PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgen haten Nederlandse muziek



Mark
29-06-03, 10:47
Belgen haten Nederlandse muziek

Bron: Nieuws.nl

Belgen hebben een grote hekel aan Nederlandse muziek. Vooral André Hazes doet het slecht bij onze zuiderburen. Het Belgische radiostation Q-Music vroeg luisteraars naar hun minst geliefde liedje en stelde vervolgens de 'foute 128' op. Er kwamen maar liefst 30 Nederlandse titels bij de 128 meest gehate liedjes van de Belgen te staan. Op de derde plaats staat als hoogst genoteerde 'Een beetje verliefd' van André Hazes.

Ook 'Vlieg met me mee' van Paul de Leeuw, 'Una Paloma Blanca' van George Baker en 'Mexico' van de Zangeres zonder Naam zijn te vinden in de top tien van nummers die ervoor zorgen dat de radio in België meteen uitgaat. Op nummer één staat 'YMCA' van The Village People. De tweede plaats is voor Marianne Rosenberg met 'Ich bin wie du'.

Marsipulami
29-06-03, 10:54
Geplaatst door Mark
Belgen haten Nederlandse muziek

Bron: Nieuws.nl

Belgen hebben een grote hekel aan Nederlandse muziek. Vooral André Hazes doet het slecht bij onze zuiderburen. Het Belgische radiostation Q-Music vroeg luisteraars naar hun minst geliefde liedje en stelde vervolgens de 'foute 128' op. Er kwamen maar liefst 30 Nederlandse titels bij de 128 meest gehate liedjes van de Belgen te staan. Op de derde plaats staat als hoogst genoteerde 'Een beetje verliefd' van André Hazes.

Ook 'Vlieg met me mee' van Paul de Leeuw, 'Una Paloma Blanca' van George Baker en 'Mexico' van de Zangeres zonder Naam zijn te vinden in de top tien van nummers die ervoor zorgen dat de radio in België meteen uitgaat. Op nummer één staat 'YMCA' van The Village People. De tweede plaats is voor Marianne Rosenberg met 'Ich bin wie du'.

Valt wel mee hoor de appreciatie van de Nederlandse muziek in België. Ik heb wel een boel cd's van Boudewijn de Groot en Robert Long en Stef Bos in mijn vermolmde platenkast. De eerste twee zijn wat uit de tijd geraakt maar blijven toch altijd mooi om te beluisteren.

Mark
29-06-03, 11:01
Ik hou ook niet van Paul de Leeuw en Andre Hazes.

Donna
29-06-03, 11:14
Andre Hazes is alleen leuk als je laveloos in een of andere Amsterdamse kroeg staat :moe:

En Paul de Leeuw is gewoon een beetje een eikel.......

~Panthera~
29-06-03, 11:25
Geplaatst door Mark
Belgen haten Nederlandse muziek

---------------------------

Ja.
So what ? :moe:

:D

Babyface
29-06-03, 11:31
Geplaatst door Mark
Ik hou ook niet van Paul de Leeuw en Andre Hazes.



Die Paul mag ik sinds hij een keer de moskee in is geweest niet meer. Niet vanwege interesse, nee om andere redenen. Terwijl de mensen daar aan het bidden waren, gaat hij vrolijk alle schoenen van die mensen op straat gooien. Met zo'n geniepig lachje op z'n gezicht. Hij had opgehangen moeten worden voor deze onrespectlozeloze daad.

Ik vin 'm nie leuk meer. :(


En Andre Hazes is weer een ander verhaal.

Simon
29-06-03, 12:13
André Hazes is alleen de moeite waard als je aan het behangen bent of ander kluswerk. En dan lekker meezingen. En die film over zijn leven daar moest ik wel erg om lachen. Het is zulke heerlijke kitch.

Simon

:tranen: :tranen: :tranen:

En toen de andere morgen,
zei hij "vader ga je mee"
De wind die is nu gunstig,
dus ik neem m'n vlieger mee.

In z'n ene hand een vlieger,
in de andere een brief.
Ik kon hem niet begrijpen,
maar toen zei m'n zoontje lief.

Ik heb hier een brief voor m'n moeder.
Die hoog in de hemel is.
Deze brief bind ik vast aan m'n vlieger.
Tot zij hem ontvangt,
zij die ik mis.

En als zij dan leest,
hoeveel ik van haar hou.
Dat ik niet kan wennen,
aan die andere vrouw.
Ik heb hier een brief voor m'n moeder.
Die hoog in de hemel is.

:tranen: :tranen: :tranen:

Tomas
29-06-03, 15:01
Andre Hazes is nooit leuk. Jullie vergissen je echt.

Belgische muziek?


Noem eens een Belgische groep?


Euh..



K3!!!!!


:knife_hea


Natuurlijk! Raymond van het Groenewoud vond ik vroeger wel goed. Misschien nog wel. Kazaa...

barfly
29-06-03, 16:20
Geplaatst door Tomas
Andre Hazes is nooit leuk. Jullie vergissen je echt.

Belgische muziek?


Noem eens een Belgische groep?


Euh..



K3!!!!!


:knife_hea


Natuurlijk! Raymond van het Groenewoud vond ik vroeger wel goed. Misschien nog wel. Kazaa...

Ehm er zijn heel veel Belgische popgroepen hoor! K3 zoals je al opmerktte en M-kids en ehm.... Ik ben de namen even kwijt van deze kinderbandjes :p
Zelfs als ze in het Engels zingen hoor je nog dat Belgische accent erdoor :) Followw thie M-kiedz Followw thie M-kiedz Followw thie M-kiedz :D

Maar even terzake: Andre Hazes is afgrijselijk net als veel van zijn collegae die het levenslied aan je op trachten te dringen, zelfs als ik volkomen stoned dronken en wat dies meer zij ben, dan kan ik het nog niet waarderen! :auw2:

manc
29-06-03, 16:34
Geplaatst door Babyface
Die Paul mag ik sinds hij een keer de moskee in is geweest niet meer. Niet vanwege interesse, nee om andere redenen. Terwijl de mensen daar aan het bidden waren, gaat hij vrolijk alle schoenen van die mensen op straat gooien. Met zo'n geniepig lachje op z'n gezicht. Hij had opgehangen moeten worden voor deze onrespectlozeloze daad.


En ze zouden jouw schoenen op straat moeten gooien vanwege het maken van deze stomme opmerking.

Tomas
29-06-03, 16:37
Geplaatst door barfly

Maar even terzake: Andre Hazes is afgrijselijk net als veel van zijn collegae die het levenslied aan je op trachten te dringen, zelfs als ik volkomen stoned dronken en wat dies meer zij ben, dan kan ik het nog niet waarderen! :auw2:

Stoned dronken? En een lijntje coke, dan misschien net.

En Raymond van het Groenewoud is godomme een Amsterdammer van geboorte zie ik. Dan weet ik dus helemaal niks van Belgische muziek.

Vriend
29-06-03, 16:54
Normaal gesproken heb ik een schurfthekel aan hollands muziek maar meestal is het zo dat ik na circa 8 glazen bier zelfs frans bauers teksten gevoelig en rakend vind....bij andre heb ik dat al na 5 glazen trouwens..

barfly
29-06-03, 16:58
Geplaatst door Babyface
onrespectlozeloze daad

ik weet niet hoeveel tegenstrijdigheden er in dit woord zitten maar
genoeg om ervan uit te gaan dat je 't niet weet. :melig2:

Het zou trouwens pas echt een rotstreek zijn geweest als ie die schoenen in de zak van Max had gepropt... :D

barfly
29-06-03, 17:00
Geplaatst door Vriend
Normaal gesproken heb ik een schurfthekel aan hollands muziek maar meestal is het zo dat ik na circa 8 glazen bier zelfs frans bauers teksten gevoelig en rakend vind....bij andre heb ik dat al na 5 glazen trouwens..

Ehm weetjewel dat je hier zit toe te geven dat je bier hebt gedronken? :nerveus:

Vriend
29-06-03, 17:09
ben ik het niet gedaan?:argwaan:

Maarten
29-06-03, 17:38
Belgen hebben gewoon veel meer goede smaak!
Ze zijn gewoon subtieler. Het onderscheid loopt helemaal parallel aan dat van de Nederlandse grote bek, en de Belgische bescheidenheid.

Zelfs toen hardrock me niet hard genoeg kon zijn, en ik al mijn tijd besteedde aan versterkers bouwen en optreden, had ik nog heel vaak BRT 3 aan, waar ze alle soorten muziek door elkaar draaiden, en allemaal goed gekozen. Zelfs in elke kutstijl zitten nog dingen die deugen, en dat hadden ze goed in de gaten. Altijd verassend wat ze weer gevonden hadden..

Zelfs in de muziekkeuze is/was Nederland nog arrogant via de radiozenders. Nog steeds is alles heel erg Amerikaans gericht, alsof er nauwelijks iets anders is. Dat doet de commercie. Maar je hoeft de grens maar over om meteen heel andere dingen tegen te komen. En hoe verder weg, hoe meer er blijkt te zijn.
Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Engels, Grieks, Iers, Turks, Arabisch, you name it, en het heeft állemaal een muziekcultuur die vér boven de onze uitstijgt. En werkelijk álle aspecten zijn beter: tekst, muziek, eigenheid, gevoel, originaliteit, techniek, complexiteit..
Helaas slaat de commercie overal toe.. Ben nog wel eens met een Griek op zoek geweest naar de echte Griekse muziek. En hij had gelijk. Je moest hebben, wat ze in de 70er jaren in bússen draaiden.. Daarna sloeg het geld toe, en bepaalde je kont, of dat je succes kon hebben.

Ik heb voor de gein nog wel eens en paar jaar in een bandje gezeten, dat enkel Nederlandse traditionals deed, op "bruiloften en partijen".. hihi.. Dat was vooral om nostalgische redenen leuk. En dan zag je al die oude muurbloempjes opveren en meezingen, terwijl die feesten normaal voor hen erg saai zijn.. ze tellen niet meer mee.. Dan krijg je echt effe tranen in de ogen tijdens het spelen hoor... dan weet je weer dat het zin heeft wat je doet.. Maar qua muziek? Eigenlijk schaamde ik me voortdurend dood, dat we er mee aankwamen.. Enkel "Amsterdamse grachten" is errug mooi, als je het goed uitvoert..

Maar een Nederlandse ziel? :hihi: Iets wat je tot op het bot raakt? Iets waar je iets van leert? Een songtekst waar even over nagedacht moest worden? :hihi: Zet een Joegoslavische van 12 achter een accordeon, en je hebt al meer sfeer, dan in het gemiddelde mediaproduct hier.
Nou wil ik niet flauw zijn: we hebben hele goeie dingen, maar je moet er wel naar zoeken. Bijna alles is namaak. Maar we hebben geen Brel, en ook niks wat daaraan kan tippen. Ja eh.. Willem Breuker, maar die zingt godzijdank niet.. Monique Toebosch was echt geweldig, maar je houdt geen feest meer over.
Het enige lied waar ik ooit alles bij uit handen liet vallen, dat ging over een joodse die de oorlog overleefd had. Zo kan het blijkbaar toch.

Mark
29-06-03, 19:25
Sommige Nederlandstalige dingen vind ik wel ok, zoals:

Kadanz - intimiteit
Klein orkest - laat mij maar alleen
Boudewijn de Groot - een meisje van 16
De Dijk - als ze er niet is
Frank boeijen - kronenburg park
Euromasters - alles naar de klote ;)

En ook sommige nummers van het goede doel en toontje lager vind ik wel ok :)

Verder vind ik de meeste muziek in de europese landen die Maarten noemde waardeloos en ik denk dat die "sfeer" er vooral uit bestaat dat je de teksten niet verstaat.

Mark
29-06-03, 19:26
Geplaatst door Vriend
Normaal gesproken heb ik een schurfthekel aan hollands muziek maar meestal is het zo dat ik na circa 8 glazen bier zelfs frans bauers teksten gevoelig en rakend vind....bij andre heb ik dat al na 5 glazen trouwens..

Ben jij die Surinamer uit de roti-reclame?

barfly
29-06-03, 20:00
Geplaatst door Maarten
Belgen hebben gewoon veel meer goede smaak!
Ze zijn gewoon subtieler. Het onderscheid loopt helemaal parallel aan dat van de Nederlandse grote bek, en de Belgische bescheidenheid.

Zelfs toen hardrock me niet hard genoeg kon zijn, en ik al mijn tijd besteedde aan versterkers bouwen en optreden, had ik nog heel vaak BRT 3 aan, waar ze alle soorten muziek door elkaar draaiden, en allemaal goed gekozen. Zelfs in elke kutstijl zitten nog dingen die deugen, en dat hadden ze goed in de gaten. Altijd verassend wat ze weer gevonden hadden..

Zelfs in de muziekkeuze is/was Nederland nog arrogant via de radiozenders. Nog steeds is alles heel erg Amerikaans gericht, alsof er nauwelijks iets anders is. Dat doet de commercie. Maar je hoeft de grens maar over om meteen heel andere dingen tegen te komen. En hoe verder weg, hoe meer er blijkt te zijn.
Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Engels, Grieks, Iers, Turks, Arabisch, you name it, en het heeft állemaal een muziekcultuur die vér boven de onze uitstijgt. En werkelijk álle aspecten zijn beter: tekst, muziek, eigenheid, gevoel, originaliteit, techniek, complexiteit..
Helaas slaat de commercie overal toe.. Ben nog wel eens met een Griek op zoek geweest naar de echte Griekse muziek. En hij had gelijk. Je moest hebben, wat ze in de 70er jaren in bússen draaiden.. Daarna sloeg het geld toe, en bepaalde je kont, of dat je succes kon hebben.

Ik heb voor de gein nog wel eens en paar jaar in een bandje gezeten, dat enkel Nederlandse traditionals deed, op "bruiloften en partijen".. hihi.. Dat was vooral om nostalgische redenen leuk. En dan zag je al die oude muurbloempjes opveren en meezingen, terwijl die feesten normaal voor hen erg saai zijn.. ze tellen niet meer mee.. Dan krijg je echt effe tranen in de ogen tijdens het spelen hoor... dan weet je weer dat het zin heeft wat je doet.. Maar qua muziek? Eigenlijk schaamde ik me voortdurend dood, dat we er mee aankwamen.. Enkel "Amsterdamse grachten" is errug mooi, als je het goed uitvoert..

Maar een Nederlandse ziel? :hihi: Iets wat je tot op het bot raakt? Iets waar je iets van leert? Een songtekst waar even over nagedacht moest worden? :hihi: Zet een Joegoslavische van 12 achter een accordeon, en je hebt al meer sfeer, dan in het gemiddelde mediaproduct hier.
Nou wil ik niet flauw zijn: we hebben hele goeie dingen, maar je moet er wel naar zoeken. Bijna alles is namaak. Maar we hebben geen Brel, en ook niks wat daaraan kan tippen. Ja eh.. Willem Breuker, maar die zingt godzijdank niet.. Monique Toebosch was echt geweldig, maar je houdt geen feest meer over.
Het enige lied waar ik ooit alles bij uit handen liet vallen, dat ging over een joodse die de oorlog overleefd had. Zo kan het blijkbaar toch.

Ik ben een groot liefhebber van Jacques Brel's Dans le port d'Amsterdam!
Maarja wel Belg maar een Waal :)

sadeeQ
29-06-03, 20:12
:aanwal: je moet behoorlijk gestoord zijn om dat gejank van die kaaskoppen nog muziek te durven noemen.

:zwaai:


:regie: dit is stukken beter :roken:
width=1 height=1

Maarten
29-06-03, 22:29
Ja Mark,
ik kan moeilijk wat zeggen van "Kronenburger Park", want ik wóonde aan dat park, toen het lied uitkwam.
Ik ben een keer in kamerjas, en met een imitatie- Turks kromzwaard s'nachts dat park ingerend, toen er een meid liep te gillen. Ach ja, een eenvoudig man heeft niet vaak de kans voor ridder te spelen..
Veel had Boeijen niet over het park te melden.. Ja, "iedereen is de weg kwijt".. vooral die kerels, die maar rondjes om het blok draaien om een hoer op te pikken.

Maar ik ken nog een gitarist van Boeijen.. Ene Wouter Pennings. Die was al goed. Die ging later Griekse muziek spelen. Maar hij zei, dat hij er toch echt een hele tijd mee bezig geweest was, om dat onder de knie te krijgen. Dat geldt ook voor Balkanmuziek. Dat leer je zelfs niet in een paar jaar.. Echt topwerk voor accordeon en klarinet.
Franse teksten hebben in het algemeen véel te melden. Flamenco, daar hoeven we het nog niet eens over te hebben. Goede zigeunermuziek is zelfs op het North Sea Jazz. Het oostblok stikt werkelijk van de goede tradities. Russen hebben zelfs een traditie van protestliederen, waar Bob Dylan nog een puntje aan kan zuigen..

Arabieren en Turken hebben echt heel veel. Qua tekst is het niet zoveel nee, begreep ik wel eens van Arabieren en Turken. Maar ze vonden het geen punt, omdat de muziek zef weer goed klonk. Vind ik ook, en het is beslist moeilijk spelen. En ze hebben erg goeie zangers en zangeressen. Fairouz uit Libanon.. En als top de Egyptische Oum Kalsoum. Naar verluidt waren er op haar begrafenis 6 miljoen mensen. Indien waar, moet je daar toch aardig voor kunnen Hazessen.. Ik versta er geen woord van, maar wordt er toch helemaal koud van.. Het gaat wél ergens over..

Maarten
29-06-03, 22:36
Geplaatst door barfly
Ik ben een groot liefhebber van Jacques Brel's Dans le port d'Amsterdam!
Maarja wel Belg maar een Waal :)

Ik had ooit een video van 2 uur van Brel, uitgezonden door de BRT, met Nederlandse ondertiteling.. Nou, daar leer je wél weer frans van hoor.. Heel indrukwekkend.. Ze hebben Brel-jaar.. Helaas kun je niet aan de gang blijven met kijken wanneer ze iets uitzenden..

Mars, wat vinden Vlamingen van Brel? Is dat vlaams/waalse gedoe daarbij een punt?

Babyface
29-06-03, 23:58
.

Babyface
30-06-03, 00:01
Geplaatst door manc
En ze zouden jouw schoenen op straat moeten gooien vanwege het maken van deze stomme opmerking.



Nee meneer manc. Tis geen opmerking, tis wat er werkelijk gebeurd is zo'n tien jaar terug.

Puk
30-06-03, 00:24
Nederlanders niet gevoelig?
Wat een onzin!

Osdorp Posse: Moordenaars


Ik zat in tram vijf en m'n lul stond stijf
Want naast me zat een lekker wijf
Ik wou net gaan, er kwam een oud wijf aan
En zei: "Zeg zou jij niet eens voor mij opstaan?"
Ik zei: "Luister trut, met je rimpelkut
Def P. zit hier en ik ben blut
Dus geef je geld of ik gebruik geweld."
Toen kwam de controle aangesneld
En zei heel wijs: "Hou je gedeisd
En geef mij eens je plaatsbewijs."
Ik zei :"Luister schat, dacht jij echt dat
De rapper Def P. een tramkaart had?"
Toen kwam de chauffeur en die sloot de deur
En zei toen met zijn grote scheur:
"Ik heb een mobilofoon en jij hebt pech
Want de politie is al onderweg."
Ik zei: "Luister maat, ik ben van de straat
Je weet zeker niet tegen wie de neuk je praat."
Ik gaf hem een dauw en pakte gauw
Mijn schietpistool en ging pauw pauw pauw
Iedereen begon te rennen maar niemand kon er uit
Toen sprong er een mafkees door het ruit
Iedereen raakte in paniek
En ik bleef maar schieten op de kliek
De controle, de chauffeur en het oude wijf
Lagen op de grond met lood in hun lijf
De hele tram droop van het bloed
Het lekkere wijf, die werd niet goed
Net toen ik haar aan wou gaan randen
Hoorde ik vier gierdende banden
Het was de moederneukende politie
Met hun moederneukende justitie
Maar ze hadden pech, want ik was al weg
Zie je Def P. al in een cel, kom zeg

Je vindt me misschien een beetje raar
Maar ik ben gewoon een moordenaar
Een moordenaar, een moordenaar, een moordenaar

Ik liep om de blok, ik zag een gozer met een klok
Het was m'n neef, D.J. IJsblok
Ik ben een zware jongen, maar hij is zwaarder
Ik ben een moordenaar maar hij is moordenaarder
Ik liep naar hem toe, ik zei: "Wat doe je?"
Hij zei: "Oh, gewoon wat sukkels uitroeien."
Op de grond lag wel een lijk of vijf
IJsblok zei: "Ik heb trek in een discowijf."
Ik zei ok, dus wij met z'n twee
Naar de discotheek met onze wapens mee
Twee gemene wat? Moordenaars! op pad
Naar een EEN of ander disco gat
Bij de deur stond een griet, ik kneep in haar tiet
En zei: "IJsblok en ik betalen niet."
De garderobeman zei met z'n vette kop:
"Jullie mogen niet naar binnen met je petten op."
M'n neef zei: "Jij vuile pleurispoot
Wie neukt met IJsblok, die gaat dood."
En hij sloeg hem zo hard op z'n bek
Dat ie op de grond viel met een gebroken nek
Ik brak z'n been, IJsblok deed mee
We schopten hem de tering met z'n twee
De leuke dingen kunnen nu beginnen
IJsblok en ik gingen de disco binnen
We kregen meteen een stijve
Daar stonden wel 50 lekkere wijven
Maar moordenaars zijn geen type om te sjansen
En zeker niet om de disco te dansen
IJsblok zei: "Yo, tast maar toe."
En liep naar de eerste de beste bitch toe
Hij begon haar te ontkleden, trok zijn broek naar beneden
En ramde zijn enorme lul in haar schede
Ik volgde IJsblok's voorbeeld
Even later was de disco net een bordeel
In onze blote kont lagen we op de grond
En iedereen neukte in het rond
Op eens kwam er een gozer tussenin
En zei: "Pardon, u neukt mijn vriendin."
Ik zei: "Rot op!" maar hij gaf niet op
En hij bleef maar zeiken aan m'n kop
Ik sloot mijn gulp en sloeg hem tot pulp
Toen kwamen zijn vrienden hem te hulp
Maar IJsblok laat me nooit in de steek
Hij greep z'n mes en ging steek steek steek
"Wat fijn, ze schreeuwen van de pijn!"
IJsblok en ik hadden heel veel gein
Opeens trok een halve zool zijn pistool
Maar wij zijn ook niet van de ouwe school
Ik droeg een vest met vering voor de kogelwering
Dus met gemak schoot ik hem de tering
Ik douwde bij die sukkel m'n loop in z'n kont
Bloed uit z'n mond, darmen op het plafond
Na een kwartier was iedereen dood als een pier
Dus we dronken nog wat gratis bier

Je vindt ons misschien een beetje raar
Maar we zijn gewoon een moordenaar
Een moordenaar, een moordenaar, een moordenaar

Op zondag wordt er niet gewerkt
Want dan zitten alle mongolen in de kerk
En volgens mij krijg je daar gratis wijn
Dus laten wij ook eens gaan voor de gein
IJsblok zei: "Yeah, dat lijkt me leuk."
En inderdaad we lagen in een deuk
Hij wurgde de dominee met veel gegorgel
En ik speelde Dopeman op zijn kerkorgel
Iemand zei: "Deze plek is heilig."
Ik zei: "Nou niet meer, want ik maak hem onveilig."
Met een Molotovcocktail met een lont
IJsblok gooide vast benzine op de grond
Iemand gilde: "Oh God, ze willen ons vermoorden."
Maar ik denk dat God haar even niet hoorde
Want we klommen over een wand
En aan de achterkant stak ik de kerk in brand
Het vuur was zo heet, het smolt de ruiten
Brandende mensen renden naar buiten
Ik dacht nog wel, wie kan zo snel
Een kerk veranderen in een hel

Je vindt ons misschien een beetje raar
Maar we zijn gewoon een moordenaar
Een moordenaar, een moordenaar, een moordenaar

Marsipulami
30-06-03, 00:50
Geplaatst door barfly
Ik ben een groot liefhebber van Jacques Brel's Dans le port d'Amsterdam!
Maarja wel Belg maar een Waal :)

Je suis un Flamand, monsieur, et je me sens bien dans ma peau flamande, et, dans le monde entier, je me présente comme un chanteur flamand. » Ces propos, tenus par Jacques Brel au « Standaard », en 1966, ne pourraient être plus clairs. Et pourtant...


Dans mon pays de Flandre maltraité

Par guerres ravageuses

Et des périodes troubleuses

La terre est silencieuse.

De flamingant ne me traitez

Etre flamand, c'est dur assez.

Quoi que l'on dise du glorieux passé

L'Espagne vint à la danse

Assistée par la France

Pour nous raser la conscience.

De flamingant...

Sur terre destinée aux champs de blé

On se fit des batailles

De prétentieuses pagailles

En nous traitant de canailles.

De flamingant...

A cause du plus noir prolétariat

On a vu l'allégresse

Périr en proie de bassesse

Entre l'église et l'ivresse.

De flamingant...

On dit : c'étaient des collaborateurs

Beaucoup se sont fait prendre

Croyant le faire pour la Flandre

C'est ce que misère engendre.

De flamingant...

Fascistes y a partout, aussi chez nous,

Mais comme les gens adorent

Haïr ce qu'ils ignorent,

Par ce refrain je t'implore :

De flamingant ne me traitez

Je suis flamand, fils d'ouvrier.

(1) Avec l'aimable autorisation de la famille Brel.


Le Soir du vendredi 21 mars 2003

Marsipulami
30-06-03, 01:04
Geplaatst door Maarten
Mars, wat vinden Vlamingen van Brel? Is dat vlaams/waalse gedoe daarbij een punt?

Hieronder onder meer de teksten van de interviews en vertalingen van de liedjes die tijdens de speciale MokumTV-uitzending die de opening van het Brel-jaar 2003 in Amsterdam markeerde.

INTERVIEW


VRAAG: De onderwerpen van uw chansons zijn van oorsprong Belgisch. Maar later leefde u het Franse leven. Was dat niet moeilijk te leven in twee verschillende culturen?
BREL: Nee, geen probleem. Het ingewikkelde is dat het persoonlijk niets met België van doen heeft. Ik denk aan mijn jeugd en die van de hele wereld. Ik had net zo goed op Sicilië of in Marokko geboren kunnen worden. Dan zou mijn jeugd gesitueerd zijn geweest in Marokko. Maar meer nog dan over Marokko zou ik het over mijn jeugd hebben. Met een wisselend decor. Maar ik geloof dat je in je latere leven overal kan wonen. Waar je vandaan komt is minder belangrijk. Maar mijn jeugd bracht ik daar door.

(...)

BREL: Je hebt 't nodig te weten dat je ergens vandaan komt.
Zo heb ik 'n bepaalde geur nodig.
In de gang bij mijn grootmoeder rook 't altijd naar jam.
Die geur van jam is waar ik vandaan kom.
't Maakt niet uit of die geur uit Vlaanderen of Polen komt.
Je moet weten dat je kind bent geweest en ergens vandaan komt.

(...)

Met Johan Anthierens, voor de krant De Standaard, 13 oktober 1966, in de kleedkamer van het Parijse theater l'Olympia. Een interview naar aanleiding van het lied 'La ... La ... La...', met daarin de in België gewraakte versregel 'Vive la République, merde pour les Flamingants'.

Brel: 'Eerst nog dit. Wat ik in "Les Flamandes" zing, heeft Bruegel met meer talent, indringender en duidelijker getekend en geschilderd. Bij mijn weten heeft de Vlaamse Volksbeweging Bruegel daar nooit op aangesproken.'

Wat verstaat u onder flamingant? Als je in Brussel in een winkel Nederlands spreekt, loop je kans voor flamingant te worden uitgescholden...

Brel: 'Ik zal het nog sterker formuleren. Als ik in een Brusselse zaak behoorlijk Frans spreek, loop ik kans uitgelachten te worden. Brussel is de hoofdstad van het koeterwaals. Om in te gaan op uw vraag: voor mij is een flamingant een extremist en fanaticus, iemand die aan zijn Vlaams-zijn voldoende heeft en zich afsluit van de buitenwereld. Het is een anachronistisch wezen dat zo onzeker op zijn benen staat dat hij vreest in een confrontatie met niet-Vlamingen binnen de kortste onderuit te gaan... Wij Vlamingen vormen in België een meerderheid en gedragen ons als gemarginaliseerd. Wij zetten een grote bek op om ons kleine hart te overstemmen... Als ik de flaminganten aanpak is dat omdat ik een Vlaming ben, en alle kritiek bij de zelfkritiek begint. Ik voel mij goed in mijn Vlaamse huid. Over de hele wereld, in New York, in Canada, in Tel Aviv, stel ik mij voor als de Vlaamse liedjeszanger, ik introduceer Vlaanderen in de wereld.'

(...)


Met Vlaanderen had Jacques Brel een haat-liefdeverhouding. Vooral Les Famingants, een liedje uit zijn laatste plaat, veroorzaakte een echte mediastorm. Zo zong hij: "Wanneer gecultiveerde Chinezen mij op een onweersnacht vragen waar ik vandaan kom, antwoord ik met tegenzin en een snik in de keel: Ik ben van Luxemburg." Toch schreef hij met Le plat pays, Mon père disait of Marieke prachtige en gevoelige odes aan het land waarmee hij zich verbonden voelde. Volgens hem was Engeland trouwens een losgewrikt stuk Vlaanderen dat door een orkaan de zee in gedreven was. Londen was dus een buitenwijk van Brugge!