PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlander vindt rk-geloof waardevol maar behoudend



barfly
23-06-03, 12:09
HILVERSUM (ANP) - Een meerderheid van de Nederlanders vindt de
rooms-katholieke traditie aantrekkelijk maar wel conservatief.
Rooms-katholieken hebben de reputatie vrij om te gaan met
kerkelijke voorschriften. Negatieve aspecten van de rk-regels
hebben vooral te maken met seksualiteit (anticonceptie, abortus,
homofilie, celibaat).
Dat blijkt uit een onderzoek onder 502 Nederlanders dat het
bureau Intomart in opdracht van het programmablad Studio KRO
Magazine heeft verricht. Ruim de helft (55 procent) is het eens met
de stelling dat de rk-traditie een aantrekkelijk erfgoed is dat
gekoesterd moet worden.
De rooms-katholieke waarden en normen spreken 51 procent aan.
Tweederde vindt het rk-geloof behoudend, bijna de helft ziet het
als blij en hoopgevend.

Wie zei ook weer dat het christelijke geloof in Nederland op z'n retour was? :)

Marsipulami
23-06-03, 15:14
Katholieken zijn betrouwbaar, maar RK-Kerk heeft imagoprobleem


Hilversum (Van onze redactie) 23 juni 2003 - Katholieken zijn betrouwbaar (90 procent) en doorgaans prettig om mee om te gaan (53 procent). De katholieke traditie is aantrekkelijk (54 procent), net als het katholieke normen- en waardenpatroon (50,6 procent). Dit blijkt uit een representatief onderzoek dat bureau Intomart in opdracht van het programmablad Studio KRO Magazine onder 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder heeft uitgevoerd.

Seksualiteit
Het instituut R.K- kerk wordt heel wat minder positief beoordeeld. Met name de kerkelijke leer op het gebied van seksualiteit (geboorteperking, homofilie, anticonceptie, celibaat) en de heiligen- en Mariaverering worden vaak in negatieve zin genoemd (61,8 procent). Een op de drie Nederlanders (32 procent) vindt dat katholieken door hun geloof in meer of mindere mate anders zijn dan anderen.

Paus conservatief
Paus Johannes Paulus II is sympathiek (55,2 procent), maar te oud om zijn ambt nog goed te kunnen vervullen (81,8 procent). Een grote meerderheid vindt de paus erg conservatief (83,9 procent) en het ambt niet meer van deze tijd (59,8 procent).

PR-probleem
Van de zijde van de bisschoppenconferentie was, aldus de KRO, geen van de bisschoppen, onder wie kardinaal Simonis, bereid te reageren. Prof. Dr. Nissen, kerkhistoricus en decaan van de Theologische Faculteit van de Katholieke Universiteit Nijmegen, zegt in een reactie op het onderzoek: ,,Mijn indruk is dat het katholicisme geen groot imagoprobleem heeft, maar dat de katholieke kerk dat wel heeft. De katholieke kerk heeft een immens pr-probleem.’’

Simon
23-06-03, 15:36
Geplaatst door barfly
Wie zei ook weer dat het christelijke geloof in Nederland op z'n retour was? :)

De resultaten zeggen daar verder niks over. Immers, veel ex-katholieken staan alleen al symphatiek tegenover het Rooms Katholicisme omdat hun ouders katholiek waren en omdat ze er jeugd herinneringen aan hebben. Dat wil niet zeggen dat ze zichzelf nog als praktiserend katholiek ervaren.

Simon

barfly
23-06-03, 15:42
Geplaatst door Simon
De resultaten zeggen daar verder niks over. Immers, veel ex-katholieken staan alleen al symphatiek tegenover het Rooms Katholicisme omdat hun ouders katholiek waren en omdat ze er jeugd herinneringen aan hebben. Dat wil niet zeggen dat ze zichzelf nog als praktiserend katholiek ervaren.

Simon `

Achja daar kan je best eens gelijk hebben al vind ik het terug kijken op Katholicisme niet zo'n onverdeeld genoegen, vooral die uuuurenlange zang en lul sessies in de kerk kon me niet bepaald bekoren...

Tomas
23-06-03, 15:45
Achterlijk geloof.

Dat vinden de echte Nederlanders eigenlijk echt.

Puk
23-06-03, 15:46
Geplaatst door barfly
`

Achja daar kan je best eens gelijk hebben al vind ik het terug kijken op Katholicisme niet zo'n onverdeeld genoegen, vooral die uuuurenlange zang en lul sessies in de kerk kon me niet bepaald bekoren...

Yep... maar als de preek begon kwam het einde (Wegzending en Zegen) in zicht. Altijd een moment om naar uit te kijken.

barfly
23-06-03, 15:50
Geplaatst door Tomas
Achterlijk geloof.

Dat vinden de echte Nederlanders eigenlijk echt.

De echte Nederlanders is uiteraard Atheďst.

barfly
23-06-03, 15:51
Geplaatst door Puk
Yep... maar als de preek begon kwam het einde (Wegzending en Zegen) in zicht. Altijd een moment om naar uit te kijken.

Geduld is niet m'n sterkste kant... :rolleyes:

Tomas
23-06-03, 15:53
Geplaatst door barfly
De echte Nederlanders is uiteraard Atheďst.

Precies.

En deze atheist gaat maar 's koken omdat z'n lieve vrouwtje zo nodig moet werken.

Kut geemancipeerd land.

barfly
23-06-03, 15:54
Geplaatst door Tomas
Precies.

En deze atheist gaat maar 's koken omdat z'n lieve vrouwtje zo nodig moet werken.

Kut geemancipeerd land.

Belachelijk je laat je onderdrukken! :gechoquee

Puk
23-06-03, 15:56
Geplaatst door barfly
Geduld is niet m'n sterkste kant... :rolleyes:

Juistum! Ik en mijn zus zijn eens vermanend toegesproken vanaf het spreekgestoelte. Niks van gemerkt toen... pas bij de uitgang waar de priester ons aanhield. Zeg nou zelf... zo'n preek ging nooit ergens over!

barfly
23-06-03, 15:59
Geplaatst door Puk
Juistum! Ik en mijn zus zijn eens vermanend toegesproken vanaf het spreekgestoelte. Niks van gemerkt toen... pas bij de uitgang waar de priester ons aanhield. Zeg nou zelf... zo'n preek ging nooit ergens over!

Geen idee ik heb er nooit ene fuck van begrepen :D

Puk
23-06-03, 16:01
Geplaatst door barfly
Geen idee ik heb er nooit ene fuck van begrepen :D

Ik sloeg de preek altijd over. Mijn vader dus niet. Lastig als je thuis gevraagd wordt waar de preek deze keer over ging. Hemel? Hel? Zoiets.

Zwarte Schaap
23-06-03, 16:02
Geplaatst door Tomas
Achterlijk geloof.

Dat vinden de echte Nederlanders eigenlijk echt.

Hou de term achterlijk geloof maar voor jezelf, dankzij het geloof zijn er tenminste nog wat normen en waarden Nederland binnengestroomd. Anders zaten de Nederlanders nog steeds in hun berenvel elkaars hersenen in te slaan.

Tomas
23-06-03, 17:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Anders zaten de Nederlanders nog steeds in hun berenvel elkaars hersenen in te slaan.

Jij vindt de middenoosten religies dus superieur aan atheisme? Nou, van mij mag je het ook achterlijk noemen hoor, dat is namelijk hetzelfde.

Maargoed, ik las van de week toevallig een stukje waarom de montheistische godsdiensten uit arabie het zo goed deden in Europa en dan met name in het uiteen vallende Romeinse rijk. En dat is eigenlijk dezelfde reden natuurlijk als in arabie. Dat was dat de sterke leider (ook wel perverse dictator genoemd) zichzelf als woordvoerder van 1 god kon opstellen. Dat was veel minder vermoeiend dan dat gezeik met al die 100-en goden.