PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe kijk op "afrekeningen" in Rotterdam....



Mark
23-06-03, 17:53
Zuidelijke types, dure auto's: moet dus wel om drugs gaan
Van onze verslaggever Ron Meerhof

ROTTERDAM - Op een stralende donderdag in februari waren tientallen winkelende mensen getuige van een shoot-out op de Rotterdamse Bergweg. Toen de kruitdampen waren opgetrokken, lag een 23-jarige man dood onderaan de roltrap van elektronicawinkel Correct en een ander zwaar gewond voor de gevel.

Verdachten: vooroordeel mede oorzaak schietpartij

Daders en slachtoffers waren jonge mediterrane mannen. Ze reden in dure auto's: een Golf IV, een Mercedes en een BMW. Voor de experts - en dat is na de jarenlange aandacht voor criminaliteit in 's lands misdaadhoofdstad nagenoeg elke Rotterdammer - was deze combinatie van etniciteit en autotype gesneden koek: een afrekening om drugs.
Nee, zeggen de broers Lanouar (29), Noureddin (27) en Ezzeddin (23) R., die vandaag in de zaak terechtstaan. Ze hebben nooit iets met drugs te maken gehad. En als niet iedereen altijd maar voetstoots had aangenomen dat dat wel zo was, was het nooit tot een schietpartij gekomen.

Het eerste wat twee weken geleden opviel toen drie jongemannen van Tunesische afkomst voor hun eerste zittingsdag de rechtszaal binnenliepen, was dat ze niet voldeden aan het veronderstelde profiel. Daar zaten geen stamelende patsertjes, maar zorgvuldig formulerende, ontwikkelde mannen. Ze hadden geen geschiedenis van van-kwaad-tot-erger, geen ellenlange strafbladen. Oudste broer Lanouar is consulent bij een sociale dienst, jongste broer Ezzeddin student. De middelste, Noureddin, heeft wel ooit een aantal maanden vastgezeten. Maar geen van hen is ooit in verband gebracht met drugs.

Toch hebben de jongemannen een groot probleem: zeker een van hen, Noureddin, heeft die donderdagmiddag een wapen leeggeschoten. Zeker één ander, Lanouar, heeft staan schoppen tegen een jongen die zwaargewond op de grond lag.

De broers R. zeggen dat ze al sinds eind vorige zomer bedreigd werden door een groep Marokkaanse jongeren. De aanleiding laat zich nauwelijks navertellen; een even onbenullig als gecompliceerd samenstelsel van misverstanden en gekwetste eer.

Het belangrijkste is dat de politie maandenlang op zoek is geweest naar een ander motief en er uiteindelijk van overtuigd is geraakt dat het warrige verhaal van de broers klopt.

Het blijkt te gaan om een aaneenschakeling van pesterijen en grof geweld. Auto's scheurden vlak langs de broers als die hun auto stonden te wassen. Groepjes jongeren maakten snijbewegingen naar de keel. Viermaal werden ze beschoten. Meermalen deden de broers aangifte van bedreiging en geweld. 'We werden gewoon weggestuurd', zegt Lanouar. 'Het zal wel ruzie om drugs zijn', hadden de agenten hen toegevoegd. 'Zoek het zelf maar uit.'

Voor een van de schietpartijen verdween een van de belagers eind 2002 een paar maanden achter de tralies. Maar de bedreigingen gingen door. Er werd bij de broers ingebroken, de moeder en hun zus kregen dreigtelefoontjes. Noureddin werd zo bang dat hij stiekem een pistool kocht. In de maand voorafgaand aan de schietpartij kwam hij nauwelijks het huis uit, hij sliep met het pistool in een wasmand naast zijn bed.

Op 20 februari belde Ezzeddin zijn oudere broers. De belagers stonden vlak bij de geparkeerde familie-Mercedes. Hij was bang. De twee sprongen op de fiets en reden erheen. De grote vraag voor de rechtbank: gingen de broers op zoek naar hun belagers met de bedoeling met hen af te rekenen?

Vast staat dat de Mercedes met de drie broers even later op de Bergweg tussen de BMW en de Golf van hun belagers belandde. Toeval, zeggen de broers. Ezzeddin moest even naar een winkel. Toen gebeurde alles ineens zomaar, als vanzelf, als in een film. Noureddin trok zijn wapen in een reflex, hij dacht er niet bij na. De anderen wisten niet eens dat hij een wapen had.

Een afrekening, vermoedt het Openbaar Ministerie. Moord dus, met als verzwarende omstandigheid de enorme risico's voor de omstanders.

Was er toch echt niet een andere reden voor alles wat er gebeurd was, probeerde rechtbankpresident Foy nog maar eens? Toch drugs, misschien? 'Ik ben de laatste die grijpt naar het zwakke excuus van racisme', zei Lanouar tegen zijn rechters. 'Maar dat het zover heeft kunnen komen, heeft er alles mee te maken dat iedereen ons toch maar een stelletje drugsdealers vindt.'

Grietje
23-06-03, 17:56
Jij ook al?

Mark
23-06-03, 17:58
ehm... ja! ik ook!

of nee, toch niet!

Grietje
23-06-03, 18:00
Ik had het bericht vanochtend al geplaatst.


Eis: 16 jaar voor schietpartij Bergweg Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft maandag in Rotterdam straffen tot zestien geëist tegen de broers R. die worden verdacht van de schietpartij op de Bergweg. Daardoor overleed in februari een 23-jarige man, twee anderen raakten gewond, van wie een ernstig.

Tegen Noureddin R. (27) die bekende te hebben geschoten, eiste justitie zestien jaar gevangenisstraf voor moord met voorbedachte rade. Broer Lanouar (29) hoorde veertien jaar tegen zich eisen en Ezzedin (24) acht jaar. De eis tegen Lanouar, wegens medeplichtigheid, was hoger dan die tegen Ezzedin omdat Lanouar en Noureddin volgens justitie al eerder betrokken waren bij een schietincident bij het Centraal Station.

Justitie vindt dat de drie broers elk een aandeel hebben in de schietpartij die op klaarlichte dag plaatshad voor elektronicazaak Correct in de Rotterdamse wijk het Oude Noorden. ,,Er was een spiraal van geweld om volkomen onbelangrijke dingen die het noemen niet waard zijn.'' Ook stelde de officier: ,,Verdachten waren kennelijk op jacht en hadden de buit in zicht. De broers waren dicht bij elkaar en zijn dat tijdens het voorval gebleven.''

De broers R. houden vol dat het toeval was dat ze degenen die hen het leven zuur maakten, tegenkwamen op de Bergweg. Er was geen vooropgezet plan. ,,Als je iemand wil vermoorden doe je dat niet overdag in de drukste winkelstraat van Rotterdam-Noord. Het wemelt daar van de getuigen en het verkeer is vaak zo druk dat je de kruising niet overkomt om weg te komen'', aldus M. Jansen, raadsman van Lanouar.


Ik weet natuurlijk niet wat er precies is gebeurd, maar ik weet wel dat dat soort jochies je het leven heel zuur kunnen maken als het op je gemunt hebben.

Zwarte Schaap
23-06-03, 18:03
Geplaatst door Grietje
Ik weet natuurlijk niet wat er precies is gebeurd, maar ik weet wel dat dat soort jochies je het leven heel zuur kunnen maken als het op je gemunt hebben.

En ik weet ook wel en mischien veel belangrijker, dat als de politie minder vanuit vooroordelen handelde en ook haar allochtone burgers serieus zou nemen, deze hele schietpartij te voorkomen zou zijn geweest.

Mark
23-06-03, 18:05
Sorry grietje, ik kan overdag geen maroc.nl zien en je topic was volgens mij weer van de voorpagina af...

Grietje
23-06-03, 18:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
En ik weet ook wel en mischien veel belangrijker, dat als de politie minder vanuit vooroordelen handelde en ook haar allochtone burgers serieus zou nemen, deze hele schietpartij te voorkomen zou zijn geweest.

Niemand die je zal tegenspreken.

Mark
23-06-03, 18:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
En ik weet ook wel en mischien veel belangrijker, dat als de politie minder vanuit vooroordelen handelde en ook haar allochtone burgers serieus zou nemen, deze hele schietpartij te voorkomen zou zijn geweest.

Als de politie sowieso haar burgers serieus zou nemen.

Als mij iets in R'dam overkomt doe ik gewoon aangifte in Pijnacker... zelfde politiecorps maar zonder wachtrij en zonder smalende agenten die je eigenlijk niet eens willen helpen.

Zwarte Schaap
23-06-03, 18:46
Geplaatst door Mark
Als de politie sowieso haar burgers serieus zou nemen.

Als mij iets in R'dam overkomt doe ik gewoon aangifte in Pijnacker... zelfde politiecorps maar zonder wachtrij en zonder smalende agenten die je eigenlijk niet eens willen helpen.

Tijdens een aangifte van iets simpels als kelderinbraak kreeg ik zelfs ruzie met dienstdoende agente, dat mens snapte niet dat ik daarvoor kwam terwijl er niets gestolen was(er zat ook niets in de kelder). Ik bleef haar maar uitleggen dat ik dat nodig had omdat de woningbouwvereniging dat verlangt voor een reparatie. (De hele gipsplaten muur, ik noem het ook kartonnen huizen, was eruit geschopt, inclusief deur)

Een aantal jaren geleden raakte mijn arm uit de kom. Naast het feit dat niemand mij op straat wilde helpen om naar het ziekenhuis gebracht te worden en ik dus met hevige pijn zelf naar het ziekenhuis moest lopen, werd ik halverwege mijn route naar het ziekenhuis, in het politiebureau, die ik uit pijn was binnengelopen, weggehoond met als antwoord dat als ik naar het politiebureau kon lopen ik ook wel naar het ziekenhuis kon lopen.

Ik ben er zo één die dan weet wat hem te doen staan, 1 km doorbijten en op niemand meer rekenen. Ik raakte in grote angst doordat al de mensen die ik onderweg tegen kwam, met een grote boog om mij heen liepen. Dat had ik nog nooit meegemaakt en had nooit verwacht hoe hard en stom de mens kan zijn, het leek wel alsof ik in een andere wereld terecht gekomen was. Potjandorie ik dacht echt dat ik doodging. Het heeft mijn kijk op onafhankelijkheid en vertrouwen op hulp van anderen definitief verandert.

pffffffffff... :zegniets:

Mark
23-06-03, 18:49
Ben je er een beetje overheen Schaap??

Naar Dijkzicht gelopen?

Aangifte doen in centrum R'dam is berucht moeilijk...

Zwarte Schaap
23-06-03, 19:07
Geplaatst door Mark
Ben je er een beetje overheen Schaap??

Naar Dijkzicht gelopen?

Aangifte doen in centrum R'dam is berucht moeilijk...


Dat met die arm uit de kom , nog steeds niet eigenlijk. Het wil er nog steeds niet bij mij ingaan waarom niemand mij wilde helpen. Het is een zeer onaangename ervaring om mee te maken dat als je een keertje in een noodtoestand geraakt dat mensen je links laten staan. Daar kom ik echt nooit overheen, ik zal dat nooit snappen.

Klopt, het waren bureau eendrachtsplein en witte de withstraat ! Dijkzicht is het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Mark
23-06-03, 19:12
Goed oppassen met het skaten zo!

Heb je die aflevering van Michael Moore zijn programma onlangs gezien waarin getest werd hoe lang het duurt voordat iemand met een hartaanval o.i.d. op straat werd geholpen? In de meeste grote steden ga je gewoon dood.

Ik heb ook gelezen dat als er een grote groep mensen staat, je juist minder kans maakt omdat niemand als eerste iets durft te doen door een mengeling van angst voor lul te staan en de gedachte dat vast wel iemand anders wat doet....

taouanza
23-06-03, 19:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat met die arm uit de kom , nog steeds niet eigenlijk. Het wil er nog steeds niet bij mij ingaan waarom niemand mij wilde helpen. Het is een zeer onaangename ervaring om mee te maken dat als je een keertje in een noodtoestand geraakt dat mensen je links laten staan. Daar kom ik echt nooit overheen, ik zal dat nooit snappen.

Klopt, het waren bureau eendrachtsplein en witte de withstraat ! Dijkzicht is het dichtstbijzijnde ziekenhuis.



ik begrijp wat je bedoelt. ik ben ook een keer aangevallen en bedreigt en ik denk dat reden waarom ik er zo snel over heen was dat er wel mensen waren die hielpen, heel veel. plus de politie nam me serieus. wat ook absoluut niet vanzelfsprekend is.

Afrux
23-06-03, 21:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
En ik weet ook wel en mischien veel belangrijker, dat als de politie minder vanuit vooroordelen handelde en ook haar allochtone burgers serieus zou nemen, deze hele schietpartij te voorkomen zou zijn geweest.

Het voorval gebeurde net ver van mijn huis. Ik heb het een en het ander over de zaak gehoord. Het ging om een ruzie tussen een aantal drugsdealers van Marokkaans afkomst. Het ging om een afrekening, dus kon de politie niets aan doen.

Orakel
23-06-03, 21:30
Geplaatst door Afrux
Het ging om een afrekening, dus kon de politie niets aan doen.

Afrekening of niet, de politie wordt er voor betaald om daar wat aan te doen. Vooraf of achteraf. Anders wil ik me geld terug.



Ze reden in dure auto's: een Golf IV, een Mercedes en een BMW. Voor de experts - en dat is na de jarenlange aandacht voor criminaliteit in 's lands misdaadhoofdstad nagenoeg elke Rotterdammer - was deze combinatie van etniciteit en autotype gesneden koek: een afrekening om drugs.

Combinatie van auto en etniciteit?

Hebben we naast pooierbak nu ook al een Marokkanenbak?

Lekker is dat. Werk je uit je naad voor een leuke auto, krijg je dit.

Mark
23-06-03, 21:32
Sinds wanneer is een golf een luxe auto? :argwaan:

Zwarte Schaap
23-06-03, 21:54
Geplaatst door Afrux
Het voorval gebeurde net ver van mijn huis. Ik heb het een en het ander over de zaak gehoord. Het ging om een ruzie tussen een aantal drugsdealers van Marokkaans afkomst. Het ging om een afrekening, dus kon de politie niets aan doen.

Ik ken de ins en outs van die zaak, en het ging niet om drugs. Zoals in de krant beschreven wordt komt veel dichter bij de waarheid als dat jij schrijft. Als je beter leest kon je lezen dat de daders Tunesiers waren, dus kan het nooit een om ruzie tussen marokkaanse drugsdealers geweest zijn. Beetje scherp blijven gozer!

Zwarte Schaap
23-06-03, 21:57
Geplaatst door Mark
Sinds wanneer is een golf een luxe auto? :argwaan:

Sinds het vooroordeel is blijven bestaan dat allochtonen alleen in oude roestbakken kunnen rijden.

barfly
23-06-03, 22:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
Sinds het vooroordeel is blijven bestaan dat allochtonen alleen in oude roestbakken kunnen rijden.

Onzin iedereen weet dat allochtonen in VW busjes rijden :p
Met gordijntjes.

an3sdej
23-06-03, 22:43
En ik weet ook wel en mischien veel belangrijker, dat als de politie minder vanuit vooroordelen handelde en ook haar allochtone burgers serieus zou nemen, deze hele schietpartij te voorkomen zou zijn geweest.

Ja hoor :maf3: de politie is de schuld van de misdaad die in R'dam plaatsvindt. :cool: :haha:

Dat met die arm is wel schokkend.

Zwarte Schaap
23-06-03, 23:29
Geplaatst door an3sdej
Ja hoor :maf3: de politie is de schuld van de misdaad die in R'dam plaatsvindt. :cool: :haha:




Meermalen deden de broers aangifte van bedreiging en geweld. 'We werden gewoon weggestuurd', zegt Lanouar. 'Het zal wel ruzie om drugs zijn', hadden de agenten hen toegevoegd. 'Zoek het zelf maar uit.'

Simon
24-06-03, 07:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat met die arm uit de kom , nog steeds niet eigenlijk. Het wil er nog steeds niet bij mij ingaan waarom niemand mij wilde helpen. Het is een zeer onaangename ervaring om mee te maken dat als je een keertje in een noodtoestand geraakt dat mensen je links laten staan. Daar kom ik echt nooit overheen, ik zal dat nooit snappen.

Ik zag Michael Moore laatst een test doen op TV. Hij liet acteurs voor dood op de stoep liggen in het centrum van grote steden in de VS, Canada en UK. De meest mensen lopen door. Slechts enkelen gaan kijken of de persoon in kwestie misschien hulp kan gebruiken of een dokter nodig heeft.

Ik zie dat Mark dit al genoemd heeft.

Nou ja, ik ben ook wel eens op mijn bek getimmerd door F-side supporters in het centrum van Amsterdam. Toen ze weg waren hing opeens iedereen uit het raam om schande te roepen. Tijdens het voorval niemand te bekennen. Van de politie hoorde ik dat het de gewoonte was dat ze na een wedstrijd de stad ingaan om te vechten met willekeurige voorbijgangers.

Simon

~Panthera~
24-06-03, 07:47
:lol: The Awfull Truth. :duim:

observer
24-06-03, 12:44
Geplaatst door Simon
Ik zag Michael Moore laatst een test doen op TV. Hij liet acteurs voor dood op de stoep liggen in het centrum van grote steden in de VS, Canada en UK. De meest mensen lopen door. Slechts enkelen gaan kijken of de persoon in kwestie misschien hulp kan gebruiken of een dokter nodig heeft.

tijdens een soortgelijk wereldwijd onderzoek kwam rio het beste eruit blinden werden vrijwel altijd geholpen met oversteken en gewonden geholpen(of ze ook getest hebben in de sloppen wijken)

new york en amsterdam kwamen heel slecht uit de test, kuala lumpur kwam het slechtste eruit slechts 40% hielp


Oudste broer Lanouar is consulent bij een sociale dienst, jongste broer Ezzeddin student. De middelste, Noureddin, heeft wel ooit een aantal maanden vastgezeten. Maar geen van hen is ooit in verband gebracht met drugs. oke maar hoe komen een ex-con een medewerker van de soos en een student aan een golf een bmw en een merc? vergeet niet dat het hier ook nog redelijk jonge gasten gaat dus sparen zal het niet zijn