PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlees van varkens in kosjere en halal kip



BiL@L
17-06-03, 09:47
AMSTERDAM - Kip die wordt aangeprezen als halal of kosjer, kan varkensvlees bevatten. Minister Cees Veerman van Landbouw erkent dat Europese regels toestaan dat kippenvlees wordt behandeld met varkenseiwitten. De afgelopen maanden zijn twee Nederlandse kipbedrijven beboet, omdat ze die toevoeging verzuimden te vermelden.

In Groot-Brittannė ontstond eind april ophef over de kwaliteit van Nederlands kippenvlees. In een BBC-documentaire was te zien hoe verschillende Nederlandse bedrijven kippenvlees langdurig injecteerden met water, of lieten 'tumbelen', in grote trommels vol water. Daardoor werd de kip zwaarder, en leverde meer op.

Om het water vast te houden, worden eiwitten aan de filets toegevoegd. Die worden niet alleen gewonnen uit kippen-slachtafval, maar ook uit varkens- en rundvlees.

Volgens Veerman zijn de afgelopen tijd bij acht bedrijven onderzoeken uitgevoerd. Twee daarvan zijn beboet omdat ze hun kip aanlengden met water, zonder dat te vermelden. Drie bedrijven kregen een waarschuwing. Uit de onderzoeken kon niet worden vastgesteld dat er andere eiwitten dan kippeneiwit waren toegevoegd.

''Er valt niet uit te sluiten dat eiwitten afkomstig van runderen en varkens, die niet halal of kosjer zijn geslacht, zijn gebruikt voor producten die uiteindelijk als halal of kosjer verkocht,'' aldus Veerman in een brief aan de Tweede kamer. Ook mensen met voedselallergie zijn door de foute etiketten misleid.

Veerman vindt de toevoeging van eiwitten 'niet per definitie onaanvaardbaar,' zolang deze maar wordt op het etiket wordt vermeld. Op kip die met eiwitten of water is 'verrijkt' dient niet alleen het woord 'vleesbereiding' te staan, maar ook dįt eiwitten zijn toegevoegd en van welk dier deze afkomstig zijn.

Het is echter mogelijk dat producenten van kipproducten, zoals nuggets, niet meer kunnen achterhalen om welke eiwitten het gaat. In het BBC-programma claimde een van de de producenten van de eiwitten dat het product zo was bewerkt, dat bij tests niet meer achterhaald kon worden van welk dier de eiwitten afkomstig waren.

Volgens de minister is er geen gevaar voor de volksgezondheid. Rundereiwit moet op BSE zijn gekeurd.

http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1055739342059.html

Mill
17-06-03, 09:55
Gewoon geen vlees meer eten, da's the right thing to do, en van die gore streken van de vleesindustrie heb je ook geen last meer.

~Panthera~
17-06-03, 10:35
Geplaatst door BiL@L
[b]

Volgens de minister is er geen gevaar voor de volksgezondheid.

--------------------------

Laat ik dit ook maar met een kilo zout nemen. :mad:

Raffi
17-06-03, 11:44
Is eigenlijk al heel oud nieuws.
Als ik in nederland ben koop ik dan ook alleen maar kip bij een islamitische slager (ik woon niet in amsterdam en hier heb je geen joodse slager) die versgeslachte kipjes verkoopt, of diepvrieskip die uit Israel is geimporteerd. Maar ik vindt verse kip lekkerder.

En uhhh verder is bijna alle shoarme voor de helft uit varkensvlees. Dus uit eten doe ik in nederland niet. Of je moet zeker zijn dat ze een echt kosher of een echte helal certificaat hebben. Dus niet alleen zomaar de woordjes kosher of Helal op de ramen hebben geplakt, maar een echt certificaat.