PDA

Bekijk Volledige Versie : Joods-christelijke-islamitische Traditie



Marsipulami
04-06-03, 08:00
JOODS-CHRISTELIJKE-ISLAMITISCHE TRADITIE

--------------------------------------------------------------------------------

BRUSSEL (KerkNet/BeliefNet) – Een aantal vooraanstaande Amerikaanse islamitische organisaties, gegroepeerd in de Moslimalliantie, formuleren een merkwaardig voorstel om de ‘botsing van beschavingen’ tegen te gaan. Ze stellen voor om niet langer over de joods-christelijke, maar voortaan over de “joods-christelijk-islamitische traditie” te spreken. Zij willen dat nieuwe taalgebruik ingang zien vinden in de media, de academische wereld, bij de politici en in de commentaren van de leiders van Kerken, synagogen en andere plaatsen. Ook andere Amerikaanse islamitische groeperingen steunen het voorstel.

Volgens een statistisch onderzoek van het Pew Research Center uit 2002 beschouwt twee derde van de ondervraagden de Verenigde Staten als een christelijke natie. 58% meent dat de kracht van de natie ligt in het geloof van de bevolking. Maar slechts 14% vindt dat het essentieel is te geloven in de joods-christelijke waarden om een goede Amerikaan te zijn. De Amerikaanse wetenschapper Mark Silk schreef al in 1984 dat de term ‘joods-christelijk’ voor de Tweede Oorlog niet gebruikt werd om te verwijzen naar de waarden en overtuiging van de Verenigde Staten. Dat dit plots wel gebeurde, was te wijten aan de reactie tegen het nazisme. “Maar wat in 1952 geweldig inclusief leek, is het nu al lang niet meer”, aldus Silk, die tegenwoordig directeur is van het Greenberg Center for the Study of Religion in Public Life aan het Trinity College in het Amerikaanse Hartford. Silk vindt zelf dat het gebruik van de term “joods-christelijk-islamitische traditie en waarden” bijzonder moeilijk te verkopen valt aan de publieke opinie.

Het voorstel van de Moslimalliantie kan hier en daar op steun rekenen. Onder meer Bob Edgar, die al jaren aan het hoofd staat van de Amerikaanse Raad van Kerken waarvan 38 Amerikaanse christelijke Kerken deel uitmaken, voelt wel iets voor het gebruik van ‘Abrahamistisch’ of ‘Joods-christelijk-islamitisch’ omdat het makkelijk uit te spreken valt en volgens hem behoorlijk inclusief is. Hij ziet het ook als een huldebetoon aan al wie gestreden hebben voor het respect voor elkaars religieuze overtuigingen.

Ander argumenten zijn de vaststelling dat het aantal moslims in de VS blijft stijgen en dat de islam, hoewel vaak de nadruk gelegd worden op de verschillen, toch best heel wat gelijkenissen vertoont met het jodendom en het christendom. Hannah Hawk, van de Moslimraad van Houston: “We geloven in hemel en hel, in het belang van goede daden en het naleven van de Tien Geboden. Islamitische waarden zijn niet onverzoenbaar met de Amerikaanse, ze zijn bijna identiek.” Daarnaast zijn er ook historische argumenten aan te halen, want het islamitische denken heeft ook een grote invloed gehad op het Europa en het westen. Wat we de westerse cultuur noemen is onder meer gebaseerd op de cultuur van het Midden-Oosten, al is de doorsnee Amerikaan daarvan niet op de hoogte.

De islamitische wetenschapper Osama Siblani vindt het nieuwe taalgebruik dan weer te eng: “Ik denk dat we moeten spreken over de Verenigde Staten van Amerika, die gevormd worden door hindoes, boeddhisten, sikhs, moslims, christenen, joden en anderen. Deze discussie over taalgebruik moet stoppen. We zijn allen gewoon Amerikanen.”

NIS
04-06-03, 09:30
Ik denk, dat we toch die kant op gaan... Het Jodendom en het Christendom waren ooit ook grote vijanden van elkaar.. Joods-Christelijke-Islamitische traditie.. :duim:

BiL@L
04-06-03, 09:43
Ik vind dat ze, op de morele achteruitgang na, het voorbeeld zoals in Marokko (Joden & Moslims) en Egypte (Christenen en Moslims) moet inhalen.

Ik moet wel toegeven dat het wel opmerkelijk en zelfs toejuichend is dat een geseculariseerde land als Belgie deze religie's volop steunt, ondanks de nog wat magere kennis wanneer het de Islam betreft.

:)

Marsipulami
04-06-03, 12:02
Ze lopen daar wel een paar straten achter -die moslims in de Verenigde Staten-. Ik gebruik de termen 'joods-christelijke-islamitische traditie' en 'abrahamitische godsdiensten' nu al ruim een jaar heel frequent op maroc.nl

Wellicht lezen er ook een paar Amerikaanse moslims mee op Maroc.nl :fpiraat:

Tomas
04-06-03, 12:09
Joods-Christelijke-Islamitsiche-traditie?


Jullie doen maar... Ik vind het predikaat Joods-christelijke al absurd uit het lood getrokken. Dat kan er nog wel bij. Mij zegt het in ieder geval niks.

indygirl_roosje
04-06-03, 13:59
Een goed idee. Alhoewel wel een beetje moeilijk, want je moet niet vergeten dat de joods-christelijke traditie in de moslimwereld een heel andere is dan die in de Westerse landen. Anders gezegd: een Arabische jood of christen heeft cultureel gezien meer gemeen met zijn Arabische buur, dan met zijn joodse of christelijke geloofsgenoot. Vandaar ook dat in de tijd van de profeet Mohammed zowel joden als christenen hun God aanbaden onder de naam "Al Rahman" (de Meedogende), die nu vooral door moslims gebruikt wordt.


Groetjes,

Rosalinda.