PDA

Bekijk Volledige Versie : Hicham El Guerrouj zet zich in voor de Marokkaanse jeugd



Marsipulami
17-06-03, 11:46
El Guerrouj wil jeugd uit criminaliteit halen
ATLETIEK. Memorial Van Damme steunt Marokkaan in zijn werk voor Unicef

Willy Goossens 16/06/2003

BRUSSEL - Hicham El Guerrouj, wereldrecordhouder op de 1.500 meter, is er na zijn meer dan geslaagde intrede op de 5.000 meter vorige week in Ostrava vast van overtuigd: ook het wereldrecord op die afstand moet het zijne worden. De Marokkaanse topatleet gaf gisteren in Brussel toelichting bij zijn ambassadeurschap van Unicef. Hicham El Guerrouj wil zijn naambekendheid via Unicef-projecten ten dienste stellen van de Marokkaanse jeugd.

,,Onlangs werd mij gevraagd om de kinderrechtenorganisatie om op die manier mijn steentje te kunnen bijdragen in de strijd tegen de kinderarbeid en de promotie van het onderwijs in mijn land. In samenwerking met de Marokkaanse overheid wil Unicef immers in de streek van Marrakech 500 meisjes uit het huisarbeidcircuit weghalen en ze integreren in een niet-formeel onderwijssysteem. Hierdoor zullen deze meisjes ook toegang krijgen tot de basisgezondheidszorg en spel en ontspanning.''

El Guerrouj kreeg meteen voor een periode van drie jaar de steun van de organisatoren van de Memorial Van Damme. ,,De verkoopopbrengst van de affiche van de Memorial, een werk van Jef Van Tuerenhout, gaat integraal naar Unicef-Marokko'', meldde organisator Wilfried Meert trots. Vorig jaar bracht die verkoop 15.000 euro op ten voordele van de slachtoffertjes van het wegverkeer. Voor zijn tiende deelneming op rij aan de Memorial kreeg El Guerrouj een schilderij overhandigd van de hand van de Marokkaanse kunstenares Samira. Het werk toont de Marokkaan in volle spurt van een 1500-meterloop, met een paar aanklampende Kenianen op de achtergrond.

,,Ja, ik heb bepaalde politieke ambities", verduidelijkte El Guerrouj. ,,Maar dan op sociaal vlak. Met onze jonge koning Mohammed VI als voortrekker wil ik me inzetten in de strijd tegen het analfabetisme in mijn land'', vertelde El Guerrouj nog.

,,In de eerste plaats hoop ik de heersende mentaliteit om te buigen. Kinderen hebben ook het recht om zich via de sport uit te leven. Ieder jaar organiseer ik in mijn geboortedorp Berkane een loopwedstrijd waaraan 5.000 kinderen deelnemen. Wanneer ik op die manier jongeren uit de criminaliteit kan halen, weet ik dat ik op de goede weg ben. Vandaag de dag komt de jeugd immers al te gemakkelijk in contact met alcohol en drugs.''

,,Zelf heb ik me als zoon van een broodjesverkoper via de sport kunnen opwerken tot de status die ik nu heb. In die artificiële wereld van glamour en glitter kom ik uiteraard niets te kort. Wanneer ik dan terugkeer naar mijn land en mensen zie bedelen, dan wringt er iets in mij. Dan stel ik pas vast hoever beide werelden uit elkaar zijn gegroeid.''

El Guerrouj ervaart die gespletenheid ook bij zichzelf. ,,In het gewone leven ben ik een minzame jongen die iedereen tevreden wil stellen. Wanneer ik met mijn sport bezig ben, ga ik haast op een ascetische, militaire en perfectionistische manier tewerk om mijn doel te bereiken.''

Op sportief vlak kondigt El Guerrouj voor dit jaar nog een aanval op het wereldrecord van de mijl aan. Dat zou dan in Zürich moeten gebeuren. De Marokkaan houdt echter van almaar nieuwe uitdagingen. Ook de 10.000 meter spookt nu door zijn hoofd. ,,Over twee jaar wil ik op de Memorial mijn allereerste 10 kilometer lopen. Ik wil, met de hulp van Allah, echt weten waar mijn grenzen zijn.''

Kaartenverkoop Memorial Van Damme. ,,Op dit ogenblik zijn al 35.100 tickets de deur uit'', zegt organisator Bob Verbeeck. ,,Een voorsprong van 2.000 tickets tegenover vorig jaar. Er resten op dit ogenblik nog precies 11.000 kaarten.'' Die kunnen zowel telefonisch (02-478.20.25) als via het Internet ( www.memorialvandamme.be ) worden besteld.



©Copyright De Standaard

Marsipulami
17-06-03, 13:30
Geen nieuws is goed nieuws

en

goed nieuws is geen nieuws

:fpiraat:

moenna
18-06-03, 01:25
:duim:

Kinderen zijn de toekomst, en dat heeft Hicham goed begrepen.

Afrux
18-06-03, 11:15
De vader van Hisham weigert nog steeds te gaan wonen in het mini paleisje dat hij liet bouwen in Berkane, omdat de grond afgepakt is van de armen. Hisham zou eerst bij zichzelf moeten beginnen. Hisham staat ook bekend om het likken van de konten en slijmen bij een ondemocratischeniets regimne voor eigen belang.....

Begrijp me niet verkeerd ik heb groot respect voor zijn sportieve prestaties,. Maar de mensne uit Berkane weten wel wat voor iemand hij is. ik zou zeggen vraag eens na....

Marsipulami
18-06-03, 12:34
Geplaatst door Afrux
De vader van Hisham weigert nog steeds te gaan wonen in het mini paleisje dat hij liet bouwen in Berkane, omdat de grond afgepakt is van de armen. Hisham zou eerst bij zichzelf moeten beginnen. Hisham staat ook bekend om het likken van de konten en slijmen bij een ondemocratischeniets regimne voor eigen belang.....

Begrijp me niet verkeerd ik heb groot respect voor zijn sportieve prestaties,. Maar de mensne uit Berkane weten wel wat voor iemand hij is. ik zou zeggen vraag eens na....

OK, goeie Marokkanen zullen er waarschijnlijk wel nooit bestaan. Het is verschrikkelijk dat men zulke leugenachtige artikels als hierboven in de krant durft te zetten. Marokkanen zijn nu eenmaal geschapen om appelen te plukken, hun vrouwen in elkaar te rammen en de gevangenissen te bevolken. :fpiraat:

Afrux
18-06-03, 12:40
wallah ik heb het verhaal van mensne uit berkane, die naast hem wonen,,,

ik kan er niets aan doen, ik ben niet van de mensne die zeggen, alles binnen laten en d ebuitenwas niet naar buiten brengen...

sorry, het is gewoon zo

Marsipulami
18-06-03, 12:50
Geplaatst door Afrux
wallah ik heb het verhaal van mensne uit berkane, die naast hem wonen,,,

ik kan er niets aan doen, ik ben niet van de mensne die zeggen, alles binnen laten en d ebuitenwas niet naar buiten brengen...

sorry, het is gewoon zo

Ja, ik geloof je wel. Maar kom nou es met een artikeltje over een Marokkaan die volgens jou wel respect en bewondering verdient. Zet dat op het forum hier. Als je geen artikeltje kan vinden dan mag je het zelf schrijven. :fpiraat:

Pytaghoras
18-06-03, 18:27
Geplaatst door Marsipulami
OK, goeie Marokkanen zullen er waarschijnlijk wel nooit bestaan. Het is verschrikkelijk dat men zulke leugenachtige artikels als hierboven in de krant durft te zetten. Marokkanen zijn nu eenmaal geschapen om appelen te plukken, hun vrouwen in elkaar te rammen en de gevangenissen te bevolken. :fpiraat:

Ja! Kunnen wij wat daaraan doen? Ik heb van alles geprobeerd om me aan te passen, maar toch krijg ik nog steeds de zin om iemand in elkaar te rammen. Tot nu toe is het me niet gelukt om iemand te vinden. Ben je nog vrijgezel?