PDA

Bekijk Volledige Versie : Ayman al-Zawahiri in Iran opgepakt



Grietje
27-06-03, 13:34
'Topman al-Qaeda aangehouden in Iran'


CAIRO/DUBAI (ANP) - De rechterhand van de voortvluchtige terrorist Osama bin Laden, Ayman al-Zawahiri, is in Iran gearresteerd. Dit meldde vrijdag het Arabische televisiestation al-Arabiya op basis van diplomatieke bronnen in Teheran.

Al-Arabiya is gevestigd in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. De zender stelt dat de Egyptenaar al-Zawahiri samen met andere leden van het netwerk al-Qaeda is aangehouden. Iran zou de arrestanten willen uitzetten naar hun land van herkomst. Er zijn naast al-Zawahiri personen uit Egypte, Irak, Jordanië, Koeweit en Saudi-Arabië opgepakt. Van sommigen is evenwel de nationaliteit niet bekend of omstreden. Op 23 juni meldden de Iraanse autoriteiten dat ze leden van al-Qaeda in Iran hadden ,,geïdentificeerd''.

Al-Zawahiri behoort tot de top van al-Qaeda. Hij werd volgens waarnemers in 1998 de tweede man van deze beweging. In dat jaar fuseerde hij zijn extremistische Egyptische splintergroep, de Jihad, met de strijders die Osama bin Laden in Afghanistan om zich heen had verzameld (al-Qaeda).

De echtgenote van al-Zawahiri en zijn drie kinderen zijn bij de Amerikaanse bombardementen op Afghanistan in 2001 gedood.

an3sdej
27-06-03, 14:29
Dat zijn vrouw en kinderen zijn gedood is triest, maar dat hij zou zijn opgepakt is een goed bericht!!

Simon
27-06-03, 14:46
Ik ben benieuwd of Iran bereid is hem uit te leveren aan de VS.

Simon

an3sdej
27-06-03, 15:31
Volgens mij zou het politiek gesproken VEEL beter zijn hem in Iran te berechten, en te veroordelen.

lennart
27-06-03, 16:35
Iran levert alleen verdachten uit aan landen waarmee ze goede banden hebben, de VS dus duidelijk niet. Dus de uitlevering zal via Egypte voltrekken.

Grietje
27-06-03, 16:52
Geplaatst door lennart
Iran levert alleen verdachten uit aan landen waarmee ze goede banden hebben, de VS dus duidelijk niet. Dus de uitlevering zal via Egypte voltrekken.


Dan zou ik maar elke dag tot Allah bidden dat ze hem aan die verfoeilijke kruisvaarders uitleveren, als ik hem was. Die Mubarak... Kop eraf! Foetsie!

Simon
27-06-03, 18:38
Geplaatst door an3sdej
Volgens mij zou het politiek gesproken VEEL beter zijn hem in Iran te berechten, en te veroordelen.

dan moet er eerst een aanklacht zijn !

lennart
27-06-03, 19:50
Geplaatst door Grietje
Dan zou ik maar elke dag tot Allah bidden dat ze hem aan die verfoeilijke kruisvaarders uitleveren, als ik hem was. Die Mubarak... Kop eraf! Foetsie!

De Amerikanen maken tegenwoordig ook gebruik van martel methodes en de Guantanamo Bay gevangen zullen worden veroordeeld door een militair tribunaal, dat het woord rechtsgang niet mag hebben, maximaal tot de dood. Dus veel verschil zal het niet uitmaken. Overigens Egypte levert hem natuurlijk daarna direct uit aan de VS, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.