PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran: Aanhoudende protesten tegen geestelijke macht



Dutchguy
13-06-03, 13:16
Honderden jeugdige Iraanse betogers hebben vannacht in het centrum van Teheran geroepen om de dood van geestelijk leider ayatollah Khamenei. De betogers, meest studenten, keren zich tegen het starre bewind van de geestelijken in Iran. Het was de derde nacht van demonstraties. Duizenden mensen keken toe; af en toe applaudisseerden ze.

Kritiek op ayatollah Khamenei wordt doorgaans ''beloond'' met gevangenisstraf, maar tot nu heeft de de politie niet ingegrepen. De demonstranten hadden ook kritiek op president Khatami. Hij staat als hervormer te boek en is daardoor geliefd bij het volk, maar kan blijkbaar onvoldoende een vuist maken tegen de invloed van de geestelijken op de Iraanse samenleving.

Bron: Teletekst

------------------------------------

Ik heb bewondering voor de Iraanse jongeren die nu de straat op gaan en ik hoop dat hun missie slaagt. :duim:

Victory
13-06-03, 13:58
Geplaatst door Dutchguy
Honderden jeugdige Iraanse betogers hebben vannacht in het centrum van Teheran geroepen om de dood van geestelijk leider ayatollah Khamenei. De betogers, meest studenten, keren zich tegen het starre bewind van de geestelijken in Iran. Het was de derde nacht van demonstraties. Duizenden mensen keken toe; af en toe applaudisseerden ze.

Kritiek op ayatollah Khamenei wordt doorgaans ''beloond'' met gevangenisstraf, maar tot nu heeft de de politie niet ingegrepen. De demonstranten hadden ook kritiek op president Khatami. Hij staat als hervormer te boek en is daardoor geliefd bij het volk, maar kan blijkbaar onvoldoende een vuist maken tegen de invloed van de geestelijken op de Iraanse samenleving.

Bron: Teletekst

------------------------------------

Ik heb bewondering voor de Iraanse jongeren die nu de straat op gaan en ik hoop dat hun missie slaagt. :duim:

Er zijn al 2 topics hierover open op de vorige pagina... waar was je al die tijd??? het heeft iets van 20 berichten?

PS: het was 'dood aan mullahs' niet wat hierboven staat....

PPS: Het worden er steeds meer van website tot website...... LOOOL!

het waren er trouwens +/- 60.

Dutchguy
13-06-03, 14:42
Had ik niet gezien. Ben net terug van de supermarkt, lekker genoten van de mooie muziek. Ga straks weer!!! :wink:

Al Sawt
13-06-03, 17:59
Geplaatst door Dutchguy
Ik heb bewondering voor de Iraanse jongeren die nu de straat op gaan en ik hoop dat hun missie slaagt. :duim: Dan moet je ook bewondering hebben voor de Palestijnse jongeren die op straat gaan.

Dutchguy
13-06-03, 18:09
Geplaatst door Al Sawt
Dan moet je ook bewondering hebben voor de Palestijnse jongeren die op straat gaan.

Wat ik 'moet' bepaal ikzelf en niemand anders.

Maar goed, ik heb respect voor mensen die hun mening niet onder stoelen of banken steken, tegen de verdrukking in, en uiteraard geldt dit ook voor Palestijnse jongeren. Mag ik aannemen dat jij dus deze Iraanse jongeren ook bewondert in het uiten van hun mening tegen de verdrukking in? Of blijft het nu stil?

Al Sawt
13-06-03, 19:01
Geplaatst door Dutchguy
Wat ik 'moet' bepaal ikzelf en niemand anders.

Maar goed, ik heb respect voor mensen die hun mening niet onder stoelen of banken steken, tegen de verdrukking in, en uiteraard geldt dit ook voor Palestijnse jongeren. Mag ik aannemen dat jij dus deze Iraanse jongeren ook bewondert in het uiten van hun mening tegen de verdrukking in? Of blijft het nu stil?
Ik ben geen extremist.
Ik heb wel degelijk bewondering voor Iraanse jongeren.
Alleen vind ik Iran een van de meest democratische landen in MO.
Het land zit vollop in een democratische proces en het feit dat die demostraties volgens Iraanse normen rustig verlopen zijn, komt het proces alleen ten goede.

Dutchguy
13-06-03, 19:08
Geplaatst door Al Sawt
Ik ben geen extremist.
Ik heb wel degelijk bewondering voor Iraanse jongeren.
Alleen vind ik Iran een van de meest democratische landen in MO.
Het land zit vollop in een democratische proces en het feit dat die demostraties volgens Iraanse normen rustig verlopen zijn, komt het proces alleen ten goede.

Dan ben ik het helemaal met je eens. Het is alleen te hopen dat de demonstraties vreedzaam kunnen blijven verlopen en dat ze niet onderdrukt zullen worden.

sjo
13-06-03, 19:11
Jullie zijn allemaal stapelgek. Wie kan nu bewondering opbrengen voor jong gajes die roepen om de dood van religieuze of politieke leiders.

Kan dat niet anders ? Waarom moet ie dood ? Omdat je het niet eens bent met hem ? Of om het bloed wat ie aan zijn handen zou hebben ?

In die rotlanden komt niemand ooit vooruit. Puur vanwege de bloeddorst en de dapperheids-cultuur. Allemaal sterk en dapper....pfuw.

Hier was ook iemand zo krijgshaftig.......legde een belangrijke politicus om......ook zo'n dappere strijder.......een Hollandse Mudjahin......
gatverrrrrrrrrr.........

groeten
sjo

Simon
13-06-03, 20:27
Geplaatst door sjo
Jullie zijn allemaal stapelgek. Wie kan nu bewondering opbrengen voor jong gajes die roepen om de dood van religieuze of politieke leiders.


Ja ze zullen ook wel andere dingen geroepen hebben. Je moet ook wel nadenken uit welke hoek die informatie komt.

Simon

Shaheen
13-06-03, 22:16
binnenkort wordt hopelijk iran van binnenuit bevrijdt van de zieke honden :)

zo al die iraanse leiders hebben hoerenhuizen daar en hun zonen zijn meestal de pimps, zij gaan helemaal niet islamitisch om . ik was laatst daar en het is echt een bedrog dat ze islamitisch zijn. die islamitische geestelijke daar runnen de hele prostitutie handel en drugshandel. en dan durfen ze andere mensen nog te straffen

Joesoef
13-06-03, 22:29
Geplaatst door Shaheen
binnenkort wordt hopelijk iran van binnenuit bevrijdt van de zieke honden :)

zo al die iraanse leiders hebben hoerenhuizen daar en hun zonen zijn meestal de pimps, zij gaan helemaal niet islamitisch om . ik was laatst daar en het is echt een bedrog dat ze islamitisch zijn. die islamitische geestelijke daar runnen de hele prostitutie handel en drugshandel. en dan durfen ze andere mensen nog te straffen

Shaheen,

Je liegt ! Maar dat is te verwachten van zo een brave sounniet zoals jij.

moenna
13-06-03, 22:43
Geplaatst door Joesoef
Shaheen,

Je liegt ! Maar dat is te verwachten van zo een brave sounniet zoals jij.

Joesoef, uit oprechte interesse: Wat vind jij ervan? Steun jij ze, of vind je (net als Victory) dat ze niet zo moeten zeuren?

an3sdej
13-06-03, 23:27
De intelligentia onvlucht Iran (braindrain), en dat land zal binnen afzienbare tijd ineenstorten. Misschien wel door een burgeroorlog.

Grietje
13-06-03, 23:45
Geplaatst door sjo
Jullie zijn allemaal stapelgek. Wie kan nu bewondering opbrengen voor jong gajes die roepen om de dood van religieuze of politieke leiders.

Kan dat niet anders ? Waarom moet ie dood ? Omdat je het niet eens bent met hem ? Of om het bloed wat ie aan zijn handen zou hebben ?

In die rotlanden komt niemand ooit vooruit. Puur vanwege de bloeddorst en de dapperheids-cultuur. Allemaal sterk en dapper....pfuw.

Hier was ook iemand zo krijgshaftig.......legde een belangrijke politicus om......ook zo'n dappere strijder.......een Hollandse Mudjahin......
gatverrrrrrrrrr.........

groeten
sjo


Op internetfora mogen zelfs de grootste idioten kond doen van hun mening, al mogen we vraagtekens plaatsen bij de diepte en logica van die meningen. Zelfs volslagen gekken als sjo mogen een poging wagen om een analyse te geven van een politieke gebeurtenis. Dit is een vrij land, waar gekken evenveel recht hebben op hun mening.

Puk
14-06-03, 01:28
Geplaatst door Grietje
Op internetfora mogen zelfs de grootste idioten kond doen van hun mening, al mogen we vraagtekens plaatsen bij de diepte en logica van die meningen. Zelfs volslagen gekken als sjo mogen een poging wagen om een analyse te geven van een politieke gebeurtenis. Dit is een vrij land, waar gekken evenveel recht hebben op hun mening.

En toch heeft sjo gelijk. Waarom moet iedereen meteen maar dood? Die president kan ook ander werk zoeken... in de verpleging ofzo.

Grietje
14-06-03, 01:34
Geplaatst door Puk
En toch heeft sjo gelijk. Waarom moet iedereen meteen maar dood? Die president kan ook ander werk zoeken... in de verpleging ofzo.


Ik denk dat Khameini niet onder de indruk zal raken als de studenten hem voor de thee zouden uitnodigen.

Puk
14-06-03, 01:40
Geplaatst door Grietje
Ik denk dat Khameini niet onder de indruk zal raken als de studenten hem voor de thee zouden uitnodigen.

Juist wel! Dat zou tenminste origineel zijn.

Grietje
14-06-03, 01:41
Geplaatst door Puk
Juist wel! Dat zou tenminste origineel zijn.

Slaapgebrek?

Puk
14-06-03, 02:03
Geplaatst door Grietje
Slaapgebrek?

Ik vind het saai... dood aan die en aan die en aan die ook.

Simon
14-06-03, 06:54
Ik heb begrepen dat deze demonstraties ondertussen met harde hand de kop zijn ingedrukt. Weer een dictatuur gered.

Simon

De BBC meldt:
Militia attack Tehran protesters
Security forces and hardline supporters of Iran's conservative leadership have clashed with large crowds in the capital Tehran who were protesting against clerical rule.
Tear gas, clubs, and iron bars were used to disperse the protesters.

Hardline vigilantes were seen pulling people from cars and beating them. Gunfire was also heard.

Saturday morning's demonstrations were the fourth consecutive night of protests about the slow pace of reform in the country.

The Iranian supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, had warned demonstrators they would be shown no pity if they continued their protests.

US accused

Despite attempts by the security forces to seal off the area, roads near Tehran University were clogged with cars and protesters on foot, hooting horns and shouting slogans.

Stones were thrown and chants wishing death on Ayatollah Khamenei were heard.


The demonstrators are being cheered on from overseas
Iran's Resalat newspaper

Such condemnation of the supreme leader is said by correspondents to be unprecedented in Iran.

Eyewitnesses said some police officers stood by as militiamen beat the protesters.

"Most were armed with sticks and chains but a few had Kalashnikovs," a Reuters correspondent reported from the scene.

The authorities have accused the United States and Iranian exiles of fomenting the unrest.

Exiled opposition groups have been encouraging the protests through US-based satellite channels.

'Freedom and democracy'

Uniformed and plainclothes officers saturated the city on Friday, stopping and searching vehicles in the area after three nights of street protests.

During clashes with police on Thursday night, 40 students were injured and 10 arrested.

The unrest, which began with protests at plans to privatise the university, has grown into open condemnation of both Ayatollah Khamenei and President Mohammad Khatami, who was elected on a reformist platform.

Students have been heard chanting "freedom" and "democracy" and calling for Ayatollah Khamenei to be hanged.

But one senior cleric, former President Akbar Hashemi Rafsanjani, said at Friday prayers that the US was trying to "snare" Iran's young people.

Fear at the top

The authorities are anxious for the situation not to get out of hand.

They have stressed to students that they will not tolerate a repeat of the events of 1999, when clashes with law-enforcement officers lasted for three days and left at least one student dead.

Those anti-government protests were the most serious since the fall of the Shah in 1979.

About 70% of Iran's 65 million population is under 30, and has little or no memory of the late Ayatollah Khomeini's Islamic revolution.

taouanza
14-06-03, 08:47
Geplaatst door Puk
En toch heeft sjo gelijk. Waarom moet iedereen meteen maar dood? Die president kan ook ander werk zoeken... in de verpleging ofzo.


zie je wel hoe hypocriet je bent. ben je al weer vergeten dat je het hier goed praat dat huizen van palestijnen mogen verwoest omdat watever mischien ern een link is met terrorisme. en dat voor de zelfde reden palestijnen mogen neerschieten.
want geweld mits door 'goeierikken gebruikt is goed te praten.


waarom stel je de israeli's niet voor hamas voor de thee uit te nodigen?!

Puk
14-06-03, 11:58
Geplaatst door taouanza
zie je wel hoe hypocriet je bent. ben je al weer vergeten dat je het hier goed praat dat huizen van palestijnen mogen verwoest omdat watever mischien ern een link is met terrorisme. en dat voor de zelfde reden palestijnen mogen neerschieten.
want geweld mits door 'goeierikken gebruikt is goed te praten.


waarom stel je de israeli's niet voor hamas voor de thee uit te nodigen?!

Dat heeft Israël gedaan maar Hamas wilde niet.

sjo
14-06-03, 16:01
Thee doet ze niks.......daar komen Hamasleden niet voor....

Nodig ze uit voor een vrijdagmiddagborrel en ze staan allemaal op je stoep.......

groeten
sjo

Puk
14-06-03, 16:08
Geplaatst door sjo
Thee doet ze niks.......daar komen Hamasleden niet voor....

Nodig ze uit voor een vrijdagmiddagborrel en ze staan allemaal op je stoep.......

groeten
sjo

Mwahhh... ik weet niet. Als je alcohol in die gasten gooit ontstaat er meteen zo'n explosief sfeertje... lijkt mij.

Robin30
14-06-03, 19:06
Die jongeren hebben tenminste ballen. Daar zouden de AEL leden nog wat van kunnen leren. Die hebben toch ook zoveel idealen? Nou wat voor idealen. Zelfs in een onderdrukt land als iran kunnen de jongeren meer bereiken. In Nederland ligt niets in de weg om te demonstreren en hier zitten ze elkaar alleen maar de hersens in te slaan. daarom zijn het ook sukkels.

Grietje
15-06-03, 00:03
In de file om een einde aan het Iraanse bewind te eisen


Voor de vierde achtereenvolgende avond gingen duizenden Iraniërs gisteren in de hoofdstad Teheran de straat op om te protesteren tegen het islamitische regime. In één lange file demonstreren ze, al toeterend, vanuit de auto. ,,Dood aan de dictatuur!''


Door Thomas Erdbrink


TEHERAN, 14 JUNI. Een aantal van de weinige bomen die de Iraanse hoofdstad Teheran rijk is, heeft vlamgevat in de berm van boulevard Shahid Khamran. Ze zijn aangestoken door 'auto-demonstranten', die gisteravond met zijn duizenden tegelijk luid toeterend door het centrum van Teheran reden. In plaats van te voet demonstreren tegen het islamitische regime, verplaatst jong en oud zich in één lange file rondom de slaapzalen van de universiteitscampus.

Daar begon vijf dagen geleden de onrust toen bekend werd dat de overheid van plan was de universiteiten de privatiseren. Honderden studenten stichtten brandjes op het campusterrein en de oproerpolitie greep in. De volgende dag schreeuwden Iraanse oppositiezenders moord en brand. De satellietstations, die vanuit de Verenigde Staten Iraanse programma's uitzenden en per illegale schotel te ontvangen zijn, riepen hun kijkers op om per auto toeterend door de stad te trekken. Zo geschiedde, de afgelopen vier avonden werd er geprotesteerd. Om de privatisering gaat het al lang niet meer; de autorijders eisen niets minder dan het einde van de Islamitische republiek.

In het licht van de vlammen wordt al hard gewerkt aan de morele vernietiging daarvan. Jongens en meisjes dansen gezamenlijk op straat. Dansen is verboden in Iran. De autodeuren staan open en illegale cassettebandjes laten Iraanse popmuziek uit de VS horen. Die popmuziek is verboden in Iran. ,,Dood aan de dictatuur!'', roept iemand. Ook dat is verboden in Iran.

Mensen joelen en maken met hun vingers in een 'V' de lucht. De vlammen grijpen snel om zich heen. Het duurt dan ook niet lang tot de oproerpolitie in grote getale toestroomt. Gekleed in hun - door westerse bedrijven geleverde - rellen-kleding, kunnen ze niet veel anders doen dan de demonstranten weer in hun auto's te zien stappen. De dansers en andere oproerkraaiers verdwijnen, anoniem gebleven, in hun staatstrabantjes.

In de hele stad lopen agenten zich in het zweet, bijgestaan door leden van de conservatieve knokploeg 'Ansar Hezbollah' (soldaten van god). Straten worden afgesloten, zodat de autostroom weer naar elders rijdt. De knokploegleden racen verward rondt op hun brommertjes, zwaaiend met stokken en kettingen. Op de Kurdestanstraat rijdt er één voor de troepen uit en de auto-demonstranten grijpen hun kans. Iemand duwt de man van zijn brommer af en bliksemsnel gaan er vijf autodeuren open. De inzittenden storten zich op de conservatieve spierbundel en zijn brommer wordt direct in brand gestoken. Een demonstrant zwaait met zijn stropdas (een verdorven westers symbool in Iran) uitgelaten uit zijn raampje. Elders in de stad wordt door de knokploegen in de lucht geschoten om de demonstranten uiteen te drijven.

Vijf jaar geleden baadde Iran zich in een politieke lente. De charismatische hervormer Mohammad Khatami had tegen alle verwachtingen in het presidentsschap binnengesleept met een overweldigende meerderheid van stemmen. Meer vrijheden, zo beloofde hij. Hoewel veel is veranderd en mensen kritischer kunnen zijn, is het Khatami niet gelukt zijn hervormingen in de wet vast te leggen.

Diezelfde Khatami moest afgelopen maand zijn zoveelste politieke nederlaag erkennen toen twee wetsvoorstellen voor constitutionele hervormingen werden afgewezen door de Raad van de Hoeders van de Grondwet, een conservatief bolwerk met vetomacht. De leden van de Raad vinden dat ze door god gekozen zijn om het land te leiden.

Maar het land maakt zware tijden door. Ingeklemd door aartsvijand Amerika, dat aanwezig is in buurlanden Afghanistan en Irak, bedreigd door uitspraken van datzelfde land dat Iran indeelde in de As tegen het Kwaad omdat het omdat het er een geheim kernwapenprogramma na zou houden, en verzwakt door een immer slechter wordende economie wordt het voor de geestelijke leiders van Iran een monstertaak om het diep ontevreden volk weer voor zich te winnen.

Als het aan de oppositiezenders ligt, die financieel worden gesteund door de VS, komt die wederopstanding er nooit. De rellen van gisteravond waren bijna live te volgen op de radiozender 'Farda' (Morgen), waar bellers uit de hoofdstad maar ook vanuit de tweede stad Isfahan, verslag deden van de demonstraties. De uitzendingen komen vanuit Koeweit en zijn met gewone radio's te ontvangen in Iran. Een vrouw uit Isfahan laat horen hoe ook daar wordt getoeterd, Er is een revolutie gaande, concludeert de presentator.

Aan de andere kant van de stad, in het grote Laleh stadspark, gebruikt de politie traangas tegen demonstranten. Ambulances rijden met hoge snelheid rond. ,,Ik ben een moslim, ik wil de Islamitische Republiek verdedigen'', schreeuwt een lid van de veiligheidsdienst in burger. Zijn kale hoofd glimt van het zweet. ,,Vandaag gaan alle geestelijken dood!'', roept een demonstrant.

Opperste Leider Ayatollah Ali Khamenei, liet gisteren weten genadeloos op te treden tegen de huurlingen van de Verenigde Staten. Gisteravond konden de anders zo efficiënte Iraanse ordediensten de ontwikkelingen maar moeilijk bijbenen.

an3sdej
15-06-03, 00:08
Het religieus dictatoriaal regiem in Iran staat op instorten.

Shaheen
15-06-03, 00:14
Geplaatst door Joesoef
Shaheen,

Je liegt ! Maar dat is te verwachten van zo een brave sounniet zoals jij.

het heeft niks met shia ofzo te maken, sunieten misbruiken ook vaak de macht, maar het gaat gewoon om de machthebbers (geestelijke). als je ooit in iran was geweest dan zou je dit weten ook al zou je ontkennen in je hart zou je weten dat dit waar is. ik ben daar geweest tijdens een doorreis vanuit iran naar pakistan en india. bezoek aan vrienden daar en families in mijn eigen landen. ik lieg niet dat kan ik je verzekeren.

De Rode Roos
15-06-03, 00:19
Geplaatst door an3sdej
Het religieus dictatoriaal regiem in Iran staat op instorten.

O ja? Het is volgens mij al rustig geworden. Als de VS Iran willen laten hervormen, dan moet het ophouden Iran te isoleren en tot as van het kwaad te rekenen. Het is een manier om andere landen en volkeren op een fascistische wijze te dwingen zich de Amerikaanse waarden aan te nemen. Ieder land moet zelf beslissen hoe het zich wil hervormen, of het zich wil hervormen, wat het wil worden, etc.

Eigenlijk is de wereld een multiculturele samenleving in het groot. Nu zijn de VS en de "bondgenoten" een soort Vlaams Blok dat eist dat andere mensen hun waarden aannemen. En als ze dat niet doen, dan horen ze er niet bij ("axes of evil") of worden ze gedwongen (Irak). Nu heb je minderheden die willen dat ze kunnen zijn wie ze zijn. De wereld wordt saai als er geen diversiteit meer zou zijn in bestuursvorm en cultuur. Stop de Amerikanisering! Stop McDonald's en Coca Cola! :p

ps: nu ik dit idee doorzet: Amerikanen en slaafse meelopers zijn een minderheid in de wereld. Eigenlijk is de wereld nu een apartheid in het groot. hmm...

an3sdej
15-06-03, 00:21
De geschiedenis heeft altijd geleerd, dat een repressief bewind het nooit lang zal uithouden, vooral niet als het economisch niet lukt het land rechtop te laten staan.

Grietje
15-06-03, 00:21
Geplaatst door De Rode Roos
O ja? Het is volgens mij al rustig geworden. Als de VS Iran willen laten hervormen, dan moet het ophouden Iran te isoleren en tot as van het kwaad te rekenen. Het is een manier om andere landen en volkeren op een fascistische wijze te dwingen zich de Amerikaanse waarden aan te nemen. Ieder land moet zelf beslissen hoe het zich wil hervormen, of het zich wil hervormen, wat het wil worden, etc.

Eigenlijk is de wereld een multiculturele samenleving in het groot. Nu zijn de VS en de "bondgenoten" een soort Vlaams Blok dat eist dat andere mensen hun waarden aannemen. En als ze dat niet doen, dan horen ze er niet bij ("axes of evil") of worden ze gedwongen (Irak). Nu heb je minderheden die willen dat ze kunnen zijn wie ze zijn. De wereld wordt saai als er geen diversiteit meer zou zijn in bestuursvorm en cultuur. Stop de Amerikanisering! Stop McDonald's en Coca Cola! :p

In dit geval is het het volk dat hervormingen wil zien en niet de VS. Ze doen dit volledig op eigen kracht zonder de hulp van de VS.

an3sdej
15-06-03, 00:29
En ze zullen het redden!

De Rode Roos
15-06-03, 00:35
Geplaatst door Grietje
In dit geval is het het volk dat hervormingen wil zien en niet de VS. Ze doen dit volledig op eigen kracht zonder de hulp van de VS.

Ik zet daar vraagtekens bij.

1. VS wil hervormingen, en het volk misschien ook. Maar vooral de VS en dat hebben ze meerdere malen duidelijk gemaakt.
2. Ze doen het met hulp van de VS, ze worden door de Amerikanen aangemoedigd/opgehitst.

Er waren enkele weken geleden artikelen verschenen dat Iran het nieuwe doelwit zou worden. Ze zouden het regime willen destabiliseren. Een tijdje werd er niets gehoord, tot nu. Daarom vermoed ik dat die studenten rechtstreeks door de Amerikanen zijn ingezet. Het begon klein, maar is na een paar dagen groter geworden. Ik denk dus dat het een test was van de CIA om te onderzoeken wat de bereidheid van de Iraniers was...altijd handig om te weten, dat kunnen ze dan incalculeren wanneer ze Iran alsnog militair gaan aanpakken...worden ze begroet met bloemen of met schoenen? ;)

Puk
15-06-03, 00:43
Geplaatst door De Rode Roos
O ja? Het is volgens mij al rustig geworden. Als de VS Iran willen laten hervormen, dan moet het ophouden Iran te isoleren en tot as van het kwaad te rekenen. Het is een manier om andere landen en volkeren op een fascistische wijze te dwingen zich de Amerikaanse waarden aan te nemen. Ieder land moet zelf beslissen hoe het zich wil hervormen, of het zich wil hervormen, wat het wil worden, etc.

Eigenlijk is de wereld een multiculturele samenleving in het groot. Nu zijn de VS en de "bondgenoten" een soort Vlaams Blok dat eist dat andere mensen hun waarden aannemen. En als ze dat niet doen, dan horen ze er niet bij ("axes of evil") of worden ze gedwongen (Irak). Nu heb je minderheden die willen dat ze kunnen zijn wie ze zijn. De wereld wordt saai als er geen diversiteit meer zou zijn in bestuursvorm en cultuur. Stop de Amerikanisering! Stop McDonald's en Coca Cola! :p

ps: nu ik dit idee doorzet: Amerikanen en slaafse meelopers zijn een minderheid in de wereld. Eigenlijk is de wereld nu een apartheid in het groot. hmm...

Ha Rode Roos
Wat een oudbakken ideeën met een muffe lucht verspreid jij steeds weer.
Hoe oud ben je eigenlijk?
Het is net of het 1917 is als ik iets van jou lees.
Je bent gewoon een soort Rosa Luxemburg.
Weet je wel dat het met haar slecht is afgelopen?
Staat weer tegenover dat in de voormalige Sovjet Unie talloze staalfabrieken, bejaardenhuizen en volkstuincomplexen naar haar zijn vernoemd.
Misschien dat jou dat ook nog eens lukt.
In Zimbabwe, of Noord Korea of, jawel Cuba.

Grietje
15-06-03, 00:47
Geplaatst door De Rode Roos
Ik zet daar vraagtekens bij.

1. VS wil hervormingen, en het volk misschien ook. Maar vooral de VS en dat hebben ze meerdere malen duidelijk gemaakt.
2. Ze doen het met hulp van de VS, ze worden door de Amerikanen aangemoedigd/opgehitst.

Er waren enkele weken geleden artikelen verschenen dat Iran het nieuwe doelwit zou worden. Ze zouden het regime willen destabiliseren. Een tijdje werd er niets gehoord, tot nu. Daarom vermoed ik dat die studenten rechtstreeks door de Amerikanen zijn ingezet. Het begon klein, maar is na een paar dagen groter geworden. Ik denk dus dat het een test was van de CIA om te onderzoeken wat de bereidheid van de Iraniers was...altijd handig om te weten, dat kunnen ze dan incalculeren wanneer ze Iran alsnog militair gaan aanpakken...worden ze begroet met bloemen of met schoenen? ;)


Het verzet dateert al van veel langer. In 1999 waren er ook studenten opstanden die bloedig werden neergeslagen. De woorden van Colin Powell die zei dat veranderingen eerst intern moeten plaatsvinden is natuurlijk een geweldige impuls geweest voor de studenten. Ik zie er ook geen erg in als de VS deze opstand, hoe miniem ook, materieel en financieel zouden steunen. Een inval in Iran zie ik niet zo snel gebeuren, al was het alleen maar omdat de nabijheid van amerikaanse troepen al bedreigend genoeg is voor het iraanse regime. maar je weet maar nooit.

Grietje
15-06-03, 00:49
Geplaatst door Puk
Ha Rode Roos
Wat een oudbakken ideeën met een muffe lucht verspreid jij steeds weer.
Hoe oud ben je eigenlijk?
Het is net of het 1917 is als ik iets van jou lees.
Je bent gewoon een soort Rosa Luxemburg.
Weet je wel dat het met haar slecht is afgelopen?
Staat weer tegenover dat in de voormalige Sovjet Unie talloze staalfabrieken, bejaardenhuizen en volkstuincomplexen naar haar zijn vernoemd.
Misschien dat jou dat ook nog eens lukt.
In Zimbabwe, of Noord Korea of, jawel Cuba.


In Zimbabwe? Dat moet je toch even uitleggen.

De Rode Roos
15-06-03, 00:50
Geplaatst door Puk
Ha Rode Roos
Wat een oudbakken ideeën met een muffe lucht verspreid jij steeds weer.
Hoe oud ben je eigenlijk?
Het is net of het 1917 is als ik iets van jou lees.
Je bent gewoon een soort Rosa Luxemburg.
Weet je wel dat het met haar slecht is afgelopen?
Staat weer tegenover dat in de voormalige Sovjet Unie talloze staalfabrieken, bejaardenhuizen en volkstuincomplexen naar haar zijn vernoemd.
Misschien dat jou dat ook nog eens lukt.
In Zimbabwe, of Noord Korea of, jawel Cuba.

offtopic en Rosa Luxemburg is een heldin. Ze is door types zoals jij vermoord. Hoe makkelijk moet het voor jou zijn om slaafs en blind de propaganda van het Pentagon en Witte Huis te volgen? En die ideeën zijn niet "oudbakken", maar breed gedragen. Er zijn in de wereld miljoenen mensen met die idealen. Dat ik dat allemaal zo duidelijk en helder weet uit te leggen, daar kun jij gewoon niet tegen! :cool:

Puk
15-06-03, 00:57
Geplaatst door Grietje
In Zimbabwe? Dat moet je toch even uitleggen.

Onze grote mensenvriend Robert Mugabe van eenpartij-staat Zimbabwe gebruikt honger als wapen in de strijd tegen politieke vijanden, om over het gewone uitmoorden nog maar te zwijgen.
Kortom: Marxisme/Leninisme van het zuiverste water.
De oudbakken ideologie die onze Rode Roos zo graag uitvent.
Zodoende.

De Rode Roos
15-06-03, 01:00
Geplaatst door Grietje
Het verzet dateert al van veel langer. In 1999 waren er ook studenten opstanden die bloedig werden neergeslagen. De woorden van Colin Powell die zei dat veranderingen eerst intern moeten plaatsvinden is natuurlijk een geweldige impuls geweest voor de studenten. Ik zie er ook geen erg in als de VS deze opstand, hoe miniem ook, materieel en financieel zouden steunen. Een inval in Iran zie ik niet zo snel gebeuren, al was het alleen maar omdat de nabijheid van amerikaanse troepen al bedreigend genoeg is voor het iraanse regime. maar je weet maar nooit.

We shall see. Een hoop van dat verzet zou weggenomen worden, als de VS het isolement en "boycot" van Iran zou stoppen, zodat Iran gewoon normaal met andere landen kon handelen en de economie zou aantrekken. Dat willen de Amerikanen juist niet. In dat opzicht is het al door de Amerikanen aangestuurd. Dit proberen ze ook al met Cuba. Dat zal ik proberen te illustreren met een fictief gesprek tussen een vader en een nieuwsgierig kindje.


Q: How come Cuba isn't a good economic competitor?

A: Well, you see, back in the early 1960s, our government passed some laws that made it illegal for Americans to trade or do any business with Cuba until they stopped being Communists and started being capitalists like us.

Q: But if we got rid of those laws, opened up trade with Cuba, and started doing business with them, wouldn't that help the Cubans become capitalists?

A: Don't be a smart-ass.

:D

Grietje
15-06-03, 01:08
Geplaatst door Puk
Onze grote mensenvriend Robert Mugabe van eenpartij-staat Zimbabwe gebruikt honger als wapen in de strijd tegen politieke vijanden, om over het gewone uitmoorden nog maar te zwijgen.
Kortom: Marxisme/Leninisme van het zuiverste water.
De oudbakken ideologie die onze Rode Roos zo graag uitvent.
Zodoende.

Beste Puk. Als je zegt dat Mugabe's politiek Marxisme/Leninisme van het zuiverste water is moet je in ieder geval proberen aan te tonen wat zijn politiek met deze ideologie te maken heeft. Uithongeren is, mits ik goed heb opgelet tijdens de geschiedenislessen, een beproefd procede dat door politici van de meest uiteenlopende ideologieën werd gebruikt. Een bewering zie ik graag beargumenteerd. Maar voel je niet verplicht om hierop in te gaan. Je kunt ook je kont krabben als je dat aangenamer vindt.

Grietje
15-06-03, 01:11
Geplaatst door De Rode Roos
We shall see. Een hoop van dat verzet zou weggenomen worden, als de VS het isolement en "boycot" van Iran zou stoppen, zodat Iran gewoon normaal met andere landen kon handelen en de economie zou aantrekken. Dat willen de Amerikanen juist niet. In dat opzicht is het al door de Amerikanen aangestuurd. Dit proberen ze ook al met Cuba. Dat zal ik proberen te illustreren met een fictief gesprek tussen een vader en een nieuwsgierig kindje.


Q: How come Cuba isn't a good economic competitor?

A: Well, you see, back in the early 1960s, our government passed some laws that made it illegal for Americans to trade or do any business with Cuba until they stopped being Communists and started being capitalists like us.

Q: But if we got rid of those laws, opened up trade with Cuba, and started doing business with them, wouldn't that help the Cubans become capitalists?

A: Don't be a smart-ass.

:D


Je bent nog erger dan ayatollah. Bedoel je dat ze hun ambitie om voor een vrijer land te vechten moeten laten varen in ruil voor economische voorspoed?

Puk
15-06-03, 01:18
Geplaatst door De Rode Roos
offtopic en Rosa Luxemburg is een heldin. Ze is door types zoals jij vermoord. Hoe makkelijk moet het voor jou zijn om slaafs en blind de propaganda van het Pentagon en Witte Huis te volgen? En die ideeën zijn niet "oudbakken", maar breed gedragen. Er zijn in de wereld miljoenen mensen met die idealen. Dat ik dat allemaal zo duidelijk en helder weet uit te leggen, daar kun jij gewoon niet tegen! :cool:

Ha Rode Roos,
Je argumenten zijn onder je gebruikelijke niveau.
Crap dus.
Als miljoenen mensen in, bijvoorbeeld, Jomanda en Emil Ratelband geloven hoef het toch nog niet waar te zijn wat ze beweren.
Kijk liever naar feiten.
In de USA kan men ongestraft kritiek uitoefenen op de eigen regering en, elke vier jaar, een nieuwe president kiezen.
Alle politieke systemen waar jij steeds mee aan komt kakken kennen dat niet.
Je hebt gewoon een voorkeur voor dictaturen.
Waarom weet ik niet.
Voer voor psychologen.
Misschien moet je je gewoon eens flink laten domineren door een strenge meester.
Sommige mensen knappen daar enorm van op.

Puk
15-06-03, 01:24
Geplaatst door Grietje
Beste Puk. Als je zegt dat Mugabe's politiek Marxisme/Leninisme van het zuiverste water is moet je in ieder geval proberen aan te tonen wat zijn politiek met deze ideologie te maken heeft. Uithongeren is, mits ik goed heb opgelet tijdens de geschiedenislessen, een beproefd procede dat door politici van de meest uiteenlopende ideologieën werd gebruikt. Een bewering zie ik graag beargumenteerd. Maar voel je niet verplicht om hierop in te gaan. Je kunt ook je kont krabben als je dat aangenamer vindt.

Uithongeringspolitiek, persbreidel, moordpartijen, intimidatie van politieke tegenstanders, nationalisatie, corruptie.
En dat allemaal in een eenpartij-staat op Marxistisch/Leninistische grondslag.
Me dunkt.
Hoe Stalinistisch wil je het hebben Grietje?

Grietje
15-06-03, 01:30
Geplaatst door Puk
Uithongeringspolitiek, persbreidel, moordpartijen, intimidatie van politieke tegenstanders, nationalisatie, corruptie.
En dat allemaal in een eenpartij-staat op Marxistisch/Leninistische grondslag.
Me dunkt.
Hoe Stalinistisch wil je het hebben Grietje?


je had er ook nazistisch, napoleonistisch, nero'istisch, imperialistisch, etc etc van kunnen maken. Een rode jeugd gehad Puk? Te vaak de Internationale moeten zingen?

Puk
15-06-03, 01:40
Geplaatst door Grietje
je had er ook nazistisch, napoleonistisch, nero'istisch, imperialistisch, etc etc van kunnen maken. Een rode jeugd gehad Puk? Te vaak de Internationale moeten zingen?

Ha Grietje,

Voor antwoord op de vraag of het Zimbabwe van Mugabe Stalinistisch, Fascistisch, Nazistisch, danwel Gaulistisch is verwijs ik je naar ons aller Jacques Chirac.
Die moet het weten.
Hij had Robert Mugabe pas geleden op de koffie.
Verder heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar jouw achtergrond.
Ben jij een zogenaamde Ouwe Hippie?

Grietje
15-06-03, 01:42
Geplaatst door Puk
Ha Grietje,

Voor antwoord op de vraag of het Zimbabwe van Mugabe Stalinistisch, Fascistisch, Nazistisch, danwel Gaulistisch is verwijs ik je naar ons aller Jacques Chirac.
Die moet het weten.
Hij had Robert Mugabe pas geleden op de koffie.
Verder heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar jouw achtergrond.
Ben jij een zogenaamde Ouwe Hippie?

Is 22 oud in jouw ogen? En ik hou niet van drugs.

Puk
15-06-03, 01:48
Geplaatst door Grietje
Is 22 oud in jouw ogen? En ik hou niet van drugs.

Je bent gvd minderjarig.
Moet je niet eens naar je nest?
Vind je moeder het goed dat je zolang opblijft?

Grietje
15-06-03, 01:51
Geplaatst door Puk
Je bent gvd minderjarig.
Moet je niet eens naar je nest?
Vind je moeder het goed dat je zolang opblijft?


Ik ben vrij om te doen wat ik wil. Mijn moeder heeft daar niets over te zeggen. :jeweetog:

De Rode Roos
15-06-03, 13:59
Geplaatst door Puk
Ha Rode Roos,
Je argumenten zijn onder je gebruikelijke niveau.
Crap dus.
Als miljoenen mensen in, bijvoorbeeld, Jomanda en Emil Ratelband geloven hoef het toch nog niet waar te zijn wat ze beweren.
Kijk liever naar feiten.
In de USA kan men ongestraft kritiek uitoefenen op de eigen regering en, elke vier jaar, een nieuwe president kiezen.
Alle politieke systemen waar jij steeds mee aan komt kakken kennen dat niet.
Je hebt gewoon een voorkeur voor dictaturen.
Waarom weet ik niet.
Voer voor psychologen.
Misschien moet je je gewoon eens flink laten domineren door een strenge meester.
Sommige mensen knappen daar enorm van op.

Salut Puk,
Dictatuur betekent geen totalitaire systeem. In mijn visie van een dictatuur kun je gewoon kritiek op misstanden van de eigen regering uiten en is er een rechtstaat waarbij de burgers beschermd worden tegen de willekeur van de regering. Alleen vind ik dat de mensen veel respect moeten hebben voor de regering en het gezag moeten ondersteunen. Ik ben alleen er voor om de verkiezingen af te schaffen en de bestuurlijke top het land te laten besturen in een 1 partijstelsel waarbij mensen die ervoor hebben doorgeleerd de beslissingen kunnen nemen. Dan zijn we gelijk af van iets zoals een mediacratie, waarbij competente bestuurders zoals Ad Melkert gewoon het land worden uitgejaagd vanwege zo iets geks als charisma in combinatie met verkiezingen en in plaats daarvan figuren zoals Gerard Joling, Jomanda of Emil Ratelband gekozen kunnen worden door de massa, daar moet je toch niet aan denken?! De massa is willekeurig en wispelturig, vandaar dat een democratie een groot gevaar kan zijn.



Je bent nog erger dan ayatollah. Bedoel je dat ze hun ambitie om voor een vrijer land te vechten moeten laten varen in ruil voor economische voorspoed?

Wat is een "vrijer" land? Hebben die mensen niet hun eigen definitie van vrijheid, geinspireerd vanuit de Koran? Moet dat die vrijheid worden van de Amerikanen? Kent elke beschaving niet zijn eigen regels en waarden?
Waarom moet de hele wereld onder druk van Washington de Amerikanen imiteren? They have their American way, we have Our Way!

Victory
15-06-03, 14:15
Shaheen, wat zit je nou allemaal onzin te verzinnen jij...


PS: De Rode Roos heeft gelijk... het word opgefokt door de VS... dit word gedaan met een aantal 'iraanse' tv zenders die door Amerika gefinancieerd worden...

Ik ken er twee, onder de namen... "Jam-e-jaam 1 en 2"... de namen zijn gelijk aan de namen van 2 echte iraanse kanalen... maar deze twee worden alleen in midden oosten versprijd... verder zijn er nog twee andere kanalen... weet de namen niet meer...

Ook zijn er 2 radio stations... 1 is BCC... dat is in farsi... (als je eens hoort wat voor onzin ze daarin lullen... je lacht je kapot...)... en nog een kanaal... ben daar ook de naam van vergeten....


En zoals de VS zei... ongeveer een maand terug... "Wij zullen Iran nu niet militair aanpakken..... ....als we al iets doen, dan steunen we de oppositie groepen, we pakken het van binnenuit aan, en isoleren iran nog meer." (zoiets ongeveer)...


PPS: De VS kan geen mallemoer doen... we hebben al 23 jaar oppositie gehad... er zijn tijden geweest dat er zelfs bommen werden opgeblazen in moskees, straten, huizen etc..... en wat zien we... de islamitische regering is er nog steeds, en Iran is militair nog nooit zo sterk als ze nu zijn, geweest...

De Iraanse leger is meer dan 90% onafhankelijk..(cijfers van vorig jaar)....

http://www.islamicdigest.org/gallery/albums/baseej-and-sepah/normal_497_G.jpg

Arvid
15-06-03, 20:46
Geplaatst door Victory
Shaheen, wat zit je nou allemaal onzin te verzinnen jij...


PS: De Rode Roos heeft gelijk... het word opgefokt door de VS... dit word gedaan met een aantal 'iraanse' tv zenders die door Amerika gefinancieerd worden...

Ik ken er twee, onder de namen... "Jam-e-jaam 1 en 2"... de namen zijn gelijk aan de namen van 2 echte iraanse kanalen... maar deze twee worden alleen in midden oosten versprijd... verder zijn er nog twee andere kanalen... weet de namen niet meer...

Ook zijn er 2 radio stations... 1 is BCC... dat is in farsi... (als je eens hoort wat voor onzin ze daarin lullen... je lacht je kapot...)... en nog een kanaal... ben daar ook de naam van vergeten....


En zoals de VS zei... ongeveer een maand terug... "Wij zullen Iran nu niet militair aanpakken..... ....als we al iets doen, dan steunen we de oppositie groepen, we pakken het van binnenuit aan, en isoleren iran nog meer." (zoiets ongeveer)...


PPS: De VS kan geen mallemoer doen... we hebben al 23 jaar oppositie gehad... er zijn tijden geweest dat er zelfs bommen werden opgeblazen in moskees, straten, huizen etc..... en wat zien we... de islamitische regering is er nog steeds, en Iran is militair nog nooit zo sterk als ze nu zijn, geweest...

De Iraanse leger is meer dan 90% onafhankelijk..(cijfers van vorig jaar)....

http://www.islamicdigest.org/gallery/albums/baseej-and-sepah/normal_497_G.jpg

toch zal het heersende regime in Iran niet lang blijven bestaan, dat moet jij ook wel beseffen. VS zal ff doorgaan met steunen van oppositiepartijen, als dat niet lukt zal het VS leger Iran binnentrekken.
Ook al is het leger van Iran best sterk, het is geen partij voor de VS.
Ik sta niet achter de VS wat betreft Midden-Oosten maar ik zie wel in dat VS de touwtjes nog meer in handen gaat krijgen.

Grietje
15-06-03, 22:57
Wat is een "vrijer" land? Hebben die mensen niet hun eigen definitie van vrijheid, geinspireerd vanuit de Koran? Moet dat die vrijheid worden van de Amerikanen? Kent elke beschaving niet zijn eigen regels en waarden?
Waarom moet de hele wereld onder druk van Washington de Amerikanen imiteren? [i]They have their American way, we have Our Way! [/B]


Je lijkt volgens mij niet te begrijpen wat daar gaande is. Die mensen demonstreren voor hun eigen vrijheid en niet, zoals jij dat verwoordt, voor een Amerikaanse variant ervan, wat dat ook moge inhouden. Je hebt een heel verworngen kijk op de werkelijkheid, als ik zo vrij mag zijn om op te merken.

Victory
16-06-03, 01:42
Geplaatst door Arvid
toch zal het heersende regime in Iran niet lang blijven bestaan, dat moet jij ook wel beseffen. VS zal ff doorgaan met steunen van oppositiepartijen, als dat niet lukt zal het VS leger Iran binnentrekken.
Ook al is het leger van Iran best sterk, het is geen partij voor de VS.
Ik sta niet achter de VS wat betreft Midden-Oosten maar ik zie wel in dat VS de touwtjes nog meer in handen gaat krijgen.


Wat ik besef is dat wij 100 maal ergere momenten hebben doorstaan, Allah(swt) heeft ons altijd geholpen. Een oorlog kan niet gewonnen worden met wapens. Zie Iraq-Iran oorlog / Hezbollah... allebei een voorbeelden van strijders met bijna niks tegen een ongelooflijk sterk leger. Iraq was toen de tijd de 4'de sterkste leger ter wereld, en daarbij ook nog de steun van heel de wereld erbei...... men moet dat niet vergeten...

Israel word door velen als sterkste leger te wereld gezien... zie hoe een groep strijders (als enigen ooit) hun versloegen...


Een moslim kan niet verliezen... dat is onmogelijk.. zie de quote hieronder:

"If the whole world rise against us and destroy us, still we are victorious" -Imam Khomeini (ra)



Laat de Amerikanen maar komen met alles wat ze hebben.

Arvid
16-06-03, 17:13
Geplaatst door Victory
Wat ik besef is dat wij 100 maal ergere momenten hebben doorstaan, Allah(swt) heeft ons altijd geholpen. Een oorlog kan niet gewonnen worden met wapens. Zie Iraq-Iran oorlog / Hezbollah... allebei een voorbeelden van strijders met bijna niks tegen een ongelooflijk sterk leger. Iraq was toen de tijd de 4'de sterkste leger ter wereld, en daarbij ook nog de steun van heel de wereld erbei...... men moet dat niet vergeten...

Israel word door velen als sterkste leger te wereld gezien... zie hoe een groep strijders (als enigen ooit) hun versloegen...


Een moslim kan niet verliezen... dat is onmogelijk.. zie de quote hieronder:

"If the whole world rise against us and destroy us, still we are victorious" -Imam Khomeini (ra)



Laat de Amerikanen maar komen met alles wat ze hebben.

Dit is niet simpelweg een oorlog als vroeger in de middeleeuwen, toen een land een ander land aanviel om land te veroveren en het volk te verdrijven/vernietigen. Amerika wil geen land in Iran inpikken of het volk vernietigen. Nee het wil het regime omver werpen en een marionettenregeringen plaatsen. Dat gaat ze lukken ook, ook al ben je tegen de VS.
Kwestie van tijd.....

trouwens over legers, Israel is niet het sterkste leger ter wereld, waarschijnlijk wel het best georganiseerde en modernste ter wereld.
Qua totale sterkte is Noord-Korea waarschijnlijk wel groter terwijl het maar enkele miljoenen burgers meer heeft.

an3sdej
16-06-03, 18:27
Een moslim kan niet verliezen... dat is onmogelijk..

:haha:

Er sluiten zich hoe langer hoe meer mensen aan bij de protesten!! :vingers:

Victory
16-06-03, 21:19
Geplaatst door Arvid
Dit is niet simpelweg een oorlog als vroeger in de middeleeuwen, toen een land een ander land aanviel om land te veroveren en het volk te verdrijven/vernietigen. Amerika wil geen land in Iran inpikken of het volk vernietigen. Nee het wil het regime omver werpen en een marionettenregeringen plaatsen. Dat gaat ze lukken ook, ook al ben je tegen de VS.
Kwestie van tijd.....

trouwens over legers, Israel is niet het sterkste leger ter wereld, waarschijnlijk wel het best georganiseerde en modernste ter wereld.
Qua totale sterkte is Noord-Korea waarschijnlijk wel groter terwijl het maar enkele miljoenen burgers meer heeft.

Denk je dat ik dat niet weet?

De Verenigde Satan vecht deze oorlog op meerdere manieren. Een daarvan, wat ze al heel lang doen. Is miljarden iraans geld illegaal kopieeren en versprijden in het land om de geld laag te houden. Een ander is de propaganda machines die ze hebben, waaronder 4 tv kanalen en 2 radio kanalen(die ik ken). Een ander is weer communisten/monarchisten/MEK/etc.. dat soort groeperingen financieren. Een ander is weer mensen omkopen... etc... Denk je dat ik uit een grot kom ofzo? Ik weet huis wel hoe de oorlogen van nu gevoerd worden. De meeste oorlogen zie je niet eens.

Nogmaals, zie mij bovenste quote.


Voor een moslim heeft "overwinning" in deze wereld niet dezelfde betekenis die een kaffir ervoor heeft. Ook al zou Iran in de eerste seconden van de oorlog in zijn totaliteit vernietigd worden. Als je op dat moment op de juiste pad was, dan heb je gewonnen.

PS: Als Amerika, Iran aanvalt... en ik zeker wist dat Iran vernietigd zou worden. Dan zou ik nog gaan. De vernietiging opzichzelf heeft geen waarde, het gaat erom wat 'jij' gedaan hebt toen er vernietigd werd. (snap je?)

De Rode Roos
16-06-03, 22:11
Supporters van het huidige regime zouden een tegendemonstratie moeten organiseren ipv met stokken die studenten te lijf te gaan.
De ayatollahs moet de miljoenen Iraniers oproepen steun te betuigen aan Iran en tegen de Amerikaanse inmenging in Irans binnenlandse aangelegenheden.

Gebruik het nationalisme en/of Islam, zorg voor eenheid, blijf aan de macht! Machiavelli is niets voor niets grondlegger van de politicologie. :D

Victory
16-06-03, 22:52
Geplaatst door De Rode Roos
Supporters van het huidige regime zouden een tegendemonstratie moeten organiseren ipv met stokken die studenten te lijf te gaan.
De ayatollahs moet de miljoenen Iraniers oproepen steun te betuigen aan Iran en tegen de Amerikaanse inmenging in Irans binnenlandse aangelegenheden.

Gebruik het nationalisme en/of Islam, zorg voor eenheid, blijf aan de macht! Machiavelli is niets voor niets grondlegger van de politicologie. :D

Nationalisme is niet toegestaan in Islam.

Demonstraties tegen o.a Amerika worden heel vaak gehouden. En die zijn altijd enorm groot. En ik overdrijf niet, echt enorm. Maar daar zie je hier in het westen niks van. Maar als een groepje van 60 straatjongeren iets tegen de islam of islamitische regering zeggen, kan je het binnen een paar seconden in alle kranten over de wereld lezen.


Ik vraag me af wat er gebeurt als ik, samen met 50 andere jongeren in Amsetrdam gaan roepen: "dood aan beatrix", "dood aan democratie".. etc... hoe de mensen daarop zouden reageren... en hoe lang het zou duren voordat de M.E er is, en op ons gaat rammen...

Dit soort mensen moeten de gevangenis ingegooid worden.

Simon
16-06-03, 23:08
Geplaatst door De Rode Roos
Supporters van het huidige regime zouden een tegendemonstratie moeten organiseren ipv met stokken die studenten te lijf te gaan.
De ayatollahs moet de miljoenen Iraniers oproepen steun te betuigen aan Iran en tegen de Amerikaanse inmenging in Irans binnenlandse aangelegenheden.


Ja maar in een dictatuur moet het nu eenmaal met geweld. En ik houd het niet voor onmogelijk dat die amerikaanse inmenging verzonnen is: de beste manier om die knokploegen te motiveren is natuurlijk op het amerikaanse gevaar wijzen. Maar het zou ook kunnen van niet. Maar het is ontroerend hoe de moslims hier op het Forum ook achter democratie en hervormingen staan die de studenten in Iran wensen.

Simon

sjo
24-06-03, 11:05
Ik ken nogal wat Iranieers. Ze wensen allemaal vrijheden naar westerse (lees Amerikaanse) snit.

Geen gezeur rode roos.......je kletst uit een underdog positie, en bovendien is het hele verzet tegen de westerse cultuur hopeloos mislukt.
Er is om zo te zeggen maar 1 manier van leven mogelijk. Gematigt dus, zoals in het westen.

Gaat u daar maar zitten.

groeten
sjo

thijs
24-06-03, 11:39
Geplaatst door De Rode Roos
Supporters van het huidige regime zouden een tegendemonstratie moeten organiseren ipv met stokken die studenten te lijf te gaan.
De ayatollahs moet de miljoenen Iraniers oproepen steun te betuigen aan Iran en tegen de Amerikaanse inmenging in Irans binnenlandse aangelegenheden.

Gebruik het nationalisme en/of Islam, zorg voor eenheid, blijf aan de macht! Machiavelli is niets voor niets grondlegger van de politicologie. :D


dus jij pleit eigenlijk voor een islamitische versie van het nazisme? Die deden namelijk precies waar jij nu voor pleit. Overigens vind ik het wel heel simpel om alle protesten in Iran op het conto van de VS te schrijven. Voor het MO is het misschien een ietwat democratisch land maar als je kijkt naar de mensenrechtensituatie daar vrees ik dat je niet anders kan dan geloven dat de burgers ind at land de islmaitische leiders meer dan beu zijn en vrijheid opeisen. Probleem namelijk met religieuze niet democratisch gecontroleerde leiders is dat ze ALTIJD hun macht zullen gaan misbruiken en inderdaad nationalistische en religieuze kreten verkondigen. In zo'n situatie bestaan mensenrechten simpelweg niet meer.

observer
24-06-03, 12:36
Geplaatst door De Rode Roos
Supporters van het huidige regime zouden een tegendemonstratie moeten organiseren ipv met stokken die studenten te lijf te gaan.
De ayatollahs moet de miljoenen Iraniers oproepen steun te betuigen aan Iran en tegen de Amerikaanse inmenging in Irans binnenlandse aangelegenheden.

Gebruik het nationalisme en/of Islam, zorg voor eenheid, blijf aan de macht! Machiavelli is niets voor niets grondlegger van de politicologie. :D gezien het feit dat de "hervormers" ongeveer 80% van de stemmen kregen bij de laatste parlementsverkiezingen kun je er van uit gaan dat de aya's niet veel steun hebben behalve dus die knokploegen

Victory
24-06-03, 15:15
Geplaatst door observer
gezien het feit dat de "hervormers" ongeveer 80% van de stemmen kregen bij de laatste parlementsverkiezingen kun je er van uit gaan dat de aya's niet veel steun hebben behalve dus die knokploegen

Met elk bericht hier op het forum gaat de percentage omhoog. :verward:



US wages war from within Iran
By Richard M Bennett

With commendable stupidity usually only reserved for the most powerful and isolated from reality, President George W Bush has managed to go some way towards repeating the catastrophic mistakes of Lyndon Johnson and ensnare the United States in an increasingly unpopular and probably unwinnable foreign military involvement. Just two months after the sudden collapse of organized Iraqi resistance to the US-led invasion, US troops are back in a Vietnam-scenario with the ambushing of military convoys, the regular use of grenades and rocket launchers against isolated American targets and indeed suicide bombers.

It has always been a truism that if you cannot avoid wars, then at least learn the lessons of previous conflicts. This, however, the US has signally failed to do. Not content with the ultimate failures of the campaigns in Vietnam, Laos and Cambodia, of Somalia, and indeed even Afghanistan, to achieve the stated aims and the supposed improvement in the state of the inhabitants of those nations, the US has blindly embarked on a dangerous and unsound course of action. US forces are already launching operations suspiciously similar to the "search-and-destroy" tactics of 40 years ago and with a similar response from an increasingly hostile civilian population.

Using a marked degree of devious propaganda about the imminent threat of weapons of mass destruction and largely in the dark about the true allegiance and likely response of the majority of Iraqis, the US has now succeeded in alienating much of both the developed and Third World, and indeed signaled to both Russia and China that Washington's new-found military belligerence and diplomatic toughness are a profound threat to their influence and future powerbase. Not content with expending much of America's wealth and the lives of its young service personnel in largely fruitless campaigns in Afghanistan and Iraq, Washington is now clearly preparing the ground for an attack on Iran.

The Central Intelligence Agency (CIA) has been in contact with senior Iranian military personnel for several years and are believed to have developed a number of highly valuable operations to undermine Iran's defenses. However, and crucially, they have so far failed in similar attempts with the Islamic Republican Guards or Pasdaran. Aware of the US intelligence agency's success in "turning" large numbers of key Iraqi commanders, the Iranian government has quietly contemplated a mass purge of the possibly "infected" army high command and senior field commanders. This would of course still suit the Pentagon as it would severely disrupt Iranian war planning, the command structure and the likely performance of its combat units in battle.

The course that the mullahs have apparently decided on is to ensure a higher degree of integration between Pasdaran and regular army formations in conflict situations and to increase both the penetration of the army by the internal security branch of the intelligence service, SAVAMA, and vastly increase the numbers of trusted Pasdaran officers positioned at brigade and divisional-level headquarters to watch for any signs of treachery by regular officers, much in the manner of commissars or political officers that the Soviets used to deploy.

The Iranian government has moved hundreds, if not thousands, of trusted Islamic officers and Pasdaran fighters into the Shi'ite areas of Iraq in order to create a massive subversive campaign in the event of a US attack on their country. However, Washington has more than paid back this action in kind. CIA officers and dissident Iranian agents have expended millions of dollars in recent weeks to foment trouble throughout Iran, and indeed have had some success in Tehran and a number of other cities. In a re-run of the classic campaign that successfully overthrew the regime of prime minister Mohammed Musadeqq in 1953 and which resulted in the return of the Shah, American intelligence operations have been focused mainly on the protesting students, the police and those troops used for internal security.

While not expecting the Tehran regime to be toppled easily or quickly, the CIA operations are the beginning of a determined effort to subvert the armed forces of Iran and significantly undermine the ability of the government in Tehran to resist increasing diplomatic pressure to disarm or to organize successfully to resist a US military invasion, perhaps as early as 2004.

However, judging by the failure to complete the victories won on the battlefield in both Afghanistan and Iraq, the portents for the coming war with Iran are ominous. Both Afghanistan and Iraq now have developing major insurgencies with which US forces are showing few signs of coming to terms, and without doubt Iran will be a much harder nut to crack. The drain on US resources and lives will almost certainly be that much greater. Any one of these campaigns may indeed be winnable, two are a serious problem, however three may well prove to be just one war too far, even for the world's only superpower.

Times

jaja
24-06-03, 15:21
Geplaatst door Victory
Met elk bericht hier op het forum gaat de percentage omhoog. :verward: ... mag zo wezen, maar je moet toegeven dat de reformers meer steun hadden dan de oude club.