PDA

Bekijk Volledige Versie : Imazighen in Marokko dienen een aanklacht in tegen de directeuren van de staatstelevi



Grietje
03-06-03, 11:56
Imazighen in Marokko dienen een aanklacht in tegen de directeuren van de staatstelevisie stations 2M en RTM voor het uitsluiten van het Tamazight uit de programmering.

-
Bij de twee Marokkaanse televisie kanalen 2M en RTM wordt het Tamazight praktisch uitgesloten. Sterker nog, er is gewoonweg geen plaats daarvoor in de Marokkaanse Media.

Wij, Marokkaanse Amazigh burgers en belastingbetalers, die bijdragen aan de financiering van deze twee kanalen en de daarbij behorende radio stations, achten daarom de directeuren schuldig aan het minachten van de meerderheid van de bevolking die van Amazigh afkomst is..

In tegenstelling tot het Arabisch en het Frans, wordt het Tamazight doelbewust uitgesloten van de media. Ondanks onze talloze protestacties tegen deze raciale discriminatie, is de situatie alleen maar erger geworden.

Advocaten:
Mr. Ahmed Arehmouch
Mr. Hassan id Belkacem
(....en anderen)

Klacht:
- Misbruik van macht en het openbaareigendom,
- verraad en misbruik van het vertrouwen
- Raciale discriminatie.

Wij verzoeken iedereen om een steentje bij te dragen door de petitie te tekenen:

Ik steun de actie en teken de petitie, en hoop daarmee een bijdrage te leveren aan de promotie en de ontwikkeling van de Amazigh taal en cultuur.

Informatie:
Zaid ouchna, Goulmima, Marokko E-mail: [email protected]

www.abin.nu

NIS
03-06-03, 22:33
Heb jij wel eens tv gekeken? Ik heb met mijn eigen ogen een serie in het Berbers gezien. Heb met mijn eigen ogen journaals in het berbers gezien.. Elke dag worden journaals vertoond in verschillende berbertalen. Zelfs Nederland zou het niet in haar hoofd halen om na het acht uur journaal nog eens een journaal in het Limburgs, Fries etc te vertonen. Je weet niet hoe progressief Marokko op dit gebied is..

Marokko laat iedereen doen en laten wat hij/zij wil. Marokko is zelfs in Casablanca slachtoffer geworden van haar eigen vrijheid, die ze haar volk geeft.

Grietje, ik word een beetje misselijk van jou bewering. Ik proef onrust, die je wilt stoken. Ik proef de zoveelste Berber extremist.. Waarom heb je het over Imazighen. Spreek voor je eigen zieke soort en laat de normale trotse Marokkanen uit je verhaal, ok?

Allah El Watan El Malik!

Grietje
03-06-03, 22:39
Geplaatst door NIS
Heb jij wel eens tv gekeken? Ik heb met mijn eigen ogen een serie in het Berbers gezien. Heb met mijn eigen ogen journaals in het berbers gezien.. Elke dag worden journaals vertoond in verschillende berbertalen. Zelfs Nederland zou het niet in haar hoofd halen om na het acht uur journaal nog eens een journaal in het Limburgs, Fries etc te vertonen. Je weet niet hoe progressief Marokko op dit gebied is..

Marokko laat iedereen doen en laten wat hij/zij wil. Marokko is zelfs in Casablanca slachtoffer geworden van haar eigen vrijheid, die ze haar volk geeft.

Grietje, ik word een beetje misselijk van jou bewering. Ik proef onrust, die je wilt stoken. Ik proef de zoveelste Berber extremist.. Waarom heb je het over Imazighen. Spreek voor je eigen zieke soort en laat de normale trotse Marokkanen uit je verhaal, ok?

Allah El Watan El Malik!

Sorry, ik heb dit bericht letterlijk overgenomen van een andere site. Het spijt me voor je als je hier onrustig van wordt.

MocroStyle
03-06-03, 22:43
Geplaatst door Grietje
Imazighen in Marokko dienen een aanklacht in tegen de directeuren van de staatstelevisie stations 2M en RTM voor het uitsluiten van het Tamazight uit de programmering.

-
Bij de twee Marokkaanse televisie kanalen 2M en RTM wordt het Tamazight praktisch uitgesloten. Sterker nog, er is gewoonweg geen plaats daarvoor in de Marokkaanse Media.

Wij, Marokkaanse Amazigh burgers en belastingbetalers, die bijdragen aan de financiering van deze twee kanalen en de daarbij behorende radio stations, achten daarom de directeuren schuldig aan het minachten van de meerderheid van de bevolking die van Amazigh afkomst is..

In tegenstelling tot het Arabisch en het Frans, wordt het Tamazight doelbewust uitgesloten van de media. Ondanks onze talloze protestacties tegen deze raciale discriminatie, is de situatie alleen maar erger geworden.

Advocaten:
Mr. Ahmed Arehmouch
Mr. Hassan id Belkacem
(....en anderen)

Klacht:
- Misbruik van macht en het openbaareigendom,
- verraad en misbruik van het vertrouwen
- Raciale discriminatie.

Wij verzoeken iedereen om een steentje bij te dragen door de petitie te tekenen:

Ik steun de actie en teken de petitie, en hoop daarmee een bijdrage te leveren aan de promotie en de ontwikkeling van de Amazigh taal en cultuur.

Informatie:
Zaid ouchna, Goulmima, Marokko E-mail: [email protected]

www.abin.nu

Aldus de "trotse Amazigh" die zijn geboorteplaats heeft verruild voor Nederland. Hoe serieus moeten we Amazigh nationalisten nemen?

Grietje
03-06-03, 22:47
Geplaatst door MocroStyle
Aldus de "trotse Amazigh" die zijn geboorteplaats heeft verruild voor Nederland. Hoe serieus moeten we Amazigh nationalisten nemen?

De vraag stellen is um....afijn, je weet wel.

moenna
03-06-03, 23:19
Die radicale Imazighen in Marokko zijn te vergelijken met de joden in Nederland...Om het minst geringste (vaak zelfs onterecht) lopen ze al moord en brand te schreeuwen..

Nis heeft hier gelijk...er wordt zeker wel een journaal in het tmazight uitgezonden...al versta ik er geen hout van want de dialecten die Imazighen rijk zijn :auw2: ..

Grietje
03-06-03, 23:24
Geplaatst door moenna
Die radicale Imazighen in Marokko zijn te vergelijken met de joden in Nederland...Om het minst geringste (vaak zelfs onterecht) lopen ze al moord en brand te schreeuwen..

Nis heeft hier gelijk...er wordt zeker wel een journaal in het tmazight uitgezonden...al versta ik er geen hout van want de dialecten die Imazighen rijk zijn :auw2: ..

Een journaal dat bijna de helft van de bevolking niet kan begrijpen.... En waarom moet je de joden er weer bijhalen om je punt te maken?

Puk
03-06-03, 23:32
Geplaatst door Grietje
Een journaal dat bijna de helft van de bevolking niet kan begrijpen.... En waarom moet je de joden er weer bijhalen om je punt te maken?

Temeer daar er in Nederland helemaal geen journaals in het Jiddisch zijn en ik ze daar ook niet om hoor vragen!

Grietje
03-06-03, 23:35
Geplaatst door Puk
Temeer daar er in Nederland helemaal geen journaals in het Jiddisch zijn en ik ze daar ook niet om hoor vragen!

Omdat niet 40% van het Ned. volk joods is.

Puk
03-06-03, 23:36
Geplaatst door Grietje
Omdat niet 40% van het Ned. volk joods is.

Dan is die vergelijking met Joden helemaal idioot!

Grietje
03-06-03, 23:41
Geplaatst door Puk
Dan is die vergelijking met Joden helemaal idioot!

Ach so!.....

moenna
03-06-03, 23:52
Geplaatst door Grietje
Een journaal dat bijna de helft van de bevolking niet kan begrijpen.... En waarom moet je de joden er weer bijhalen om je punt te maken?

Oh mijn god! Het ging mij om de lange tenen van beide volkeren. Je weet wel die extreme overgevoeligheid over alles wat maar enigszins te maken heeft met hun id...(het ging dus niet zozeer om de vertalingen) Misschien dat je de volgende keer iets verder wil kijken;), voordat je reageert.

En daarbij haal ik er iedereen bij die ik er bij wil halen. Hier de Joden, en de volgende keer misschien een andere volk ter vergelijking.
Ik houd nu eenmaal van normeringen...

Grietje
03-06-03, 23:59
Geplaatst door moenna
Oh mijn god! Het ging mij om de lange tenen van beide volkeren. Je weet wel die extreme overgevoeligheid over alles wat maar enigszins te maken heeft met hun id...(het ging dus niet zozeer om de vertalingen) Misschien dat je de volgende keer iets verder wil kijken;), voordat je reageert.

En daarbij haal ik er iedereen bij die ik er bij wil halen. Hier de Joden, en de volgende keer misschien een andere volk ter vergelijking.
Ik houd nu eenmaal van normeringen...

je vergelijking met joden gaat nog steeds niet op, hoor. ik weet niet, waarschijnlijk heb je het niet zo op joden. Er is helemaal niet sprake van extreeme gevoeligheid bij de Imazighen. Eerder van extreme ongevoeligheid bij de Arabieren.

Je vergelijkt maar met wie je wil. Een simplist neemt toch niet zo nauw met "normeringen."

moenna
04-06-03, 00:14
Geplaatst door Grietje
je vergelijking met joden gaat nog steeds niet op, hoor. ik weet niet, waarschijnlijk heb je het niet zo op joden. Er is helemaal niet sprake van extreeme gevoeligheid bij de Imazighen. Eerder van extreme ongevoeligheid bij de Arabieren.

Je vergelijkt maar met wie je wil. Een simplist neemt toch niet zo nauw met "normeringen."

Die vergelijking gaat echt wel op. Noem maar eens zes miljoen en je krijgt alle organisaties, stichtingen, en verenigingen op je dak.

Hetzelfde bij sommige Imazighen. Alles wat er mis gaat wordt afgedaan als racisme vanuit de Arabieren. Er heerst nu eenmaal onrecht in Marokko, en dat heeft niets te maken met de Amazigh-identiteit.

Ik pleit overigens niet het hele staatsbeleid vrij. Ik ben niet blind, en ik zie ook dat het Noorden en het Zuiden systematisch achtergesteld zijn. Maar ik zie ook dat er veranderingen onderweg zijn. Voordat zo'n proces geimplementeerd is en zijn vruchten afwerpt zijn we wel wat jaartjes verder. Geduld is hier dus ook van belang.

Pytaghoras
04-06-03, 01:03
Om de ware aarde van sommigen te achterhalen, hoef je alleen een paar feiten te noemen. Maroc.nl stinkt van de Arabische nationalisten. Je hoef alleen het woord "Amazigh" te noemen en je wordt van alles beschuldigd.

Een enorme behoefte heb nu wel, om het een en ander kwijt te raken. En ik heb besloten dat dit de uitstekende uitlaatlklep is om mijn ongenoegen en irritaties uit te smijten. Geduld en zwijgen is een schone zaak wordt er beweerd. Jammer, dan want ik ben niet van plan om van mijn hart een moordkuil te maken.

Laten we a. u. b die ooglkleppen afdoen en verder kijken dan ons neus lang is. Het Amazigh bestaan in Marokko is een feit. Het is een feit dat Imazighen steeds bewuster worden van hun cultuur en identiteit. Neem een kijkje in de geschiedenis van Marokko, dan zul je zien hoeveel invloeden er geweest zijn. Het is wel bekend dat Imazighen vele invloeden van buiten hebben gehad, desondanks hebben ze altijd hun cultuur en gewoontes weten te verdedigen en te behouden. Zelfs als er misbuik wordt gemaakt van het geloof door sommige Arabische nationalisten.

Tamazight keert uiteindelijk hoe dan ook volledig terug!

NIS
04-06-03, 09:25
Geplaatst door Pytaghoras
Om de ware aarde van sommigen te achterhalen, hoef je alleen een paar feiten te noemen. Maroc.nl stinkt van de Arabische nationalisten. Je hoef alleen het woord "Amazigh" te noemen en je wordt van alles beschuldigd.

Een enorme behoefte heb nu wel, om het een en ander kwijt te raken. En ik heb besloten dat dit de uitstekende uitlaatlklep is om mijn ongenoegen en irritaties uit te smijten. Geduld en zwijgen is een schone zaak wordt er beweerd. Jammer, dan want ik ben niet van plan om van mijn hart een moordkuil te maken.

Laten we a. u. b die ooglkleppen afdoen en verder kijken dan ons neus lang is. Het Amazigh bestaan in Marokko is een feit. Het is een feit dat Imazighen steeds bewuster worden van hun cultuur en identiteit. Neem een kijkje in de geschiedenis van Marokko, dan zul je zien hoeveel invloeden er geweest zijn. Het is wel bekend dat Imazighen vele invloeden van buiten hebben gehad, desondanks hebben ze altijd hun cultuur en gewoontes weten te verdedigen en te behouden. Zelfs als er misbuik wordt gemaakt van het geloof door sommige Arabische nationalisten.

Tamazight keert uiteindelijk hoe dan ook volledig terug!


Wij zijn met z'n alle trots op alle Marokkanen en dat mis ik bij sommige onruststokers. Ik ben zelf helemaal gek van de Berbertraditie's en de muziek die ze voortbrengen. In Marokko heb je op de radio een zender met alleen Slouh Muziek. Daarnaast al die aparte dingetjes, die ze op hun eigen manier doen. Heel Marokko is trots op haar variatie's. Van Noord tot Zuid en van Oost tot het Westen. Op TV wordt ruim aandacht aan dit soort zaken gegeven. Marokko is geen Marokko meer zonder Berbers of andersom. Als sommige Imazighen nu ook zo dachten, dan was er absoluut geen probleem. Helaas proef ik hele andere zaken bij deze lieden. Het zijn altijd die extreme Imazighen, die dit soort Artikelen plaatsen of een onruststoker van buitenaf (een belanda ofzo).

Respect!

moenna
04-06-03, 11:05
Geplaatst door NIS
Wij zijn met z'n alle trots op alle Marokkanen en dat mis ik bij sommige onruststokers. Ik ben zelf helemaal gek van de Berbertraditie's en de muziek die ze voortbrengen. In Marokko heb je op de radio een zender met alleen Slouh Muziek. Daarnaast al die aparte dingetjes, die ze op hun eigen manier doen. Heel Marokko is trots op haar variatie's. Van Noord tot Zuid en van Oost tot het Westen. Op TV wordt ruim aandacht aan dit soort zaken gegeven. Marokko is geen Marokko meer zonder Berbers of andersom. Als sommige Imazighen nu ook zo dachten, dan was er absoluut geen probleem. Helaas proef ik hele andere zaken bij deze lieden. Het zijn altijd die extreme Imazighen, die dit soort Artikelen plaatsen of een onruststoker van buitenaf (een belanda ofzo).

Respect!

Juist!

Ik heb het dan ook over een relatief klein groepje onder de Imazighen. Je weet wel die mensen die een onafhankelijke staat willen, genaamd Tamazagha. Tamazahga beperkt zich dan niet alleen tot de Marokkaanse grenzen, maar grote delen van Kabylie(ligt in Algerije), Mauritanie, en Tunesie willen ze er ook eventjes bij hebben:wow:.
Ja hallo, united we stand! Marokko voor allen!

Pythagoras, ik begrijp je frustraties, en geloof me die heb ik ook. Maar ik weet waar ik de grens moet trekken. Natuurlijk moet er nog van alles gebeuren, maar om dan alle onrecht, onderdrukking te noemen, gaat mij een beetje ver.

BiL@L
04-06-03, 12:57
Geplaatst door moenna
Juist!

Ik heb het dan ook over een relatief klein groepje onder de Imazighen. Je weet wel die mensen die een onafhankelijke staat willen, genaamd Tamazagha. Tamazahga beperkt zich dan niet alleen tot de Marokkaanse grenzen, maar grote delen van Kabylie(ligt in Algerije), Mauritanie, en Tunesie willen ze er ook eventjes bij hebben:wow:.
Ja hallo, united we stand! Marokko voor allen!

Pythagoras, ik begrijp je frustraties, en geloof me die heb ik ook. Maar ik weet waar ik de grens moet trekken. Natuurlijk moet er nog van alles gebeuren, maar om dan alle onrecht, onderdrukking te noemen, gaat mij een beetje ver.

Ik wil bloed zien...

:duivels:

Snake
04-06-03, 20:00
NIS,

Berbers zullen altijd blijven bestaan, we eisen gelijk rechten! En geen bullshit, jullie mogen al blij zijn met...........Neee, jullie mogen blij zijn dat Jullie met ons leven. We zijn er eerder dan jullie, dat weet je tog of nie? Maar ik zie jullie nie als bezetters, maar dan moeten jullie onze rechten en vrijheid nie ontkennen! Anders gaan we jullie met andere ogen kijken, voordat je eht weet heb je een grote chaos!

akram
04-06-03, 20:27
NUMIDIA!

NIS
04-06-03, 23:12
Geplaatst door Snake
NIS,

Berbers zullen altijd blijven bestaan, we eisen gelijk rechten! En geen bullshit, jullie mogen al blij zijn met...........Neee, jullie mogen blij zijn dat Jullie met ons leven. We zijn er eerder dan jullie, dat weet je tog of nie? Maar ik zie jullie nie als bezetters, maar dan moeten jullie onze rechten en vrijheid nie ontkennen! Anders gaan we jullie met andere ogen kijken, voordat je eht weet heb je een grote chaos!

Ik weet er alles van.. mijn voorouders hebben me gebracht waar ik nu ben en ben daar heel trots op. Misschien was ik anders een oliesheik geworden.. erg he!

Wie ontkent de vrijheid en rechten van de Marokkanen? De mensen, die beweren, dat er complotten bestaan, zien spoken. We leven allemaal samen met elkaar en moeten er het beste van maken. Laten we ons niet zo zwak opstellen, want Europa kan ons zo tegen elkaar opzetten.. Elk land, dat het slecht voor ons heeft, kan ons in een burgeroorlog dumpen. Het zal me niet verbazen, dat veel neppe artikelen over de Imazighen in Marokko door niet Marokkanen zijn geschreven.. Algerije is daar altijd heel erg mee bezig in het Zuiden.

Marokko doet het goed en haar burgers zijn trotse Marokkanen. je weet niet hoeveel andere landen met een jaloerse blik naar ons land kijken. Vooral andere Arabische landen.. Kom je iets te kort? Als jij iets te kort komt, komen wij het ook te kort. United we stand!

hemito
05-06-03, 00:17
Ik lees de berichten en zie hier mensen bepaalde conclusies zonder te weten waar ze het over hebben. Het gaat hier om de Amazigh organisaties die aangelsoten zijn op de Wereld Amazigh Congres die opkomen voor de RECHTEN, ja Rechten om het duidelijk te zijn. Het wil niet bij me opkomen hoe mensen deze actie als Extrimse zien. Het gaat hier om de belastingen die elke Marokkaan betaald waarmee de zendtijd wordt uitgezonden. De Imazighen Betalen belasting maar helaas krijgen ze hier weinig van terug op het gebied van de media.

Om de feiten op de volgorde te zetten wat betreft de radio en tv uitzendingen in Tamazght talen.

Rif kent:

5 min tv zendtijd per dag en 4 uur radio zendtijd voor ongeveer 5 miljoen Irifyen.

Atlas kent:
5 min tv zendtijd per dag en 4 uur radio zendtijd voor ongeveer 8 miljoen Ichalheyen.

Sous kent:
5 min tv zendtijd per dag en 4 uur radio zendtijd voor ongeveer 15 miljoen Isousyen.

In Nederland is voor de friezen zelfs tv zenders die alleen in friesland op de kabel te ontvangen zijn en meer dan 10 radio zenders.

Het is heel makkelijk de Imazighen betalen belasting en hebben recht om zendtijd in eigen taal, de Marokkaanse politiek moet er iets aan doen, het kan niet meer zo lang blijven. Mensen die beweren dat het goed gata in Marokko, weten niet eens waar ze het over hebben. Marokko is de afgelopen tien jaar achteruit gegaan wat betreft de werkgelegenheid, toerisme, en noem maar op, er is EEN groot groie in Marokko en dat is de Illiegale migratie. Voornamelijk uit de gebieden waar veel Imazighen wonen, Rif kent de hoogste migratieprecentage gezien de werkloosheid stijging in dit gebied.

Moena om Imazighen als Extrimesten te zien dan maak je hier een groot denkfout, Imazighen die voor hen eigen Rechten opkomen zijn alles behalve extrim. Maar de Arabische Nationalisten die een groot deel maken van de Marokkaanse overheid proberen telkens de Amazigh activisten zwaart te maken door ze extrimst te noemen, en leugens over deze mensen in het openbaar te maken, oa de voorbeeld die je noemt rondom Tamazgha, Geloof me er is nog geen 0.001% die dat idee wil bereiken. Maar het zijn puur leugens van fasictsiche politieke partijen die Arabische nAtionalisme in Marokko in hand willen houden.

Ik ken er duizende voorbeelden noemen waar ze Imazighen proberen onderuit te halen.

Voor de duidelijkheid de basisartikelen van de mensenrechten zijn de erkening van bevolkings identiteit, maar helaas is het NOG STEEDS niet het geval in Marokko, de Imazighen zijn nog steeds tweede rangsburgers zonder eigen identiteit binnen de MArokkaanse gemeenschap. Dus wie er nou Nationlistcshe extrimist zijn, ik denk dat het meer de Marokkaanse overheid in dit geval. Maar je bent vrij in je mening en Alleen ons probleem is geen mening maar een FEIT.

Groetjes Hemi

Grietje
05-06-03, 00:20
Geplaatst door hemito
Ik lees de berichten en zie hier mensen bepaalde conclusies zonder te weten waar ze het over hebben. Het gaat hier om de Amazigh organisaties die aangelsoten zijn op de Wereld Amazigh Congres die opkomen voor de RECHTEN, ja Rechten om het duidelijk te zijn. Het wil niet bij me opkomen hoe mensen deze actie als Extrimse zien. Het gaat hier om de belastingen die elke Marokkaan betaald waarmee de zendtijd wordt uitgezonden. De Imazighen Betalen belasting maar helaas krijgen ze hier weinig van terug op het gebied van de media.

Om de feiten op de volgorde te zetten wat betreft de radio en tv uitzendingen in Tamazght talen.

Rif kent:

5 min tv zendtijd per dag en 4 uur radio zendtijd voor ongeveer 5 miljoen Irifyen.

Atlas kent:
5 min tv zendtijd per dag en 4 uur radio zendtijd voor ongeveer 5 miljoen Ichalheyen.

Sous kent:
5 min tv zendtijd per dag en 4 uur radio zendtijd voor ongeveer 5 miljoen Isousyen.

In Nederland is voor de friezen zelfs tv zenders die alleen in friesland op de kabel te ontvangen zijn en meer dan 10 radio zenders.

Het is heel makkelijk de Imazighen betalen belasting en hebben recht om zendtijd in eigen taal, de Marokkaanse politiek moet er iets aan doen, het kan niet meer zo lang blijven. Mensen die beweren dat het goed gata in Marokko, weten niet eens waar ze het over hebben. Marokko is de afgelopen tien jaar achteruit gegaan wat betreft de werkgelegenheid, toerisme, en noem maar op, er is EEN groot groie in Marokko en dat is de Illiegale migratie. Voornamelijk uit de gebieden waar veel Imazighen wonen, Rif kent de hoogste migratieprecentage gezien de werkloosheid stijging in dit gebied.

Moena om Imazighen als Extrimesten te zien dan maak je hier een groot denkfout, Imazighen die voor hen eigen Rechten opkomen zijn alles behalve extrim. Maar de Arabische Nationalisten die een groot deel maken van de Marokkaanse overheid proberen telkens de Amazigh activisten zwaart te maken door ze extrimst te noemen, en leugens over deze mensen in het openbaar te maken, oa de voorbeeld die je noemt rondom Tamazgha, Geloof me er is nog geen 0.001% die dat idee wil bereiken. Maar het zijn puur leugens van fasictsiche politieke partijen die Arabische nAtionalisme in Marokko in hand willen houden.

Ik ken er duizende voorbeelden noemen waar ze Imazighen proberen onderuit te halen.

Voor de duidelijkheid de basisartikelen van de mensenrechten zijn de erkening van bevolkings identiteit, maar helaas is het NOG STEEDS niet het geval in Marokko, de Imazighen zijn nog steeds tweede rangsburgers zonder eigen identiteit binnen de MArokkaanse gemeenschap. Dus wie er nou Nationlistcshe extrimist zijn, ik denk dat het meer de Marokkaanse overheid in dit geval. Maar je bent vrij in je mening en Alleen ons probleem is geen mening maar een FEIT.

Groetjes Hemi

Well spoken!

tuig
05-06-03, 00:31
Geplaatst door moenna
Die radicale Imazighen in Marokko zijn te vergelijken met de joden in Nederland...Om het minst geringste (vaak zelfs onterecht) lopen ze al moord en brand te schreeuwen..

Nis heeft hier gelijk...er wordt zeker wel een journaal in het tmazight uitgezonden...al versta ik er geen hout van want de dialecten die Imazighen rijk zijn :auw2: ..


:laser: we moeten niet vergeten dat imazighen in de meerderheid zijn in marokko

moenna
05-06-03, 00:42
Geplaatst door hemito

Moena om Imazighen als Extrimesten te zien dan maak je hier een groot denkfout, Imazighen die voor hen eigen Rechten opkomen zijn alles behalve extrim. Maar de Arabische Nationalisten die een groot deel maken van de Marokkaanse overheid proberen telkens de Amazigh activisten zwaart te maken door ze extrimst te noemen, en leugens over deze mensen in het openbaar te maken, oa de voorbeeld die je noemt rondom Tamazgha, Geloof me er is nog geen 0.001% die dat idee wil bereiken. Maar het zijn puur leugens van fasictsiche politieke partijen die Arabische nAtionalisme in Marokko in hand willen houden.

[/B]

Beste Hemito, ten eerste nesh tekra3iesjt in hart en nier. Van Arabisch-nationalisme distantieer ik me evengoed. Ik verafschuw alles wat maar enigszins riekt naar extreem-nationalisme. Ik geloof in het wereldburgerschap in het breedste zin des woords. Maar dat sluit natuurlijk ook niet uit dat de verschillende culturen en volkeren zo goed mogelijk in stand moeten worden gehouden. Zo ook voor de Imazighen, het maakt in deze niet uit of ze nu in Marokko wonen of in Algerije. Zoals je al in mijn voorgaande berichten hebt kunnen lezen zie je ook dat ik erken dat de Imazighen stelselmatig onderdrukt en achtergesteld zijn, en dat ze nog lang niet dezelfde rechten genieten als die van de Arabische "elite", maar ik zie ook dat er positieve verschuivingen plaatsvinden in de Marokkaanse politiek. En inderdaad mede dankzij de inzet van de Amazigh-organisaties (nb. gevestigd buiten Marokko). Maar toch vind ik dat ze af en toe te vaak en te overdreven reageren, zeuren en zeiken.

Jij zegt hier zelf al dat het om een relatief klein groepje radicalen gaat, en daar ageer ik dan ook tegen. Zo'n klein groepje kan echt ongelooflijk veel nietszeggende kabaal maken, en daar distantieer ik me dan ook ten alle tijde van.

groet terug,
Moenna

Bilal: Revolution! :handbang:

NIS
05-06-03, 09:27
Geplaatst door hemito
Ik lees de berichten en zie hier mensen bepaalde conclusies zonder te weten waar ze het over hebben. Het gaat hier om de Amazigh organisaties die aangelsoten zijn op de Wereld Amazigh Congres die opkomen voor de RECHTEN, ja Rechten om het duidelijk te zijn. Het wil niet bij me opkomen hoe mensen deze actie als Extrimse zien. Het gaat hier om de belastingen die elke Marokkaan betaald waarmee de zendtijd wordt uitgezonden. De Imazighen Betalen belasting maar helaas krijgen ze hier weinig van terug op het gebied van de media.

Om de feiten op de volgorde te zetten wat betreft de radio en tv uitzendingen in Tamazght talen.

Rif kent:

5 min tv zendtijd per dag en 4 uur radio zendtijd voor ongeveer 5 miljoen Irifyen.

Atlas kent:
5 min tv zendtijd per dag en 4 uur radio zendtijd voor ongeveer 5 miljoen Ichalheyen.

Sous kent:
5 min tv zendtijd per dag en 4 uur radio zendtijd voor ongeveer 5 miljoen Isousyen.

In Nederland is voor de friezen zelfs tv zenders die alleen in friesland op de kabel te ontvangen zijn en meer dan 10 radio zenders.

Het is heel makkelijk de Imazighen betalen belasting en hebben recht om zendtijd in eigen taal, de Marokkaanse politiek moet er iets aan doen, het kan niet meer zo lang blijven. Mensen die beweren dat het goed gata in Marokko, weten niet eens waar ze het over hebben. Marokko is de afgelopen tien jaar achteruit gegaan wat betreft de werkgelegenheid, toerisme, en noem maar op, er is EEN groot groie in Marokko en dat is de Illiegale migratie. Voornamelijk uit de gebieden waar veel Imazighen wonen, Rif kent de hoogste migratieprecentage gezien de werkloosheid stijging in dit gebied.

Moena om Imazighen als Extrimesten te zien dan maak je hier een groot denkfout, Imazighen die voor hen eigen Rechten opkomen zijn alles behalve extrim. Maar de Arabische Nationalisten die een groot deel maken van de Marokkaanse overheid proberen telkens de Amazigh activisten zwaart te maken door ze extrimst te noemen, en leugens over deze mensen in het openbaar te maken, oa de voorbeeld die je noemt rondom Tamazgha, Geloof me er is nog geen 0.001% die dat idee wil bereiken. Maar het zijn puur leugens van fasictsiche politieke partijen die Arabische nAtionalisme in Marokko in hand willen houden.

Ik ken er duizende voorbeelden noemen waar ze Imazighen proberen onderuit te halen.

Voor de duidelijkheid de basisartikelen van de mensenrechten zijn de erkening van bevolkings identiteit, maar helaas is het NOG STEEDS niet het geval in Marokko, de Imazighen zijn nog steeds tweede rangsburgers zonder eigen identiteit binnen de MArokkaanse gemeenschap. Dus wie er nou Nationlistcshe extrimist zijn, ik denk dat het meer de Marokkaanse overheid in dit geval. Maar je bent vrij in je mening en Alleen ons probleem is geen mening maar een FEIT.

Groetjes Hemi

Jij haalt al de Imazighen in je verhaal alsof ze allemaal dezelfde doelstelling en missie hebben.. Sous, Atlas etc. Maar ik wil je eraan herinneren, dat ik dit soort geluiden vooral van Rif-organisatie's hoor. Van andere Berbergroeperingen hoor ik helemaal niks.. Het is handig om eens die organisatie's te analyseren en dan zul je achterkomen dat er vooral Rouaffa in zitten. Allemaal leuk die ongein over gelijke rechten enzo. Ik prik zo door die onzin.. Het wordt eens tijd voor de Riffie om eens zelf wat te ondernemen. Word een beetje ziek van mensen, die van de overheid alles verwachten. Misschien een teveeel VVD gedachte, maar kom uit je luie stoel en ga werken voor je toekomst. Geen Marokkaan, die je tegen houdt.. Kom aub niet met die onzin, dat je rechten worden afgenomen. Wake up!

Moenna is Tekel3iet en je merkt dus duidelijk, dat ze een hele andere visie heeft.

Je zegt, dat het noorden veel immigranten kent.. Klopt goed, maar diezelfde mensen zorgen ook voor problemen in Europa. Hier hebben ze alle vrijheid, die ze maar willen. Wat doen ze? Uitkering trekken en zo snel mogelijk in de WAO. Het zou je sieren als je het over de mentaliteit van sommige landgenoten hebt. Oh ja.. schoot me net binnen: Het zijn ook dezelfde mensen die hun kinderen thuis houden om niet naar school te gaan etc etc. Gelijke rechten? Yeah right!

Vraag aan je ouders en die zullen je alles vertellen. Zelfs het opzetten van een Moskee samen lukt ze hier niet. Ja, we willen een eigen Moskee laten ze de gemeentes vertellen. Krijgen ze een eigen Moskee en dan maken ze nog ruzie onder elkaar.. Hoop, dat dit verhaal heel bekend in de oren klinkt. Wil ook maar een voorbeeld noemen. Begin bij jezelf makker!

Trouwens, de meeste zijn heel cool.. heb het nu over de zieke geesten onder ons..

moenna
05-06-03, 11:37
Geplaatst door Grietje
Well spoken!

Jij bent nog wisselvalliger dan het weer hier.

Ik meen me nog prima te herinneren dat jij op WSDB een topic (met een of ander vaag artikel) opende waar jij juist indirect tegen deze verzetsgroeperingen was. Jij ging zelfs zo ver dat jij de Imazighen beschuldigde van geschiedvervalsing. Toen ik dat probeerde te weerleggen en opkwam voor de Rifopstand door o.a. een beknopte weergave met de feiten van het verhaal van El-Khattabi te geven, bleef jij nog bij je standpunt.

Mensen kunnen van standpunt veranderen, maar dan is er meestal slechts sprake van bijschavingen. Hoe jij van de ene uiterste naar de andere springt, spreekt boekdelen. Serieus en geloofwaardig, dacht het niet...

Grietje
05-06-03, 11:58
Geplaatst door moenna
Jij bent nog wisselvalliger dan het weer hier.

Ik meen me nog prima te herinneren dat jij op WSDB een topic (met een of ander vaag artikel) opende waar jij juist indirect tegen deze verzetsgroeperingen was. Jij ging zelfs zo ver dat jij de Imazighen beschuldigde van geschiedvervalsing. Toen ik dat probeerde te weerleggen en opkwam voor de Rifopstand door o.a. een beknopte weergave met de feiten van het verhaal van El-Khattabi te geven, bleef jij nog bij je standpunt.

Mensen kunnen van standpunt veranderen, maar dan is er meestal slechts sprake van bijschavingen. Hoe jij van de ene uiterste naar de andere springt, spreekt boekdelen. Serieus en geloofwaardig, dacht het niet...

Als jij je nog prima meent te herinneren dat ik een artikel opende waar ik indirect tegen deze verzetsgroeperingen was en de Imazighen beschuldigde van geschiedsvervalsingen, moet je je lasterlijke praatjes kracht bijzetten door letterlijk weer te geven wat ik dan geschreven had.

ps. kan me alleen vaag een topic herinneren waarin ik riffies een gebrek aan historische kennis verweet.

moenna
05-06-03, 12:31
Geplaatst door Grietje
Als jij je nog prima meent te herinneren dat ik een artikel opende waar ik indirect tegen deze verzetsgroeperingen was en de Imazighen beschuldigde van geschiedsvervalsingen, moet je je lasterlijke praatjes kracht bijzetten door letterlijk weer te geven wat ik dan geschreven had.

ps. kan me alleen vaag een topic herinneren waarin ik riffies een gebrek aan historische kennis verweet.

Jij weet dondersgoed waar ik het over heb, dus houd je niet van de domme. Er stond op zich niet verkeerds in de door jou geciteerde artikel. Pas in de daaropvolgende discussie werden jou standpunten duidelijker, en daar beschuldigde jij idd ook de Riffijnse jongeren van het gebrek aan historisch besef.

Weet je nog wat je zei over de Riffijnse collaborateurs die Khattabi geflasht hadden? Wat feitelijk dus op geschiedvervalsing neerkomt.

Aangezien jouw berichten gedelete zijn, bestaat de topic niet meer. Anders had ik de link echt wel geplaatst.

Grietje
05-06-03, 12:39
Geplaatst door moenna
Jij weet dondersgoed waar ik het over heb, dus houd je niet van de domme. Er stond op zich niet verkeerds in de door jou geciteerde artikel. Pas in de daaropvolgende discussie werden jou standpunten duidelijker, en daar beschuldigde jij idd ook de Riffijnse jongeren van het gebrek aan historisch besef.

Weet je nog wat je zei over de Riffijnse collaborateurs die Khattabi geflasht hadden? Wat feitelijk dus op geschiedvervalsing neerkomt.

Aangezien jouw berichten gedelete zijn, bestaat de topic niet meer. Anders had ik de link echt wel geplaatst.


lieverd, je raakt over je toeren. het woord collaborateurs heb ik nooit en te nimmer gebruikt. en als je het bewijs wilt hebben dat abdelkrim elkhattabi zelf zei dat zijn verzet mede is mislukt door de tegenwerking van de rwaffa dan schaf je het boek "Geschiedenis van Marokko" aan, geschreven door Herman Obdeijn en Paolo de Mass, uitgegeven door Bulaaq. Heb het boek hier nu niet liggen, maar zal het vandaag nog proberen over te tikken. Think before you act.

moenna
05-06-03, 13:15
Geplaatst door Grietje
lieverd, je raakt over je toeren.

Aaah wat lief, maar maak je vooral geen zorgen :blauwkus:. Als zoiets onbenulligs mij al op de kast zou krijgen, dan was ik allang rijp voor het Riagg.



het woord collaborateurs heb ik nooit en te nimmer gebruikt. en als je het bewijs wilt hebben dat abdelkrim elkhattabi zelf zei dat zijn verzet mede is mislukt door de tegenwerking van de rwaffa dan schaf je het boek "Geschiedenis van Marokko" aan, geschreven door Herman Obdeijn en Paolo de Mass, uitgegeven door Bulaaq. Heb het boek hier nu niet liggen, maar zal het vandaag nog proberen over te tikken. Think before you act. [/B]

Bespaar je de moeite. Dat boek (mooi en goed boek overigens)heb ik ook allang gelezen. Misschien heb je dat woord niet exact genoemd(weet het niet met 100% zekerheid), maar het kwam er wel op neer. Het ging mij vooral om de merkwaardige twist van 180 graden in jouw stellingname, en niet zozeer om je ergens van te beschuldigen (ik geef toe dat ik het wat minder cru had moeten stellen).

Grietje
05-06-03, 13:21
Geplaatst door moenna
Jij weet dondersgoed waar ik het over heb, dus houd je niet van de domme. Er stond op zich niet verkeerds in de door jou geciteerde artikel. Pas in de daaropvolgende discussie werden jou standpunten duidelijker, en daar beschuldigde jij idd ook de Riffijnse jongeren van het gebrek aan historisch besef.

Weet je nog wat je zei over de Riffijnse collaborateurs die Khattabi geflasht hadden? Wat feitelijk dus op geschiedvervalsing neerkomt.

Aangezien jouw berichten gedelete zijn, bestaat de topic niet meer. Anders had ik de link echt wel geplaatst.


...Abdelkrim had grote bewondering voor de Turkse leider Kemal Atatürk, zonder zich echter ooit duidelijk uit te spreken voor een absolute scheiding tussen godsdienst en staat. Ook al zou hij dat gewild hebben, hij kon het zich zeker niet permitteren om een rechtssysteem op Europese grondslag in te voeren. Hij legde zich er allereerst op toe het traditionele islamitsche recht te versterken om zo in ieder geval het gewoonterecht van de verschillende stammen te overstijgen. Ook zijn strijd tegen de invloedrijke broederschappen moet gezien worden in het licht van zijn pogingen om tot grotere eenheid van de Rif te komen. Hij benoemde rechters en ambtenaren die niet gehouden waren aan de loyaliteit van verschillende stammen. Abdelkrim zag zich voor de moeilijke taak gesteld om de traditionele tegenstellingen binnen de Rif te overwinnen en alle bewoners te mobiliseren in de strijd tegen Spanje. Later, in ballingschap, heeft hij gezegd dat zijn strijd mislukt was door de onderlinge verdeeldheid van de Rifbewoners. De geesten waren nog niet rijp voor de moderne ideeën van Abdelkrim.......

Geschiedenis van Marokko, blz 133/134

Grietje
05-06-03, 13:24
Geplaatst door moenna
Aaah wat lief, maar maak je vooral geen zorgen :blauwkus:. Als zoiets onbenulligs mij al op de kast zou krijgen, dan was ik allang rijp voor het Riagg.



Bespaar je de moeite. Dat boek (mooi en goed boek overigens)heb ik ook allang gelezen. Misschien heb je dat woord niet exact genoemd(weet het niet met 100% zekerheid), maar het kwam er wel op neer. Het ging mij vooral om de merkwaardige twist van 180 graden in jouw stellingname, en niet zozeer om je ergens van te beschuldigen (ik geef toe dat ik het wat minder cru had moeten stellen).

als je niet eens weet wat mijn exacte woorden waren vind ik het vreemd dat je met zoveel stelligheid beweert dat ik 180% ben gedraaid in mijn stellingname. nogmaals, ik weet 100% dat ik het woord collaborateurs niet heb gebruikt noch een woord dat hiermee overeenkomt.

moenna
05-06-03, 13:53
Er bestaat een verschijnsel wat "synoniem" heet. Dus het wel of niet gebruiken van "collaborateurs", doet niets af aan de strekking van mijn bericht.

De onderlinge verdeelheid die er (na de verzoening van de verschillende stammen) plaatsvond, werd overigens grotendeels veroorzaakt door spionnen. En daar zat het 'm in;).

Maargoed als jij bij deze duidelijk zegt dat jouw berichten niet zo geinterpreteerd moesten worden, fine by me.....

Grietje
05-06-03, 13:59
Geplaatst door moenna
Er bestaat een verschijnsel wat "synoniem" heet. Dus het wel of niet gebruiken van "collaborateurs", doet niets af aan de strekking van mijn bericht.

De onderlinge verdeelheid die er (na de verzoening van de verschillende stammen) plaatsvond, werd overigens grotendeels veroorzaakt door spionnen. En daar zat het 'm in;).

Maargoed als jij bij deze duidelijk zegt dat jouw berichten niet zo geinterpreteerd moesten worden, fine by me.....

ik denk dat niets afbreuk doet aan de strekking van jouw woorden. maarruh, heb je toevallig ook een schriftelijke bron die jouw bewering dat de verdeeldheid door spionnen werd veroorzaakt kan staven? dank.

moenna
05-06-03, 14:21
Geplaatst door Grietje
ik denk dat niets afbreuk doet aan de strekking van jouw woorden. maarruh, heb je toevallig ook een schriftelijke bron die jouw bewering dat de verdeeldheid door spionnen werd veroorzaakt kan staven? dank.

Haha!

Ik heb een gedeelte van een artikel pas nog ergens zien staan, word effe zoeken, maar dat gaat wel goedkomen. Ik kom hier later wel op terug. Ik moet nu weg.

hemito
05-06-03, 17:34
Beste Nis
Ik kan mee in ding in je bericht concluderen en dat is dat je absoluut niet op de hoogte van zaken bent, Vergeet de initiatiefnemers van deze protest tegen de Marokkaanse televisiestaat geen Irifyen maar Twee groot advocaten (arhmousch en uiterraad wie anders dan Ait Kassam) uit sous zijn. Je kijkt naar de ontwikkeling in Nederland en niet wereldwijd daarom neem je deze conclusie, Het is niet meer logisch dat je in Nederland de geluiden van de Imazighen uit de Rif hoort omdat de Rifijnen meer dan 75% van de Marokkaanse gemeenschap zijn, in frankrijk is het tegenovergestelde je ziet daar voornamelijk de Sousorganisaties omdat daar juist de Issousiyen de meerderheid van de Marokkaanse gemeenschap maken. De groot Amazigh activisten in Marokko zijn Isoussyen, niet gek eigenlijk als zij de grootste groep binnen de Imazighen zijn.

Je haalt dingen hier door elkaar de discussie is gestart door een gezamenlijke protst van Imazighen in heel Marokko, die zich hebben aangesloten aan de Wereld Amazigh Congres. Het zal wel interessant voor je als je een beetje de geschiedenis gaat bestuderen van de Amazigh organisaties dan hier onzin en voornamelijk zich richt op de Rifijnen, hier ruik ik namelijk iets Nationalistisch in je opvatting, misschien heb je het niet in de gaten, maar lees je teksten door en analyseer ze.

In de onderste tekst merk ik dat je voornamelijk iets tegen Rifijnen hebt:

Je zegt, dat het noorden veel immigranten kent.. Klopt goed, maar diezelfde mensen zorgen ook voor problemen in Europa. Hier hebben ze alle vrijheid, die ze maar willen. Wat doen ze? Uitkering trekken en zo snel mogelijk in de WAO. Het zou je sieren als je het over de mentaliteit van sommige landgenoten hebt. Oh ja.. schoot me net binnen: Het zijn ook dezelfde mensen die hun kinderen thuis houden om niet naar school te gaan etc etc. Gelijke rechten? Yeah right!

De problemen binnen de Marokkaanse gemeenschap komt in alle groepen voor, en niet alleen bij de Rifijnen. Je hebt het hier voornamelijk over mensen van de 1e generatie waar Marokkanen zich in de WAO bevinden, het is niet gek dat er veel Rifijnen in de WAO zitten gezien dat er meer dan 75% van de Marokkanen Rifijnen zijn, maar die optel som had je zeker nog niet gemaakt. Wat je erboven schrijft is puur onzin en heeft namelijk een Regionalistisch tint, gezien jou houding van discussereen. Ik begrijp eigenlijk ook niet dat Moena met je eens is, over deze conclusie die je hier beschrijft.
Maar ik heb het over een andere groep Migranten die van de laatste 10 jaar, die elke hoop in hen eigen land hebben opgegeven en elke mogelijkheid om het westen te bereiken.

Maar ik hoop dat je twee verschillende dingen uit elkaar moet halen, het Amazigh kwestie, en de verhoudingen in Nederland tussen bepaalde bevolkingsgroepen.

Indien je vragen hebt kun je ze altijd stellen. Ik zal er altijd een duidelijke visie van de ontwikkeling binnen de Amazigh kwestie geven.

Groetjes Hemi

hemito
05-06-03, 17:53
Geplaatst door moenna
Beste Hemito, ten eerste nesh tekra3iesjt in hart en nier. Van Arabisch-nationalisme distantieer ik me evengoed. Ik verafschuw alles wat maar enigszins riekt naar extreem-nationalisme. Ik geloof in het wereldburgerschap in het breedste zin des woords. Maar dat sluit natuurlijk ook niet uit dat de verschillende culturen en volkeren zo goed mogelijk in stand moeten worden gehouden. Zo ook voor de Imazighen, het maakt in deze niet uit of ze nu in Marokko wonen of in Algerije. Zoals je al in mijn voorgaande berichten hebt kunnen lezen zie je ook dat ik erken dat de Imazighen stelselmatig onderdrukt en achtergesteld zijn, en dat ze nog lang niet dezelfde rechten genieten als die van de Arabische "elite", maar ik zie ook dat er positieve verschuivingen plaatsvinden in de Marokkaanse politiek. En inderdaad mede dankzij de inzet van de Amazigh-organisaties (nb. gevestigd buiten Marokko). Maar toch vind ik dat ze af en toe te vaak en te overdreven reageren, zeuren en zeiken.

Jij zegt hier zelf al dat het om een relatief klein groepje radicalen gaat, en daar ageer ik dan ook tegen. Zo'n klein groepje kan echt ongelooflijk veel nietszeggende kabaal maken, en daar distantieer ik me dan ook ten alle tijde van.

groet terug,
Moenna

Bilal: Revolution! :handbang:
Beste Moena,

Ik weet wie je bent, en dat je een Taker3ct uit Ait sidal bent, we hebben wel eens met elkaar gediscussieerd in de mediatheek. Ik lees dat je tegen de Arabische Nationalisten bent en elke andere vorm van Nationalisme, maar ik zie je helaas niet Op NIS reageren waar hij de Rifijnen zwart maakt, gezien hij niet eens weet waar de Amazigh organisaties voor staan en hoe hij zich reageert over de Rfijnen van de 1e generatie omdat er vermoede is dat er misbruik wordt gemaakt in de WAO, en de kans dat Rifijnen niet met de vrijheid kunnen, en de manier van hoe ze met de uitkeringen omgaan. Ik heb er namelijk nog niet eens bewijs van gezien, er worden hier voornamelijk mensen voorbeeld alleen op hen regionale afkomst. Indien dit geen discriminaties is dan weet ik het ook niet meer. Maar ook indien het geval is, is het eigenlijk niet gek gezien dat de Marokkanen uit Rif in Nederland de meerderheid vormen. In Italië zijn het weer de Marokkanen uit het westen van Marokko die een groot kans hebben om een snel in wetsoptreden te maken.

De verschuivingen wat betreft de Imazighen zijn allang niet positief te noemen, niet alleen op het gebied van Tamazight. Maar op elk gebied in de Marokkaanse samenleving. Dat je vindt dat ze zeiken en overdreven is jou recht, maar vergeet niet dat je het hier over mensen die verschillende martelingen zijn ondergaan. Zodat we recht kunnen hebben op onze eigen identiteit. Helaas zien deze mensen nog geen positieve verschuivingen om hen activiteiten te staken. Jammer dat ik nu bijna klaar ben met mijn studie anders had ik nog leuke discussies met je gehad.

Groetjes Hemi

NIS
05-06-03, 19:10
Geplaatst door hemito
Beste Moena,

Ik weet wie je bent, en dat je een Taker3ct uit Ait sidal bent, we hebben wel eens met elkaar gediscussieerd in de mediatheek. Ik lees dat je tegen de Arabische Nationalisten bent en elke andere vorm van Nationalisme, maar ik zie je helaas niet Op NIS reageren waar hij de Rifijnen zwart maakt, gezien hij niet eens weet waar de Amazigh organisaties voor staan en hoe hij zich reageert over de Rfijnen van de 1e generatie omdat er vermoede is dat er misbruik wordt gemaakt in de WAO, en de kans dat Rifijnen niet met de vrijheid kunnen, en de manier van hoe ze met de uitkeringen omgaan. Ik heb er namelijk nog niet eens bewijs van gezien, er worden hier voornamelijk mensen voorbeeld alleen op hen regionale afkomst. Indien dit geen discriminaties is dan weet ik het ook niet meer. Maar ook indien het geval is, is het eigenlijk niet gek gezien dat de Marokkanen uit Rif in Nederland de meerderheid vormen. In Italië zijn het weer de Marokkanen uit het westen van Marokko die een groot kans hebben om een snel in wetsoptreden te maken.

De verschuivingen wat betreft de Imazighen zijn allang niet positief te noemen, niet alleen op het gebied van Tamazight. Maar op elk gebied in de Marokkaanse samenleving. Dat je vindt dat ze zeiken en overdreven is jou recht, maar vergeet niet dat je het hier over mensen die verschillende martelingen zijn ondergaan. Zodat we recht kunnen hebben op onze eigen identiteit. Helaas zien deze mensen nog geen positieve verschuivingen om hen activiteiten te staken. Jammer dat ik nu bijna klaar ben met mijn studie anders had ik nog leuke discussies met je gehad.

Groetjes Hemi

Ik probeer hier geen Riffijnen zwart te maken! Heb ze ook als vriend(in)en.. Ik word een beetje ziek van zieke geesten, die sommigen aanhangen.. Die lieden zijn altijd de eerste die klappen, wanneer Marokko in de problemen komt (lees: bommen in Casablanca en het conflict met Spanje over het eiland) :kotsen:

hemito
05-06-03, 20:26
Geplaatst door NIS
Ik probeer hier geen Riffijnen zwart te maken! Heb ze ook als vriend(in)en.. Ik word een beetje ziek van zieke geesten, die sommigen aanhangen.. Die lieden zijn altijd de eerste die klappen, wanneer Marokko in de problemen komt (lees: bommen in Casablanca en het conflict met Spanje over het eiland) :kotsen:

Nu begrijp ik je helemaal niet, over de aanslagen in Casablanca waren de Imazighen als eerste groepen die hen medeleven hebben geroepen tegen de grote misdaad is geplicht, zie de sites www.syphax.nl, www.abin.nl. www.amazigh.nl, www.abin.nl, www.tawiza.nl, dus je link begrijp ik helemaal niet. Over de eiland is er een heel ander vraag, het gaat hier om de geschiedenis die vervalst wordt, gezien de benaming die Marokkaanse en de spaanse overheid aan het Eiland Turra heeft gegeven. Hierop hebben de Imazighen zich tegen gesproken. Maar indien je onderbouwde argumenten hebt wil ik met je wel in discussie anders kan ik je vragen beantwoorden. Deze manier van discusseren is beetje van de lage kant vind je niet?

Groetjes Hemi

moenna
05-06-03, 22:11
Geplaatst door hemito
Beste Moena,

Ik weet wie je bent, en dat je een Taker3ct uit Ait sidal bent, we hebben wel eens met elkaar gediscussieerd in de mediatheek. Ik lees dat je tegen de Arabische Nationalisten bent en elke andere vorm van Nationalisme, maar ik zie je helaas niet Op NIS reageren waar hij de Rifijnen zwart maakt, gezien hij niet eens weet waar de Amazigh organisaties voor staan en hoe hij zich reageert over de Rfijnen van de 1e generatie omdat er vermoede is dat er misbruik wordt gemaakt in de WAO, en de kans dat Rifijnen niet met de vrijheid kunnen, en de manier van hoe ze met de uitkeringen omgaan. Ik heb er namelijk nog niet eens bewijs van gezien, er worden hier voornamelijk mensen voorbeeld alleen op hen regionale afkomst. Indien dit geen discriminaties is dan weet ik het ook niet meer. Maar ook indien het geval is, is het eigenlijk niet gek gezien dat de Marokkanen uit Rif in Nederland de meerderheid vormen. In Italië zijn het weer de Marokkanen uit het westen van Marokko die een groot kans hebben om een snel in wetsoptreden te maken.

De verschuivingen wat betreft de Imazighen zijn allang niet positief te noemen, niet alleen op het gebied van Tamazight. Maar op elk gebied in de Marokkaanse samenleving. Dat je vindt dat ze zeiken en overdreven is jou recht, maar vergeet niet dat je het hier over mensen die verschillende martelingen zijn ondergaan. Zodat we recht kunnen hebben op onze eigen identiteit. Helaas zien deze mensen nog geen positieve verschuivingen om hen activiteiten te staken. Jammer dat ik nu bijna klaar ben met mijn studie anders had ik nog leuke discussies met je gehad.

Groetjes Hemi

Haha geweldig! Ik had al zo'n vermoeden:). Leuk je weer eens te spreken, en ik zou het leuk vinden als we een keer verder konden praten waar we gebleven waren.

Maar goed, nu jij weet wie ik ben hoef ik me iig geen zorgen meer te maken dat je me verkeerd begrijpt. Geloof me, als ik zeg dat ik trots en ontzettend dankbaar ben voor al die activiteiten en (terechte) protesten van de Amazigh-organisaties. Zij hebben veel voor elkaar gekregen, en zonder hen zouden de Imazighen ongetwijfeld nog steeds in erbarmelijke omstandigheden leven. Maar zoals het al duidelijk mag zijn, vind ik nog steeds dat sommige Imazighen een beetje hele erge lange tenen hebben. Dat is natuurlijk ook niet verwonderlijk als je weet wat die mensen allemaal achter de rug hebben, en nu nog steeds in het strijdveld staan om gelijke rechten te halen. Maar een simpele ziel als ik heb daar gewoon niet altijd begrip voor. En waarom hoor ik dan nooit eens positieve geluiden van hun kant uit? Waarom zijn ze niet eens een keer optimistisch en al blij dat er in enkele jaren zoveel vooruitgang is geboekt. Een manifest voor gelijke rechten, cultuurbehoud, taalonderwijs en een menswaardig bestaan zou ik ook zo mijn handtekening onderzetten, maar een onafhankelijke staat..Neen!

Verder reageerde ik niet op Nis, omdat ik weet dat hij het niet racistisch bedoeld, maar hij is gewoon erg grofgebekt. Natuurlijk kan ik hem daarop aanspreken, maar ik neem aan dat hij volwassen genoeg is omdat zelf ook in te zien.

Jij hebt de feiten nu trouwens toch al prima weerlegt. En daarbij lijkt het mij vanzelfsprekend dat hij ook weet dat de Riffijnse trek naar Europa een diepere oorzaak heeft. En dat dus de relatief grote groep Riffijnse migrantentocht voornamelijk kwam door de onderdrukking, achterstelling, en discriminatie door de Marokkaanse overheid.

Salem,
Moenna

moenna
05-06-03, 22:16
Grietje, na mijn pc ondersteboven te hebben gehaald, heb ik het stuk eindelijk gevonden. Ik weet alleen niet meer de exacte bron te achterhalen.



De bezetters gingen hun interne spionnen inzetten, vooral Marokkaanse spionnen voor degenen die het willen weten. Dit om onrust te zaaien onder de stammen en de eenheid die Abdelkrim met zijn hard werken had bereikt uiteen te doen vallen. Deze spionnen gingen een hele grote rol spelen ten nadele van het verzet. De spionnen (vooral Rafkihs) probeerden de mensen van het verzet tegen Abdelkrim te zetten met beweringen zoals: "Jullie vrouwen zijn jullie eigendom. Het is 'haram' dat jullie ze toelaten om brood te bakken voor de Spaanse gevangenen!" Abdelkrim werd op de hoogte gebracht van dit gebeuren en kwam persoonlijk om de Rafkihs te woord te staan om zo op deze manier de rust te doen keren. Hij stelde de Rafkihs een simpele vraag:'Wie bereidde het eten voor voor de Romeinen en andere gevangenen in de tijd van de profeet Mohammed?' Deze vraag was aanleiding genoeg voor een applaus voor Abdelkrim en de terugtrekking van de verslagen Rafkihs.

Dit is slechts een voorbeeld van de Marokkaanse spionnen. Er was er nog meer: in de omgeving van Ghamara weigerden de stamhoofden om telefoonpalen op hun grondgebied toe te laten. Dit omdat het volgens hen 'haram' is doordat Satan gebruik maakt van de lijnen om met z'n 'volgelingen' te communiceren. De aanleg van de telefoonlijnen was overigens een idee van de ingenieur M'hammed Elkhattabi. Op deze manier wilde hij de belangrijkste plaatsen/posten in Arif met elkaar in contact kunnen brengen. Vooral de post van z'n broer Abdelkrim was voor hem zeer belangrijk.

Het verzet aarzelde dan ook niet om de onruststokers te straffen. Een van de onruststokers was het stamhoofd Abdurrahman Eddarkawi. Hij was verantwoordelijk voor het opzetten van zijn stam Beni Zerwal tegen het leiderschap van Abdelkrim. De Spaanse en Franse bezetters probeerden van alles om de mensen tegen Abdelkrim en zijn verzet te zetten. Hierbij speelden de journalisten een belangrijke rol door het verspreiden van leugens over en het als beesten beschilderen van de mensen van het verzet. Ook hierop had Abdelkrim een antwoord. Hij liet dan ook Spaanse, Franse, Engelse en Amerikaanse journalisten naar Ajdir komen om een verslag te doen van de werkelijke situatie.

Daarnaast stuurde hij ook een delegatie naar Frankrijk en Engeland, riep de Spaanse bevolking op en stuurde brieven naar het Franse parlement, nauwkeurig uitleggend wat de bedoelingen van het verzet waren en tegelijkertijd brengt hij de Franse en Spaanse misdaden aan het licht. De Irifiën konden geen hulp verwachten en of krijgen omdat nagenoeg alle moslimlanden zelf te leiden hadden onder een buitenlandse bezetting.

In die tijd was de Rif-opstand de allereerste in zijn soort. De Russische Lenin-partij was de enige die de Irifiën hulp aanbood in de vorm van levensbehoeften, om zo hun medeleven en sympathie aan de Riffijnse boeren te uiten. Vanuit Frankrijk ontving de Riffijnse held een brief waarin een Partij (Achuyou3ia = de communistische partij) hem feliciteert met de behaalde overwinningen op het Spaanse leger. Ook wenste deze partij Abdelkrim nog meer overwinningen zowel op de Spanjaarden als op de Fransen!

Op 12 oktober 1925 gingen de Franse arbeiders de straat op om te demonstreren tegen de oorlog in Rif. Hieraan deden 900.000 arbeiders mee. Ze droegen spandoeken gericht tegen Frankrijk en eisten de onmiddellijke terugtrekking van hun land uit uit Rif. In de hoofdstad Parijs braken rellen uit tussen de demonstranten en de politie. Hierbij vielen 2 doden, een aantal gewonden en tientallen mensen werden gearresteerd.

Hiervoor had ook een deel van de Spaanse bevolking geprotesteerd tegen de oorlog in Rif. De Spaanse soldaten voelden zich verslagen. Er was zelfs sprake van collaboratie: een groep soldaten was de oorlog zo zat dat deze weigerde om naar het slagveld te gaan in Rif. Dit gebeurde in Barcelona waar de soldaten zelfs zover gingen dat ze hun bevelhebbers in koelen bloede hebben doodgeschoten.

De ontwikkelingen van de Rif-oorlog bereikten ook Zuid-Amerika. Vanuit Argentinië ontving de held van Arif een brief waarin de Argentijnen hem feliciteren en hun steun betuigen. De Franse Marshall Payton en de Spaanse generaal Primo di Rivera konden hadden, ondanks het inzetten van ongeveer 1 miljoen soldaten (waaronder 60 generaals), honderden gevechtsvliegtuigen, tientallen oorlogsschepen, tanks , veel moeite om Abdelkrim en zijn manschappen niet op hun knieën krijgen.

Maar het kleine maar dappere Rifleger kan met hun geweren weinig uitrichten tegen de zware bombardementen, het artillerievuur en de tankaanvallen. Volgens ingewijden is hier voor het eerst gifgas gebruikt. Om een eind aan deze slachting te maken, geeft Abdelkrim zich op 27 mei 1926 over. Hij wordt naar het Franse Reunion Eiland gedeporteert. Met moeite slaagt het leger er in plaatsen als Ajdir en Tarquist te bezetten, maar de verovering van Marokko werd pas in 1934 voltooid met de onderwerping van de verzetsgroepen in het zuiden. Frankrijk betreurde zevenendertigduizend doden. In 1947 lukt het Abdelkrim van zijn banningseiland te ontsnappen. Hij vestigt zich in Cairo en vandaaruit steunt hij het Marokkaanse verzet, tot hij op 6 februari 1963 sterft. Abdelkrim ligt hij tot op heden in Cairo begraven.

Tegen het einde van de oorlog kwamen alle misdaden aan het licht. Misdaden die die de bezetters hadden begaan tegen een paar duizend moedige boeren die bereid waren hun leven te geven voor hun vrijheid en die van HEEL Marokko. Als dank hiervoor worden we steeds onderdrukt, uitgebuit en uitgemoord!