PDA

Bekijk Volledige Versie : Veel Nederlanders nog steeds doodsbang voor tandarts



Rob Oudkerk
14-06-03, 19:25
Veel Nederlanders nog steeds doodsbang voor tandarts

Uitgegeven: 14 juni 2003 10:29
Laatst gewijzigd: 14 juni 2003 10:31

BILTHOVEN - Bijna 30 procent van de Nederlanders is extreem bang voor de tandarts. Ze ervaren een bezoek als een ware nachtmerrie. Een kleiner percentage daarvan - tussen de 5 en 7 procent - is zo angstig dat ze helemaal niet naar de tandarts gaan. Maar er is meer, zo blijkt uit recent onderzoek van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) en de Stichting Bijzondere Tandheelkunde (SBT).

"In de meeste gevallen zijn de angsten terug te voeren op een nare of schokkende ervaring bij de tandarts, veelal op jeugdige leeftijd opgedaan", licht Ad de Jongh, bijzonder hoogleraar angst- en gedragsstoornissen in de tandheelkundige praktijk, het onderzoek toe.

Angststoornis

Een groot gedeelte van de mensen die fobische angsten kent, heeft last van indringende herbelevingen, symptomen die kenmerkend zijn voor een ernstige angststoornis, ofwel post-traumatisch stress syndroom (PTSS). "Dit kenmerk is dus anders dan wat bekend is van andere fobieën zoals een spinnen-, muizen- of vliegfobie", zegt De Jongh.

"Opvallend is ook dat de traumasymptomen zich niet alleen voordoen wanneer de patiënt in wachtkamer zit voor de behandeling, maar dat patiënten die extreem bang zijn voor de tandarts, daar ook thuis en waarschijnlijk continu last van hebben", zo wijst het onderzoek uit. Een van de ergste beelden die bij veel mensen blijven hangen, is de schooltandarts.

Bibberende klasgenootjes

"Je kent het wel, die bus waar je dan met een paar bibberende klasgenootjes op de bank zit te wachten tot je aan de beurt bent. Ondertussen zie je alles gebeuren in de stoel. Het is vaak niet eens de ervaring in de stoel zelf die het trauma oplevert, maar juist de lijdensweg van een klasgenootje in de tandartsstoel." Als patiënten nu worden behandeld, komen dergelijke beelden uit hun jeugd vaak terug, zegt De Jong.

De hoogleraar heeft zelf een Amerikaans behandelprogramma naar Nederland vertaald, waardoor deze extreem angstigen in twee tot drie sessies van hun probleem kunnen worden afgeholpen. Het programa is specifiek gericht op de behandeling van die herbelevingen die de angst voor de tandarts in stand houden. Als er ook andere traumatische ervaringen naar boven komen, is vaak een langdurige behandeling nodig.


Ze zijn wel bang voor de tandarts, maar niet voor de huisarts. Dat pleit dan weer voor me. Maar zeg eens, zijn Marokkanen ook zo bang voor de tandarts?

:fpiraat: Groetjes van Wethouder Rob.

Sawda
14-06-03, 19:27
Geplaatst door Rob Oudkerk
Ze zijn wel bang voor de tandarts, maar niet voor de huisarts. Dat pleit dan weer voor me. Maar zeg eens, zijn Marokkanen ook zo bang voor de tandarts?

:fpiraat: Groetjes van Wethouder Rob.

Toch niet dé Rob Oudkerk.

Dutchess
14-06-03, 19:30
Geplaatst door Sawda
Toch niet dé Rob Oudkerk.


Zeer zeker wel Sawda ;)

Sawda
14-06-03, 19:32
Geplaatst door Dutchess
Zeer zeker wel Sawda ;)

Hoe weet jij dat dan?

Dutchess
14-06-03, 19:34
Ik weet niks. Ik klets maar wat. Ik zit ook op antwoord te wachten want ik ben zelf ook wel benieuwd.

Sawda
14-06-03, 19:38
Geplaatst door Dutchess
Ik weet niks. Ik klets maar wat. Ik zit ook op antwoord te wachten want ik ben zelf ook wel benieuwd.


Zijn leeftijd klopt in ieder geval zeker niet.

Rob Oudkerk
14-06-03, 19:49
Ik ben het inderdaad. En om meteen even over het heikele punt te beginnen, mijn opmerking betreffende het K woord kwam een stuk negatiever over dan bedoeld. Toch was het om met Maxima's woorden te spreken een beetje dom. Daarvoor dus nogmaals mijn excuses.

En ik wil graag jonger lijken zodat jij me ook nog leuk vindt Sawda. Mijn echte leeftijd zal ik maar niet noemen.

Joesoef
14-06-03, 20:00
Geplaatst door Rob Oudkerk
Ik ben het inderdaad.


Dag Rob,

Weet jij nog waar wij het eergisteren over hadden? We spraken elkaar in de hal, jij had geen tijd en had een lunch in de jaren.

Wat is trouwens ook alweer je kamer nummer in de Stopera en het doorkies nummer van je toestel?


Grtn,

Yousef.

Sawda
14-06-03, 20:05
Geplaatst door Rob Oudkerk
Ik ben het inderdaad. En om meteen even over het heikele punt te beginnen, mijn opmerking betreffende het K woord kwam een stuk negatiever over dan bedoeld. Toch was het om met Maxima's woorden te spreken een beetje dom. Daarvoor dus nogmaals mijn excuses.

En ik wil graag jonger lijken zodat jij me ook nog leuk vindt Sawda. Mijn echte leeftijd zal ik maar niet noemen.

Een test:
hoe heette de vorige inspecteur generaal voor de gezondheidszorg?

Is,
14-06-03, 20:10
Geplaatst door Dutchess
Ik weet niks. Ik klets maar wat. Ik zit ook op antwoord te wachten want ik ben zelf ook wel benieuwd.


Hahahahaha

Jij bent echt ziek in je kop.
Hahaha ik ga helemaal gestrekt hierzo..:haha:

Rob Oudkerk
14-06-03, 20:14
Beste Jousef,

Zodra ik uitgevonden heb hoe ik je een bericht kan sturen via mijn hoekje, zal ik je dit zeggen. Je denkt hopelijk niet dat ik mijn toestelnummer in het stadhuis hier zomaar op internet zet? Dan kom ik aan besturen niet meer toe en dat is doorgaans toch al een probleem.

Sawda: Verhoef.

Is,
14-06-03, 20:15
Geplaatst door Rob Oudkerk
Beste Jousef,

Zodra ik uitgevonden heb hoe ik je een bericht kan sturen via mijn hoekje, zal ik je dit zeggen. Je denkt hopelijk niet dat ik mijn toestelnummer in het stadhuis hier zomaar op internet zet? Dan kom ik aan besturen niet meer toe en dat is doorgaans toch al een probleem.

Sawda: Verhoef.


Ha die Rob.
Weetje nog 2 dagen geleden.
Meneer Oudkerk:hihi:

U bent niet zo stoer als u Tussen 4 Marokkanen en 1 Marokkaanse in spé staat.

Rob Oudkerk
14-06-03, 20:20
Twee dagen geleden, met Marokkanen? Dat kunnen twee dingen geweest zijn. Een vergadering op het stadhuis of een bijeenkomst in de rode hoed.

Welke is het?

En ga je me nog vertellen wie jij bent? En Yousef, ga jij dat nog doen? Dit is een ongelijke situatie. Ik had ook een andere naam moeten nemen, maar daar ben ik dan weer te narcistisch voor.

mrz
14-06-03, 20:24
Marrokaanse in spé ? He bah toch geen marrokaanse travestiet :moe:


[Post traumatische stressmode]
Over de tandarts beste meneer Oudkerk. Het is maffia ja. Niet alleen stoppen ze zendertjes in tanden, de verdovende middelen alleen al die je toegediend krijgt (articaine en septanest) is puur zenuwinzinkingsmateriaal als je daar gevoelig voor mocht zijn. En dan die geijkte foto's die genomen moeten worden of van die stenentijdperk tandartsen die nog heil denken te moeten zien in amalgaampjes. Afgezien van deze martelpraktijken, niets dan respect voor de tandarts! Met al dat vreemdsoortige voedsel tegenwoordig kun je het de mens niet meer kwalijk nemen dat er eerder eens iets misgaat :rolleyes:
[/Post traumatische stressmode]

Rob Oudkerk
14-06-03, 20:29
Nou MRZ, dat is een behoorlijk cryptisch antwoord. Ik was al gewaarschuwd voor het hoog-psychedelische gehalte hier op deze website. Is dat besmettelijk trouwens?

Oh, dat zou ik moeten weten natuurlijk. Ik hoop het wel.

Rob Oudkerk
14-06-03, 20:30
Yousef ik heb je neteen bericht geprobeerd te sturen. Is dat aangekomen?

Hoe kun je dat controleren?

Is,
14-06-03, 20:32
Geplaatst door Rob Oudkerk
Twee dagen geleden, met Marokkanen? Dat kunnen twee dingen geweest zijn. Een vergadering op het stadhuis of een bijeenkomst in de rode hoed.

Welke is het?

En ga je me nog vertellen wie jij bent? En Yousef, ga jij dat nog doen? Dit is een ongelijke situatie. Ik had ook een andere naam moeten nemen, maar daar ben ik dan weer te narcistisch voor.


Je keek nogal schijterig uit je ogen,
Maar misschien was `t theater, je wilde mensen geen
verkeerde ideeën geven..:stout:

Rob Oudkerk
14-06-03, 20:35
Ik kijk nooit schijterig uit mijn ogen. En was het nou de rode hoed?

Ben jij soms een van de prijswinnaars? Als dat zo is moet ik die jury maar ontslaan, want je bent helemaal niet aardig tegen me ;)

Sawda
14-06-03, 20:40
Okay Rob, als jij het echt bent wat is de reden dat jij hier prikt. Tuurlijk het is een openbaar forum maar heb je er eigenlijk wel tijd voor of is het vandaag eenmalig.

Hoe is het eigenlijk afgelopen met de As siddiq school?

lennart
14-06-03, 20:43
Een echte wethouder! Het moet niet veel gekker worden... Straks gaat Ayaan hier nog prikken.

ps. Wie gaat er in het PvdA over Bilderberg? Ik heb vragen :(

Rob Oudkerk
14-06-03, 20:46
Ik heb vaak over dit forum gehoord Sawda. Ik heb inderdaad niet veel tijd om te prikken. Ik zal hier ook zeker niet dagelijks komen. Wat ik hier doe, ik participeer wel vaker in discussies op het internet. Het is een goede manier om te kijken wat er speelt en wat de verschillende meningen 'van de straat' zijn. Mijn ervaring is jammer genoeg dat mensen als ze anoniem kunnen blijven eerlijker zijn. Als ze tegenover 'de wethouder' zitten laten ze vaak niet het achterste van de tong zien. Terwijl het juist nodig is om open en eerlijk te zijn en je mening te uiten. We hebben allemaal kunnen zien waar onderbuikgevoelens die worden onderdrukt toe kunnen leiden.

En wat doe jij hier Sawda? Wat is voor jou de reden om op internet te discussieren?

Is,
14-06-03, 20:46
Geplaatst door Rob Oudkerk
Ik kijk nooit schijterig uit mijn ogen. En was het nou de rode hoed?

Ben jij soms een van de prijswinnaars? Als dat zo is moet ik die jury maar ontslaan, want je bent helemaal niet aardig tegen me ;)

Op papier hoor ik ergens bij en we hebbenwat gewonnUh,
maar `khoor gewoon erbij verder voer ik geen flikker uit,
Ben er gewoon om `t anti-semitische gehalte wat op te krikken.

Maaruh Ontsla de Jury maar, Hilhorst heeft je al sjware Billekoek gegeven;je had `m terplekke moeten ontslaan.

En Mathilde had je van mij ook wel mogen trakteren op `n taart,

De Taart kwam van Links..:schok:


Wat vond je trouwens van Yosti United?!

Sawda
14-06-03, 20:50
Geplaatst door lennart
Een echte wethouder! Het moet niet veel gekker worden... Straks gaat Ayaan hier nog prikken.

ps. Wie gaat er in het PvdA over Bilderberg? Ik heb vragen :(

Lennart, gezien de gevoeligheid t.a.v. dit onderwerp kan je zeker niet van hem verwachten dat hij jouw vragen beantwoordt.

Rob Oudkerk
14-06-03, 20:52
Lennart, mevrouw Hirsi Ali is alleen te vinden op discussiewebsites die liberaal en rechts zijn. Als ze wat te veel tegengas krijgt gaat ze namelijk weg, en verklaart ze de rest van de aanwezigen voor achterlijk en gek. Dat heet in VVD jargon democratie.

Je mag me overigens citeren.

De PvdA is nooit welkom bij bilderberg. Ik heb nog steeds niet uitgevonden wie je moet vermoorden om daar een uitnodiging voor te krijgen. Vraag het eens aan Ruud Koole, die man weet echt alles namelijk.

Is. ik hoop dat je iets verstandigs doet met het geld. Strijden tegen discriminatie bijvoorbeeld. Bedoel je met de josti de voetbalclub? Ik was erg onder de indruk van de coach. Kreeg een brok in mijn keel toen hij het ook kreeg. Jij niet?

Rob Oudkerk
14-06-03, 20:54
Sawda, ik ben nooit bang voor een goede politieke rel. En steek mijn mening niet onder stoelen of banken. Daar word ik wel eens voor gelaakt. Maar als je je daardoor laat demotiveren kun je net zo goed meteen stoppen. Wat is politiek dan nog waard.

Is,
14-06-03, 20:55
Geplaatst door Rob Oudkerk
Is. ik hoop dat je iets verstandigs doet met het geld. Strijden tegen discriminatie bijvoorbeeld. Bedoel je met de josti de voetbalclub? Ik was erg onder de indruk van de coach. Kreeg een brok in mijn keel toen hij het ook kreeg. Jij niet?

Neuh,

We gaan naar Marrakech ergens komend voorjaar,
`n weekie relaxUh,

Gaat u mee?!

Enneh `t voetbalcluppie was inderdaad `n errug leuk initiatief,
`kvond het prachtig.

`kwilde bijna met `t voorstel komen om onze prijs te doneren aan die voetballende jochies; maar tjah Marrakech weetje..:hihi:

mrz
14-06-03, 21:01
Nou MRZ, dat is een behoorlijk cryptisch antwoord. Ik was al gewaarschuwd voor het hoog-psychedelische gehalte hier op deze website. Is dat besmettelijk trouwens?

Psychadelisch? Hmm ok dat over zendertjes slaat misschien nergens op maar voor de rest zeg ik niks vreemds toch? En besmettelijk tjsa daar kan ik wel dingen over gaan zeggen maar dan komen we onherroepelijk toch bij bilderberg uit vrees ik. Ik kan het natuurlijk finaal mishebben en waar hebben we het nog over maar als de onderbuikgevoelens ZO fout zitten als ze bij mij sinds vorige week zijn gaan zitten bovenop hoe fout ze al zaten nou al is het dan met pijn in mijn hart dat ik het dan zolang nog maar even bij alien-communicatie moet houden. :schrik: :droef:

Rob Oudkerk
14-06-03, 21:03
Gaan jullie de discriminatie in Marrakech bestrijden?

Ik wil graag mee, maar zal ik dat dan betalen? Dan kunnen jullie het prijzengeld elders besteden. Organiseer nog maar zo'n prachtige manifestatie.

Het was mooi geweest als je dat gedaan had, het geld aan de kinderen gegeven. Verrassing: als je dat gedaan had, had je voor jullie initiatief alsnog geld gekregen. Al was het maar omdat dat een mooi gebaar was geweest.

Joesoef
14-06-03, 21:03
Geplaatst door Rob Oudkerk
Beste Jousef,

Zodra ik uitgevonden heb hoe ik je een bericht kan sturen via mijn hoekje, zal ik je dit zeggen. Je denkt hopelijk niet dat ik mijn toestelnummer in het stadhuis hier zomaar op internet zet? Dan kom ik aan besturen niet meer toe en dat is doorgaans toch al een probleem.

Sawda: Verhoef.



Beste onbekende,


Je bent gezakt !

Gegevens Rob Oudkerk gemeente Amsterdam (http://www.amsterdam.nl/asp/get.asp?robots=true&xdl=../views/amsterdamnl/xdl/Page&ItmIdt=00001120&SitIdt=00000002&VarIdt=00000001)


:zwaai:

Rob Oudkerk
14-06-03, 21:07
Mijn God. Daar is die Simons zeker verantwoordelijk voor. Toch die ambtenaren eens wat beterin de gaten houden.

Jousef, als je echt zo veel van mij weet, dan weet je ook dat ze mijn politiek adviseur is. Probeer dat maar eens op te sporen op de website van de gemeente.

Joesoef
14-06-03, 21:13
Geplaatst door Rob Oudkerk
Jousef, als je echt zo veel van mij weet, dan weet je ook dat ze mijn politiek adviseur is. Probeer dat maar eens op te sporen op de website van de gemeente.

Daar stond je mee te praten in de hal beneden. Je weet wel bij die tentoonstelling, wat staat er ook alweer tentoongesteld?

Sawda
14-06-03, 21:17
Geplaatst door Rob Oudkerk
Ik heb vaak over dit forum gehoord Sawda. Ik heb inderdaad niet veel tijd om te prikken. Ik zal hier ook zeker niet dagelijks komen. Wat ik hier doe, ik participeer wel vaker in discussies op het internet. Het is een goede manier om te kijken wat er speelt en wat de verschillende meningen 'van de straat' zijn. Mijn ervaring is jammer genoeg dat mensen als ze anoniem kunnen blijven eerlijker zijn. Als ze tegenover 'de wethouder' zitten laten ze vaak niet het achterste van de tong zien. Terwijl het juist nodig is om open en eerlijk te zijn en je mening te uiten. We hebben allemaal kunnen zien waar onderbuikgevoelens die worden onderdrukt toe kunnen leiden.

En wat doe jij hier Sawda? Wat is voor jou de reden om op internet te discussieren?

Het is precies zoals je het zegt op internet blijf je anoniem en je hebt geen verplichtingen. Ik prik hier niet regelmatig maar als ik het doe, geef ik mijn visie over een willekeurig onderwerp, soms komt het voor dat ik hierdoor discussies uitlok. Ik vind het ook heel interessant om andermans meningen te lezen over diverse onderwerpen.

Sawda
14-06-03, 21:30
Rob, hoe zijn de gesprekken verlopen met de As siddiq school?

Orakel
14-06-03, 21:34
Geplaatst door Rob Oudkerk
Ze zijn wel bang voor de tandarts, maar niet voor de huisarts. Dat pleit dan weer voor me. Maar zeg eens, zijn Marokkanen ook zo bang voor de tandarts?

:fpiraat: Groetjes van Wethouder Rob.

Van die andere paar duizend weet ik het niet, maar ik heb er wel vrees voor en dat komt inderdaad door die beul van een tactloze schooltandarts. Vooral dat enge en gekromde metalen voorwerp waarmee ie zonder warschuwing vooraf in me hoofd begon te hannessen.

En ik heb het getroffen: mijn huidige tandarts is zo uit de Marathoman weggelopen. Is it safe?

Nou nee. Zo'n ouwe knar die z'n vak slechts nog omwille van de hypotheek, de wintersport en veel te dure Saab uitoefent. Niks geen nieuwe technieken, voortschrijnende inzichten of hoogwaardige apparatuur.
Hij verwisselt zelfs zijn handschoenen niet tussen de patienten door.

Kheb 'm dan ook een jaar of anderhalf niet meer gezien. :zweep:

Orakel
14-06-03, 21:39
Geplaatst door Rob Oudkerk
Gaan jullie de discriminatie in Marrakech bestrijden?

Ik wil graag mee, maar zal ik dat dan betalen? Dan kunnen jullie het prijzengeld elders besteden. Organiseer nog maar zo'n prachtige manifestatie.

Het was mooi geweest als je dat gedaan had, het geld aan de kinderen gegeven. Verrassing: als je dat gedaan had, had je voor jullie initiatief alsnog geld gekregen. Al was het maar omdat dat een mooi gebaar was geweest.

Haah die Ron! :zwaai:

Joesoef
14-06-03, 21:47
En weg is Ron Oudkerk :haha:n

Orakel
14-06-03, 22:00
Geplaatst door Joesoef
En weg is Ron Oudkerk :haha:n

:hihi: Zekers z'n kunstgebit gaan oprapen.

Rob Oudkerk
14-06-03, 22:01
Sawda, die gesprekken zijn nog gaande. Ik ben tevreden over het verloop. De sfeer in de gesprekken verbetert en wordt constuctiever. Er was veel wantrouwen over en weer, maar dat neemt af.

Rob Oudkerk
14-06-03, 22:04
Surinaamse kunst Jousef. Best mooi ook.

Filosoof11
14-06-03, 22:12
Geplaatst door Rob Oudkerk
Ik heb vaak over dit forum gehoord Sawda. Ik heb inderdaad niet veel tijd om te prikken. Ik zal hier ook zeker niet dagelijks komen. Wat ik hier doe, ik participeer wel vaker in discussies op het internet. Het is een goede manier om te kijken wat er speelt en wat de verschillende meningen 'van de straat' zijn. Mijn ervaring is jammer genoeg dat mensen als ze anoniem kunnen blijven eerlijker zijn. Als ze tegenover 'de wethouder' zitten laten ze vaak niet het achterste van de tong zien. Terwijl het juist nodig is om open en eerlijk te zijn en je mening te uiten. We hebben allemaal kunnen zien waar onderbuikgevoelens die worden onderdrukt toe kunnen leiden.

En wat doe jij hier Sawda? Wat is voor jou de reden om op internet te discussieren?


Welke onderbuikgevoelens? Jij bent de dokter. Voel wel meer dingen in die regio.
Je hebt het toch niet over die over het paard getilde bestuurders die mensen met reele klachten over overlast etc. van immigranten steevast als 'racisten'etc. neerzetten. Heb me zelf erg geiiriteerd aan antisemitisme en dergelijke. Al voor 11-9.
Was het probleem onderbuikgevoelens? Of doorgeschoten politiek correct 'lulkoek'

Rob Oudkerk
14-06-03, 22:19
Nee filosoof 11, daar heb ik het niet over. Terechte klachten zijn nooit onderbuikgevoelens. Waar ik het wel over heb, dat zijn de rascisten die in de slipstream van de terechte klachten zijn meegelift de afgelopen tijd. Je vindt het toch hopelijk niet erg dat ik hun gevoelens gewoon onderbuikgevoelens blijf noemen? Ik kan er ook nog wel krachtigere bewoordingen voor verzinnen trouwens.

Orakel
14-06-03, 22:22
Geplaatst door Filosoof11
Welke onderbuikgevoelens? Jij bent de dokter. Voel wel meer dingen in die regio.

Of je hebt last van platjes of je begint schaamhaar te ontwikkelen.



Je hebt het toch niet over die over het paard getilde bestuurders die mensen met reele klachten over overlast etc. van immigranten steevast als 'racisten'etc. neerzetten. Heb me zelf erg geiiriteerd aan antisemitisme en dergelijke. Al voor 11-9.
Was het probleem onderbuikgevoelens? Of doorgeschoten politiek correct 'lulkoek'

Met onderbuikgevoelens bedoelde Rob dus dit soort prietpraat.

Filosoof11
14-06-03, 22:26
Signaleer je zulke onderbuikgevoelens alleen bij de autochtone bewoners. Is antisemitisme in allochtone kringen eveneens een onderbuikgevoel? dan kun je je borst nat maken op dit forum als je wilt dat mensen alles open en bloot zeggen. de term zionistische kakkerlak is hier heel gebruikelijk. bij de eerste post die ik hier plaatste werd ik als jood etc. getypeerd. (was een nieuwe ervaring)

Verder welkom op het forum. Zeer verstandig en de hoogste tijd.

Rob Oudkerk
14-06-03, 22:30
Nog even over de as siddiq school. Ik heb zeer veel e-mails gekregen van mensen die zeer verontwaardigd waren over de door mij aangekondigde onderzoeken naar het rijlen en zeilen aldaar. Men is bang voor stigmatisering. Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar dat is wel een korte termijn gedachte. Want om stigmatisering te voorkomen, is het nodig geruchten te onderzoeken en hopelijk grotendeels te ontkrachten. Pas na gedegen onderzoek kan worden bepaald of de geruchten die gaan waar zijn of niet. Als ze waar zijn dan neem ik aan dat de overgrote meerderheid het ermee eens zal zijn dat er iets aan moet gebeuren. Maar als ze niet waar zijn, dan is het voor de school en de leerlingen en de gemeenschap als geheel, van groot belang dat de geruchten worden ontkracht met dezelfde kracht als waarmee ze zijn verspreid. Onderzoek is dus hoe dan ook noodzakelijk.

Filosoof11
14-06-03, 22:31
Geplaatst door Rob Oudkerk
Nee filosoof 11, daar heb ik het niet over. Terechte klachten zijn nooit onderbuikgevoelens. Waar ik het wel over heb, dat zijn de rascisten die in de slipstream van de terechte klachten zijn meegelift de afgelopen tijd. Je vindt het toch hopelijk niet erg dat ik hun gevoelens gewoon onderbuikgevoelens blijf noemen? Ik kan er ook nog wel krachtigere bewoordingen voor verzinnen trouwens.

PVDA was de partij die er in het verleden een handje van had mensen en hun klachten monddood te maken door ze als racist te bestempelen. Denk maar niet dat de mensen dat niet doorhebben. JULLIE hebben wat goed te maken.
Geen kunst om meelopers bij je aanhang te vinden. Ik woon zelf in A'dam west en weet precies wat ik zeg als ik het heb over overlast. En nee ik ben geen fascist etc. maar een academicus die gewend is kritisch te oordelen.

Rob Oudkerk
14-06-03, 22:32
Mensen zijn mensen filosoof 11. Onderbuikgevoelens komen in alle lagen en standen van de bevolking voor, en dus ook in verschillende culturen. Maar een vraagje aan jou. Ben jij van mening dat voor discriminatie onder allochtonen ander beleid zou moeten worden gemaakt als voor autochtonen? En zo ja: waarom?

Sawda
14-06-03, 22:37
Geplaatst door Rob Oudkerk
Nog even over de as siddiq school. Ik heb zeer veel e-mails gekregen van mensen die zeer verontwaardigd waren over de door mij aangekondigde onderzoeken naar het rijlen en zeilen aldaar. Men is bang voor stigmatisering. Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar dat is wel een korte termijn gedachte. Want om stigmatisering te voorkomen, is het nodig geruchten te onderzoeken en hopelijk grotendeels te ontkrachten. Pas na gedegen onderzoek kan worden bepaald of de geruchten die gaan waar zijn of niet. Als ze waar zijn dan neem ik aan dat de overgrote meerderheid het ermee eens zal zijn dat er iets aan moet gebeuren. Maar als ze niet waar zijn, dan is het voor de school en de leerlingen en de gemeenschap als geheel, van groot belang dat de geruchten worden ontkracht met dezelfde kracht als waarmee ze zijn verspreid. Onderzoek is dus hoe dan ook noodzakelijk.

Kan je enkele geruchten benoemen die volgens jou niet door de beugel kunnen.

Filosoof11
14-06-03, 22:39
Geplaatst door Rob Oudkerk
Mensen zijn mensen filosoof 11. Onderbuikgevoelens komen in alle lagen en standen van de bevolking voor, en dus ook in verschillende culturen. Maar een vraagje aan jou. Ben jij van mening dat voor discriminatie onder allochtonen ander beleid zou moeten worden gemaakt als voor autochtonen? En zo ja: waarom?

Volgens mij is dat al het geval. We pikken het eerder van een moslim dat hij antisemitisch is dan van een autochtoon (rotwoord). Daar erger ik me verschrikkelijk aan. Zo'n topic als 'joden moeten we doden' op een maroc.site Dit is volgens mij een groot probleem waar niemand wat mee wil doen.
Heb het niet over officieel beleid natuurlijk.

Rob Oudkerk
14-06-03, 22:43
Wat ik bijvoorbeeld absoluut niet door de beugel vind kunnen Sawda, is het gerucht (ik herhaal: het gerucht) dat er aan kinderen wordt geeerd dat ze niet met niet-islamitische mensen zouden moeten omgaan. Onderwijs in Nederland mag nooit een hierarchie tussen mensen aanleren. 'Haat tegen het westen' is zo'n algemene term. Concreet zou het gaan om zaken die varieren van bovenstaande tot regelrechte discriminatie. Discriminatie is in Nederland verboden. En heeft geen plaats in het Nederlandse onderwijs. Verder gaan er veel geruchten over het bestuur. Dat zou bestaan uit machtswellustelingen die niets ophebben met de belangen van kinderen maar de school misbruiken om hun eigen positie in de gemeenschap veilig te stellen. Nu hebben mensen allemaal zo hun motieven om ergens bestuurlijk actief te worden, maar wat in ieder geval voorop moet staanis goed onderwijs. Of dat bij deze school ook het geval is wordt dus onderzocht.

Simon
14-06-03, 22:46
Geplaatst door Filosoof11
We pikken het eerder van een moslim dat hij antisemitisch is dan van een autochtoon (rotwoord).

Nonsens. Het CIDI houdt braaf bij als iemand 'rotjood' naar zijn kop geslingerd krijgt. En deze week mochten we in alle actualiteitenrubrieken het jaarrapport toegelicht krijgen door Naftaniel. De overkoepelende moslimorganisaties turfen niet hoe vaak er brandstichting bij een moskee plaats vind, hoe vaak een hoofddoekje wordt afgetrokken of hoe vaak er kut-marokkaan geroepen wordt.

Simon

Rob Oudkerk
14-06-03, 22:50
Jij pikt het misschien eerder van een moslim filosoof 11, ik niet. En ik ben het niet met je eens dat er tegen discriminatie door autochtonen harder wordt opgetreden. Ik merk juist een algehele verharding in de samenleving. Joden in Nederland worden steeds vaker gediscrimineerd, en steeds vaker gaat het om jongeren met een marokkaanse achtergrond. Dat verontrust me zeer. Maar wat me ook zeer verontrust is de steeds stilzwijgender wordende acceptatie van discriminatie in het algemeen. Ook moskeeen zijn in Nederland doelwit geweest van brandstichting en vandalisme. Islamitische mensen worden ook uitgescholden op straat. Het lijkt steeds normaler om gemeenschappen verantwoordelijk te stellen voor daden van individuen, er lijkt zo veel begrip voor bepaalde vormen van discriminatie. Zo zijn er mensen die discriminatie van joden met kracht afwijzen, maar begrip kunen opbrengen voor discriminatie van moslims. 'Want 11 september etc'. En er zijn mensen die discriminatie van moslims met kracht afwijzen, maar discriminatie van joden begrijpen. 'Want het middenoosten etc'.

Ik heb met beide vormen echt helemaal niks. En zie geen hierarchie tussen deze verschillende vormen van discriminatie.

Filosoof11
14-06-03, 22:52
Geplaatst door Rob Oudkerk
Jij pikt het misschien eerder van een moslim filosoof 11, ik niet. En ik ben het niet met je eens dat er tegen discriminatie door autochtonen harder wordt opgetreden. Ik merk juist een algehele verharding in de samenleving. Joden in Nederland worden steeds vaker gediscrimineerd, en steeds vaker gaat het om jongeren met een marokkaanse achtergrond. Dat verontrust me zeer. Maar wat me ook zeer verontrust is de steeds stilzwijgender wordende acceptatie van discriminatie in het algemeen. Ook moskeeen zijn in Nederland doelwit geweest van brandstichting en vandalisme. Islamitische mensen worden ook uitgescholden op straat. Het lijkt steeds normaler om gemeenschappen verantwoordelijk te stellen voor daden van individuen, er lijkt zo veel begrip voor bepaalde vormen van discriminatie. Zo zijn er mensen die discriminatie van joden met kracht afwijzen, maar begrip kunen opbrengen voor discriminatie van moslims. 'Want 11 september etc'. En er zijn mensen die discriminatie van moslims met kracht afwijzen, maar discriminatie van joden begrijpen. 'Want het middenoosten etc'.

Ik heb met beide vormen echt helemaal niks. En zie geen hierarchie tussen deze verschillende vormen van discriminatie.

Dan verschillen we niet van mening.

Simon
14-06-03, 22:54
Geplaatst door Rob Oudkerk
Wat ik bijvoorbeeld absoluut niet door de beugel vind kunnen Sawda, is het gerucht (ik herhaal: het gerucht) dat er aan kinderen wordt geeerd dat ze niet met niet-islamitische mensen zouden moeten omgaan. Onderwijs in Nederland mag nooit een hierarchie tussen mensen aanleren. 'Haat tegen het westen' is zo'n algemene term. Concreet zou het gaan om zaken die varieren van bovenstaande tot regelrechte discriminatie. Discriminatie is in Nederland verboden.

Ik vind het heel goed dat daarop gecontroleerd gaat worden. Ik heb online genoeg Islamitisch lesmateriaal gezien waarin inderdaad geleerd wordt dat westerse ongelovigen een bedreiging zijn voor de reine moslim ziel. Maar ja, sommige westerse gelovigen (bijvoorbeeld bij het CDA) betrap ik ook geregeld op uitspraken die weinig tolerantie voor anders gelovigen communiceren. Het zou mij niet verbazen als bepaalde Godsdienstlessen op de Veluwe ook die intolerantie prediken. Als je op de site van de SGP kijkt wat daar over moslims geschreven wordt dan wordt je echt niet blij.

Simon

Rob Oudkerk
14-06-03, 22:59
Ja Simon, het CDA lijkt er de laatste tijd zo haar eigen definitie van tolerantie op na te houden. Een nogal eenzijdige, ongrondwettige zelfs soms. En dat er binnen SGP kringen niet één vrouw te vinden is voor een proefproces tegen hun vrouwendiscriminerende beleid verbaast me nog altijd.

Simon
14-06-03, 23:06
Ik wou nog even kijken wat de SGP over moslims schrijft maar het is 3 over twaalf !!!! en dan staat daar:

Geachte bezoeker,

Wij stellen het zeer op prijs dat u onze website bezoekt. Op zondag bieden wij echter geen informatie aan, omdat de SGP de zondag ziet als rustdag en ze ervan overtuigd is dat het goed is voor iedereen om de zondag te wijden aan de dienst van God. Daarnaast mag op deze dag uitgerust worden van het werk om nieuwe energie te verzamelen voor de komende werkweek. Van maandag tot en met zaterdag zijn wij daarom graag voor u beschikbaar.

Enfin, doet er ook niet toe. Het is in ieder geval toe te juichen dat de overheid dit soort zaken aan de kaak stelt en discriminatie vanuit geloofsopvattingen bestrijdt. Wat ik daarin nog steeds een probleem vind is dat veel religieuze bronnen ook expliciet discriminerend zijn. En bij de rechter blijkt dan dat je die opvattingen mag uiten omdat ze volgens je geloof zijn. Dat vind ik voor de overheid een ingewikkeld gegeven. Je kan dan niet veel meer doen dan het bespreekbaar maken.

Simon

Orakel
14-06-03, 23:09
Geplaatst door Rob Oudkerk
Nog even over de as siddiq school. Ik heb zeer veel e-mails gekregen van mensen die zeer verontwaardigd waren over de door mij aangekondigde onderzoeken naar het rijlen en zeilen aldaar. Men is bang voor stigmatisering. Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar dat is wel een korte termijn gedachte. Want om stigmatisering te voorkomen, is het nodig geruchten te onderzoeken en hopelijk grotendeels te ontkrachten. Pas na gedegen onderzoek kan worden bepaald of de geruchten die gaan waar zijn of niet. Als ze waar zijn dan neem ik aan dat de overgrote meerderheid het ermee eens zal zijn dat er iets aan moet gebeuren.
Maar als ze niet waar zijn, dan is het voor de school en de leerlingen en de gemeenschap als geheel, van groot belang dat de geruchten worden ontkracht met dezelfde kracht als waarmee ze zijn verspreid. Onderzoek is dus hoe dan ook noodzakelijk.

Hmmm, dit begint er meer op te lijken Robn. Dit snijdt in ieder geval hout. Hopelijk maak jij en de andere verantwoordelijken ook de laatste alinea waar. Het gebeurt iets te vaak dat eenieder z'n vullis op de stoep van Islamitisch Nederland mag parkeren, maar als blijkt dat ie er niet hoort is niemand bereid die rommel er weer weg te halen. Sterker nog, dan wordt hen verweten dat ze er altijd zo'n puinzooi van maken.

Dutchess
14-06-03, 23:13
Hoi Rob.
Je bent het dus echt.

Joesoef
14-06-03, 23:20
Hij is het lijkt het wel. :)

Rob Oudkerk
14-06-03, 23:20
Simon snijdt een belangrijk thema aan. Het is inderdaad zo dat sommige geschriften discriminerend zijn. Maar een geschrift opzich zegt natuurlijk nog niet zo veel. de vraag is hoe men ermee omgaat. Het is echter een feit dat het non discriminatie beginsel en de vrijheid van godsdienst elkaar bijten. Maar hoe los je dat op? Vrijheid van godsdienst inperken lijkt me geen optie. Een andere optie zou kunnen zijn het Amerikaanse model. Vrijheid van meningsuiting stellen boven non-discriminatie. Zodat e.e.a. in balans komt. Maar is dat een verbetering, of juist een verslechtering over de gehele linie?

Wat al zou helpen is een einde aan de overgevoeligheid. Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom je over bepaalde geloofsovertuigingen of geschriften geen maatschappelijk debat zou mogen voeren. Dat is niet hetzelfde als iets af willen schaffen, of inperken. Traditie is een prachtig iets, maar als het zichzelf niet keer op keer weer als relevant bewijst sterft het af. Traditie kan niet bestaan in een vaccuum. In feite zou je dus kunnen stellen dat religie er alleen maar beter van wordt als het z'n relevantie keer op keer door debat aan kan tonen.

Dan heb ik het dusniet over de wijze waarop dat door sommige collega's van mij gebeurt. Een discussie starten is niet hetzelfde als je discussiepartner willend en wetens van je vervreemden.

Rob Oudkerk
14-06-03, 23:24
Orakel, ik kan je verzekeren dat ik, mocht het zo zijn dat de geruchten ontkracht worden, alle kansen zal aangrijpen om dat ook overduidelijk te maken.

Rob Oudkerk
14-06-03, 23:25
Daar lijkt het inderdaad op yousef. Maar een vraag, waarom denk je dat ik Ron heet?

Dutchess
14-06-03, 23:31
Héé Rob. Als jij het echt bent, waarom zit je nu dan geen beleidsdocumenten te lezen ofzo? Op internet rondhangen op kosten van de belastingbetaler kan iedereen. En het is Jousoef, geen yousef. Verder vind ik je wel leuk.

Orakel
14-06-03, 23:38
Geplaatst door Rob Oudkerk
Orakel, ik kan je verzekeren dat ik, mocht het zo zijn dat de geruchten ontkracht worden, alle kansen zal aangrijpen om dat ook overduidelijk te maken.

Afgesproken! Dan zal ik proberen om degene die de verhalen de wereld in heeft geholpen ertoe over te halen zijn, haar of hun excuses aan te bieden.

Ik dacht eerst ook ff dat je Ron was, maar je hebt het in al je postings nog niet over je strijdmakkers, studiegenoten, drinkebroeders, wapenfeiten, lintjes, ridderordes of opleidingsgraden gehad dus dan ken je'm ook nie zijn. :gefeli:

Rob Oudkerk
14-06-03, 23:41
Sorry, Jousoef inderdaad. Ik lees weer eens te snel.

Orakel, ik geloof niet dat ik het begrijp. Maar dat zal wel komen omdat ik hier nieuw ben. Ik ga er zometeen maar weer eens mee stoppen. Ik moet nog wat beleidsdocumenten lezen :D

Filosoof11
14-06-03, 23:41
Geplaatst door Rob Oudkerk
Simon snijdt een belangrijk thema aan. Het is inderdaad zo dat sommige geschriften discriminerend zijn. Maar een geschrift opzich zegt natuurlijk nog niet zo veel. de vraag is hoe men ermee omgaat. Het is echter een feit dat het non discriminatie beginsel en de vrijheid van godsdienst elkaar bijten. Maar hoe los je dat op? Vrijheid van godsdienst inperken lijkt me geen optie. Een andere optie zou kunnen zijn het Amerikaanse model. Vrijheid van meningsuiting stellen boven non-discriminatie. Zodat e.e.a. in balans komt. Maar is dat een verbetering, of juist een verslechtering over de gehele linie?

Wat al zou helpen is een einde aan de overgevoeligheid. Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom je over bepaalde geloofsovertuigingen of geschriften geen maatschappelijk debat zou mogen voeren. Dat is niet hetzelfde als iets af willen schaffen, of inperken. Traditie is een prachtig iets, maar als het zichzelf niet keer op keer weer als relevant bewijst sterft het af. Traditie kan niet bestaan in een vaccuum. In feite zou je dus kunnen stellen dat religie er alleen maar beter van wordt als het z'n relevantie keer op keer door debat aan kan tonen.

Dan heb ik het dusniet over de wijze waarop dat door sommige collega's van mij gebeurt. Een discussie starten is niet hetzelfde als je discussiepartner willend en wetens van je vervreemden.


Als filosoof voel ik me erg betrokken bij vrijheid van meningsuiting. De geschiedenis kent vele vormen van censuur in meningsuiting. daar zitten ook heel kwalijke varianten bij. maar zelfs de democratie heb je in soorten en maten. het blijft moeilijk.

Grietje
14-06-03, 23:42
Geplaatst door Rob Oudkerk
Sorry, Jousoef inderdaad. Ik lees weer eens te snel.

Orakel, ik geloof niet dat ik het begrijp. Maar dat zal wel komen omdat ik hier nieuw ben. Ik ga er zometeen maar weer eens mee stoppen. Ik moet nog wat beleidsdocumenten lezen :D

Vertel eens wat over die nieuwe Volkspartij van je.

Grietje
14-06-03, 23:45
Geplaatst door Filosoof11
Als filosoof voel ik me erg betrokken bij vrijheid van meningsuiting. De geschiedenis kent vele vormen van censuur in meningsuiting. daar zitten ook heel kwalijke varianten bij. maar zelfs de democratie heb je in soorten en maten. het blijft moeilijk.


Kijk eens aan. Filosoof én academicus. Toe maar.

Rob Oudkerk
14-06-03, 23:48
Lijkt mij een prima idee ja. De partijen hoeven niet meteen samen te gaan, maar vergaande samenwerking lijkt me nodig, zeker nu met dit kabinet. Op termijn zou ik graag toewillen naar een twee of hooguit driepartijen stelsel. Het is wel leuk, voor elk wat wils in de politiek, maar het leidt ook tot onduidelijkheid, coalitiekoehandel en gebrek aan daadkracht. Okee, ook tot stabiliteit. Maar de mate waarin nederland 'stabiel' is is misleidend. Want zijn we als land nou echt zo veel stabieler dan Groot Brittannie bijvoorbeeld?

Rob Oudkerk
14-06-03, 23:54
Mensen, ik ga er weer eens van tussen. Tot een volgende keer!

Filosoof11
14-06-03, 23:58
Geplaatst door Grietje
Kijk eens aan. Filosoof én academicus. Toe maar.

product van uva

De Rode Roos
14-06-03, 23:58
Geplaatst door Rob Oudkerk
Lijkt mij een prima idee ja. De partijen hoeven niet meteen samen te gaan, maar vergaande samenwerking lijkt me nodig, zeker nu met dit kabinet. Op termijn zou ik graag toewillen naar een twee of hooguit driepartijen stelsel. Het is wel leuk, voor elk wat wils in de politiek, maar het leidt ook tot onduidelijkheid, coalitiekoehandel en gebrek aan daadkracht. Okee, ook tot stabiliteit. Maar de mate waarin nederland 'stabiel' is is misleidend. Want zijn we als land nou echt zo veel stabieler dan Groot Brittannie bijvoorbeeld?

Rob, een 1 partijstelsel lijkt mij nog duidelijker. :D
In Engeland hebben ze al praktisch een "democratische" 1 partijstelsel omdat de andere partijen nauwelijks een alternatief zijn voor de kiezer.

De Rode Roos
15-06-03, 00:00
Geplaatst door Filosoof11
product van uva

Jij bent het levende bewijs dat de UvA slechte producten aflevert, maar ik denk dat jij nog niet eens afgeleverd bent... en waarschijnlijk zal jij ook nooit afgeleverd worden, hopeloos geval! :fuckit:

Filosoof11
15-06-03, 00:03
Geplaatst door De Rode Roos
Jij bent het levende bewijs dat de UvA slechte producten aflevert, maar ik denk dat jij nog niet eens afgeleverd bent... en waarschijnlijk zal jij ook nooit afgeleverd worden, hopeloos geval! :fuckit:


ben je ongesteld?

Puk
15-06-03, 00:03
Geplaatst door Rob Oudkerk
Sawda, die gesprekken zijn nog gaande. Ik ben tevreden over het verloop. De sfeer in de gesprekken verbetert en wordt constuctiever. Er was veel wantrouwen over en weer, maar dat neemt af.

Beste Burgemeester Rob,

Het verbaast mij dat je tijd genoeg hebt om op maroc.nl je partijtje ook nog mee te blazen. Ik lees al regelmatig stukjes van je in de Spits. Allemaal even vervelend. Partijpolitiek gelul en politiek correct gewauwel.
Vertel eens iets over de reorganisatie van de Sociale Dienst in Amsterdam.
Ligt dat op schema?
Toch gek dat een partij die al meer dan vijftig jaar de lakens in Amsterdam uitdeelt (de PvdA) nog steeds niet in staat is om fatsoenlijk te besturen.
Zo wordt er, bijvoorbeeld, gemeenschapsgeld besteedt aan Maagdenvliesreconstructies en Bruidschatsubsidies voor allochtone meisjes.
Dat is toch niet erg sociaal?
Graag je reactie.

Grietje
15-06-03, 00:06
Dit is Rob Oudkerk niet. Dit is Ron Haleber. Rob Oudkerk zou zich niet tien jaar vergissen in zijn eigen leeftijd.....lijkt mij.

sil
15-06-03, 00:15
Geplaatst door Puk
Beste Burgemeester Rob,

Het verbaast mij dat je tijd genoeg hebt om op maroc.nl je partijtje ook nog mee te blazen. Ik lees al regelmatig stukjes van je in de Spits. Allemaal even vervelend. Partijpolitiek gelul en politiek correct gewauwel.
Vertel eens iets over de reorganisatie van de Sociale Dienst in Amsterdam.
Ligt dat op schema?
Toch gek dat een partij die al meer dan vijftig jaar de lakens in Amsterdam uitdeelt (de PvdA) nog steeds niet in staat is om fatsoenlijk te besturen.
Zo wordt er, bijvoorbeeld, gemeenschapsgeld besteedt aan Maagdenvliesreconstructies en Bruidschatsubsidies voor allochtone meisjes.
Dat is toch niet erg sociaal?
Graag je reactie.

Ben benieuwd of je hier antwoord op krijgt,want nu wordt het moeilijk

Filosoof11
15-06-03, 00:24
Geplaatst door sil
Ben benieuwd of je hier antwoord op krijgt,want nu wordt het moeilijk

Als het zo is dan wil ik het ook. Er gaat toch niets boven een maagd.

Jaroon45
15-06-03, 00:27
Beste Rob,
Als eerste wil ik zeggen dat het een goede zaak is dat je een forum als dit bezoek. Er wordt/werd (in verkiezingstijd) veel gezegd over het feit dat politici te ver van burger afstaan maar dat alles lijkt door de meeste nu vergeten. Petje af. Dit is een Marokkaans forum en wil niet al teveel tijd innemen van Marokkaanse Nederlanders die, naar ik hoop, nog veel vragen en opmerkingen hebben.
Maar……mijn vraag is wat gaat er gebeuren aan de concrete problemen die spelen in “achterstandwijken” waar veel allochtonen wonen en ook nog Autochtone Nederlanders zoals ikzelf? Er wordt dan vaak gezegd “we doen onderzoek”, “we gaan harder optreden tegen diegenen die de boel verzieken”, “criminaliteitscijfers vallen wel mee want zoveel aangifte wordt er niet gedaan”, “er komt meer politie”, etc.. In de realiteit merk je daar als gewone burger erg weinig van. Politie is gewoon niet in staat en vaak, naar mijn idee, niet capabel genoeg problemen (vroegtijdig!) te signaleren en/of aan te pakken. Aangiftes en klachten worden totaal niet serieus genomen en spreek hier uit eigen ervaring. De oplossing begint met het hard aanpakken van de, in dit geval, Marokkaanse jeugd die de boel verziekt in meerdere wijken van Amsterdam. Praat hier dus niet over de Marokkanen als gehele groep. Als die problemen grotendeels zijn opgelost komt er automatisch meer begrip van autochtone kant voor de situatie waarin Marokkanen zich nu bevinden. Amsterdammers waren nooit echt ‘tegen’ buitenlanders. Woonde vroeger in de Pijp en kan mij niet herinneren dat ik in die tijd keek naar Marokkanen/Turken met een heel raar gevoel. Waren Amsterdammers dan niet kritisch? Jazeker…altijd en over iedereen…..ook over autochtonen…nog steeds. Na verblijf van 6 jaar in buitenland merkte ik bij terugkomst dat de Amsterdammers minder flexibel zijn geworden door alle problemen die ze om zich heen zien ontstaan, vooral in “achterstandwijken” met veel allochtonen. Men voelt zich door politiek en politie niet meer serieus genomen en ik sluit mij daar bij aan.
Jaroon.

Filosoof11
15-06-03, 00:47
Geplaatst door Jaroon45
Beste Rob,
Als eerste wil ik zeggen dat het een goede zaak is dat je een forum als dit bezoek. Er wordt/werd (in verkiezingstijd) veel gezegd over het feit dat politici te ver van burger afstaan maar dat alles lijkt door de meeste nu vergeten. Petje af. Dit is een Marokkaans forum en wil niet al teveel tijd innemen van Marokkaanse Nederlanders die, naar ik hoop, nog veel vragen en opmerkingen hebben.
Maar……mijn vraag is wat gaat er gebeuren aan de concrete problemen die spelen in “achterstandwijken” waar veel allochtonen wonen en ook nog Autochtone Nederlanders zoals ikzelf? Er wordt dan vaak gezegd “we doen onderzoek”, “we gaan harder optreden tegen diegenen die de boel verzieken”, “criminaliteitscijfers vallen wel mee want zoveel aangifte wordt er niet gedaan”, “er komt meer politie”, etc.. In de realiteit merk je daar als gewone burger erg weinig van. Politie is gewoon niet in staat en vaak, naar mijn idee, niet capabel genoeg problemen (vroegtijdig!) te signaleren en/of aan te pakken. Aangiftes en klachten worden totaal niet serieus genomen en spreek hier uit eigen ervaring. De oplossing begint met het hard aanpakken van de, in dit geval, Marokkaanse jeugd die de boel verziekt in meerdere wijken van Amsterdam. Praat hier dus niet over de Marokkanen als gehele groep. Als die problemen grotendeels zijn opgelost komt er automatisch meer begrip van autochtone kant voor de situatie waarin Marokkanen zich nu bevinden. Amsterdammers waren nooit echt ‘tegen’ buitenlanders. Woonde vroeger in de Pijp en kan mij niet herinneren dat ik in die tijd keek naar Marokkanen/Turken met een heel raar gevoel. Waren Amsterdammers dan niet kritisch? Jazeker…altijd en over iedereen…..ook over autochtonen…nog steeds. Na verblijf van 6 jaar in buitenland merkte ik bij terugkomst dat de Amsterdammers minder flexibel zijn geworden door alle problemen die ze om zich heen zien ontstaan, vooral in “achterstandwijken” met veel allochtonen. Men voelt zich door politiek en politie niet meer serieus genomen en ik sluit mij daar bij aan.
Jaroon.

Kan me hier erg in vinden. Zelf kom ik uit de kraakbeweging maar de laatste vijf jaar is er iets omgegaan en verhard. ik merkte dat heel veel marrokkaanse jongeren in mijn buurt veel blinde haat naar mij en andere nederlanders hebben. voor mij eerst onbegrijpelijk maar wel bepalend voor mijn herorientatie. dit was al voor 11-9.
Ben 9 maal naar turkije geweest; nette fatsoenlijke mensen hier en daar ontmoet. no problemo.

sil
15-06-03, 01:03
Geplaatst door Filosoof11
Als het zo is dan wil ik het ook. Er gaat toch niets boven een maagd.

Ik zou het niet weten.
Kies je toch een vrouw die tussen 20? augustus en 20 september is geboren,dan blijf jee een maagd houden

Simon
15-06-03, 08:42
Geplaatst door Jaroon45
Maar……mijn vraag is wat gaat er gebeuren aan de concrete problemen die spelen in “achterstandwijken” waar veel allochtonen wonen en ook nog Autochtone Nederlanders zoals ikzelf?

Misschien moeten jullie ook eens doen wat ik heb gedaan als inwoner van amsterdam-west: n.l. de stadsdeelvoorzitter emailen. Begin van het jaar houdt deze altijd een mooie nieuwjaarsspeech en als hij dan weer durft te beweren dat het de goede kant op gaat "omdat het aantal aangiften terugloopt" dan wordt ik meestal zo geirriteerd dat ik een boze email schrijf. En op mijn concrete klacht - het grote aantal ingeslagen autoruiten en inbraken in auto's - heeft hij ook gereageerd, de problemen erkend en de plannen voor de aanpak toegelicht.

Simon

Tomas
15-06-03, 10:30
Nou, hoe vonden jullien mijn Rob Oudkerk-act?

mulan
15-06-03, 10:33
Geplaatst door Tomas
Nou, hoe vonden jullien mijn Rob Oudkerk-act?

Je had het wel wat geloofwaardiger kunnen aanpakken....dat 'gij zult mij aanspreken..' elke keer onder je bericht was echt way over the top. :fpuh:

Jaroon45
15-06-03, 10:35
Goed!
Kon mij al niet voorstellen dat hij hier op deze manier een discussie zou aangaan maar dacht "je kan niet overal wantrouwend tegenover staan".
Gaarne de rol die je nu op je hebt genomen verder vervullen ....

Rob Oudkerk
15-06-03, 12:29
jaroon45, we zijn nog lang niet waar we willen zijn met de oude stadswijken. In sommige wijken hebben we ook nauwelijks problemen, maar er zijn een aantal wijken die echt gerichte aanpak nodig hebben. Zelf ben ik onder de indruk van de wijze waarop de situatie op het mercatorplein is aangepakt, en in een ander deel van west, het Allebeplein, gaat het ook langzaam de goede kant op. Voor de relschoppers op het allebeplein is het wellicht een teleurstelling. Maar hun gedrag rond de bioscoop daar heeft er slechts toe geleid dat de bioscoop zal worden vervangen door een politiebureau, die de taken die de buurtrechercheurs daar nu al uitvoeren zal institutionaliseren. Verder vind ik dat het taboe op 'private beveiliging' maar eens moet worden verbroken. Niet dat ik bepleit dat iedere inwoner zijn eigen veiligheid gaat regelen, uiteraard niet, maar neem nou station lelylaan: daar doet 'to protect and serve' echt goed werk. Last van rondhangende jongeren hebben we ookniet meernu er op lelylaan permanent via speakers klassieke muziek te horen is. Concrete oplossingen voor concrete problemen.

Vraag voor de discussie. Wat vinden jullie van de gedachte dat de oudere junks die zich in de bijlmer ophouden, en daar vooroverlast zorgen, gratis en onder medische begeleiding herione verstrekt krijgen? Zelf steun ik het idee. Het gaat om een kerngroep van een kleine 200 man die al jaren de harde kern vormt. De hoop dat die mensen nog gaan afkicken is mijns inziens naief. Dan zou ik liever investeren in het medisch begeleiden van deze mensen zodat ze niet meer hoeven stelen, dan in het opjagen en rondjagen van deze groep. Wat vinden jullie?

Rob Oudkerk
15-06-03, 12:30
Ik weet niet wie Tomas is, maar dat is dus niet mijn alter ego.

Rob Oudkerk
15-06-03, 12:31
Mulan, dat is overdreven inderdaad, maar het is dan ook een grapje. Uiteraard hoef je me niet aan te spreken met wethouder Rob.

Jaroon45
15-06-03, 12:36
'" Gaarne de rol die je nu op je hebt genomen verder vervullen ...."
Heb van deze opmerking nu enige spijt om eerlijk te zijn.

Rob Oudkerk
15-06-03, 12:36
Beste Puk, kun je wat concreter zijn in je vragen? Heb jij subsidiefondsen ondekt waar je geld kunt aanvragen voor een bruidsschat? Maagdenvliescorrecties vallen in bepaalde gevallen onder de ziekenfondswet, net als littekencorrecties, borstvergrotingen en liposuctie. Betreft jouw kritiek op cosmetische hulp ook deze vormen van snijwerk?

Want dan moeten we wellichteen fundamentele discussie voeren over de vraag of cosmetische chirurgie wel wenselijk is om te subsidieren. Een discussie over maagdenvliescorrecties an sich vind ik (cultureel) misleidend.

En als antwoord op je vraag over de sociale dienst: dat ligt redelijk op schema, de vervanging van het gelaakte bestuur is zo goed als rond. Maar aangezien een deel van de problemen is ontstaan als gevolg van acties van het rijk, wil ik ook dat het rijk een steentje bijdraagt in het zoeken van een oplossing. Een flink financieel steentje. Daar werken we nog altijd hard aan.

Simon
15-06-03, 12:57
Geplaatst door Rob Oudkerk

Vraag voor de discussie. Wat vinden jullie van de gedachte dat de oudere junks die zich in de bijlmer ophouden, en daar vooroverlast zorgen, gratis en onder medische begeleiding herione verstrekt krijgen? Zelf steun ik het idee. Het gaat om een kerngroep van een kleine 200 man die al jaren de harde kern vormt. De hoop dat die mensen nog gaan afkicken is mijns inziens naief. Dan zou ik liever investeren in het medisch begeleiden van deze mensen zodat ze niet meer hoeven stelen, dan in het opjagen en rondjagen van deze groep. Wat vinden jullie?

Lijkt mij een prima oplossing. Er is laatst uitgerekend wat deze mensen jaarlijks voor schade aanrichten en dat loopt in de tonnen per junk. Ik denk zelf dat ze de gemeenschap jaarlijks nog veel meer kosten als je uitrekent hoeveel hulpverleners die mensen daarnaast nog moeten pamperen.
Daarnaast gaat het ook om emotionele schade die je niet eens kan berekenen. Ik doel dan bijvoorbeeld op een onveilig gevoel of ergernis omdat je auto weer is opengebroken.

Geef ze maar heroïne en liefst de dosis steeds iets opvoeren.

Simon

lennart
15-06-03, 13:04
Geplaatst door Simon

Geef ze maar heroïne en liefst de dosis steeds iets opvoeren.

Simon

:zweep:
Geef ze liever iets te doen... eventueel in combinatie met het verstrekken van heroine.

Rob Oudkerk
15-06-03, 13:07
Dat laatste zouden de junks zelf ook wel willen Simon :)


Wonen jullie allemaal in Amsterdam? Nee toch?

Jaroon45
15-06-03, 13:14
Lelylaan was inderdaad een goede actie. Ik kom daar nooit meer maar hoor goede verhalen. Buurtagenten met overwicht lijken mij ook wel aardig om problemen te voorkomen. Duidelijk aanspreekpunt voor bewoners met problemen en de vervelende jeugd heeft ook meer moeite met grote mond tegen iemand die ze vaker zien. Het feit blijft dat de politie klachten veelal niet serieus neemt. V.B. Vorige week heb ik aangifte gedaan van een vuurwapen incident…niets met Marokkanen te maken trouwens…..discussie met politie belande uiteindelijk in “maar meneer, is er nou echt GERICHT geschoten of niet?” rapporten kloppen niet, communicatie tussen tech. recherche en gewone politie is slecht en uiteindelijke wordt NIETS ondernomen omdat er te weinig mensen zijn voor onderzoek. Ik weet nog steeds niet wie heeft geschoten en waarom, laten we het maar houden op moderne baldadigheid voor mijn eigen gemoedsrust. Je kunt het befaamde 0900-???? opbellen met de mededeling dat er NU een voorpui van een winkel in elkaar wordt getrapt met duidelijke beschrijving van daders erbij maar, na 2 x naar verkeerd bureau te zijn doorgeschakeld, gaat de agent van juiste bureau “kijken of iemand tijd heeft”. Geen politie gezien die avond.
Die 200 oudere junks in de Bijlmer helpen lijkt mij trouwens een prima idee. Minder overlast en beter voor die mensen zelf. Laatste tijd iemand trouwens nog op de Zeedijk geweest? Dacht even dat ik terug in de tijd ging toen ik er pasgeleden doorliep……………..

Simon
15-06-03, 13:18
Geplaatst door Rob Oudkerk
Dat laatste zouden de junks zelf ook wel willen Simon :)


Wonen jullie allemaal in Amsterdam? Nee toch?

Ik woon zelf enkele honderden meters van station Lelylaan. Maar op dit Forum komen mensen van heel Nederland en ook veel uit België.

Simon

Rob Oudkerk
15-06-03, 13:24
Dat van de politie klinkt echt weer als een klassiek verhaal jaroon45. En ik geloof echt niet dat de situatie veroorzaakt wordt door gebrek aan personeel. Meer blauw op straat bereik je niet met meer personeel, maar door meer blauw uit de bureaus te halen. Het is vreemd dat onze politiemensen relatief zo veel tijd kwijt zijn met administratieve taken, daar kan goed burgerpersoneel voor worden ingezet. Mijn overall vraag is hoe we kunnen voorkomen dat dezelfde fout die we in de jaren 90 maakten nu weer wordt gemaakt. Mede onder invloed van het rapport van traa is de enrgie van de politie in de grote steden vrijwel volledig gericht op het bestrijden van georganiseerde criminaliteit. Logisch, de publieke opinie vroeg daar toen gericht om. Maar daardoor zijn andere vormen van criminaliteit in de vergetelheid geraakt. Terwijl het juist de 'kleine' criminaliteit is waar mensen het meeste last van hebben, niet de georganiseerde criminaliteit. Nu zie je dus een verzetting van de bakens in de richting van de oude buurten. Risico is dat we over een paar jaar weerin exact de tegenovergestelde situatie zitten. Het is geen excuus, maar wel een verklaring voor de situatie waar we nu inzitten.

Zeedijk, bedoel je de afwezigheid van junks? Dat is inderdaad winst. Maarja, nu zitten ze weer in de Bijlmer, wat maar weer bewijst dat het rondjagen van junks de overlast alleen maar verplaatst en niet oplost.

Rob Oudkerk
15-06-03, 13:25
Belgie, dat is apart zeg. Is daareen speciale reden voor?

Behalve de AEL dan ik zie dat daar een hoop over te doen is.

Rob Oudkerk
15-06-03, 13:27
En Simon, is het ook jouw impressie dat het nu beter gaat in de buurt van lelylaan?

Of is het alleen het station (en de lijn schiphol-lelylaan) waar het beter gaat?

Simon
15-06-03, 13:29
Geplaatst door Rob Oudkerk
Belgie, dat is apart zeg. Is daareen speciale reden voor?

Behalve de AEL dan ik zie dat daar een hoop over te doen is.

De gemeenschappelijke taal denk ik. En er bestaan vergaande plannen België weer in te lijven bij Nederland. Dus dan is het goed alvaast wat contacten te leggen.

Simon

Jaroon45
15-06-03, 13:30
"Zeedijk, bedoel je de afwezigheid van junks?" Nee, de enorme hoeveelheid junks die daar tot mijn verbazing weer rondliepen. Afgelopen week stond er ook een stuk over in geloof Parool. Kijk wel even of ik artikel kan vinden. Of er meer agenten nodig zijn kan ik ook niet inschatten maar meer blauw op straat is inderdaad dé oplossing voor bepaalde problemen.

Rob Oudkerk
15-06-03, 13:35
Dat klopt wel jaroon45, ze komen gewoon weer terug. Dan moet de politie er weer met paarden heen om ze weer weg te jagen. De korpschef heeft aangegeven daar niet tot in lengte derdagen mee door te willen gaan, groot gelijk heeft hij. Zolang de politiekniet bereid is de problemen structureel aan te pakken helpt het ook niet. Daarom was het idee van Belliot over de 'junkenflat' aan de rand van de stad echt nog niet zo slecht, het verdiende het in ieder geval niet om weggehoond te worden zoals is gebeurd. Gratis verstrekking van herione en structurele opvang is de enige echte oplossing voor de lange termijn.

Rob Oudkerk
15-06-03, 13:36
Belgie inlijven bij Nederland, ach, volgens sommige rapporten zou het tegenwoordig eerder andersom moeten zijn.

Simon
15-06-03, 13:37
Geplaatst door Rob Oudkerk
En Simon, is het ook jouw impressie dat het nu beter gaat in de buurt van lelylaan?

Of is het alleen het station (en de lijn schiphol-lelylaan) waar het beter gaat?

Ja ik heb het idee dat het wat beter gaat in de buurt. Ik merk het vooral aan de hoopjes glas van kapotte autoruiten op straat die duidelijk vermindert is. Geen idee wat de oorzaak daarvan is. Het zou inderdaad het beleid rond het station kunnen zijn. Maar ik heb begrepen dat er laatst ook een jeugdbende is opgerold in west die zeer actief was met inbraken in huizen en auto's. Verder heb ik de publiciteit rond deze problematiek goed gevolgd en ik begrijp dat men de veelplegers ook veel meer op de huid zit en deze desnoods verplicht op heropvoedingskamp stuurt. Misschien dat dat toch een preventieve werking heeft op groepen die zich met dit soort zaken bezig houden. Dat men toch wat voorzichtiger wordt.

Simon

lennart
15-06-03, 13:38
Ik ben wel es in Amsterdam geweest!

Verdorven stad zeg :jammer:

J'adore Paris :D

Jaroon45
15-06-03, 13:45
Ik snap ook niet waarom dat soort vernieuwende plannen weggehoond worden terwijl gebleken is dat ander ‘oplossingen’ niet werken. Het rond jagen van dat soort mensen door de stad lost ook niets op en zorgt voor problemen in andere buurten. Daarom lijkt het mij frustrerend in de politiek te zitten. Je komt ‘binnen’ vol ideeën en plannen en uiteindelijk ben je toch afhankelijk van wat de, misschien niet zo progressieve, meerderheid van de raad vindt en wordt door het ‘volk’ afgerekend op de dingen die je wilde doen maar niet hebt waargemaakt.

Rob Oudkerk
15-06-03, 14:01
Dat is goed om te horen Simon. Nog een vraag voor de discussie, over veelplegers:

Er circuleren ideeen om veelplegers aan te pakken door middel van het 'stapelen' van delicten. Dus niet oppakken nadat de veelpleger één blikje bier steelt (om maar een voorbeeld te hanteren) maar pas als hij er tien heeft gestolen. Redenering: dan kunnen we in een keer een veel hogere straf opleggen. En bijvoorbeel din de gevangenis aandacht besteden aan correctie. Nu staan ze na een dergelijk delict vaak na een dag weer op straat.

Bureaucratisch zit er wat in. Maar ik heb er toch veel moeite mee. Want hoe valt dat aan een winkelier uit te leggen? 'We wachten even tot hij het nog negen keer gedaan heeft'. Dat valt niet uit te leggen al met al. Ookal staat statistisch min of meer vast dat de veelpleger in kwestie de andere negen blikjes hoe dan ook gaat stelen, ook als je hem voor dat ene blikje wel oppakt.

Dus: delicten stapelen, wel of geen goed idee?

Jaroon45, als bestuurder zit je natuurlijk altijd in een spanningsveld met de raad, maar het is vervolgens wel aan ons om de raad te overtuigen. Als een idee echt goed is moet dat ook lukken. Wat dat betreft is het soms vooral frustrerend om te zien hoe belangrijk het 'proces' is. Als de raad het gevoel krijgt dat ze gepasseerd wordt omdat je als bestuurder te hard wilt gaan, dan gaat ze tegenhangen, los van de inhoud. Daar moet je ook op anticiperen, en dat is ook deels wat er misging met het voorstel van Belliot. Daar leer je als bestuur ook weer van. Maar het is frustrerend dat dit soort dingen zo veel tijd opslokken ja, absoluut.

De Rode Roos
15-06-03, 14:01
Geplaatst door Jaroon45
Ik snap ook niet waarom dat soort vernieuwende plannen weggehoond worden terwijl gebleken is dat ander ‘oplossingen’ niet werken. Het rond jagen van dat soort mensen door de stad lost ook niets op en zorgt voor problemen in andere buurten. Daarom lijkt het mij frustrerend in de politiek te zitten. Je komt ‘binnen’ vol ideeën en plannen en uiteindelijk ben je toch afhankelijk van wat de, misschien niet zo progressieve, meerderheid van de raad vindt en wordt door het ‘volk’ afgerekend op de dingen die je wilde doen maar niet hebt waargemaakt.

Nadeel van democratie. ;)
Iedereen denkt anders.

Jaroon45
15-06-03, 14:06
Absoluut. Maar je zou dan ook mogen verwachten dat 'men' met een erg goed tegenplan komt............
Een ander voorbeeld van de kleine nadelen die kleven aan een democratie is het feit dat de heren Henk Bakker van Leefbaar Amsterdam 2 zetels hebben gekregen in de gemeenteraad.

Simon
15-06-03, 14:17
Geplaatst door Rob Oudkerk
Dus niet oppakken nadat de veelpleger één blikje bier steelt (om maar een voorbeeld te hanteren) maar pas als hij er tien heeft gestolen. Redenering: dan kunnen we in een keer een veel hogere straf opleggen.

Maar ik begrijp de redenering niet helemaal. Ook als je na de eerste keer wel oppakt neem ik aan dat je dan bij herhaling van het delict een hogere straf kan krijgen. Maar je kan geloof ik niet 2 keer voor hetzelfde delict veroordeeld worden. Maar het kan je toch wél aangerekend worden als je in herhaling valt? Dus als je al een keer voor één blikje bier veroordeeld was? Enfin, het lijkt dus ook een maatregel om de bureaucratie terug te dringen inderdaad. Ik heb eens een verslag van een onderzoek gezien: vergelijking tussen werken van duitse en nederlandse politie. In duitsland had men een veel hoger oplossingspercentage en dat kwam vooral omdat de bureacratische rompslomp niet bij de taken van de agenten zelf hoort. Dus misschien is het belangrijkers iets te doen aan de bureaucratie. Ik kan een gestolen fiets, of inbraak in mijn auto niet via het Internet aangeven. Waarom niet? Ze zouden in het politiebureau terminals in de publieke ruimten moeten hebben waar je zelf je aangifte kan verzorgen. Dan heefft de agent meer tijd om op straat te zijn.

Simon

rafiq
15-06-03, 14:34
Beste Rob OutKerk,

Als je iets wilt doen aan de discriminatie van Joden.. Moeten jullie maar Marokkanen ook eens serieus betrekken bij herdenkingen tegen facisme in general.

En zo als de mensen nu hun praatjes houden bij de vele monumenten, als ze zo oprecht zijn, laat ze die praatjes houden voor de klas, in het buurthuis bij de voetbalvereniging en zo iedereen bereiken.

Niet meer met het elitair gepeupel en een cameraploeg van de NOS om vast te leggen hoe begaan wij zijn met een deel van onze geschiedenis die ook nu ONZE geschiedenis is.

Rob Oudkerk
15-06-03, 14:40
Beste Rafiq,

Kun jij me uitleggen waarom de aard van de herdenking aangepast moet worden om Marokkanen erbij te betrekken? Is de herdenking zoals ze nu is niet goed genoeg?

Of waarom het kennelijk nog steeds niet is doorgedrongen dat de herdenking inmiddels allang niet meer gaat over WO 2 alleen, maar alle slachtoffers van oorlog en ellende waar ook ter wereld betreft?

Simon: het gaat echt om een verdubbeling, verdriedubbeling etc. van de straf. Het voorbeeld was ongelukkig gekozen, denk aan winkeldiefstal, straatroof, auto inbraak, etc. En dat gestapeld behandelen in een rechtszaak. Maar je hebt een punt, het is vooral handig ter ontlasting van het systeem.

Jaroon45
15-06-03, 14:43
Rafiq.
Over geschiedenis kun je leren op school. Scholen kunnen zelf besluiten of ze ook nog eens iemand willen uitnodigen voor extra uitleg over fascisme en dat wordt ook gedaan. De herdenkingen zelf hebben niets met elite te maken en iedereen is vrij om te komen. Begrijp eigenlijk gewoon niet wat je probeert te zeggen.

Simon
15-06-03, 14:46
Geplaatst door rafiq
Als je iets wilt doen aan de discriminatie van Joden.. Moeten jullie maar Marokkanen ook eens serieus betrekken bij herdenkingen tegen facisme in general.


Ik vind het verband wat je hier legt ongepast. Het een heeft niks met het ander te maken. En lees dit eens:
Marokkaanse dodenherdenking:
http://www.rnw.nl/special/nl/html/dodenherdenking020503.html

Simon

Jaroon45
15-06-03, 14:56
Rafiq.
In Amsterdam Oost was iemand van de deelraad op het waanzinnige idee gekomen om vlak voor de herdenking een Marokkaanse rapper uit te nodigen…….dit om Marokkanen meer te betrekken bij de herdenking. Hoe zo’n man erop komt is mij een raadsel maar is dat wat je meer wil zien?

lennart
15-06-03, 15:01
Geplaatst door Rob Oudkerk
Of waarom het kennelijk nog steeds niet is doorgedrongen dat de herdenking inmiddels allang niet meer gaat over WO 2 alleen, maar alle slachtoffers van oorlog en ellende waar ook ter wereld betreft?


Alleen Nederlandse slachtoffers worden herdacht. Bij de afgelopen Herdenking was er nog aandacht voor onze Nederlandse slachtoffers bij de "politionele"(=terroristische) acties in Indonesie op televisie (meen ik)...

Rob Oudkerk
15-06-03, 15:06
Bij de afgelopen herdenking was ook aandacht voor de teruglopende tolerantie jegens minderheden in Nederland. En ook mensen met een andere etnische achtergrond kunnen Nederlander zijn.

lennart
15-06-03, 15:11
Geplaatst door Rob Oudkerk
Bij de afgelopen herdenking was ook aandacht voor de teruglopende tolerantie jegens minderheden in Nederland. En ook mensen met een andere etnische achtergrond kunnen Nederlander zijn.

Wat mij betreft is de Dodenherdenking een grote farce... De ultieme vorm van schijnheiligheid in het land waarin de burgers zich hebben opgesloten in hun eigen huis en groep en zich hebben afgesloten van de realiteit.

Zo bang als we zijn voor moslims die duiklessen nemen :jammer:

Jaroon45
15-06-03, 15:12
Thema van afgelopen herdenking:

En nee, Marokkanen worden niet specifiek genoemd.

Motto voor 4 en 5 mei 2003:
Vrijheid is niet te koop

Toen niet
In de Tweede Wereldoorlog konden mensen met geld vaak nog van alles kopen. Behalve hun vrijheid. De bezetters bepaalden wat de mensen mochten zeggen, schrijven en lezen, welk geloof ze in het openbaar mochten belijden, wat mensen mochten doen, waar ze konden gaan en waar ze moesten werken. De bezetters bepaalden wie er gevangen werd genomen, wie mocht blijven leven en wie niet. Een enkeling kon een onderduik betalen, maar vrijheid was niet te koop.
en nu niet
Vrijheid is nooit te koop in landen waar oorlog en onderdrukking is. Veel mensen proberen daaruit te ontvluchten. Sommigen die geld hebben, lukt het om een ticket naar een vrij land te kopen. Meestal voor een tijdelijk verblijf. Het grootste deel van de vluchtelingen vindt onderdak in een opvangkamp in de regio. Maar hoe vrij ben je, als je niet kunt leven in je moederland?

Vrijheid kan niet zonder bestaanszekerheid
Met geld kun je voedsel, onderdak en gezondheid kopen. Zij bieden bestaanszekerheid, de voorwaarde om te leven, en ook om in vrijheid te kunnen leven. Zonder bestaanszekerheid is er geen vrijheid.
Voor niemand niet. Nergens niet.
Veel nationale overheden en internationale organisaties zetten zich in om de bestaanszekerheid van de burgers te garanderen. Welvaart en vrijheid worden gestimuleerd met een open economie, vrije onderlinge handel en internationale samenwerking. Europese landen zetten zich in voor één Europa.
In de wereld worden mensen steeds afhankelijker van elkaar, voor hun bestaanszekerheid en voor hun vrijheid. Want ongelijke verdelingen van geld, goederen en vrijheid leiden steeds weer tot spanningen, conflicten, migraties en oorlogen. De vrijheid van de een kan niet zonder de vrijheid van de ander.

Vrijheid en verantwoordelijkheid
In Nederland komt niemand van de honger om. Toch zijn er nu meer dan één miljoen huishoudens die leven op de rand leven van het 'sociaal minimum'. Onder die grens kun je niet optimaal delen in de mogelijkheden die de vrijheid biedt. Wie wél geld heeft, kan extra zorg, onderwijs en kansen kopen. Wie is er verantwoordelijk voor het delen van de welvaart, zodat iedereen kan delen in de vrijheid? Is dat de overheid of zijn dat de mensen zelf? En hoe zit het met de mensen die kunnen kopen wat ze willen? Reclames suggereren dat je alles kunt kopen, ook vrijheid. Je kunt je pas vrij voelen, als je óók mobiel kunt bellen, het nieuwste model auto of motor hebt, d’e speciale kleding draagt, onbeperkt dát nieuwe drankje drinkt en met het vliegtuig ver op vakantie kunt. Maar wat is dat voor vrijheid? Wat lever je daarbij in? En houden we bij het streven naar steeds meer, nog rekening met anderen? Waar ligt ieders verantwoordelijkheid?

De vrijheid waar we het 4 en 5 mei over hebben is niet de egocentrische vrijheid waarbij het alleen om jezelf gaat. Het gaat die dagen juist om de vrijheid die we samen delen. De vrijheid die Nederland in 1940 was afgenomen, de vrijheid die in 1945 is heroverd. Dat is de vrijheid waar we zuinig op zijn, want die vrijheid is niet te koop.

Jaroon45
15-06-03, 15:21
Lennart.
Als jij er zo over denkt moet het je toch plezier doet dat ‘iedereen’ dan in ieder geval bij de dodenherdenking uit zijn huis komt en zich begeeft onder andere groepen mensen. Dam staat elk jaar weer vol met mensen en jij noemt het een farce?

Filosoof11
15-06-03, 15:31
Geplaatst door Rob Oudkerk
Dat is goed om te horen Simon. Nog een vraag voor de discussie, over veelplegers:

Er circuleren ideeen om veelplegers aan te pakken door middel van het 'stapelen' van delicten. Dus niet oppakken nadat de veelpleger één blikje bier steelt (om maar een voorbeeld te hanteren) maar pas als hij er tien heeft gestolen. Redenering: dan kunnen we in een keer een veel hogere straf opleggen. En bijvoorbeel din de gevangenis aandacht besteden aan correctie. Nu staan ze na een dergelijk delict vaak na een dag weer op straat.

Bureaucratisch zit er wat in. Maar ik heb er toch veel moeite mee. Want hoe valt dat aan een winkelier uit te leggen? 'We wachten even tot hij het nog negen keer gedaan heeft'. Dat valt niet uit te leggen al met al. Ookal staat statistisch min of meer vast dat de veelpleger in kwestie de andere negen blikjes hoe dan ook gaat stelen, ook als je hem voor dat ene blikje wel oppakt.

Dus: delicten stapelen, wel of geen goed idee?

Jaroon45, als bestuurder zit je natuurlijk altijd in een spanningsveld met de raad, maar het is vervolgens wel aan ons om de raad te overtuigen. Als een idee echt goed is moet dat ook lukken. Wat dat betreft is het soms vooral frustrerend om te zien hoe belangrijk het 'proces' is. Als de raad het gevoel krijgt dat ze gepasseerd wordt omdat je als bestuurder te hard wilt gaan, dan gaat ze tegenhangen, los van de inhoud. Daar moet je ook op anticiperen, en dat is ook deels wat er misging met het voorstel van Belliot. Daar leer je als bestuur ook weer van. Maar het is frustrerend dat dit soort dingen zo veel tijd opslokken ja, absoluut.

Denk aan een strafpunten systeem maar dan echt meteen vast na een bepaalde limiet. Na zoveel misstappen moet je direct zitten.

Woon zelf achter het hoofddorplein. Lelylaan was lang een ramp. De beveiliging van 'serve and protect' was een keerpunt. Waarom laten jullie die jongens niet meer van die klussen doen. ze weten precies de goede toon aan te slaan tegen de etterbakjes en zijn naar het publiek beleefd en vriendelijk. Zelf heb ik een veiliger gevoel met hun in de buurt dan met de politie. De situatie op Lelylaan is wel een reden geweest voor mij om een auto aan te schaffen.

Wordt de hoogste tijd dat drugsverslaafden niet meer gecriminaliseerd worden. Het is een medisch probleem. In Zwitserland is er toch geexperimenteerd met vrije heroine onder begeleiding.

lennart
15-06-03, 15:31
Lennart.
Als jij er zo over denkt moet het je toch plezier doet dat ‘iedereen’ dan in ieder geval bij de dodenherdenking uit zijn huis komt en zich begeeft onder andere groepen mensen. Dam staat elk jaar weer vol met mensen en jij noemt het een farce?


Jep.. Want 2 minuten per jaar lost niet op, wat de AIVD en Justitie aan de lopende band aan het creeeren is.

Jaroon45
15-06-03, 15:37
Ja, al die mensen komen daar ook in de overtuiging dat ze in twee minuten alles gaan oplossen. Het gaat om "herdenking"…even nadenken over wat er in het verleden is gebeurt en nu aan de gang is in de wereld. “wat de AIVD en Justitie aan de lopende band aan het creeeren is” Waar gaat dit nu weer over…zie eens dingen los van elkaar! Niet alles hoeft de hele tijd teruggekoppeld te worden naar Moslims en Marokkanen. Een rondje door de stad lopen voor de Palestijnen heeft dus ook geen zin volgens jullie.

lennart
15-06-03, 15:40
Geplaatst door Jaroon45
Waar gaat dit nu weer over…zie eens dingen los van elkaar! Niet alles hoeft de hele tijd teruggekoppeld te worden naar Moslims en Marokkanen. Een rondje door de stad lopen voor de Palestijnen heeft dus ook geen zin volgens jullie.

Hoe krijgen mensen aan het denken over verdraagzaamheid als Minister Remskens op nationale televisie gaat zeggen dat er een Arabische Terroristische Cel van minsten 50 moslims bezig is duiklessen te nemen in Nederland, terwijl dit later door Zembla compleet onderuit wordt gehaald?

En ps. Nee een rondje door de stad lopen met enkele 100'n mensen heeft geen enkel effect voor de Palestijnen. Misschien als er een miljoen mensen komen.. maar zelfs dan betwijfel ik het. Zou Israel al gestopt zijn met het vervoeren van grondstoffen voor chemische wapens via Schiphol na de Bijlmer Ramp???

Jaroon45
15-06-03, 15:49
Dus als 1 persoon een fout maakt gaat de NATIONALE dodenherdenking niet door?! Man, wat een ongelooflijk KUL verhaal. Ik trek mij even terug in een koel bad om wat tot rust te komen voor ik dingen ga schrijven waar ik misschien spijt van krijg.

lennart
15-06-03, 15:51
Geplaatst door Jaroon45
Dus als 1 persoon een fout maakt gaat de NATIONALE dodenherdenking niet door?! Man, wat een ongelooflijk KUL verhaal. Ik trek mij even terug in een koel bad om wat tot rust te komen voor ik dingen ga schrijven waar ik misschien spijt van krijg.

Nou nou... niet zo dramatisch... Hoe kom je nu bij die conclusie? Dat ik dodenherdenking een grote Farce vind, zegt meer iets over mij dan over de rest Nederland.... De rest van Nederland peddelt lekker naief rustig verder...

Ik zie de zaken nu eenmaal weinig positief.

rafiq
15-06-03, 17:28
Beste Rob,


Kijk even naar de discussie met Ron Haleber over herdenken anno 2003.

We waren bij de Conferentie over Het nieuwe antisemitisme in de Rode Hoed.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=60538

Tomas
15-06-03, 17:59
Geplaatst door mulan
Je had het wel wat geloofwaardiger kunnen aanpakken....dat 'gij zult mij aanspreken..' elke keer onder je bericht was echt way over the top. :fpuh:

Ik ben ook niet zo goed in die onderschriften en bijschriften. Daarom ben ik als Tomas ook zo... kaal...?

Wat zal ik dan doen?

"Hoi, ik ben Rob de Kut-Oudkerker"

Naah, is ook niks.

Rob Oudkerk
15-06-03, 18:29
Ik heb het gelezen Rafiq. Maar zie de link met deze discussie niet echt. Om antisemitisme te bestrijden denk ik dat de dodenherdenking een veel te beperkt middel is. In plaats van de dodenherdenking uitertreuren te bediscissieren zou ik liever willen praten over de oorzaken van de verharding en de toename van discriminatie in Nederland. Ook onder Marokkaanse jongeren.

Heb jij daar ideeen over? Los van de gedachte dat de oorzaak te vinden is in een eenzijdige dodenherdenking, want dat lijkt me onzin.

lennart
15-06-03, 18:40
Geplaatst door Rob Oudkerk
Ik heb het gelezen Rafiq. Maar zie de link met deze discussie niet echt. Om antisemitisme te bestrijden denk ik dat de dodenherdenking een veel te beperkt middel is. In plaats van de dodenherdenking uitertreuren te bediscissieren zou ik liever willen praten over de oorzaken van de verharding en de toename van discriminatie in Nederland. Ook onder Marokkaanse jongeren.

Heb jij daar ideeen over? Los van de gedachte dat de oorzaak te vinden is in een eenzijdige dodenherdenking, want dat lijkt me onzin.

Zie de link die Rafiq plaatste... Een hele goede indicatie uit welke hoek de echte discriminatie vandaan komt.
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=60538

Rob Oudkerk
15-06-03, 18:55
Ik heb die hele discussie al gelezen Lennart. En discussies die klinken als 'hullie doen het ook', of 'zullie zijn erger' vind ik per definitie volstrekt oninteressant.

Ik zie in die discussie geen enkele verklaring voor de algemene verharding in Nederland. En aan grachtengordel geklets in de Rode Hoed heb ik geen boodschap.

mulan
15-06-03, 18:59
Geplaatst door Tomas
Ik ben ook niet zo goed in die onderschriften en bijschriften. Daarom ben ik als Tomas ook zo... kaal...?

Wat zal ik dan doen?

"Hoi, ik ben Rob de Kut-Oudkerker"

Naah, is ook niks.

Nou....die laatste zou toch best wel een optie kunnen zijn....die moet je niet zomaar afschrijven.

Maar who the hell is deze zogenaamde Oudkerk,iemand die lollig wilt doen of iemand die gewoon in een identiteitscrisis zit,tot welke van deze twee behoor je Tomas? :D

lennart
15-06-03, 19:39
Geplaatst door Rob Oudkerk
Ik heb die hele discussie al gelezen Lennart. En discussies die klinken als 'hullie doen het ook', of 'zullie zijn erger' vind ik per definitie volstrekt oninteressant.

Ik zie in die discussie geen enkele verklaring voor de algemene verharding in Nederland. En aan grachtengordel geklets in de Rode Hoed heb ik geen boodschap.

Actie = Reactie. Dat is een natuurwet. Als er hard wordt gesproken over een partij dan zal de die partij het niet nalaten ook hard te spreken over de andere. Dit is de nieuwe politiek die iedereen zo graag wilde. Leef maar mee zou ik zeggen, of keer terug naar de oude politiek.

"Blom , de presentator van het NIOD viel ons onverwacht bij door de volgende vergelijking te maken: Stel je eens voor dat Pim Fortuyn zijn woede niet gericht had op moslims en de "achterlijke" islam maar op joden en hun jodendom. De afschuw van media en opinie in het land was niet ter overzien geweest...!"

Rob Oudkerk
15-06-03, 19:51
Als nieuwe politiek betekent dat je moet discrimineren sla ik een rondje over Lennart. Dat soort nieuwe politiek hoeft van mij niet. Mijn mening over Pim Fortuyn is bekend. Voor het geval dat niet zo is, ik had die opmerking zelf kunnen maken. 'Stel dat hij het over joden had gezegd'. Maar is dat een reden om toenemend antisemitisme niet te veroordelen? Of ben jij zo'n politiek denker die van moslims minder herseninhoud verwacht, en dus zaken goedpraat die niet goed te praten vallen?

Net zoals joden zich wel tien keer zouden moeten bedenken voordat ze uitspraken doen over andere minderheden (ze weten immers wat het is) mag je dat ook van anderen verwachten.

Ik begrijp dat jij denkt dat het toenemend antisemitisme onder Marokkaanse jongeren een reactie is op anti-islamisme? Dat zou kunnen. Maar wat vind je dan van die reactie? Normaal? begrijpelijk? Toe te juigen? Het soort van nieuwe politiek waar jij je wel prettig bij voelt?

Orakel
15-06-03, 19:51
Geplaatst door Rob Oudkerk
Dat is goed om te horen Simon. Nog een vraag voor de discussie, over veelplegers:

Er circuleren ideeen om veelplegers aan te pakken door middel van het 'stapelen' van delicten. Dus niet oppakken nadat de veelpleger één blikje bier steelt (om maar een voorbeeld te hanteren) maar pas als hij er tien heeft gestolen. Redenering: dan kunnen we in een keer een veel hogere straf opleggen. En bijvoorbeel din de gevangenis aandacht besteden aan correctie. Nu staan ze na een dergelijk delict vaak na een dag weer op straat.

Dus: delicten stapelen, wel of geen goed idee?


Slecht plan Rob. En bovendien niet te verkopen aan de belasting betalende burger, die hiermee bewust tot slachtoffer gemaakt wordt.

Bij een bierblikje blijft de schade beperkt, maar wat te doen bij inbraak, autokraken of -diefstallen, o.i.d.?

Het gebeurt nu al dat men de inbraken opspaart om zodoende de daders ineens voor een half jaar op te kunnen bergen. Maar op die manier staat men dus willens en wetens toe dat de inbreker rustig zijn 3e en 4e inbraak kan plegen.

Eenmaal vats moet je het denk ik ook niet over alleen correctie hebben, tenzij je hiermee hulp bedoelt, b.v. afkicken. Anders is het slechts symptoombestrijding en blijft de ziekte aanwezig.

Tomas
15-06-03, 19:54
Euh Rob... Ahemm... Ik moet je dit even vragen namens iemand anders... Natuurlijk... Maaruh, wat vind jij nou het beste middel tegen hooikoorts?

Lees je!

Joesoef
15-06-03, 20:11
Laatste tjek Rob,

Paar jaar geleden flink Pfeiffer gehad en wat beknellingen in de nek. Dokter gaf mij tramadol. Pijn bleef en iemand van de doktersdienst zij "neem er maar een extra, kan geen kwaad voor een nachtje".


Zou jij dat ook doen?



Grtn,
Yousef.

lennart
15-06-03, 20:12
Als nieuwe politiek betekent dat je moet discrimineren sla ik een rondje over Lennart.


Dat is de politieke realiteit.. Ik stel vast dat het zo is.



Normaal? begrijpelijk? Toe te juigen? Het soort van nieuwe politiek waar jij je wel prettig bij voelt?


Het is begrijpelijk. Maar het is zeker niet mijn soort politiek.... De nieuwe Politiek = ZondebokPolitiek, en het is meestal de verkeerde zondebok.

Maargoed mijn politieke denkbeelden staan zowiezo veraf van de politieke realiteit.

Tomas
15-06-03, 20:45
Geplaatst door mulan
Nou....die laatste zou toch best wel een optie kunnen zijn....die moet je niet zomaar afschrijven.

Nee, ik vind onderschriften gewoon niks. Al mijn Tomas replies zijn zo per definitie uniek. Als Rob val ik vrij snel in herhaling.


Maar who the hell is deze zogenaamde Oudkerk,iemand die lollig wilt doen of iemand die gewoon in een identiteitscrisis zit,tot welke van deze twee behoor je Tomas? :D

In de categorie prikkers die zwijgsterr missen. :(

Zeg Mulan, weeet jij eigenlijk wie die nieuwe Dutchess is?

J.P.Balkenende
15-06-03, 21:31
Geplaatst door Tomas
wie die nieuwe Dutchess is?

:love: JMT ???

Orakel
15-06-03, 21:35
:lekpuh: :lole: :lol:

sadeeQ
15-06-03, 21:40
:haha: :haha:

:fpiraat:

Simon
15-06-03, 23:34
Geplaatst door Rob Oudkerk
In plaats van de dodenherdenking uitertreuren te bediscissieren zou ik liever willen praten over de oorzaken van de verharding en de toename van discriminatie in Nederland. Ook onder Marokkaanse jongeren.

Bij de toelichting van het CIDI op de radio bij de anti-semitische incidenten viel mij op dat deze schijnen te verdubbelen op momenten dat Israel harde acties uitvoert in bezet gebied. Dat is dus een gedeeltelijke verklaring. Ik denk dat het een soort morele verontwaardiging is jegens het westen die voor vrijheid zegt op te komen maar tegelijkertijd een staat steunt en sponsort die een bevolking onderdrukt die overwegend uit moslims bestaat. Als er één land voordeel heeft gehad bij de oorlog in Irak dan is het Israel. Als er één land is dat zich niet aan VN resoluties hoeft te houden dan is het Israel.etc. Ik heb bijvoorbeeld het mooie afscheidsartikel van Salomon Bouman gelezen na 36 jaar redacteur te zijn geweest in Israel. Hij vraagt zich af: "Kan Israel tegelijk bezetter en een democratische staat blijven? Nee zegt het nu in de verdrukking gekomen vredeskamp. Dan wordt Israel een internationaal uitgekotste apartheidsstaat". Hij lijkt zelf ook erg teleurgesteld in dat land en zijn politiek. Veel hedendaags anti-semitisme is politiek.

Simon

Filosoof11
15-06-03, 23:52
Waar ik kotsmisselijk van wordt, is dat sommige mensen de problematiek met Israel hier willen importeren. Dat is een verschrikkelijke gevaarlijke ontwikkeling voor nederland en europa. Wij zitten niet in Israel mensen te onderdrukken etc. Er zijn vele regio's in de wereld met oorlog geweld en onrechtvaardigheid. Moet dat ook hier allemaal uitgevochten worden.
Dat is het echte gevaar achter de AEL. Zou me niets verbazen als jajah om die reden zich hier onder de moslims wil roeren. Een voedingsbodem creeren voor iets dat over tien jaar echt uit de hand gaat lopen.

Grietje
15-06-03, 23:59
Geplaatst door Filosoof11
Waar ik kotsmisselijk van wordt, is dat sommige mensen de problematiek met Israel hier willen importeren. Dat is een verschrikkelijke gevaarlijke ontwikkeling voor nederland en europa. Wij zitten niet in Israel mensen te onderdrukken etc. Er zijn vele regio's in de wereld met oorlog geweld en onrechtvaardigheid. Moet dat ook hier allemaal uitgevochten worden.
Dat is het echte gevaar achter de AEL. Zou me niets verbazen als jajah om die reden zich hier onder de moslims wil roeren. Een voedingsbodem creeren voor iets dat over tien jaar echt uit de hand gaat lopen.

Interesse in buitenlandse aangelegenheden is alleen weggelegd voor wie? Voor blank, blond en lang?

Simon
16-06-03, 00:09
Geplaatst door Filosoof11
Waar ik kotsmisselijk van wordt, is dat sommige mensen de problematiek met Israel hier willen importeren.


Er zijn al heel vaak acties geweest in nederland om Israel te steunen. Hordes mensen gingen naar een kibboets om mee te werken aan de opbouw van Israel. Nog steeds worden er jongeren geworven die in de zomer meehelpen in het Israelische leger (niet direct voor gevechtstaken maar neutraal kan je het zeker niet noemen als je een bezettingsmacht steunt). Dit wordt allemaal niet als het importeren van een problematiek gezien.

Simon

Filosoof11
16-06-03, 00:20
Geplaatst door Simon
Er zijn al heel vaak acties geweest in nederland om Israel te steunen. Hordes mensen gingen naar een kibboets om mee te werken aan de opbouw van Israel. Nog steeds worden er jongeren geworven die in de zomer meehelpen in het Israelische leger (niet direct voor gevechtstaken maar neutraal kan je het zeker niet noemen als je een bezettingsmacht steunt). Dit wordt allemaal niet als het importeren van een problematiek gezien.

Simon

Dus jij zou het begrijpelijk vinden als iemand zich hier in een synagoge opblaast door die shit in israel. dat noem je politiek actief zijn?
Vergeet ook niet dat er westerlingen zijn die in Gaza meewerken tegen de israelische bezetting.

Filosoof11
16-06-03, 00:23
Geplaatst door Grietje
Interesse in buitenlandse aangelegenheden is alleen weggelegd voor wie? Voor blank, blond en lang?

dom grietje....

Grietje
16-06-03, 00:25
Geplaatst door Filosoof11
dom grietje....


dat heb je weer scherp opgemerkt krakertje van me.

mrz
16-06-03, 00:30
Was je nu ook nog stiekum een man of heb ik dat verkeerd onthouden Grietje? :watte?:

Filosoof11
16-06-03, 00:34
Geplaatst door mrz
Was je nu ook nog stiekum een man of heb ik dat verkeerd onthouden Grietje? :watte?:

twijfelgeval.........
jurkjes staan hem erg leuk in zijn vrije tijd.

Simon
16-06-03, 07:54
Geplaatst door Filosoof11
Dus jij zou het begrijpelijk vinden als iemand zich hier in een synagoge opblaast door die shit in israel. dat noem je politiek actief zijn?


Ik heb niks gezegd dat daar maar op lijkt. Het is echter onzin nu opeens over importeren van de problematiek te spreken nu er ook mensen voor de palestijnen opkomen.

Simon

Simon
16-06-03, 10:57
Geplaatst door Brie
Als dit de echte Rob Oudkerk is: een jaar of drie/vier geleden zat ik met jou in het vliegtuig op weg naar dezelfde wintersportplaats in Noorwegen. Welke plaats was dat of hoe heette de luchthaven daar? Moest je op de terugreis wel of niet overgeven in het vliegtuig? Waarom was er zoveel vertraging tijdens de terugreis? :)

hahaha dat kan ik ook. Ik heb laatst ook wat brie gekocht. was die goed te eten, al een beetje verlopen. en was het fabriekskaas of van de boer?

Simon

Tomas
16-06-03, 11:02
Ik heb de echte een mailtje verstuurd over deze imposter...

Als ie het echt is, dan hoor ik dat hoop ik van de echte of niet natuurlijk.

Nou en als ik van de echte een bevestiging of ontkenning krijg, dan is dat denk ik voor iedereen (op een paar debielen na dan) wel geloofwaardig genoeg. Niet dan?

Simon
16-06-03, 11:07
Geplaatst door Tomas
Nou en als ik van de echte een bevestiging of ontkenning krijg, dan is dat denk ik voor iedereen (op een paar debielen na dan) wel geloofwaardig genoeg. Niet dan?

Ja tenzij jij de imposter bent natuurlijk :) Maar het leek mij wel de echte gezien de stijl van schrijven/denken en wat ik van hem in de media ken.

Simon

mulan
16-06-03, 19:17
Jee man..Tomas,wat loop je me nu nog steeds te confronteren met de naam Zwijgster.....probeer je me een minderwaardigheidscomplex aan te praten of zo :fpuh:

Zwijgster dit.....Zwijgster dat.... :boos:

Ramzi
16-06-03, 20:11
Geplaatst door mulan
Jee man..Tomas,wat loop je me nu nog steeds te confronteren met de naam Zwijgster.....probeer je me een minderwaardigheidscomplex aan te praten of zo :fpuh:

Zwijgster dit.....Zwijgster dat.... :boos:

hihi... en gij zult niet slecht spreken over ZwYgStErr... :haha:

mulan
16-06-03, 21:55
Geplaatst door Ramzi
hihi... en gij zult niet slecht spreken over ZwYgStErr... :haha:

Zeg begin jij nu ook al...trouwens.....misschien is dit wel een nieuwe leuke :moe: ondertitel voor je Tomas....

Dutchess
16-06-03, 22:18
Lennart, had ik het niet gezegd?

Het prikbord zal nooit meer hetzelfde zijn.

Psssst. It is I, Rob Oudkerk :p

Maar Simon heeft wel gelijk. Rob had het KUNNEN zijn Ik ben echt wel goed in het nadoen van politici.

Ik ga nu iets schrijven onder wethouder Rob om het te bewijzen.

Rob Oudkerk
16-06-03, 22:21
Dutchess, wat ben je toch een Vlegeltje.

Foei. Ga je schamen dat je de mensen zo in het ootje hebt genomen.

Rob Oudkerk
16-06-03, 22:23
De tandarts is een eikel. En ZwYgStEr Roeleert. OOk dat nog!

:confused:

mulan
16-06-03, 22:25
Dit prikbord heeft nodig een psychiater nodig.....een huisarts will just not do :moe:

~Panthera~
16-06-03, 22:27
Geplaatst door mulan
Dit prikbord heeft nodig een psychiater nodig.....een huisarts will just not do :moe:
-----------

Bied mijzelf graag aan: 175 pleuro per half uur. :D

:moe:

mulan
16-06-03, 22:31
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Bied mijzelf graag aan: 175 pleuro per half uur. :D

:moe:

Ok...deal.....175 PLeuro :gniffel:

~Panthera~
16-06-03, 22:35
Geplaatst door mulan
Ok...deal.....175 PLeuro :gniffel:
--------------

Zegt u het maar.............................................. .... :ninja2:















Ondertussen stapelen de pleuro's zich op. :stout:

Dutchess
16-06-03, 22:37
Oh. Niet grappig dus? Sorry hoor. Ik verveeelde me.

:droef:

mulan
16-06-03, 22:43
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Zegt u het maar.............................................. .... :ninja2:


Ok...first assignment,uitvinden wie Rob Oudkerk is?(nee,ik betaal je 175 Pleuro dus niet aan komen zetten met die pino van de PVDA).

Wie is Dutchess..?Hoe komt het dat zij uit het niets komt opduiken,wat is haar connectie met Oudkerk en Zwijgster niet te vergeten?
Waarom is Tomas hier zo mee bezig....?

Zo dat was het...morgen een verslag bij mij op tafel before noon,got it :mad:

lennart
16-06-03, 22:44
Geplaatst door Dutchess
Lennart, had ik het niet gezegd?

Het prikbord zal nooit meer hetzelfde zijn.


Heel goed hoor :p

Dutchess
16-06-03, 22:46
Dutchess is gewoon Dutchess. bandiet

lennart
16-06-03, 22:51
Geplaatst door Dutchess
Dutchess is gewoon Dutchess. bandiet

uhuh..

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=895985#post895985

check vooral de post van Orakel eronder -g-

Dutchess
16-06-03, 22:59
Dutchess en Dutchess ja :confused:

~Panthera~
16-06-03, 23:10
Geplaatst door mulan
Ok...first assignment,uitvinden wie Rob Oudkerk is?(nee,ik betaal je 175 Pleuro dus niet aan komen zetten met die pino van de PVDA).

Wie is Dutchess..?Hoe komt het dat zij uit het niets komt opduiken,wat is haar connectie met Oudkerk en Zwijgster niet te vergeten?
Waarom is Tomas hier zo mee bezig....?

Zo dat was het...morgen een verslag bij mij op tafel before noon,got it :mad:
--------------

Hallooooooooooooooo daar: kben je shrink, niet je secretaresse. :fplet:

Orakel
16-06-03, 23:15
Geplaatst door lennart
uhuh..

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=895985#post895985

check vooral de post van Orakel eronder -g-

:vreemd: Wie, waar? Ik ontken alles! Zullie moet ons altijd hebben.

Ramzi
17-06-03, 10:27
Dutchess is Dutschess... :ego:

En Dutchess is mijn vriendin... :kusgrijs:

Dutchess is de sigaren-secretaresse van Rob Oudkerk...

En ZwYgStErr moest van de AIVD van het openbare toneel verdwijnen omdat zij een vertrouwenspersoon van de gemeente Amsterdam (red. Rob Oukerk) is... :rolleyes:

mulan
17-06-03, 10:34
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Hallooooooooooooooo daar: kben je shrink, niet je secretaresse. :fplet:

Never mind.....Ramzi heeft al een verslag ingeleverd,nu nog kijken of het waar is .... :o

~Panthera~
17-06-03, 10:39
Geplaatst door mulan
Never mind.....Ramzi heeft al een verslag ingeleverd,nu nog kijken of het waar is .... :o
-----------------

Ok......das dan 175 gedeeld door 30, maal 3= 17 euro 49. :D
Dat tikt toch lekker aan. :hihi:

Tomas
17-06-03, 20:16
Geplaatst door Simon
Ja tenzij jij de imposter bent natuurlijk :) Maar het leek mij wel de echte gezien de stijl van schrijven/denken en wat ik van hem in de media ken.

Simon

Ik heb toch nog een mailtje ontvangen van de echte Rob. Het is nu wel een beetje achterhaald, zie ik. Maar wees gerust Simon, als jij je belazerd voelt. Je was niet de enige...