PDA

Bekijk Volledige Versie : Arrogante Nederlanders denken dat hun morele opvattingen superieur zijn



Marsipulami
21-06-03, 13:27
Nederlandse abortusboot gaat in Polen voor anker

Uitgegeven: 21 juni 2003 14:09

WARSCHAU/GDANSK - Een Nederlands schip waarop de mogelijkheid wordt geboden zwangerschap te onderbreken is zaterdag op de rede van Gdansk voor anker gegaan. President Aleksander Kwasniewski wijst de komst van het vaartuig af als iets "volstrekt negatiefs". Hij sprak in een radioprogramma over een juridisch en moreel probleem. De boot verhit de overwegend rooms-katholieke gemoederen in Polen.

Het schip van de stichting Vrouwen op Golven moet met het bezoek de aandacht vestigen op de Poolse wetgeving ten aanzien van abortus. Volgens de Vrouwen op Golven is die achterhaald. In de rooms-katholieke landen Polen en Ierland is zwangerschapsonderbreking wettelijk het meest beperkt in verhouding tot andere Europese landen.

De beoogde aandacht krijgt het schip, de Langenort, zeker. Het kon de haven van Gdansk niet binnenvaren door stenen gooiende betogers. Eerder kon het schip dertig kilometer noordelijker niet aanmeren in Wladyslawowo door hevige storm.

De aartsbisschop van Gdansk heeft de autoriteiten opgeroepen zich te weer te stellen "tegen pogingen om Polen te doden". De kliniek op het schip zal in Poolse wateren geen abortussen plegen omdat het in strijd is met de Poolse wet. Maar voor 'het geval dat' staan leden van de conservatieve partij Liga van Poolse Families in de haven klaar om foto's te maken van mensen die eventueel aan boord gaan. De foto's zullen voor strafvervolging worden gebruikt, aldus een plaatselijke afgevaardigde van de liga.

Tomas
21-06-03, 13:31
Mars, hoe is dat nou als Belg om te leven met het idee dat je eigen morele opvattingen inferieur zijn?

Marsipulami
21-06-03, 13:34
Geplaatst door Tomas
Mars, hoe is dat nou als Belg om te leven met het idee dat je eigen morele opvattingen inferieur zijn?


Heb jij een internetaansluiting op zee ? :D

Tomas
21-06-03, 13:36
Geplaatst door Marsipulami
Heb jij een internetaansluiting op zee ? :D

Je dacht toch neit dat ik mee ging op die boot? Ik heb juist een brijnaalden handeltje in Polen en dat loopt best goed.

lennart
21-06-03, 13:40
Per jaar worden er 200.000 illegale abortussen uitgevoerd in Polen.

Marsipulami
21-06-03, 13:40
Geplaatst door Tomas
Je dacht toch neit dat ik mee ging op die boot? Ik heb juist een brijnaalden handeltje in Polen en dat loopt best goed.


pff alweer een foute http://www.slank-klup.nl/images/ei.jpg Het is niet brijnaalden maar breinaalden.

Mill
21-06-03, 13:42
Ach abortus, zolang het in de eerste paar weken gebeurt is het nogal vergezocht om er moeilijk over te doen. Dan kun je net zo goed een rouwdienst gaan houden voor elk kwakje dat je niet in een vruchtbare vrouw deponeert. Die spermatozoiden hebben ook rechten.

Marsipulami
21-06-03, 13:43
Geplaatst door lennart
Per jaar worden er 200.000 illegale abortussen uitgevoerd in Polen.


Tsss, typisch hollandse peptalk om elkaar te overtuigen dat ze goed bezig zijn. Heb jij die abortussen dan zelf uitgevoerd ? Of hoe kom je aan zulke preciese cijfers ?

Marsipulami
21-06-03, 13:44
Geplaatst door Mill
Die spermatozoiden hebben ook rechten.

Ja, ik vind ook dat jij recht op leven hebt :fpiraat:

Mill
21-06-03, 13:51
Geplaatst door Marsipulami
Ja, ik vind ook dat jij recht op leven hebt :fpiraat:

Dank je. Ik vind dat zelfs Marsipulami's recht op leven hebben. Ben namelijk vegetariër.

Marsipulami
21-06-03, 13:54
Geplaatst door Mill
Dank je. Ik vind dat zelfs Marsipulami's recht op leven hebben. Ben namelijk vegetariër.


:wat?!: Marsipulami's zijn ook helemaal niet lekker om te eten :nerveus:

Tomas
21-06-03, 13:56
Geplaatst door Marsipulami
pff alweer een foute (spiegel ei?) Het is niet brijnaalden maar breinaalden.

Nou ja, de handel loopt uitstekend. En in Polen horen ze het verschil ook niet.

Every Sperm is Sacred
There are Jews in the world.
There are Buddhists.
There are Hindus and Mormons, and then
There are those that follow Mohammed, but
I've never been one of them.

I'm a Roman Catholic,
And have been since before I was born,
And the one thing they say about Catholics is:
They'll take you as soon as you're warm.

You don't have to be a six-footer.
You don't have to have a great brain.
You don't have to have any clothes on. You're
A Catholic the moment Dad came,

Because

Every sperm is sacred.
Every sperm is great.
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.

Every sperm is sacred.
Every sperm is great.
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.

Let the heathen spill theirs
On the dusty ground.
God shall make them pay for
Each sperm that can't be found.

Every sperm is wanted.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.

Hindu, Taoist, Mormon,
Spill theirs just anywhere,
But God loves those who treat their
Semen with more care.

Every sperm is sacred.
Every sperm is great.
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.

Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood!

Every sperm is useful.
Every sperm is fine.
God needs everybody's.
Mine! And mine! And mine!

Let the Pagan spill theirs
O'er mountain, hill, and plain.
God shall strike them down for
Each sperm that's spilt in vain.

Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.

Every sperm is sacred.
Every sperm is great.
If a sperm is wasted,
God gets quite iraaaaate!

Marsipulami
21-06-03, 14:02
Geplaatst door Tomas
Nou ja, de handel loopt uitstekend. En in Polen horen ze het verschil ook niet.

Every Sperm is Sacred
There are Jews in the world.
There are Buddhists.
There are Hindus and Mormons, and then
There are those that follow Mohammed, but
I've never been one of them.

I'm a Roman Catholic,
And have been since before I was born,
And the one thing they say about Catholics is:
They'll take you as soon as you're warm.

You don't have to be a six-footer.
You don't have to have a great brain.
You don't have to have any clothes on. You're
A Catholic the moment Dad came,

Because

Every sperm is sacred.
Every sperm is great.
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.

Every sperm is sacred.
Every sperm is great.
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.

Let the heathen spill theirs
On the dusty ground.
God shall make them pay for
Each sperm that can't be found.

Every sperm is wanted.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.

Hindu, Taoist, Mormon,
Spill theirs just anywhere,
But God loves those who treat their
Semen with more care.

Every sperm is sacred.
Every sperm is great.
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.

Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood!

Every sperm is useful.
Every sperm is fine.
God needs everybody's.
Mine! And mine! And mine!

Let the Pagan spill theirs
O'er mountain, hill, and plain.
God shall strike them down for
Each sperm that's spilt in vain.

Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.

Every sperm is sacred.
Every sperm is great.
If a sperm is wasted,
God gets quite iraaaaate!



Wat voor gefrustreerde maakt nou zulke liedjes ? Jouw favoriete popidool ? :lachu:

Marsipulami
21-06-03, 14:07
Geplaatst door aQua
Wetten willen opdringen aan degenen die niets van je moeten hebben.... 'k zag van de week in Zembla een minister (?) die zowat explodeerde toen hij hoorde dat de Vs oppert dat het voor Nederland beter zal zijn, als zij haar wetgeving verandert ten opzichte van drugsbeleid

Maar Hollanders zijn superieur, de rest een inferieur zooitje


:fpiraat: :lole:

barfly
21-06-03, 14:11
Geplaatst door aQua

Maar Hollanders zijn superieur, de rest een inferieur zooitje

En zo is 't maar net! :duim:

Mill
21-06-03, 14:11
Geplaatst door aQua
Wetten willen opdringen aan degenen die niets van je moeten hebben

Dat is de slagzin van de firma God en co.

Tomas
21-06-03, 14:13
Geplaatst door Marsipulami
:p Die is wel goed ik heb eens een documentairereeks over de kruistochten gezien van met die kwiebus. Grappig is ie zeker wel.

Cultuurbarbaar! Maar ja, wat verwacht je ook van iemand die net als Aqua ook het verschil niet tussen burger initatieven en overheden ziet.

Jij bedoelt waarschijnlijk John Cleese, maar die is slechts onderdeel geweest van het Monty Python team.

Marsipulami
21-06-03, 14:17
Geplaatst door Tomas
Cultuurbarbaar! Maar ja, wat verwacht je ook van iemand die net als Aqua ook het verschil niet tussen burger initatieven en overheden ziet.

Jij bedoelt waarschijnlijk John Cleese, maar die is slechts onderdeel geweest van het Monty Python team.

Oh....ehrm...nou....Belgen horen nu eenmaal dom te zijn anders voldoen ze niet meer aan de verwachtingen van hun noorderburen. :nerveus:

lennart
21-06-03, 14:17
Geplaatst door Marsipulami
Tsss, typisch hollandse peptalk om elkaar te overtuigen dat ze goed bezig zijn. Heb jij die abortussen dan zelf uitgevoerd ? Of hoe kom je aan zulke preciese cijfers ?

Die cijfers komen van mensenrechten organisaties die opereren in Polen. Overigens gaat die boot daarheen om te wijzen op voorbehoedsmiddelen. Zoals je weet heeft de Paus het daar niet zo op. :zwaai:

Marsipulami
21-06-03, 14:23
Geplaatst door lennart
Die cijfers komen van mensenrechten organisaties die opereren in Polen.

Ik wist niet dat mensenrechtenorganisaties nou ook al operatieve abortussen uitvoerden ? :eek:

Tomas
21-06-03, 14:27
Geplaatst door aQua
Het idee is hetzelfde lieverd. 'k dacht altijd dat regeringen in naam van burgers opereren

Het verschil is zo duidelijk, dat ik bang ben dat ik het jou in ieder geval niet kan uitleggen.

Als jij als burger op vakantie gaat naar een ander land en daar uit baldadigheid wat vernielt met je dronken kop is niet leuk, maar van een totaal andere orde dan als een land dat doet in een ander land.

Vergeef me er zijn dingen die ik niet kan uitleggen.

lennart
21-06-03, 14:31
Geplaatst door Marsipulami
Ik wist niet dat mensenrechtenorganisaties nou ook al operatieve abortussen uitvoerden ? :eek:

Die onderzoeken dat. Daar zijn ze erg goed in.

Overigens opvallend dat je mijn kritiek op de Paus weglaat. Jullie fundamentalistische gristenen kunnen duidelijk niet tegen kritiek.

lennart
21-06-03, 14:35
Het betreft hier toch echt vrijwilligers en geen boot die gestuurd wordt door de overheid. Bovendien doen ze niets illegaal in Polen.

Marsipulami
21-06-03, 14:37
Geplaatst door lennart
Overigens gaat die boot daarheen om te wijzen op voorbehoedsmiddelen. Zoals je weet heeft de Paus het daar niet zo op. :zwaai:


Pfff, noem je zoiets kritiek ? Voor mij mogen die Ollanders allemaal een condoom over hun kop trekken. De fundamentalistische gristenen zoals ik wijzen er alleen maar op dat de seksuele permissiviteit die de Hollanders samen met hun condooms promoten en waar ze zo trots op zijn de oorzaak is van al die abortussen. En behalve abortussen ook de oorzaak van vele gebroken gezinnen waar kinderen elke maand moeten wennen aan een nieuwe papa, enz. :fpiraat:

Simon
21-06-03, 14:45
Mars heeft een obsessie met de verhouding tussen nederlanders en belgen. Ongeveer de helft van zijn topics heeft dit als thema. Misschien eens een psycholoog raadplegen?

Simon

Sawda
21-06-03, 14:51
Geplaatst door Marsipulami
Pfff, noem je zoiets kritiek ? Voor mij mogen die Ollanders allemaal een condoom over hun kop trekken. De fundamentalistische gristenen zoals ik wijzen er alleen maar op dat de seksuele permissiviteit die de Hollanders samen met hun condooms promoten en waar ze zo trots op zijn de oorzaak is van al die abortussen. En behalve abortussen ook de oorzaak van vele gebroken gezinnen waar kinderen elke maand moeten wennen aan een nieuwe papa, enz. :fpiraat:

Eigenlijk moet er een boot naar Nederland komen om de gezinnen te adviseren wat het belang is van een duurzaam en harmonieus gezin. Maar dit willen de Nerderlanders niet want daar voelen zij zich veel te superieur voor. Zij weten het uiteindelijk beter maar niet heus .

Mill
21-06-03, 15:02
Geplaatst door Marsipulami
dat de seksuele permissiviteit die de Hollanders samen met hun condooms promoten en waar ze zo trots op zijn de oorzaak is van al die abortussen. En behalve abortussen ook de oorzaak van vele gebroken gezinnen waar kinderen elke maand moeten wennen aan een nieuwe papa, enz. :fpiraat:

Ik heb ergens gelezen dat de Hollandse seksuele permissiviteit ook verantwoordelijk is voor het gat in de ozonlaag. Ongelooflijk hoeveel leed er aan die dekselse Hollandse seksuele permissiviteit is te wijten.

lennart
21-06-03, 15:12
Geplaatst door aQua
Dat heb ik nergens geopperd. Ik maak slechts de vergelijking van het beter willen weten. Oftewel superioriteitsgevoel.
En de de Nederlandse overheid dit allemaal maar toe laat, zegt wel genoeg

Op welke basis dienen deze goedbedoelende mensen dan worden aangepakt? En als ik deze lijn doortrek is het dus helemaal niet zo gek dat Nederlanders Moslims aanpakken die voor de Sharia zijn en hiervoor pleiten.

000NobelPrizes
21-06-03, 16:49
Geplaatst door Marsipulami
Tsss, typisch hollandse peptalk om elkaar te overtuigen dat ze goed bezig zijn. Heb jij die abortussen dan zelf uitgevoerd ? Of hoe kom je aan zulke preciese cijfers ?

Altijd leuk als mensen als Marsupilami anderen op schrijffouten wijzen, terwijl ze in hun eigen bericht net zo makkelijk 'preciese' in plaats van het correcte 'precieze' schrijven.


Over die abortusboot: wel, het is aardig dat Nederland reageert op emancipatiebewegingen vanuit Polen. Om dat nou meteen Nederlandse arrogantie te noemen, is uiteraard gechargeerd. Laat Polen eerst zelf geleidelijk aan zorgen voor een breed draagvlak voor abortus, met voorlichting, educatie en lobbying, in plaats van ons er als een Don Quichotte tussen te frotten en een heleboel mensen boud voor het hoofd stoten.

Balans
21-06-03, 17:54
Ik begrijp niet goed dat hier de gehele Nederlandse maatschappij verantwoordelijk wordt gehouden voor de acties van deze groep.

Actiegroepen zullen altijd hun idealen mondiaal proberen uit te dragen (ook naar nederland toe). En zolang zij binnen de wetten van de landen waarbinnen zij opereren blijven is dat ook geheel legaal.

mulan
21-06-03, 19:31
Geplaatst door aQua
Don't you just hate when that happends ;)

Erg subtiel.... :D

000NobelPrizes
21-06-03, 21:29
Geplaatst door aQua
Als deze Moslims geen Nederlandse staatsburgers zijn is het niet zo gek nee

Tsja, het Nederlands Staatsburgerschap... dat wordt grif aangehaald op het moment dat het sommigen uitkomt. Verder voelen ze niets voor Nederland, Nederland deugt niet, Nederland is fout, ze willen geen Nederlander zijn en er niks mee te maken hebben: maar oh jee, wel het Nederlands Staatsburgerschap inzetten als argument zodra het in hun straatje uitkomt.
Wie trapt daar nou in?

Donna
21-06-03, 22:14
Geplaatst door Marsipulami
Pfff, noem je zoiets kritiek ? Voor mij mogen die Ollanders allemaal een condoom over hun kop trekken. De fundamentalistische gristenen zoals ik wijzen er alleen maar op dat de seksuele permissiviteit die de Hollanders samen met hun condooms promoten en waar ze zo trots op zijn de oorzaak is van al die abortussen. En behalve abortussen ook de oorzaak van vele gebroken gezinnen waar kinderen elke maand moeten wennen aan een nieuwe papa, enz. :fpiraat:


Abortus is verboden in Belgie? Tsja, hoe zuiderlijker, hoe achterlijker. :wijs:

Maar je hebt gelijk Mars. Abortus is een schande. het is VEEEL beter om je van de trap te storten, je in je buik te laten schoppen of gewoon lekker met een breinaald aan de slag te gaan. Voorbehoedsmiddelen zijn ook nergens voor nodig, want iedereen weet dat mensen onmiddelijk de lust tot sex verliezen zodra je gewoon tegen ze zegt dat het niet meer mag. Onzin dus al dat vooruitstrevende geleuter.

lennart
21-06-03, 22:26
Geplaatst door aQua
Als je een overheid hebt die anderen inferieur acht, kan ze moeilijk haar inwoners wijzen op hun gedrag; een beter milieu begin bij jezelf, de rest volg vanzelf


Maar wat wil je hiermee nu eigenlijk zeggen? Nogmaals, wat doen deze mensen precies verkeerd? Mijn vraag aan jou was, op welke verkeerde acties wil je ze aanpakken? Ze geven alleen voorlichting in Polen, verder niets.



Als deze Moslims geen Nederlandse staatsburgers zijn is het niet zo gek nee

Het ging er juist om of je je eigen staatsburgers het zwijgen op kan leggen in het buitenland. Misschien dat het voorbeeld verkeerd overkwam. Ander voorbeeld, mogen Nederlandse Marokkanen die naar Marokko gaan, mensen voorlichten over de democratie, met tot doel mensen te overtuigen dat democratie in Marokko ook kan werken, terwijl de Marokkaanse overheid dit helemaal niet ziet zitten?

barfly
21-06-03, 22:59
Geplaatst door Donna
Abortus is verboden in Belgie? Tsja, hoe zuiderlijker, hoe achterlijker. :wijs:

Maar je hebt gelijk Mars. Abortus is een schande. het is VEEEL beter om je van de trap te storten, je in je buik te laten schoppen of gewoon lekker met een breinaald aan de slag te gaan. Voorbehoedsmiddelen zijn ook nergens voor nodig, want iedereen weet dat mensen onmiddelijk de lust tot sex verliezen zodra je gewoon tegen ze zegt dat het niet meer mag. Onzin dus al dat vooruitstrevende geleuter.

Donna, je neemt me de woorden uit de mond! Helaas ben ik niet bespraakt genoeg om eea zo samentevatten. :duim:

lennart
22-06-03, 10:33
Geplaatst door aQua
Maar Lennart, je leest niet. Er hoeft niemand aangepakt te worden, het gaat om het princiepe dat een superioriteitsgevoel, het beter denken te weten, per definitie verkeerd is. Die mensen moeten zichzelf aanpakken en andermans wetten respecteren.
Als ik er over nadenk was de kwestie El Moumni een soortgelijke, hij taste met zijn uitspraken op een bepaalde manier de wetten in Nederland aan, daar viel heel Nederland over. Zo ook het geval van deze bootreizigers; anderen inferieur achten door jouw buiiten-grenzelijke ideen op te willen dringen




En de de Nederlandse overheid dit allemaal maar toe laat, zegt wel genoeg.


Ik begrijp hier toch uit dat jij vindt dat de Nederlandse overheid het niet zou moeten toe laten dat Nederlandse staatsburgers in het buitenland voorlichting geven over praktijken die in dat land verboden zijn. Ik vind dat niet.

Nu is dit geval nog specialer omdat ze zijn uitgenodigd door Poolse vrouwengroeperingen, om voorlichting te geven in Polen, bovendien is meer dan de helft van de Polen voor abortus, alleen door de invloed van de Paus is het verboden.

Concluderend zie ik niet in waarom zij zouden handelen uit superioteitsgevoel. Ik zie niet in waarom het geven van voorlichting uit superioteitsgevoel voort zou komen, het komt eerder voort uit de behoefte om te helpen.



Wel wederom een verkeerd voorbeeld, Marokko is zo genaamd reeds een democratie (kuch).

Yeah right.


Maar ik begrijp jouw opzet. Een wedervraag: wanneer een Saudisch staatsburger naar Nederland komt en Jan Modaal of Ahmed Integratie probeert te overtuigen van de voordelen van de Sharia, hoe reageert het volk en haar vertegenwoordiging dan?

Need I say more?

Nou zover ik weet gebeurt dit best vaak in Nederland. SA stuurt mensen en geld naar Nederland om hun vorm van Islam te promoten. Maar de vraag was dus vanuit de overheid, moet de SA's overheid verbieden dat zijn staatsburgers naar Nederland gaan als ze in Nederland hun vorm van Islam promoten.

Balans
22-06-03, 10:37
Geplaatst door aQua
Maar Lennart, je leest niet. Er hoeft niemand aangepakt te worden, het gaat om het princiepe dat een superioriteitsgevoel, het beter denken te weten, per definitie verkeerd is. Die mensen moeten zichzelf aanpakken en andermans wetten respecteren.


Need I say more?

Graag! Jij bent dus in alle gevallen tegen het inmengen in andere landen... wat er ook gebeurt?

Marsipulami
22-06-03, 12:55
Geplaatst door Donna
Maar je hebt gelijk Mars. Abortus is een schande. het is VEEEL beter om je van de trap te storten, je in je buik te laten schoppen of gewoon lekker met een breinaald aan de slag te gaan.

Een mogelijkheid die nog niet in je opsomming voorkomt is natuurlijk: het kindje in dank en liefde aanvaarden als een onverwacht geschenk van God.

Maar bij zo'n bizar alternatief voor abortus had jouw kaaskopje vast nog nooit stilgestaan. :fpiraat:

Donna
22-06-03, 12:57
Geplaatst door Marsipulami
Een mogelijkheid die nog niet in je opsomming voorkomt is natuurlijk: het kindje in dank en liefde aanvaarden als een overwacht geschenk van God.

Maar bij zo'n bizar alternatief voor abortus had jouw kaaskopje vast nog nooit stilgestaan. :fpiraat:


Tuurlijk wel Mars! Nu alleen nog een manier vinden om de vaders erbij te houwen, misschien als we gewoon zeggen dat ze moeten blijven en hun verantwoordelijkheid nemen dat ze het dan ook doen? Ik denk het wel. Maar wat nog beter is: dat 13 jarige meisje opsluiten bij de nonnen, haar baby afpakken en ter adoptie aanbieden. Dat zal ze leren, de normloze slettebakken.

Balans
22-06-03, 13:10
Geplaatst door Marsipulami
Een mogelijkheid die nog niet in je opsomming voorkomt is natuurlijk: het kindje in dank en liefde aanvaarden als een onverwacht geschenk van God.

Maar bij zo'n bizar alternatief voor abortus had jouw kaaskopje vast nog nooit stilgestaan. :fpiraat:

Maar is het opleggen van jouw mening als man op deze wijze aan meisjes die zwanger zijn juist niet de ultieme vorm van morele arrogantie?

Donna
22-06-03, 13:13
Geplaatst door Balans
Maar is het opleggen van jouw mening als man op deze wijze aan meisjes die zwanger zijn juist niet de ultieme vorm van morele arrogantie?

Natuurlijk is het dat Balans. Oneliner: kweek eerst eens een baarmoeder. Dan praten we verder :zwaai:

Marsipulami
22-06-03, 13:40
Geplaatst door Donna
Tuurlijk wel Mars! Nu alleen nog een manier vinden om de vaders erbij te houwen,

Ah, je pleit dus net als de fundamentalistische gristenen tegen lichtzinnige sexuele avontuurtjes met voortdurend wisselende partners. Geen sexuele omgang dus zonder dat er bij de partners ook een minimale bereidheid is om zich relationeel duurzaam voor elkaar te engageren.

Verder merk ik dat je het ook al niet begrepen hebt op echtscheidingen als middel om onderlinge problemen op te lossen. Goed zo Donna. Ik ben blij van jou een pleidooi te lezen voor wederzijdse trouw in een relatie in het belang van elkaar en van de kinderen.

misschien als we gewoon zeggen dat ze moeten blijven en hun verantwoordelijkheid nemen dat ze het dan ook doen?

Ja, het is altijd goed om mensen aan te moedigen om hun verantwoordelijkheid op te nemen en door te zetten, ook al is dat soms erg moeilijk en loopt het leven helemaal niet zoals voorzien was.

Ik denk het wel. Maar wat nog beter is: dat 13 jarige meisje opsluiten bij de nonnen,

Is het volgens jou dan verkeerd als mensen zich onbetaald en belangloos inzetten voor kinderen en jongeren die nergens meer welkom zijn en geen thuis meer hebben ?

haar baby afpakken en ter adoptie aanbieden.

Soms geven moeders te kennen dat ze echt niet in staat zijn om voor hun kindje te zorgen. Ik vind dat naaste verwanten en de samenleving die moeders zoveel mogelijk moet ondersteunen en aanmoedigen om toch de zorg voor hun kindje op te nemen.

Maar als het echt niet kan dan is adoptie een waardig alternatief. Immers er zijn zoveel kinderloze paren die er echt alles voor over zouden hebben om dat kindje een gelukkige toekomst te geven. Om aan dat kindje de thuis en de toekomst te geven waar het recht op heeft.

Dat zal ze leren, de normloze slettebakken.

Donna
22-06-03, 13:44
Mars, het feit dat je in een droomwereld leeft siert je. Mijn motto is ook zonder meer: geen gezeik, iedereen rijk. Niet dat het ooit bereikt zal worden, maar je moet ergens naar streven he. Tot die tijd van de hemel op aarde gekomen is denk ik dat het het beste is als we individuele vrouwen zelf de beslissing laten nemen over wat ze met hun lichaam willen doen. Wat namelijk zo veel mensen altijd vergeten is dat abortus een recht is, en geen plicht.

Marsipulami
22-06-03, 13:46
Geplaatst door Balans
Maar is het opleggen van jouw mening als man op deze wijze aan meisjes die zwanger zijn juist niet de ultieme vorm van morele arrogantie?

Mannen zijn net als vrouwen verantwoordelijk voor de toekomst van hun kinderen. Ze hebben dus zeker recht op een eigen standpunt als het over abortus gaat.

Verder is een kind niet het privaat bezit van de moeder, maar een unieke derde persoon die zelf ook rechten heeft. Met het recht op leven bovenaan het lijstje.

Mark
22-06-03, 13:51
Geplaatst door Marsipulami
Mannen zijn net als vrouwen verantwoordelijk voor de toekomst van hun kinderen. Ze hebben dus zeker recht op een eigen standpunt als het over abortus gaat.

Verder is een kind niet het privaat bezit van de moeder, maar een unieke derde persoon die zelf ook rechten heeft. Met het recht op leven bovenaan het lijstje.

Dus in dat geval zal jij ook zijn voor inmenging door westerlingen in andere landen waarin vrouwen ter dood veroordeeld worden vanwege overspel. Immers die vrouwen zijn net zozeer levende wezens met het recht op leven.....

Mark
22-06-03, 13:52
ps: ben ik weer, did u miss me?

Puk
22-06-03, 13:53
Geplaatst door Mark
Dus in dat geval zal jij ook zijn voor inmenging door westerlingen in andere landen waarin vrouwen ter dood veroordeeld worden vanwege overspel. Immers die vrouwen zijn net zozeer levende wezens met het recht op leven.....

Hey Marruk! Ex-vrijgezel! Hoest jongen? How was your trip?

Mark
22-06-03, 13:56
Tanzania en Kenia waren erg mooi :) Veel dieren gezien enzo... En Kenia was ook erggggg rustig met dank aan mijn vriend OBL ;) De hotelmedewerkers waren minder te spreken over hem.

Nog spannende dingen gebeurd tijdens mijn afwezigheid?

Puk
22-06-03, 13:58
Geplaatst door Mark
Tanzania en Kenia waren erg mooi :) Veel dieren gezien enzo... En Kenia was ook erggggg rustig met dank aan mijn vriend OBL ;) De hotelmedewerkers waren minder te spreken over hem.

Nog spannende dingen gebeurd tijdens mijn afwezigheid?

Neuhhh... niet echt. Iedereen leeft nog. J.M.T. heeft een ban voor het leven... geloof ik. En oh jah... Haleber is weggebashed. Verder niks.

Mark
22-06-03, 14:00
Geplaatst door Puk
Neuhhh... niet echt. Iedereen leeft nog. J.M.T. heeft een ban voor het leven... geloof ik. En oh jah... Haleber is weggebashed. Verder niks.

JMT en Haleber weg? Gelukkig is Yehi tenminste terug zag ik....

Berichten van Manb en Kaassietoch zijn ook niet te bespeuren.... en is Aqua Nouwra?

Donna
22-06-03, 14:00
Geplaatst door Mark
ps: ben ik weer, did u miss me?


MARK!!!!!!!


:zwaai:

Hoohooi!!!!!!!!

Alles goed?

Mark
22-06-03, 14:02
Ja lekker hoor :) En ik heb het 1 week volgehouden om hier alleen te kijken en niet te reageren *trots*

Donna
22-06-03, 14:02
Geplaatst door Marsipulami
Verder is een kind niet het privaat bezit van de moeder, maar een unieke derde persoon die zelf ook rechten heeft. Met het recht op leven bovenaan het lijstje.

Het lichaam van de vrouw is wel het private bezit van de moeder.

Donna
22-06-03, 14:03
Geplaatst door Mark
Ja lekker hoor :) En ik heb het 1 week volgehouden om hier alleen te kijken en niet te reageren *trots*


Vraagje:

Zag ik je vlak voor de vakantie in paradiso..? Of was dat een hersenspinsel van mij?

Mark
22-06-03, 14:04
Arrogante gelovigen denken dat hun morele opvattingen superieur zijn............


:melig:


kutpaus :auw: massamoordenaar.........

Mark
22-06-03, 14:05
Geplaatst door Donna
Vraagje:

Zag ik je vlak voor de vakantie in paradiso..? Of was dat een hersenspinsel van mij?

Hersenspinsel :)

Hoe zou je mij herkennen? Je weet toch niet hoe ik er uitzie??

Donna
22-06-03, 14:06
Geplaatst door Mark
Hersenspinsel :)

Hoe zou je mij herkennen? Je weet toch niet hoe ik er uitzie??

Een heel klein beetje wel. Denk ik. En 'je' metgezel leek me zo treffend. Leuk koppel :D

Mark
22-06-03, 14:08
Paradiso ben ik al erg lang niet geweest... was vast een ANDER leuk koppel ;)

Mark
22-06-03, 14:19
Ik voorspel dat er een punt komt waarin Israel figureert Nouwra!

lennart
22-06-03, 14:26
Geplaatst door aQua
Afmeren om voorlichting te geven over geboortebeperking moet altijd kunnen, dan zijn ze ook niet in overtreding van andermans wetten.

Mooi dan zijn we het er over eens dat iedereen waar ook ter wereld mag praten waar die over wil. (of het verstandig is is een tweede natuurlijk



Wanneer zij de container waarin abortussen uitgevoerd worden mee af laten meren met de mededeling dat vrouwen die meer willen weten over het afbreken van zwangerschappen, of vrouwen die een abortus willen ondergaan, aan kunnen monsteren aan boord van het schip, dan kun je moeilijk spreken van slechts voorlichting...


Dus jij bent er tegen dat Poolse vrouwen op een schip mogen stappen? Beetje merkwaardig. Overigens op de internationaal wateren geldt op een Nederlands schip de Nederlandse wetten. De vrouwen krijgen bovendien geen abortus, maar een abortuspil, waarmee dus abortus op een veilige manier wordt opgewekt, zodat de dames niet met breinaalden aan de slag hoeven. Maar in geen geval breken zij de wet, in Polen geven ze alleen voorlichting, en dit doen ze niet uit superioriteitsgevoel zoals jij suggereerde, maar omdat ze zijn uitgenodigd door Poolse vrouwengroeperingen die hier om hebben gevraagd.




Naar eigen zeggen hebben de women on waves een vergunning verkregen van de Nederlandse overheid om abortussen uit te voeren. Polen ken een zeer strenge anti-abortuswet. Dan vind ik dat de Nederlandse overheid zich moet distansieren van deze stichting en al helemaal geen vergunning had mogen verstrekken. maw zij steunt dit initiatief, zelfs nu de Poolse regering expliciet heeft aangegeven dat zij dit als een moreel en juridisch probleem ziet. Hoezo superioriteitsgevoel...?


Nogmaals, ze naar Polen gegaan op verzoek van poolse vrouwen, niet op verzoek van de Nederlandse regering. Als Poolse vrouwen al niet meer mensen mogen uitnodigen naar hun land dan lijkt mij het verdacht veel op dictatoriale trekjes.



Islam promoten is geen overtreding van de wetten in Nederland, kom ff met een goed voorbeeld Lennart ;)
Een goed voorbeeld is wanneer zij iemand sturen die ff de wet op seksuele geaardheid moet omzeilen. Ik benieuwd hoe Balkenende zal reageren.

De Saoudische vorm van Islam gebiedt de Sharia wordt en de Sharia zoals beschreven door deze mensen is in strijd met onze grondwet, en is dus derhalve tegen de Nederlandse wet. Mijn voorbeeld is dus weldelgelijk relevant.

Donna
22-06-03, 14:37
Ja maar Lennart, begrijp het nou. Het kan wel zijn dat die Poolse vrouwen er zelf om gevraagd hebben, maar dat maakt niks uit. Die vrouwen hebben niks in te brengen namelijk. Ze moeten gewoon zwanger en blootsvoets in de keuken staan en af en toe lief lachen, meer niet.

Puk
22-06-03, 14:37
Geplaatst door aQua
Hoi Mark, da's een tijd geleden, hoest met het vrouwtje?

Maar verder ken ik je niet, heb ik je nooit gekend en ken ik geen nouwra

:zwaai:

Maar je hebt hier al wel onder een andere nick geprikt. Ik weet alleen niet meer welke...

lennart
22-06-03, 14:42
Geplaatst door Donna
Ja maar Lennart, begrijp het nou. Het kan wel zijn dat die Poolse vrouwen er zelf om gevraagd hebben, maar dat maakt niks uit. Die vrouwen hebben niks in te brengen namelijk. Ze moeten gewoon zwanger en blootsvoets in de keuken staan en af en toe lief lachen, meer niet.

Oh dom van me :maf3: Vandaar dat Poolse vrouwen zo populair zijn in Nederland :D

Puk
22-06-03, 14:52
Geplaatst door Donna
Ja maar Lennart, begrijp het nou. Het kan wel zijn dat die Poolse vrouwen er zelf om gevraagd hebben, maar dat maakt niks uit. Die vrouwen hebben niks in te brengen namelijk. Ze moeten gewoon zwanger en blootsvoets in de keuken staan en af en toe lief lachen, meer niet. Kom daar nog maar eens om!
Okay... ga ik wel wéér uit eten! :moe:
1 Portie kibbeling ober! En doe er maar 1 biertje bij.

Donna
22-06-03, 14:54
Geplaatst door Puk
Kom daar nog maar eens om!
Okay... ga ik wel wéér uit eten! :moe:
1 Portie kibbeling ober! En doe er maar 1 biertje bij.


Ja ho!

Koken kan best. Dat heeft allerlei onvermoede voordelen.

Kibbeling moetje wel gewoon gebakken bij de visboer kopen, anders geeft het zo'n stank in huis.

Maargoed. Poolse dames dus. Nee, die mogen niet zelf beslissen wat er met/in hun lichaam gebeurt. Dat kan Mars best voor ze doen.

Puk
22-06-03, 14:57
Geplaatst door Donna
Ja ho!

Koken kan best. Dat heeft allerlei onvermoede voordelen.

Kibbeling moetje wel gewoon gebakken bij de visboer kopen, anders geeft het zo'n stank in huis.

Maargoed. Poolse dames dus. Nee, die mogen niet zelf beslissen wat er met/in hun lichaam gebeurt. Dat kan Mars best voor ze doen.

Nou als je afwassen een vooedeel vindt misschien. Maar die ellende is binnenkort verleden tijd. Dan is Puk de trotse beztitter van een vaatwasser! En die is helemaal baas in eigen buik! No problem thoug.

lennart
22-06-03, 15:09
Geplaatst door aQua
De stichting is zeker niet alleen van plan om slechts voorlichting te geven. Dat hebben ze zelf aangegeven. De abortuspil die zij gebruiken valt, heel simpel, ook onder abortus, en is dus verboden in Polen.


Maar niet in Nederland, dus de boot doet niets illegaals en daar blijf ik bij.



En dat omzeilen van de wet door de abotus op internationale wateren uit te voeren is nu net het slinkse eraan. Waneer zij dit uitstapje met de Klm hadden gemaakt en hun tijdelijke kliniek hadden willen vestigen in Gdansk, was hen dit nooit gelukt omdat de wet dit niet toestaat. Door de wet op deze manier te omzeilen willen deze reizigers hun wetten opdringen.


Maar weer wel, wanneer ze hadden aangeboden deze vrouwen naar Nederland te vliegen om hen daar de abortuspil aan te bieden.



En die vrouwengroepering heeft weliswaar bestaansrecht in Polen, maar mag zelf geen aandacht vestigen op de actie.


Waarom niet? Als iets tegen de wet is, mag je er geen aandacht op vestigen? Mooizo, volgens aQua heeft Nederland nu meer dan genoeg gronden om mensen die voor Sharia pleiten op te sluiten. Het gaat druk worden in de gevangenissen van aQua-land :p




Deze is slechts relevant wanneer het de wetten in Nederland aantast. Dus als er een stichting vanuit Saudie met toestemming van de regering aldaar Nederland aandoet, en op een slinkse wijze een wet uit de Sharia die in strijd is met de Nederlandse wil toepassen, dan zijn ze in overtreding. Dan moet zowel de Saudische regering zijn staatsburgers hierop wijzen, net als de Nederlandse die dit ongetwijfeld zullen doen

Jij ben er geen voorstander van een wanneer saudische stichting vanuit het buitenland dit daadwerkelijk zou doen. dus 'k begrijp ook niet waarom jij dit specifieke geval van de abortusboot wel goedkeurt.
Althans, 'k begrijp het wel, maar 't is erug tegenstrijdig. een soort van meten met twee maten

Als de Saudische overheid een schip zou langs sturen naar Nederland, en mensen op vrijwillige basis hun straf willen krijgen op basis van de sharia dan zou ik daar niet tegen zijn hoor. Overigens koopt ze dat niet vrij van eventuele Nederlandse strafvervolging.

Ik ben voor vrijheid van meningsuiting, en ik ben voor zelfbeschikking voor zover (je) God dat toelaat. Abortus wordt in Polen niet toegestaan op godsdienstige gronden, maar genoeg mensen zijn helemaal niet godsdienstig, of vinden dat Abortus wel mag van God onder bepaalde voorwaarden, dus die hoeven wat mij betreft ook niet te leven naar wetten die op godsdienstige basis zijn geintroduceerd. Wetten die geintroduceerd zijn op gemeenschappelijke basis, dat zijn wetten waar ik achter kan staan.

lennart
22-06-03, 15:40
Geplaatst door aQua
[B]Wellus. nu jij weer


Nietus!



Is niet relevant


Wel. Het gaat erom dat deze Poolse vrouwen op vrijwillige basis naar Nederland komen voor de abortuspil (schip op internationale wateren = Nederland).


ho ho, ik haal slechts aan wat de Poolse regering over dit onderwerp te zeggen heeft. Wat ik van deze specifieke uitlating vind heb ik er niet bij vermeld

Wat vind jij dan?


Dat zeg ik, het is dus niet legaal te noemen.

Ik bedoelde dus de misdadigers die op Nederlands grondgebied een misdaad hebben gepleegd. Als deze misdadigers zich op vrijwillige basis op een Saudisch schip onder Sharia wetgeving berecht willen worden, dan mag dat best van mij. Maar die Misdadigers zijn dan nog niet vrijgepleit voor de Nederlandse wet. Dat Saudische schip is mits in internationale wateren NIET illegaal bezig.



Goed, jouw mening is dat het dus moet kunnen dat mensen hier de wet willen komen overtreden als er hier vraag naar is. Je mag je mening hebben of course. Mag 'k ff afdwalen? Valt ronselen in jouw voorbeeld voor, 'k doe ff gek, de jihad hier ook onder?

Ik weet niet precies hoe je er bij komt dat ik vind dat mensen de Nederlandse wet overtreden mogen overtreden. We hadden het nu over het theoretische geval dat Saudie Arabie een schip in de vaart zou brengen dat in Internationale wateren de Sharia toepast en aan land komt in allerlei landen waar geen Sharia geldt om mensen daar voor te lichten over de Sharia en eventueel mensen aan boord neemt om de Sharia wetgeving toe te passen in internationale wateren.

Jij mag best afdwalen... Maar je dwaalt wel een beetje vreemd af :p Ronselen mag in Nederland, het leger ronselt jaarlijks talrijke mensen. Het wetsvoorstel dat nu voorligt vind ik dan ook hypocriet.

Ik ben zoals je misschien weet voor geweldloosheid om conflicten op te lossen en ik ben dus tegen het leger. Ik ben dus ook tegen ronselen voor een gewelddadige strijd in zijn algemeenheid.

Nog een zijsprongetje, het valt mij tegen dat jij het woord Jihad gebruikt in de zin die de wetgever het nu gebruikt. Jihad betekent zover ik weet helemaal geen heilige strijd, maar een inspanning doen, ter voordele van de gemeenschap, om zo nader bij god te komen. Als die inspanning geweldloos is, dan mag hiervoor wat mij betreft best geronseld worden (al is het woord ronselen in deze zin een beetje vreemd gekozen).

Gezien je topic over de Media of Mass Destruction, begin ik mij af te vragen of je zelf niet een beetje beter moet opletten of je niet teveel beinvloed wordt. :zozo:

lennart
22-06-03, 16:02
Hmm, volgens mij werden de Marokkanen in eerste instantie naar Nederland gehaald om hier te werken in de fabrieken. Dus voor het 'Marokkaanse probleem' is de VVD stemmers verantwoordelijk.

Wat versta jij overigens precies onder het 'Marokkaanse probleem'? Ik persoonlijk heb geen last van een 'Marokkaans probleem'.

Donna
22-06-03, 16:03
Geplaatst door Dengis Khan
De meeste Nederlanders scheiten op die verachtelijke socialisten.
( zie verkiezingsuitslag 15 mei )

Maar veranderen bij een leiderschapswisseling onverklaarbaar snel van gedachten (zie verkiezingsuitslag januari)

lennart
22-06-03, 16:12
Geplaatst door Dengis Khan
Zijn de Marokanen die dagelijk verdrinken bij Gibraltar gastarbeiders ???

Hoe verklaar jij precies, dat de mensen die dagelijks verdrinken in de straat van Gibraltar, veroorzaakt wordt door Linkse politiek dan?

Als rechts nu eens serieus zou willen nadenken hoe we de rijkdom wat eerlijker kunnen verdelen. Maar daar is rechts te egoistisch voor, dus zullen de economische immigranten blijven komen.

lennart
22-06-03, 16:24
Ja ok, daarin ga ik met je mee.

Maar hoe is Links nu precies verantwoordelijk voor de verdrinkende Marokkaan in bij Gibraltar?

Donna
22-06-03, 16:28
Geplaatst door Dengis Khan
Dan nog zijn de meeste Nederlanders niet Links ( CDA + VVD = meerderheid).

Dus de superieure moraliteit van de socialisten = een minderheid.

De helft van het CDA is links maar durft dat tegenwoordig niet meer hardop te zeggen IVM het risico op excommunicatie door Jan Peter Balkenellende.

De meest stabiele stroming in de Nederlandse politiek is toch wel de LPF. Het was niks, het is niks, en het zal ook nooit wat worden. Stabiel en voorspelbaar.

Donna
22-06-03, 16:38
Geplaatst door Dengis Khan
De Linksen hebben buitenlanders gelokt met valse beloften:
In Nederland kan je werk vinden. Je kinderen kunnen studeren en een goede baan vinden!

Dit is een grove socialistische leugen !!


Dat was het grootkapitaal schat. Linksen hebben geen stinkende fabrieken, die werken in stinkende fabrieken.

Donna
22-06-03, 16:48
Geplaatst door Dengis Khan
Wat is Links? Wat is rechts ?

Als het socialisme links is, is dan het nationaal socialisme niet extreem links?
(Was ook de NSB niet tegen het groot kapitaal?)
(werkt Wim Kok tegenwoordig ook niet voor het grootkapitaal (=Shell)?)

Als religieus rechts is, is dan fundamentalistisch religieus niet extreem rechts?


Het politieke spectrum is rond. De beide uitersten raken elkaar.

Kok werkt zeker voor het grootkapitaal. Benschop ook. Jaja, wat dat betreft denk ik met weemoed terug aan de tijd dat links nog links was, de tijd dat de gastarbeiders naar NL kwamen.

Is het toeval dat de infiltratie van het grootkapitaal door links en de vermindering van het aantal asielaanvragen in NL samenvallen? Hmm?

Rechts is de collectieve pest... :D

Maargoed.

Als Dengis Khan nieuw is, is hij dan Mark?

Donna
22-06-03, 17:00
Geplaatst door Dengis Khan
Je kan het ook anders stellen:

Als het Nationaal Socialisme extreem- rechts is, is dah het Socialisme niet gewoon rechts?

Dus de socialsten zijn de pest van de 20e eeuw ( Hoeveel miljoenen doden, (Hitler, Stalin, Pol Pot (Killing Fields) etc, etc.(allemaal socialisten))

Links: gelijkheid is nastrevenswaardig.
Extreemlinks: gelijkheid is de absolute doctrine.
Nationaalsocialisme: Einde aan alle gelijkheid. Je hebt ubermenschen en untermenschen.

Het gaat om inhoud Markie, niet om vorm. Maar dat weet jij ook wel.

lennart
22-06-03, 17:33
Gelukkig sta ik centraal van het midden af in het politieke spectrum. Dus over links en rechts hoef ik mij niet zorgen te maken. Zou ik me daarom zo vaak vergissen in de richting?

Donna
22-06-03, 17:59
Geplaatst door lennart
Gelukkig sta ik centraal van het midden af in het politieke spectrum. Dus over links en rechts hoef ik mij niet zorgen te maken. Zou ik me daarom zo vaak vergissen in de richting?

Centraal van het midden af? Ik raak zo in de war van dat soort statements. :D

En nee, dat komt omdat je een bril nodig hebt :cool:

lennart
22-06-03, 18:05
Geplaatst door Donna
Centraal van het midden af? Ik raak zo in de war van dat soort statements. :D


Mooizo :maf:
Dat was ook precies de bedoeling.


En nee, dat komt omdat je een bril nodig hebt :cool: [/B]

:loog:

lennart
22-06-03, 19:13
Geplaatst door aQua
:fpuh:

Nietus! of was het nu Wellus :maf:




Lennart, dan komen die vrouwen hier naartoe. Dat is nu niet het geval. De boot gaat naar hen. En 'hen' valt onder de kap van een wet die dit niet toestaat. Nu dringt dit groepje zich met zegen van de Nederlandse overheid op aan een land met eigen wetten die de wetten van Nederland op dit punt mist als kiespijn


Boot is uitgenodigd door Vrouwengroepen in Polen. Vrouwen mogen niemand uitnodigen volgens jou?



Beter vind ik dan dat er voorlichting gegeven wordt over hoe te voorkomen dat je uberhaupt zwanger raakt. En daar zijn daartoe genoeg mogelijkheden


Zoals?



Komop Lennart, je draait. Op deze manier dringt een Saudisch staatsburger met steun van zijn regering zijn wetten op aan Nederland. Wetten die in strijd zijn met de Nederlandse, hoogst strafbaar zelfs. Jij kan het geen probleem vinden, maar dat de Nederlandse regering daar anders over zal denken is hoogst waarschijnlijk. Deze is al verontwaardigd over het steningen van een vrouw duizenden mijlen hiervandaan, laat staan dat het langs de landswateren gebeurt.


Ik heb het over zelfbeschikking, dus ik draai zeker niet. Zelfbeschikking heb ik hoog in mijn vaandel. En in het voorbeeld dringt de Saudische staatsburger heel duidelijk geen wetten op aan Nederland. Het past de Sharia toe op een Nederlands staatsburger en dat was op vrijwillige basis. Die Poolse vrouwen worden niet gedwongen om een abortus te plegen! Ze plegen vrijwillig abortus onder de Nederlandse wet onder Nederlandse jurispidentie.

Voor de duidelijkheid, ik ben voor zelfbeschikking. Dus ik vind dat de vrouw het recht heeft om te bepalen over abortus.



Abortus wordt in Polen niet toegestaan op godsdienstige gronden, maar genoeg mensen zijn helemaal niet godsdienstig, of vinden dat Abortus wel mag van God onder bepaalde voorwaarden, dus die hoeven wat mij betreft ook niet te leven naar wetten die op godsdienstige basis zijn geintroduceerd.


Nogmaals deze Poolse vrouwen plegen niet in Polen de abortus, maar in Nederland.



Ik weet niet precies hoe je er bij komt dat ik vind dat mensen de Nederlandse wet overtreden mogen overtreden.


Een Nederlandse wet, kan je dus alleen in Nederland breken.
Overigens als een wet in Nederland indruist tegen het recht op zelfbeschikking dat deze onrechtmatig is. Hierbij uitgezonderd een gewelddadige handeling tegenover anderen. Nu weet ik wel dat godsdienstige mensen van mening zijn dat abortus moord is op een ander, maar niet godsdienstige mensen vinden dat een ongeboren kind nog deel uit maakt van jezelf en het is derhalve dus geen geweld tegenover iemand anders. Wel geweld tegen jezelf, maar daar zal de persoon in kwestie zelf mee moeten leven.


Nogmaals, de voorlichting over geboortebeperking of voorlichting over de Islam vind ik geen probleem. Maar zelfs voorlichting heeft zijn grenzen. Mensen voorlichten over hoe zelfmoord te plegen (euthanasie) , hoe moord te plegen (abortus), vind ik niet verantwoord. Laat staan het daadwerkelijk toe te laten passen door iemand die op slinkse wijze de wetten in mijn land wil omzeilen omdat hij/zij het beter denkt te weten

Sja ik vind zelfbeschikking op de eerste plaats staan. Euthanasie, abortus, het zijn beide gevoelskwesties, maar beiden berokken andere mensen geen schade. Veel gelovigen vinden het desondanks noodzakelijk om andere mensen te verbieden om dingen te doen waardoor ze in de 'hel' komen, maar ongelovigen hoeven zich daar toch niets van aan te trekken? Die geloven niet in God of Hel, maar met de gevolgen leven, daar ontsnapt niemand aan.




Hehe, mooi opgemerkt. Mijn excuses. Dat heeft nietzoveel te maken met beinvloeding, maar ik dacht dat jij 1 van de zovele was die onder jihad slechts een gewapende strijd verstaat, vandaar die simplificering


Welnee joh! :D Ik ben het woordje Jihad al aan het verdedigen sinds het wellicht verboden zou worden. Zelfs op een dom d66 (http://www.d66persweb.nl/forum/read.php?f=2&i=9001&t=8811) forum. Daar begrijpen ze er niets van. Maargoed zie eerdere topics over dit onderwerp.



Alhoewel ik nu ook jou moet wijzen op een door massa media gestuurde weergave van zaken:

“Als de Saudische overheid een schip zou langs sturen naar Nederland, en mensen op vrijwillige basis hun straf willen krijgen op basis van de sharia dan zou ik daar niet tegen zijn hoor. Overigens koopt ze dat niet vrij van eventuele Nederlandse strafvervolging.”

Waarom link je de Sharia direct aan een straf? Wist je dat de Sharia ook wetten heeft die over rechten gaan?
Mass media's a bitch

;)


Nou ik wist wel dat Sharia een totaal pakket is hoor ;)

Ik hoop dat Saudie Arabia snel zo'n boot in de vaart doet, lijkt me wel grappig de ophef die er om zal ontstaan.

an3sdej
22-06-03, 19:46
Ik ben van mening dat een land de verplichting heeft te zorgen voor de rechten van zijn onderdanen. Wanneer deze onderdanen worden verleid tot het doden van wezens die niet met dwang in de baarmoeder van hun moeders zijn genesteld, vind ik dat deze verleiding door de overheid nihil gemaakt moet worden.

Er is geen verleiding tot doden. De vrouw beslist ZELF of ze al dan niet de niet levensvatbare vrucht weg wil laten halen.
Deze vrouwen moeten echter wel oppassen dat abortus niet een evangelie wordt, dat kost wat kost verspreidt moet worden.
De Polen zouden eigenlijk zelf tot de slotsom moeten komen dat het uit het wetboek van strafrecht gehaald moet worden.

Donna
22-06-03, 19:58
Hoe kan abortus nou een evangelie worden? Alsof je het voor je lol doet ofzo, of dat het misschien mode kan worden. Ik ken helemaal niemand die licht denkt over abortus. Ook niet in NL waar het al heel lang gewoon legaal is. Het is een ontzettend ingrijpend iets, dat snappen ZELFS vrouwen. Dus als je zo ver gaat dat je dat doet dan zul je er een goeie reden voor hebben.

Recht op zelfbeschikking inderdaad, daar gaat het gewoon om. Dat abortus wettelijk mogelijk is wil nog niet zeggen dat het gepromoot wordt. 'Ben je zwanger? Ach meid, laat het eruit sleuren, ken je lachuh!'. Sommige mensen denken volgens mij dat vrouwen hardstikke gek zijn ofzo, vandaar de betutteling en het willen wegnemen van het recht op vrije keuze. Het is aan iedere individuele vrouw om te beslissen wat ze met haar lichaam wil laten gebeuren, en of ze al dan niet zwanger wil worden of blijven. Daar heeft verder niemand iets mee te maken, de overheid niet, de kerk niet, mannen niet, niemand.

Ben je tegen abortus? Prima. Dan moet je het dus vooral niet doen.

barfly
22-06-03, 19:59
Geplaatst door lennart
Ik hoop dat Saudie Arabia snel zo'n boot in de vaart doet, lijkt me wel grappig de ophef die er om zal ontstaan.

:lol: Een steniging net buiten de territoriale wateren van Nederland! Ik denk dat de marine de boel snel zal enteren en de souvereiniteit van SA gevoegelijk aan laarsen al dan niet billen lapt :D

Mark
22-06-03, 20:45
Geplaatst door Donna
Het gaat om inhoud Markie, niet om vorm. Maar dat weet jij ook wel.

Eh hallo, ik ben meneer Khan niet.

Ik heb wel een sterk vermoeden wie hij is en heet hem van harte welkom!

Welkom terug splijtstof! :D

Donna
22-06-03, 20:48
Geplaatst door Mark
Eh hallo, ik ben meneer Khan niet.

Ik heb wel een sterk vermoeden wie hij is en heet hem van harte welkom!

Welkom terug splijtstof! :D


Jij bent hier om verwarring te zaaien :confused: :D

Splijtstof??

Waarom denk je dat?

Mark
22-06-03, 20:55
Schoppen tegen linkse partijen... "het marokanenprobleem" ... klinkt allemaal bekend.. en onlangs heeft Al Sawt nog wat van hem geplaatst....

lennart
22-06-03, 20:58
Geplaatst door aQua
samenvatting van een kort maar krachtig reactie, die ik al 5 reacties lang ventileer: wellus

Altijd een keer nietus vaker dan jij. :lekpuh:

lennart
22-06-03, 20:59
Geplaatst door Mark
Eh hallo, ik ben meneer Khan niet.

Ik heb wel een sterk vermoeden wie hij is en heet hem van harte welkom!

Welkom terug splijtstof! :D

ManB probeerde ook altijd andere mensen te ontmaskeren als MPS'r. Verdacht.

Mark
22-06-03, 21:01
Geplaatst door lennart
ManB probeerde ook altijd andere mensen te ontmaskeren als MPS'r. Verdacht.

Ik vond je leuker toen je Chatoloog aanviel :zweep:


:roker:

Marsipulami
22-06-03, 21:08
Geplaatst door Donna
Hoe kan abortus nou een evangelie worden? Alsof je het voor je lol doet ofzo, of dat het misschien mode kan worden. Ik ken helemaal niemand die licht denkt over abortus. Ook niet in NL waar het al heel lang gewoon legaal is. Het is een ontzettend ingrijpend iets, dat snappen ZELFS vrouwen. Dus als je zo ver gaat dat je dat doet dan zul je er een goeie reden voor hebben.

Recht op zelfbeschikking inderdaad, daar gaat het gewoon om. Dat abortus wettelijk mogelijk is wil nog niet zeggen dat het gepromoot wordt. 'Ben je zwanger? Ach meid, laat het eruit sleuren, ken je lachuh!'. Sommige mensen denken volgens mij dat vrouwen hardstikke gek zijn ofzo, vandaar de betutteling en het willen wegnemen van het recht op vrije keuze. Het is aan iedere individuele vrouw om te beslissen wat ze met haar lichaam wil laten gebeuren, en of ze al dan niet zwanger wil worden of blijven. Daar heeft verder niemand iets mee te maken, de overheid niet, de kerk niet, mannen niet, niemand.

Ben je tegen abortus? Prima. Dan moet je het dus vooral niet doen.


Ik bespeur in je reacties geen enkel spoor van mededogen of besef dat de mens-in-wording in de baarmoeder voorbestemd is om een uniek persoon te zijn zoals jijzelf er een bent.

Naar mijn aanvoelen kan je het beschavingspeil van een samenleving afmeten aan de zorg die deze samenleving besteed aan haar zwakste leden. Minimumvoorwaarde is dat een samenleving het recht op leven van ieder mens beschermt, en dan vooral in deze levensfasen waar een mens niet in staat is om voor zichzelf op te komen. Dus jouw standpunt lijkt me in schril contrast te staan met de slogans van opkomen voor de zwakkeren die je regelmatig op dit prikbord lanceert.

Ik kan er bovendien wel inkomen dat er situaties bestaan dat men ernstig over abortus nadenkt, maar ik kan niet begrijpen dat je met je baas-in-eigen-buik-retoriek absoluut geen rekening wenst te houden met de rechten van het ongeboren kind zelf en evenmin met de rechten van de vader van dat kind.

Marsipulami
22-06-03, 21:11
Geplaatst door Mark
Ik vond je leuker toen je Chatoloog aanviel :zweep:


:roker:

Hoi :tik:

lennart
22-06-03, 21:24
Ik kan er bovendien wel inkomen dat er situaties bestaan dat men ernstig over abortus nadenkt, maar ik kan niet begrijpen dat je met je baas-in-eigen-buik-retoriek absoluut geen rekening wenst te houden met de rechten van het ongeboren kind zelf en evenmin met de rechten van de vader van dat kind.


Evenmin kan ik begrijpen dat mensen die tegen arbortus zijn, niet aan de vrouw denken die het kind moet gaan krijgen.

Marsipulami
22-06-03, 21:34
Geplaatst door lennart
Evenmin kan ik begrijpen dat mensen die tegen arbortus zijn, niet aan de vrouw denken die het kind moet gaan krijgen.

Daar ben ik het helemaal mee eens ;)

Mill
22-06-03, 21:39
Geplaatst door Marsipulami
Ik bespeur in je reacties geen enkel spoor van mededogen of besef dat de mens-in-wording in de baarmoeder voorbestemd is om een uniek persoon te zijn zoals jijzelf er een bent.

Voor- en tegenstanders van abortus verschillen niet van mening op principieel niveau. Mensen die pro-abortus zijn vinden net zo goed als holier-than-thou reli-fanaten dat een mensenleven heilig en beschermenswaardig is. De uitkomst van het morele vraagstuk over abortus hangt niet af van een fundamenteel morele, maar een feitelijke vraag, namelijk of een ongeboren vrucht een persoon is, of niet. Zoja, dan is het beginsel van respect voor menselijk leven erop van toepassing. Zoniet, niet. Dat een foetus een mens-in-wording is, zoals Marsipulami schrijft, is op zichzelf geen geldig argument voor het eerste standpunt. Zoals ik al eerder schreef, een spermatozoide is ook een mens in wording, every sperm is sacred. Ik vind het standpunt veel verdedigbaarder dat het klompje vormloos weefsel van enkele centimeters doorsnee dat een vrucht in de eerste weken is, in geen enkel opzicht als persoon valt aan te merken. Wie dat toch doet is volgens mij irrationeel, of te kwader trouw en eigenlijk een aanhanger van christelijke of islamitische dogma's die z'n standpunt in non-religieuze termen verstopt.

an3sdej
22-06-03, 21:48
Hoe kan abortus nou een evangelie worden?

Donna, sorry ik gebruikte de verkeerde woorden. Ik ben het met je eens. In 99% van alle gevallen zal een vrouw het vreselijk vinden. Het is ook altijd een klein menselijk drama. Erger nog is het in mijn ogen, dat een kind ongewild het leven ingeschopt wordt.

Alleen zoiets middels die boot provocerend uitdragen heb ik nu wat moeite mee. Met open grenzen kunnen de "getroffen" vrouwen ook naar Duitsland of Nederland komen. Als er in Polen een meerderheid tegen een meer liberale abortuswetgeving is, lijkt me dat het alleen maar democratisch is als het daat niet ingevoerd wordt.

Het enige probleem is dat de pro-life mafia zwaar te bevechten is, dat heeft jaren nodig.

Marsipulami
22-06-03, 22:05
Geplaatst door Mill
Voor- en tegenstanders van abortus verschillen niet van mening op principieel niveau. Mensen die pro-abortus zijn vinden net zo goed als holier-than-thou reli-fanaten dat een mensenleven heilig en beschermenswaardig is. De uitkomst van het morele vraagstuk over abortus hangt niet af van een fundamenteel morele, maar een feitelijke vraag, namelijk of een ongeboren vrucht een persoon is, of niet. Zoja, dan is het beginsel van respect voor menselijk leven erop van toepassing. Zoniet, niet. Dat een foetus een mens-in-wording is, zoals Marsipulami schrijft, is op zichzelf geen geldig argument voor het eerste standpunt. Zoals ik al eerder schreef, een spermatozoide is ook een mens in wording, every sperm is sacred. Ik vind het standpunt veel verdedigbaarder dat het klompje vormloos weefsel van enkele centimeters doorsnee dat een vrucht in de eerste weken is, in geen enkel opzicht als persoon valt aan te merken. Wie dat toch doet is volgens mij irrationeel, of te kwader trouw en eigenlijk een aanhanger van christelijke of islamitische dogma's die z'n standpunt in non-religieuze termen verstopt.

Ja dat is de eeuwige discussie over waar ergens het menselijk leven een aanvang neemt. De zekerste en meest logische grens die men daar kan bedenken is vanzelfsprekend vlak na de bevruchting van eicel en zaadcel, dat is de enige echte start van een nieuw mensenleven. Dat kunnen biologen je wel bevestigen, daarvoor hoef je niet gelovig te zijn. Soms probeert men die evidentie te verdoezelen door te spreken over een 'klompje vormloos weefsel'. Dit verhullend taalgebruik is natuurlijk niet toevallig maar moet dienen om bepaalde (on-)etische stellingnamen aanvaardbaarder te doen klinken voor het publiek dat niet graag hoort dat abortus in werkelijkheid een aanslag is op het leven van een mens in wording.

Puk
23-06-03, 01:31
Geplaatst door Mill
Voor- en tegenstanders van abortus verschillen niet van mening op principieel niveau. Mensen die pro-abortus zijn vinden net zo goed als holier-than-thou reli-fanaten dat een mensenleven heilig en beschermenswaardig is. De uitkomst van het morele vraagstuk over abortus hangt niet af van een fundamenteel morele, maar een feitelijke vraag, namelijk of een ongeboren vrucht een persoon is, of niet. Zoja, dan is het beginsel van respect voor menselijk leven erop van toepassing. Zoniet, niet. Dat een foetus een mens-in-wording is, zoals Marsipulami schrijft, is op zichzelf geen geldig argument voor het eerste standpunt. Zoals ik al eerder schreef, een spermatozoide is ook een mens in wording, every sperm is sacred. Ik vind het standpunt veel verdedigbaarder dat het klompje vormloos weefsel van enkele centimeters doorsnee dat een vrucht in de eerste weken is, in geen enkel opzicht als persoon valt aan te merken. Wie dat toch doet is volgens mij irrationeel, of te kwader trouw en eigenlijk een aanhanger van christelijke of islamitische dogma's die z'n standpunt in non-religieuze termen verstopt.

Misschien kan de wetenschap uitkomst bieden? Hoe ver zijn ze met de kunstbaarmoeder?

barfly
23-06-03, 12:54
Warschau (dpa) - Die polnische Staatsanwaltschaft hat ein
umstrittenes holländisches "Abtreibungsschiff" verplombt, das am
Sonntag in dem kleinen polnischen Ostseehafen Wladyslawowo angelegt
hat. Bezirksstaatsanwalt Witold Niesiolowski sagte am Montag im
polnischen Rundfunk, der gynäkologische Behandlungscontainer bleibe
so lange verschlossen, bis feststehe, welche Medikamente an Bord der
"Langenort" seien. Die Behörden wollen prüfen, ob die in Polen
verbotene "Abtreibungspille" RU-486 zu den Beständen gehört. Ein
Pharmakologe wurde erwartet, um zusammen mit Zöllnern und
Staatsanwaltschaft die Bordmedikamente genauer in Augenschein zu
nehmen.
In den Mittagsstunden hatte weiterhin niemand Zugang zu dem von
der niederländischen Stiftung "Frauen auf Wellen" (WOW) betriebenen
Schiff. "Unser weiteres Vorgehen wird von der Staatsanwaltschaft
abhängen", sagte Rebecca Gomperts, eine der aus den Niederlanden
angereisten Vertreterinnen von WOW. Sie hatte vor der Ankunft des
Schiffes in Polen berichtet, bei der Stiftung hätten sich bereits
zahlreiche Rat suchende Polinnen gemeldet.
Der Lubliner Erzbischof Josef Cycinski nannte die Aktion der
niederländischen Stiftung unzulässig und herablassend. "Stellen wir
uns vor, polnische Funktionäre würden in die Niederlande fahren, um
politische Kultur zu lehren, damit die Holländer vor Wahlen nicht
aufeinander schießen", sagte er. In der vergangenen Woche hatte der
Danziger Bischof Tadeusz Goclowski die niederländischen Frauen
bereits als "Kriminelle" bezeichnet, denen die Einreise nach Polen
nicht erlaubt werden dürfe.
Die "Langenort" war am Wochenende von enthusiastischen
Sympathisanten und wütenden Demonstranten begrüßt worden.
Abtreibungsgegner schleuderten Eier und rote Farbe gegen das Schiff,
das Abtreibungen in internationalen Gewässern anbietet. Die Besatzung
und ihre polnischen Sympathisanten wurden von den Abtreibungsgegnern
als "Mörder" beschimpft.
Im katholischen Polen sind Abtreibungen nur in engen Grenzen - bei
Gefahr für das Leben der Mutter, Missbildungen des Fötus und
Vergewaltigung - erlaubt. Das in kommunistischen Zeiten liberale
Abtreibungsrecht war 1993 unter dem Druck der katholischen Kirche
wieder verschärft worden. Seit die sozialdemokratische SLD vor zwei
Jahren die Parlamentswahlen in Polen gewann, hofften Feministinnen
und Frauenorganisationen auf eine Liberalisierung des
Abtreibungsrechts - bisher vergeblich.

Helaas Duitstalig, maar wel leuk om te lezen in deze wat uitgebreidere verslaggeving wat Polen er van vinden :)
Maw pro's en cons, ook dat ze wel even langs willen komen om ons te vertellen dat we niet op mekaar moeten schieten voor de verkiezingen :D

Tomas
23-06-03, 13:58
Geplaatst door aQua
:)

Kijk dat bedoel ik, maar wil Lennart niet toegeven. Wanneer een ander Nederland de les zou komen lezen is hetgeen jij schrijft precies wat zij zullen doen.
Toch verschilt deze situatie niets van de situatie in Polen, maar denken die arrogantelingen met overheidszegen dat ze dat gewoon kunnen maken.

Waarom blijf jij de overheid er bij betrekken? Is alles wat jij doet ook de verantwoording van onze overheid? Ik dacht het niet. Maar het kan natuurlijk zijn dat jij onder tbs valt.

Als Polen vindt dat ze wat aan die boot moeten doen, dan moeten ze dat vooral doen. En als ze daar internationale regels mee overtreden dan zullen we zien wat onze de overheid doet voor deze bootzendelingen. Niet eerder.

Het is hier godomme niet een of andere middenoosten dictatuur waar je continu verantwoording moet afleggen aan de overheid of de een of andere religieuze politie voor alles wat je doet. Lijkt wel of je dat graag wilt? Nou dat kan, maar dan moet je niet nu al de overheid verwijten dat ze niet doen wat jij graag wilt.

Ik snap werkelijk niet wat er nu zo ingewikkeld is aan het verschil tussen burgerinitiaieven en de overheid. Volgens mij wil je het gewoon neit begrijpen.

lennart
23-06-03, 14:10
Geplaatst door aQua
:)

Kijk dat bedoel ik, maar wil Lennart niet toegeven. Wanneer een ander Nederland de les zou komen lezen is hetgeen jij schrijft precies wat zij zullen doen.
Toch verschilt deze situatie niets van de situatie in Polen, maar denken die arrogantelingen met overheidszegen dat ze dat gewoon kunnen maken.

Ik snap niet precies wat je nu precies bedoeld.

Ik zeg: alle twee moet kunnen.

Bovendien beweer jij dat zo'n abortusboot voort zou komen uit superiteitsgevoel, maar die claim heb jij niet kunnen waarmaken. Het komt voort uit een gevoel om de wereld te veranderen en mensen die problemen hebben te helpen tegen wetgeving die hun recht op zelfbeschikking schaadt. Maar dat is geen superieuriteitsgevoel!

Volgens aQua handelen dan ook alle human rights organisaties, Amnestie, Greenpeace en andere NGO's dan dus ook uit superieuriteitsgevoel. Als onze overheid nu in de toekomst de Islam verbiedt, dan heeft aQua alle begrip ervoor dat alle Moskeeen en dergelijke worden gesloten, want dan handelen die Islamieten die hun bezigheden zomaar in de openheid doen uit superieuriteits gevoel.

Nee aQua, je zit hier toch echt verkeerd, het recht op zelfbeschikking is een groot goed, en dat mag je niet zomaar te grabbel gooien onder de mom van Superieuriteitsgevoel.

jaja
23-06-03, 14:32
Geplaatst door aQua
:rolleyes: Volgende keer je andere been eerst

Doe je oogjes eens open en lees waar ik het over heb. Deze boot verkrijgt een vergunning van de Nederlandse overheid om abortussen uit te voeren, ook daar waar abortus niet toegestaan is.

Ik vind, en nu komt het; dat de overheid haar handen af moet trekken van dit gezelschap, zodat zij niet stilzwijgend haar wetten opdringt daar waar ze er andere wetten op nahouden. Dus blabla verantwoording ... dictatuur ... religieuze politie ... ?? What the .. ?! had je iets beter de geschiedenis van deze stichting moeten volgen. De regering was helemaal niet blij met de stichting en haar doelstellingen en heeft ook onderzocht of ze het kan verbieden. Het probleem is dat het Nederlandse recht dat niet toelaat. Als aan alle medische eisen wordt voldaan kun je in principe een abortuskliniek oprichten op nederlands grondgebied - want abortus mag op nederlands grondgebied. Niemand had gedacht aan een boot, toen de wet werd opgesteld. Na grondig onderzoek bleek de boot volledig aan de nederlandse eisen te voldoen en kon dus geen vergunning geweigerd worden ... ondanks protesten tot in de 2de kamer.

Tomas
23-06-03, 14:37
Geplaatst door aQua

Ik vind, en nu komt het; dat de overheid haar handen af moet trekken van dit gezelschap, zodat zij niet stilzwijgend haar wetten opdringt daar waar ze er andere wetten op nahouden.

Toevallig gered door jaja, want ik had natuurlijk maar de helft gelezen.

Wat bedoel jij met handen af? Verbieden? En dan ook greenpeace, zendelingen, amnesty etc? Niemand mag meer een mening verkondigen in het buitenland of iets anders doen binnen het internationale recht waar jij of een aantal Polen moeite mee heeft?

Puk
23-06-03, 14:40
Geplaatst door Tomas
Toevallig gered door jaja, want ik had natuurlijk maar de helft gelezen.

Wat bedoel jij met handen af? Verbieden? En dan ook greenpeace, zendelingen, amnesty etc? Niemand mag meer een mening verkondigen in het buitenland of iets anders doen binnen het internationale recht waar jij of een aantal Polen moeite mee heeft?

We sturen iedereen met een afwijkende mening met een boot het zeegat uit!

Ik voorspel ouderwetsche zeeslagen.

Weer eens wat anders.

lennart
23-06-03, 14:49
aQua: het land is wel tegen, maar de vrouwen die om advies vragen zijn niet tegen. Dus komen de Poolse vrouwen naar de Nederland toe.

Maargoed, je bent duidelijk, wetten in een land zijn heilig, of ze nu menselijk zijn of niet. Opheffen die NGO's, maar wanneer Nederland de Islam verbiedt, is er dus niemand meer die voor jouw rechten zal vechten.

barfly
23-06-03, 15:02
Warsaw (dpa) - A legal row erupted Monday in Poland following the
weekend arrival of a controversial Dutch-registered ship offering
abortion in international waters.
Abortion is illegal in Poland with few exceptions.
Invited to Poland by women's rights advocates , the "Langenort"
arrived in the Polish Baltic port of Wladyslawowo Sunday amid high-
pitched protest by anti-abortion groups.
A Polish prosecutor on Monday sealed a gynaecological clinic
aboard the ship, run as a "floating women's health clinic", by the
Dutch-based foundation "Women on Waves" (WOW), a lobby group for
legal abortions.
Polish officials wanted Monday to review medication found aboard
the ship to reveal whether RU 486, the so-called abortion pill, was
among the stocks. RU 486, which induces miscarriage, is banned in
Poland.
A WOW representative told Deutsche Presse-Agentur, dpa that stocks
of RU 486, sealed by Dutch customs, were in fact aboard the
"Langenort".
But according to WOW's Jeannette Kruseman, the group never
intended to breach Polish law by distributing the drug in Poland.
"We can't do that," Kruseman said. "Under Dutch law we are only
licensed to distribute it (RU 486) in international waters, where
Dutch jurisdiction applies to our clinic."
Dutch law permits abortion up to the 45th day of pregnancy.
Polish justice officials were expected to clarify what legal
measures, if any, they would take against WOW members later Monday.
Under pressure from Poland's influential Catholic Church, Polish
lawmakers overturned a liberal communist-era abortion law in 1993.
Current legislation permits termination only if a foetus appears
to be chronically deformed, the pregnancy poses a health risk or is
the result of a sexual assault. Abortion under any other
circumstances is considered a crime punishable by up to two years in
prison.
Women's rights groups in Poland are demanding the legislation of
abortion for so-called "social" reasons, where pregnant women
experiencing economic difficulty could have access to legal
terminations.
The measure is intended to stem Poland's booming trade in costly
and often dangerous illegal abortions, but both the leftist
government and president oppose any liberalization.

Ok, ok, tís mijn laatste kopie & pasta, let vooral op "invited" dus zo arrogant is het hele verhaal niet...

Tomas
23-06-03, 15:10
Geplaatst door barfly

Ok, ok, tís mijn laatste kopie & pasta, let vooral op "invited" dus zo arrogant is het hele verhaal niet...

De bootzendelingen hebben een andere mening dan die van Aqua en Mars, dus per definitie een mening uit arrogantie.

Snap dat dan.

lennart
23-06-03, 15:12
Geplaatst door aQua
Heb ik dat gezegd? :)

Natuurlijk mogen ze wel komen. Voorlichting en informatie moet altijd kunnen. Deze boot is niet brutaal bezig wanneer zij slechts info en voorlichting verstrekt


En dat is precies wat ze doen. Abortus wordt in Nederland uitgevoerd.

barfly
23-06-03, 15:13
Geplaatst door Tomas
De bootzendelingen hebben een andere mening dan die van Aqua en Mars, dus per definitie een mening uit arrogantie.

Snap dat dan.

Ow daar had ik niet bij stil gestaan, waarom hebben die zendelingen dan ook weer een afwijkende mening?!
Weten ze dat eigenlijk wel?

jaja
23-06-03, 15:18
Geplaatst door aQua
Het waren de Christelijke partijen, de oppositie, die protesteerden. Vroegen zich daarbij ook af of 'de abortus provocatus het nieuwe exportartikel' van Nederland is... Minister Borst vond dat dat de vergunning past in het regeringsbeleid, waarin vrouwen seksueel onafhankelijk moeten kunnen zijn

Prima als het past in het Nederlandse. maar Nederland vergeet dat het Nederlandse regeringsbeleid niet automatisch ook buitelands regeringsbeleid moet zijn. ... even gecheckt ... Borst heeft ze zelfs geen vergunning gegeven!
Ze gaf alleen toestemming om "vrouwen tot zestien dagen overtijd een zwangerschapsafbrekend medicijn te geven" ... c'est tout.
Wat bij mij de vraag naar voren brengt: met wat voor vergunning is die boot nu onderweg ...?

Tomas
23-06-03, 15:20
Geplaatst door barfly
[B]Ow daar had ik niet bij stil gestaan, waarom hebben die zendelingen dan ook weer een afwijkende mening?!

Uit pure arrogantie, zei ik toch al.

En dat zou verboden moeten worden, hier en in Polen maar vooral in internationale wateren op nederlandse schepen.


Weten ze dat eigenlijk wel?

Nee, da's een beetje het probleem Mars en Aqua komen nu pas met hun Fatwa. Iemand zal dat door moeten geven aan de bootzendelingen, misschien dat ze het dan zelf ook inzien.

jaja
23-06-03, 15:22
Geplaatst door jaja
... even gecheckt ... Borst heeft ze zelfs geen vergunning gegeven!
Ze gaf alleen toestemming om "vrouwen tot zestien dagen overtijd een zwangerschapsafbrekend medicijn te geven" ... c'est tout.
Wat bij mij de vraag naar voren brengt: met wat voor vergunning is die boot nu onderweg ...? ... interessant . Ze hebben geen vergunning voor abortussen ... en willen die ook niet plegen ...

let op het door mij vet gemaakte!
----
Trouw: Nederland, zaterdag 21 juni 2003

Nederlandse boot blaast Pools abortusdebat leven in

door Ekke Overbeek

WARSCHAU - De varende abortuskliniek van de Nederlandse organisatie Women on Waves doet vandaag de Poolse haven Wladyslawowo aan. Het lijkt het startsein te worden voor een nieuw abortusdebat in het katholieke Polen.


,,We mogen deze misdadigers niet toelaten'', overtuigde de aartsbisschop van Gdansk, Tadeusz Goclowski, zijn gelovigen donderdag. ,,Het is de plicht van de staat om zijn volk niet te laten vermoorden.'' De jaarlijkse processies tijdens Corpus Christi waren ideaal om uit te varen tegen de abortusboot. De boot voert geen abortussen uit, maar zal buiten de territoriale wateren van Polen abortuspillen verstrekken.

Het is de tweede keer dat de abortusboot in actie komt. Twee jaar geleden voerde Women on Waves-actie bij Ierland. Het medische team mocht toen geen verrichtingen uitvoeren vanwege het ontbreken van vergunningen.

,,In Polen verstrekken we op aanraden van onze juristen geen informatie over abortus'', zegt Jeannette Kruseman van Women on Waves. ,,We geven advies over seksuele voorlichting en voorbehoedsmiddelen.'' Deze voorzichtigheid is niet overbodig. Abortuspillen zijn verboden in Polen. De rechts-katholieke Poolse gezinsliga diende al een klacht in wegens het aanzetten tot misdaden.

Deze aanklacht komt niet ongelegen. De kans op vervolging of veroordeling is zeer klein, maar het levert wel publiciteit op. ,,We komen op uitnodiging van Poolse vrouwenorganisaties. Zo willen het probleem zichtbaar maken'', aldus Kruseman.

Het probleem is nu alleen zichtbaar in de kleine advertenties in kranten. Het is publiek geheim dat achter veel advertenties van vrouwenartsen in werkelijkheid illegale abortusklinieken schuilgaan of reizen naar buurlanden zoals Tsjechië, waar de abortuswetgeving veel liberaler is.

Onder het communisme was abortus in het oostblok legaal. Maar in Polen werd in 1993 een wet ingevoerd, die het afbreken van zwangerschappen verbood. Alleen als er sprake is van verkrachting, de gezondheid van de moeder wordt bedreigd, of het kind ernstige afwijkingen vertoont, is een ingreep toegestaan. In de praktijk blijkt het ook dan moeilijk een arts te vinden die een abortus aandurft. In 1998 werden volgens de officiële statistieken 310 legale abortussen uitgevoerd tegen 395000 geboortes. In buurland Tsjechië was die verhouding 59500 tegen 90000.

Het moment van aanmeren in de Poolse haven is niet willekeurig gekozen. Twee weken geleden zei een meerderheid van de Polen 'ja' in een referendum over de toetreding tot de Europese Unie. Tot het referendum gold een wapenstilstand tussen de regerende post-communisten en de katholieke kerk. De kerk hield haar anti-Europese pastoors zo stil mogelijk. In ruil daarvoor zorgde premier Leszek Miller ervoor dat zijn partij geen aanvallen uitoefende op de katholieke kerk. Een dag na het referendum verklaarde Miller: ,,We moeten vrouwen helpen die leed ondervinden door de restrictieve abortuswetgeving.'' Een groep linkse senatoren is deze week begonnen met het opstellen van een wetswijziging die abortus om sociale redenen mogelijk maakt.


Copyright: Overbeek, Ekke

Marsipulami
23-06-03, 15:25
Poolse autoriteiten verzegelen abortusboot

Uitgegeven: 23 juni 2003 10:51

WLADYSLAWOWO - De mobiele kliniek aan boord van de abortusboot in de Poolse havenstad Wladyslawowo is maandag verzegeld. Dat gebeurde na een inspectie van het Openbaar Ministerie op het schip van de organisatie Women on Waves. Dat heeft een woordvoerster maandag gezegd.

Het is de autoriteiten volgens de woordvoerster niet duidelijk wat voor medicijnen er zich in de kliniek bevinden. "De openbare aanklager heeft ons al gezegd dat we niets illegaals doen, maar er moet eerst een apotheker aan boord komen om te zien welke medicijnen er zijn."

Het moet voor de autoriteiten duidelijk zijn dat Women on Waves de medicijnen, zoals de abortuspil voor eigen doeleinden gebruikt en niet aan land en in de handel brengt.

De abortusboot is zondag aangekomen in Wladyslawowo. Dat ging gepaard met een kleine betoging. De stichting Women on Waves wil met het bezoek de aandacht vestigen op de in haar ogen achterhaalde Poolse abortuswetgeving. In de katholieke landen Polen en Ierland is zwangerschapsonderbreking op wat uitzonderingen na verboden. De stichting deed in 2001 met een boot Ierland aan.

Women on Waves verwacht dat de verzegeling van de kliniek na onderzoek door de apotheker weer ongedaan wordt gemaakt.

lennart
23-06-03, 15:27
Geplaatst door jaja
... even gecheckt ... Borst heeft ze zelfs geen vergunning gegeven!
Ze gaf alleen toestemming om "vrouwen tot zestien dagen overtijd een zwangerschapsafbrekend medicijn te geven" ... c'est tout.
Wat bij mij de vraag naar voren brengt: met wat voor vergunning is die boot nu onderweg ...?

Bij mijn weten, met dezelfde vergunning. Maar als ze die pillen aan Poolse vrouwen zouden geven, gebeurt dat in Internationale wateren.

jaja
23-06-03, 15:29
Geplaatst door lennart
Bij mijn weten, met dezelfde vergunning. Maar als ze die pillen aan Poolse vrouwen zouden geven, gebeurt dat in Internationale wateren. yep ... had ik ook net gezien ... en zelfs dat uitdelen schijnen ze niet te willen riskeren ....

jaja
23-06-03, 19:56
Geplaatst door aQua
ho ho, 'k zuig ook niets uit mijn duimpje

Abortusboot vertrekt naar Polen

20 juni 2003
RIJSWIJK - De abortusboot van de vrouwenorganisatie 'Women on waves' biedt vanaf zaterdag Poolse vrouwen twee weken lang de gelegenheid ongewenste zwangerschappen af te breken. De boot legt op uitnodiging van Poolse emancipatiebewegingen aan in de haven van Wladyslawowo.

De organisatie mag in Polen zelf geen aandacht vestigen op de actie. Polen kent een zeer strenge antiabortuswet. Maar vrouwen die meer willen weten over het afbreken van zwangerschappen of een abortus willen ondergaan, kunnen aanmonsteren aan boord van het schip.
Een medische staf kan eventuele ingrepen verrichten in internationale wateren omdat dan de Nederlandse wet aan boord van kracht wordt. De organisatie heeft volgens eigen zeggen een vergunning van het ministerie van Volksgezondheid om abortussen uit te voeren.

Het is de tweede keer dat de abortusboot in actie komt. Twee jaar geleden voerde Women on waves actie bij Ierland. Het medische team mocht toen echter geen verrichtingen uitvoeren vanwege het ontbreken van de benodigde vergunningen.

De SGP-fractie in de Tweede Kamer heeft inmiddels fel protest aangetekend tegen de actie in Polen. Fractievoorzitter Van der Vlies noemt het "stuitend dat de organisatie zending gaat bedrijven in Polen". Samen met de ChristenUnie en het CDA heeft de partij vragen gesteld aan staatssecretaris Ross van VWS over de toelaatbaarheid van eventuele medische ingrepen aan boord van het schip.
------------



En hoe maak je nou uit welke bron vergiftigd is? nou, zoals ook Lennart zegt ... de vergunning situatie lijkt niet gewijzigd ... dus ze mogen gewoon geen abortus plegen. Ze hebben alleen vergunning voor die pillen ... en voorlichting. Kortom, jouw bron lijkt mij tenminste op één punt "vergiftigd" (leuk gevonden overigens).

Marsipulami
24-06-03, 00:37
Ik denk dat die abortusboot eerder het werk is van gefrustreerde atheïsten die op zoek zijn naar de bevestiging van hun on-identiteit. Gelovigen beoordelen een menselijk leven naar zijn waarde in de ogen van God. Ongelovigen beoordelen mensen op hun -materialistisch- economisch belang.

~Panthera~
24-06-03, 07:14
Hoe jammer dat de Paus zelf geen vrouw is, dan was het al lang geleden geregeld. :moe:
Of denken jullie dat het dan opgelegd "breinaaldenwerk" was gebleven. :fuckit2:

thijs
24-06-03, 10:05
Geplaatst door Marsipulami
Pfff, noem je zoiets kritiek ? Voor mij mogen die Ollanders allemaal een condoom over hun kop trekken. De fundamentalistische gristenen zoals ik wijzen er alleen maar op dat de seksuele permissiviteit die de Hollanders samen met hun condooms promoten en waar ze zo trots op zijn de oorzaak is van al die abortussen. En behalve abortussen ook de oorzaak van vele gebroken gezinnen waar kinderen elke maand moeten wennen aan een nieuwe papa, enz. :fpiraat:

ik kan je niet helemaal volgen... jij generaliseert een abortusboot naar de Hollander als mens. Als ik niet beter zou weten, duidt dat toch op puur racisme. Ik kan moeilijk alle Belgen gaan verketteren omdat er in Afrika een paar Belgische missionarissen rondlopen. Dit is hetzelfde als roepen alle moslims zijn terroristen... jij generaliseert het gedrag van een paar dolle mina's naar een bevolking van 16 miljoen, vrij simpel.

Overigens wil ik best eens met je in discussie over de waarden die je boven aanhaalt. Was het vroeger allemaal beter in jouw optiek? Toen vader en moeder ondanks hun ongeluk maar getrouwd blijven. Toen vrouwen die zwanger waren werden weggemoffeld in een klooster en het kind in een weeshuid gedumpt? Overigens heeft NL een van de laagste abortuscijfers ter wereld, dus zo slecht is het promoten van condooms nog niet. Misschien sta jij wat buiten de menselijke wereld en heb jij geen lusten, maar de overgrote meerderheid van de mensen heeft nu eenmaal graag seks. Ik geloof dat je dit feit beter kunt onderkennen als overheid dan het ontkennen en alles wat met seks te maken heeft verbant naar de achterkamertjes... voorkom je een hoop frustraties mee.

thijs
24-06-03, 10:08
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat die abortusboot eerder het werk is van gefrustreerde atheïsten die op zoek zijn naar de bevestiging van hun on-identiteit. Gelovigen beoordelen een menselijk leven naar zijn waarde in de ogen van God. Ongelovigen beoordelen mensen op hun -materialistisch- economisch belang.

nu doe je het weer, plots weet jij hoe ALLE gelovigen en ALLE atheisten het leven zien. Vanwaar die wijsheid? Ik als atheïst / agnost beoordeel mensen niet op hun economische waarde maar vaak eerder als persoon... meer een humanistische insteek. Ik probeer - in tegenstelling tot jou - mensen niet te veroordelen. Absolute waarheid bestaat in mijn ogen niet. Waarschijnlijk ben jij nog fundamentalistischer dan die vrouwen op die boot... wel grappig dat je hen juist zo aanvalt. Absolutisme moet jou toch aanspreken.

Mark
24-06-03, 17:29
zo, wat vinden jullie van mijn nieuwe inlognaam? ;)

lennart
24-06-03, 17:41
Ben je het password van manB vergeten?

Mark
24-06-03, 17:59
Neuh, maar ik werd onder die naam steeds uitgescholden.....

Ik was veel populairder als Zwijgster....

Donna
24-06-03, 21:11
Ik heb alle respect voor het menselijk leven Marsje..... ik geloof alleen dat als het om dit soort vreselijk gevoelige dingen gaat, het een zaak is van de vrouw en van de vrouw alleen. De samenleving, de overheid, mannen of de paus kunnen en mogen in mijn ogen niet dicteren wat een individuele vrouw met haar lichaam wil doen. De vraag is dus wat weegt zwaarder: het algemene respect voor het menselijk leven, of de individuele zelfbeschikkingsrechten van de vrouw. Ik kies voor het laatste in dat lastige morele dilemma. Wetende dat verreweg de meeste vrouwen een abortus zelfs niet zouden overwegen, maar ook wetende wat een ongewenste zwangerschap voor een ongelovelijk destructieve effecten kan hebben op vrouwen. Met name (hele) jonge vrouwen. Nogmaals, het recht op abortus is een recht, en geen plicht.

Je kunt niet alles hebben Mars, het liefst zou ik zien dat anticonceptiemiddelen zo goed zouden zijn, en zo betrouwbaar, en vooral zo democratisch (waarom is er nog steeds geen pil voor de man? Waarom is het toch altijd exclusief de vrouw die daar verantwoordelijkheid voor moet dragen?) dat abortus weliswaar legaal is, maar onnodig. Want het is en blijft een 'paardenmiddel' voor het uiterste geval dat.

Daarom ben ik ook zo blij dat ik in Nederland woon. Waar geen taboe op anticonceptie rust, dergelijke middelen gewoon beschikbaar zijn, en waar goede voorlichting gegeven wordt. Wat me als vrouw pas echt vreselijk lijkt is dat je in een land woont waar:

a) Anticonceptie als iets illegaals wordt gezien;
b) Abortus ten strengste verboden is;
c) je als vrouw ten opzichte van een man zeer weinig rechten hebt.

Dan zit je vruchtbaarheidsgewijs toch echt behoorlijk stuk als zijnde onafhankelijke vrouw.

En dan heb je ook nog eens van die zogenaamd goedbedoelende christenen die dan, terwijl ze zelf in een heel vooruitstrevend land wonen en nooit zwanger zullen worden, een beetje voor jou gaan zitten bepalen dat jouw regering gewoon gelijk heeft... en dat vrijwilligers die jij uitnodigt om daar iets aan te doen norm en respectloos bezig zijn....

:droef:

Marsipulami
25-06-03, 00:36
Geplaatst door Donna
Ik heb alle respect voor het menselijk leven Marsje..... ik geloof alleen dat als het om dit soort vreselijk gevoelige dingen gaat, het een zaak is van de vrouw en van de vrouw alleen. De samenleving, de overheid, mannen of de paus kunnen en mogen in mijn ogen niet dicteren wat een individuele vrouw met haar lichaam wil doen. De vraag is dus wat weegt zwaarder: het algemene respect voor het menselijk leven, of de individuele zelfbeschikkingsrechten van de vrouw. Ik kies voor het laatste in dat lastige morele dilemma. Wetende dat verreweg de meeste vrouwen een abortus zelfs niet zouden overwegen, maar ook wetende wat een ongewenste zwangerschap voor een ongelovelijk destructieve effecten kan hebben op vrouwen. Met name (hele) jonge vrouwen. Nogmaals, het recht op abortus is een recht, en geen plicht.

Je kunt niet alles hebben Mars, het liefst zou ik zien dat anticonceptiemiddelen zo goed zouden zijn, en zo betrouwbaar, en vooral zo democratisch (waarom is er nog steeds geen pil voor de man? Waarom is het toch altijd exclusief de vrouw die daar verantwoordelijkheid voor moet dragen?) dat abortus weliswaar legaal is, maar onnodig. Want het is en blijft een 'paardenmiddel' voor het uiterste geval dat.

Daarom ben ik ook zo blij dat ik in Nederland woon. Waar geen taboe op anticonceptie rust, dergelijke middelen gewoon beschikbaar zijn, en waar goede voorlichting gegeven wordt. Wat me als vrouw pas echt vreselijk lijkt is dat je in een land woont waar:

a) Anticonceptie als iets illegaals wordt gezien;
b) Abortus ten strengste verboden is;
c) je als vrouw ten opzichte van een man zeer weinig rechten hebt.

Dan zit je vruchtbaarheidsgewijs toch echt behoorlijk stuk als zijnde onafhankelijke vrouw.

En dan heb je ook nog eens van die zogenaamd goedbedoelende christenen die dan, terwijl ze zelf in een heel vooruitstrevend land wonen en nooit zwanger zullen worden, een beetje voor jou gaan zitten bepalen dat jouw regering gewoon gelijk heeft... en dat vrijwilligers die jij uitnodigt om daar iets aan te doen norm en respectloos bezig zijn....

:droef:

Christenen (ik denk ook moslims) verkondigen onhaalbare etische idealen terwijl ze zelf zondige en beperkte mensen zijn die voortdurend falen tegenover de boodschap die ze zelf verkondigen. Het vertrouwen op de barmhartigheid van God is het geheim van de gelovigen die er in slagen om zichzelf niet in wanhoop te veroordelen, noch hun etische idealen naar beneden wensen bij te stellen.

Niettegenstaande zelfbeschikkingsrecht (van de vrouw) een groot goed is kan abortus nooit exclusief daaraan gerelateerd worden. Een beslissing tot abortus is een zaak waarbij -op zijn minst- zowel de moeder de vader als het ongeboren kind betrokken partij zijn.

Een maatschappelijk verbod op abortus kan men ook zien als een poging van de samenleving om op te komen voor het recht van de zwaksten op die momenten dat een mens niet in staat is om op te komen voor zichzelf.

Anticonceptiva scheppen de mogelijkheid tot vrijblijvende sexuele omgang zonder dat het nodig is dat partners zich voor elkaar hoeven te engageren in een relatie die gekenmerkt wordt door duurzaamheid en trouw tgo elkaar.

Als men echter het etisch ideaal verwerpt -nl sexualiteit hoort thuis in een relatie waar partners bereid zijn om zich duurzaam voor elkaar te engageren- dan is het gebruik van anticonceptiva eerder een plicht dan een zonde omdat abortus een veel groter kwaad is dan het gebruik van anticonceptiva.