PDA

Bekijk Volledige Versie : Discriminatie van moslima's



Grietje
15-06-03, 23:35
Discriminatie van moslima's

Moslima's die een hoofddoek dragen worden omwille van die hoofddoek regelmatig gediscrimineerd. In tegenstelling tot islamitische mannen en vrouwen die geen hoofddoek dragen, zijn moslima's door hun hoofddoek voor buitenstaanders als moslim direct herkenbaar. Wellicht worden zij gezien als vertegenwoordigers van niet liberale stromingen. Deze moslima's zien zich geconfronteerd met hoofddoekverboden binnen het onderwijs en op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit een in 2001 door het LBR verricht onderzoek.(9) Zulke verboden op scholen zijn strijdig met de wetgeving. Sommige scholen hebben in hun reglement een algemeen hoofddekselverbod opgenomen. Maar jurisprudentie bevestigt dat een vergelijking van een om religieuze motieven gedragen hoofddoek met een baseballpet niet opgaat. Religieuze gedragingen, dus ook het dragen van een hoofddoek, worden door de wet beschermd. De onderwijsinspectie weigert echter op te treden tegen dergelijke verboden en ook het ministerie van onderwijs vindt dergelijke verboden binnen het bijzonder onderwijs acceptabel. Echter ook een christelijke school mag, wanneer zij moslims of andere niet christenen als leerling aanneemt, geen hoofddoekverbod instellen.(10)
De resultaten van het onderzoek zijn onder de aandacht gebracht van de vaste Kamercommissies. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn door het LBR verzocht maatregelen te nemen.

Opvallend bij discriminatie op de arbeidsmarkt op grond van hoofddoekjes is dat het niet gaat om een bepaalde categorie werkgevers, maar om een grote dwarsdoorsnede. Zowel grote als kleine bedrijven maken zich schuldig aan het weren van vrouwen met een hoofddoek. Het gaat hierbij niet alleen om commerciële bedrijven, maar ook om stichtingen en overheidsdiensten. Zij weigeren vrouwen met een hoofddoek omdat zij bang zijn dat hun cliënten er problemen mee zullen hebben of omdat zij vrezen voor problemen op de werkvloer. Moslima's die een hoofddoek dragen worden daarbij niet alleen voorgesteld als representanten van een 'gevaarlijke en achterlijke religie', maar ook als slachtoffers van diezelfde religie, waarvan wordt verondersteld dat zij vrouwen achterstelt.
Onderwerpen met betrekking tot de islam in Nederland krijgen vaak overmatige aandacht van pers en politici. Daarbij worden ook zorgen uitgesproken over de positie en emancipatie van islamitische vrouwen. In dat licht bezien is het wrang dat in het publieke debat geen krachtdadige woorden uitgesproken worden tegen discriminatie van islamitische vrouwen. Deze vorm van discriminatie belemmert immers de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van islamitische vrouwen.

Bron: Landelijke vereniging van discriminatie bureaus

Filosoof11
16-06-03, 00:06
Turkije is ook erg streng tegen hoofddoekjes. jarenlang al heibel om parlementsleden die geen hoofddoek kunnen dragen. Ben persoonlijk ook geen fan van het zo openlijk uitdragen van je godsdienst. Geen excuus om moslimas met disrespect te behandelen. Wel ervaar ik het als een barierre maar dat zal wel anders zijn als je iemand kent.

Grietje
16-06-03, 00:09
Geplaatst door Filosoof11
Turkije is ook erg streng tegen hoofddoekjes. jarenlang al heibel om parlementsleden die geen hoofddoek kunnen dragen. Ben persoonlijk ook geen fan van het zo openlijk uitdragen van je godsdienst. Geen excuus om moslimas met disrespect te behandelen. Wel ervaar ik het als een barierre maar dat zal wel anders zijn als je iemand kent.

Je kent niemand met een hoofddoek en toch ervaar je het als een barriere. Knap hoor.

lennart
16-06-03, 00:12
Dit was niet een van de topstories bij het journaal vanavond? Vreemd... :p

Grietje
16-06-03, 00:14
Geplaatst door lennart
Dit was niet een van de topstories bij het journaal vanavond? Vreemd... :p

We hebben dan ook geen Marokkaanse Ronny Naftaniël.

lennart
16-06-03, 00:17
Geplaatst door Grietje
We hebben dan ook geen Marokkaanse Ronny Naftaniël.

Niets voor jou dan?

Grietje
16-06-03, 00:21
Geplaatst door lennart
Niets voor jou dan?

Ik geloof niet dat de moslims zich door mij vertegenwoordigd willen zien.

mrz
16-06-03, 00:28
Lang leve discriminatie als mensen zelf grenzen willen stellen nou laat ze lekker en dwing niet tot de leugen van zelfvernietiging thank you very much wat een gezeik dat gezever over hoofddoekjes zeg! :fuckit2:

Grietje
16-06-03, 00:36
Geplaatst door mrz
Lang leve discriminatie als mensen zelf grenzen willen stellen nou laat ze lekker en dwing niet tot de leugen van zelfvernietiging thank you very much wat een gezeik dat gezever over hoofddoekjes zeg! :fuckit2:


Ik doe echt mijn best om je te begrijpen. God is mijn getuige dat ik mijn stinkende best hiervoor doe.

sil
16-06-03, 00:57
Kunnen we niet eens een keertje ophouden over de discriminatie over die hoofddoekjes.
Er zijn zoveel mensen die gedriscrimineerd worden,en die dragen GEEN hoofddoek.
b.v.gehandicapten,ik was vanmiddag op een festival waar veel gehandicapten rondliepen,ze werden door veel andere bezoekers daar behandeld of ze melaats waren.
ik persoonlijk vind dat veel erger.
Ben je lichaamlijk gehandicapt,dan krijg je ook geen baan want dan ben je ook niet reprensatief voor de zaak,of wat dan ook.
Ik word str............. van die discriminatie over de hoofddoek.
Ik zie op t.v vaak genoeg een moslima met hoofddoek die een goede functie heeft.

Grietje
16-06-03, 01:01
Geplaatst door sil
Kunnen we niet eens een keertje ophouden over de discriminatie over die hoofddoekjes.
Er zijn zoveel mensen die gedriscrimineerd worden,en die dragen GEEN hoofddoek.
b.v.gehandicapten,ik was vanmiddag op een festival waar veel gehandicapten rondliepen,ze werden door veel andere bezoekers daar behandeld of ze melaats waren.
ik persoonlijk vind dat veel erger.
Ben je lichaamlijk gehandicapt,dan krijg je ook geen baan want dan ben je ook niet reprensatief voor de zaak,of wat dan ook.
Ik word str............. van die discriminatie over de hoofddoek.
Ik zie op t.v vaak genoeg een moslima met hoofddoek die een goede functie heeft.


Ah, sil wordt er liever niet mee geconfronteerd. Krijg je er een ongemakkelijk gevoel bij, sil?

Best wel grappig. Discriminatiecijfers discrimineren. Wow!

Hamza-T
16-06-03, 10:50
Ik vind het dragen van een baseballpet totaal niet te vergelijken met het dragen van een hoofddoek, maar snap niet altijd waarom men geen baseball pet mag dragen.
Op school zeiden ze altijd tegen mij dat daar stoer gedrag van komt.

observer
16-06-03, 13:55
Religieuze gedragingen, dus ook het dragen van een hoofddoek, worden door de wet beschermd. De onderwijsinspectie weigert echter op te treden tegen dergelijke verboden en ook het ministerie van onderwijs vindt dergelijke verboden binnen het bijzonder onderwijs acceptabel

als een moslim op religieuze gronden een hoofdoekje mag dragen dan mag een christelijke school deze om dezelfde reden (niet christelijk) weigeren

mag aannemen dat als een niet moslim bij laten we zeggen een moskee of islamschool op bezoek gaat of gaat werken hij/zij zich ook aan de daar geldende regels houdt

lennart
16-06-03, 13:58
Geplaatst door Grietje
Ik geloof niet dat de moslims zich door mij vertegenwoordigd willen zien.

Ik geloof niet dat Ronnie Naftaniel zich daar ooit iets van heeft aangetrokken.

Fillastiene
16-06-03, 14:06
Ik zou wel vertegenwoordigd willen worden door Ronnie. Ik hou van die man. Serieus.

En wat betreft de hoofddoeken. Gewoon niet zeuren. Als je geen baan kunt krijgen door je hoofddoek, zoek een andere. Of word anders een huisvrouw. Want dat horen moslims's uiteindelijk te worden. Zo.

Deze posititie bevalt me wel:D

lennart
16-06-03, 14:15
Geplaatst door Fillastiene
En wat betreft de hoofddoeken. Gewoon niet zeuren. Als je geen baan kunt krijgen door je hoofddoek, zoek een andere.

Een andere hoofddoek?



Of word anders een huisvrouw. Want dat horen moslims's uiteindelijk te worden. Zo.

Alle vrouwen horen huisvrouw te worden.



Deze posititie bevalt me wel:D

mij ook.

observer
16-06-03, 14:20
of je gaat in een burqa/niqaab modewinkel werken (zie ad magazine zaterdag)

Fillastiene
16-06-03, 14:27
Geplaatst door observer
of je gaat in een burqa/niqaab modewinkel werken (zie ad magazine zaterdag)

Of gewoon verhuizen.

Ja! Ik vind dat vrouwen met een hoofddoek moeten verhuizen.

Is dit fasistisch genoeg? Leer ik het al?

Ramzi
16-06-03, 16:21
Geplaatst door Fillastiene
Of gewoon verhuizen.

Ja! Ik vind dat vrouwen met een hoofddoek moeten verhuizen.

Is dit fasistisch genoeg? Leer ik het al?

Jij vuile lieve rascist... :student:

sil
16-06-03, 18:17
Geplaatst door Grietje
Ah, sil wordt er liever niet mee geconfronteerd. Krijg je er een ongemakkelijk gevoel bij, sil?

Best wel grappig. Discriminatiecijfers discrimineren. Wow!


Ik krijg er geen ongemakkelijk gevoel bij,maar ben wel dat gez... zat.
wat kan mij het schelen of iemand een of 10 hoofddoeken draagt.
Ik zit een hele week tussen die doeken,en heb er geen last van.

Orakel
16-06-03, 20:13
Geplaatst door Grietje
Ik doe echt mijn best om je te begrijpen. God is mijn getuige dat ik mijn stinkende best hiervoor doe.

:D :hihi: