PDA

Bekijk Volledige Versie : Positief nieuws over islamitische scholen!



Sawda
21-06-03, 10:14
Islam presteert bij Cito-toets
MARTINE KAMSMA

AMSTERDAM - Drie islamitische scholen in Amsterdam hebben in hun stadsdeel hogere Cito-scores gehaald dan de andere scholen. De leerlingen hebben ook nog eens meer punten gehaald dan de gemiddelde Nederlandse en Amsterdamse leerling.


De El-Amien-school (Osdorp) haalde gemiddeld 537,9 punten, El Faroeq Omar (Zeeburg) 540,5 en As Soeffa (Zuidoost) 541,3. De drie scholen tellen vrijwel uitsluitend allochtone leerlingen. De gemiddelde Nederlandse score in deze categorie is 528,3. De toets werd op zes islamitische scholen afgenomen. Over heel Amsterdam bezien waren de scores iets lager dan vorig jaar.

Het gemiddelde is gedaald van 533,3 naar 533,1. Ook het landelijk gemiddelde daalde, maar wel iets minder: van 534,8 naar 534,7. De maximale score bedraagt 550, het minimum is 501. Het is voor het eerst sinds 1996 dat de afstand tot het landelijk gemiddelde groter is geworden. Tot vorig jaar liepen de Amsterdamse scholen steeds in.

Amsterdam telt veel meer scholen met achterstandsleerlingen dan de rest van Nederland. De gemeente kijkt dus ook hoe scholen het doen in vergelijking met even witte of zwarte scholen elders in het land. Dan blijkt dat Amsterdamse scholen het in bijna alle groepen beter doen.

Directeur Hela Reemet van El Faroeq heeft geen verklaring voor het succes. Wel is er 'keihard gewerkt' en veel geoefend. De islamitische grondslag speelt volgens Reemet geen doorslaggevende rol. ''Discipline is belangrijk, maar we geven hetzelfde onderwijs, met dezelfde boeken als andere scholen.''

Meisjes scoren overigens beter op taal, jongens zijn meestal iets beter in rekenen en studievaardigheden. Gemiddeld scoren jongens hoger dan meisjes.

Niet in alle stadsdelen zijn de scores lager dan in de rest van Nederland. In Zuideramstel, Oud-Zuid en Centrum wordt aanzienlijk hoger gescoord. Relatief lage scores halen Westerpark, De Baarsjes en Geuzenveld/Slotermeer. Hier staan ook de scholen met de meeste achterstandsleerlingen.

In sommige stadsdelen zijn de verschillen tussen afzonderlijke scholen veel groter dan in andere. Koploper is Zuidoost, waar het verschil tussen de beste en slechtste school bijna twintig punten bedraagt. Ook in Oud-Zuid en Westerpark zijn de verschillen groot. Mogelijk hangt dit samen met de zogenoemde witte vlucht: witte scholen worden witter, zwarte scholen juist zwarter.




Cornelis Vrijschool hoogste Cito-score


De hoogst scorende school van Amsterdam is de Cornelis Vrij in Oud-Zuid. Maar op basis van de Cito-scores is niet vast te stellen dat bijzondere scholen het beter doen dan openbare. In sommige stadsdelen scoren openbare scholen juist beter.

De Cito-uitslag is voor leerlingen in groep acht erg belangrijk, omdat deze bepaalt - in combinatie met het advies van de basisschool - of een kind naar vmbo, havo of vwo gaat. De toets werd onder de vorige wethouder, Jaap van der Aa, bovendien gebruikt om de resultaten van basisscholen te meten.

Critici vinden dat de Cito-toets te belangrijk wordt gevonden. Het instrument verliest volgens onderwijsdeskundige Mart Visser zijn waarde als hulpmiddel. ''De druk op kinderen om de toets goed te maken is soms zo groot dat ze onnodig nerveus zijn. Sommige scholen doen er alles aan om de kinderen hoger te laten scoren,door vooral aandacht te besteden aan de vaardigheden die worden getoetst, of door ze thuis heel veel te laten oefenen,'' aldus Visser.

Ook zouden sommige scholen hun zwakste leerlingen niet mee laten doen, om het gemiddelde op te krikken.


Bron: Parool

indygirl_roosje
21-06-03, 10:51
:fparty: :wohaa: :fparty: :wohaa:

Groetjes,

Rosalinda.

rafiq
21-06-03, 11:16
Hemdullilah!

Sawda
21-06-03, 11:35
Nadat ik dit bericht had gelezen, schoot mij direct die piramide van Maslov te binnen die Orakel in een vorig bericht heeft geplaatst. Deze kinderen voelen zich geaccepteerd en veilig op deze scholen. Bovendien is dat wij-gevoel veel sterker op deze scholen t.o.v reguliere scholen. Waarschijnlijk ziet men zo een kind niet als een leerling met een ontwikkelingsachterstand maar gewoon als een kind die zijn ontwikkeling wil vergroten net zoals de rest.
Dit zou dan de reden kunnen zijn dat deze kinderen de hogere echelons van de piramide van Maslov kunnen bereiken.

Natuurlijk speelt ook de du'wa die zij elke ochtend op school doen een rol.

rafiq
21-06-03, 11:40
Beste Sawda,

Ik heb zelf stage gelopen bij de Vrije School als aspirant leraar. Maar die identiteit van de school hetzelfde als de Islamitische zijn gewoon de vrije dagen, 1 uur per week godsdienst les< Een vriendin van me werkt op een Islamitische basischool>

De vrije school heeft het ook moeilijk gehad inzake de "rassenleer" van Rudolf Steiner.

Voor de rest ligt het accent van de "eigen identiteit" dat het verschil maakt.

Niet te vergeten dat veel leraren en zelfs het bestuur van een Islamitische basischool bestaat uit Kaffiers.

Al die scrupules is juist om de moslims te disciplineren, botweg moslimtemmerij.

Ook deze berichten over "goede scores" bevestigd juist het klimaat waarbij wij moeten uitleggen waarom wij onze kinderen naar een Islamitische basischool zouden sturen..

Na al die negatieve berichten krijgen we even lucht om te ademen..Hetzelfde bij martelen, anders heeft het geen effect.

Sawda
21-06-03, 12:57
as salaam ou alaikum Rafiq,


Ik heb zelf stage gelopen bij de Vrije School als aspirant leraar. Maar die identiteit van de school hetzelfde als de Islamitische zijn gewoon de vrije dagen, 1 uur per week godsdienst les< Een vriendin van me werkt op een Islamitische basischool>

Wat betreft dit punt daar ben ik het niet helemaal met jou eens.
Vanaf groep 4 wordt er dagelijks gezamenlijk het duhr gebed gebeden, dit komt echt niet overeen met een reguliere school.
Het vieren van islamitische feestdagen is ook weer een ander verschil.
De du'aw die elke dag gedaan wordt.
Dus er zijn wel degelijk veel verschillen.


Niet te vergeten dat veel leraren en zelfs het bestuur van een Islamitische basischool bestaat uit Kaffiers.

Dit geldt niet voor alle islamitische scholen.



Ook deze berichten over "goede scores" bevestigd juist het klimaat waarbij wij moeten uitleggen waarom wij onze kinderen naar een Islamitische basischool zouden sturen..

Inderdaad terwijl er aan hindoestanen die hun kinderen naar een hindoestaanse school brengen deze vraag niet wordt gesteld.
Hiervoor krijg je weer het bekende antwoord van: "ja maar dat is anders".


Na al die negatieve berichten krijgen we even lucht om te ademen..Hetzelfde bij martelen, anders heeft het geen effect.

Na goed nieuws krijg je weer slecht nieuws, ik benieuwd wat er komen zal. Wellicht na de zomervakantie.

Simon
21-06-03, 13:48
Gefeliciteerd! Wel opvallende scores. Misschien omdat die scholen zich extra willen waarmaken?
Mijn broer geeft les op een basis-school in amsterdam-zuidoost en als ik zijn verhalen hoor begrijp ik niet dat kinderen überhaupt nog wat leren.

Simon

Sawda
21-06-03, 13:55
Gefeliciteerd! Wel opvallende scores. Misschien omdat die scholen zich extra willen waarmaken?

Daar doen we inderdaad sterk ons best voor.


Mijn broer geeft les op een basis-school in amsterdam-zuidoost en als ik zijn verhalen hoor begrijp ik niet dat kinderen überhaupt nog wat leren.

Hoezo is het zo dramatisch gesteld.

Simon
21-06-03, 14:00
Geplaatst door Sawda
Hoezo is het zo dramatisch gesteld.

De kinderen in zuidoost zijn hyperactief en al zijn energie gaat zitten in het orde houden. Echt frustrerend.

Simon

Sawda
21-06-03, 14:06
Geplaatst door Simon
De kinderen in zuidoost zijn hyperactief en al zijn energie gaat zitten in het orde houden. Echt frustrerend.

Simon

Geeft hij dan les in een speciale school.
Zo niet dan is dat inderdaad heel erg frustrerend.

Simon
21-06-03, 14:47
Geplaatst door Sawda
Geeft hij dan les in een speciale school.
Zo niet dan is dat inderdaad heel erg frustrerend.

Nee het zit meer in culturele verschillen denk ik. Surinaamse en antilliaanse kinderen zijn erg druk.

Simon

taouanza
21-06-03, 16:14
Geplaatst door Simon
Nee het zit meer in culturele verschillen denk ik. Surinaamse en antilliaanse kinderen zijn erg druk.

Simon







:moe: