PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfverbranding?



Donna
22-06-03, 18:08
http://www.financetelevision.nl/videoplayer/index.cfm?fuseaction=videolaunch&video_id=166597


Gekkigheid.

Heeft iemand enig idee waarom zelfverbranding als protestmiddel wordt gebruikt? Ik snap er namelijk niks van.....

joop.r
22-06-03, 19:52
Geplaatst door Donna
http://www.financetelevision.nl/videoplayer/index.cfm?fuseaction=videolaunch&video_id=166597


Gekkigheid.

Heeft iemand enig idee waarom zelfverbranding als protestmiddel wordt gebruikt? Ik snap er namelijk niks van.....

Ik ook niet Donna misschien komt er een antwoord.

an3sdej
22-06-03, 20:05
Dit zijn volgens mij gebrainwashde mensen, die binnen een strak geleide organisatie tot alles in staat zijn!! Zulke organisaties moeten koste wat kost vernietigd worden.

Donna
22-06-03, 20:32
Geplaatst door aQua
Mag zelfverbranding wel als je er andere redenen dan ergens tegen protesteren voor hebt?


Geen idee.

Maarten? Jij weet veel van recht. Heb je als zijnde mens het recht jezelf in de hens te steken?

Kijk, mijn idee zou zijn: als je wilt protesteren tegen de gevangenneming van deze mensen dan doe je dat dus op een manier die positieve aandacht op je mening vestigt. Je hebt ook nog terroristen/vrijheidsstrijders, die blazen bussen, winkels, gebouwen op om hun punt te maken.

Maar hoe verzin je het in vredesnaam om jezelf in de brand te steken om gelijk te krijgen? Wat HEB je daar nou aan als protestmiddel?

Orakel
22-06-03, 20:34
Geplaatst door an3sdej
Dit zijn volgens mij gebrainwashde mensen, die binnen een strak geleide organisatie tot alles in staat zijn!! Zulke organisaties moeten koste wat kost vernietigd worden.

Strak geleide organisatie? Hoe kom je daar nou weer bij?

Ik hou het er op dat het de ultieme wanhoopsdaad is gecombineerd met het idee dat je hiermee in ieder geval de aandacht voor je problematiek krijgt.

Blijf het wel maf vinden.

Orakel
22-06-03, 20:37
Geplaatst door aQua
Mag zelfverbranding wel als je er andere redenen dan ergens tegen protesteren voor hebt?

Volgens mijn niet. Het zelfbeschikkingsrecht gaat niet zover dat het je toestaat jezelf ten gronde te richten.

Mensen die een gevaar voor zichzelf (of hun omgeving vormen) kunnen ook in het kader van de wet BOPZ verplicht opgenomen worden.

Nou ik het er zo over heb......... Ik ken nog wel een paar priceless kandidaten..... :gsm:

Mark
22-06-03, 20:59
Zolang ze zelf maar het brandwondencentrum betalen en oprotten zodra er echte patienten hun bed moeten hebben....

De Rode Roos
23-06-03, 00:32
Geplaatst door Donna
http://www.financetelevision.nl/videoplayer/index.cfm?fuseaction=videolaunch&video_id=166597


Gekkigheid.

Heeft iemand enig idee waarom zelfverbranding als protestmiddel wordt gebruikt? Ik snap er namelijk niks van.....

http://roderoos.www3.dotnetplayground.com/121-01.gif

Ik vind het een moedig vorm van verzet. Het is ook spectaculair en je haalt dus het nieuws, wat betekent extra publiciteit voor je zaak.

Puk
23-06-03, 00:42
Geplaatst door De Rode Roos
http://roderoos.www3.dotnetplayground.com/121-01.gif

Ik vind het een moedig vorm van verzet. Het is ook spectaculair en je haalt dus het nieuws, wat betekent extra publiciteit voor je zaak.

Mujahedin-e Khalq is een extreem linkse organistatie op stalinistische basis. De Rode Roos is een expert op dit gebied. Is zelfverbranding logisch in dit verband Rode Roos?

jaja
23-06-03, 14:27
Geplaatst door Donna
http://www.financetelevision.nl/videoplayer/index.cfm?fuseaction=videolaunch&video_id=166597


Gekkigheid.

Heeft iemand enig idee waarom zelfverbranding als protestmiddel wordt gebruikt? Ik snap er namelijk niks van..... ... zeker weten doe ik het niet, maar het lijkt mij uit "boeddhistische" hoek te komen. De zelfverbranding komt in India nog steeds voor waar het bijvoorbeeld om echtgenotes gaat die hun man volgen in de dood. Ook in andere boeddhistische culturen zijn er vormen van zelfmoord om loyaliteit te betonen. Zeldmoord is daar "minder erg" omdat het meer past bij de afstand tussen de ziel en het lichaam. Her wereldse doet er eigenlijk toch minder toe. Je moet streven naar onthechting.
De eerste acties van zelfverbranding als protest die ik me kan herinneren zijn de boeddhistische monikken tegen de Vietnamoorlog - laat 50 begin 60. Deze acties werden door de TV over de hele wereld verspreid en lijken vervolgens navolging te hebben gevonden bij mensen als Jan Palach.
Ik heb hier geen officiele geschiedenis of zoiets voor ogen, maar "filosofeer" er alleen maar even op los op basis van de dingen die ik mij kan herinneren. Wellicht weet iemand iets meer over de boeddhistische kijk op zelfmoord ...

joop.r
23-06-03, 14:32
Geplaatst door Orakel
Volgens mijn niet. Het zelfbeschikkingsrecht gaat niet zover dat het je toestaat jezelf ten gronde te richten.

Mensen die een gevaar voor zichzelf (of hun omgeving vormen) kunnen ook in het kader van de wet BOPZ verplicht opgenomen worden.

Nou ik het er zo over heb......... Ik ken nog wel een paar priceless kandidaten..... :gsm:

In de spiegel gekeken? of zelfkennis?

Simon
23-06-03, 15:25
Geplaatst door Donna

Maar hoe verzin je het in vredesnaam om jezelf in de brand te steken om gelijk te krijgen? Wat HEB je daar nou aan als protestmiddel?

Ik ga er gelijk van zappen want heb weinig behoefte er naar te kijken. In het NOS jourrnaal maakte men een vergelijking met zelfkastijding onder sjiieten maar voegde er aan toe dat zelfverbranding toch wat nieuws is.

Simon

Puk
23-06-03, 16:11
Geplaatst door Simon
Ik ga er gelijk van zappen want heb weinig behoefte er naar te kijken. In het NOS jourrnaal maakte men een vergelijking met zelfkastijding onder sjiieten maar voegde er aan toe dat zelfverbranding toch wat nieuws is.

Simon

Ik stel voor er blusboten naartoe te sturen. Of mag dat ook alweer niet?

Orakel
23-06-03, 18:40
Geplaatst door joop.r
In de spiegel gekeken? of zelfkennis?

Ajut over de duvel hebt trap jum op zien steert.

Allesh goet Leo?

Abou Ma3za
23-06-03, 19:11
Geplaatst door Donna
http://www.financetelevision.nl/videoplayer/index.cfm?fuseaction=videolaunch&video_id=166597


Gekkigheid.

Heeft iemand enig idee waarom zelfverbranding als protestmiddel wordt gebruikt? Ik snap er namelijk niks van.....

Heb jij enig idee waarom iemand voor de trein springt? Ik snap daar ook niets van, toch gebeurt dit tientallen keren per jaar in Nederland.

Zelf denk ik dat het te maken heeft met hoop. Als mensen hun hoop op een persoon verstigen, zoals die achterlijke zognaamde Moujahidien in Parijs, dan verliezen ze de zin van het leven als de grote baas wordt gearresteerd. Als iemand onbereikbaar verliefd is of gedumpt wordt door zijn enigste liefde dan voelt ie zich eenzaam, hopeloos en levenszinloos. Tja, dan pak je de trein.

Mensen die op God vertouwen en die hun hoop op Hem vestigen, weten dat God nooit gearresteerd kan worden, weten dat God je nooit zal dumpen, hoe erg je ook leeft, weten dat God Eeuwig is en dat Hij hen zoiezo overleeft. Toch een lekkerder gevoel om je leven door te brengen.

Ik hoop dat ik er niet zo naast zit, maar ik weet dat mijn waarheid niet absoluut is en dat het voor een ander als onzin in de oren klinkt, toch respect!

Abou Ma3za

Mark
23-06-03, 19:25
Geplaatst door Orakel
Ajut over de duvel hebt trap jum op zien steert.

Allesh goet Leo?

Die van Praagh jat gewoon zijn teksten van maroc.nl....

Orakel
23-06-03, 20:13
Geplaatst door Mark
Die van Praagh jat gewoon zijn teksten van maroc.nl....

:p

Tis dat de Sharia nog niet ingevoerd is, anders hadden we Leo wel uit kunnen zwaaien.

Alweer terug Mark?

Mark
23-06-03, 20:17
Yep ik ben er weer. Maar niet meer 's middags want ik kan op mijn werk maroc niet meer op :(

mrz
23-06-03, 20:21
Hee Mark! Hoe is het met je vrouw?

Orakel
23-06-03, 20:28
Geplaatst door Mark
Yep ik ben er weer. Maar niet meer 's middags want ik kan op mijn werk maroc niet meer op :(

De onfeilbare leider is gevallen!


Was laatst een topic over. Hebben meer mensen last van.

Als je het sofinummer van maroc.nl intikt schijnt het wel te lukken.

Mark
23-06-03, 20:33
hoi mrz! goed hoor ;)

orakel: ik heb een bookmark op die getallen maar die weigert ook, ik moet eigenlijk toch wat meer werken dus het geeft niet

Joesoef
23-06-03, 20:42
Geplaatst door Mark
hoi mrz! goed hoor ;)

orakel: ik heb een bookmark op die getallen maar die weigert ook, ik moet eigenlijk toch wat meer werken dus het geeft niet


Veel mensen krijgen op hun werk tegenwoordig zoiets te zien Fatal error: Call to a member function on a non-object in /home/marocnl/public_html/countrychecker.php on line 13

Ik ook. :(.


Heeft te maken met het dichtschroeven van de maroc firewall of zo.... :maf2:

mrz
23-06-03, 21:30
Als je vuurvast bent ga naar http://www.partypeeps2000.com/asp/Home.asp

Echt niet te harden vergeleken met de perfecte rustige gemoedelijke sfeer hier op maroc.

Hamza-T
24-06-03, 00:24
Zelfmoord is haram, en jezelf in brand steken ook.
Maar ja we hebben hier dan ook te maken met een communistische oppositie die hoofddoeken draagt en tegen het sjiietische leiderschap in Iran is. :confused:

observer
24-06-03, 12:24
het eerste mij bekende geval is dat van jan palach tijdens de praagse lente, latere gevallen zijn van monikken tegen de vietnam oorlog en dus nu deze zotten

palach wordt nog steeds vereerd als ene vrijheidstrijder omdat zijn daad er 1 was van protest tegen de tanks van de sovjet unie die zijn land onder een ijzeren laars vertrapten

het lijkt een klein verschil met wat de huidige generatie doet maar palach deed het niet om camera's te lokken

Maarten
24-06-03, 17:00
Geplaatst door Donna
Geen idee.

Maarten? Jij weet veel van recht. Heb je als zijnde mens het recht jezelf in de hens te steken?

Kijk, mijn idee zou zijn: als je wilt protesteren tegen de gevangenneming van deze mensen dan doe je dat dus op een manier die positieve aandacht op je mening vestigt. Je hebt ook nog terroristen/vrijheidsstrijders, die blazen bussen, winkels, gebouwen op om hun punt te maken.

Maar hoe verzin je het in vredesnaam om jezelf in de brand te steken om gelijk te krijgen? Wat HEB je daar nou aan als protestmiddel?

Ik zie het toevallig net.. Ik moet hier helemaal niet zijn, want kom om van het werk.. Krijg ook geen emailnotificatie meer, en mis dus reacties. Krijg het niet opgelost via de instellingen in mijn opties.. Maar ff dit.

Recht om jezelf in de fik te steken? Hangt er vanaf wélk recht je van toepassing vindt.. Als moslim of christen kun je jezelf ook gebonden achten aan Islamitische of christelijke wetten, en die verbieden het zéker. In de Koran staat het ook duidelijk: Gij zult geen zelfmoord plegen. Maar er staan meen ik geen straffen op (na een mislukte poging.)

Maar naar Nederlands recht mág het. Er zijn wel landen - vroeger ook bij ons meen ik - die het strafbaar stellen, maar de common sense lijkt toch te zijn, dat je dergelijke wanhopigen niet óok nog eens met een straf moet opzadelen. De wetgeving was waarschijnlijk christelijk, en zal wel door het humanistische denken geschrapt zijn..

Maar juridisch is het volgende niet ondenkbaar: schadevergoeding naar burgerlijk recht. Ik schud maar iets uit mijn mouw: iemand die voor een trein springt..
Die begaat een overtreding, want die mag daar niet komen. Dat gedrag is dus onrechtmatig. In beginsel is dat goed voor schadevergoeding. Nou krijg je mogelijk wat gedoe rond de "schutznorm-theorie". Het verbod is er namelijk om andere redenen, dan om zelfmoordenaars van het terrein te weren. Ik durf niet goed te zeggen hoe dat zit, of beoordeeld wordt.

Maar die zelfmoorden traumatiseren de machinisten. En de rechter zal er makkelijk vanuit gaan, dat je zoiets moet kunnen weten. En er zijn machinisten, die het al een paar keer is overkomen, en die kunnen echt in de WAO terecht komen. Ik sprak er wel eens een. Het kan dan om aanzienlijke financiele schade gaan, zowel wat betreft het inkomen van de machinist, als wat betreft de uitkering die de overheid moet doen.
Kortom, het zou kúnnen.. Misschien is daar wel aanleiding toe, als mensen ánderen bij hun zelfmoord betrekken.. Moeilijke zaak hoor!

Maar áls er een keer duidelijke schade is, en iemand héeft centen, dan zie ik het er beslist nog een keer van komen: Iemand springt van een brug op de weg, en veroorzaakt dan een kettingbotsing.. Ik vrees dat de erfenis dan toch helemaal opgaat aan schadevergoedingen..

Maarten
24-06-03, 17:01
Ha Donna! (Ha jaja..)… maar nou die in-de-fik-stekers…

In feite maken ze wél een heel duidelijk statement! Dat dénken ze tenminste.. Ze willen daarmee laten zien dat ze het zó verschikkelijk vinden wat er gebeurt, dat ze zélfs bereid zijn daar met hun léven voor te betalen! Ze zeggen daarmee: híer sta ik voor, en ben zelfs bereid mijn leven te offeren om dat duidelijk te maken! Híer wil ik voor dóod gaan! Wat hier gebeurt is zó erg, dat mijn hele ziel in brand staat, en dan maakt het niet meer uit! Als dít kan, dan wens ik ook niet meer te leven!

Misschien moet je die mensen labiel noemen. Misschien zijn het meelopers, die zich enorm laten opfokken door de emoties in hun omgeving.. Nederlanders doen net zo goed mee aan massa-hysterie, hoewel ze hun eigen belangen daar niet zo bij uit het oog verliezen..
Maar het moet hoe dan ook gaan om iets, waar de fundamentele levenshoop geheel mee verbonden is. Iemand die datgene waar zijn hoop geheel op gevestigd is, ziet verdwijnen, die gaat rare dingen doen ja.. Dat kan een liefde zijn, of een beeld van waar het in de wereld heen moet. Hoe dan ook moet het een obsessie van het moment zijn. Geen enkele uitweg zien op dat moment.

Moet je het veroordelen? Voor gek verklaren? Ik denk dat de gevallen van zelfmoord elkaar niet veel ontlopen, qua gevoel. Een fundamenteel “besef”, dat het leven vanaf nu voor jou totaal geen zin meer heeft. Ik heb het gevoel wel een paar keer gehad ja. Maar het schijnt, dat de meeste mensen dat hebben. Vandaar ook dat het iedereen bezig kan houden.
Ik ben nooit serieus een poging gaan doen. Maar op een kritiek moment had ik wel het inzicht nodig:

Dood kun je nog een miljoen jaar zijn! En dat zul je hoe dan ook zijn! Léven doe je maar éen keer, en ook al stelt het vanaf nu niets meer voor: We’ll See.. En dan kun je je nog een héel klein beetje troosten met de gedachte, dat je nóoit precies weet wat het leven zal brengen, of hoe het balletje zal rollen, en dat het misschien tóch nog een beetje drágelijk wordt…dat het misschien óoit nog van zwart een beetje grijs wordt… Zelfs in de zwartste momenten, kun je dit soort common sense nog hebben..

Moet ik dit veroordelen? Ik vind de gevoelens nogal menselijk. Ik kan voor niemand uitmaken, wanneer de zin van het leven iemand totaal ontvalt. Ik kan enkel hopen, dat iemand dat laatste stukje common sense nog heeft, en de hulp vindt, die hij/zij op dat moment echt kan gebruiken.

Maar de gevoelens zelf zie ik als deel van de menselijke opdracht. Het confronteert ons ook met de zin en met de dood. Die bittere pil komt er hoe dan ook aan.. Ik vind het een reinigend proces.. Het confronteert je ontzettend met de eigen verantwoordelijkheid voor je eigen leven, en met de keuzes die je daarin maakt. Het vertelt je ontzettend: Ga er úit, en maak er wat van op je eigen manier, waar je zélf in gelooft! Het leven éindigt nog een keer, dus doe je nú wat je echt ziet zitten! Als niet nú, wanneer dan wél?
Noem het een harde leerschool, uit de sleur, of uit de gevangenis van slechte gedachten.. Het leven is misschien toch sterker, dan je zelf bent. Ook het leven in jezelf.
Toch blijven er mensen, die zeker weten, dat hun leven geen enkele kans meer heeft. Dat geldt dus voor een kleine minderheid. Veroordelen kan ik ze niet.
--

Jaja legde het accent bij zelfverbranding op die verschijnselen in diverse culturen. Die kunnen als voorbeeld misschien inderdaad inspirerend zijn. Maar erg overtuigend vind ik dat niet. Mensen verzetten zich namelijk tegen alles, als het om hun eigen hachje gaat. Toch heeft Jaja wel ten dele gelijk, denk ik.. Culturen kunnen zó dwingend zijn, dat er daarbuiten geen enkele hoop meer bestaat.. Dat verklaart zeker de opmerkelijke volgzaamheid in wrede rituelen, die er in de geschiedenis echt wel geweest zijn. Maar ik weet niet of dat wel geldt voor de huidige zelfverbranders. Het lijkt me dat die gewoon het ultieme statement willen maken.. Iets zó belangrijk vinden, dat je er de hele Struggle for Life ervoor opgeeft, als bewijs…
En misschien voelt het arresteren van leiders als de doodssteek van een hele culturele beweging, zonder welke je niet kunt leven, en zonder welke het leven van je kinderen óok geen zin of toekomst meer lijkt te hebben.. Zoiets?..

Maarten
24-06-03, 17:04
Geplaatst door Orakel


Nou ik het er zo over heb......... Ik ken nog wel een paar priceless kandidaten..... :gsm:

Waaatt!!!... Heb jij het telefoonnummer van Sharon??!.. :D

Maarten
24-06-03, 17:24
Geplaatst door Mark
Zolang ze zelf maar het brandwondencentrum betalen en oprotten zodra er echte patienten hun bed moeten hebben....

Oeps... betoog je hier, dat iedereen die een mislukte poging doet, ineens buiten de verzekering valt, en zelf de medische kosten van zijn poging moet betalen? Of dat de overheid die kan terugvorderen?
En dat je ze op de ple dumpt, als er "een echte" patient is?
Lijkt me heel principieel ja.
Ik denk dat je er het nieuws mee haalt, als het om meisjes van 15 gaat. :hihi:

En gaat het wel goed met de nazorg, als ook nog eens blijkt, dat Pa 10.000 euro moet dokken? Worden ze daar wel vrolijker van? :hihi:

Het enige wat niet deugt, dat zijn die hálve pogingen bij volwassenen. Dát is niks! Die verkapte pogingen om aandacht te vragen. Ik bedoel, als je dan tóch gaat, doe het dan goed! En vraag niet om medelijden, want je laat zelf iedereen in de steek, en stelt iedereen vreselijk teleur, met name de mensen die van je houden, en wat voor je over hadden.
Stort die maar in de "kerkers van de zionisten", zoals iemand anders dat hier zo mooi schreef. :D Die schijnen in Den Haag of zo te zijn..

Daar hangen ze de galg elke avond boven de gemeenschappelijke eettafel, onder de vraag: En?.. wie déze keer?!... Zou het een experimentje waard zijn?.. wie weet rennen die binnen 2 weken gillend het gebouw uit, onder het roepen van "Dit Nooit Meer", om vervolgens te trouwen, kinderen te krijgen, en verder nóóóit meer....

Maar die affikkers, die doen toch echt wel een serieuze poging! Noem het gerust vakwerk! Dat werkt normaal echt wel! De crematie zit er eigenlijk al bij in.. Je hebt op zich alleen nog veger en blik nodig. Eigenlijk heel netjes, mits goed gedaan.. :D

Maarten
24-06-03, 17:41
Geplaatst door Joesoef


Heeft te maken met het dichtschroeven van de maroc firewall of zo.... :maf2:

Misschien meer met de beheerders in je bedrijf. Werden er vroeger enkel nog foto's verzameld, tegenwoordig wordt er per werknemer het complete levenswerk van Spielberg gedownload, simultaan over 4 kanalen!.. Die beheerders proberen nog een beetje netwerk over te houden. En de bedrijfsleiding kan vinden, dat er af en toe toch gewerkt moet worden. Dat zie je wel vaker. :D

Donna
24-06-03, 20:26
Tsja, ik weet nog steeds niet zo goed wat ik ervan moet denken.... niet dat ik het echt veroordeel, weet niet zo goed of dat wel echt kan als mensen zichzelf vrijwillig iets aandoen, maar ik vraag me wel af wat 'vrijwillig' hier dan betekent...

Ik vind het niet zozeer moedig. Zelfmoord bijvoorbeeld vind ik ook niet echt moedig. Meer makkelijk. Nou is dit zeker niet makkelijk, jezelf in de brand steken, maar ik vraag me nog steeds af wat ze daarmee denken te bereiken... je krijgt er niet echt meer begrip voor, sterker nog: ik denk dat de publieke opinie zal vervormen ten nadele van je beweging, want er hangt toch zo'n sfeertje omheen van: als die gasten zo gek zijn, dan zal het vast wel terecht zijn die arrestaties...

Maarja.