PDA

Bekijk Volledige Versie : Selectieve berichtgeving.



Orakel
23-06-03, 21:17
Het zicht op de Israëlische militaire operaties in de Palestijnse gebieden wordt vertroebeld door selectieve berichtgeving. Niet alleen zijn
sommige Nederlandse journalisten op de essentiële momenten niet ter
plaatse, ook verzuimen ze getuigenissen uit de eerste hand te verzamelen.
Hoe correspondenten van ‘kwaliteitsmedia’ oorlogsmisdaden
niet wensen te zien of helpen verhullen.

Stan van Houcke


Twaalf jaar geleden bezocht ik in gezelschap van Anneke Jos
Mouthaan van ‘Een Ander Joods Geluid’ en Israëlische vredesactivisten
de bezette gebieden. Terwijl we in Gaza-stad met een groep kinderen spraken schoten Israëlische militairen zonder aanleiding op onze groep.

Nadat ik in een uitzending van de Humanistische Omroep Stichting de opnamen van de schietpartij had laten horen, werd ik in Trouw door een
pro-Israel lobbyist beticht van antisemitisme.

Ik had dat niet mogen uitzenden. Tijdens het begin van de tweede intifada, in oktober 2000, was ik voor de VPRO-Radio op de Westoever en zag nabij Ramallah op enkele meters afstand van me hoe een dertienjarig Palestijns kind door een militaire scherpschutter met een hoge snelheidskogel door zijn rechteroog werd geschoten en stervende
werd afgevoerd. Van zelfverdediging was geen sprake, de Israëlische soldaat schoot vanuit de bovenste verdieping van een hotel op een afstand van tenminste 400 meter.

De journaliste Amira Hass van de Israëlische kwaliteitskrant Ha’aretz, die in tegenstelling tot de Nederlandse correspondenten op de Westoever woont, interviewde een van de sluipschutters.
‘Wanneer de officieren te velde de scherpschutters opdracht geven te
vuren, dan is de intentie om het hoofd te raken, want als hij schiet,
doet hij dat om te doden… Er zijn zelfs gewone soldaten die een rubber
kogel afschieten maar een echte kogel erachter plaatsen – dat
verhoogt de kracht. Meestal doodt het…
Twaalf jaar en ouder mogen we neerschieten,’ aldus de Israëlische militair. Hij gaf overigens toe dat het moeilijk is om leeftijden te schatten. ‘De richtlijnen veranderen elke dag, soms zelfs meermalen per dag.
Wanneer er aan Israëlische zijde doden vallen, mogen wij meer schieten.’
Over het aantal Palestijnse doden zei hij: ‘Zes per dag is normaal, het
kunnen er ook veel meer zijn.’ Het alleen verwonden van kinderen
wordt doorgaans als ondoeltreffend beschouwd, want ‘verwondingen
hitsen de gemoederen veel meer op.’
Bij mijn terugkeer in Nederland schreef ik in VrijNederland dat het bijna vijf weken duurde voordat het NOS-Journaal voor het eerst meldde dat ‘de Palestijnen de Israëlische militairen er al vaak van hebben beschuldigd dat ze schieten met het doel mensen te doden.’

Kennelijk was die beschuldiging voorheen niet interessant genoeg om te vermelden, laat staan om de correspondent in Israël te vragen zelf polshoogte te gaan nemen.

Ik constateerde in mijn artikel dat er sprake was van selectieve berichtgeving.
Opnieuw werd ik van antisemitisme beticht, ditmaal door Hans
Laroes, adjunct-hoofdredacteur van het NOS-Journaal. Zonder ook
maar één van de door mij en anderen geconstateerde feiten te weerleggen, bespeelde hij bij gebrek aan argumenten de sentimenten
door te proberen de integriteit van de boodschapper van het slechte
nieuws in twijfel te trekken.

Sjifrah Herschberg, een van de drie Radio I-correspondenten in
Israël, wist zonder in de verwoeste Palestijnse steden te zijn geweest,
al snel te vertellen dat Jenin een propagandaslag was, en dat het
Israëlische leger niet wilde dat de Palestijnse lijken ‘lekker’ op straat
bleven liggen, zonder overigens duidelijk te maken wat daar lekker
aan was.
.............................................
Ook daar was Luyendijk niet bij aanwezig, noch enig andere Nederlandse correspondent.
Hij was er als verslaggever ook niet bij toen op woensdag 3 april enkele duizenden Israëlische en westerse vredesactivisten naar Ramallah vertrokken om de belegerde bevolking daar voedsel en medicijnen te overhandigen.
Een humanitaire actie die al snel beantwoord werd met geweld van
het Israëlisch leger en de politie.

Aangekomen bij een militaire wegversperring werden de demonstranten
zonder aanleiding bestookt met stun grenades en werd er gericht op hen geschoten met gasgranaten. Een groep vrouwen die uit voorzorg als een levende muur tussen de militairen en de demonstranten stond kreeg daarbij de volle laag.
Onder hen waren oude joodse dames die het kamp hadden overleefd en nu door de gaswolken heen moesten vluchten. Vervolgens deed de politie een uitval en sloeg de menigte uiteen.

Vredesactivisten die bewusteloos op straat liggende gewonden hielpen
werden ingesloten en mishandeld. Een scherpschutter die op een militaire wachtpost lag, schoot af en toe over de hoofden van de
demonstranten heen. Een van hen verklaarde naderhand: ‘Dit is
illustrerend. Als men al zo optreedt tegen de eigen bevolking kun je je
voorstellen hoe gewelddadig men tegen de Palestijnen in bezet
gebied tekeer gaat.’

.................................................. ..

Erg lang artikel, maar de moraal van het verhaal:

zelf na blijven denken.

http://www.humanist.nl/Israel.pdf

joop.r
23-06-03, 22:57
Geplaatst door Orakel
Het zicht op de Israëlische militaire operaties in de Palestijnse gebieden wordt vertroebeld door selectieve berichtgeving. Niet alleen zijn
sommige Nederlandse journalisten op de essentiële momenten niet ter
plaatse, ook verzuimen ze getuigenissen uit de eerste hand te verzamelen.
Hoe correspondenten van ‘kwaliteitsmedia’ oorlogsmisdaden
niet wensen te zien of helpen verhullen.

Stan van Houcke


Twaalf jaar geleden bezocht ik in gezelschap van Anneke Jos
Mouthaan van ‘Een Ander Joods Geluid’ en Israëlische vredesactivisten
de bezette gebieden. Terwijl we in Gaza-stad met een groep kinderen spraken schoten Israëlische militairen zonder aanleiding op onze groep.

Nadat ik in een uitzending van de Humanistische Omroep Stichting de opnamen van de schietpartij had laten horen, werd ik in Trouw door een
pro-Israel lobbyist beticht van antisemitisme.

Ik had dat niet mogen uitzenden. Tijdens het begin van de tweede intifada, in oktober 2000, was ik voor de VPRO-Radio op de Westoever en zag nabij Ramallah op enkele meters afstand van me hoe een dertienjarig Palestijns kind door een militaire scherpschutter met een hoge snelheidskogel door zijn rechteroog werd geschoten en stervende
werd afgevoerd. Van zelfverdediging was geen sprake, de Israëlische soldaat schoot vanuit de bovenste verdieping van een hotel op een afstand van tenminste 400 meter.

De journaliste Amira Hass van de Israëlische kwaliteitskrant Ha’aretz, die in tegenstelling tot de Nederlandse correspondenten op de Westoever woont, interviewde een van de sluipschutters.
‘Wanneer de officieren te velde de scherpschutters opdracht geven te
vuren, dan is de intentie om het hoofd te raken, want als hij schiet,
doet hij dat om te doden… Er zijn zelfs gewone soldaten die een rubber
kogel afschieten maar een echte kogel erachter plaatsen – dat
verhoogt de kracht. Meestal doodt het…
Twaalf jaar en ouder mogen we neerschieten,’ aldus de Israëlische militair. Hij gaf overigens toe dat het moeilijk is om leeftijden te schatten. ‘De richtlijnen veranderen elke dag, soms zelfs meermalen per dag.
Wanneer er aan Israëlische zijde doden vallen, mogen wij meer schieten.’
Over het aantal Palestijnse doden zei hij: ‘Zes per dag is normaal, het
kunnen er ook veel meer zijn.’ Het alleen verwonden van kinderen
wordt doorgaans als ondoeltreffend beschouwd, want ‘verwondingen
hitsen de gemoederen veel meer op.’
Bij mijn terugkeer in Nederland schreef ik in VrijNederland dat het bijna vijf weken duurde voordat het NOS-Journaal voor het eerst meldde dat ‘de Palestijnen de Israëlische militairen er al vaak van hebben beschuldigd dat ze schieten met het doel mensen te doden.’

Kennelijk was die beschuldiging voorheen niet interessant genoeg om te vermelden, laat staan om de correspondent in Israël te vragen zelf polshoogte te gaan nemen.

Ik constateerde in mijn artikel dat er sprake was van selectieve berichtgeving.
Opnieuw werd ik van antisemitisme beticht, ditmaal door Hans
Laroes, adjunct-hoofdredacteur van het NOS-Journaal. Zonder ook
maar één van de door mij en anderen geconstateerde feiten te weerleggen, bespeelde hij bij gebrek aan argumenten de sentimenten
door te proberen de integriteit van de boodschapper van het slechte
nieuws in twijfel te trekken.

Sjifrah Herschberg, een van de drie Radio I-correspondenten in
Israël, wist zonder in de verwoeste Palestijnse steden te zijn geweest,
al snel te vertellen dat Jenin een propagandaslag was, en dat het
Israëlische leger niet wilde dat de Palestijnse lijken ‘lekker’ op straat
bleven liggen, zonder overigens duidelijk te maken wat daar lekker
aan was.
.............................................
Ook daar was Luyendijk niet bij aanwezig, noch enig andere Nederlandse correspondent.
Hij was er als verslaggever ook niet bij toen op woensdag 3 april enkele duizenden Israëlische en westerse vredesactivisten naar Ramallah vertrokken om de belegerde bevolking daar voedsel en medicijnen te overhandigen.
Een humanitaire actie die al snel beantwoord werd met geweld van
het Israëlisch leger en de politie.

Aangekomen bij een militaire wegversperring werden de demonstranten
zonder aanleiding bestookt met stun grenades en werd er gericht op hen geschoten met gasgranaten. Een groep vrouwen die uit voorzorg als een levende muur tussen de militairen en de demonstranten stond kreeg daarbij de volle laag.
Onder hen waren oude joodse dames die het kamp hadden overleefd en nu door de gaswolken heen moesten vluchten. Vervolgens deed de politie een uitval en sloeg de menigte uiteen.

Vredesactivisten die bewusteloos op straat liggende gewonden hielpen
werden ingesloten en mishandeld. Een scherpschutter die op een militaire wachtpost lag, schoot af en toe over de hoofden van de
demonstranten heen. Een van hen verklaarde naderhand: ‘Dit is
illustrerend. Als men al zo optreedt tegen de eigen bevolking kun je je
voorstellen hoe gewelddadig men tegen de Palestijnen in bezet
gebied tekeer gaat.’

.................................................. ..

Erg lang artikel, maar de moraal van het verhaal:

zelf na blijven denken.

http://www.humanist.nl/Israel.pdf

Op de inhoud van het artiekelwil en kan ik niet ingaan omdat de bron ontbreekt.
maar een onwaarheid staat er zeker in en dat is over een ander joods geluid dat het 12 jaar oud zou zijn .
Een ander joods geluid is pas 5 jaar geleden opgericht waarvan acte.

Maarten
24-06-03, 03:50
Geplaatst door joop.r

maar een onwaarheid staat er zeker in en dat is over een ander joods geluid dat het 12 jaar oud zou zijn .


Dat staat er ook niet. De persoon kan láter deel zijn gaan uitmaken van EAJG.

Maar je weet de prioriteiten wel te stellen Joop!

Die 6 of meer doden per dag, zegt je dát wat??
Lijkt me wel realistisch, niet? In zo'n setting?
Daar zijn Hamas kleine jongens bij!
En die volgevreten media hier maar lullen over terrorisme e.a. Larie..
Allemaal vrienden van Joop..

joop.r
24-06-03, 06:33
Geplaatst door Maarten
Dat staat er ook niet. De persoon kan láter deel zijn gaan uitmaken van EAJG.

Maar je weet de prioriteiten wel te stellen Joop!

Die 6 of meer doden per dag, zegt je dát wat??
Lijkt me wel realistisch, niet? In zo'n setting?
Daar zijn Hamas kleine jongens bij!
En die volgevreten media hier maar lullen over terrorisme e.a. Larie..
Allemaal vrienden van Joop..


Maarten
Leer toch eens dat elke doden die er valt er twee te veel zjn ongeacht aan welke kant het gebeurd.
maar dat kan jij niet begrijpen om dar jou hart vol zit met haat tegen alles wat jou niet zind en denk je dat jij met jou puberaal gedrag de wijsheid in pacht te hebben.
Als jochies zo als jij jullie gingen inzetten voor de Vrede en en ook het leeed van 2 kanten zu gaan zien misschien dat het dan voor de palestijnse bevolking beter word maar zo lang zo een kleine groep moordenaars denken het voor het zeggen te hebben en van jullie pubbers steun krijgen zal er voor de arme palestijnse bevolking weinig veranderen .
IK denk dat je een ding vergeet en dat is dat de palestijnen afhankelijk zijn van werk in israel en zo lang israel om vijligheidssreden de grensen dicht moet houden kunnnen de duizende palestijnen die wel vrede willen en in israel willen werken daar niet naar toe ik zie ook de fouten die wij maken maar probeer er hier iets aan te doen en dat kan ik van jou met je volgevreten pens niet zeggen

Simon
24-06-03, 07:27
De Israeliers schieten af en toe "per ongeluk" een journalist dood in de bezette gebieden om nog eens aan te tonen dat het daar veel te gevaarlijk is om journalistiek te bedrijven. Daarom kan je het journalisten ook niet echt kwalijk nemen dat ze te weinig rapporteren vanuit de bezette gebieden.

Simon

~Panthera~
24-06-03, 07:35
Geplaatst door Simon
De Israeliers schieten af en toe "per ongeluk" een journalist dood in de bezette gebieden om nog eens aan te tonen dat het daar veel te gevaarlijk is om journalistiek te bedrijven. Daarom kan je het journalisten ook niet echt kwalijk nemen dat ze te weinig rapporteren vanuit de bezette gebieden.

Simon
------------

En "per ongeluk" ook kinderen van 7, die met stenen gooien.
Goh, ik wist niet dat op stenen gooien in een democratie de doodstraf stond ??
Zal ook wel "per ongeluk" zijn.
Waarom krijg ik nu het onderliggende gevoel dat dit alles niet zo "per ongeluk" IS ?
Zal wel aan mij liggen. :moe:

joop.r
24-06-03, 09:08
Geplaatst door ~Panthera~
------------

En "per ongeluk" ook kinderen van 7, die met stenen gooien.
Goh, ik wist niet dat op stenen gooien in een democratie de doodstraf stond ??
Zal ook wel "per ongeluk" zijn.
Waarom krijg ik nu het onderliggende gevoel dat dit alles niet zo "per ongeluk" IS ?
Zal wel aan mij liggen. :moe:

De zelfmoord aanslagen door die laffaards zijn ook per ongeluk
Had ik het helemaal verkeerd begrepen.

WORD EENS WAKKER EN ZIE NIET ALLES DOOR EEN GLAS VAN JE BRIL MAAR KIJN EENS MET BIJDE OGEN.

~Panthera~
24-06-03, 09:33
Geplaatst door joop.r
De zelfmoord aanslagen door die laffaards zijn ook per ongeluk
Had ik het helemaal verkeerd begrepen.

WORD EENS WAKKER EN ZIE NIET ALLES DOOR EEN GLAS VAN JE BRIL MAAR KIJN EENS MET BIJDE OGEN.
---------------------------------

Nee, die zijn niet "per ongeluk" en dat beweren ze ook niet.
Israel daarintegen beweert hun gedrag daarintegen wel als "ongelukjes", terwijl ze heel goed weten dat het dat ook niet zijn.
Das een verschil.
Bovendien, hoe zou jij reageren als je 50 jaar lang in een vluchtelingenkamp zou zitten, terwijl het ook je eigen land is ?
Beetje wanhopig zou je dan toch wel worden nietwaar?

joop.r
24-06-03, 10:11
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------------------

Nee, die zijn niet "per ongeluk" en dat beweren ze ook niet.
Israel daarintegen beweert hun gedrag daarintegen wel als "ongelukjes", terwijl ze heel goed weten dat het dat ook niet zijn.
Das een verschil.
Bovendien, hoe zou jij reageren als je 50 jaar lang in een vluchtelingenkamp zou zitten, terwijl het ook je eigen land is ?
Beetje wanhopig zou je dan toch wel worden nietwaar?

Om jou gerust te stellen ga ik nu naar mijn palesijnse vrienden toe losbalos

Puk
24-06-03, 12:04
Geplaatst door aQua
wanneer je 2-kogelige pistool (bestaat dat woord?) leeggeschoten is kan je niet anders dan weglopen

Of jawel, je pakt het anti-semitisme-wapen. Maar 'k zie dat je die al leeggeschoten hebt op Maarten.

Heb je al zielig gedaan?
Zo ja, dan heb je voldaan aan drie-delige zion aanval/verdeiging tactiek en mag je echt weglopen, de onvermijdelijke stap 4

Goh, wat makkelijk allemaal. Wel een holle retoriek!

De enige die echt nadenkt over een oplossing is Joop.

Maarten vind Hamassukkels zielig en kleine jongens.
En aQua bekijkt het ook graag van maar één kant.

aQua, je zou natuurlijk ook kunnen te proberen je te verplaatsen in het Israëlische volk.

Ik geloof dat het voor beide volken niet echt fijn is. Maar jullie maken het er in ieder geval niet beter op. Maarten begrijpt die jongens van Hamas zo goed... ja hoor... het zijn lieverdjes. :moe: Ga eens een tijdje in Israël wonen zou ik zeggen... ben benieuwd of je het allemaal dan nog steeds zo onschuldig vindt wat Hamas c.s. doen.

observer
24-06-03, 12:20
Van zelfverdediging was geen sprake, de Israëlische soldaat schoot vanuit de bovenste verdieping van een hotel op een afstand van tenminste 400 meter. als de dader op minimaal 400 meter afstand stond hoe kun je dan zien wie er schoot?

Maarten
24-06-03, 12:44
Geplaatst door joop.r
Maarten
Leer toch eens dat elke doden die er valt er twee te veel zjn ongeacht aan welke kant het gebeurd.
maar dat kan jij niet begrijpen om dar jou hart vol zit met haat tegen alles wat jou niet zind en denk je dat jij met jou puberaal gedrag de wijsheid in pacht te hebben.
Als jochies zo als jij jullie gingen inzetten voor de Vrede en en ook het leeed van 2 kanten zu gaan zien misschien dat het dan voor de palestijnse bevolking beter word maar zo lang zo een kleine groep moordenaars denken het voor het zeggen te hebben en van jullie pubbers steun krijgen zal er voor de arme palestijnse bevolking weinig veranderen .
IK denk dat je een ding vergeet en dat is dat de palestijnen afhankelijk zijn van werk in israel en zo lang israel om vijligheidssreden de grensen dicht moet houden kunnnen de duizende palestijnen die wel vrede willen en in israel willen werken daar niet naar toe ik zie ook de fouten die wij maken maar probeer er hier iets aan te doen en dat kan ik van jou met je volgevreten pens niet zeggen

En dankzij de steun van idioten zoals jij, BLIJVEN er doden aan beide kanten vallen!
Als je naar de hoofdoorzaken van de ellende kijkt, dan komen Hamas c.s. misschien op de vijftiende plaats of zo.
De grote goofdoorzaak, die werkelijk álle andere oorzaken in de schaduw stelt, is een maar liefst VIJFENDERTIG jaar durende bezetting, die naar álle normen van wie dan ook illegaal is, en waarbij op 24 uurs-basis grootschalige schendingen van mensenrechten plaats vinden!

En als de VS, maar ook bijvoorbeeld Nederland, deze brandhaard van criminaliteit niet voortdurend steunden, dan was het al láng afgelopen!!!!!!!!

En de Palestijnen, die in Israël werken?? Hoe komt dat??? Omdat de israeli’s de hele Infrastructuur vernietigd hebben, de hele Palestijnse economie naar de knoppen geholpen hebben, de bewegingsvrijheid van iedereen dermate indammen, dat er niets meer op te bouwen valt, de olijfbomen uitrukken, de watertoevoer blokkeren, enz enz enz!!…

Hier werkt maar één ding!!! Totale economische boycot van Israël, totdat ze eindelijk wérk van die vrede gemaakt hebben!!!!!!!!
35 jaar van criminaliteit zijn GENOEG!!!!!

En stéun daaraan, dat is vrágen om aanslagen hier!! Ook Capito??!..

Maarten
24-06-03, 13:12
Geplaatst door Puk

Maarten vind Hamassukkels zielig en kleine jongens.


Kun jij het verschil zien tussen Hamas en het Israelische Leger???!!!..
Wat zit er in je bríl??! -9 ?????!! Niet meer schoongemaakt, de afgelopen 25 jaar??!!!..


Geplaatst door Puk

Ga eens een tijdje in Israël wonen zou ik zeggen... ben benieuwd of je het allemaal dan nog steeds zo onschuldig vindt wat Hamas c.s. doen.

Als jij een máand in Israel hebt rond gelopen, dan merk jij HELEMAAL NIETS van Hamas!!!!!!!!! Niks, nop, Nada!!!!!!!!
Loop een JAAR rond, en je merkt nog niks van Hamas!!
Het enige dat je merkt, dat is de Fuzz er omheen, en de angst!!
Loop een jaar rond in de Westbank, en je vergeet de Israeli's NOG GEEN MINUUT!!!!
Já, de mensen in Israel willen rustig léven! Nou, laat ze een realistische vrede overeenkomen, inplaats van die criminaliteit te rekken, dan hébben ze hun vrede!!!!!!!!

Of laat ik het liever ómgekeerd zeggen: Zoláng ze nog overduidelijk - en zelfs méer dan overduidelijk - de Wéstbank willen inpikken, verdient geen énkele Israeli daar rust en vrede!! Dat is de Prijs voor Róof en barbarísme!!!

Ik ben érg menselijk, Puk. Als goed katholiek, hehe.. ben ik begaan met íédereen die lijdt! Maar met slachtoffers in Israel, heb ik hooguit nog wat persoonlijk medeleven, maar verder hélemaal niets meer!! Oók niet als het om andersdenkenden gaat!!
En als mijn bloedeigen familie hier in Nederland door een aanslag om komt, dan wijt ik dat aan Bálkenende, en de Nederlandse média, en níet aan Hamas!!!!

Wat Hamas doet, dat is wat ALLE bevolkingsgroepen onder die omstandigheden doen! Wij óok! Niks nieuws, niks Arabisch, niks Terrorisme!! Aan massa-criminaliteit hangen Príjskaartjes!!..

Maarten
24-06-03, 13:56
Geplaatst door aQua
Je bedoelt meneer "iedereen blijft met zijn poten van mijn israel af!!" ? Ja, daar heeft 'ie inderdaad goed over nagedacht. Zou bij mij niet zo 1, 2, 3 naar boven komen


:hihi:
Ja, er zijn miljóenen van dit soort.. Die begrijpen hun eigen racisme gewoon niet.. Die snappen helemaal niet dat ze de zeer menselijke normen, die ze meestal hebben, helemaal niet toepassen op de andere partij.
Maar je pakt ze van alle kanten met hun holle frasen. Je hoeft maar te beginnen met het recht op zelfverdediging van de Palestijnen, en het is meteen een stok in het hoenderhok, waar ze geen kant mee op kunnen!

Tuurlijk moeten die mensen zichzelf iets wijsmaken, om dit vol te kunnen blijven houden. In dit geval is het de zondebok Hamas..
Het valse daarvan is eigenlijk dit: Wat Hamas doet, heeft natuurlijk wel degelijk gevolgen voor de politiek daar. Of beter gezegd: De Israeli's ontlenen er PR-argumenten aan voor hun politiek.... Maar wat die mensen er achter verstoppen, is dat ze tevens ook vóelen, dat Hamas de boosdoener is.

En wat die mensen dus verhúllen, dat is dat ze Arabieren in feite niet kunnen zien als mensen zoals jij en ik. Het is Vée! Het zijn wel ménsen, máár!... Er hoeft maar even wat aan de hand te zijn, en er wordt meteen helemaal geen menselijke redenering meer op die mensen toegepast, noch wat betreft hun doen en laten, nóch wat betreft hun positie.

Het lijkt echt een beetje op hoe négers hier vroeger gezien werden. En zelfs later nog had je dat in Zuid-Afrika, waar de Cosby-show verboden werd, omdat negers daar te menselijk werden voorgesteld.
En Arabieren zijn wel ménsen, maar eh.. daar heb je er wat véel van, he?.. :hihi:
Ik meen echt, dat het om restanten racisme gaat, die niettemin zeer fnuikend en hardnekkig kunnen zijn.
Zijn Palestijnen voor ons écht mensen? Nou ehm... natuurlijk, ja.. Maar we beschouwen het wel als deel van onze ruimdenkendheid, dat we dat zo zien!.. :hihi:

Ik denk dat de media af en toe graag Ashrawi laten zien, en haar hier uitgebreid aan het woord laten, gewoon ook om de Nederlander te laten zien van: Kijk: óok Palestijnen kunnen zeer beschaafd, ontwikkeld, gevoelig en echt menselijk zijn! Ze begrijpen echt, dat nederland die boodschap nódig heeft!!..
En wat me dan weer helemaal ziek maakt, is dat ze dan weer helemaal gepamperd wordt, waarmee wij onze medemenselijkheid weer helemaal kunnen etaleren, maar dat er verder nooit meer een flikker gebeurt met wat ze zégt!

De politiek van steun aan de misdadigheid verandert er echt geen flíkker van! Hooguit komt er wat meer oppositie, maar de regering heeft echt nergens een boodschap aan. Ja er komt wat hulp aan de Palestijnen, en that's it!

jaja
24-06-03, 14:31
Geplaatst door Maarten
:hihi:
Ja, er zijn miljóenen van dit soort.. Die begrijpen hun eigen racisme gewoon niet.. Die snappen helemaal niet dat ze de zeer menselijke normen, die ze meestal hebben, helemaal niet toepassen op de andere partij.
Maar je pakt ze van alle kanten met hun holle frasen. Je hoeft maar te beginnen met het recht op zelfverdediging van de Palestijnen, en het is meteen een stok in het hoenderhok, waar ze geen kant mee op kunnen!

Tuurlijk moeten die mensen zichzelf iets wijsmaken, om dit vol te kunnen blijven houden. In dit geval is het de zondebok Hamas..
Het valse daarvan is eigenlijk dit: Wat Hamas doet, heeft natuurlijk wel degelijk gevolgen voor de politiek daar. Of beter gezegd: De Israeli's ontlenen er PR-argumenten aan voor hun politiek.... Maar wat die mensen er achter verstoppen, is dat ze tevens ook vóelen, dat Hamas de boosdoener is.

En wat die mensen dus verhúllen, dat is dat ze Arabieren in feite niet kunnen zien als mensen zoals jij en ik. Het is Vée! Het zijn wel ménsen, máár!... Er hoeft maar even wat aan de hand te zijn, en er wordt meteen helemaal geen menselijke redenering meer op die mensen toegepast, noch wat betreft hun doen en laten, nóch wat betreft hun positie.

Het lijkt echt een beetje op hoe négers hier vroeger gezien werden. En zelfs later nog had je dat in Zuid-Afrika, waar de Cosby-show verboden werd, omdat negers daar te menselijk werden voorgesteld.
En Arabieren zijn wel ménsen, maar eh.. daar heb je er wat véel van, he?.. :hihi:
Ik meen echt, dat het om restanten racisme gaat, die niettemin zeer fnuikend en hardnekkig kunnen zijn.
Zijn Palestijnen voor ons écht mensen? Nou ehm... natuurlijk, ja.. Maar we beschouwen het wel als deel van onze ruimdenkendheid, dat we dat zo zien!.. :hihi:

Ik denk dat de media af en toe graag Ashrawi laten zien, en haar hier uitgebreid aan het woord laten, gewoon ook om de Nederlander te laten zien van: Kijk: óok Palestijnen kunnen zeer beschaafd, ontwikkeld, gevoelig en echt menselijk zijn! Ze begrijpen echt, dat nederland die boodschap nódig heeft!!..
En wat me dan weer helemaal ziek maakt, is dat ze dan weer helemaal gepamperd wordt, waarmee wij onze medemenselijkheid weer helemaal kunnen etaleren, maar dat er verder nooit meer een flikker gebeurt met wat ze zégt!

De politiek van steun aan de misdadigheid verandert er echt geen flíkker van! Hooguit komt er wat meer oppositie, maar de regering heeft echt nergens een boodschap aan. Ja er komt wat hulp aan de Palestijnen, en that's it! wat blijft verbazen is dat jij precies weet wat anderen denken ... blijkbaar nog beter dan die anderen zelf .... of zou het projectie en hypothetisch zijn?
Anders gezegd, jij hebt een mening, maar projecteer die nu niet als "de ware" in andermans hoofd. Het komt wellicht als een schok maar andere mensen hebben andere meningen ...
Dit soort "preken" hebben op mij de uitwerking als ... "preken" ... dominees die het wel even weten ... wat vervolgens in 99,999999% van de gevallen niet klopt. Het is de arrogantie van de ideoloog. Het geloof in "de waarheid", het geloof in "het ware beeld van geschiedenis en politiek" ... als er iets is dat ik geleerd heb, dan is het dat dat beeld een drogbeeld is. Niemand heeft de waarheid in pacht ... ook geen enkele zijde in een conflict. Wil je ergens iets bereiken, zul je met de ander moeten proberen mee te denken op een constructieve manier. Jij verwijt je "tegenstanders" dat ze "hun tegenstanders" niet echt zien ... Bij het lezen van jouw verhalen (zoals deze) is overduidelijk dat hetzelfde verwijt vrij gemakkelijk ook aan jouw adres is af te leveren.
Alles wat positief bij de tegenpartij is, wordt per definitie negatief belicht .. het is het klassieke "zwart maken" van de vijand ...
Ik zat even te denken of ik weer zo'n ellenlange discussie met je op poten zou zetten ... zo'n klassieke welles nietes, die we al zo vaak hebben gehad ... maar nee ...
Kortom, voor wie deze discussie wel lezen, hij zoeke in het archief.

lennart
24-06-03, 14:37
Jaja, een beetje on-Topic blijven he. Wat vind jij nu eigenlijk van het artikel van deze journalist van de Humanist en zijn kritiek op de Nederlandse Journalistiek?

jaja
24-06-03, 14:46
Geplaatst door lennart
Jaja, een beetje on-Topic blijven he. Wat vind jij nu eigenlijk van het artikel van deze journalist van de Humanist en zijn kritiek op de Nederlandse Journalistiek? Niet slecht, hoewel er ook wel wat gaten en betwistbare zaken in het verhaal zitten ... Om één voorbeeld te geven: spreken over standrechtelijke executies waarna een arts als getuige wordt aangevoerd die duidelijk over mensen spreekt die op grotere afstand door sluipschutters zijn geraakt ... (waarbij sowieso opvalt dat kennis van militaire zaken beperkt is ..)

lennart
24-06-03, 14:50
Maar over het algemeen ben je het er wel mee eens dat de situatie van de Palestijnen en het geweld dat ze moeten ondergaan, niet evenredig in de Media komen in vergelijking met het geweld dat Israeli wordt aangedaan.

jaja
24-06-03, 15:07
Geplaatst door lennart
Maar over het algemeen ben je het er wel mee eens dat de situatie van de Palestijnen en het geweld dat ze moeten ondergaan, niet evenredig in de Media komen in vergelijking met het geweld dat Israeli wordt aangedaan. tot op zekere hoogte, ja ... zoals er wel meer gebeurtenissen in de wereld op grond van gekke selectie criteria van journalisten meer aandacht krijgen als andere. Zoals bijvoorbeeld de Palestijnse kwestie, ook de palestijnse kant, verhoudingsgewijs veel meer aandacht krijgt dan menig veel afschuwlijker conflict elders in de wereld. Wat dat betreft hebben de palestijnen dan weer niet te klagen over de media ...

Maar het is zeker waar dat er verhoudingsgewijs meer vanuit Israel wordt bericht dan vanuit de bezette gebieden. Voor menig goed verslag daarover ben je afhankelijk van onafhankelijke israelische journalisten, die vaak meer boven tafel kunnen krijgen dan "westerse" journalisten.

Overigens moet daarbij wel gezegd worden dat bepaalde verhalen uit Israel ook niet vermeld worden en het beeld uit Israel ook niet gebalanceerd is ... ook menig positief verhaal uit Israel valt op de snijtafel van de "westerse" editors, omdat goed nieuws niet verkooopt of om wat voor domme reden dan ook.

Verder ben ik het niet helemaal eens met alle redenen die hij noemt voor deze selectie ...

Waiting
24-06-03, 16:53
Geplaatst door ~Panthera~
------------

En "per ongeluk" ook kinderen van 7, die met stenen gooien.
Goh, ik wist niet dat op stenen gooien in een democratie de doodstraf stond ??
Zal ook wel "per ongeluk" zijn.
Waarom krijg ik nu het onderliggende gevoel dat dit alles niet zo "per ongeluk" IS ?
Zal wel aan mij liggen. :moe:

Het ligt inderdaad aan jou.
En ik weet hoe het IDF werkt.

De Rode Roos
24-06-03, 18:00
Geplaatst door Puk
Goh, wat makkelijk allemaal. Wel een holle retoriek!

De enige die echt nadenkt over een oplossing is Joop.

Maarten vind Hamassukkels zielig en kleine jongens.
En aQua bekijkt het ook graag van maar één kant.

aQua, je zou natuurlijk ook kunnen te proberen je te verplaatsen in het Israëlische volk.

Ik geloof dat het voor beide volken niet echt fijn is. Maar jullie maken het er in ieder geval niet beter op. Maarten begrijpt die jongens van Hamas zo goed... ja hoor... het zijn lieverdjes. :moe: Ga eens een tijdje in Israël wonen zou ik zeggen... ben benieuwd of je het allemaal dan nog steeds zo onschuldig vindt wat Hamas c.s. doen.

Hamas wordt gevoed door Israel en Hamas wordt door Israel groter en groter, en krijgt dus meer aanhang. Ik zeg dan: what comes around, goes around. De Israeliers hebben lang Hamas gesteund en hebben Hamas leden naar bepaalde gebieden gebracht om aanslagen te plegen, zodat Israel dan weer kon terugslaan op de PLO en Arafat. Israel is een terreurstaat, dat blijkt wel dagelijks. Zo was oud-premier Shamir ooit lid van een joodse terreurorganisatie die een VN diplomaat hielp vermoorden om zo een vrede om zeep te helpen. Golda Meir zei dat Palestijnen niet bestonden. "Vredesduif" Rabin was in het echt een havik die als minister van defensie onder Shamir verantwoordelijk was de bouw van vele nederzettingen. Rabin als premier volgde dezelfde tactiek als Sharon door gewoon rustig door te blijven gaan met het bouwen van nederzettingen, wat ervoor zorgde dat de wil om vrede te bereiken bij de Palestijnen verdween en na Oslo II niks meer gebeurde. Sharon probeert alleen Bush te paaien...en Abbas is machteloos. En wanneer wordt Arafat nog geëxecuteerd door Sharon? Kortom: het wordt nooit wat!

Waiting
24-06-03, 19:28
Geplaatst door De Rode Roos
Hamas wordt gevoed door Israel en Hamas wordt door Israel groter en groter, en krijgt dus meer aanhang. Ik zeg dan: what comes around, goes around. De Israeliers hebben lang Hamas gesteund en hebben Hamas leden naar bepaalde gebieden gebracht om aanslagen te plegen, zodat Israel dan weer kon terugslaan op de PLO en Arafat. Israel is een terreurstaat, dat blijkt wel dagelijks. Zo was oud-premier Shamir ooit lid van een joodse terreurorganisatie die een VN diplomaat hielp vermoorden om zo een vrede om zeep te helpen. Golda Meir zei dat Palestijnen niet bestonden. "Vredesduif" Rabin was in het echt een havik die als minister van defensie onder Shamir verantwoordelijk was de bouw van vele nederzettingen. Rabin als premier volgde dezelfde tactiek als Sharon door gewoon rustig door te blijven gaan met het bouwen van nederzettingen, wat ervoor zorgde dat de wil om vrede te bereiken bij de Palestijnen verdween en na Oslo II niks meer gebeurde. Sharon probeert alleen Bush te paaien...en Abbas is machteloos. En wanneer wordt Arafat nog geëxecuteerd door Sharon? Kortom: het wordt nooit wat!

En wat is er mis met wat Golda zei?
Palestijnen bestaan niet.
Arabieren wel.

Joesoef
24-06-03, 19:32
Stan van Houcke is een ouwe relnicht uit de Amsterdamse kraakbeweging die begonnen is bij toendertijd radio stad. Hij is een klassiek voorbeeld van ongenuanceerde selectieve berichtgeving.

De Rode Roos
24-06-03, 23:14
Geplaatst door Waiting
En wat is er mis met wat Golda zei?
Palestijnen bestaan niet.
Arabieren wel.

Palestijnen bestaan niet? :jammer:

Voor Israel was er Palestina, en had je dus Palestijnen in dat gebied. Chirstelijke, joodse en Moslim Palestijnen. Door Palestina te bezetten en op te heffen en Arabische Palestijnen weg te jagen van hun land betekent dan niet dat er plotseling geen Palestijnen meer zijn. De mensen in al die vluchtelingenkampen bestaan zeker ook niet? Die zijn zeker een fata morgana in het woestijn? Jij bent dus ook niet voor een 2 staten oplosing? Palestijnen bestaan niet, maar wel Arabieren, en die kun je met ethnic cleansing deporteren naar Jordanie! Laat Sharon alvast maar rails aanleggen om al die "Arabieren" met wagons weg te voeren! :rolleyes:

Waiting
25-06-03, 16:59
Geplaatst door De Rode Roos
Palestijnen bestaan niet? :jammer:

Voor Israel was er Palestina, en had je dus Palestijnen in dat gebied. Chirstelijke, joodse en Moslim Palestijnen. Door Palestina te bezetten en op te heffen en Arabische Palestijnen weg te jagen van hun land betekent dan niet dat er plotseling geen Palestijnen meer zijn. De mensen in al die vluchtelingenkampen bestaan zeker ook niet? Die zijn zeker een fata morgana in het woestijn? Jij bent dus ook niet voor een 2 staten oplosing? Palestijnen bestaan niet, maar wel Arabieren, en die kun je met ethnic cleansing deporteren naar Jordanie! Laat Sharon alvast maar rails aanleggen om al die "Arabieren" met wagons weg te voeren! :rolleyes:

Kijk, het heeft geen zin om met je te discussieren want je hebt duidelijk te weinig relevante kennis inzake het M-O conflict.
Ik kan nu wel weer uitgebreid de hele mikmak voor je opschrijven, maar jij bent me dat niet waard.
In het kort;

Voor Israel was er een brits mandaat.
Voor het Britse mandaat was er het Ottomaanse rijk.
Er is nooit een land geweest met de naam palestina, het was hoogstens een provincie.
De naam palestina is ooit door de Romeinen gegeven om de oorspronkelijke naam "Jehuda" te doen vergeten (het is aardig gelukt)
"palestina" komt van de fillistijnen de grootste vijand van de Israelieten en heeft dus ook niks met de arabieren van nu te maken.
Jordanie is zelf voor 80% "palestijns".

De meeste arabieren die zijn gevlucht waren grotendeels zelf ook niet meer dan immigranten uit Syrie, Irak, Egypte etc
Het is dus nogmaals geen apart volk (ook al worden ze graag zo behandeld door hun broeders)

Etc etc etc... te veel feiten om op te noemen, die jouw eenzijdige blik(want de waarheid ligt vaak in het midden) en je onsmakelijke irrelevante vergelijkingen tot niet meer dan een hoopje persoonlijke frustratie doen lijken.

~Panthera~
25-06-03, 20:46
Geplaatst door Waiting
Ik kan nu wel weer uitgebreid de hele mikmak voor je opschrijven, maar jij bent me dat niet waard.

---------------------------

Arrogante l.ul. :moe:

lennart
25-06-03, 20:49
Israelieten bestaan niet, me dunkt.

Dus weg met Israel!

sadeeQ
25-06-03, 20:54
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------------

Arrogante l.ul. :moe:

:melig2:

zo schrijf je dat,die zionistische kakkerlak is een LULmet hoofdletter L.

sadeeQ
25-06-03, 20:59
Geplaatst door lennart
Israelieten bestaan niet, me dunkt.

Dus weg met Israel!
biraat
voor zover ik weet bestaan ze wel.er schijnt een criminele bende te bestaan met dezelfde benaming die zich actief houdt met het uitmoorden van kinderen en het stelen van land. :fuckit2:

~Panthera~
25-06-03, 20:59
Geplaatst door sadeeQ
:melig2:

zo schrijf je dat,die zionistische kakkerlak is een LULmet hoofdletter L.
-------------------------

k ben beleefd vandaag. :moe:

sadeeQ
25-06-03, 21:06
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------------

k ben beleefd vandaag. :moe:


denk dat je gewoon een zware nacht hebt gehad. :hihi: hoeveel gastjes heb je neergekopd? :lole:

Massale vechtpartij in Haarlem (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=66475)

~Panthera~
25-06-03, 21:19
Geplaatst door sadeeQ
denk dat je gewoon een zware nacht hebt gehad. :hihi: hoeveel gastjes heb je neergekopd? :lole:

Massale vechtpartij in Haarlem (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=66475)
-------------

S.hit ! Ik mis ook alles !! :wow: :verward:

Zwarte Schaap
25-06-03, 21:28
Geplaatst door Waiting
Kijk, het heeft geen zin om met je te discussieren want je hebt duidelijk te weinig relevante kennis inzake het M-O conflict.
Ik kan nu wel weer uitgebreid de hele mikmak voor je opschrijven, maar jij bent me dat niet waard.
In het kort;

Voor Israel was er een brits mandaat.
Voor het Britse mandaat was er het Ottomaanse rijk.
Er is nooit een land geweest met de naam palestina, het was hoogstens een provincie.
De naam palestina is ooit door de Romeinen gegeven om de oorspronkelijke naam "Jehuda" te doen vergeten (het is aardig gelukt)
"palestina" komt van de fillistijnen de grootste vijand van de Israelieten en heeft dus ook niks met de arabieren van nu te maken.
Jordanie is zelf voor 80% "palestijns".

De meeste arabieren die zijn gevlucht waren grotendeels zelf ook niet meer dan immigranten uit Syrie, Irak, Egypte etc
Het is dus nogmaals geen apart volk (ook al worden ze graag zo behandeld door hun broeders)

Etc etc etc... te veel feiten om op te noemen, die jouw eenzijdige blik(want de waarheid ligt vaak in het midden) en je onsmakelijke irrelevante vergelijkingen tot niet meer dan een hoopje persoonlijke frustratie doen lijken.

Hahaha ... Je blijft het maar weer proberen ! Hahahaha
Hou toch op man met dat typische zionistische gluiperij. Ik doe niet eens de moeite om op jouw feitjes te reageren omdat het daar niet omgaat.

Het woord palestijn intresseert mij helemaal niets. Het gaat om de mensen die daar wonen. Die waren daar al en er zijn anderen het land ingekomen en die hebben de oorspronkelijke bewoners verjaagd en onderdrukken hen nog steeds. Deze ordinaire landdieven creeeren hun eigen blut und botemtheorie ten koste van het lijden van een volk dat volgens de zionisten niet bestaat.

Met hetzelfde gemak tover ik hier voor jou teksten en onderzoeken die aantonen dat er niet zoiets is als een joodse volk.

Het historische joodse volk werd niet gedefinieerd als een ras en niet als het volk van een bepaald land of van een bepaalde politiek kader, zelfs niet als het volk van een bepaalde spreektaal, maar als het volk van de tora en religieuze voorschriften, van een specifieke geestelijke en praktische leefwijze die tot uitdrukking komt in het aanvaarden van het juk van goddelijke heerschappij en van de Tora en de joodse geboden en verboden.
..........
De verzameling mensen die tegenwoordig wordt beschouwd als het joodse volk , zowel in het bewustzijn van de overgrote meerderheid van zijn leden als in het bewustzijn van de niet-joden, wordt niet meer feitelijk gedefinieerd als het volk van het historische jodendom.

Uit: Yeshayahu Leibowitz ,Het geweten van Israel.

jaja
26-06-03, 08:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hahaha ... Je blijft het maar weer proberen ! Hahahaha
Hou toch op man met dat typische zionistische gluiperij. Ik doe niet eens de moeite om op jouw feitjes te reageren omdat het daar niet omgaat.

Het woord palestijn intresseert mij helemaal niets. Het gaat om de mensen die daar wonen. Die waren daar al en er zijn anderen het land ingekomen en die hebben de oorspronkelijke bewoners verjaagd en onderdrukken hen nog steeds. Deze ordinaire landdieven creeeren hun eigen blut und botemtheorie ten koste van het lijden van een volk dat volgens de zionisten niet bestaat.

Met hetzelfde gemak tover ik hier voor jou teksten en onderzoeken die aantonen dat er niet zoiets is als een joodse volk.

Het historische joodse volk werd niet gedefinieerd als een ras en niet als het volk van een bepaald land of van een bepaalde politiek kader, zelfs niet als het volk van een bepaalde spreektaal, maar als het volk van de tora en religieuze voorschriften, van een specifieke geestelijke en praktische leefwijze die tot uitdrukking komt in het aanvaarden van het juk van goddelijke heerschappij en van de Tora en de joodse geboden en verboden.
..........
De verzameling mensen die tegenwoordig wordt beschouwd als het joodse volk , zowel in het bewustzijn van de overgrote meerderheid van zijn leden als in het bewustzijn van de niet-joden, wordt niet meer feitelijk gedefinieerd als het volk van het historische jodendom.

Uit: Yeshayahu Leibowitz ,Het geweten van Israel. klopt precies ... alleen vergeet je eraan toe te voegen dat ALLE volkeren in de oudheid zich voornamelijk religieus definieerden ...

jaja
26-06-03, 08:20
Geplaatst door aQua
aha de filistijnen... hm, 'k heb laatst een explosief gesprekje bijgewoond met een Joodse die dit volkomen tegensprak.
Je had er bij de sharon-Jügend op zijn minst op kunnen aandringen met een eenduidge leugen naar buiten te komen. Dat weten zelfs de kleinste criminelen :moe: wacht even ... je bent "een joodse" tegengekomen die iets anders beweerde ... dus is dit verhaal over filistijnen en de naam palestina niet waar ...
Ik ben ooit een iraki tegen gekomen die een heel andere ontstaans geschiedenis van de Islam gaf ... (niet voor herhaling vatbaar op dit forum) ... volgens jouw logica is hiermee bewezen dat DUS de ontstaansgeschiedenis van de Islam zoals die oa hier op het forum wordt verkondigd niet klopt ...
Ik denk dat je het met me eens bent dat die logica niet erg sterk is ...

Accepteer het nu maar: de naam Palestina is afgeleid van de Filistijnen - het is wel iets ingewikkelder, maar het is wel de kern van de zaak.

Bahmed
26-06-03, 10:28
The sainted Yitzhak Rabin was a member of the Palmach, the elite striking force of the underground military organization known as Haganah. He was deputy commander of the Palmach when the group engaged in ethnically cleansing Palestinians. Some 40 years later, while serving as Israeli defense minister, Rabin ordered troops to "break the bones" of Palestinian demonstrators (which were mostly children).
Nearly 800,000 Palestinians would be displaced so as to allow for the creation of Israel: around 600,000 of whom, according to internal documents of the Israeli Defense Force, were expelled forcibly from their homes. At the time, these Palestinians, most of whose families had been living on the land for centuries, constituted two-thirds of the population and owned 90% of the land. Though some Zionists claim Palestine was a largely uninhabited wilderness prior to Jewish arrival, early settlers were far more honest. As Ahad Ha'am acknowledged in 1891:
"We...are used to believing that Israel is almost totally desolate. But...this is not the case. Throughout the country it is difficult to find fields that are not sowed."

Laws granting special privileges to Jewish immigrants from anywhere in the world, over Palestinians whose families had been on the land for generations, and measures that set aside most land for exclusive Jewish ownership and use, are but two examples of discriminatory legislation underlying the Zionist experiment. As the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination makes clear, racial discrimination is:
"any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, color, descent, or national and ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life."

Indeed, the large presence of Palestinians led many Zionists to openly advocate their removal. The head of the Jewish Agency's colonization department stated: "there is no room for both peoples together in this country. There is no other way than to transfer the Arabs from here to neighboring countries, to transfer all of them: not one village, not one tribe, should be left."
Herzl himself conceded that Zionism was "something colonial," indicating again that we were not discovering or founding anything. We were taking it, and for reasons we would never accept from others. As Shimon Peres -- seen as one of the most peace-loving Israeli leaders in memory -- said in 1985: "The Bible is the decisive document in determining the fate of our land." Such is the stuff of fanaticism, and we would say as much were a fundamentalist Christian to make the same statement about the fate of the U.S., or anywhere else for that matter.
Worse still, early in Hitler's reign the Zionist Federation of Germany wrote the new Chancellor, noting their willingness to "adapt our community to these new structures" (namely, the Nuremberg Laws that limited Jewish freedom), as they "give the Jewish minority...its own cultural life, its own national life."

1.uri avnery
2ilan pappe
3michael warschevski
4goran rosenberg

Al Sawt
26-06-03, 10:46
Geplaatst door Puk
Ga eens een tijdje in Israël wonen zou ik zeggen... ben benieuwd of je het allemaal dan nog steeds zo onschuldig vindt wat Hamas c.s. doen. Ga maar tijdje in de Palestijnse gebieden wonen.
Ben benieuw of je de Israeliers nog zielig vindt.

Al Sawt
26-06-03, 10:58
De redenatie van Waiting dat Palestina nooit bestaan heeft, is typerend voor alle Israeliers.

En typerend voor elke staat die op fascistische beginselen opgericht is.

Nazi-Duitsland inzake de Slavische buurlanden

Zuid-Afrika inzake de zwarte bevolking

En Israel inzake de Palestijnse bevolking die ze als Arabieren typeert.

Waiting
26-06-03, 16:59
Geplaatst door Al Sawt
De redenatie van Waiting dat Palestina nooit bestaan heeft, is typerend voor alle Israeliers.

En typerend voor elke staat die op fascistische beginselen opgericht is.

Nazi-Duitsland inzake de Slavische buurlanden

Zuid-Afrika inzake de zwarte bevolking

En Israel inzake de Palestijnse bevolking die ze als Arabieren typeert.

Mijn verhaal ligt dichter bij de waarheid dan je denkt.
De waarheid ligt zowiezo vaak in het midden, de uitspraken die ik hier doe zijn niet de uitspraken van iemand als Sharon, nogmaals ik ben een Avoda stemmer geen Likud stemmer.
Ze zijn genuanceerder dan menig uitspraak hier op dit forum, en dus dichter bij het "midden" , waar de "waarheid" schuilt.
Een kenner van het conflict zonder vooroordelen kan uit mijn teksten duidelijk zien dat ik geen Likudnik ben.

Voor de duidelijkheid; Het ging er hier niet om of ik voor een 2 staten oplossing ben of niet.
Ik zei alleen dat er geen "palestijnen" zijn, Punt.
Waarom heb ik al uitgelegd.

En als jullie mij zo nodig disqualificeren, ik heb net zoveel recht op een deel van het land als Ibn Hussein uit Jenin, de kleinzoon van Hussein die in 1948 is gevlucht, mijn opa was namelijk ook een "palestijn". :fpetaf:

Donna
26-06-03, 17:09
Nooit geweten dat de Palestijnen niet bestaan. Dus dat is nieuw voor mij. Ik vraag me dan met terugwerkende kracht wel af wie al die mensen waren die ik in de Gazastrook en op de Westbank zag. Want dat waren allemaal mensen die zichzelf Palestijnen noemen.

Toch weer net effe teveel pilletjes geslikt Donna!

Okee, dan heten ze geen Palestijnen maar Arabieren. Ook best. Bottomline is namelijk: ze hebben recht op een eigen staat. Want met het argument: er was daar geen formele staat, het was een Brits mandaatgebied, zet je Israel exact zo neer als ze niet wil, namelijk als kolonisator. Met het argument: 'hier wonen weliswaar mensen maar het is van niemand want er is geen centraal gezag' hebben een klein aantal landen lange tijd met succes grote delen van de wereld onderdrukt. Als ik Israel was zou ik me daar uit PR overwegingen niet zo graag mee associeren.

lennart
26-06-03, 17:14
Israelieten(=oorspronkelijke Joden) bestaan ook niet meer. Dus waarom er nu Joden zijn die beweren dat ze een staat mochten oprichten omdat ze van Israel vandaan kwamen, is me compleet een raadsel. Israel heeft duidelijk geen enkel bestaansrecht.

Waiting
26-06-03, 17:26
Geplaatst door lennart
Israelieten(=oorspronkelijke Joden) bestaan ook niet meer. Dus waarom er nu Joden zijn die beweren dat ze een staat mochten oprichten omdat ze van Israel vandaan kwamen, is me compleet een raadsel. Israel heeft duidelijk geen enkel bestaansrecht.

En de palestijnen dus ook niet?

Ik ben voor een twee staten oplossing, maar palestijnen op zich bestaan niet.
Arabieren zijn het.
80% van de Jordaniers is "palestijn"

Ramzi
26-06-03, 17:38
Geplaatst door Puk
aQua, je zou natuurlijk ook kunnen te proberen je te verplaatsen in het Israëlische volk.

Waarom zou aQua of wie dan ook zich moeten verplaatsen in het Israelische volk, als zij zelf zich niet kunnen verplaasten in het lot wat hun voorouders is ondergaan tijdens de WO II...
Dat wat ze is overkomen, overkomt nu de Palestijnse bevolking...
Blijkbaar geen lering getrokken uit de geschiedenis.

Hamas en alle andere verzetsbewegingen in Palestina hebben mn zegen!

PS: Orakel, afgelopen zondag naar Panorama gekeken op Canvas? Gelukkig zijn er nog wel journalisten die de andere kant van het verhaal willen verslaan.

Waiting
26-06-03, 17:45
Geplaatst door Ramzi
Waarom zou aQua of wie dan ook zich moeten verplaatsen in het Israelische volk, als zij zelf zich niet kunnen verplaasten in het lot wat hun voorouders is ondergaan tijdens de WO II...
Dat wat ze is overkomen, overkomt nu de Palestijnse bevolking...
Blijkbaar geen lering getrokken uit de geschiedenis.



Blijkbaar ken je zelf niet eens de geschiedenis anders had je dit nooit durven stellen.

Mc7meDJ
26-06-03, 17:47
Geplaatst door Waiting
...
ik heb net zoveel recht op een deel van het land als Ibn Hussein uit Jenin, de kleinzoon van Hussein die in 1948 is gevlucht, mijn opa was namelijk ook een "palestijn". :fpetaf:

Wat weerhoudt je ervan om te streven naar een USPI (/USIP) ?

hep ieder zo zn zin.

US=United States
P=Palestine
I=Israel

( er zal wel weer ruzie komen over of het nu USIP of USPI moet gaan heten ... :moe: )

Waiting
26-06-03, 17:49
Geplaatst door Donna


Okee, dan heten ze geen Palestijnen maar Arabieren. Ook best. Bottomline is namelijk: ze hebben recht op een eigen staat.

Voor de duidelijkheid; Het ging er hier niet om of ik voor een 2 staten oplossing ben of niet.
Ik zei alleen dat er geen "palestijnen" zijn, Punt.
Waarom heb ik al uitgelegd.

Ik denk,
ik plaats het nog eens, je had blijkbaar niet goed gelezen wat ik schreef, of je had de behoefte zomaar iets op te schrijven.

lennart
26-06-03, 17:49
Geplaatst door Waiting
En de palestijnen dus ook niet?

Ik ben voor een twee staten oplossing, maar palestijnen op zich bestaan niet.
Arabieren zijn het.
80% van de Jordaniers is "palestijn"

Ik ben voor een 1-staat oplossing. Alle Joden en Palestijnen worden het land uitgekickt, en er mogen dan alleen nog maar Fundamentalistische Gristenen wonen.

lennart
26-06-03, 17:51
Geplaatst door Waiting
Voor de duidelijkheid; Het ging er hier niet om of ik voor een 2 staten oplossing ben of niet.
Ik zei alleen dat er geen "palestijnen" zijn, Punt.
Waarom heb ik al uitgelegd.

Ik denk,
ik plaats het nog eens, je had blijkbaar niet goed gelezen wat ik schreef, of je had de behoefte zomaar iets op te schrijven.

Mooizo, dus omdat er ook geen Israelieten zijn en dus Israel ook niet bestaat, mogen we het dus gewoon over de Joodse bezetter van het Britse Mandaat hebben.

Waiting
26-06-03, 17:55
Geplaatst door lennart
Mooizo, dus omdat er ook geen Israelieten zijn en dus Israel ook niet bestaat, mogen we het dus gewoon over de Joodse bezetter van het Britse Mandaat hebben.

Het kwartje begint al te vallen Lennart! , juist het was een brits mandaat en het werd door de britten verdeeld en geschonken, een land voor de Joodse bewoners en een land voor de Arabische bewoners.

Ramzi
26-06-03, 17:55
Geplaatst door Waiting
Blijkbaar ken je zelf niet eens de geschiedenis anders had je dit nooit durven stellen.

Tis idd hard wat ik stel en kort door de bocht, maar hoe je het wendt of keert, daar komt het uiteindelijk wel op neer.

Jij bent joods neem ik aan... en misschien ook wel Israelier. Maar zeg nu eens eerlijk, heel eerlijk zonder erom heen te draaien. Vind jij niet dat de Palestijnen stelselmatig, al sinds dat Israel bestaat in 1948, worden onderdrukt door Israel? Vind jij niet dat hun rechten ontnomen zijn?

PS: ik heb niets tegen joden, wel tegen de mensen die het Israelische beleid onderschrijven.

Waiting
26-06-03, 17:59
Geplaatst door Ramzi
Tis idd hard wat ik stel en kort door de bocht, maar hoe je het wendt of keert, daar komt het uiteindelijk wel op neer.

Jij bent joods neem ik aan... en misschien ook wel Israelier. Maar zeg nu eens eerlijk, heel eerlijk zonder erom heen te draaien. Vind jij niet dat de Palestijnen stelselmatig, al sinds dat Israel bestaat in 1948, worden onderdrukt door Israel? Vind jij niet dat hun rechten ontnomen zijn?

PS: ik heb niets tegen joden, wel tegen de mensen die het Israelische beleid onderschrijven.

Dat de palestijnen worden onderdrukt zal ik niet ontkennen.
Het is echter bij verre niet te vergelijken met WOII.
En het is ook niet bepaald stelselmatig, het heeft direct verband met het terrorisme.
Dat ik dit stel kan ook wel hard zijn, maar er waren tijden dat palestijnen nog in grote getallen in Israel werkten en ik als Israelier veilig de markt in Jenin kon bezoeken.

Donna
26-06-03, 18:16
Niet stelselmatig?

Is de bouw van nederzettingen niet stelselmatig? Is het steeds meer land afsnoepen van de OPT niet stelselmatig? Is het slopen van palestijnse huizen om plaats te maken voor wat dan ook niet stelselmatig? De bezetting is in z'n geheel stelselmatig........

Direct verband met terrorisme: Denk je niet dat het terrorisme een direct verband heeft met de stelselmatigheid van de kolonisatie van de bezette gebieden?

Ik zal nooit zo ver gaan om te zeggen dat de stelselmatige onderdrukking van de Palestijnen vergelijkbaar is met de holocaust, maar hou op over het niet stelselmatig zijn van de Israelische onderdrukking, want dat is echt gelul.

Ramzi
26-06-03, 18:18
Geplaatst door Waiting
Dat de palestijnen worden onderdrukt zal ik niet ontkennen.
Het is echter bij verre niet te vergelijken met WOII.
En het is ook niet bepaald stelselmatig, het heeft direct verband met het terrorisme.
Dat ik dit stel kan ook wel hard zijn, maar er waren tijden dat palestijnen nog in grote getallen in Israel werkten en ik als Israelier veilig de markt in Jenin kon bezoeken.


Goed, het vindt weliswaar niet op zo'n grote schaal plaats, maar het gebeurt... en dat het gebeurt getuigt niet echt van wat je noemt 'lering trekken uit de geschiedenis'. Het gebeurt in slow-motion en op kleine schaal.

Laten we dan van het door jouw gestelde uitgaan. (Palestijns verzet wordt als terroristisch bestempeld en Israelische onderdrukking als recht op zelfverdediging... hoe ironisch, maar goed... :rolleyes: )
Hebben de Palestijnen niet het recht om veilig de markt op te gaan?

lennart
26-06-03, 18:21
Geplaatst door Waiting
Het kwartje begint al te vallen Lennart! , juist het was een brits mandaat en het werd door de britten verdeeld en geschonken, een land voor de Joodse bewoners en een land voor de Arabische bewoners.

Mooizo er bestaat dus zowel geen Israel als Palestina. Er zijn alleen maar Joden en Arabieren in 1 land waarom gestreden wordt. Ik snap niet waarom de Joden zich dan zo druk maken om het feit dat de arabieren hun de zee in willen drijven, immers de Joden willen de Arabieren de Jordaan in drijven! Oog om oog, tand om tand, dat zouden de Joden toch moeten begrijpen.

Waiting
26-06-03, 18:28
Geplaatst door Donna
Niet stelselmatig?

Is de bouw van nederzettingen niet stelselmatig? Is het steeds meer land afsnoepen van de OPT niet stelselmatig? Is het slopen van palestijnse huizen om plaats te maken voor wat dan ook niet stelselmatig? De bezetting is in z'n geheel stelselmatig........

Direct verband met terrorisme: Denk je niet dat het terrorisme een direct verband heeft met de stelselmatigheid van de kolonisatie van de bezette gebieden?

Ik zal nooit zo ver gaan om te zeggen dat de stelselmatige onderdrukking van de Palestijnen vergelijkbaar is met de holocaust, maar hou op over het niet stelselmatig zijn van de Israelische onderdrukking, want dat is echt gelul.

Nee dat is geen gelul.

Voor de 1e intifadah, waren er geen roadblocks en blokkades.
Voor de 1e intifadah waren er alleen grensposten nabij de groene lijn.
De palestijnen stonden onder bestuur van Jordaanse instanties, volgens Jordaanse wet.
Israel heeft zowiezo pas met de palestijnen te maken sinds 1967, daarvoor waren ze Jordaniers en Egyptenaren.
Na 1967 zijn de palestijnen tot de 1e intifadah gewoon geregeerd door Jordaanse authoriteiten in samenwerking met de Israeliers en konden ze werken in Israel.
Het feit dat er nederzettingen werden gebouwd had in eerste plaats geen moer met de palestijnen te maken, het was immers bezet Jordaans grondgebied.
De problemen begonnen pas nadat Hussein zijn autoriteiten terugtrok uit de West-Oever eind jaren 80' en na de 1e intifadah...
Daarvoor was er geen onderdrukking, anders had ik als Israelier echt niet naar de markt in het centrum van Jenin kunnen gaan.

Lees beter waar mensen over discussieren, je bemoeit je en je zegt je zegje, maar er werd gesteld dat ze sinds 1948 stelselmatig worden onderdrukt.
Ik toon duidelijk aan van niet.

Nu worden ze onderdrukt

Waiting
26-06-03, 18:41
Geplaatst door Ramzi
Goed, het vindt weliswaar niet op zo'n grote schaal plaats, maar het gebeurt... en dat het gebeurt getuigt niet echt van wat je noemt 'lering trekken uit de geschiedenis'. Het gebeurt in slow-motion en op kleine schaal.

Laten we dan van het door jouw gestelde uitgaan. (Palestijns verzet wordt als terroristisch bestempeld en Israelische onderdrukking als recht op zelfverdediging... hoe ironisch, maar goed... :rolleyes: )
Hebben de Palestijnen niet het recht om veilig de markt op te gaan?

Ja dat hebben ze en ik weet ook dat dit recht ze vaak wordt ontnomen, ik heb echter geen directe alternatieven voor aanwezigheid van het IDF.
Het is al zo vaak geprobeerd, ook vóór de grootscheepse acties van het IDF tegen de PA.

Donna
26-06-03, 18:43
Geplaatst door Waiting
Het feit dat er nederzettingen werden gebouwd had in eerste plaats geen moer met de palestijnen te maken, het was immers bezet Jordaans grondgebied. [/B]

Bezet gebied waar Palestijnen wonen ja. Dus hoe kun je in GODSNAAM beweren dat de Nederzettingenpolitiek (of moet ik zeggen: de stelselmatige nederzettingenpolitiek) niets met de Palestijnen te maken heeft? Wat een stuitende arrogantie, je negeert die mensen gewoon.

Het zijn toch hun huizen die er (stelselmatig) voor worden gesloopt en hun olijfgaarden die er (stelselmatig) voor worden onteigend? Stelselmatig in weerwil van vele VN resoluties over wat wel en niet is toegestaan tijdens een bezetting?

Ik kan nog wel even doorgaan hoor:

Palestijnse waterbronnen worden stelselmatig ingepikt, stelselmatig in weerwil van VN resoluties;
Landbouwgrond wordt stelselmatig onteigend en verwoest, ook stelselmatig tegen VN resoluties in;
Stelselmatig hebben de Palestijnen, in tegenspraak met VN resoluties, geen rechten. Ze zijn stelselmatig rechteloos. Hoe veel palestijnen zitten er nu vast zonder eerlijk proces??


Lees beter waar mensen over discussieren, je bemoeit je en je zegt je zegje, maar er werd gesteld dat ze sinds 1948 stelselmatig worden onderdrukt.

Nee, jij zegt dat ze niet stelselmatig worden onderdrukt. En dat is en blijft gelul. Face it Waiting, je komt op voor en identificeert je met een stelselmatige onderdrukker.

lennart
26-06-03, 18:50
lol, wat een onzin weer Waiting.

Als na 1967 de bezette gebieden inderdaad onder Jordaanse Souvereniteit stonden, hoe komt het dan dat in 1977 dankzij Ariel Sharon het Nederzettingbeleid is begonnen. Met daarop volgend terreuraanslagen van Joodse kolonisten.

Waiting
26-06-03, 20:40
Geplaatst door Donna


.....jij zegt dat ze niet stelselmatig worden onderdrukt. En dat is en blijft gelul. Face it Waiting, je komt op voor en identificeert je met een stelselmatige onderdrukker.

Nee hoor nogmaals dat zeg ik niet, beter lezen.

Waiting
26-06-03, 20:45
Geplaatst door lennart
lol, wat een onzin weer Waiting.

Als na 1967 de bezette gebieden inderdaad onder Jordaanse Souvereniteit stonden, hoe komt het dan dat in 1977 dankzij Ariel Sharon het Nederzettingbeleid is begonnen. Met daarop volgend terreuraanslagen van Joodse kolonisten.

Ja lach maar, het is gewoon de waarheid.
Lees goed wat ik allemaal heb geschreven, ik heb het duidelijk uitgelegd.
Ook zul je zien dat ik het woord souvereniteit niet gebruik.

Zo hard zitten jullie je blind te staren op de vlag achter mijn nick dat jullie niets lezen van wat ik schrijf.

lennart
26-06-03, 20:48
Geplaatst door Waiting
Ja lach maar, het is gewoon de waarheid.
Lees goed wat ik allemaal heb geschreven, ik heb het duidelijk uitgelegd.
Ook zul je zien dat ik het woord souvereniteit niet gebruik.

Zo hard zitten jullie je blind te staren op de vlag achter mijn nick dat jullie niets lezen van wat ik schrijf.

De Nederzettingen zijn illegaal onder Jordaanse wetgeving. Dus er klopt niets van je verhaal.

Waiting
26-06-03, 20:53
Geplaatst door lennart
De Nederzettingen zijn illegaal onder Jordaanse wetgeving. Dus er klopt niets van je verhaal.

Nou dan blijf jij dat denken, ik hoef jou echt niet te overtuigen hoor Lennart.
Je trekt overigens verkeerde conclusies uit mijn stukje, lees nog eens goed wat ik heb geschreven.

Orakel
26-06-03, 20:57
Geplaatst door Ramzi

PS: Orakel, afgelopen zondag naar Panorama gekeken op Canvas? Gelukkig zijn er nog wel journalisten die de andere kant van het verhaal willen verslaan.

Gaza, The killing fields? Heb ik gezien. "Mooie" docu maar wel triest om te zien. En waar ik dan nog treuriger van word, is dat politici die docu ongetwijfeld ook zien maar er ogenschijnlijk of feitelijk niks mee doen.

En dan ff over de vraag of Palestijnen wel of niet bestaan (eigenlijk te ridicuul om op in te gaan):

http://www.cactus48.com/images/origcover.jpg

Published by Jews for Justice in the Middle East.

http://www.stanford.edu/~bgiddens/primers.htm

What really happened was that the Zionist movement, from the beginning, looked forward to a practically complete dispossession of the indigenous Arab population so that Israel could be a wholly Jewish state, or as much as was possible. Land bought by the Jewish National Fund was held in the name of the Jewish people and could never be sold or even leased back to Arabs (a situation which continues to the present).

The Arab community, as it became increasingly aware of the Zionists' intentions, strenuously opposed further Jewish immigration and land buying because it posed a real and imminent danger to the very existence of Arab society in Palestine. Because of this opposition, the entire Zionist project never could have been realized without the military backing of the British. The vast majority of the population of Palestine, by the way, had been Arabic since the seventh century A.D. (Over 1200 years)

In short, Zionism was based on a faulty, colonialist world view that the rights of the indigenous inhabitants didn't matter. The Arabs' opposition to Zionism wasn't based on anti-Semitism but rather on a totally reasonable fear of the dispossession of their people.

One further point: being Jewish ourselves, the position we present here is critical of Zionism but is in no way anti-Semitic. We do not believe that the Jews acted worse than any other group might have acted in their situation. The Zionists (who were a distinct minority of the Jewish people until after WWII) had an understandable desire to establish a place where Jews could be masters of their own fate, given the bleak history of Jewish oppression. Especially as the danger to European Jewry crystalized in the late 1930's and after, the actions of the Zionists were propelled by real desperation.

But so were the actions of the Arabs. The mythic "land without people for a people without land" was already home to 700,000 Palestinians in 1919. This is the root of the problem, as we shall see.

How long has Palestine been a specifically Arab country?

"Palestine became a predominately Arab and Islamic country by the end of the seventh century. Almost immediately thereafter its boundaries and its characteristics - including its name in Arabic, Filastin - became known to the entire Islamic world, as much for its fertility and beauty as for its religious significance...In 1516, Palestine became a province of the Ottoman Empire, but this made it no less fertile, no less Arab or Islamic...Sixty percent of the population was in agriculture; the balance was divided between townspeople and a relatively small nomadic group. All these people believed themselves to belong in a land called Palestine, despite their feelings that they were also members of a large Arab nation...Despite the steady arrival in Palestine of Jewish colonists after 1882, it is important to realize that not until the few weeks immediately preceding the establishment of Israel in the spring of 1948 was there ever anything other than a huge Arab majority. For example, the Jewish population in 1931 was 174,606 against a total of 1,033,314." Edward Said, "The Question of Palestine."

lennart
26-06-03, 21:03
Geplaatst door Waiting
Nou dan blijf jij dat denken, ik hoef jou echt niet te overtuigen hoor Lennart.
Je trekt overigens verkeerde conclusies uit mijn stukje, lees nog eens goed wat ik heb geschreven.

Voor de 1e intifadah, waren er geen roadblocks en blokkades.

Klopt niet, de Joodse Nederzettings in Palestijns gebied werden zwaar bewaakt, toegangswegen naar deze nederzettingen dus ook.


-) Voor de 1e intifadah waren er alleen grensposten nabij de groene lijn.

Klopt niet, Grensposten waren er ook bij Joodse Nederzettingen.

-) De palestijnen stonden onder bestuur van Jordaanse instanties, volgens Jordaanse wet.

Klopt niet, Jordaanse instanties hebben nooit toestemming gegeven aan Joodse kolonisten om Nederzettingen te bouwen, die joodse nederzettingen hebben weldegelijk Palestijnen geraakt, langonteigening, etc.

-) Israel heeft zowiezo pas met de palestijnen te maken sinds 1967, daarvoor waren ze Jordaniers en Egyptenaren.

Klopt niet, volgens je eigen redenering. Het zijn arabieren, dus geen Jordaniers of Egyptenaren.

-) Het feit dat er nederzettingen werden gebouwd had in eerste plaats geen moer met de palestijnen te maken, het was immers bezet Jordaans grondgebied.

Klopt niet, voor de Nederzettingen is Palestijns grondgebied onteigend,d us het had weldegelijk te maken met de Palestijnen.

-) De problemen begonnen pas nadat Hussein zijn autoriteiten terugtrok uit de West-Oever eind jaren 80' en na de 1e intifadah...

Klopt niet, de problemen begonnen toen Ariel Sharon besloot om zijn Kolonisten naar Judea en Samaria stuurde om de boel daar te veroveren. Het Terreur begon door deze eerste groepen kolonisten.

Waiting
26-06-03, 21:26
Lennart, je weet duidelijk niks van de situatie voor de 1e intifadah.
Het begint al aardig op een wellus/nietus discussie te lijken en dat heeft geen nut, ik weet uit eigen ervaring hoe het was vóór de 1e intifadah.
Een periode waarvan denk ik de meeste mensen op dit forum zich niet bewust zijn.
Ik laat het bij mijn eerdere bericht.
Het zijn niet meer dan feiten.

Zwarte Schaap
26-06-03, 21:27
Geplaatst door jaja
klopt precies ... alleen vergeet je eraan toe te voegen dat ALLE volkeren in de oudheid zich voornamelijk religieus definieerden ...

Als je het er mee eens bent, dan vind je dus ook dat de historische argumenten waarop de zionisten zich beroepen ongeldig zijn. De zionisten zitten teveel met hun blüt und botem theorie die ze hier in Europa ontwikkeld hebben, waar het immers gewoon gemeengoed was. Alleen de meeste europeanen hebben dat achter zich gelaten, terwijl het zionisme welig tiert en haar slachtoffers vrijelijk kan maken.

jaja
27-06-03, 09:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je het er mee eens bent, dan vind je dus ook dat de historische argumenten waarop de zionisten zich beroepen ongeldig zijn. De zionisten zitten teveel met hun blüt und botem theorie die ze hier in Europa ontwikkeld hebben, waar het immers gewoon gemeengoed was. Alleen de meeste europeanen hebben dat achter zich gelaten, terwijl het zionisme welig tiert en haar slachtoffers vrijelijk kan maken. nee ... ik zeg alleen dat volkeren zich "religieus" definieerden in het verleden. Daarmee blijven het wel volkeren met een eigen geschiedenis, die in een bepaalde regio zich heeft afgespeeld.
Als het feit dat je je religieus ooit hebt gedefinieerd je elk recht op een "vaderland" ontneemt, dan kun je heel veel staten etc opdoeken ...

Al Sawt
27-06-03, 17:40
Geplaatst door Waiting
Mijn verhaal ligt dichter bij de waarheid dan je denkt.
De waarheid ligt zowiezo vaak in het midden, de uitspraken die ik hier doe zijn niet de uitspraken van iemand als Sharon, nogmaals ik ben een Avoda stemmer geen Likud stemmer.
Ze zijn genuanceerder dan menig uitspraak hier op dit forum, en dus dichter bij het "midden" , waar de "waarheid" schuilt.
Een kenner van het conflict zonder vooroordelen kan uit mijn teksten duidelijk zien dat ik geen Likudnik ben.

Voor de duidelijkheid; Het ging er hier niet om of ik voor een 2 staten oplossing ben of niet.
Ik zei alleen dat er geen "palestijnen" zijn, Punt.
Waarom heb ik al uitgelegd.

En als jullie mij zo nodig disqualificeren, ik heb net zoveel recht op een deel van het land als Ibn Hussein uit Jenin, de kleinzoon van Hussein die in 1948 is gevlucht, mijn opa was namelijk ook een "palestijn". :fpetaf: Waiting, dat je misschien geen likoed stemmer bent, dat kan ik af en toe van je topics uitmaken. Maar inzake de visie van Israelische politiek over de Palestijnse gebieden verschilt men niet echt van elkaar. Zowel de Likoed als de AP willen niet alle nederzettingen ontmantelen, willen de controle houden over de WB en Gaza en willen geen soevereine Palestijnse staat. Kortom omdat de Israelische kiezer daar zogenaamd niet rijp voor is. En elke partij die in Israel aan de macht komt zal geen enkele toegeving willen doen aan de Palestijnen.

Waiting
27-06-03, 19:23
Geplaatst door Al Sawt
Waiting, dat je misschien geen likoed stemmer bent, dat kan ik af en toe van je topics uitmaken. Maar inzake de visie van Israelische politiek over de Palestijnse gebieden verschilt men niet echt van elkaar. Zowel de Likoed als de AP willen niet alle nederzettingen ontmantelen, willen de controle houden over de WB en Gaza en willen geen soevereine Palestijnse staat. Kortom omdat de Israelische kiezer daar zogenaamd niet rijp voor is. En elke partij die in Israel aan de macht komt zal geen enkele toegeving willen doen aan de Palestijnen.

Dat is niet helemaal waar, we zijn het in Israel bijna allemaal eens over één ding en dat is logisch; Israel heeft bestaansrecht en er kan nooit een 1 staat oplossing komen.
Dat is nu eenmaal zo, niemand geeft zijn land op. (Want voor de meeste Israeliers is er nu geen ander thuisland, ze zijn er geboren)
Wat er is gebeurd is gebeurd, ik weet niet hoe ik er over zou denken als ik in 1942 een jonge volwassene had geweest.
Ik denk wel aan een souvereine palestijnse staat en volgens mij zat anderen, de enigste echte rede dat men in Israel wantrouwend en afkeurend denkt over zo'n souvereine palestijnse staat is het nationale trauma van de oorlogen in 67' en vooral de oorlog van 73'. (Natuurlijk ook de 2e Intifadah)
Ik was ook voor terugtrekking uit Libanon en ik was ontzettend blij dat Barak deze poging deed (Met alle respect, want er is jaren over gediscussierd)
Ook hier was men bang voor de gevolgen en vooral voor de veiligheid van Israel...
Helaas doet de Hizballah nog moeilijk en is de grens nog niet rustig, ze beweren dan wel dat de Sheba farms nog bezet zijn, maar de UN erkennen dat Israel volledig is teruggetrokken...

Ik hoef het jou trouwens niet te vertellen dat we genoeg redenen hebben voor een wantrouwen en voor het in stand houden van een krachtig leger...
Jij wilt immers ook opheffing van Israel, jij bent immers ook niet voor een 2 staten oplossing (als ik me niet vergis)
Kijk (tussen jou en mij), ik weet heus wel wat er zoal gedacht wordt in het M-O en onder arabieren over Israel, we kennen elkaar beter dan we mischien zelf denken.
Als jij niet tot een compromis kan komen Al-Sawt en ik dat van je weet, dan kunnen we toch nooit vrede hebben?

Ik wil mijn gelijk niet, ik wil Israel behouden. (Onder die voorwaarde is veel bespreekbaar)