PDA

Bekijk Volledige Versie : Pentagon wil 'lifelog' van leven bijhouden



Tomas
04-06-03, 11:22
Pentagon wil 'lifelog' van leven bijhouden

Uitgegeven: 4 juni 2003 11:48

WASHINGTON - Een onderzoekscentrum van het Amerikaanse ministerie van Defensie zoekt een manier om een logboek bij te houden van een mensenleven. Voor een dergelijk 'lifelog' wil het Pentagon gebruik maken van camera's, microfoons en elektronische bestanden.

Ook internetgegevens, voicemail-berichten en e-mails kunnen worden gebruikt. Telefoongesprekken, sms-berichten, post en faxen, welke radio- en televisieprogramma's zijn beluisterd of gezien, welke krant, tijdschrift of boek is gelezen, het kan allemaal bijdragen tot het Levenslogboek van een individu. Dat meldde het Amerikaanse technologietijdschrift eWeek dinsdag.

Het Pentagon-bureau Darpa dat een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van internet, ziet het Levenslogboek als een middel om "de ervaringen van een persoon en interacties met de wereld" te bevatten. Daardoor wil het software ontwikkelen waarmee iemands gedrag, gewoontes en gebruiken kunnen worden geanalyseerd.

Schending

Mensenrechtenactivisten noemen het project een grove schending van het recht op privacy. Een proef van het systeem met vrijwilligers zou op korte termijn al kunnen beginnen.

(c) www.nu.nl



Bigbrother is weer een stapje dichterbij...

Tomas
04-06-03, 17:56
En dan nog wat: Om een pre-emptive oorlog te beginnen verzinnen ze gewoon vanalles bij elkaar en om 1 iemand pre-emptive te arresteren gaan ze van alles en nog wat verzamelen. Dat lijkt een beetje scheef.

Is,
04-06-03, 18:25
Geplaatst door Tomas
En dan nog wat: Om een pre-emptive oorlog te beginnen verzinnen ze gewoon vanalles bij elkaar en om 1 iemand pre-emptive te arresteren gaan ze van alles en nog wat verzamelen. Dat lijkt een beetje scheef.


Nee, das Allemaal Pre-Emptive..:)

Maarten
04-06-03, 18:46
Lijkt me een prima idee! Het leger weet gewoon het beste wat essentieel van iedereen is. Die kunnen prima bepalen wat relevant is, en wie de informatie dan moet hebben.
En wie 5 jaar geleden nog blowde, moet met zijn bankpas trouwens gewoon geen aansteker meer bij Albert Heijn kunnen afrekenen.

Een troost: na 911 bleek al dat ze de relevante info van hun eigen CIA al niet verwerkt kregen, laat staan dat ze deze laatste grap nog gerealiseerd krijgen! Ik vrees dat die neo-consi-fundies niet meer veel tijd voor hun champagne zullen krijgen. Ik weet wel wie kunnen helpen: 2 miljoen werkeloze Palestijnen…

En over die boeken lenen: Ik herinner me trouwens nog een verhaal over de Amerikanen, die ergens een boek over cubisme in beslag namen. :hihi: Denken dat het over Cuba gaat!.. Kwaliteitje hoor! Dat wordt nog wat daar! :hihi: Hoeveel talen hadden we ook weer op de wereld? 6000 of zo?..

Dutchguy
04-06-03, 18:50
Geplaatst door Maarten


En over die boeken lenen: Ik herinner me trouwens nog een verhaal over de Amerikanen, die ergens een boek over cubisme in beslag namen. :hihi: Denken dat het over Cuba gaat!..

:p Stoopid Yanks!

Tomas
04-06-03, 19:04
Geplaatst door Maarten
Een troost: na 911 bleek al dat ze de relevante info van hun eigen CIA al niet verwerkt kregen, laat staan dat ze deze laatste grap nog gerealiseerd krijgen!

Daar denken ze van geleerd te hebben door software te ontwikkelen die al deze informatie gekoppeld aan 1 persoon zelfstandig analyseert en zo aan iedereen een bepaald risico profiel koppelt. Op basis daarvan kan iemand dus gearresteerd worden, eventueel bij het binnenkomen op een luchthaven.

Omdat een beetje effectief te laten functioneren hebben ze dus nog meer gegevens nodig.

We kunnen dus nog een hoop grappige situaties tegemoet zien als dit echt op gang komt. En dat allemaal onder het beheer van een overheid die niet schroomt om een land aan te vallen met zelfverzonnen "bewijs".

Donna
04-06-03, 19:04
Dit wordt over een paar jaar heel makkelijk. TCPA werkt aan een nieuwe chip die in alle hardware komt waar windows op moet draaien. Met die chip wordt je PC toegankelijk voor 'derden' aan wie de (voor de gebruiker geheime) sleutel van de chip is gegeven.

En Microsoft werkt aan een 'trusted mode' wat ze gaan presenteren als HET antwoord op de beveiligingsproblemen van windows. In die 'Trusted Mode' (die alleen te gebruiken is als je de TCPA chip in je PC hebt) kun je zogenaamd veilig internetten en shoppen etc. Maar als je die eenmaal hebt aangezet kan microsoft naar eigen inzicht spullen op je PC (met nieuwe chip) updaten, en denk maar niet dat de gemiddelde internetgebruiker met windows de kleine lettertjes leest voordat ķe dit activeert. Want privacy ho maar, en alles wat je doet wordt verzameld.

En nou heeft de senaat ook nog onlangs een wet aangenomen die stelt dat alle apparatuur van de overheid en semi overheidsdiensten TCPA moet bevatten zodra dat er is. Het begin van een nieuwe standaard dus.

In principe is het over een paar jaar mogelijk voor de Amerikaanse regering om via een noodwetje microsoft te dwingen het hele syrie domein ontoegankelijk te maken voor windowsgebruikers bijvoorbeeld. Of woorden in een lijst te zetten die je da in word niet meer kunt intypen of lezen.

En dat is geen science fiction, maar over een paar jaar realiteit. Bah. Ik haat windows.

lennart
04-06-03, 19:06
na 911 bleek al dat ze de relevante info van hun eigen CIA al niet verwerkt kregen


Dat was willens en wetens :jammer:

Tomas
04-06-03, 19:24
Meer over TCPA / Palladium (http://www.napolifirewall.com/palladiumoland.htm)

Het eerste wat in mij opkomt is: een gouden kans voor Linux.

Donna
04-06-03, 19:39
Geplaatst door Tomas
Meer over TCPA / Palladium (http://www.napolifirewall.com/palladiumoland.htm)

Het eerste wat in mij opkomt is: een gouden kans voor Linux.


Je zou het wel denken, maar het probleem is dat ze alle coole microsoft dingetjes die er nog gaan komen zo gaan maken dat ze alleen maar kunnen draaien in secure mode. Dus zal het steeds moeilijker worden voor alle andere software fabrikanten om hun spullen zo te bouwen dat je er ook microsoft spullen mee kan draaien/documenten mee kunt openen etc. En zo willen ze alle open source etc de markt uit duwen.

Maar de Nederlandse overheid heeft sinds kort de officiele doelstelling zo veel mogelijk met linux te werken, hopelijk schieten ze een beetje op...

Ik heb een hele coole mac besteld! :lole:

Was ķe der maar vast........

Tomas
04-06-03, 20:02
Geplaatst door Donna
Je zou het wel denken, maar het probleem is dat ze alle coole microsoft dingetjes die er nog gaan komen zo gaan maken dat ze alleen maar kunnen draaien in secure mode. Dus zal het steeds moeilijker worden voor alle andere software fabrikanten om hun spullen zo te bouwen dat je er ook microsoft spullen mee kan draaien/documenten mee kunt openen etc. En zo willen ze alle open source etc de markt uit duwen.


Ik denk dan ook dat in veel huishoudens Windows wel blijft, maar daarnaast een anarchistische Linux machine komt te staan. Met natuurlijk de mogelijkheid dat in een verslechterend economisch klimaat dergelijke anarchistische systemen weer een kans krijgen om een markt te veroveren. Nee, als ik er weer verder over denk, kan dit juist levens gevaarlijk voor MS worden...



Maar de Nederlandse overheid heeft sinds kort de officiele doelstelling zo veel mogelijk met linux te werken, hopelijk schieten ze een beetje op...

Daar verbaas ik me wel over... Hmmm... Ook als werkplekken?



Ik heb een hele coole mac besteld! :lole:


Gefeliciteerd! Wat voor 1?

Donna
04-06-03, 20:09
Geplaatst door Tomas
Ik denk dan ook dat in veel huishoudens Windows wel blijft, maar daarnaast een anarchistische Linux machine komt te staan. Met natuurlijk de mogelijkheid dat in een verslechterend economisch klimaat dergelijke anarchistische systemen weer een kans krijgen om een markt te veroveren. Nee, als ik er weer verder over denk, kan dit juist levens gevaarlijk voor MS worden...


Ik help het je hopen... denk je niet dat de gemiddelde consument het gewoon niks kan schelen? Is net als met die bonuskaart, ik heb het idee dat ik de enige ben in heel Nederland die niet zo'n ding heeft. Ik denk niet dat MS alle shit in een keer naar buiten brengt, dat begint klein, en dan steeds een paar updates, en een paar jaar later... is iedereen de hele TCPA/secure mode discussie (die niet wordt gevoerd) alweer vergeten....




Geplaatst door Tomas
Daar verbaas ik me wel over... Hmmm... Ook als werkplekken?



Gefeliciteerd! Wat voor 1?

Yep, juist als werkplekken. Motie van groenlinks van vorig jaar, Cees Vendrik. En ik heb een Ibook besteld!! Hij kan van alles maar hij is vooral heel mooi :strik: ijswit :D

lennart
04-06-03, 20:09
Ik heb net een 'nieuwe' compaq EVO N600C gekocht :D

Donna
04-06-03, 20:10
Geplaatst door lennart
Ik heb net een 'nieuwe' compaq EVO N600C gekocht :D

:D

Van de vrachtwagen gevallen?

lennart
04-06-03, 20:12
Geplaatst door Donna
:D

Van de vrachtwagen gevallen?

:vreemd:

Deze niet nee

:zegniets:

Donna
04-06-03, 20:14
Geplaatst door lennart
:vreemd:

Deze niet nee

:zegniets:

:p


Ik heb een compac 1200 voor je in de aanbieding. Voor 400 euro mag je hem zo op komen halen.

(Ik zet 'm wel bij de deur, geld kun je in het postbusje gooien).

Tomas
04-06-03, 20:16
Geplaatst door Donna
Ik help het je hopen... denk je niet dat de gemiddelde consument het gewoon niks kan schelen? Is net als met die bonuskaart, ik heb het idee dat ik de enige ben in heel Nederland die niet zo'n ding heeft. Ik denk niet dat MS alle shit in een keer naar buiten brengt, dat begint klein, en dan steeds een paar updates, en een paar jaar later... is iedereen de hele TCPA/secure mode discussie (die niet wordt gevoerd) alweer vergeten....

Ik denk ook niet dat gezinnen wakker zullen liggen van al dat privacy-geschendt, maar wel van alle ingeperkte mogelijkheden. Niks meer illigeaals downloaden of een beperkt internet dat vinden die kinderen en vaders niks aan. Moeders met 'r bonus kaart vind het allang best.


Yep, juist als werkplekken. Motie van groenlinks van vorig jaar, Cees Vendrik.

Nog meer verbaasd. Ben benieuwd of dat wat wordt.


En ik heb een Ibook besteld!! Hij kan van alles maar hij is vooral heel mooi :strik: ijswit :D

http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/114/store.apple.com/Catalog/nl/Images/beautyshotibook2001.jpg

Donna
04-06-03, 20:18
Geplaatst door Tomas
Ik denk ook niet dat gezinnen wakker zullen liggen van al dat privacy-geschendt, maar wel van alle ingeperkte mogelijkheden. Niks meer illigeaals downloaden of een beperkt internet dat vinden die kinderen en vaders niks aan. Moeders met 'r bonus kaart vind het allang best.

Ik help het je hopen dus........



http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/114/store.apple.com/Catalog/nl/Images/beautyshotibook2001.jpg

:lole:

lennart
04-06-03, 20:22
Geplaatst door Donna
:p


Ik heb een compac 1200 voor je in de aanbieding. Voor 400 euro mag je hem zo op komen halen.

(Ik zet 'm wel bij de deur, geld kun je in het postbusje gooien).

:haha:

In welke droomwereld leef jij dan :haha:

Als je er 200 euro voor kunt vangen is dat veel :p

look at this sexy lady :D :
http://h18004.www1.hp.com/products/notebooks/n600/images/n600c_prod.jpg

Donna
04-06-03, 20:27
Geplaatst door lennart
:haha:

In welke droomwereld leef jij dan :haha:

Als je er 200 euro voor kunt vangen is dat veel :p

look at this sexy lady :D :
http://h18004.www1.hp.com/products/notebooks/n600/images/n600c_prod.jpg


:D

Altijd hoog inzetten zei mijn moeder laatst nog........

Ik vind 'm een beetje mwah. Ik bedoel: compaq... moet dat nou?

lennart
04-06-03, 20:31
Geplaatst door Donna
:D

Ik vind 'm een beetje mwah. Ik bedoel: compaq... moet dat nou?

:ego: Mijn compaq is 10x mooier dan jou appel.

Donna
04-06-03, 20:34
Geplaatst door lennart
:ego: Mijn compaq is 10x mooier dan jou appel.


Ik weet het niet hoor. Compaq vind ik een B merk......

Mijn appel is geweldig... :)








hapje?

~Panthera~
04-06-03, 20:35
Allemaal zo'n lekkere "nieuwe" die in de fik kan vliegen ?? :D

lennart
04-06-03, 20:39
Geplaatst door Donna
[B]Ik weet het niet hoor. Compaq vind ik een B merk......

Mijn appel is geweldig... :)


Daar zal nog wel op terug komen, wanneer ik lekker in de tuin zit te internetten met 54mbits :D






hapje?

Liever een perzik.....

Donna
04-06-03, 20:52
Geplaatst door lennart
Daar zal nog wel op terug komen, wanneer ik lekker in de tuin zit te internetten met 54mbits :D

:ego: Ik heb een wireless router.

Maar geen tuin... :vreemd:





Geplaatst door lennart
Liever een perzik.....

Wat risicoloos weer..... :hihi: