PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabinet: geen excuses aan nabestaanden Srebrenica



Grietje
18-06-03, 14:44
Kabinet: geen excuses aan nabestaanden Srebrenica


DEN HAAG - Slachtoffers en nabestaanden van de massamoord in Srebrenica hoeven niet te rekenen op een excuusbrief van de Nederlandse regering. "Het aanbieden van excuses is gekoppeld aan het hebben van schuld en die schuld ligt bij de moordenaars, onder wie Mladic en Karadzic."

Dat zei premier Balkenende woensdag tijdens het afrondende debat tussen kabinet en Tweede Kamer over de zo dramatisch verlopen vredesmissie naar de Bosnische enclave. De schuld voor de moord door Bosnische Serven op bijna 8000 moslims in juli 1995 ligt nadrukkelijk niet bij Nederland, stelde Balkenende. "Het kabinet voelt wel de pijn van de slachtoffers, er bestaat een immens gevoel van medeleven", maar van excuses kan geen sprake zijn.

Dutchbat

Balkenende erkende dat "de bevolking van Srebrenica groot onrecht was aangedaan". Maar dat was Nederland niet aan te rekenen. Nederland heeft er nog iets aan proberen te doen, waar andere landen wegbleven, merkte hij op. "Het kabinet is Dutchbat dan ook erkentelijk, de Nederlandse militairen werden ingezet voor een taak die onmogelijk bleek."

De premier erkende wel dat er sprake is geweest van tekortkomingen en een tekortschietende structuur. Maar ook hier wees Balkenende op de tijdgeest van 1993 toen het achteraf gebleken onverantwoorde besluit tot uitzending van Dutchbat werd genomen.

Emotionele verontwaardiging

"Nederland was toen in de greep van emotionele verontwaardiging over de barbaarse situatie in voormalig Joegoslavië. Het was nauwelijks een optie om aan de kant te blijven staan. Regering en Tweede Kamer trokken gelijk op uit een gevoel van idealisme, niet uit uitzenddrang of om Nederland beter op de internationale kaart te zetten. En daar mag je best een beetje trots op zijn," aldus Balkenende.

taouanza
18-06-03, 20:03
ja op bakellende mag je ook trots zijn. :kotsen2:

taouanza
18-06-03, 20:07
Geplaatst door taouanza
ja op bakellende mag je ook trots zijn. :kotsen2:

het is echt typisch islamitisch om niet toe te geven dat je fout zit. toch edv en 151 :zweep: ?

~Panthera~
18-06-03, 20:14
Ja.....ik ben ook heel trots op Bakellende. :kotsen2:
Stem volgende keer vast op hem. :fuckit2:

taouanza
18-06-03, 20:17
Geplaatst door ~Panthera~
Ja.....ik ben ook heel trots op Bakellende. :kotsen2:
Stem volgende keer vast op hem. :fuckit2:

je vraagt je toch af wat de nut is van democratie:
poetin in rusland
bush in amerika
en bakellende in nederland

en het volk heeft het voor het zeggen :zegniets:

~Panthera~
18-06-03, 20:25
Geplaatst door taouanza
je vraagt je toch af wat de nut is van democratie:
poetin in rusland
bush in amerika
en bakellende in nederland

en het volk heeft het voor het zeggen :zegniets:
--------------------

Democratie = als 2 mensen het eens zijn. :D
De pest is, dat er 1 dan niet meer nodig is. :moe:

taouanza
18-06-03, 20:34
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------

Democratie = als 2 mensen het eens zijn. :D
De pest is, dat er 1 dan niet meer nodig is. :moe: http://


zeg een seerlijk dit lijkt toch meer dan harry potter op balkenzonderende

~Panthera~
18-06-03, 20:40
Geplaatst door taouanza
http://


zeg een seerlijk dit lijkt toch meer dan harry potter op balkenzonderende
----------------------

:schok: kant nog lelijker ??
k zat net lekker te eten. :moe:

:D

taouanza
18-06-03, 20:47
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------

:schok: kant nog lelijker ??
k zat net lekker te eten. :moe:

:D


weetje ik was een grote fan van dexter dus ik kende mandark en toen kwam opeens balkenende. :loog:
zelfde kapsel zelfde tanden zelfde bovenlip :verward:
en word hij vergelijken met harry potter mochtie willen!

~Panthera~
18-06-03, 20:50
Geplaatst door taouanza
weetje ik was een grote fan van dexter dus ik kende mandark en toen kwam opeens balkenende. :loog:
zelfde kapsel zelfde tanden zelfde bovenlip :verward:
en word hij vergelijken met harry potter mochtie willen!
------------------------

Je zou bijna denken dat ie het zelf ook is gaan geloven. :schok:
Arme Harry. :huil:

taouanza
18-06-03, 20:54
Geplaatst door ~Panthera~
------------------------

Je zou bijna denken dat ie het zelf ook is gaan geloven. :schok:
Arme Harry. :huil:


INDERDAAD
wist je dat ze de acteur die harry potter speelt een portret van balkenende lieten zien? zovan je lijkt op hem?!
de arme jongen schudde pijnlijk zijn hoofd.
als dat geen kindermishandeling is

~Panthera~
18-06-03, 20:57
Geplaatst door taouanza
INDERDAAD
wist je dat ze de acteur die harry potter speelt een portret van balkenende lieten zien? zovan je lijkt op hem?!
de arme jongen schudde pijnlijk zijn hoofd.
als dat geen kindermishandeling is

-----------------------------------------


:lol: :hihi: diep triest. Die zit weer jaren in therapie. :droef:

taouanza
18-06-03, 21:00
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------------------------------


:lol: :hihi: diep triest. Die zit weer jaren in therapie. :droef:


ja echt wel! die denkt dat hij er zo gaat uit zien :confused:

~Panthera~
18-06-03, 21:02
Geplaatst door taouanza
ja echt wel! die denkt dat hij er zo gaat uit zien :confused:
-----------------------

Zou zijn eigen kind hem al hebben gezien ? :schok:
TRAUMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! :maf:

Hamza-T
19-06-03, 10:11
Het anbieden van hun excuses kunnen ze in djahennem alsnog doen, maar dat zal te laat zijn.

Laten we er geen doeken om winden die massaslachting was gewoon gepland en puur tegen de Islam gericht, men kon het niet hebben dat er in Europa een moslim volk was met blauwe ogen.
De Nederlandse millitairen hebben (wellicht zonder het te weten) daar aan mee geholpen door die mensen allemaal te verzamelen, kom op man dat is toch duidelijk de Serviers hoefden ze alleen te komen halen.
Frankrijk en Duitsland hebben hier mee te maken en ja ook de vrij metselaars, toen een van de kopstukken is opgepakt heeft hij in Frankrijk gezegd:''Ik heb gedaan wat julie van mij vroegen, en nu krijg ik straf''

Marsipulami
19-06-03, 18:25
Geplaatst door Grietje
Kabinet: geen excuses aan nabestaanden Srebrenica

Ik kwam net nog een stukje hierover tegen op het internet. Ik wil het de zelfkritische Nederlanders op dit prikbord niet onthouden.

"Nederland het bananenland van enquêtes en commissies

(...)

Sebrenica, ook al zo’n bizarre vertoning van onze overheid, als haantjes zich haasten om mee te doen aan een internationale operatie, daarbij jonge en onervaren mensen letterlijk en figuurlijk voor de leeuwen te gooien. Veel machtsvertoon fanfare en bombarie totdat uitlekt dat het allemaal niet zo fraai was en dat er grove fouten waren gemaakt, bizarre inschattingsfouten en beoordelingsfouten, dat alles opgestapeld op de ruggen van een stel goedwillende maar compleet ontoereikend uitgeruste en toegeruste manschappen en met als gevolg duizenden doden en een drama zonder weerga.

Opnieuw heeft de politiek ruim 6 jaar nodig om een rapport te laten produceren waarin het hoogste goed is geworden het zwarte pieten en waarin vooral duidelijk gemaakt moet worden dat uiteraard niemand daadwerkelijk verantwoordelijk kan worden gesteld voor het falen, men tracht de zaak te redden met een slecht opgevoerd regeringsdrama van over elkaar heen duikelende politici die willen, nee moeten aftreden, maar vooral geen blaam treffen, maar slechts zich verantwoordelijk voelen, het waren de omstandigheden ter plaatse en vooral die boze en slechte Serviërs die de schuld hadden.

Geachte dames en heren politici, als u mensen wegstuurt met de opdracht een VN mandaat uit te voeren en dat mandaat is onvoldoende of uw mensen zijn onvoldoende toegerust of de situatie ter plekke is aan dermate verandering(en) onderhevig dat hun opdracht onuitvoerbaar wordt, had u onmiddellijk en zonder enige terughoudendheid moeten ingrijpen en duidelijk een politieke keuze moeten maken.

Of je beschermt mensen die aan jouw bescherming zijn overgeleverd en je zet al je materiaal en oorlogstuig in om je doel te bereiken, (we hadden toch F16 strijd en vliegklaar in Italie), of je trekt á la minuut je troepen terug en eist een beter mandaat, maar oorlogje spelen met te licht bewapende militairen in een gebied vergeven van het oorlogstuig en niet adequate informatie trekken bij diegene die al ter plaatse waren, is misdadig en onvergefelijk.

Niet alleen tegenover de slachtoffers, dat staat buiten kijf en het is schandalig dat we ons als een stelletje gladde palingverkopers eronder uit draaien om maar vooral niet geconfronteerd te worden met claims, maar ook tegenover die jonge mensen die hun verdere leven moeten rondlopen met een schuldcomplex hen aangepraat en veroorzaakt door een falende overheid, de kosten van dit onderzoek had ruimschoots een hoop mensen ter plekke op de been geholpen, daarmee het voor de Nederlandse Militairen ten minste dragelijk gemaakt dat zij door hun overheid gesteund werden en de slachtoffers genoegdoening hadden gekregen.

Opnieuw is breien van woorden en wegschuiven van verantwoordelijkheden een spel geworden waarin schijnbaar iedere vorm van fatsoen en verantwoordelijkheid beter is dan het accepteren van de fouten en gewoon nederig erkennen dat je fout zat en je welgemeende excuses aanbieden.

(...)

Het volledige stukje kan je hier lezen:

http://www.het-klankbord.vuurwerk.nl/50+bananenland.html

taouanza
19-06-03, 20:07
Geplaatst door EdV
Ik zou maar oppassen met het ventileren van deze gedachten. Er is zoiets als een self-fulfilling prophecy en het continu presenteren door Moslims van Moslims als "wij-slachtoffers" draagt niet bij aan het verhogen van de sympathie voor deze groep.

Ik heb het al eens eerder gezegd: de marketing van Moslims is ronduit beroerd.

Ed


sympathie van wie?

en waar de 7500 mannen geen slachtoffers?

sil
21-06-03, 01:38
Weer reactie's van de beste stuurlui staan aan wal.
Ben benieuwd af er ook zo gereageerd was als het een andere religie betrof

taouanza
21-06-03, 09:40
Geplaatst door sil
Weer reactie's van de beste stuurlui staan aan wal.
Ben benieuwd af er ook zo gereageerd was als het een andere religie betrof



nee, daar ben je helemaal niet benieuwd naar.want dat weet je al heeeeeeeel goed. :moe:

sil
21-06-03, 16:04
Geplaatst door taouanza
nee, daar ben je helemaal niet benieuwd naar.want dat weet je al heeeeeeeel goed. :moe:

Als ik dat wist had ik het hier niet neergezet.

taouanza
21-06-03, 16:12
Geplaatst door sil
Als ik dat wist had ik het hier niet neergezet.


tuurlijk niet :moe:

sil
21-06-03, 20:53
Geplaatst door taouanza
tuurlijk niet :moe:

Doe niet zo raar en zoek niet overal iets achter.
Dan word je er ook niet moe van

taouanza
21-06-03, 23:40
Geplaatst door sil
Doe niet zo raar en zoek niet overal iets achter.
Dan word je er ook niet moe van



sommige dingen hoef je niet te zoeken ze staan als een huis.

sil
22-06-03, 01:20
Geplaatst door taouanza
sommige dingen hoef je niet te zoeken ze staan als een huis.

Je KRIJGT gelijk

taouanza
22-06-03, 08:06
Geplaatst door sil
Je KRIJGT gelijk



hoef nie