PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL-NL wil boycot van Israël



Grietje
02-06-03, 23:30
AEL-NL wil boycot van Israël
Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi


WAGENINGEN - De Nederlandse tak van de Arabisch-Europese Liga (AEL-NL) roept Nederlanders op tot een boycot van Israël en Israëlische producten. Ook pleit zij voor een drastische verscherping van het Nederlandse alcohol- en drugsbeleid.

AEL-NL deed zijn oproep tijdens het oprichtingscongres dit weekeinde in Wageningen. Ongeveer zestig voornamelijk jonge moslims scherpten het partijprogramma van AEL-NL nog eens flink aan. Als het aan AEL-NL ligt komt er 'een algehele boycot op de Zionistische entiteit'. Het partijbestuur vergelijkt deze boycot tegen Israël met die tegen Zuid-Afrika ten tijde van het apartheidsregime.

Daarnaast zal AEL-NL er voor ijveren dat islamitische feestdagen verplichte vrije dagen worden. Ook wil de partij dat de onderwijsinspectie gaat toezien op discriminerend en racistisch gedrag van leraren.

Tijdens het tweedaags congres werd de Belgische leider Dyab Abou Jahjah als waarnemend voorzitter van AEL-NL gekozen. Abou Jahjah zal in elk geval tot dit najaar in het bestuur zitten. Daarna moet een Nederlandse voorzitter de partij gaan leiden.

Volgens Abou Jahjah hebben zich tijdens het congres al enkele 'interessante' kandidaten gemeld. Bestuurslid Jamil Jawad spreekt van 'enkele jonge, ruwe diamanten die nog enige begeleiding behoeven'. Beiden benadrukten dat AEL-NL niet langer de wens koestert om per se een bekend persoon als voorzitter te benoemen.

Zoals verwacht kregen interim-bestuursleden Jamil Jawad, Abderrahim Achamrouk en Naïma Elmaslouhi de steun van de aanwezige AEL-afgevaardigden. Opvallend was de benoeming van Nabil Marmouch. De interim-bestuurder zit al bijna twee weken in voorlopige hechtenis op verdenking van afpersing en diefstal met geweld.

Volgens Abou Jahjah is nog niet gebleken dat Marmouch schuldig is aan het hem ten laste gelegde. 'Voor ons blijft hij dus onschuldig.' Mocht blijken dat Marmouch schuldig is, zal dit geen consequenties hebben voor diens positie als bestuurslid.

Abou Jahjah: 'Zijn criminele activiteiten dateren van de tijd voor hij lid werd van de AEL. Door zijn lidmaatschap toont hij aan voor een ander leven te hebben gekozen. Wij geloven in een tweede kans voor moslims.'

De waarnemend voorzitter benadrukte dat AEL-NL de komende tijd actief leden gaat werven. Of de partij zich ook zal inschrijven voor verkiezingen, beslist zij pas volgend jaar.

Abou Jahjah: 'De verkiezingen in 2006 zijn een reële optie. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om als AEL-NL aan de Europese verkiezingen in 2004 deel te nemen.'

Niettemin wees Abou Jahjah erop dat de politieke aspiraties van AEL-NL nu van secundair belang zijn.

Grietje
02-06-03, 23:34
Afgelopen weekend heeft AEL-NL haar eerste congres gehouden. Dit congres heeft geresulteerd in het vastleggen van het AEL-NL politieke programma, een verhelderde ideologie en een verkozen bestuur.

In het concept-programma zijn hier en daar enkele verscherpingen en nuanceringen doorgevoerd. Enkele voorbeelden van aanpassingen:

het Nederlands drugsbeleid afstemmen op het Europees drugsbeleid en het verdriedubbelen van de accijnzen op alcohol

inspectie naar de verwachtingen van leraren van hun leerlingen

islamitische feestdagen wettelijk opneembaar als vrije dag ipv nationale feestdagen

tot slot een oproep aan de Nederlandse overheid om de zionistisch entiteit te boycotten. Burgers kunnen dit al doen door producten te boycotten voor een lijst zie BoycottIsraeliGoods.

De aanpassingen die aangenomen zijn door het congres zullen worden toegevoegd aan de tekst en daarmee wordt het AEL-NL programma definitief. Binnenkort kunt u het programma lezen op de vernieuwde www.ael.nl.

Het AEL-NL bestuur is gekozen door het congres. In het dagelijks bestuur van AEL-NL gaan plaatsnemen:

Dyab Abou Jahjah als waarnemend voorzitter
Naima Elmaslouhi als vice-voorzitter
Jamil Jawad als verantwoordelijke voor het politieke beleid van AEL-NL
Abderrahim Achamrouk als verantwoordelijke voor de organisatie en
Nabil Marmouch als verantwoordelijke voor de externe organisatie.
Het congres was duidelijk van mening dat broeder Nabil niet bij voorbaat veroordeeld mag worden. Bovendien gaat het om zaken die spelen voor hij lid is geworden van AEL. AEL is zich in het algemeen bewust van processen van uitsluiting onder jongeren en wil deze belangrijke doelgroep zeker ook niet nog eens van AEL uitsluiten.

Het bestuur heeft haar visie op de relatie tussen islam en nationalisme verhelderd en ook aangegeven hoe zij het islamitisch bestel gekenmerkt door de sjaria ziet. Belangrijk kanttekening daarbij is dat godsdienstdwang wordt afgewezen en pluralisme het uitgangspunt is. De AEL wil dat deze pluraliteit ook wordt erkend in het kader van de multiculturele samenleving die Europa is geworden.
De AEL-NL zal zich inzetten voor een multiculturele samenleving in Nederland in de volle betekenis van deze woorden.


AEL-NL zal haar optredens in de media voorlopig beperkt houden. AEL-NL zal zich concentreren op het ontplooien van haar activiteiten en aanwezig zijn voor haar doelgroep en achterban. Het congres heeft ter oriëntatie een kritische dialoog gevoerd met vertegenwoordigers van de overheid en welzijnswerk over het beleid dat zich steeds meer richt op assimilatie, de tekortschietende toegang tot de gezondheidszorg, jongerenwerk en vrouwenparticipatie.

Voor AEL-NL is het oprichtingscongres een succes geweest. Het stemt ons positief en uitermate optimistisch over de toekomst van de AEL-NL.

Van deze gelegenheid willen wij gebruik maken om alle broeders en zusters die hebben meegewerkt aan het congres van AEL-NL van afgelopen weekend hartelijk bedanken voor hun inzet.

Bestuur AEL-NL.

medemens
03-06-03, 10:59
wat een idioterie!!! Waarom moet de alcohol-accijns omhoog? Zijn daar redenen voor genoemd? En voor islamitische feestdagen vrije dagen weggeven, wie gaat dat betalen? Of gaan de islamitische werknemers dan op westerse feestdagen werken? Lijkt me niet praktisch.

Grietje
03-06-03, 11:00
Geplaatst door medemens
wat een idioterie!!!

Daar kun je voor geband worden. Beware!

jaja
03-06-03, 11:13
Geplaatst door medemens
wat een idioterie!!! Waarom moet de alcohol-accijns omhoog? Zijn daar redenen voor genoemd? En voor islamitische feestdagen vrije dagen weggeven, wie gaat dat betalen? Of gaan de islamitische werknemers dan op westerse feestdagen werken? Lijkt me niet praktisch. even goed lezen wat er staat. De islamitische feestdagen worden GEEN nationale feestdagen, maar moslims zouden het recht moeten hebben om op nationale feestdagen door te werken en in plaats daarvan op een islamitische feestdag vrij te nemen. (In het eerste ontwerp stond het suikerfeest als nationale feestdag) Daar zitten veel haken en ogen aan, maar als we richting een 24-uurs economie gaan, zou het niet in alle gevallen onmogelijk zijn. Maar bijvoorbeeld een moslim leraar kan wel op tweede paasdag willen lesgeven, maar dat lukt toch niet ....

Het alcohol-accijns mag van mij best omhoog ... al die ziektekosten van overdadig alcoholgebruik kunnen zo betaald worden ... (Ik drink toch geen alcohol.. :blij: )

Tomas
03-06-03, 11:22
Dienna,

Nu het toch weer over de zionistische-entiteit gaat bedenk ik me dat ik van jou net voor dat die vorige thread van Grietje werd verwijderd een antwoord zag staan... Kan je die nog 's plaatsen, want ik heb hem niet gelezen.

Grietje,

Waarom was je nou geband tot 10 juni?

Grietje
03-06-03, 11:27
Geplaatst door Tomas
Dienna,

Nu het toch weer over de zionistische-entiteit gaat bedenk ik me dat ik van jou net voor dat die vorige thread van Grietje werd verwijderd een antwoord zag staan... Kan je die nog 's plaatsen, want ik heb hem niet gelezen.

Grietje,

Waarom was je nou geband tot 10 juni?

Ik ben niet geband, jij kat! Ik begrijp ook niet waarom al mijn berichten werden verwijderd. Must have said something wrong.

Tomas
03-06-03, 11:34
Geplaatst door jaja

Het alcohol-accijns mag van mij best omhoog ... al die ziektekosten van overdadig alcoholgebruik kunnen zo betaald worden ...

Je zou dan een soort exponentiele belasting moeten heffen, want matig alcohol gebruik is juist gezond. Mijn schoonvader is er best wel oud mee geworden, terwijl de doktoren z'n hart allang hadden opgegeven. Zijn broers ter vergelijking zijn dan ook allemaal jong gestorven omdat ze alcohol slecht vonden.

maar ja, hoe doe je dat?


(Ik drink toch geen alcohol.. :blij: )

Dat verklaart best wel veel.

Grietje,

En je weet niet wat?

Canaris
03-06-03, 11:35
Nee , een probaat middel om je post te laten zien verdwijnen is Mattie er in de diskussie bij te trekken.

wanneer deze dan ziet, dat de diskussie niet zo loopt als hij had voorzien

Abra Cadabra

En weg is je post