongeacht de stroming gebruikt om een elitaire sfeer te creeren. De ene keer is het Katholiek de andere keer is het protestant. Dat maakt dus helemaal niks uit.

Marsipulami
03-06-03, 15:09
Geplaatst door Tomas
Ja.. ja... Zalwel.

Ik zal je nog wat meer inzicht proberen te geven in de NL-situatie mbt religieusonderwijs. Nou ja, dit is natuurlijk wel alleen gebaseerd op mijn
persoonlijke ervaringen in een beperkte regio. Maar goed, voor wat het waard is:

In onze buurt zijn 2 lagere scholen. De een openbaar de andere Katholiek. De openbare school is tot nu toe een randgeval van een zogenaamde zwarte-school geweest. En wordt binnenkort een duidelijke islamitische school. De Katholieke school is hoofdzakelijk wit. Het percentage van de kinderen dat de communie doet ligt zo rond de 5 a 7 procent. Van deze katholieke school gaan verreweg de meeste kinderen, en dan vooral de kinderen van bovenmodel inkomens naar de enige protestant-christelijke middelbare schoool. En maar een heel klein deel, naar de veel te liberale Katholieke middelbareschool. Deze katholieke school heeft een veel te zwak selectie beleid. Sterker nog: ze accepteren iedereen die volgens de officiele toelatingstest voldoende scoort. De protestant-chriostelijke school benadrukt vooral hun strenge normen en waarden beleid, de regels en de handhaving daarvan en doet nagenoeg niks aan het helpen van kinderen met een leerstoornis zoals dyslectie of adhd. De katholieke school benadrukt vooral het welzijn van het kind en de ontplooiing van de mogelijkheden en heeft juist allerlei voorzieningen getroffen voor kinderen met een leerstoornis.

Kortom de religieuze stroming doet absoluut niet ter zake. Het wordt ongeacht de stroming gebruikt om een elitaire sfeer te creeren. De ene keer is het Katholiek de andere keer is het protestant. Dat maakt dus helemaal niks uit.

Nou de katholieken komen er hier dan toch niet slecht uit. Ze staan open voor iedereen met een bijzondere aandacht voor zwakke leerlingen. Zo hoort het ook.

Protestantse scholen bestaan er bij ons nauwelijks, alleen een paar en die hebben een quasi sectarische ingesteldheid.

Het is nu alleen nog wachten op voldoende degelijke islamitische scholen, nadien kunnen we het openbaar onderwijs opdoeken.

Tomas
03-06-03, 15:27
Geplaatst door Marsipulami
Nou de katholieken komen er hier dan toch niet slecht uit. Ze staan open voor iedereen met een bijzondere aandacht voor zwakke leerlingen. Zo hoort het ook.

behalve dan de lagere school. Zelf vind ik de openbare school het meest sympathiek overkomen, maar da's nauwelijks meetbaar en natuurlijk 100% subjectief.


Het is nu alleen nog wachten op voldoende degelijke islamitische scholen, nadien kunnen we het openbaar onderwijs opdoeken.

Ja.

Maar toch. Ik denk dat er dan wel weer een andere basis voor elitairbeleid wordt gevonden. De mens is creatief...

Marsipulami
03-06-03, 15:41
Geplaatst door Tomas
Maar toch. Ik denk dat er dan wel weer een andere basis voor elitairbeleid wordt gevonden. De mens is creatief...

Elitescholen hebben ook iets positiefs. Ze halen het beste uit de kinderen door hoge eisen te stellen. Als die kinderen dat aankunnen is daar niks mis mee. Openbare scholen werken vaak te nivellerend en dat is fnuikend voor de talenten van sommige leerlingen. Het loopt pas fout als men niet naar goede oplossingen wil zoeken voor zwakkere leerlingen. Doorverwijzen naar een andere studierichting of een andere school is niet noodzakelijk slecht. Hoe groter de diversiteit in het onderwijs hoe groter de kans dat een school precies aansluit bij de mogelijkheden en talenten van een bepaalde leerling. Zolang het belang van het kind centraal staat is alles ok.

Tomas
03-06-03, 16:10
Geplaatst door Marsipulami
Elitescholen hebben ook iets positiefs.

Jawel, maar je hebt op 2 manieren een elite school denk ik. Je hebt de school met hoge eisen die het beste uit je kind willen halen en je hebt de school met vage toelatingscriteria waardoor de school alleen een bepaald millieu vertegenwoordigd: Blank en bovenmodaal bijvoorbeeld.

Die eerste kan ik wel waarderen. Niet iedereen is nu eenmaal gelijk en nivelering hou ik ook niet van. Maar die laatste staat me wel tegen.

Marsipulami
03-06-03, 17:28
Geplaatst door Tomas
Jawel, maar je hebt op 2 manieren een elite school denk ik. Je hebt de school met hoge eisen die het beste uit je kind willen halen en je hebt de school met vage toelatingscriteria waardoor de school alleen een bepaald millieu vertegenwoordigd: Blank en bovenmodaal bijvoorbeeld.

Die eerste kan ik wel waarderen. Niet iedereen is nu eenmaal gelijk en nivelering hou ik ook niet van. Maar die laatste staat me wel tegen.

Nou, dan... euhm.. zijn we het met elkaar eens :fpiraat:

Tomas
03-06-03, 19:04
Geplaatst door Marsipulami
Nou, dan... euhm.. zijn we het met elkaar eens :fpiraat:

Misschien als we er langer en dieper over doorgaan dat we het niet meer eens zijn.

Daar hoop ik dan maar op.