PDA

Bekijk Volledige Versie : Het laatste nieuws over Ael



Amina26
16-06-03, 11:33
tja

Grietje
16-06-03, 11:42
Geplaatst door Amina26
Asalaamoe alaikum ,

Voor mensen die Ael volgen

Uit zeer betrouwbare bronnen wil ik jullie een paar korte mededelingen doen

- Per 13-06-2003 zijn er in totaal 79 leden die hun lidmaatschap hebben opgezegd waarvan:

55 Leden, 20 actieve leden en 4 lokale voorzitters.

- Een bestuurslid is nu wel bereid om definitief afscheid te nemen van AEL .

- Er wordt intensief bijna elke dag vergaderd.

- Er is veel contact met Abou jahjah (die momenteel nog met vakantie is in Libanon)

- Het bestuur van België is ook hiermee betrokken.

- Er is ook veel contact gezocht via buitenstaanders om bepaalde actieve leden en lokale voorzitters terug te krijgen

- Het bestuur doet er alles aan om zo veel mogelijk schade te herstellen dat is erg positief ondanks dat er

tot heden helaas nog geen oplossingen gevonden zijn , men wacht en hoopt op een snel terugkeer van Abou jahjah

zonder te veel details en zonder dat er namen genoemd worden (behalve Abou jahjah) hebben mensen
die nog veel hoop hebben op de komst van Ael het recht op het te weten (zowel negatief als positief nieuws).

Daarom zal ik jullie af en op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen van Ael, als ik die te horen krijg van ons zuster/broeder die nog zeer actief is bij Ael.




Jullie zuster in de islam

Marokkanen houden er niet echt een zuivere ethiek op na, he? Ik vind de AEL sowieso niets, maar dit achterbaks gekonkel is echt misselijkmakend. En exemplarisch voor de omgangsvormen tussen Marokkanen. Bravo mensen!

observer
16-06-03, 13:29
- Er is veel contact met Abou jahjah (die momenteel nog met vakantie is in Libanon) ik dacht dat hij juist uit libanon gevlucht was omdat zijn leven gevaar liep :verward:

oh hij zou toch niet gejokt hebben

revolution
16-06-03, 13:50
salamu alaikom,

Ik wil als bestuurslid van AEL Nederland graag reageren op bovenstaande beweringen. Er zijn in totaal 3 mensen vertrokken bij AEL omdat ze lid zijn geworden om AEL van binnen kapot te maken. Dit is ze niet gelukt en de drie zijn opgestapt. Alle voorzitters van de afdelingen zijn in functie en doen hun werk prima. Van de niet actieve leden heeft NIEMAND opgezegd. Wat rest is de vraag waarom de "moslima" Amina zoveel belachelijke leugens op deze site plaats. Ik zou zeggen: deze zogenaamde "zuster" al geloof ik eerlijk gezegd dat het een jaloerse rancuneuze jongenman is, een van de drie vertrokken leden is. Intern wordt over deze 3 personen al lang niet meer gepraat. Ze zijn het product van onze eeuwenlange verdeeldheid, but they're losing. Allah swt staat ons bij.

salamu alaikom

revolution
16-06-03, 13:55
Oh ja, Dyab is op vakantie in Libanon, al bijna 2 weken. als deze zeer betrouwbare bron echt betrouwbaar was zou ze het kunnen weten. Dus van intensief contact met Belgie is geen sprake. En AEL wil opkomen voor de Arabische en Islamitische gemeenschap. Wij zijn niet rancuneus en we zullen voor alle moslims en arabieren blijven opkomen.

salam

revolution
16-06-03, 14:04
ik hoef niets te bewijzen.

Afrux
16-06-03, 15:55
IK stond ook erg dicht bij de organisatie, tot de tijd dat ik nog contact had met ael, was meer aan de hand dan wat revolution hier verkoopt...

Ik hoop dat je geen Jawad bent, want dan geloof ik het helemaal niet , wij weten immers met z'n allen hoe het gelopen is tijdens het congress...

In ieder geval only time can tell...

Het gebruik van woorden zoals broeder, zuster, fitna, jihad, etc en ieder zinnetje met allah en mohammed afsluiten zijn niet meer genoe om zielen te winnen of op het verkeerde been te zitten....

indygirl_roosje
16-06-03, 16:12
Hallow mensen! Zou ik misschien een paar kleine kritische kanttekeningetjes mogen maken bij deze topic?

1. In de eerste plaats: als je in een organisatie, vereniging, vakbond of platform zit, speel je interne informatie niet door, en zet je die zeker niet op een website waar iedereen het kan lezen. Dat gaat namelijk niemand iets aan en ondermijnt het vertrouwen binnen de organisatie alleen maar.

2. Les 2: Je komt niet geloofwaardig over als je onder een nick, welke dan ook, op een site loopt te beweren dat je in het bestuur van een organisatie zit. Dit om de doodsimpele reden dat het absoluut niet te bewijzen valt.

3. Numero 3: Onderling gekissebis, geroddel en gekonkel komt de AEL als emancipatorische beweging voor Arabieren, Berbers en moslims niet ten goede. Om een vuist te kunnen maken moeten de vingers niet afzonderlijk bewegen.

Groetjes,


Rosalinda.

Amina26
16-06-03, 17:56
tja

indygirl_roosje
16-06-03, 18:09
Ach, ja........ Met leden die systematisch intern nieuws doorvertellen, komt AEL-NL inderdaad niet ver! Too bad voor een beweging met zulke goede en broodnodige doelstellingen!



Groetjes,


Rosalinda.

hassan1111
16-06-03, 19:03
Geplaatst door revolution
salamu alaikom,

Ik wil als bestuurslid van AEL Nederland graag reageren op bovenstaande beweringen. Er zijn in totaal 3 mensen vertrokken bij AEL omdat ze lid zijn geworden om AEL van binnen kapot te maken. Dit is ze niet gelukt en de drie zijn opgestapt. Alle voorzitters van de afdelingen zijn in functie en doen hun werk prima. Van de niet actieve leden heeft NIEMAND opgezegd. Wat rest is de vraag waarom de "moslima" Amina zoveel belachelijke leugens op deze site plaats. Ik zou zeggen: deze zogenaamde "zuster" al geloof ik eerlijk gezegd dat het een jaloerse rancuneuze jongenman is, een van de drie vertrokken leden is. Intern wordt over deze 3 personen al lang niet meer gepraat. Ze zijn het product van onze eeuwenlange verdeeldheid, but they're losing. Allah swt staat ons bij.

salamu alaikom

Salamaleikom,
JE LIEGT: er zijn in totaal 6 kernleden van amsterdam opgestapt, en een heeft zichzelf op non-actief gezet, afdeling amsterdam bestaat uit 12 personen en de helft daarvan doet niet meer mee met de ael. Conclusie: JE LIEGT
Dat je durft te beweren dat deze mensen lid zijn geworden om ael kapot te maken, je moest je SCHAMEN. Deze mensen hebben zich ingezet als geen ander, ze hebben geld gepompt in de ael als geen ander en dan durf jij te beweren dat ze niets hebben gedaan. Het moet es afgelopen zijn met al die leugens van de ael. Als je zogenaamd bestuurslid bent dan hoor je dit allemaal te weten.

Ze zijn opgestapt omdat zij niet lid willen blijven van een organisatie die NU al doet denken aan de baath partij van Saddam Hussein laat staan als ze meer macht hebben, wat zouden ze dan wel niet doen met dit soort leden. In mijn eigen omgeving hebben al 12 mensen hun lidmaatschap opgezegd. Conclusie: je LIEGT

oke en hoe zit het met voorzitters tilburg, eindhoven, denhaag, noordholland, zijn die nog steeds lid. Conclusie: je LIEGT

Er zijn 23 kernleden opgestapt, dus nu lieg je weer. Je kan er wel wat van.

Er wordt dagelijks gebeld en vergadert over wat er nu gaande is, dus je hoeft niet te doen alsof er niets aan de hand is. Conclusie: Je LIEGT

You are loosing

lees de trouw van 14 juni

Orakel
16-06-03, 20:39
Geplaatst door revolution
En AEL wil opkomen voor de Arabische en Islamitische gemeenschap. Wij zijn niet rancuneus en we zullen voor alle moslims en arabieren blijven opkomen.

salam

In navolging van Ali Osram: "Iek vin heel mooi".

En wanneer gaan jullie beginnen met het opkomen voor de Arabische en Islamitische gemeenschap?

- Hebben jullie al actie ondernomen tegen het beleid omtrent
gezinsvorming?
- Hebben jullie al iets van je laten horen m.b.t. de uitspraken van
Wilders en Hirschi Ali, die riepen dat ze een beperking van de
geloofsvrijheid wilden?
- Hebben jullie de gemeente Eindhoven al gevraagd om extra
waakzaam te zijn als het gaat om de veiligheid van haar Islamitische
bevolking en daartoe succesievelijk adequate maatregelen te treffen?
- Zijn jullie, gelijk het CIDI, al begonnen met het in kaart brengen van
het veronderstelde stijgende anti-Islamisme in Nederland?

Ik geloof dat je er zelf ook nog wel een paar bij kunt bedenken.

Thalla fi rohok.

lennart
16-06-03, 20:49
Geplaatst door indygirl_roosje
Ach, ja........ Met leden die systematisch intern nieuws doorvertellen, komt AEL-NL inderdaad niet ver! Too bad voor een beweging met zulke goede en broodnodige doelstellingen!



Groetjes,


Rosalinda.

Het spijt me vriendelijk maar het AEL heeft nog maar met weinig goede en broodnodige doelstellingen het nieuws gehaald, zelfs niet hier op Maroc.NL. Of je moet verbranden van de Israelische vlag tot de broodnodige doelstellingen rekenen.


ps. Bilal :duim:

Hamid-tanger
16-06-03, 22:31
nee

Afrux
17-06-03, 11:56
Hoort iemand die zich lid van het bestuur noemt (wat ik graag geloof) zinne te zeggen zoals: Je bent een jaloerse jongen man.... (en nog veel meer) te zeggen? Om het niet te hebben over de leugens, terwijl hier mensne die dicht bij de org. waren wel anders vermelden...

indygirl_roosje
17-06-03, 14:41
Een aantal doelstellingen van de AEL:

Midden-Oosten:

1. Afschaffing van het zionistische Apartheidssysteem in Palestina, dat Israel heet. (Ontmanteling van de staat Israel, zoals Diyab dat pleegt te zeggen) In plaats daarvan een democratie met volledig gelijke rechten voor joden, moslims, christenen en andere burgers.

2. Vertrek van de repressieve Arabische regimes. In plaats daarvan democratie.

Nederland:

1. Een restrictie op de verkoop van alcohol in Nederland. (Hetgeen mij niet vreemd lijkt, aangezien rellen met voetbalsupporters, kroeggevechten en zelfs gevallen van doodslag nog jaarlijks slachtoffers eisen in Nederland. Al deze daden geschieden vaak onder invloed van de drug alcohol)

2. Afschaffing van prostitutie, en programma's die ex-prostituees helpen opnieuw een plek te vinden in de Nederlandse samenleving.

3. Zwaardere straffen voor mannen die vrouwen mishandelen en/of stalken.

4. Een zelfstandige verblijfsvergunning voor een buitenlandse huwelijkspartner (na 1 jaar).

Voor het volledige concept-programma en de visie en de filosofie van de AEL, verwijs ik eenieder die geinteresseerd is naar: www.ael.nl

Groetjes,


Rosalinda.

revolution
17-06-03, 14:50
ik zal ff een paar dingetjes duidelijk maken. een reactie op hassan: luister vriend, als jij erachter komt dat je lid bent geworden van een verkeerde organisatie dan zeg je je lidmaatschap op, klaar! waarom moet je nog natrappen? waarom al die mails die op deze site geplaatst zijn? Als je het niet eens bent met de ideologie, stap je op en ga je naar de SP. JIJ kan de ideologie niet veranderen. Je wordt toch ook niet lid van de VVD om het liberalisme om zeep te helpen. Hoe weet jij nou hoeveel mensen er hebben opgezegd? heb je toegang tot onze administratie? NEE!!!! Ik wel!!! Een afdeling Noordholland heeft nooit bestaan laat staan dat er een voorzitter van noord holland opstapt. Een afdeling eindhoven bestaat ook niet, dus ook die voorzitter bestaat niet. De afdeling Den haag is druk aan het werk en de voorzitter heb ik net nog gesproken, jij Jamal uit Hoorn, jij kent hem niet eens. omdat al de tijd dat jij bij ael hebt gezeten niet de moeite hebt genomen om de mensen te leren kennnen. Nee, jij was te druk bezig om de mensen tegen elkaar op te zetten, daarom zit je nu op straat. Wat betreft onze activiteiten: broeder, wij hebben de tijd niet gehad om dingen voor de gemeenschap te doen. we zijn in de opbouwfase en we worden van alle kanten door onze eigen mensen tegengewerkt. ik had tegewerking verwacht van het cidi, extreemrechts of aivd. maar nee hoor, tegenwerking komt van onze eigen mensen. maar goed je leert je vrienden wel kennen. Ael was de enige, toendertijd Comite Moslim Haat Nee, die tegen Hirsi ALi heeft geprotesteerd bij de tweede kamer in den haag. Waar waren onze moslimbroeders die nu zoveel kritiek hebben? En als je de problemen van de gemeenschap wilt oplossen: wij zijn geen afhaalchinees waar je op bestelling oplossingen kunt krijgen. Broeder, als je de problemen van deze gemeenschap wilt oplossen, do it yourself. wordt lid van ael of van iets anders en help mee. jij komt niet bij mij en zegt: wat hebben jullie te bieden. Met die houding nogmaals ga je naar de chinees om de hoek. Voor alle andere die ael kapot willen maken. Wat heeft ael jullie misdaan om zoveel tijd en energie te stoppen in het kapot willen maken van ael. waarom stopppen jullie je tijd en energie niet in het ondermijnen van zionisten of extreem rechts? waarom storten jullie je met alle ziel en zaligheid op jullie broeders om die zoveel mogelijk schade te berokkenen. Denk je dat het kader van ael betaald wordt voor de moeite die ze doet? Waarvoor leveren deze mensen al hun vrije tijd in om zich in te zetten voor de gemeenschap. Waarvoor betalen deze mensen weekelijks sommen geld (eigen geld) om de ael te laten draaien. Waarvoor moeten deze kaderleden elke dag dreigmailtjes en telefoontjes ontvangen. maw is het wel de moeite waard op voor bepaalde mensen op te komen? Jawel! weten jullie waarom? Er zijn 1 miljoen moslims in nederland en 20 miljoen in europa. de mensen die ael liever kwijt zijn zijn in een zeer kleine minderheid. Wij doen het voor de moslims niet voor de paar oproerkraaiers op maroc.nl

lennart
17-06-03, 14:55
Beste Rosalinda: behalve het verbranden van de Israelische vlag heeft de AEL het nog niet voor elkaar gekregen om het nieuws te halen met hun "standpunten" terwijl hier toch genoeg mogelijkheden voor geweest zijn. Zo staat de AEL een beter beleid t.a.v. dieren voor, maar ik heb desondanks geen enkele AEL acties gezien ten behoeve van de miljoenen kippen die zijn vermoord. De PvdD heeft het dat betreft beter voor elkaar.

ps. Het gaat er dus om dat het AEL positief in het nieuws komt. De AEL krijgt het schijnbaar alleen voor elkaar om negatief in het nieuws te komen.

indygirl_roosje
17-06-03, 15:04
Beste Lennart, houd er alsjeblieft rekening mee dat de AEL nog een zeer jonge beweging is die zich moet ontwikkelen, zeker in Nederland. De AEL heeft allerlei standpunten, niet alleen over islam, integratie, vrouwenrechten en Israel. Maar het probleem is wel dat ze steeds in dat hoekje geduwd wordt, enkel en alleen omdat ze eeen emancipatorische beweging voor Arabieren en moslims is. Ach ja, de tijd zal het leren. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als al deze problemen opgelost zouden zijn en er helemaal geen AEL meer nodig was. Enne.......Brie, ik heb goed nieuws voor je......Ondanks de stemmingmakerij, propaganda en leugens over Resist! zou ze 1 zetel in de gemeenteraad gehaald hebben als er gemeenteraadsverkiezingen waren. Resist! heeft wel degelijk draagvlak, net zoals de AEL hiero. We gaan geschiedenis maken, bet your life!ONE SOLUTION: REVOLUTION!

Groetjes,


Rosalinda.

Puk
17-06-03, 15:11
Geplaatst door indygirl_roosje
Beste Lennart, houd er alsjeblieft rekening mee dat de AEL nog een zeer jonge beweging is die zich moet ontwikkelen, zeker in Nederland. De AEL heeft allerlei standpunten, niet alleen over islam, integratie, vrouwenrechten en Israel. Maar het probleem is wel dat ze steeds in dat hoekje geduwd wordt, enkel en alleen omdat ze eeen emancipatorische beweging voor Arabieren en moslims is. Ach ja, de tijd zal het leren. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als al deze problemen opgelost zouden zijn en er helemaal geen AEL meer nodig was. Enne.......Brie, ik heb goed nieuws voor je......Ondanks de stemmingmakerij, propaganda en leugens over Resist! zou ze 1 zetel in de gemeenteraad gehaald hebben als er gemeenteraadsverkiezingen waren. Resist! heeft wel degelijk draagvlak, net zoals de AEL hiero. We gaan geschiedenis maken, bet your life!ONE SOLUTION: REVOLUTION!

Groetjes,


Rosalinda.

Ben je je er wel van bewust dat een revolutie altijd heel veel slachtoffers maakt? Ik heb geen zin in die revolutie van jou!

lennart
17-06-03, 15:46
Beste Rosalinda: Totdat het AEL het voor elkaar krijgt om positief in het nieuws te komen, mag je praatjes hebben wat je wilt, maar zal er niemand jullie serieus nemen. Het AEL heeft kansen genoeg gehad om positief en serieus in het nieuws te komen, maar tot nog toe krijgt het AEL het alleen maar voor elkaar zichzelf belachelijk te maken.

Dat het negatief in het nieuws is gekomen heeft overigens helemaal niets te maken dat het een emanciperende beweging zou zijn, maar omdat het een polariserende beweging is gebleken. Overigens zie ik niet hoe de beweging nog steeds serieus blijft verkondingen dat het een emanciperende beweging is voor zowel moslims als arabieren, omdat er in Nederland veel meer moslims van niet-arabische achtergrond zijn als met een arabische achtergrond.

Hamid-tanger
17-06-03, 17:45
nee

Amina26
18-06-03, 07:37
tja

Simon
18-06-03, 09:33
Geplaatst door Brie
Die revolution mag dan heel wat leugens rondstrooien, hij is geloof ik wel de eerste AEL'er die laat doorschemeren dat alle geplaatste mailtjes authentiek zijn. Ik denk dat ontkennen ook niet langer mogelijk was...

Als dat mailtje van Jahjah authentiek is dan ben ik volledig op hem afgeknapt. Ik vind dreiging met geweld echt niet kunnen.

Simon

indygirl_roosje
18-06-03, 12:16
Beste Lennart: ff voor de duidelijkehid: ik ben geen lid van de AEL, maar ben wel solidair met de AEL. Dat ten eerste. Ten tweede blijkt uit alle, zowel positieve als negatieve aandacht die de AEL krijgt, dat de AEL wel degelijk serieus wordt genomen en ook serieus genomen moet worden. De programmapunten van de AEL zijn nuttig, realistisch, progressief en bovendien heeft de AEL een scherpe en keiharde analyse voor de redenen van de polarisatie in de samenleving, die er overigens al was lang voordat er een AEL in Nederland bestond. De polarisatie werd en wordt veroorzaakt door de stemmingmakerij in de media tegen moslims en door politici als Pim Fortuyn en Ayaan Hirsi Ali. De AEL is alleen een reactie op en een symptoom van deze discriminatie en polarisatie. Het is dan ook absoluut geen toeval dat de AEL juist nu is ontstaan. Verder is de AEL een emancipatorische beweging voor zowel moslims als Arabieren, dus ook voor Arabieren met een joodse, christelijke of atheistische achtergrond. Dit komt alleen niet zo naar voren, omdat de meeste Arabieren in Nederland een islamitische achtergrond hebben. Voor meer info over de AEL verwijs ik naar: www.ael.nl, www.arabeuropean.org, www.indymedia.nl en www.lijst-resist.be. Ook kun je kijken bij mijn postings in de discussie "Leider Ael-NL" op het "Het Nieuws van de Dag"-forum. Ik wil nog eens ten overvloede onderstrepen dat ik ook niet alle antwoorden heb. Maar ik ben er in ieder geval van overtuigd dat de AEL een positieve bijdrage kan en zal leveren aan de emancipatie van moslims en Arabieren in Nederland.

Groetjes,

Rosalinda.

lennart
18-06-03, 12:34
Beste Rosalinda: Ten eerste ik had het idee dat je lid was van het AEL omdat je in een aantal gevallen in de Wij vorm aan het spreken was. Verder, toen het AEL werd aangekondigd stond ik welwillend tegen over zo'n organisatie, hoewel ik de naam toen ook al vreemd gekozen vond. Het AEL heeft zich echter niet getoond als een immigranten partij in Nederland, maar als een provocerende bende. Hiermee doel ik op het verbranden van vlaggen, het doen van idiote uitspraken in de media en demonstraties waarvan je het nut kan betwijfelen (zoals een demonstratie bij een joods-christelijke bijeenkomst). Omdat het AEL in Nederland vrij makkelijk is de aandacht van de media te trekken hadden de jongens en meiden van het AEL ook best een actie kunnen kiezen die iets dichterbij de immigrant danwel Islam staat dan de oorlog in Iraq of/en de oorlog in Israel; Hierbij denkend aan de actie in belgie die laatst hier op het forum stond, had het AEL bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om in buurten waar ze veel support hebben/hadden acties te ondernemen om het leefklimaat aldaar te verbeteren. Ook hadden acties ten behoeve van de kippen die massaal zijn geslacht in Nederland veel good-will gekweekt (hoewel die niet direct de immigrant raakt, is het wel een van de doelstelling van het AEL en ook de Islam wijst er op om dieren correct te behandelen). De programmas als hart van Nederland doen niets liever dan dit soort acties in beeld brengen.

hassan1111
18-06-03, 17:10
NIEUWSBERICHT VOOR MEDIA: neem contact op met al nasira via [email protected] dit meisje heeft in het bestuur gezeten van de ael en zij kan alles bevestigen, inclusief mailtjes van dyab met zijn ip adres.

indygirl_roosje
18-06-03, 20:19
Weet je wat Lennart: als je zoveel aanmerkingen hebt op de AEL, ga zelf dan bij de AEL en verbeter de boel, zou ik zeggen? Ok?


Groetjes,

Rosalinda.

Abou Ma3za
18-06-03, 21:19
Geplaatst door revolution
ik zal ff een paar dingetjes duidelijk maken. een reactie op hassan: luister vriend, als jij erachter komt dat je lid bent geworden van een verkeerde organisatie dan zeg je je lidmaatschap op, klaar! waarom moet je nog natrappen? waarom al die mails die op deze site geplaatst zijn? Als je het niet eens bent met de ideologie, stap je op en ga je naar de SP. JIJ kan de ideologie niet veranderen. Je wordt toch ook niet lid van de VVD om het liberalisme om zeep te helpen. Hoe weet jij nou hoeveel mensen er hebben opgezegd? heb je toegang tot onze administratie? NEE!!!! Ik wel!!! Een afdeling Noordholland heeft nooit bestaan laat staan dat er een voorzitter van noord holland opstapt. Een afdeling eindhoven bestaat ook niet, dus ook die voorzitter bestaat niet. De afdeling Den haag is druk aan het werk en de voorzitter heb ik net nog gesproken, jij Jamal uit Hoorn, jij kent hem niet eens. omdat al de tijd dat jij bij ael hebt gezeten niet de moeite hebt genomen om de mensen te leren kennnen. Nee, jij was te druk bezig om de mensen tegen elkaar op te zetten, daarom zit je nu op straat. Wat betreft onze activiteiten: broeder, wij hebben de tijd niet gehad om dingen voor de gemeenschap te doen. we zijn in de opbouwfase en we worden van alle kanten door onze eigen mensen tegengewerkt. ik had tegewerking verwacht van het cidi, extreemrechts of aivd. maar nee hoor, tegenwerking komt van onze eigen mensen. maar goed je leert je vrienden wel kennen. Ael was de enige, toendertijd Comite Moslim Haat Nee, die tegen Hirsi ALi heeft geprotesteerd bij de tweede kamer in den haag. Waar waren onze moslimbroeders die nu zoveel kritiek hebben? En als je de problemen van de gemeenschap wilt oplossen: wij zijn geen afhaalchinees waar je op bestelling oplossingen kunt krijgen. Broeder, als je de problemen van deze gemeenschap wilt oplossen, do it yourself. wordt lid van ael of van iets anders en help mee. jij komt niet bij mij en zegt: wat hebben jullie te bieden. Met die houding nogmaals ga je naar de chinees om de hoek. Voor alle andere die ael kapot willen maken. Wat heeft ael jullie misdaan om zoveel tijd en energie te stoppen in het kapot willen maken van ael. waarom stopppen jullie je tijd en energie niet in het ondermijnen van zionisten of extreem rechts? waarom storten jullie je met alle ziel en zaligheid op jullie broeders om die zoveel mogelijk schade te berokkenen. Denk je dat het kader van ael betaald wordt voor de moeite die ze doet? Waarvoor leveren deze mensen al hun vrije tijd in om zich in te zetten voor de gemeenschap. Waarvoor betalen deze mensen weekelijks sommen geld (eigen geld) om de ael te laten draaien. Waarvoor moeten deze kaderleden elke dag dreigmailtjes en telefoontjes ontvangen. maw is het wel de moeite waard op voor bepaalde mensen op te komen? Jawel! weten jullie waarom? Er zijn 1 miljoen moslims in nederland en 20 miljoen in europa. de mensen die ael liever kwijt zijn zijn in een zeer kleine minderheid. Wij doen het voor de moslims niet voor de paar oproerkraaiers op maroc.nl

Sallam Revo.

He he, eindelijk een onderdanig toontje van AEL, het lijkt zelfs meer op een smeekbede. Dit is in ieder geval een goed begin. Als het nepbestuur van AEL toegeeft gefraudeerd te hebben met de stemmen en eigenlijk onrechtmatig daar zit, dan kunnen we verder praten over de form van excusses en spijtbetuiging aan de leden waar onrecht aan is gedaan.

Wat betreft de strijd aangaan met de zionisten en extreemrechts, daar gaan we nog niet mee beginnen. We moeten eerst oefenen en AEL is daarvoor geschikte oefenterrein, zij heeft zowel raakvlakken met zionisme (toeeigenen van onrechtmatigheden, macht) als extreemrechts (de borgerhoutse legioen en schorsen van leden bij minimale kretiek). Als de AEL historie is dan kunnen we een mooie analyse maken en daaruit plannen laten voortvloeien om die twee gevaren aan te pakken. Wij gaan dus geen vlaggen verbranden, maar praten zoals we hier doen op maroc.nl, meer niet. En je ziet zelf hoe machtig woorden zijn van een stelletje "domme" AEL ex-leden, als AEL kapot is dan heeft praten toch zin!

Sallam ABou Ma3za

PS. smeek even verder, ik vind het leuk, met name uit jou mond. Waar is je Ego ego echo!

Abou Ma3za
18-06-03, 21:35
Geplaatst door indygirl_roosje
Weet je wat Lennart: als je zoveel aanmerkingen hebt op de AEL, ga zelf dan bij de AEL en verbeter de boel, zou ik zeggen? Ok?


Groetjes,

Rosalinda.

Sallam Lennart,

Er zaten mensen bij AEL die een achtste van je kritiek hadden en die zijn er gelijk uitgeflikkerd, dus bespaar je de moeite en steek je tijd ergens anders in. En by the way (om ook eens een engelse zin te gebruiken) AEL is over een week niet meer!

Koop nooit vissen die nog in zee zwemmen...

Sallam Abou Ma3za

rafiq
19-06-03, 12:08
Beste Abou Ma3za,

Heb jij nog fijne alternatieven. Je hebt zo je mond vol over de AEL. Jij kan zo met een boel dissidenten je eigen groep of Jam'aat oprichten toch?

Heb jij nog nieuwe ideeen?

Of wordt het een beetje een kopie van de AEL, maar dan met andere poppetjes?

Ik heb pas het boekje van Dimitrow gekocht over het belang van een breed front tegen het toenmalige Duitse fascisme. Ik verwacht veel parallellen met het belang van een brede krachtenbundeling tegen het huidige zeer gevaarlijke berber-imperialisme....Of zijn het nu de Salafisten?

Ik kan er geen touw aan vast knopen meer...

Maar klein kan snel groter worden: op zo'n manier is bijv.
de AEL ontstaan, wat in potentie heel groot had kunnen worden - en
nu helaas wat is afgezakt naar goedbedoeld radicalisme.

Heb jij nog alternatieven?

Afrux
19-06-03, 12:13
rafiq:

Onzin, groot onzin, jij bent zeker een aRABISCH NATIONALIST...

dE ENIGE OPLOSSING IS HET aRABISCHE NATIONALISME VERDREVEN..

kIJK WAT HET MET D EMOSLIMS HEEFT GEDAAN...

mAAR WE ZULLEN WEL ZIEN... (JIJ BENT OOK NOG EENS EEN RACIST...)

rafiq
19-06-03, 12:24
Beste A-ge-frux-streerd,

Ik ben noch een nationalist noch iets anders dat je mij toeschrijft.

Ik ben gewoon Rafiq. Tegen Nasser en zijn pan nationalisme..

Waaruit concludeer jij dat ik een racist ben? Klinkt als muziek in mijn oren.

Nee, jij zet je in voor de moslims met die laster over de AEL.

Puk
19-06-03, 13:35
Geplaatst door rafiq
Beste Abou Ma3za,

Heb jij nog fijne alternatieven. Je hebt zo je mond vol over de AEL. Jij kan zo met een boel dissidenten je eigen groep of Jam'aat oprichten toch?

Heb jij nog nieuwe ideeen?

Of wordt het een beetje een kopie van de AEL, maar dan met andere poppetjes?

Ik heb pas het boekje van Dimitrow gekocht over het belang van een breed front tegen het toenmalige Duitse fascisme. Ik verwacht veel parallellen met het belang van een brede krachtenbundeling tegen het huidige zeer gevaarlijke berber-imperialisme....Of zijn het nu de Salafisten?

Ik kan er geen touw aan vast knopen meer...

Maar klein kan snel groter worden: op zo'n manier is bijv.
de AEL ontstaan, wat in potentie heel groot had kunnen worden - en
nu helaas wat is afgezakt naar goedbedoeld radicalisme.

Heb jij nog alternatieven?

Goed bedoeld radicalisme... het understatement van de eeuw.

Amina26
19-06-03, 17:25
tja

lennart
19-06-03, 17:33
Beste Rosalinda: Waarom zou ik lid worden van het AEL?
Ik kan niet eens lid worden, ik ben namelijk arabier noch moslim. Maar als ze advies willen hoe ze een succesvolle mediacampagne te runnen, dan weten ze waar ze me kunnen vinden.

Mijn eerste advies: een proces voeren tegen Maroc.NL lijkt me geen goede start om puin te ruimen.

lennart
19-06-03, 17:54
Beste Rafiq: Met veel interesse lees ik af en toe je antropologische constateringen over de Marokkaanse en Moslimcultuur. Je hebt ondermeer geschreven over de eeuwige verdeeldheid tussen moslims/marokkanen en nu ageer je tegen het feit dat mensen de AEL ten onder proberen te brengen. Echter wat er mist in je reeks constateringen is een eenduidige conclusie. Wat ik persoonlijk weer heb geconcludeerd uit de AEL affaires is:

1) Compromissen zoeken blijft moeilijk in Marokkaanse/Moslim cultuur. Er is wel sprake van cohabitation en een beeld van waar men tegen is, maar er is geen daadwerkelijke beweging naar het zoeken van compromissen tussen de groepen die onderling een losse verbintenis hebben.
2) Kritiek vanuit de eigen verzamelde gemeenschap blijkt moeilijk te verteren voor de mensen die de lijnen uitstippelen.

Het resultaat is een mix van wat we al decennia lang zien in de Arabische wereld, een charismatische danwel sterke leider die het lukt op basis van de losse alliantie een organisatie op te zetten, waarop deze organisatie vervolgens op strakke welhaast dictatoriale manier wordt geleid om te voor zorgen dat de losse alliantie niet uiteen valt, omdat er geen compromissen gevonden kunnen worden binnen de losse alliantie.

Het ontbreken van het Compromis, is mijns inziens het grootste probleem van die de arabische-moslim-wereld heeft.
Hier is een zeer interessant artikel te lezen van Tarek Heggy
http://www.mideastweb.org/compromise.htm over het ontbreken van het woord compromis in het arabische vocabulair.

an3sdej
19-06-03, 17:58
Het ontbreken van het Compromis, is mijns inziens het grootste probleem van die de arabische-moslim-wereld heeft.

Is dit niet het geval met alle organisaties die gebaseerd zijn op religie en nationalisme? Ik denk niet dat dit specifiek geldt voor islamitische bewegingen.

lennart
19-06-03, 18:03
Geplaatst door an3sdej
Is dit niet het geval met alle organisaties die gebaseerd zijn op religie en nationalisme? Ik denk niet dat dit specifiek geldt voor islamitische bewegingen.

Ben ik niet met je eens. Als we de Nederlandse situatie nemen en kijken naar een partij als het CDA bestaat uit diverse christelijke stromingen die jaren geleden elkaar nog bitter politiek bestreden, maar die zich nu hebben gevonden, juist dankzij het Compromis.

Er is een duidelijk verschil tussen het hebben van principes en het onwrikbaar zijn op principes.

an3sdej
19-06-03, 18:05
Ja, dat is zo. Alleen bij die groepen was de christelijkheid niet fundamentalistisch. Neem je de SGP bijv. en veel van de moslimgroepen vergelijk ik met hen, dan zal je dat niet lukken!!

lennart
19-06-03, 18:14
Als ik je de laatste onderhandelingen voor de Tweede Kamer in herinnering mag brengen. Zalm was toen uiterst verbaasd over de bereidwilligheid van het SGP.

Het idee van een compromis in de Westerse wereld een positief idee, maar in de arabische/moslim wereld geven velen het woord compromis de negatieve betekenis, van onderwerping, terugtrekking of overgave.

an3sdej
19-06-03, 18:21
Dat doet de SGP om aan haar 'parlementaire plicht' te voldoen. MAAR je zult wel gelijk hebben voor wat de Arabische cultuur betreft omtrent compromissen. Op andere forae in discussies kom ik dat ook wel tegen.

Simon
19-06-03, 18:44
Geplaatst door lennart
Het idee van een compromis in de Westerse wereld een positief idee, maar in de arabische/moslim wereld geven velen het woord compromis de negatieve betekenis, van onderwerping, terugtrekking of overgave.

Misschien dat daarom democratieën daar zo slecht werken? Toch is het merkwaardige dat in een democratie iedereen een beetje moet buigen voor de ander terwijl in een dictatuur de een domineert en de ander zich laat onderwerpen.

Simon

Abou Ma3za
19-06-03, 20:44
Geplaatst door rafiq
Beste Abou Ma3za,

Heb jij nog fijne alternatieven. Je hebt zo je mond vol over de AEL. Jij kan zo met een boel dissidenten je eigen groep of Jam'aat oprichten toch?

Heb jij nog nieuwe ideeen?

Of wordt het een beetje een kopie van de AEL, maar dan met andere poppetjes?

Ik heb pas het boekje van Dimitrow gekocht over het belang van een breed front tegen het toenmalige Duitse fascisme. Ik verwacht veel parallellen met het belang van een brede krachtenbundeling tegen het huidige zeer gevaarlijke berber-imperialisme....Of zijn het nu de Salafisten?

Ik kan er geen touw aan vast knopen meer...

Maar klein kan snel groter worden: op zo'n manier is bijv.
de AEL ontstaan, wat in potentie heel groot had kunnen worden - en
nu helaas wat is afgezakt naar goedbedoeld radicalisme.

Heb jij nog alternatieven?

Sallam Rafiq,

Ik heb zeker mijn mond vol van AEL, niet omdat ik tegen de visie van AEL ben, nee, je zal geen een moslim vinden die de visie van AEL bergijpt en het er niet mee eens zal zijn, geen een! Ik sta voor honderd procent achter de visie. Ik sta ook voor honderd procent achter de mensenrechten, maar niet als Bush het zegt! Ik ben ook niet tegen Arabieren, ben zelf een arabier en erger nog ik behoor tot de zuiverste tak van de arabieren, 3 keer raden welke tak dat is als je verstand hebt van arabieren! Waar het mij gaat is niet wat je predikt, maar wat je doet. Ik vind het belangrijk dat men doet wat men zegt en niet zoals Bush de mensenrechten prediken om bijvoorbeeld Irak aan te vallen voor olie. Als AEL zegt een Arabische en isalmitische partij te zijn dan moet AEL daar naar gedragen en om alvast te beginnen te stoppen met liegen en gewoon de waarheid te vertellen over deze hele situatie. Als AEL doet wat het zegt dan zou het bestuur gewoon uit eigen beweging opstappen. Iedereen weet dat het bestuur geen mandaat van de kiezers heeft. Ik ben gewoon tegen onrechtvaardigheid waar dan ook op de wereld.

Daarnaast is AEL als politieke partij overbodig in nederland. De Nederlandse grondwet biedt genoeg garanties voor moslims om hier te leven. De belangen die AEL voor de moslims wil behartigen kan ook elke advocaat om de hoek doen. Ook hier wordt iets wat al heel lang bestaat misbruikt om meer leden aan te trekken. AEL moet stoppen met misbruik maken van de onwetendheid van de Arab/moslims hier in Nederland. Als je goed doet en goed wil doen dan moet je mensen leren hoe zij zichzelf moeten redden, leer ze de wet, leer ze de maatschappij enz. We hebben toch geleerd van de westerse ontwikkelingshulp, houd de mens hongerig dan heb je macht. Wat wil AEL houd de mensen dom dan heb je macht?

Tot slot wil ik zeggen dat islam voor alle volkeren is op aarde. Islam is wel arabisch en om arabisch te kennen hoef je geen arabier te zijn. Aan de andere kant ben je geen beter moslim als je arabier bent, staat nergens in de qoran. Inna akramakoum 3inda Allahi atqakoum, sadaqa Allah Al3adiem. Allah heeft nergens in de qoran gezegd dat dit alleen voor arabieren geldt! Ik ben zelf nogmaals Arabier en behoor tot de beste tak binnen de arabieren. Ik ben tegen Arabisch Natinalisme omdat het niet islamitisch is. Islam is tegen elke vorm van nationalisme en/of raserkenning van welk vorm dan ook. Als Abou Jahjah zegt dat hij mensen uitdaagt om met een Aya te komen, ik kan met 100 aya's komen die dit bewijzen. Ik draai het om, laat abou jahjah met een Aya komen waarin staat dat nationalisme wel richtlijning is met islam. Als moslims weten we allemaal dat cocaine haram is, toch staat nergens in de qoran iets over cocaine. De islam heeft gewoon een basis gelegd, een fundament waar men op kan bouwen. Een denkwijze en filosofie die de basis is geweest voor alles wat we nu weten, inclusief de westerse waarden en normen! Islam is universeel en is absolute waarheid, de islam is niet in kleine stukjes taart te snijden, om de islam te begrijpen moet je de islam in zijn grote geheel bekijken. Daarom ben ik tegen mensen die hier met een aya of hadieth komen die zijzelf niet begrijpen.

Tot slot verzoek ik je vriendelijk om mij niet meer te vooroordelen en/of uit te schelden. Het is een grote zonde om dat te doen vanwege mijn komaf. Zoals ik al eerder zei ik kom af van de zuiverste tak binnen de arabieren en die zijn door Allah verkozen.

Sallam Abou Ma3za

PS. Dit was wellicht mijn laatste reactie. We gaan nu overschakkelen naar reality. De cyberoorlog is voorbij, nu gaan we echt over naar cowboy/indiaantje en keihard tegen de onrechtvaardigheid van AEL vechten. De enige optie is excuses aanbieden en opstappen.....

rafiq
20-06-03, 09:12
Beste Abou Ma3za,

Moet ik je aanspreken met Sidi?

Je hoeft niet je gehele antecedenten hier op maroc.nl te droppen. Zuiver, onzuiver het is mij om het even.
Ondanks jouw blauw bloed of verondersteld blauw bloed ben jij ook bezig met spelletjes met als doel de AEL kapot te maken. Jij doet dat zonder schelden maar het is net zo zwak als schelden.

Jij wilt de AEL ook op zijn knieen brengen, maar dan zonder gescheld, enfin.

Ik weet een ding zeker beste kameraad en dat ik erfopvolging de grootste zwaktebod is die er is.

En ik vraag mij af hoe zuiver jouw afkomst is. En wat bedoel jij met zuiver?
Deze figuren kenmerken zich door het feit dat zij boven de wet staan (waar het kuddedier zich natuurlijk wel aan houdt) dat hij alle zonden kan bedrijven die het kuddedier ook wel zou willen bedrijven, maar waar hij helaas niet toe in staat is of wil zijn. Jij bent dus verexcuseerd!

Welke privileges heb jij allemaal?

Ik heb nog ergens een goed boek liggen dat probeert te verklaren hoe het nu komt dat de meeste mensen zo gevoelig zijn voor autoriteit(en)
Ik kan het niet direct vinden maar laten we zeggen dat er twee verklaringsmechanismes gehanteerd worden bij de diverse onderzoekers.

Daar is allereerst natuurlijk de "natuurlijke" ofwel de fysische verklaring.
In dat rijtje vind ik persoonlijk wel de mooiste verklaring "het defecte gen" .
Wat is volgens de biologen het geval.
Wij zijn kuddedieren (groepsdieren) let op vissen en vogels leven ook vaak in groepen niet alleen zoogdieren) en wij hebben -aldus de verklaarders- een gen dat ervoor zorgt dat wij als groepsdieren kunnen overleven. Waardoor wij bijv. zoals bij scholen vissen of zwermen vogels zo perfect" in formatie" kunnen zwemmen resp. vliegen resp. lopen.
Nu moet er bij groepsdieren altijd eentje voorop lopen/vliegen/zwemmen.
Uit onderzoek nu blijkt dat bij degene die voorop gaat het groepsgedrag-gen defect is.
Laat ik nu altijd al gedacht hebben dat er met leiders iets mis was .
Door de sterke popularisering van bijv. het "autisme" valt dat nu niet meer zo op.
Wel is het natuurlijk tevens een mooie verklaring voor de erfopvolging. Hoe kun je immers het best garanderen dat een defect gen weer bij de volgende leider terecht komt? Juist door erfopvolging.

Bij het Khalifaat hebben ze dat goed in de gaten gehad, en was het juist tegen erfopvolging met louter het argument, blauw bloed of een "goede" familie. Er is veel meer voor nodig om een Rijk te leiden dan de afkomst.

En laten we eerlijk zijn Abou Ma3za, jouw vader is in alle waarschijnlijkheid toch ook een gewone gast ARBEIDER geweest.

Een arbeider is niet de functie die meestal is weggelegd voor iemand met blauw bloed. Of ben jij de zoon van de Marokkaanse Ambassadeur? Dan wordt het een ander verhaal.

an3sdej
20-06-03, 09:26
En laten we eerlijk zijn Abou Ma3za, jouw vader is in alle waarschijnlijkheid toch ook een gewone gast ARBEIDER geweest.

:cool: :roker:

lennart
20-06-03, 13:31
Ik vind het altijd wel sterk dat Rafiq met heel veel tekst zo weinig weet te zeggen.

Renate
20-06-03, 13:48
Uit verschillende berichten op dit forum begrijp ik dat er nogal wat aan de hand is bij de AEL. Graag zou ik even willen spreken met iemand die zijn lidmaatschap heeft opgezegd, iemand die aanwezig was bij het congres in Amsterdam of gewoon iemand die er meer van weet.

Bel me op telefoonnummer 035 - 677 55 30 of 06 - 5112 1120 of mail je telefoonnummer naar [email protected]

Alvast bedankt!

Groet van Renate Bossenbroek.

lennart
20-06-03, 13:51
Twee Vandaag :( Ramptoeristen!

Ga liever een reportage brengen over Israel dat de afgelopen dagen al 10tallen huizen in de Gaza strook heeft verwoest :kwaad:

Puk
20-06-03, 14:33
Ik wil wel weten wat er nou precies aan de hand is bij de Arabische Europese Hezbollah.

lennart
20-06-03, 14:42
Waarom? Het is een marginale organisatie.

Puk
20-06-03, 15:07
De Arabische Europese Hezbollah heeft wel een behoorlijke impact (gehad).

Sawda
20-06-03, 15:15
Geplaatst door Renate
Uit verschillende berichten op dit forum begrijp ik dat er nogal wat aan de hand is bij de AEL. Graag zou ik even willen spreken met iemand die zijn lidmaatschap heeft opgezegd, iemand die aanwezig was bij het congres in Amsterdam of gewoon iemand die er meer van weet.

Bel me op telefoonnummer 035 - 677 55 30 of 06 - 5112 1120 of mail je telefoonnummer naar [email protected]

Alvast bedankt!

Groet van Renate Bossenbroek.

Bij het lezen van dit bericht, doet u mij denken aan een aasgier . Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel.

Ik walg ervan dat u op deze manier naar sensatie zoekt.

Mag ik u eraan herinneren dat maroc.nl hiervoor niet is opgezet.

jaja
20-06-03, 15:17
Geplaatst door Puk
De Arabische Europese Hezbollah heeft wel een behoorlijke impact (gehad). waar dan? behalve in de media ... Abu Jahjah is mediageniek en heeft dat uitgebuit, maar als je naar de echte impact kijkt ... loopt het nou niet bepaald storm.
Sorry, maar ik heb geen grote groepen moslims of "arabieren" (en je mag zelf een defintie daarvoor verzinnen) gezien die zich bewust voor deze "partij" hebben geplaatst. In Nederland zijn 800.000 moslims en hoeveel leden heeft de AEL?
In België hebben ze hoeveel procent van de stemmen in de laatste verkiezingen gekregen? Zelfs onder de moslims was het minimaal.

Puk
20-06-03, 15:28
Geplaatst door jaja
waar dan? behalve in de media ... Abu Jahjah is mediageniek en heeft dat uitgebuit, maar als je naar de echte impact kijkt ... loopt het nou niet bepaald storm.
Sorry, maar ik heb geen grote groepen moslims of "arabieren" (en je mag zelf een defintie daarvoor verzinnen) gezien die zich bewust voor deze "partij" hebben geplaatst. In Nederland zijn 800.000 moslims en hoeveel leden heeft de AEL?
In België hebben ze hoeveel procent van de stemmen in de laatste verkiezingen gekregen? Zelfs onder de moslims was het minimaal.

Die feiten zijn net zo interessant.

Waarom slaat de Arabische Europese Hezbollah niet aan?
Waarom rollen de leden nu vechtend over straat?
Waar is Abou Jahjah?
Is er eigenlijk wel draagvlak voor een moslimpartij?
Enzovoorts.

hassan1111
22-06-03, 14:14
tja

Simon
22-06-03, 14:36
Geplaatst door hassan1111
tja

Dit keer heb ik je aangemeldt bij beheer. Ik heb een beetje genoeg van dit soort inhoudsloze bijdragen die alleen dienen de onrust in de AEL bovenaan de actuele topics te houden.

:kotsen:

Simon

hassan1111
22-06-03, 17:00
tja wat moet ik hier nou op zeggen

ha

Orakel
22-06-03, 20:49
Geplaatst door lennart
Twee Vandaag :( Ramptoeristen!

Ga liever een reportage brengen over Israel dat de afgelopen dagen al 10tallen huizen in de Gaza strook heeft verwoest :kwaad:

:D :handbang:

Orakel
22-06-03, 20:53
Geplaatst door jaja
waar dan? behalve in de media ...

Juist daar, in de media. Met hun gezeik over handjes afhakken. Hoe hypothetisch die discussie ook was, ze hadden zich er verrre van moeten houden.
Nee, in plaats daarvan zaten ze achteraf te miepen over hoe de media hun woorden verdraaid hadden.

Duuuhuh, daarom heten ze ook media.

Intussen dacht Jan met de pet weer dat de Islam een agressieve en intolerante Godsdienst is.

Puk
23-06-03, 02:13
Geplaatst door Orakel
Juist daar, in de media. Met hun gezeik over handjes afhakken. Hoe hypothetisch die discussie ook was, ze hadden zich er verrre van moeten houden.
Nee, in plaats daarvan zaten ze achteraf te miepen over hoe de media hun woorden verdraaid hadden.

Duuuhuh, daarom heten ze ook media.

Intussen dacht Jan met de pet weer dat de Islam een agressieve en intolerante Godsdienst is.

Open dirretje van de AEL: http://www.ael.nl/new_site/ael/var/storage/original/

Met dank aan www.geenstijl.nl.

Grietje
23-06-03, 08:29
Leesverslag 4

Thema is: moord, detective

Mijn leesverslag gaat over het boek:














De schrijfster is:
Trude de Jong








Gemaakt door:
Mariam Elmaslouhi
Klas: B1a



Hehehehe! Geweldig Puk! Hoe flik je dat?