PDA

Bekijk Volledige Versie : Doe Iets Goeds !



ksis
03-06-03, 23:00
Ik ben onlagns in Marokko geweest (twee uur na de aanslagen, ben ik geland in Casablanca) en daar kwam ik een student tegen, de student in kwestie heeft een Bac Science Math en studeert op dit moment aan FSTF=faculté des Sciences et Techniques de Fés en gaat over een jaar naar het prestigieuse Ecole Mohammadia des Ingénieurs (http://www.emi.ac.ma/formation/). Hij is de enige uit de provincie Taza die is toegelaten tot FSTF. Als je in Marokko hebt gestudeerd dan weet je dat een Bac Science Math voor weinigen is weggelegd. Alleen creme de la creme op Wiskunde en Naturkunde (max 3 klassen per provincie) wordt toegelaten tot deze klas. Nu wil het geval dat deze student in het hoogste denkbaar armoede leeft. Hij kan geen buskaartje veroorloven om naar de faculteit te gaan en dus is hij bijna 3 uur per dag kwijt tussen de faculteit en zijn ouderlijke krot (ik heb het gezien! Het is echt een krot, zijn ouders zijn verhuisd naar Fes om zich te wijden aan zijn opleiding en die van zijn zusjes ) aan de rand van Fes. Tegelijkertijd beschikt deze jongen over een ongekend intelegentie. Uit ervaring weet ik dat zelfs een gemiddelde student met een Bac Science Math in Marokko zijn ir diploma toegepaste wiskunde aan een ned. TU Delft op zijn sloven haalt. Over een jaar zou deze jongen in Mohammadia (in Rabat) gaan studeren maar hij heeft geen cent op zak, een rot kamertje in Rabat zou ongeveer 115 euro kosten en dit houdt in dat hij niet kan studeren. Ik moet overigens ook melden dat hij is geaccepteerd bij de meeste prestigiuese universiteiten en instituten om in Frankrijk te komen studeren maar helaas nergens iemand te bekenen die him fin. Wilde steunen.
Mijn verzoek/oproep aan Maroc.nl en alle bezoekers en prikkers:
1) Laten wij deze jongen een kans geven om in Europa te komen studeren door him te sponsoren. Wat mij betreft mag hij in Frankrijk gaan studeren en zo kan hij geen tijd verliezen met het leren van de taal.
2) Weet iemand stichtingen of bedrijven ...etc die die soort gevallen kunnen sponsoren?

PS: Zijn hier mensen die samen met mij een stichting willen oprichten om getalenteerd studenten een kans te geven een studie buiten Marokko te kunnen volgen?Stuur een mail naar [email protected]

Grietje
03-06-03, 23:08
Geplaatst door ksis
Ik ben onlagns in Marokko geweest (twee uur na de aanslagen, ben ik geland in Casablanca) en daar kwam ik een student tegen, de student in kwestie heeft een Bac Science Math en studeert op dit moment aan FSTF=faculté des Sciences et Techniques de Fés en gaat over een jaar naar het prestigieuse http://www.emi.ac.ma/formation/ . Hij is de enige uit de provincie Taza die is toegelaten tot FSTF. Als je in Marokko hebt gestudeerd dan weet je dat een Bac Science Math voor weinigen is weggelegd. Alleen creme de la creme op Wiskunde en Naturkunde (max 3 klassen per provincie) wordt toegelaten tot deze klas. Nu wil het geval dat deze student in het hoogste denkbaar armoede leeft. Hij kan geen buskaartje veroorloven om naar de faculteit te gaan en dus is hij bijna 3 uur per dag kwijt tussen de faculteit en zijn ouderlijke krot (ik heb het gezien! Het is echt een krot, zijn ouders zijn verhuisd naar Fes om zich te wijden aan zijn opleiding en die van zijn zusjes ) aan de rand van Fes. Tegelijkertijd beschikt deze jongen over een ongekend intelegentie. Uit ervaring weet ik dat zelfs een gemiddelde student met een Bac Science Math in Marokko zijn ir diploma toegepaste wiskunde aan een ned. TU Delft op zijn sloven haalt. Over een jaar zou deze jongen in Mohammadia (in Rabat) gaan studeren maar hij heeft geen cent op zak, een rot kamertje in Rabat zou ongeveer 115 euro kosten en dit houdt in dat hij niet kan studeren. Ik moet overigens ook melden dat hij is geaccepteerd bij de meeste prestigiuese universiteiten en instituten om in Frankrijk te komen studeren maar helaas nergens iemand te bekenen die him fin. Wilde steunen.
Mijn verzoek/oproep aan Maroc.nl en alle bezoekers en prikkers:
1) Laten wij deze jongen een kans geven om in Europa te komen studeren door him te sponsoren. Wat mij betreft mag hij in Frankrijk gaan studeren en zo kan hij geen tijd verliezen met het leren van de taal.
2) Weet iemand stichtingen of bedrijven ...etc die die soort gevallen kunnen sponsoren?

PS: Zijn hier mensen die samen met mij een stichting willen oprichten om getalenteerd studenten een kans te geven een studie buiten Marokko te kunnen volgen?Stuur een mail naar [email protected]

Ik denk dat er vast instanties zijn die je veel beter van dienst kunnen zijn dan een maroc.nl forum. No offence!

lennart
03-06-03, 23:21
Bel een universiteit zou ik zeggen.