PDA

Bekijk Volledige Versie : in de greep van de groep



raden
18-06-03, 12:24
Salaam alaikum,

Donderdag 20 juni gaat Onder de Maan over groepsgedrag onder een groep problematische Marokkaanse jongeren in Amsterdam-West. "Onderzoek naar [deze jongeren] heeft uitgewezen dat de greep van de groep op individuele jongeren groot is. [...] Wie zich probeert te onttrekken aan aan de opvattingen en criminele activiteiten, stuit op een muur van afkeuring."
(Uit *SEC*, nummer 1, februari 2003)

Als je mee wilt praten over dit onderwerp kun je tijdens de uitzending bellen of mailen naar [email protected]. Je mail zal tijdens de uitzending worden voorgelezen.

Onder de Maan is het radioprogramma van Atlasmedia (www.atlasmedia.nl). Hierin behandelt Moenan belangrijke thema's die Marokkaanse jongeren en Nederlanders in het algemeen bezighouden. In het programma komen, naast de beste Arabische muziek, maatschappij en Islam, ook interessante gasten aan bod. De luisteraars krijgen de kans om telefonisch van zich te laten horen. Ook per e-mail kun je reageren. Alle e-mails die met 'onder de maan' als subject naar [email protected] gestuurd worden, worden voorgelezen tijdens de uitzending: jouw kans om Amsterdam te laten horen wat jij van de wereld om je heen vindt.

an3sdej
18-06-03, 13:01
In de greep van de groep wordt door jou, hier toegespitst op die crminele groep jongeren. Maar kun je dit niet extrapoleren naar de hele groep Nederlanders met Marokkaanse roots. Is het niet voor iedereen zeer moeilijk om zich los te maken uit die achtergrond, om gewoon Nederlander te zijn op westerse basis??

Royce
18-06-03, 13:04
Geplaatst door an3sdej
In de greep van de groep wordt door jou, hier toegespitst op die crminele groep jongeren. Maar kun je dit niet extrapoleren naar de hele groep Nederlanders met Marokkaanse roots. Is het niet voor iedereen zeer moeilijk om zich los te maken uit die achtergrond, om gewoon Nederlander te zijn op westerse basis??


Mag ik zelf beslissen waarop ik mijn Nederlanderschap baseer?!

Yasmeen
18-06-03, 13:10
Geplaatst door Royce
Mag ik zelf beslissen waarop ik mijn Nederlanderschap baseer?!

Je haalt me de woorden uit de mond Royce :moe: baz, za3ma vrijheid, gelijkheid, en zelfbeschikking... DAT IS WESTERS MENSEN!!!

En gelijkheid houdt geen versmelting(assimilatie) in. Gelijkheid wil zeggen dat je gelijk behandeld wordt als ieder ander OOK AL BEN JE UITERLIJK/CULTUREEL/WHATEVER anders dan al die anderen die zelf ook weer anders zijn...

baz :moe:

000NobelPrizes
18-06-03, 13:11
Geplaatst door Royce
Mag ik zelf beslissen waarop ik mijn Nederlanderschap baseer?!
Waarop dan? Ben ik nieuwsgierig naar. Ik vind namelijk alles best. Als Marokkanen willen bidden, feesten, herrie maken, stil zijn, de straat in etensluchten zetten, welke kleren dan ook willen dragen: het zal me een zorg zijn. Zolang ze maar in de maatschappij staan, een baan hebben, daarnaar streven of studeren, en niet de pest hebben aan het westen.

Yasmeen
18-06-03, 13:14
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Waarop dan? Ben ik nieuwsgierig naar. Ik vind namelijk alles best. Als Marokkanen willen bidden, feesten, herrie maken, stil zijn, de straat in etensluchten zetten, welke kleren dan ook willen dragen: het zal me een zorg zijn. Zolang ze maar in de maatschappij staan, een baan hebben, daarnaar streven of studeren, en niet de pest hebben aan het westen.

zelfs het westen heeft de pest aan het westen, waarom mag het niet-westen dan geen pest hebben aan het westen?

Royce
18-06-03, 13:15
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Waarop dan? Ben ik nieuwsgierig naar. Ik vind namelijk alles best. Als Marokkanen willen bidden, feesten, herrie maken, stil zijn, de straat in etensluchten zetten, welke kleren dan ook willen dragen: het zal me een zorg zijn. Zolang ze maar in de maatschappij staan, een baan hebben, daarnaar streven of studeren, en niet de pest hebben aan het westen.

Ik kan alleen voormezelf praten.
Maar ik Ben moslim, en daar probeer ik me naar te gedragen.
Sta in de Maatschappij, studeer werk en gedraag me denk ik.

Het zal me dan `n zorg zijn hoe iemand me ziet, laat staan dat ik me laat vertellen dat ik m`n Nederlanderschap moet baseren op `n westerse gedachte.

Maar ik bedoel dit gaat weer `n discussie van nix worden, gezien je staat van dienst op dit forum, het begint met verwijten en eindigt met `n verwijt.

Grietje
18-06-03, 13:16
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Waarop dan? Ben ik nieuwsgierig naar. Ik vind namelijk alles best. Als Marokkanen willen bidden, feesten, herrie maken, stil zijn, de straat in etensluchten zetten, welke kleren dan ook willen dragen: het zal me een zorg zijn. Zolang ze maar in de maatschappij staan, een baan hebben, daarnaar streven of studeren, en niet de pest hebben aan het westen.

ik studeer niet en ik teer op gemeenschapsgeld. en nu?

000NobelPrizes
18-06-03, 13:16
Geplaatst door Yasmeen
zelfs het westen heeft de pest aan het westen, waarom mag het niet-westen dan geen pest hebben aan het westen?
Hoe kom je erbij dat we zelfhaters zijn? We kunnen onszelf erg makkelijk relativeren, dat wel. Nemen onszelf niet zo bespottelijk serieus, dus velen daarom kritiek ook stukken makkelijker dan andere culturen. Maar zelfhaat, nee, daar sla je de plank mis.

Royce
18-06-03, 13:18
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Hoe kom je erbij dat we zelfhaters zijn? We kunnen onszelf erg makkelijk relativeren, dat wel. Nemen onszelf niet zo bespottelijk serieus, dus velen daarom kritiek ook stukken makkelijker dan andere culturen. Maar zelfhaat, nee, daar sla je de plank mis.

Ik denk dat we blij mogen zijn met 151 als Spokeswoman voor `t westen..:hihi:

000NobelPrizes
18-06-03, 13:19
Geplaatst door Royce
Ik kan alleen voormezelf praten.
Maar ik Ben moslim, en daar probeer ik me naar te gedragen.
Sta in de Maatschappij, studeer werk en gedraag me denk ik.

Het zal me dan `n zorg zijn hoe iemand me ziet, laat staan dat ik me laat vertellen dat ik m`n Nederlanderschap moet baseren op `n westerse gedachte.

Maar ik bedoel dit gaat weer `n discussie van nix worden, gezien je staat van dienst op dit forum, het begint met verwijten en eindigt met `n verwijt.
Ik snap niet waarom je meteen zo aangebrand doet.
Mijn Portugese, Griekse, Surinaamse, Hindoestaanse, Japanse, Spaanse, Indische en Chinese vrienden hebben allemaal hun eigen karakteristieken die hun cultuur met zich meebrengt. Dat is alleen maar leuk hoor, vind ik.

Yasmeen
18-06-03, 13:20
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Hoe kom je erbij dat we zelfhaters zijn? We kunnen onszelf erg makkelijk relativeren, dat wel. Nemen onszelf niet zo bespottelijk serieus, dus velen daarom kritiek ook stukken makkelijker dan andere culturen. Maar zelfhaat, nee, daar sla je de plank mis.

Jij ziet die plank niet eens... Om heel algemeen te blijven: Anti-Globalisten zijn westerlingen die de macht(smisbruik) en invloed van het westen haten en zich er tegen weren. Vele anderen verachten weer de verloedering van het westen, maar noemen het beeste bij een andere naam. Of noemen het helemaal niet en emigreren stilletjes naar meer conservatieve omgevingen.

Royce
18-06-03, 13:21
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik snap niet waarom je meteen zo aangebrand doet.
Mijn Portugese, Griekse, Surinaamse, Hindoestaanse, Japanse, Spaanse, Indische en Chinese vrienden hebben allemaal hun eigen karakteristieken die hun cultuur met zich meebrengt. Dat is alleen maar leuk hoor, vind ik.

Omdat ik m`n Nederlanderschap ergens op schijn te moeten baseren..:rolleyes:

Maar kennelijk vind je m`n antwoord niet te extreem, anders was je wel daarop ingegaan ipv de manier waarop ik heb geantwoord.:)

Verder vind ik liegen niet zo gepast, jij en vrienden??!

000NobelPrizes
18-06-03, 13:21
Geplaatst door Grietje
ik studeer niet en ik teer op gemeenschapsgeld. en nu?

Tsja, ik ben nu eenmaal anders opgevoed. Ik haal de onderste steen boven om altijd te werken, wat voor baan dan ook, zodat ik bijdraag aan de pot waar degenen die gehandicapt zijn of zo uit kunnen putten. Er zijn namelijk mensen die niets zelf kunnen, en die moeten geholpen worden door degenen die wel wat kunnen. Dat is een normale plicht, vind ik.

Yasmeen
18-06-03, 13:23
trouwens, dit is (zoals royce zegt) weer s een discussie van niks... zo generaliserend...het westen...alsof het westen en het westers volk een homogeen geheel vormt verveeld discussieer maar met jezelf, en ga op zoek naar nuances.

000NobelPrizes
18-06-03, 13:24
Geplaatst door Royce
Omdat ik m`n Nederlanderschap ergens op schijn te moeten baseren..:rolleyes:

Maar kennelijk vind je m`n antwoord niet te extreem, anders was je wel daarop ingegaan ipv de manier waarop ik heb geantwoord.:)

Verder vind ik liegen niet zo gepast, jij en vrienden??!

*heh*
Major chip on your shoulder. Geniet verder van je dag.

Yasmeen
18-06-03, 13:24
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Tsja, ik ben nu eenmaal anders opgevoed. Ik haal de onderste steen boven om altijd te werken, wat voor baan dan ook, zodat ik bijdraag aan de pot waar degenen die gehandicapt zijn of zo uit kunnen putten. Er zijn namelijk mensen die niets zelf kunnen, en die moeten geholpen worden door degenen die wel wat kunnen. Dat is een normale plicht, vind ik.

Mag ik effe kotsen? Bouw-fraude, School-fraude, Belasting-fraude kots kots en nog s kots

Grietje
18-06-03, 13:26
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Tsja, ik ben nu eenmaal anders opgevoed. Ik haal de onderste steen boven om altijd te werken, wat voor baan dan ook, zodat ik bijdraag aan de pot waar degenen die gehandicapt zijn of zo uit kunnen putten. Er zijn namelijk mensen die niets zelf kunnen, en die moeten geholpen worden door degenen die wel wat kunnen. Dat is een normale plicht, vind ik.

Zoals sommige Nederlanders van vreemde smetten vrij zijn en willen blijven, ben ik vrij van verantwoordelijkheidsbesef. Ik denk dat ik de maatschappij genoeg diensten heb bewezen om nu een voor tijd als uitvreter voort te leven. Oja, ik ben niet opgevoed, ik ben langs de weg gevonden in een Dirk v/d Broek-tasje en ben tot aan mijn 18e grootgebracht door de wolven.

000NobelPrizes
18-06-03, 13:28
Geplaatst door Yasmeen
Mag ik effe kotsen? Bouw-fraude, School-fraude, Belasting-fraude kots kots en nog s kots

Spuw er maar fijn op, op Holland. Geen enkel land is volmaakt.
Maar ik ken genoeg landen waar het er stukken slechter voor staat: vandaar dat mensen er met miljoenen uittrekken om elders een beter bestaan op te bouwen :hihi: Ondermeer in Nederland.

Royce
18-06-03, 13:30
Geplaatst door 151 NobelPrizes
*heh*
Major chip on your shoulder. Geniet verder van je dag.


Prachtig hoe jij hier post op de site..:)
Je laat je weer eens kennen..:)

:zwaai:

000NobelPrizes
18-06-03, 13:30
Geplaatst door Grietje
Zoals sommige Nederlanders van vreemde smetten vrij zijn en willen blijven, ben ik vrij van verantwoordelijkheidsbesef. Ik denk dat ik de maatschappij genoeg diensten heb bewezen om nu een voor tijd als uitvreter voort te leven. Oja, ik ben niet opgevoed, ik ben langs de weg gevonden in een Dirk v/d Broek-tasje en ben tot aan mijn 18e grootgebracht door de wolven.

Dat is jouw zaak. Ik blijf liever aan de slag, al is dat niet altijd leuk. Maar ik vind het belangrijker om door te gaan voor degenen die het niet kunnen.

000NobelPrizes
18-06-03, 13:32
Geplaatst door Royce
Prachtig hoe jij hier post op de site..:)
Je laat je weer eens kennen..:)

:zwaai:
Geen idee waarom je zo zit te drammen: ik stelde gewoon een vraag uit belangstelling. Negeer me dan gewoon.

Royce
18-06-03, 13:37
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Geen idee waarom je zo zit te drammen: ik stelde gewoon een vraag uit belangstelling. Negeer me dan gewoon.


En toen het antwoord je niet aan stond, Daahaag..:zwaai:

an3sdej
18-06-03, 13:37
Royce, het ging in het begin over die criminele groep. En de ouders van DIE specifieke groep zijn in mijn ogen MEDE tekort geschoten in hun opvoeding, waarin ze zich TE weinig heeft willen conformeren aan het westerse leven.

000NobelPrizes
18-06-03, 13:42
Geplaatst door an3sdej
Royce, het ging in het begin over die criminele groep. En de ouders van DIE specifieke groep zijn in mijn ogen MEDE tekort geschoten in hun opvoeding, waarin ze zich TE weinig heeft willen conformeren aan het westerse leven.

Maar zo'n verschil van dag en nacht kan het toch niet zijn?
Basic values zijn m.i. universeel: respect voor een ander en diens eigendommen. Een opleiding volgen. De kost verdienen. Een beetje rekening houden met elkaar.
Daarbuiten kan iedereen voor wat mij betreft aantrekken wat hij/zij wil, religieus zijn zoals hij/zij wil, eten, drinken, bidden wat hij/zij wil. Lijkt me simpel.

Royce
18-06-03, 13:42
Geplaatst door an3sdej
Royce, het ging in het begin over die criminele groep. En de ouders van DIE specifieke groep zijn in mijn ogen MEDE tekort geschoten in hun opvoeding, waarin ze zich TE weinig heeft willen conformeren aan het westerse leven.


Ik reageerde op je laatste zin,
Ik ben verre van Crimineel, maar baseer m`n Nederlanderschap niet op `n Westers gedachtengoed.

an3sdej
18-06-03, 14:18
Jij hoort toch niet bij die groep? Je hoeft je dus ook niet aangesproken te voelen.

151, waarschijnlijk zullen die boefjes overal boefjes zijn, ook in Marokko.

taouanza
18-06-03, 14:19
Geplaatst door an3sdej
In de greep van de groep wordt door jou, hier toegespitst op die crminele groep jongeren. Maar kun je dit niet extrapoleren naar de hele groep Nederlanders met Marokkaanse roots. Is het niet voor iedereen zeer moeilijk om zich los te maken uit die achtergrond, om gewoon Nederlander te zijn op westerse basis??


het is onmogelijk om helemaal nederlands te zijn er is geen alternatief voor:
regadda
hemmas koer3ien
koerdas oe el9adied
dakka marakchiea(vooral als ze op het laatst tekeer gaan als wolven)
el ka3da
ze3louki
laat staan nas elgiwan. daar kan de hele nederlandse cultuur bijelkaar niet aan tippen.
het gaat niet kunnen gebeuren,swa

an3sdej
18-06-03, 14:22
:wow: Kun je dat even vertalen, we zijn hier in Nederland weet je nog :maf2:

taouanza
18-06-03, 14:26
Geplaatst door an3sdej
:wow: Kun je dat even vertalen, we zijn hier in Nederland weet je nog :maf2:


nee ikke niet wete ikke nie begrijpe

an3sdej
18-06-03, 14:31
Conservatieve mensen blijven altijd hangen aan oude waarden, en het liefst ook aan oude normen.

taouanza
18-06-03, 14:31
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Hoe kom je erbij dat we zelfhaters zijn? We kunnen onszelf erg makkelijk relativeren, dat wel. Nemen onszelf niet zo bespottelijk serieus, dus velen daarom kritiek ook stukken makkelijker dan andere culturen. Maar zelfhaat, nee, daar sla je de plank mis.


maak je maar geen zorgen lieve schat, niemand neemt je serieus :duivels:




heh*
Major chip on your shoulder. Geniet verder van je dag.

hoor wie het zegt :duivels:



Negeer me dan gewoon.


zie je niemand is hopeloos.
zelfs 151 muizenkeutels zegt af en toe is nuttigs :duivels:

taouanza
18-06-03, 14:33
Geplaatst door an3sdej
Conservatieve mensen blijven altijd hangen aan oude waarden, en het liefst ook aan oude normen.



zoals blindstaren :duivels:

an3sdej
18-06-03, 15:57
Blindstaren op die goede oude islamitische wetten ? JAzeker :lekpuh: !! Of aan de oude Marokkanse cultuur :lekpuh: