PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Kleding mag niet discrimineren'



Grietje
11-06-03, 12:25
'Kleding mag niet discrimineren'

ZOETERMEER (ANP) - Kledingvoorschriften mogen niet discriminerend zijn en ze mogen de vrijheid van meningsuiting niet aantasten. Dit stelt minister Van der Hoeven (Onderwijs) in een leidraad die zij woensdag aan de scholen heeft gestuurd.

Maar een rooms-katholieke of protestants-christelijke school mag leerlingen verbieden een hoofddoekje te dragen als de school aannemelijk kan maken dat de dracht strijdig is met de grondslag van de school. Het openbaar onderwijs mag deze eis niet stellen, maar kan zich beroepen op wat wordt genoemd ,,objectieve rechtvaardiging''.

Bomberjacks toegestaan

De bewindsvrouw heeft de leidraad, die zij woensdag naar de Tweede Kamer stuurde, opgesteld naar aanleiding van het verbod op een Amsterdamse school om gezichtssluiers te dragen. De Commissie Gelijke Behandeling bepaalde dat een verbod op de sluier is toegestaan als geen fatsoenlijke communicatie met leerlingen mogelijk is. Hoofddoekjes mogen bij de gymles worden geweerd als dat gevaarlijke situaties oplevert.

De minister meent dat een verbod op bomberjacks, zwarte legerschoenen en gemillimeterd haar, die vaak worden geassocieerd met extreemrechtse opvattingen, de vrijheid van meningsuiting kan aantasten. Een school mag daarom dergelijke kleding niet verbieden om de inhoud van die ideeën. Alle scholen mogen algemene kledingeisen stellen om petjes en bivakmutsen uit de lokalen te weren. Dat geldt ook voor naveltruitjes. Volgens de leidraad moeten alle kledingsvoorschiften worden vastgelegd. Daarvoor is toestemming nodig van de medezeggenschapsraad of universiteitsraad.


Vraag: als het openbaar onderwijs deze eis niet mag stellen, wat wordt er dan bedoelt met "objectieve rechtvaardiging"?

rnaj
11-06-03, 12:33
Ach, laat ook maar. Als ik de komende 4 jaar overal op ga reageren dan moet ik de WAO induiken.

Grietje
11-06-03, 12:38
Geplaatst door rnaj
Ach, laat ook maar. Als ik de komende 4 jaar overal op ga reageren dan moet ik de WAO induiken.

Sterk!

Jaroon45
11-06-03, 16:59
Jammer, kop komt niet overeen met het verhaal. Dacht dat het nu al zover was dat kleding begon met discrimineren. “nee, ik wil niet dat jij mij aantrekt, ik ben een nette protestantse broek”.

jaja
11-06-03, 17:16
Geplaatst door Grietje
[B]'Kleding mag niet discrimineren'

... klopt iets niet ... "een hoofddoekje te dragen als de school aannemelijk kan maken dat de dracht strijdig is met de grondslag van de school" zou moeten betekenen dat elk kledingstuk, waarvan de dracht strijdig is met de grondslag van de school, geweerd moet kunnen worden, inclusief bomberjackets als dat duidelijk een bepaalde "levensbeschouwelijke" visie uitdraagt, die aan die strijdigheidseis voldoet. En eerlijk gezegd lijkt me dat voor elke christelijke school een open deurtje ...