PDA

Bekijk Volledige Versie : Het rekenkundige wonder van de Koran



cellina
23-06-03, 21:44
Salaam mo3elekoem lees......


Assalamu Allaykum
het rekenkundige wonder van de Koran

Ter inleiding:

Allah ondersteunde Zijn Laatste Profeet Muhammad (sas) met vele wonderen en des te meer bewijzen, die aantoonden dat hij een ware Profeet was, gezonden door Allah. Eveneens ondersteunde Allah Zijn Laatst geopenbaarde Boek, de Heilige Qur'aan, met vele (daarin vermelde) wonderen, die bewijzen dat de Qur'aan het letterlijk geopenbaarde Woord van Allaah is, en dat niemand anders dan Hij de auteur is.

Om het onderwerp goed te begrijpen, zullen we eerst een paar begrippen definiëren:

Al Qur’aan of het Nederlandse woord Koran is het woord van Allah dat aan de Profeet Mohammed (sas) in het Arabische taal geopenbaard is, als een goddelijke wonder.

De Koran bevat 114 soerah’s (hoofdstukken)

Elke soerah bevat een aantal Ayah’s ( verzen).

De koran wordt onderverdeeld in 30 delen of Djoez (meervoud: Adjzâ’)

en wordt ook nog onderverdeeld in 60 Hizb (2 hizb = 1 Djoez)



Beste broeders en zusters,

op dinsdag 11 september 2001, rond negen uur in de ochtend boren zich twee vliegtuigen in het WTC (World Trade Center) in New York. De tweelingtorens waren 110 verdiepingen hoog,

…symbool van Amerikaanse welvaart stortte in…

We gaan deze gebeurtenis in het licht van de koran bekijken. Door een verband te leggen tussen deze gegevens en de heilige koran, die veertien eeuwen geleden is geopenbaard, komen we tot een rekenkundige wonder.

De aanslag op WTC:

eeuw: 21ste eeuw

jaar: 2001

maand: 9de maand

dag: dinsdag, de 11de

aantal verdiepingen: 110

Als we dit in het licht van de koran bekijken, vinden we het volgende:

We lezen in soerah At-Tauwbah:

109. Is hij, die zijn bouwwerk op vrees voor Allah heeft gegrondvest en op Zijn welbehangen, dan niet beter? Of hij die zijn bouwwerk heeft gegrondvest op de rand van een ravijn, dat dan met hem in het vuur van de hel stort? Allah leidt het onrechtplegende volk niet.110. Het bouwwerk dat zij hebben gebouwd zal een bron van onrust blijven in hun harten, tenzij hun harten in stukken zijn gebroken. En Allah is Alwetend, Alwijs.(soerah At-Tauwbah)

Deze Ayahs vinden we in soerah At-Tauwbah, in de 11de Djoez (deel),in de 21ste Hizb . Het is de 9de soerah (hoofdstuk) uit de Edele koran. En als we het aantal woorden tellen vanaf het begin van de soerah tot deze vers, dan vinden we in totaal 2001 woorden.De openbaring van deze soerah was op een dinsdag.

Samengevat: een combinatie van de twee:

Wij leven in de 21ste eeuw
21ste hizb

de 9de maand
9de soerah

11de dag
11de deel (djoez)

Het jaar 2001
aantal woorden: 2001

110 verdiepingen
aantal verzen (ayah's): 110

aanslag op een dinsdag
Openbaring van de soerah: op een dinsdag


Ter info:

Veel moslims dachten dat deze aanslag in ons nadeel was, maar eigenlijk is de proces juist omgedraait. Kort na deze aanslag, zijn er veel amerikanen op zoek geweest naar de waare informatie over islam en als resultaat, zijn er duizenden tot islam bekeert. Het aantal mensen dat zich bekeert tot de islam heeft zich, na de aanslag, in Amerika verviervoudigd. Neem even een kijkje bij: http://www.google.be/search?q=cache:7jlXOEoIt4wC:www.thetruereligion.or g/convertwave.htm+convert+to+islam+%2B+after+11+sept ember+&hl=nl&ie=UTF8

een paar andere rekenkundige voorbeelden:

Laten we eens even kijken naar een aantal statistische wonderen in de Koran, welk slechts een fractie is van wat het Heilige Boek de mensheid geeft.
Dr. Tariq Al-Suwaidan, een bekende geleerde van de Ikhwan Al-Muslimoon, heeft deze studie uitgevoerd en kwam tot de volgende resultaten:

Arabisch
Betekenis
Aantal keren vermeld in Koran





Ad-Dunya
Deze wereld
115

Al-Akheerah
Het Hiernamaals
115





Al-Malaa'ikah
Engelen
88

Al-Shayaateen
Satan
88





Al-Hayah
Leven
145

Al-Maout
Dood
145





Al-Rajul
Man
24

Al-Mar-ah
Vrouw
24





Al-Shahr
Maand
12

Al-Yaum
Dag
365





Al-Bahr
Zee
32

Al-Bar
Land
13


Als we het aantal keren dat de woorden "land"en "zee" voorkomen bij elkaar tellen krijgen we een totaal van 45.
En nu voeren we een betrekkelijk eenvoudige berekening uit:

32/45 X 100% = 71.11111111%

en

13/45 X 100% = 28.88888888%

En boven zien we wat we nu kennen als het percentage van water dat de wereldbodem bedekt (71.111..%) en het percentage land (28.888...%).
Deze feiten illustreren weer een ander wonder van de koran.

De wonderen van de koran zullen nooit eindigen.
Het zal nooit gebeuren dat de mens de COMPLETE kennis uit de koran zal begrijpen en distilleren (vanwege de veelheid ervan).
Men kan nooit genoeg waardering geven aan het woord van de Schepper.
Het is een schat die leiding geeft aan degenen die het succes van dit leven en het hiernamaals wensen.


wa salaamoe a'alaykoam warahmatoellahi wa barakatoehoe

Tomas
23-06-03, 21:56
Nou, reken dan maar eens met je Koran een datum uit waarop we met z'n allen naar de Ardenne kunnen.

Dan doe je nog 's wat nuttigs ook.

Zwarte Schaap
23-06-03, 22:11
Geplaatst door EdV

De Joden klagen trouwens dat hun idee is gepikt want de Tora was OOk al een rekenkundig wonder.

Ed

Hé haakneus bronnen graag !

Sawda
23-06-03, 22:19
As salaam ou alaikum cellina

jazzak allah ou gairan voor de info en met name die van de wtc die wist ik nog niet.

Simon
23-06-03, 22:26
Geplaatst door cellina
het rekenkundige wonder van de Koran


numerologie is shirk !

Marsipulami
23-06-03, 22:37
Geplaatst door cellina
Salaam mo3elekoem lees......


Assalamu Allaykum
het rekenkundige wonder van de Koran

Al-Yaum
Dag
365

De wonderen van de koran zullen nooit eindigen.
Het zal nooit gebeuren dat de mens de COMPLETE kennis uit de koran zal begrijpen en distilleren (vanwege de veelheid ervan).
Men kan nooit genoeg waardering geven aan het woord van de Schepper.
Het is een schat die leiding geeft aan degenen die het succes van dit leven en het hiernamaals wensen.


wa salaamoe a'alaykoam warahmatoellahi wa barakatoehoe

Beste Celina,

Met alle respect voor jouw godsdienst en voor de koran wil ik toch opmerken dat je met dat soort rekenkundige jokes alle kanten opkan. In ieder geval zou ik er op willen wijzen dat een islamitisch jaar 354 dagen telt in plaats van 365 (dat is de christelijke jaartelling). Ofwel staat er hier een fout in de koran ofwel moet je niet al te veel geloof hechten aan dat soort wonderlijke berekeningen.

an3sdej
23-06-03, 22:38
Christenen kennen ook dit soort nummerologieën voor de bijbel.

Marsipulami
23-06-03, 22:47
Geplaatst door an3sdej
Christenen kennen ook dit soort nummerologieën voor de bijbel.

Ja hoor je hebt heilige getallen zoals zeven en de veelvouden daarvan. Maar het komt me nogal vreemd over dat de koran die een andere kalender bezigt dan de christenen hanteren nu ineens reclame zou maken voor de christelijke kalender.

Tomas
23-06-03, 22:48
Geplaatst door Marsipulami
Beste Celina,

Met alle respect voor jouw godsdienst en voor de koran wil ik toch opmerken dat je met dat soort rekenkundige jokes alle kanten opkan. In ieder geval zou ik er op willen wijzen dat een islamitisch jaar 354 dagen telt in plaats van 365 (dat is de christelijke jaartelling). Ofwel staat er hier een fout in de koran ofwel moet je niet al te veel geloof hechten aan dat soort wonderlijke berekeningen.

Ook daar is dankzij numerologie wel weer een draai aan te geven. Ze ontgroeien het vanzelf of nooit, maar discusseren heeft geen zin.

Marsipulami
23-06-03, 22:51
Geplaatst door Tomas
Ook daar is dankzij numerologie wel weer een draai aan te geven. Ze ontgroeien het vanzelf of nooit, maar discusseren heeft geen zin.

Mensen die teveel op zoek zijn naar 'bewijzen' voor hun godsdienst geven daarmee te kennen dat ze kampen met twijfels over diezelfde godsdienst. Geloof in God is een geschenk en geen intellectuele prestatie, dat zal jij als atheîst vast kunnen beamen. :fpiraat:

an3sdej
23-06-03, 22:57
Dat doe ik dus ook Mars, al ben ik geen uitgesproken atheïst.

Tomas
23-06-03, 22:57
Geplaatst door Marsipulami
Mensen die teveel op zoek zijn naar 'bewijzen' voor hun godsdienst geven daarmee te kennen dat ze kampen met twijfels over diezelfde godsdienst. Geloof in God is een geschenk en geen intellectuele prestatie, dat zal jij als atheîst vast kunnen beamen. :fpiraat:

Yep. Atheisme is geen geschenk maar een gevecht tegen een natuurlijke dwangmatigheid.

Marsipulami
23-06-03, 23:04
Geplaatst door Tomas
Yep. Atheisme is geen geschenk maar een gevecht tegen een natuurlijke dwangmatigheid.

Het probleem is dat zowel atheïsten als religieuze fundamentalisten bang zijn van twijfels en dus ook niet in staat om hun eigen beperktheid te erkennen tgo de grootsheid van het leven en het bestaan.

Zwarte Schaap
23-06-03, 23:08
Geplaatst door Tomas
Yep. Atheisme is geen geschenk maar een gevecht tegen een natuurlijke dwangmatigheid.

Herstel:

Atheisme is geen geschenk maar een dwangmatige gevecht tegen de natuurlijke spiritualiteit van de mens.

Marsipulami
23-06-03, 23:11
Geplaatst door an3sdej
Dat doe ik dus ook Mars, al ben ik geen uitgesproken atheïst.

Ja, Gautama Siddharta, alias Boeddha vermoedde destijds ook al een verband tussen authentiek geloof in God en atheïsme.

Tomas
23-06-03, 23:13
Geplaatst door Marsipulami
Het probleem is dat zowel atheïsten als religieuze fundamentalisten bang zijn van twijfels en dus ook niet in staat om hun eigen beperktheid te erkennen tgo de grootsheid van het leven en het bestaan.

Daar zit wel wat in, maar ja, je hebt atheisme en atheisme.

Marsipulami
23-06-03, 23:18
Geplaatst door Tomas
Daar zit wel wat in, maar ja, je hebt atheisme en atheisme.

Ach, atheîsten hebben tenminste de zekerheid dat hun geloof nergens over gaat. ;)

Tomas
23-06-03, 23:23
Geplaatst door Marsipulami
Ach, atheîsten hebben tenminste de zekerheid dat hun geloof nergens over gaat. ;)

Ach net als in het katholicisme heb je dus atheisten en atheisten zoals ik al zei. De ahteisten die wel eens van de kwantummechanica, relativiteitstheorie of chaostheorie hebben gehoord en dat ongeinteresseerd als verklaring hebben geaccepteerd dat er slechts materie is. En dat je dat dus zoveel mogelijk kunt kopen in winkels. Maar je hebt ook die atheisten voor wie slechts het concept van een opperwezen achterhaald is en die juist deze wetenschap als de werkelijke spirituele weg zien naar dieper inzicht. Inzicht die slechts leidt naar de volgende ring van de oneindige lijkende ui, maar wel bevredigender in haar zuiverheid en schoonheid.

Hamza-T
23-06-03, 23:43
Beste Cellina met alle respect hoor, maar is dit het nieuws van de dag?

Marsipulami
23-06-03, 23:56
Geplaatst door Tomas
Ach net als in het katholicisme heb je dus atheisten en atheisten zoals ik al zei. De ahteisten die wel eens van de kwantummechanica, relativiteitstheorie of chaostheorie hebben gehoord en dat ongeinteresseerd als verklaring hebben geaccepteerd dat er slechts materie is.

Als domme Belg weet ik niet veel over kwantummechanica, wat de relativiteitstheorie betreft weet ik dat Einstein niet direct een promotor van het atheïsme was, chaostheiorie zegt me weinig. Ik heb op de unief wel iets geleerd van de theoriën van Prigogine, de Belgische Nobelprijswinnaar die komaf maakte met het materialistische determinisme en een teleologische interpretatie van het bestaan terug een kans gaf en misschien zonder het te beseffen ook weer een beetje de kant koos van naïeve gelovigen.

Puk
24-06-03, 01:06
Geplaatst door Tomas
Nou, reken dan maar eens met je Koran een datum uit waarop we met z'n allen naar de Ardenne kunnen.

Dan doe je nog 's wat nuttigs ook.

Zo is dat! Hoef ik tenminste geen enquete te houden...

Maarten
24-06-03, 02:24
Het lijkt erop, alsof OBL wat advies gehad heeft..
En als je die filmpjes van OBL ziet, dan lijkt het me typisch zo'n figuur, die zich alle tijd neemt om dit soort dingen precies uit te zoeken..
Past ook prima bij de boodschap, nietwaar?
Dit lijkt me heel wat plausibeler, dan dat de Koran hier iets zou voorspellen.

Het koranvers rept over een gebouw, dat niet alleen in het ravijn, maar ook nog in de hel stort! Dat is dus géen wereldlijk gebouw.
Kortom, het vers hoort tot degene die volgens de Koran zelf als "overdrachtelijk" moeten worden aangemerkt.
Kortom, het gaat hier om dátgene, wat iemand tot zijn levenswerk gemaakt heeft, c.q. van zichzelf gemaakt heeft. Deze interpretatie past ook prima in de lijn van de hele Soera..
Er hoeftdus nog geen baksteen aan te pas te komen in dit vers. Evenmin staat het WTC op de rand van een afgrond, en er werkten 500 moslims, waarvan bepaald niet bleek, dat zij niet baden of Zakhaat betaalden.

Als de Koran zo goed was met cijfers, dan is onbegrijpelijk waarom daar zo'n knullige jaartelling in staat. Die past precies bij de beperkte kennis van toen! Daar zijn later nog veel correcties op gekomen. Een Koranjaar is beslist geen zonnejaar, zoals later bleek.

En die 71,11111111% warer, klopt dat nú? Dan klopt de Koran niet, want bijvoorbeeld Nederland alleen al stiond toen half onder water. De Kaspische zee was veel groter, en ook het Aralmeer e.a. Dan hebben we het nog niet over de hoogte van de zeespiegel, oppervlak van de Zuidpool e.a. Leuk bedacht dat percentage..

Ik heb At-Taubah helemaal doorgeploegd! Wat een wraakzuchtig stuk zeg! Nou kan ik me nog voorstellen, dat de godsvruchtigen beloond worden, en de zondaars naar de hel gaan, maar At-Taubah is werkelijk éen grote ordinaire scheldpartij, waar nauwelijks wat van te maken is. Ja.. Wíj zijn de goeien, en de anderen de slechten, maar verder is het zo multi-interpretabel als de pest. Elke idioot met krankzinnige opvattingen kan er een Jihad mee beginnen.
Het ergste is eigenlijk, dat het oordeel over anderen hélemaal aan de mensen zelf overgelaten wordt, en dat er nauwelijks goede handvaten voor zo'n oordeel in staan! En wat er wél aan voorbeelden staat, dat slaat ook bijna nergens op, zo simplistisch is het.
Met deze Soera kun je onderhand heel nederland uitmoorden, en dat is inclusief de moslims die er wonen.

De Soera heet "Berouw". Nou, het is je reinste kromzwaardenfilosofie, zonder enige nuance. De Profeet moet wel bijzonder pissig geweest zijn! Is dit het grote Hoofdstuk is de Koran over Berouw?? Wát een armzalige troep! Geen enkele diepgang over berouw, niets! Moet dit Allah's werk voorstellen??

En bekijk ook de volgende idioterie:

5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

OK.. dit is nog te begrijpen.. Ongelovigen doden, tenzij ze als moslims gaan leven.. accoord. Maar dan dit:

29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.

Dit gaat dus over christenen: als die dus helemaal nergens ene fuck boodschap aan hebben, dan staat er niks over doden of zo, en komen ze er gewoon met een belasting vanaf. En worden christenen ook niet als afgodendienaar bestempeld, vanwege de Jezusverering??

Lekker duidelijk allemaal he? Nou, dat geldt voor die hele Soera!
Met zo'n verhal begin ik toch weer in die christenen te geloven, die de hele Koran afdoen als bedrog.
Ik zie hier nog wel een escape hoor, maar dan zal het berip "goddelijk" toch wel wat gerelativeerd moeten worden, tot een boodschap die gold voor de hele situatie tóen! En dan zal de hele geschiedenis - voor zover bekend - er naast gelegd moeten worden om te zien wat de bedoeling nou eigenlijk is...
Doe je dat niet, dan kun je het hoofdstuk er maar beter uitscheuren, en de achterkant als boodschappenlijstje gebruiken, OK?..

Ik zal de Soera hierbij uploaden..

Sorry jongens, maar als jullie echt iets wíllen met de Koran, bahalve er hard over roepen, dan hebben jullie nog véel werk! Héel véel werk!..
Verder mankeert er niks aan moslims op zich.
Maar de grote vraag rond de Koran blíjft (!) of de koran nu de grote brénger van de boodschap is, of dat deze juist parasiteert op de grote wetten inzake de mensheid, die uit véle bronnen duidelijk worden, en die geen énkele leer zich kan toeeigenen!..

Ja, de Profeet heeft wel degelijk een aantal dingen heel goed gezien! Maar voor mij is de grootste vraag, wat zijn beperkingen nou precies waren. Kijk bijvoorbeeld eens hoe onsamenhangend de Koran wel niet is! Zelfs per Aya staan er nog dingen, die nauwelijks enig verband met elkaar hebben, en het verband ook nauwelijks uit te leggen is! Alsof de Profeet een enorm visioen gezien heeft, en er slechts een paar woorden over heeft uit weten te brengen.

Ergens tussen een verhaal over betaling van de bruidschat of zo, staat ineens: Gij zult geen zelfmoord plegen! Lust u nog peultjes?? Ik bedoel, is dit Allah's perfectie?? Nee, het zijn flarden van een visioen bij een méns!

At-Taubah heeft overigens voor de al te fanatieke fundie ook nog wel iets:
107. En degenen die een moskee hebben gebouwd om te schaden, om het ongeloof (te verbreiden) en om een splitsing onder de gelovigen te veroorzaken en als een hinderlaag voor hem, die voorheen tegen Allah en Zijn boodschapper oorlog voerde; zij zullen voorzeker zweren: "Wij bedoelden slechts het goede," maar Allah getuigt, dat zij leugenaars zijn.

Mark
24-06-03, 06:55
Geplaatst door Marsipulami
Ach, atheîsten hebben tenminste de zekerheid dat hun geloof nergens over gaat. ;)

Atheisme is geen geloof Mars... het ontstijgt de conflicterende ideeen binnen de verschillende religies :zwaai:

Chatoloog
24-06-03, 11:38
Geplaatst door Maarten

En bekijk ook de volgende idioterie:

5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.



Maarten

Je bent gemeld bij Beheer voor het idioot noemen van Koranverzen!

een gewaarschuwd mens telt voor 2



p.s je blijft verbazen met je arrogantie altijd maar denken dat je de zaken goed begrijpt..................Denk je dat je de koran kan openen en alles kan begrijpen?????? Historische achtergronden......Arabische taalkennis........reden van openbaring........

Dat allemaal zegt jou blijkbaar niets of je bent te lui om kennis op te doen.......in dat geval lees mijn signature

Chatoloog
24-06-03, 11:40
Geplaatst door Mark
Atheisme is geen geloof Mars... het ontstijgt de conflicterende ideeen binnen de verschillende religies :zwaai:

nogmaals

Een Atheïst is niet iemand die niet gelooft; het is iemand die alles gelooft

cellina
24-06-03, 11:59
Geplaatst door Sawda
As salaam ou alaikum cellina

jazzak allah ou gairan voor de info en met name die van de wtc die wist ik nog niet.

oo graag gedaan

Chatoloog
24-06-03, 12:13
Even ON topic


Aller eerst staat de numerologie nergens bevestigd binnen de islamitsche leer en ook niet door de profeet vzmh het zelfs in sommige maten zoals Simon heeft gezegd SHIRK

Je kan het wel allemaal gaan uitzoeken en iets van proberen te maken maar islamitisch gezien mag je niet veronderstellen dat Allah het ZO heeft bedoeld.

Vooral het verhaal van de WTC dat gewoon verzonnen en geheel tegen de leer van koran ingaat.....als moslim mag je zo iets niet aannemen want je mag de koran niet als een puzzelboek gebruiken.
ALs allah en zijn profeet iets in de toekomst voorspellen dat wordt dat duidelijk aangegeven zonde puzzel of wartaal.

an3sdej
24-06-03, 14:16
Een Atheïst is niet iemand die niet gelooft; het is iemand die alles gelooft

Ik denk eerder dat een gelovige alles gelooft wat één mens ooit vertelde. Dat gelovigen sprookjes/praatjes van één mens geloven alsof het woorden van Gabriël/God waren.

Een atheïst, maar ook a-gnosten denken kritisch na over het leven :wohaa:

Maarten
24-06-03, 14:29
Geplaatst door Chatoloog
Maarten

Je bent gemeld bij Beheer voor het idioot noemen van Koranverzen!

een gewaarschuwd mens telt voor 2


Die fundies kúnnen ook niet anders dan liegen hé, als het om hun eigen godsdienst gaat!!

Wat ik "Idioterie" noem, dat slaat overduidelijk op de combinatie van de twee verzen, en níet op die ene die jij citeert!! Eerst verdraaien, en dan beschuldigen hé??! Nou, we zijn hier niet anders van je gewend!! Je bent sowieso een belediging voor je eigen godsdienst!
Met al mijn respect voor Islam, daarvan gaat nog geen gram van naar jou!!

En wat zit je hier te blaten over uitleg van de Koran??! En over hoe moeilijk het allemaal wel niet is??!!!! Zegt de Koran zélf niet hoe Helder en Duidelijk hij niet is??!!..
Mooi!!!

Dan begin maar eens inplaats van te mekkeren als een geit, een goed stuk te schrijven over hoe Ongelovigen/meergodendinaren/de mensen van het Boek precies behandeld zouden moeten worden volgens jouw soort Islam!!...

En niks geen kopieen van onduidelijke stukken van islamonline of weet ik veel!.. Jij beschouwt jezelf als vertegenwoordiger van de ware islam, al járen hier??!!!..
Een góed stuk in het Nederlands A.U.B!!.. Graag met ALLE Aya's er op en er áan!!!..
Daar zitten álle moslims in Nederland op te wachten! En de autochtónen óok!
Schep maar eens dúidelijkheid, propagandist die je bent!
Eens kijken of je verder komt dan die hetzerigheid, die je hier al járen produceert!!..
SHOW IT!!.. huichelaar!.. Bewijs eens eindelijk wat, van wat je pretendeert!!
En als het Déugt, dan trek ik álles weer in!
Maar ik maak me over jou helemaal geen illusies: Jij kúnt dit niet!

Beledig ik de Koran??! Dan past maar één goed antwoord! Grondige uitleg, van wat de Koran zegt over het punt! Pas wanneer DAT duidelijk is, blijkt of ik iets beledig!! Succes!!..

Maarten
24-06-03, 14:38
PS: Chatoloog, het enige crediet wat jullie daar van me krijgen, dat is een grote solidariteit vanwege de beslaglegging op de banktegoeden, daar bij jullie in de buurt. Ik ga er van uit, dat het merendeel van die centen inderdaad terecht zou komen bij de uiterst hulpbehoevende Palestijnen. Mij lijkt de bevriezing van die tegoeden dus een misdaad. Ik hoop niet daar te naief in te zijn..

Chatoloog
24-06-03, 14:42
Geplaatst door Maarten
Die fundies kúnnen ook niet anders dan liegen hé, als het om hun eigen godsdienst gaat!!

Wat ik "Idioterie" noem, dat slaat overduidelijk op de combinatie van de twee verzen, en níet op die ene die jij citeert!! Eerst verdraaien, en dan beschuldigen hé??! Nou, we zijn hier niet anders van je gewend!! Je bent sowieso een belediging voor je eigen godsdienst!
Met al mijn respect voor Islam, daarvan gaat nog geen gram van naar jou!!

En wat zit je hier te blaten over uitleg van de Koran??! En over hoe moeilijk het allemaal wel niet is??!!!! Zegt de Koran zélf niet hoe Helder en Duidelijk hij niet is??!!..
Mooi!!!

Dan begin maar eens inplaats van te mekkeren als een geit, een goed stuk te schrijven over hoe Ongelovigen/meergodendinaren/de mensen van het Boek precies behandeld zouden moeten worden volgens jouw soort Islam!!...

En niks geen kopieen van onduidelijke stukken van islamonline of weet ik veel!.. Jij beschouwt jezelf als vertegenwoordiger van de ware islam, al járen hier??!!!..
Een góed stuk in het Nederlands A.U.B!!.. Graag met ALLE Aya's er op en er áan!!!..
Daar zitten álle moslims in Nederland op te wachten! En de autochtónen óok!
Schep maar eens dúidelijkheid, propagandist die je bent!
Eens kijken of je verder komt dan die hetzerigheid, die je hier al járen produceert!!..
SHOW IT!!.. huichelaar!.. Bewijs eens eindelijk wat, van wat je pretendeert!!
En als het Déugt, dan trek ik álles weer in!
Maar ik maak me over jou helemaal geen illusies: Jij kúnt dit niet!

dat noemen ze nou smeken om aandacht en gepropt zitten met frustraties ..............weet je wat helpt?
bots met je hoofd tegen de dichtsbijzijnde muur


arrogant blijf je nog steeds

p.s nou niet gaan wegkruipen he om geen ban te krijgen :melig:

Chatoloog
24-06-03, 14:45
Geplaatst door an3sdej
Een atheïst, maar ook a-gnosten denken kritisch na over het leven :wohaa:

die denken niet kritisch
die bevinden zich in een kritische toestand van arrogantie

Maarten
24-06-03, 14:54
Mooi!! Géén antwoord vanChatoloog!! Een propagandist pur sang! De man slaagt er werkelijk al járen niet in om het niveau van de hetzerigheid te overstijgen, gewoon omdat hij niet méer wénst dan dát!!
At-Taubah 107 is je op het líjf geschreven!!

Niet belangrijk he? Een goed stuk over hoe moslims anders-gelovigen zouden moeten behandelen he??
Man... Go To Hell!!... Jouw separatistisch soort islam, dat is het grote Gat naar de duisternis!
Jouw soort Islam, dat is Lícht in een Kóoi!!

Puk
24-06-03, 14:57
Geplaatst door Maarten
Mooi!! Géén antwoord vanChatoloog!! Een propagandist pur sang! De man slaagt er werkelijk al járen niet in om het niveau van de hetzerigheid te overstijgen, gewoon omdat hij niet méer wénst dan dát!!
At-Taubah 107 is je op het líjf geschreven!!

Niet belangrijk he? Een goed stuk over hoe moslims anders-gelovigen zouden moeten behandelen he??
Man... Go To Hell!!... Jouw separatistisch soort islam, dat is het grote Gat naar de duisternis!
Jouw soort Islam, dat is Lícht in een Kóoi!!

Doe es effe een beetje normaal man! Haleber is niet dood!

jaja
24-06-03, 15:00
Geplaatst door Maarten
Mooi!! Géén antwoord vanChatoloog!! Een propagandist pur sang! De man slaagt er werkelijk al járen niet in om het niveau van de hetzerigheid te overstijgen, gewoon omdat hij niet méer wénst dan dát!!
At-Taubah 107 is je op het líjf geschreven!!

Niet belangrijk he? Een goed stuk over hoe moslims anders-gelovigen zouden moeten behandelen he??
Man... Go To Hell!!... Jouw separatistisch soort islam, dat is het grote Gat naar de duisternis! Maarten, ... eeehhhh is er iets ...??? Niet dat ik nu gelijk Chatoloog tot het hoogtepunt van verdraagzaamheid wil verheffen, maar ehhh ... je hebt niet het idee dat je iets OVER-reageert?
Je was lang weg ... en moet je nu even je opgekropte Maroc-adrenaline kwijt of wat is er ....?

Natuurlijk is er veel op de Koran uitleg aan te merken (zeker die van Chatoloog) ... maar laten we het wel een beetje binnen het perspectief houden. De door jouw genoemde Soera is al jaren bekend, ook op dit forum ... en ook de negatieve connotaties die die tekst heeft. Dat is geen reden om nu opeens helemaal te exploderen, als je voor de 100x hetzelfde verhaal hoort ....

Chatoloog
24-06-03, 15:11
Geplaatst door jaja
Maarten, ... eeehhhh is er iets ...??? Niet dat ik nu gelijk Chatoloog tot het hoogtepunt van verdraagzaamheid wil verheffen, maar ehhh ... je hebt niet het idee dat je iets OVER-reageert?
Je was lang weg ... en moet je nu even je opgekropte Maroc-adrenaline kwijt of wat is er ....?

Natuurlijk is er veel op de Koran uitleg aan te merken (zeker die van Chatoloog) ... maar laten we het wel een beetje binnen het perspectief houden. De door jouw genoemde Soera is al jaren bekend, ook op dit forum ... en ook de negatieve connotaties die die tekst heeft. Dat is geen reden om nu opeens helemaal te exploderen, als je voor de 100x hetzelfde verhaal hoort ....

jaja jouw reactie is een "Cry in the desert"
Ik ken maarten langer dan vandaag en hij kan het niet hebben de meer dan een miljard moslims een andere visie hebben op de islam dan ZIJN visie..........We moeten allemaal op z'n Maartens moslim zijn alleen dan kunnen we gerespekteerd worden door Zijne Majesteit Maarten The Great.......
wat zit ik toch daar lang op te wachten zeg! :wow:

jaja
24-06-03, 15:26
Geplaatst door Chatoloog
jaja jouw reactie is een "Cry in the desert"
Ik ken maarten langer dan vandaag en hij kan het niet hebben de meer dan een miljard moslims een andere visie hebben op de islam dan ZIJN visie..........We moeten allemaal op z'n Maartens moslim zijn alleen dan kunnen we gerespekteerd worden door Zijne Majesteit Maarten The Great.......
wat zit ik toch daar lang op te wachten zeg! :wow: Ik heb ook zo nu en dan een "discussie" met Maarten gevoerd. We kennen elkaar ... en dit is niet Maarten zoals hij altijd is ...
Maar BTW, .. :) .. nu we toch even praten .. als jij nu ook nog even toegeeft dat die miljard moslims ook niet allemaal JOUW uitleg van de Islam als de ware beschouwen, dan was er wellicht weer een echt gesprek mogelijk, ook met Maarten :vreemd: .

Simon
24-06-03, 16:20
Geplaatst door jaja
Ik heb ook zo nu en dan een "discussie" met Maarten gevoerd. We kennen elkaar ... en dit is niet Maarten zoals hij altijd is ...

O jawel hoor! Maarten kan heel gepassioneerd raken: bijvoorbeeld als ik zeg dat Gretta Duisenberg maar beter op kan stappen als vertegenwoordiger van Stop de Bezetting. Enfin, ze is nu lekker winkelen in Gaza maar helaas niet onder medische begeleiding.

Overigens vind ik die opmerking van Chatoloog dat een gewaarschuwd mens voor twee telt ook een vorm van numerologie.

Simon

De Rode Roos
24-06-03, 17:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Herstel:

Atheisme is geen geschenk maar een dwangmatige gevecht tegen de natuurlijke spiritualiteit van de mens.

Atheisten kunnen best spiritueel zijn hoor. Atheisten hangen alleen geen religie aan. Mythos en logos hebben mensen nodig. Er zijn andere manieren om aan de spirituele verlangens te voldoen, zoals science fiction, sprookjes, romantiek...Ik ben bijvoorbeeld fan van de Matrix, Stars Wars, ik houd van sprookjes en ik vind Griekse mythes zeer interessant om te lezen. Dat zijn dingen die je niet echt kunt rationaliseren, maar je verstand op nul moet zetten. Je weet dat het allemaal mythos is. Atheisten houden zichzelf liever niet voor gek, door mythos niet als waarheid te beschouwen. Logos is waarheid.

Ik ben anti-religieus, omdat ik vind dat religie te vaak wordt misbruikt om sociaal-economische en misschien culturele zaken te verdoezelen. Alles afschuiven op iets wat geen verantwoordelijkheid kan dragen is weglopen voor je eigen verantwoordelijkheid. De mensheid heeft altijd in iets "supernatural" gelooft. Van de holbewoners tot de moderne mens. Waarom zou ik in God geloven, als duizenden jaren geleden mensen geloofden in in allerlei natuurgoden? Die mensen en hun beschaving zijn inmiddels verdwenen. Hun religie ook. Ik denk dat de geschiedenis in zekere mate cyclisch is, en religie komt altijd op de een of andere manier keer op keer weer terug.

Daarom ben ik zeer cynisch, en geloof ik niet. En ik voel me vrij en een zeer compleet mens en spiritueel mis ik niets. Dat "gelovigen" een monopoly proberen te claimen op de spiritualiteit vind ik dus oneerlijk!

an3sdej
24-06-03, 17:50
Dat "gelovigen" een monopoly proberen te claimen op de spiritualiteit vind ik dus oneerlijk!

:duim:

Chatoloog
24-06-03, 18:27
Geplaatst door De Rode Roos
Dat zijn dingen die je niet echt kunt rationaliseren, maar je verstand op nul moet zetten.

Dat is wat ik bedoel met arogantie van Atheisten (bewust of onbewust)

verstand op nul zetten?
Dus als je iets niet met je verstand kan verklaren, KAN het niet of BESTAAT het niet?


elke lichaamsdeel heeft zijn beperkingen ook je HERSENEN dus ipv op nu zetten op oneindig zetten en dan kom je bij de Schepper terecht.


p.s. Godsopenbaring is nooit verdwenen vanaf Adam tot nu toe.

De rest van de relegies die kwamen en gingen met de culturen en die waren inderdaad fabels.

an3sdej
24-06-03, 18:53
elke lichaamsdeel heeft zijn beperkingen ook je HERSENEN dus ipv op nu zetten op oneindig zetten en dan kom je bij de Schepper terecht.


Dan kom JIJ bij een schepper uit, ik niet hoor.

Mark
24-06-03, 18:55
Geplaatst door Chatoloog
Dat is wat ik bedoel met arogantie van Atheisten (bewust of onbewust)

verstand op nul zetten?
Dus als je iets niet met je verstand kan verklaren, KAN het niet of BESTAAT het niet?


elke lichaamsdeel heeft zijn beperkingen ook je HERSENEN dus ipv op nu zetten op oneindig zetten en dan kom je bij de Schepper terecht.


p.s. Godsopenbaring is nooit verdwenen vanaf Adam tot nu toe.

De rest van de relegies die kwamen en gingen met de culturen en die waren inderdaad fabels.



Werkelijk, eerst beweer je dat atheisten alles geloven en nu weer dit.

Het is zo simpel... atheisten geloven niet in het bestaan van een hogere macht... punt. Meer zit er niet achter, het is geen religie, geen cultuur.

Wat een willekeur om die dingen die je hersenen niet begrijpen maar toe te schrijven aan een God. Er is geen enkele aanwijzing dat elk onverklaarbaar fenomeen maar aan een God moet worden toegeschreven, er is ook geen enkel bewijs dat er hogere machten zijn.

Religie is gewoon een slimme manier om bijgelovige mensen uit te buiten.

Het mooiste vind ik altijd de mensen die keihard roepen dat alle andere geloven fabels zijn maar dat HUN religie de juiste is :haha:

Alle bestaande religies zijn slechts een onmetelijk klein vlekje gedurende een flits van een seconde binnen het universum. Een culturele uitvinding die inspeelt op onzekerheid in de menselijke geest.

Zodra de mens uitsterft sterft hun God met hen.

Zara
24-06-03, 20:07
Je kan erkennen dat er een hogere macht is en toch niet gelovig zijn. Want ons bestaan hier op de wereld kan niet aan toeval worden gerelateerd.
Maar daarmee hoef je niet meteen over te gaan op religie. Religie is door de mensen in het leven geroepen om verklarende antwoorden te vinden op het leven op aarde. Ik vraag me serieus af als deze teksten daadwerkelijk invloed hebben gehad op de mensen, wat er nog over zou zijn geweest van het leven op aarde. Moslims vormen niet de enige gemeenschap op aarde en ook al denken ze dat alleen zij de waarheid in bezit te hebben zijn er ook nog andere visies over het bestaan op aarde. Maar volgens mij hebben deze soera's niet echt grootschalig invloed gehad op het handelen van de mensen..........simpelweg omdat niet iedereen arabisch sprak en dus ook een groot deel van deze teksten voor hen onbekend bleef, voor de berbers bijvoorbeeld.

Zara
24-06-03, 20:14
Geplaatst door aQua
o nee.....?

't feit alleen al dat jij hier op aarde rondhuppeld, waarbij alle verschijnselen, zelfs jouw lichaamsbewegingen, in perfecte harmonie met elkaar en met jouw omgeving zijn, is Het bewijs voor een hogere macht.
Het feit dat deze zaken voor jou door de tijd heen een vanzelfsprekendheid zijn gaan vormen, wil nog niet zeggen dat alles zo simpel is als jij het ziet

Er was laatst op Nederland 2 (3?) bij het programma 'van de schoonheid en de troost' een natuurkundige (ben zijn naam vergeten), die zijn kijk op zaken gaf. Ondanks al zijn studie, intelligentie en kennis was hij niet in staat een logisch antwoord te geven op het ontstaan van de mens op aarde(hij is een atheist). Hij gaf dat toe dat hij daar geen logische verklaring voor had, en hij wilde er zijn hoofd ook niet over breken

'k vroeg me af waarom hij na diep gegraven te hebben naar kennis over quantummechanica, hij het niet kon of wilde opbrengen te graven naar antwoorden omtrent het ontstaan van de mens. 'k bedacht me dat hij de onmogelijkheid van het ontstaan van zo'n complex wezen niet toe kon schrijven aan de toeval, maar hij het ook niet wilde toeschrijven aan een hogre macht; ontkenning


Maar waarom zijn wij volgens jou op aarde?

Hij kan toch wel diep graven in de dingen die hij kan waarnemen, mee kan experimentern en waar hij logisch over na kan denken. Denken over een hogere macht of het vinden van antwoorden op levensvragen is iets heel anders, dat kan je niet proefondervindelijk onderzoeken. Dat gaat boven zijn bevattingsvermogen. Terecht ook.

Je kan wel zeggen bijvoorbeeld het leven is een keuze maken tussen goed en kwaad. Maar misschien zitten er gewoon "foute" exemplaren in de mensheid die voor het "kwaad" kiezen. Die misschien er gewoon aanleg voor hebben, het kan in hun aard zitten. Homo"s bijvoorbeeld of mensen met een opvliegend en agressief karakter.

De evolutietheorie klopt wetenschappelijk gewoon, maar ook mensen die daarnin geloven kunnen in een god geloven. Maar dan moet je het scheppingsverhaal wel anders bekijken, symbolisch or whatever. Het is maar wat voor waarheid je prefereert die van het boek of die je ook kan onderzoeken en kan waarnemen.

lennart
24-06-03, 20:38
Geplaatst door aQua
Wanneer mensen lucht van dingen die ze niet verklaren kunnen vervallen ze al gauw in een soort van paniek aanval. Door hard en hysterisch te schreeuwen proberen ze de hersenen, die het onverklaarbare aan het licht willen stellen, tot zwijgen te brengen. Ze overschreeuwen datgene wat er zich in het hoofd afspeelt om het maar niet te horen.
Daarbij gaat in dit geval helaas ook het vermogen verloren een onderscheid te kunnen maken tussen vrouw en kerel :moe:

Sja moslimvrouwen horen te zwijgen, dat weet jij toch ook wel! ;)
(vraag maar aan Chatoloog, hij zal dit bevestigen)

Wat betreft de besnijdenis heeft hij echter wel gelijk. Wie heeft het ooit bedacht om een door godgeschapen lichaam zo te verminken :jammer:

Abou Ma3za
24-06-03, 21:30
Geplaatst door Sawda
As salaam ou alaikum cellina

jazzak allah ou gairan voor de info en met name die van de wtc die wist ik nog niet.

Die wist je nog niet? Weet je nog meer dan? Laat het mij horen a.u.b. Vind dit reuze interessant!

Sallam A.M.

Joesoef
24-06-03, 21:57
Geplaatst door cellina


De aanslag op WTC:

eeuw: 21ste eeuw

jaar: 2001

maand: 9de maand

dag: dinsdag, de 11de





Wij leven in de 21ste eeuw
21ste hizb

de 9de maand
9de soerah

11de dag
11de deel (djoez)

Het jaar 2001
aantal woorden: 2001




Komt overeen als je de christelijke jaartelling gebruikt


Geplaatst door cellina




110 verdiepingen
aantal verzen (ayah's): 110



Het WTC had geen 110 verdiepingen....





Geplaatst door cellina


aanslag op een dinsdag
Openbaring van de soerah: op een dinsdag




Hier heb je geen bewijs voor.....





Geplaatst door cellina


Ad-Dunya
Deze wereld
115

Al-Akheerah
Het Hiernamaals
115




Slaat nergens op. Volgens de sounna gaat maar 1,5% van de moslims naar de hemel, niet 50%.






Geplaatst door cellina

Al-Malaa'ikah
Engelen
88

Al-Shayaateen
Satan
88



Dus goed en kwaad zijn even sterk????




Geplaatst door cellina


Al-Rajul
Man
24

Al-Mar-ah
Vrouw
24


Statistisch gezien zijn er meer vrouwen dan mannen, ook bij geboorte!




Geplaatst door cellina


Al-Shahr
Maand
12

Al-Yaum
Dag
365



Niet echt islamitisch deze jaartelling. En schrikkel jaren?????



Geplaatst door cellina


Al-Bahr
Zee
32

Al-Bar
Land
13


Als we het aantal keren dat de woorden "land"en "zee" voorkomen bij elkaar tellen krijgen we een totaal van 45.
En nu voeren we een betrekkelijk eenvoudige berekening uit:

32/45 X 100% = 71.11111111%

en

13/45 X 100% = 28.88888888%


Voor of na ElNinio???

Abou Ma3za
24-06-03, 21:59
Geplaatst door Maarten
Het lijkt erop, alsof OBL wat advies gehad heeft..
En als je die filmpjes van OBL ziet, dan lijkt het me typisch zo'n figuur, die zich alle tijd neemt om dit soort dingen precies uit te zoeken..
Past ook prima bij de boodschap, nietwaar?
Dit lijkt me heel wat plausibeler, dan dat de Koran hier iets zou voorspellen.

Het koranvers rept over een gebouw, dat niet alleen in het ravijn, maar ook nog in de hel stort! Dat is dus géen wereldlijk gebouw.
Kortom, het vers hoort tot degene die volgens de Koran zelf als "overdrachtelijk" moeten worden aangemerkt.
Kortom, het gaat hier om dátgene, wat iemand tot zijn levenswerk gemaakt heeft, c.q. van zichzelf gemaakt heeft. Deze interpretatie past ook prima in de lijn van de hele Soera..
Er hoeftdus nog geen baksteen aan te pas te komen in dit vers. Evenmin staat het WTC op de rand van een afgrond, en er werkten 500 moslims, waarvan bepaald niet bleek, dat zij niet baden of Zakhaat betaalden.

Als de Koran zo goed was met cijfers, dan is onbegrijpelijk waarom daar zo'n knullige jaartelling in staat. Die past precies bij de beperkte kennis van toen! Daar zijn later nog veel correcties op gekomen. Een Koranjaar is beslist geen zonnejaar, zoals later bleek.

En die 71,11111111% warer, klopt dat nú? Dan klopt de Koran niet, want bijvoorbeeld Nederland alleen al stiond toen half onder water. De Kaspische zee was veel groter, en ook het Aralmeer e.a. Dan hebben we het nog niet over de hoogte van de zeespiegel, oppervlak van de Zuidpool e.a. Leuk bedacht dat percentage..

Ik heb At-Taubah helemaal doorgeploegd! Wat een wraakzuchtig stuk zeg! Nou kan ik me nog voorstellen, dat de godsvruchtigen beloond worden, en de zondaars naar de hel gaan, maar At-Taubah is werkelijk éen grote ordinaire scheldpartij, waar nauwelijks wat van te maken is. Ja.. Wíj zijn de goeien, en de anderen de slechten, maar verder is het zo multi-interpretabel als de pest. Elke idioot met krankzinnige opvattingen kan er een Jihad mee beginnen.
Het ergste is eigenlijk, dat het oordeel over anderen hélemaal aan de mensen zelf overgelaten wordt, en dat er nauwelijks goede handvaten voor zo'n oordeel in staan! En wat er wél aan voorbeelden staat, dat slaat ook bijna nergens op, zo simplistisch is het.
Met deze Soera kun je onderhand heel nederland uitmoorden, en dat is inclusief de moslims die er wonen.

De Soera heet "Berouw". Nou, het is je reinste kromzwaardenfilosofie, zonder enige nuance. De Profeet moet wel bijzonder pissig geweest zijn! Is dit het grote Hoofdstuk is de Koran over Berouw?? Wát een armzalige troep! Geen enkele diepgang over berouw, niets! Moet dit Allah's werk voorstellen??

En bekijk ook de volgende idioterie:

5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

OK.. dit is nog te begrijpen.. Ongelovigen doden, tenzij ze als moslims gaan leven.. accoord. Maar dan dit:

29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.

Dit gaat dus over christenen: als die dus helemaal nergens ene fuck boodschap aan hebben, dan staat er niks over doden of zo, en komen ze er gewoon met een belasting vanaf. En worden christenen ook niet als afgodendienaar bestempeld, vanwege de Jezusverering??

Lekker duidelijk allemaal he? Nou, dat geldt voor die hele Soera!
Met zo'n verhal begin ik toch weer in die christenen te geloven, die de hele Koran afdoen als bedrog.
Ik zie hier nog wel een escape hoor, maar dan zal het berip "goddelijk" toch wel wat gerelativeerd moeten worden, tot een boodschap die gold voor de hele situatie tóen! En dan zal de hele geschiedenis - voor zover bekend - er naast gelegd moeten worden om te zien wat de bedoeling nou eigenlijk is...
Doe je dat niet, dan kun je het hoofdstuk er maar beter uitscheuren, en de achterkant als boodschappenlijstje gebruiken, OK?..

Ik zal de Soera hierbij uploaden..

Sorry jongens, maar als jullie echt iets wíllen met de Koran, bahalve er hard over roepen, dan hebben jullie nog véel werk! Héel véel werk!..
Verder mankeert er niks aan moslims op zich.
Maar de grote vraag rond de Koran blíjft (!) of de koran nu de grote brénger van de boodschap is, of dat deze juist parasiteert op de grote wetten inzake de mensheid, die uit véle bronnen duidelijk worden, en die geen énkele leer zich kan toeeigenen!..

Ja, de Profeet heeft wel degelijk een aantal dingen heel goed gezien! Maar voor mij is de grootste vraag, wat zijn beperkingen nou precies waren. Kijk bijvoorbeeld eens hoe onsamenhangend de Koran wel niet is! Zelfs per Aya staan er nog dingen, die nauwelijks enig verband met elkaar hebben, en het verband ook nauwelijks uit te leggen is! Alsof de Profeet een enorm visioen gezien heeft, en er slechts een paar woorden over heeft uit weten te brengen.

Ergens tussen een verhaal over betaling van de bruidschat of zo, staat ineens: Gij zult geen zelfmoord plegen! Lust u nog peultjes?? Ik bedoel, is dit Allah's perfectie?? Nee, het zijn flarden van een visioen bij een méns!

At-Taubah heeft overigens voor de al te fanatieke fundie ook nog wel iets:
107. En degenen die een moskee hebben gebouwd om te schaden, om het ongeloof (te verbreiden) en om een splitsing onder de gelovigen te veroorzaken en als een hinderlaag voor hem, die voorheen tegen Allah en Zijn boodschapper oorlog voerde; zij zullen voorzeker zweren: "Wij bedoelden slechts het goede," maar Allah getuigt, dat zij leugenaars zijn.

Sallam Maarten,

Je hebt er een hele studie van gemaakt, jammer dat je intentie niet het leren begrijpen van de koraan is maar te zoeken naar onevenheden, zwakheden enz. En groot is je blijdschap als je iets vindt waarvan je domme brein denkt het te kunnen begrijpen. Iemand in jou positie heeft niet eens het recht om zo over de koraan en de profeet te schrijven, om de simpelste reden die er is: Maarten je bent dom. Je brein functioneert niet en je zit er helemaal naast met je domme gedachten. Wat jij nu hebt gedaan is te vergelijken met een kind van groep 6 van de basisschool die de relativiteitstheorie denkt te begrijpen. Ja het licht is heel snel, hoooooor!

Maarten, als je de koraan wil begrijpen dan moet je eerst arabisch leren, ongeveer 15 jaar keihard studeren, dan pas zul je een lullige 0,5 procent van de koraan begrijpen. Denk je nou dat de moslims de koraan ook begrijpen voor de volle 100%. Echt niet, niemand begrijpt de koraan voor de volle 100%. Dus bespaar je de moeite dombo. Als je tijd hebt om je nutteloze hersentjes bezig te houden kijk dan ook even naar de bijbel en de thorah. Voor iemand met de IQ van een vlieg zijn ook hieromtrent de conclusies, dat ook deze twee boeken niet kloppen, snel getrokken. Trouwens hoeveel snot had je opgegeten tijdens het schrijven van dit stukje, snotneus.

Dit is een waarschuwing op jou niveau, als je hiermee doorgaat dan zal ik je leven helemaal tot een hel maken. Ik zal je brein laten kraken jochie! Ghrrrrrrrrrrrrrrrr

Sallam Abou Ma3za

Marsipulami
24-06-03, 22:10
Geplaatst door Dengis Khan
Door wie is hij vermoord?

Door Bin Laden!

Bin Laden heeft hem vermoord.


Nog zo'n respectloze opmerking en je kan vertrekken. [Beheer]


Nou Beheer. Ik vond de opmerking van Dengis Khan wel iets hebben hoor. Ik denk dat hij bedoelde dat het optreden van Osama Bin Laden een grote fout was tegenover God.

Orakel
24-06-03, 22:15
Geplaatst door cellina
Salaam mo3elekoem lees......


Assalamu Allaykum
het rekenkundige wonder van de Koran


Beste broeders en zusters,

op dinsdag 11 september 2001, rond negen uur in de ochtend boren zich twee vliegtuigen in het WTC (World Trade Center) in New York. De tweelingtorens waren 110 verdiepingen hoog,

…symbool van Amerikaanse welvaart stortte in…

We gaan deze gebeurtenis in het licht van de koran bekijken. Door een verband te leggen tussen deze gegevens en de heilige koran, die veertien eeuwen geleden is geopenbaard, komen we tot een rekenkundige wonder.

De aanslag op WTC:


Het is al eerder gezegd, maar dit is volgens mij dus geen voorspelling van de Koran geweest.

Ik vrees en vermoed dat er een aantal mensen is geweest (al dan niet onder leiding van OBL) dat eerst met rekenkundige stappen door de Koran is gelopen en daar een specifieke datum uit heeft gedistilleerd, waarop dan vervolgens de aanslagen op de torens hebben plaatsgevonden.
Hypothetisch allemaal welliswaar, maar toch.
Tis namelijk wel een mooie manier om achteraf je wandaden mee te legitimeren en morele en zelfs religieus gestoelde steun te verwerven.

Beetje misbruik van het geloof dus, als het al op deze wijze gebeurd is.

fatiha elg...
24-06-03, 22:25
Geplaatst door Abou Ma3za
Sallam Maarten,

Je hebt er een hele studie van gemaakt, jammer dat je intentie niet het leren begrijpen van de koraan is maar te zoeken naar onevenheden, zwakheden enz. En groot is je blijdschap als je iets vindt waarvan je domme brein denkt het te kunnen begrijpen. Iemand in jou positie heeft niet eens het recht om zo over de koraan en de profeet te schrijven, om de simpelste reden die er is: Maarten je bent dom. Je brein functioneert niet en je zit er helemaal naast met je domme gedachten. Wat jij nu hebt gedaan is te vergelijken met een kind van groep 6 van de basisschool die de relativiteitstheorie denkt te begrijpen. Ja het licht is heel snel, hoooooor!

Maarten, als je de koraan wil begrijpen dan moet je eerst arabisch leren, ongeveer 15 jaar keihard studeren, dan pas zul je een lullige 0,5 procent van de koraan begrijpen. Denk je nou dat de moslims de koraan ook begrijpen voor de volle 100%. Echt niet, niemand begrijpt de koraan voor de volle 100%. Dus bespaar je de moeite dombo. Als je tijd hebt om je nutteloze hersentjes bezig te houden kijk dan ook even naar de bijbel en de thorah. Voor iemand met de IQ van een vlieg zijn ook hieromtrent de conclusies, dat ook deze twee boeken niet kloppen, snel getrokken. Trouwens hoeveel snot had je opgegeten tijdens het schrijven van dit stukje, snotneus.

Dit is een waarschuwing op jou niveau, als je hiermee doorgaat dan zal ik je leven helemaal tot een hel maken. Ik zal je brein laten kraken jochie! Ghrrrrrrrrrrrrrrrr

Sallam Abou Ma3za






Ik mag jou wel.

an3sdej
24-06-03, 22:29
Maar waarom zijn wij volgens jou op aarde?

gewoon leven, en je genen doorgeven voor een volgende generatie. Waarom moet dit leven nou persé een hoger doel hebben.



Want ons bestaan hier op de wereld kan niet aan toeval worden gerelateerd.

Waarom niet? Heb jij bewijs dat het geen toeval heeft kunnen zijn? Waarom kan het geen uitkomst van vele milennia of miljoenen jaren aan natuurkundige, chemische, en biologische aktie reaktie patronen zijn?

Marsipulami
24-06-03, 22:32
Geplaatst door aQua
Ook ik kan diep graven in de dingen die ik kan waarnemen. Kennis opdoen wordt zelfs vanuit de Islam gestimuleerd. Wanneer je kijkt naar de bevindingen die gedaan zijn door de wetenschap dan zijn ze voor zover ik heb gelezen allen in harmonie met wat de Qur'aan ons leert. Van de sterrenkunde tot de geboorte van een mens aan toe. Zonder onderzoek was men nooit te weten gekomen hoe het precies zit met die verzen. Zoek en je zult vinden, leer en je zult begrijpen.

Ik vind de islam wel een mooie en sympathieke godsdienst met een morele en spirituele boodschap waarvan men de waarde en het belang moeilijk kan overschatten. Maar al dat 'islam and sience' gedoe daar word ik wel heel erg moe van. Dat is net als bovenstaand getallengedoe te klasseren onder de noemer 'hineinterpretierung' of m.a.w. men legt allerlei betekenissen in de tekst die er gewoon niet in zitten. Ik denk dat men de koran beter kan lezen als een tekst die ons iets wil leren wat we nog niet wisten in plaats van het omgekeerde, nl dat men allerlei eigen al dan niet wetenschappelijke inzichten in de tekst wil duwen. Een tekst begrijpen vergt een attitude van nederigheid van de lezer van die tekst.

Ansari
24-06-03, 22:35
Geplaatst door an3sdej

Waarom niet? Heb jij bewijs dat het geen toeval heeft kunnen zijn? Waarom kan het geen uitkomst van vele milennia of miljoenen jaren aan natuurkundige, chemische, en biologische aktie reaktie patronen zijn?

"It is a little knowledge of science that makes you an Atheist, and it is an in-depth study of science that makes you a believer in God Almighty". - Sir Francis

Puk
24-06-03, 22:37
Geplaatst door EdV
In welke geval de uitspraak weer eens wordt bevestigd dat de Koran zichzelf blijkbaar tegenspreekt: hij claimt immers eenvoudig en helder te zijn. Precies wat men ook van een Goddelijke Boek zou verwachten.
Helaas is er dus blijkbaar een legertje Arabische geleerden nodig voor het lezen en die presteren het ook nog eens om het boek in de loop van de eeuwen steeds anders te interpreteren.

Not very clear, my Precious, oh no!

Ed

Die Koranteksten, zeg nou zelf, er is niet doorheeeeen te komen. Zo droog en dor. Neem mij niet kwalijk. Doe dat toch niet. Leest niet bepaald lekker weg. De zinnen lopen ook niet. Geen plaatjes. Voornamelijk onbegrijpelijk. Daar is MRZ nog heilig bij. Kan er geen luchtiger versie geschreven worden? Chataloog? Misschien iets voor jou?

Simon
24-06-03, 22:45
Geplaatst door Abou Ma3za
Maarten, als je de koraan wil begrijpen dan moet je eerst arabisch leren, ongeveer 15 jaar keihard studeren, dan pas zul je een lullige 0,5 procent van de koraan begrijpen.

Nou dan moet je het geen openbaring noemen.

Simon

Marsipulami
24-06-03, 23:29
Geplaatst door Simon
Nou dan moet je het geen openbaring noemen.

Simon


:D Wat zit jij nou toch weer superlogisch te denken.

Ik denk echter dat begrip van de koran/bijbel pas in de tweede plaats de vrucht is van logica en intellectuele prestaties. In de eerste plaats kan men openbaringsteksten maar begrijpen omdat inzicht en geloof een goddelijk geschenk is waaraan de mens zelf geen verdienste heeft. Christenen hebben het dan over de Heilige Geest en moslims spreken over 'iman' als geschenk van God aan mensen die zich vertrouwvol in gebed vijfmaal daags onderwerpen aan de allerhoogste.

Zwarte Schaap
24-06-03, 23:29
Geplaatst door Puk
Die Koranteksten, zeg nou zelf, er is niet doorheeeeen te komen. Zo droog en dor. Neem mij niet kwalijk. Doe dat toch niet. Leest niet bepaald lekker weg. De zinnen lopen ook niet. Geen plaatjes. Voornamelijk onbegrijpelijk. Daar is MRZ nog heilig bij. Kan er geen luchtiger versie geschreven worden? Chataloog? Misschien iets voor jou?

Ach de MTV generatie wil plaatjes zien ! Zo lui dat men niet eens een boek meer inleest, men wil gewoon direct de beelden hebben. Deze gemakzuchtige houding levert geen creatieve kritische burgers op, maar eerder makke schapen die alles wat ze door hun strot geduwd krijgen slikken. Men wil alles alleen nog maar in kant en klare brokjes toegereikt krijgen.

Puk
24-06-03, 23:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ach de MTV generatie wil plaatjes zien ! Zo lui dat men niet eens een boek meer inleest, men wil gewoon direct de beelden hebben. Deze gemakzuchtige houding levert geen creatieve kritische burgers op, maar eerder makke schapen die alles wat ze door hun strot geduwd krijgen slikken. Men wil alles alleen nog maar in kant en klare brokjes toegereikt krijgen.

Nou, die posts van jou lees ik (meestal) helemaal. Niet niks. Maar je moet je boodschap gewoon wat beter verpakken heden ten dage nu. Zo is het toch? Er is nu eenmaal veel concurrentie op de markt van geestverruimende middelen. Hoe dan ook... de kerk maar ook de moskee met al die stoffige baardmannen... dat spreekt de jeugd nu eenmaal niet aan. Er moet nodig gemoderniseerd worden, lijkt me. Als je de boodschap belangrijk genoeg vindt om over te brengen. Raar, dat de Koran daarin niet voorziet.

Het Huis op de Prairie tijdperk ligt ver achter ons.

Zwarte Schaap
25-06-03, 00:00
Geplaatst door Puk
Nou, die posts van jou lees ik (meestal) helemaal. Niet niks. Maar je moet je boodschap gewoon wat beter verpakken heden ten dage nu. Zo is het toch?

Vroeger kon niemand lezen, waren er geen kranten, was er geen televisie en internet ..etc. Je haalt nu bron en boodschap door elkaar. Je hebt eerst een bron nodig en dan pas kan je je informatie met de juiste communicatiemiddel voor de juiste doelgroep aanbieden. Dus je kritiek moet niet op de koran zijn maar op de aanbieders of beter gezegd het gebrek aan communicatiemiddelen of personen die zich daar mee bezig houden.


Er is nu eenmaal veel concurrentie op de markt van geestverruimende middelen. Hiermee stel je drugs en het geloof aan elkaar gelijk. Deze redenering kan ik niet maken.

Hoe dan ook... de kerk maar ook de moskee met al die stoffige baardmannen... dat spreekt de jeugd nu eenmaal niet aan. Er moet nodig gemoderniseerd worden, lijkt me. Als je de boodschap belangrijk genoeg vindt om over te brengen. Raar, dat de Koran daarin niet voorziet.
Bedoel je zoals dit rekenwondermethode? Spreekt dus deze nieuwsfeit jou wel aan? Wat moet gemoderniseerd worden? De koran ? Snap je nu wat ik bedoel dat je 2 feiten door elkaar haalt. Waarin moet de koran in voorzien?

Puk
25-06-03, 00:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vroeger kon niemand lezen, waren er geen kranten, was er geen televisie en internet ..etc. Je haalt nu bron en boodschap door elkaar. Je hebt eerst een bron nodig en dan pas kan je je informatie met de juiste communicatiemiddel voor de juiste doelgroep aanbieden. Dus je kritiek moet niet op de koran zijn maar op de aanbieders of beter gezegd het gebrek aan communicatiemiddelen of personen die zich daar mee bezig houden.

Hiermee stel je drugs en het geloof aan elkaar gelijk. Deze redenering kan ik niet maken.

Bedoel je zoals dit rekenwondermethode? Spreekt dus deze nieuwsfeit jou wel aan? Wat moet gemoderniseerd worden? De koran ? Snap je nu wat ik bedoel dat je 2 feiten door elkaar haalt. Waarin moet de koran in voorzien?

Ja sjorrie... de Koran associeer ik meestal met wat er allemaal NIET mag. En dat is veel. Zijn er nog leuke dingen die WEL mogen van de Koran? Dat bedoel ik eigenlijk. Tsjah... je leeft maar 1 keer en dan wil ik het wel naar m'n zin hebben. Toch? Jij niet?

Nee, ik haal helemaal niks door mekaar. In de reclame is het zo dat een goed produkt zich zelf verkoopt als het ware. Is er dan iets met de Koran dat het slecht verkoopt? De Koran is ook maar een verpakking van een boodschap. En dat zou beter kunnen denk ik. Meer plaatjes bijvoorbeeld.

barfly
25-06-03, 00:30
Geplaatst door Puk
Het Huis op de Prairie tijdperk ligt ver achter ons.

Het Huis op de A27 ligt voor ons? :blowen:

Puk
25-06-03, 00:31
Geplaatst door barfly
Het Huis op de A27 ligt voor ons? :blowen:

Ja toch? Jij snapt toch wel wat ik bedoel?

Maarten
25-06-03, 03:56
Geplaatst door jaja
Maarten, ... eeehhhh is er iets ...??? Niet dat ik nu gelijk Chatoloog tot het hoogtepunt van verdraagzaamheid wil verheffen, maar ehhh ... je hebt niet het idee dat je iets OVER-reageert?
Je was lang weg ... en moet je nu even je opgekropte Maroc-adrenaline kwijt of wat is er ....?

Natuurlijk is er veel op de Koran uitleg aan te merken (zeker die van Chatoloog) ... maar laten we het wel een beetje binnen het perspectief houden. De door jouw genoemde Soera is al jaren bekend, ook op dit forum ... en ook de negatieve connotaties die die tekst heeft. Dat is geen reden om nu opeens helemaal te exploderen, als je voor de 100x hetzelfde verhaal hoort ....

Ik heb zeker 1000 posts van chatoloog gezien, misschien 1500. Dat geeft wat recht van spreken.
En bij de AIVD vinden ze hem verdomd interessant. Misschien zegt je dat wat!
En ik heb de complete oorlog over islam mee kunnen maken tussen Chatoloog en Nabil..
En Nabil kon misschien fel en beledigend zijn, maar wat hij over de godsdienst zei, dat was behóorlijk doordacht en doortimmerd. Tal van redeneringen, waar echt geen speld tussen te krijgen was.
Bij chatoloog rammelt ongeveer álles, stikt het voortdurend van de leugens, en vind je alle vormen van laagheid.

Hierboven zie je een leuk voorbeeld. Een miljard moslims zijn het niet met mij eens volgens C. Misschien denk jij, dat dit een uitschietertje is, maar bijna álle posts van C stikken naar mijn gevoel van de onwaarachtigheid. Het is een compleet systeem! Vraag het anders Joesoef maar.. die zit ook in deze thread.. Die heeft die ellende óok allemaal mee mogen maken.

Maar over die Soera.. Ik had wel al discussies over afzonderlijke Aya's gezien, maar niet over de Soera in zijn geheel. Daar wou ik wat over kwijt. Met name ook over de discrepantie tussen de twee Aya's over de behandeling van ongelovigen. Daar zag ik ook nog niks over..
Maar verder reageren mensen als chatoloog voortdurend op dit soort zaken, zoals de Israeli's over de palestijnse kwestie. Zolang ze het nog over een zijweggetje kunnen hebben, dóen ze dat, en dat gaat éindeloos zo door.

Maarten
25-06-03, 06:24
Geplaatst door Abou Ma3za
jammer dat je intentie niet het leren begrijpen van de Koraan is maar te zoeken naar onevenheden, zwakheden enz.

Helemaal niet waar. Het omgekeerde is waar. Punt is dat de Koran voor christenen helemaal niet zo nieuw is. Er komen werkelijk talloze zaken in voor, die ook in de Bijbel staan, en over talloze zaken is al heel lang nagedacht. Ik lees de Bijbel niet veel anders dan de Koran.. Beetje meer argwaan, dat is alles.

Dat is tamelijk vervelend voor de meer separatistische moslims, die Islam vooral zien als iets wat juist niet bij het Westen hoort, en wat bindmiddel kan zijn in de allochtone identiteits-, en de normen-en-waarden strijd. En die moslims worden nou geconfronteerd met dát deel van de Autochtone bevolking, dat zich al lang met die dingen bezig houdt. Enne… dat mag gewoon niet waar zijn he?.. Dat zou te gruwelijk zijn om waar te wezen hé, dat die christenen vanuit zichzelf iets snappen van de Koran he? En het móet en zál minder zijn, he?..


En groot is je blijdschap als je iets vindt waarvan je domme brein denkt het te kunnen begrijpen. Iemand in jou positie heeft niet eens het recht om zo over de koraan en de profeet te schrijven, om de simpelste reden die er is: Maarten je bent dom. Je brein functioneert niet en je zit er helemaal naast met je domme gedachten. Wat jij nu hebt gedaan is te vergelijken met een kind van groep 6 van de basisschool die de relativiteitstheorie denkt te begrijpen. Ja het licht is heel snel, hoooooor!

Zie je wel ? Inhoudelijk heb je niets te schrijven over die Soera..


Maarten, als je de koraan wil begrijpen dan moet je eerst arabisch leren, ongeveer 15 jaar keihard studeren, dan pas zul je een lullige 0,5 procent van de koraan begrijpen. Denk je nou dat de moslims de koraan ook begrijpen voor de volle 100%. Echt niet, niemand begrijpt de koraan voor de volle 100%. Dus bespaar je de moeite dombo.

0,5% in 15 jaar ? Daarmee kwalificeer je álle moslims tot dombo.
Zie verder het uitstekende commentaar van EdV.. Weer zo’n kaaskop, die meer zinnigs over de Koran meldt, dan jij.

En verder, :hihi: heb je helemaal gelijk!!!!! Tuurlijk!! Het fundament van de leer is totáal geen makkie! De reikwijdte van de leer is enorm! Bedenk vooral, dat de Koran zegt, dat christenen en joden de leer óok kregen! De betekenis van de leer moet je dus uit álle drie kunnen begrijpen! Spannend! Dus wie graag separatistisch gaat zitten wezen, die gaat mogelijk sowieso al naar de Hel, OK? Wie weet, gaat nog blijken, dat de humanisten nog het dichtst bij de bedoeling van de leer zitten..
Verder heeft de Koran niet de mogelijkheid gehad, om de fouten van de moslims óok nog eens te vermelden, dus misschien is het wel een goed idee, om over al die zaken eens bij elkaar te kruipen, en in onderling respect eens te kijken wat we van de inhoud kunnen brouwen. Dat lijkt beter, dan tegen elkaar opsnijden welke godsdienst nou het beste is, want dáar zijn mensen inderdaad te dom voor. Allah weet het het best, en wij dus niet, OK?


Als je tijd hebt om je nutteloze hersentjes bezig te houden kijk dan ook even naar de bijbel en de thorah. Voor iemand met de IQ van een vlieg zijn ook hieromtrent de conclusies, dat ook deze twee boeken niet kloppen, snel getrokken.

Precies ! Reden temeer om eens goed te kijken wat er nou eigenlijk staat, en wat je er mee moet. Maar of jij kunt aantonen wat er aan de Bijbel of Thora niet klopt, dat betwijfel ik.
En duidelijk is ook, dat je geen antwoord hebt op de discrepantie tussen de twee Aya’s in die Soera, en ook totaal niet op de vraag hoe moslims anders-gelovigen moeten behandelen.
En normaal heb ik geen moeite met moslims, ook niet over het geloof, maar wel tegen de vele holle frasen, en de arrogantie, die je op deze site over de godsdienst aantreft.


Trouwens hoeveel snot had je opgegeten tijdens het schrijven van dit stukje, snotneus.


Blijkbaar voel je je aangevallen. Of vind je dat islam aangevallen wordt.. Wees gerust. Het geloof is vrij, zoals de Koran ook zegt. Dat is geen principe, maar gewoon een gegeven.

Maar hou er wel rekening mee, dat christenen nogal eens met de vraag zitten, of de Koran geen bedrog is. En of je het nou leuk vindt of niet, die Soera maakt wel die indruk. Maar doorgaans omzeil ik deze hele kwestie. Wist je dat je met ontzettend vuil water ruiten heel goed schoon kunt krijgen? De Bijbel is verre van perfect, maar véel mensen weten hele zinnige dingen van het geloof maken. Geldt voor Islam al net zo. Wat goed is, dat bewijst zich ergens zélf. Het leven zelf is nogal eens een betere spiegel, dan de teksten.

De Bijbel, dat vind ik nogal eens écht geklungel, hoewel de leer diep is, en er heel belangrijke dingen in staan. Maar in praktijk zie je mensen dingen doen, die wel kloppen met de voorschriften, maar die voorschriften kunnen dan eigenlijk niet meer tippen, aan wat je de mensen ziet doen. Die begrijpen de leer blijkbaar, en overstijgen het boek. En op dezelfde manier vind ik de Koran af en toe ook echt een klungelboek. En sorry dat ik het zeg hoor, maar als het een scriptie was, dan werd die afgekeurd!
Toch is dit geen belediging van de Koran.Stel je maar voor, dat de Koran het vorig jaar geopenbaard zou zijn.. Dan zou hij er nooit nooit nooit van zijn leven zo uitgezien hebben als nú. Never! Dat is een goed uitgangspunt bij de bestudering van de Koran. Respect genoeg mogelijk, óok voor het ontstaansverhaal via Gebril, hoewel dat mogelijk een heel andere betekenis heeft, dan het absolutisme waarmee de fundies het lezen.. Misschien moet de Koran vooral maar eens van zijn voetstuk af, voor hij weer goed begrepen kan worden. Verafgoding is een groot gevaar. Zie mijn onderschrift. Liever doorleefd respect, dan voorgeschreven respect.


Dit is een waarschuwing op jou niveau, als je hiermee doorgaat dan zal ik je leven helemaal tot een hel maken. Ik zal je brein laten kraken jochie! Ghrrrrrrrrrrrrrrrr

Voorlopig kan ik je in mijn slaap nog aan, want over de godsdienst zelf lees ik zo goed als niks bij jou. Maar laten we vooral geen hanengevechten over de godsdienst gaan houden. Dat mist elke zin. Ik ben trouwens makkelijk te pakken: zet gewoon iets waarachtigs neer, maakt niet uit wat. Salaam!

Simon
25-06-03, 07:27
Geplaatst door Marsipulami
:D Wat zit jij nou toch weer superlogisch te denken.

Ik denk echter dat begrip van de koran/bijbel pas in de tweede plaats de vrucht is van logica en intellectuele prestaties. In de eerste plaats kan men openbaringsteksten maar begrijpen omdat inzicht en geloof een goddelijk geschenk is waaraan de mens zelf geen verdienste heeft. Christenen hebben het dan over de Heilige Geest en moslims spreken over 'iman' als geschenk van God aan mensen die zich vertrouwvol in gebed vijfmaal daags onderwerpen aan de allerhoogste.

Misschien moet in deze tijd nog eens door de Schepper overwogen worden om "God - the Movie" uit te brengen. Mensen lezen nu eenmaal niet meer en ten tweede geef je zelf al aan dat het niet zozeer om logica en intellectuele prestaties gaat bij openbaringsteksten maar om inzicht en geloof. Het medium film leent zich goed voor het overbrengen van dit soort propaganda. Overigens denk ik zelf dat het God verder geen biet kan schelen of we in hem/haar/het geloven.

Simon

Marsipulami
25-06-03, 08:51
Geplaatst door Simon
Misschien moet in deze tijd nog eens door de Schepper overwogen worden om "God - the Movie" uit te brengen. Mensen lezen nu eenmaal niet meer en ten tweede geef je zelf al aan dat het niet zozeer om logica en intellectuele prestaties gaat bij openbaringsteksten maar om inzicht en geloof. Het medium film leent zich goed voor het overbrengen van dit soort propaganda. Overigens denk ik zelf dat het God verder geen biet kan schelen of we in hem/haar/het geloven.

Simon

Nee, nee, 'God - the Movie' is geen goed idee. Het lezen van een tekst brengt veel meer dan het bekijken van een film een interactie op gang tussen de tekst en de lezer. Een tekst is nooit af en krijgt naargelang de tijd, de plaats, het karakter, ervaringen, verlangens van de lezer telkens weer een nieuwe betekenis. En toch is het nog altijd dezelfde tekst die meerzinnig kan geïnterpreteerd zonder dat die tekst geweld wordt aangedaan.

Als je bijvoorbeeld in een boek leest 'Er liep een vrouw voorbij op straat', dan is het aan de geestelijke creativiteit van de lezer om die zin verder in te vullen met wat er nog niet staat. (Bv is het een mooie of een lelijke vrouw, met een goed of een slecht karakter, kleur van haar en ogen,.. waarom liep die vrouw daar voorbij ? Was ze op weg naar huis of naar haar werk ? Of wie weet naar haar minnaar. Hoe ziet die straat er uit ? Een kiezelweg, kasseien, of geasfalteerd, enz.... Mensen die eerst een boek lezen en daarna naar de verfilming gaan kijken zijn dikwijls teleurgersteld omdat de filmmakers aan de tekst een hele andere invulling gegeven hadden dan de invulling die de lezer zelf aan de tekst gegeven had.

In de film 'the ten Commandments' gaat het over de uittocht van de Israëlieten uit Egypte, en de doortocht door de Rode zee. Je ziet dan in de film met veel technische trucs en special effects de zee in tweeën splijten en de Israëlieten droogvoets aan de overkant geraken, terwijl de Egyptenaren verdrinken in de zee die haar plaats weer inneemt. De verfilming herleidt de tekst tot een historisch -mirakuleus- fait divers. En verarmt de oorspronkelijke betekenis van de tekst door er -slechts- een letterlijke historische betekenis aan te geven. Een betekenis die weinig ruimte laat voor een indringender verstaan van dezelfde teksten. Dat is de beperking van het medium film.

Dezelfde tekst kan echter in een meer dynamische interpretatie van de lezer ook erg vergeestelijkend gelezen worden. Zoals bijvoorbeeld: De Israëlieten (lees mensen) zochten te ontkomen aan een ellendig bestaan van onderdrukking en ontberingen in Egypte (lees menselijk lijden) ze trokken weg op zoek naar het beloofde land (lees een betere toekomst). De weg naar het beloofde land wordt versperd door de Rode zee. Men zit vast en kan niet meer achteruit want daar is het leger van farao, als vooruit want daar is de zee die de weg verspert. (Lees: De mens botst met zijn verlangen naar een betere toekomst op een muur, ziet geen uitweg meer, de hoop dat er een uitweg is uit een kommervol bestaan verduistert). En dan gebeurt het: De zee splijt in tweeën en er opent zich een uitweg waar men het nooit voor mogelijk gehouden zou hebben.(Lees: Wie ook in uitzichtloze situatie durft vertrouwen op God wordt niet bedrogen. God leidt de mens naar een betere toekomst ook al kan de mens niet altijd begrijpen hoe en langs welke wegen dat zal gaan.) Een dergelijke lezing van de tekst maakt de tekst zinvoller zonder dat men de tekst geweld aandoet, bovendien kan de tekst op die manier ook een boodschap hebben voor de lezers van die tekst vandaag. Een verfilming herleidt de veelzinnige rijke betekenis van de tekst tot een éénzinnige verarmende historische (fundamentalistische) interpretatie.

Simon
25-06-03, 11:52
Geplaatst door Marsipulami
Een verfilming herleidt de veelzinnige rijke betekenis van de tekst tot een éénzinnige verarmende historische (fundamentalistische) interpretatie.

Ja toch is dit een nogal eenzijdige duiding van beeldtaal. Immers, ook beeldtaal heeft sterk symbolische betekenis. Er is zelfs een wetenschap die zich daarmee bezig houdt: de semiotiek. Omdat Matt_ttie zich laatst beklaagde lastig gevallen te worden bij de groenten-afdeling door oudere dames die over druiven beginnen heb ik maar even opgezocht waar de druif symbool voor staat op historische schilderijen om hem wat inzicht te bieden in hun werkelijke bedoelingen.

Verder blijkt uit jouw opmerkingen dat je vindt dat de openbaring van God zich moet lenen voor veelzinnige betekenis. Maar als voorbeeld van een verfilming geef je dan een ordinaire Hollywood productie die dat per definitie niet is. Je bent dan even vergeten dat de regisseur in dit geval geen amerikaan is maar God zelve. Je zal toch moeten toegeven dat erg goede films gemaakt door mensen zich al lenen voor veelzinnige duiding. Maar een verfilming door God zou dat zeker in sterke mate behoren te zijn.

Ik zal maar niet beginnen over voorbeelden van teksten die vergelijkbaar zijn met jouw Hollywood productie zoals bouquet reeks romannetjes. Op die manier kan ik ook argumenteren.

Simon

Bahmed
25-06-03, 19:04
Geplaatst door Maarten
Helemaal niet waar. Het omgekeerde is waar. Punt is dat de Koran voor christenen helemaal niet zo nieuw is. Er komen werkelijk talloze zaken in voor, die ook in de Bijbel staan, en over talloze zaken is al heel lang nagedacht. Ik lees de Bijbel niet veel anders dan de Koran.. Beetje meer argwaan, dat is alles.

De koran is neergezonden als bevestiging van de boodschap die al eerder is neergezonden. Net zoals het nieuwe testament dat was voor het oude testament. De koran is zeg maar een new and improved combinatie van die 2.

Geplaatst door Maarten

Dat is tamelijk vervelend voor de meer separatistische moslims, die Islam vooral zien als iets wat juist niet bij het Westen hoort, en wat bindmiddel kan zijn in de allochtone identiteits-, en de normen-en-waarden strijd. En die moslims worden nou geconfronteerd met dát deel van de Autochtone bevolking, dat zich al lang met die dingen bezig houdt. Enne… dat mag gewoon niet waar zijn he?.. Dat zou te gruwelijk zijn om waar te wezen hé, dat die christenen vanuit zichzelf iets snappen van de Koran he? En het móet en zál minder zijn, he?..



Zie je wel ? Inhoudelijk heb je niets te schrijven over die Soera..



0,5% in 15 jaar ? Daarmee kwalificeer je álle moslims tot dombo.
Zie verder het uitstekende commentaar van EdV.. Weer zo’n kaaskop, die meer zinnigs over de Koran meldt, dan jij.

En verder, :hihi: heb je helemaal gelijk!!!!! Tuurlijk!! Het fundament van de leer is totáal geen makkie! De reikwijdte van de leer is enorm! Bedenk vooral, dat de Koran zegt, dat christenen en joden de leer óok kregen! De betekenis van de leer moet je dus uit álle drie kunnen begrijpen! Spannend! Dus wie graag separatistisch gaat zitten wezen, die gaat mogelijk sowieso al naar de Hel, OK? Wie weet, gaat nog blijken, dat de humanisten nog het dichtst bij de bedoeling van de leer zitten..
Verder heeft de Koran niet de mogelijkheid gehad, om de fouten van de moslims óok nog eens te vermelden, dus misschien is het wel een goed idee, om over al die zaken eens bij elkaar te kruipen, en in onderling respect eens te kijken wat we van de inhoud kunnen brouwen. Dat lijkt beter, dan tegen elkaar opsnijden welke godsdienst nou het beste is, want dáar zijn mensen inderdaad te dom voor. Allah weet het het best, en wij dus niet, OK?



Precies ! Reden temeer om eens goed te kijken wat er nou eigenlijk staat, en wat je er mee moet. Maar of jij kunt aantonen wat er aan de Bijbel of Thora niet klopt, dat betwijfel ik.
En duidelijk is ook, dat je geen antwoord hebt op de discrepantie tussen de twee Aya’s in die Soera, en ook totaal niet op de vraag hoe moslims anders-gelovigen moeten behandelen.
En normaal heb ik geen moeite met moslims, ook niet over het geloof, maar wel tegen de vele holle frasen, en de arrogantie, die je op deze site over de godsdienst aantreft.



Blijkbaar voel je je aangevallen. Of vind je dat islam aangevallen wordt.. Wees gerust. Het geloof is vrij, zoals de Koran ook zegt. Dat is geen principe, maar gewoon een gegeven.

Maar hou er wel rekening mee, dat christenen nogal eens met de vraag zitten, of de Koran geen bedrog is. En of je het nou leuk vindt of niet, die Soera maakt wel die indruk. Maar doorgaans omzeil ik deze hele kwestie. Wist je dat je met ontzettend vuil water ruiten heel goed schoon kunt krijgen? De Bijbel is verre van perfect, maar véel mensen weten hele zinnige dingen van het geloof maken. Geldt voor Islam al net zo. Wat goed is, dat bewijst zich ergens zélf. Het leven zelf is nogal eens een betere spiegel, dan de teksten.

De Bijbel, dat vind ik nogal eens écht geklungel, hoewel de leer diep is, en er heel belangrijke dingen in staan. Maar in praktijk zie je mensen dingen doen, die wel kloppen met de voorschriften, maar die voorschriften kunnen dan eigenlijk niet meer tippen, aan wat je de mensen ziet doen. Die begrijpen de leer blijkbaar, en overstijgen het boek. En op dezelfde manier vind ik de Koran af en toe ook echt een klungelboek. En sorry dat ik het zeg hoor, maar als het een scriptie was, dan werd die afgekeurd!
Toch is dit geen belediging van de Koran.Stel je maar voor, dat de Koran het vorig jaar geopenbaard zou zijn.. Dan zou hij er nooit nooit nooit van zijn leven zo uitgezien hebben als nú. Never! Dat is een goed uitgangspunt bij de bestudering van de Koran. Respect genoeg mogelijk, óok voor het ontstaansverhaal via Gebril, hoewel dat mogelijk een heel andere betekenis heeft, dan het absolutisme waarmee de fundies het lezen.. Misschien moet de Koran vooral maar eens van zijn voetstuk af, voor hij weer goed begrepen kan worden. Verafgoding is een groot gevaar. Zie mijn onderschrift. Liever doorleefd respect, dan voorgeschreven respect.



Voorlopig kan ik je in mijn slaap nog aan, want over de godsdienst zelf lees ik zo goed als niks bij jou. Maar laten we vooral geen hanengevechten over de godsdienst gaan houden. Dat mist elke zin. Ik ben trouwens makkelijk te pakken: zet gewoon iets waarachtigs neer, maakt niet uit wat. Salaam!

Als je iets wilt weten kan je het in het vervolg beter gewoon vragen, anders ga je beter bingo spelen ouwe.

De tafsir van de heilige koran zoals agie chatoloog dacht ik al eerder zei is een levenstaak geweest waar vele oprechte gelovigen hun hele leven mee bezig zijn geweest. En die naast kennis van het geloof ook grote geleerden waren die boeken schreven over onderwerpen zoals economie, filosofie, de uitspraak van de koran(tajwied), fikh, usul enz.. Mijn weekenden moskeekennis die ik en anderen hebben daarover komt daar in de verste verte niet in de buurt. En dan kom jij ons hier vertellen welke betekenis jij gegeven hebt aan 1 van de langste souras in de koran?
Stop die maar weer terug in de bil waar die vandaan kwam ace ventura.

De tafsir van de koran is in te delen in drieen.
De tafsir tartibi, welke door de eerste moslims in de tijd van de profeet is gedaan aan de hand van de aangenomen volgorde.

De tafsir 3ala tartib annuzul, aan de hand van de periode waarin het vers is neergezonden.

En de tafsir mawdu3i per thema of onderwerp.

Alleen de echte 3alim die in staat is om deze drie te combineren is in staat om de koran in al zijn facetten te begrijpen en de boodschap aan de mensen duidelijk te maken over welk onderwerp dan ook. Zowel sociaal, strafrechtelijk, politiek, historisch enz. enz.. Dit doet hij dan bijvoorbeeld door de verzen te combineren die verband met elkaar hebben en over hetzelfde onderwerp spreken, de eerdere overleveringen en 3oelama te raadplegen enz..

Maarten
27-06-03, 04:34
Geplaatst door EdV
Wederom de vraag die ik een tijdje geleden al stelde:

waarom moet de Koran zo vaag, ingewikkeld en slechts ten koste van veel studie interpreteerbaar zijn, als hij letterlijk beweert dat hij net heel eenvoudig en helder is?


Yep, daar blijf ik ook maar aan herinneren, maar het schijnt de jongens maar meilijk te vallen om er consequenties uit te trekken.
Voeg daar nog aan toe, de Aya die stelt dat de Koran in het Arabisch geschreven werd, zodat zij het in hun eigen taal konden begrijpen..
En de hele boodschap is bedoeld voor de relatief ongeletterden van die tijd...
Dan kun je toch niet meer aankomen met de noodzaak van allerlei driedubbel geleerden?..

Ik blijf dat hoofdstuk "berouw" echt een puinhoop vinden.
Berouw is echt een enorm kernleerstuk in de hele leer. Berouw is een eindeloos proces, waarbij je je fouten inziet, waardoor steeds ontwikkeling van waarachtiger geloof mogelijk is. Daar moet toch veel over te zeggen zijn..

Maarten
27-06-03, 06:38
Geplaatst door Bahmed
De koran is neergezonden als bevestiging van de boodschap die al eerder is neergezonden. Net zoals het nieuwe testament dat was voor het oude testament. De koran is zeg maar een new and improved combinatie van die 2.

Dat is leuk voor beginners. Ga nou maar eens verder.. Abou Ma3za zegt namelijk volkomen terecht, dat de meeste gelovigen eigenlijk nog geen donder snappen van hun leer… Dan hebben we dus de joden met Versie 1.0, de christenen met versie 1.2, en de moslims met versie 1.3..
En al die lui weten eigenlijk geen jota! En dan kom jij vertellen hoe belangrijk het is, de juiste versie te hebben?? :hihi:
En dat doe je ook nog als reactie op mijn opmerking, dat we beter geen hanengevechten over godsdienst kunnen houden, maar beter de koppen bij elkaar konden steken?? :hihi:
En dan schrijf je ook nog:


Als je iets wilt weten kan je het in het vervolg beter gewoon vragen, anders ga je beter bingo spelen ouwe.

:hihi: ;hihi: Bahmed, jij bent echt nog een broekie he??.. Nou ben ik vorige maand inderdaad 50 geworden, dus behoud ik me dus wél alle recht voor, om hard te lachen over dit soort beginnersfouten, OK?? :hihi: Jihad voeren, dat doe je maar als je snapt waar je mee bezig bent, OK?


De tafsir van de heilige koran zoals agie chatoloog dacht ik al eerder zei is een levenstaak geweest waar vele oprechte gelovigen hun hele leven mee bezig zijn geweest. En die naast kennis van het geloof ook grote geleerden waren die boeken schreven over onderwerpen zoals economie, filosofie, de uitspraak van de koran(tajwied), fikh, usul enz.. Mijn weekenden moskeekennis die ik en anderen hebben daarover komt daar in de verste verte niet in de buurt. En dan kom jij ons hier vertellen welke betekenis jij gegeven hebt aan 1 van de langste souras in de koran?

En wat denk je?… Zouden al die geleerden wel blij zijn, als het voor zoete koek geslikt werd, wat ze zeiden?? Zouden ze wel vereerd willen worden? Maak er vooral geen veelgodengodsdienst van, waarbij zelfs de geleerden onaantastbaar worden… Goede leraren willen niet zozeer vereerd, als wel begrepen worden. Zij willen niet dat er met hen gedweept werd, maar dat ze op het juiste moment geciteerd worden met de goede inhoud.. En ze zijn misschien blij als ze kritisch bekeken worden, dan worden er ook minder verkeerde conclusies getrokken uit wat ze schreven
En wil je ze goed begrijpen, dan moet je ook weer weten wáar en wannéer ze geleefd hebben. Onfeilbaar is niemand. En de lezer van andermans werk ook niet.

Laat die onzin, Bahmed.. af en toe blijkt vanzelf, dat die geleerden heel wat te vertellen hebben, maar daar moet je niet op voorhand mee gaan pochen..En je meldt ook helemaal niks over het berouw.


De tafsir van de koran is in te delen in drieen.
De tafsir tartibi, welke door de eerste moslims in de tijd van de profeet is gedaan aan de hand van de aangenomen volgorde.
De tafsir 3ala tartib annuzul, aan de hand van de periode waarin het vers is neergezonden.
En de tafsir mawdu3i per thema of onderwerp.

Alleen de echte 3alim die in staat is om deze drie te combineren is in staat om de koran in al zijn facetten te begrijpen en de boodschap aan de mensen duidelijk te maken over welk onderwerp dan ook. Zowel sociaal, strafrechtelijk, politiek, historisch enz. enz.. Dit doet hij dan bijvoorbeeld door de verzen te combineren die verband met elkaar hebben en over hetzelfde onderwerp spreken, de eerdere overleveringen en 3oelama te raadplegen enz..

Is dit een pleidooi, om alle beoordelingen maar aan de Alim’s over te laten?? Hoe wordt de mens ooit wijzer, en hoe neemt hij ooit de Koran als leidraad, als hij dat doet? Holt hij voor elke vraag naar een Alim? Het is maar hopen dat er een om elke hoek woont! En slik je de antwoorden dan voor zoete koek? Dat past allemaal niet erg goed bij de eigen verantwoordelijkheid, die de leer elke mens uitdrukkelijk geeft! Of zeg je straks bij het Laatste Oordeel: “Maar de Alim en Oelama….”?

Nou is het wel wáar wat je zegt, en is interpretatie vaak best moeilijk, maar het is nog niet gezegd, dat er en goed antwoord is op wat ik zei.. Maar over die interpretaties: Je zou de tafseer-vormen eens moeten vergelijken met de westerse interpretatiemethoden bij wetten : Grammaticale interpretatie gaat over de tekst. Historische interpretatie gaat over de context. Systematische interpretatie gaat over de plaats van regels in het hele systeem. En teleo-logische interpretatie gaat over de doelmatigheid, of de klaarblijkelijke zin. En samen vind je dan de betekenis en reikweidte van regels.
En dan zijn er subregels: Jongere regels gaan voor oudere. Bijzondere regels gaan voor algemene regels. Enz..(de methoden zijn erg logisch. Veel komen al van de oude grieken en romeinen. Maar Islam kent ze net zo goed.)

Maar ik zie dus echt niet in waarom je je zou beperken tot interpretatiemethoden van de oude Arabieren, of zelfs van moslims. Wetenschappers hebben hele goede methoden ontwikkeld. En als goede christenen volgens de Koran naar de Hemel kunnen, dan valt ook niet in te zien, waarom je niet zou kijken naar goede interpretatiemethoden bij christenen.
Christenen hebben allerlei dingen bedacht, die niet in de Bijbel staan, maar die je wél weer in de Koran tegen komt. Zo gek zijn ze blijkbaar niet.
En een heleboel dingen vind je in de Koran niet eens terug. Daar zullen ook dingen op bedacht moeten worden. Ik schreef ook wel eens, dat ons zorgstelsel eigenlijk prima past in de geest van de Koran. Maar geen Alim zou zo’n stelsel ooit bedacht hebben.
En als de Koran werkelijk de ware leer is over de menselijke wetten, dan heeft het dus ook zin om te kijken naar hoe mensen overal met waarheid omgaan, en hoe zij onwaarheid herkennen.
Als de Koran de ware leer heeft, dan hoeft die niet erg bang te zijn voor andere leren, wel?

Moslims hebben na 911, en na onderwaardering voor Islam hier, de neiging om een bijzonder conservatief soort islam te ontwikkelen. Het heet wel een teruggaan naar de eigen cultuur en waarden, maar in feite is het ook een afzetten tegen het westen. Het mag hoor. Maar hou er rekening mee, dat er over 50 jaar misschien generaties moslims zijn, die met groot misprijzen terugkijken, naar wat er nou gebeurt. Enkel de Profeet kopiëren, enkel pure moslimbronnen bekijken, enkel het oude bejubelen, omdat dat zo oorspronkelijk zou zijn.. Goed mogelijk, dat de nieuwere generaties dat heel bekrompen gaan vinden, omdat het nergens toe leidt, omdat er geen openheid is voor álle bronnen van waarheid en waarden.. Amputeren en isoleren past volgens mij helemaal niet bij islam.
Er is absoluut niks tegen het bestuderen van de oude moslimgeleerden, maar wel tegen het een hekje eromheen zetten, en alles als goed te beschouwen wat daar binnen is, en alles fout, wat daarbuiten is. Waarheid moet kunnen ádemen, anders leidt het alleen tot eenkennigheid. Dat léeft niet..