PDA

Bekijk Volledige Versie : Ouders lijden onder examenstress



Mujaahid
12-06-03, 09:39
Ouders lijden onder examenstress

BRUSSEL : Vergeet de examenstress bij studenten. Bij ouders is die dezer dagen nòg groter. Dat blijkt uit een rondvraag bij studiebegeleiders aan Vlaamse universiteiten: «We krijgen opvallend meer verontruste ouders over de vloer dan enkele jaren geleden. Door de economische onzekerheid eisen ze dat hun zoon of dochter dàt diploma behaalt. Zonder te beseffen dat ze niet alleen hun kinderen maar vooral zichzelf een ondraaglijke last op de schouders leggen.»

Dat ouders er tijdens de eerste zit van zoon- of dochterlief wat nerveuzer bijlopen, is niet nieuw. Maar dit jaar neemt de ouderlijke examenstress écht alarmerende proporties aan. «Normaal is amper 1 op de 10 bellers een ouder», zegt Veerle De Schepper van Teleblok. «Nu zijn het er merkelijk meer. En vaak keert dezelfde
vraag terug: 'Mijn kind zit nu al een uur beneden te niksen. Is dat niet wat lang?' Ze chronometreren de pauzes van zoon of dochter en lijken niet te snappen dat ontspanning voor hun kroost een absolute noodzaak is. Zelfs al duurt die dan een uur, ja. Wie al een middag achter de boeken heeft doorgebracht, heeft na 5 minuten niksen niet opnieuw een fris hoofd, hé. Sommige ouders lijken dat vergeten te zijn.»


ETEN OP DE KAMER

Hetzelfde geluid bij andere studiebegeleiders: «Sommige ouders zeggen ons héél verbaasd: 'Ik heb mijn zoon of dochter ganse dagen opgesloten, en toch zijn de resultaten slecht. Hoe kan dat nu?'», aldus VUB-begeleidster Ria Lauwers. «Ze snappen echt niet wat ze verkeerd hebben gedaan.»

«Nochtans bedoelen ze het goed, hoor», vult Veerle De Schepper van Teleblok aan. «En brengen ze boterhammetjes tot aan de studeerkamer. Maar zo duwen ouders hun kind helemaal met de neus in de boeken. Terwijl maaltijden in de eetkamer net de ideale gelegenheid zijn om te ontspannen.»

Ik vroeger

Wat ouders van studiebegeleiders evenmin mogen, is: «Het geven van goeie raad waarin de woorden 'ik' en 'vroeger' voorkomen. Komt gegarandeerd ruzie van. Net als bij opmerkingen genre 'Dan had je tijdens het jaar maar moeten studeren' of 'Ben je zeker dat je het kan?' Pas op, ouders mogen hun kinderen gerust berispen, maar dat ze dit dan nà de examens doen. Tijdens moeten ze hun studerende zoon of dochter onvoorwaardelijk steunen.»

«Belangrijk is dat ouders ook zelf rust uitstralen», weet Ria Lauwers. «Als kinderen hun ouders zien panikeren, worden ze helemaal onzeker: 'Zie je wel dat het nooit zal lukken. Zelfs mijn ouders geloven niet in mij.'»


Economische crisis

Hoe die ouderlijke examenstress te verklaren valt? «Door de haperende economie», meent studiebegeleider Bart Dejonghe van de Leuvense KUL. «Sommige ouders vrezen in deze economisch onzekere tijden het ergste voor hun kinderen, hé, en zullen meer dan ooit hameren op het belang van een diploma in het hoger onderwijs.»

«Ook ik hoor het vaak van studenten zelf», aldus Annick Eelbode. «Hoe ze zichzelf verplichten te slagen omdat hun ouders het door de economische crisis financieel moeilijk hebben.»

Het Laatste Nieuws, pagina 7, 477 woorden
© 2003 Aurex n.v.