PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL: Korpschef Den Haag is racist !



mocromike
29-06-03, 14:26
AEL-NL: ex-korpschef is een racist, ongeschikt voor Europese functie
(Zondag 29 Juni 2003 8:13:46)

De AEL veroordeelt de discriminerende uitspraken van scheidend korpschef Wiarda van de politie Haaglanden. Wiarda wil voor verschillende bevolkingsgroepen in Nederland verschillende straffen instellen en toepassen.

Wiarda deed in een interview dat zaterdagochtend 28 juni 2003 in de Haagsche Courant verscheen, enkele schokkende uitspraken. Wiarda stelt dat allochtonen op een andere en hardere manier aangepakt moeten worden door politie en justitie dan autochtonen:' (...) waar je een autochtone scholier een voorwaardelijke straf geeft, moeten allochtonen misschien al meteen naar de tuchtschool'.

De bewijzen voor de verrechtsing van de Nederlandse beleidsmakers en -uitvoerders worden steeds duidelijker. Hoe langer hoe helderder het ware gezicht van Nederland wordt. Dat dergelijke racistische uitspraken en gedachten door mensen op bovengenoemd niveau gebezigd worden is uitermate zorgwekkend. Openlijk racisme wordt steeds "normaler".

Wiarda gaat daarbij zoals velen in de fout door criminaliteit aan etniciteit te koppelen en niet aan sociale klasse dat een veel bepalender factor is.

AEL-NL roept de Nederlandse samenleving en overheid op om zich in te zetten voor een samenleving waarin iedereen gelijke burgerrechten geniet. AEL-NL is voor een gelijk strafrecht voor alle Nederlandse ingezetenen. Daar waar er wat aan schort, moet dat voor alle Nederlanders veranderd worden.
AEL-NL verzet zich tegen de waanideeën van Wiarda en roept iedereen op om zich daartegen uit te spreken.


Na 1 juli 2003 zal Wiarda gaan werken op Europees niveau. Gezien zijn discriminerende houding vindt de AEL hem ongeschikt om te werken aan politiebeleid in de steeds belangrijker wordend Europese Unie. AEL-NL doet een beroep op de minister van BZK en de EU om Wiarda niet in deze functie te benoemen zolang hij zijn uitspraken niet intrekt.

- EINDE -

Marsipulami
29-06-03, 14:54
Geplaatst door mocromike
AEL-NL: ex-korpschef is een racist, ongeschikt voor Europese functie
(Zondag 29 Juni 2003 8:13:46)

De AEL veroordeelt de discriminerende uitspraken van scheidend korpschef Wiarda van de politie Haaglanden. Wiarda wil voor verschillende bevolkingsgroepen in Nederland verschillende straffen instellen en toepassen.

Wiarda deed in een interview dat zaterdagochtend 28 juni 2003 in de Haagsche Courant verscheen, enkele schokkende uitspraken. Wiarda stelt dat allochtonen op een andere en hardere manier aangepakt moeten worden door politie en justitie dan autochtonen:' (...) waar je een autochtone scholier een voorwaardelijke straf geeft, moeten allochtonen misschien al meteen naar de tuchtschool'.

De bewijzen voor de verrechtsing van de Nederlandse beleidsmakers en -uitvoerders worden steeds duidelijker. Hoe langer hoe helderder het ware gezicht van Nederland wordt. Dat dergelijke racistische uitspraken en gedachten door mensen op bovengenoemd niveau gebezigd worden is uitermate zorgwekkend. Openlijk racisme wordt steeds "normaler".

Wiarda gaat daarbij zoals velen in de fout door criminaliteit aan etniciteit te koppelen en niet aan sociale klasse dat een veel bepalender factor is.

AEL-NL roept de Nederlandse samenleving en overheid op om zich in te zetten voor een samenleving waarin iedereen gelijke burgerrechten geniet. AEL-NL is voor een gelijk strafrecht voor alle Nederlandse ingezetenen. Daar waar er wat aan schort, moet dat voor alle Nederlanders veranderd worden.
AEL-NL verzet zich tegen de waanideeën van Wiarda en roept iedereen op om zich daartegen uit te spreken.


Na 1 juli 2003 zal Wiarda gaan werken op Europees niveau. Gezien zijn discriminerende houding vindt de AEL hem ongeschikt om te werken aan politiebeleid in de steeds belangrijker wordend Europese Unie. AEL-NL doet een beroep op de minister van BZK en de EU om Wiarda niet in deze functie te benoemen zolang hij zijn uitspraken niet intrekt.

- EINDE -

Hier kan ik wel helemaal achter staan.

an3sdej
29-06-03, 15:00
Tja, .... En wie neemt de AEL, EN mocromike serieus?? :D

Zwarte Schaap
29-06-03, 16:06
Geplaatst door Amrozi 23
Mischien moet er wat herrie worden gemaakt voor de woning van wiarda...een ideetje? :kalasniko

Tegenwoordig is bovenstaande al genoeg om verdacht te worden voor het plannen van een terroristische aanslag.

manc
29-06-03, 16:06
Geplaatst door Brie
Niemand volgens mij. De AEL en mokromike mogen dan Wiarda gezien zijn "discriminerende houding" ongeschikt vinden om te werken aan politiebeleid in Europa....ik vind Nabil Marmouch gezien zijn criminele verleden ongeschikt om überhaupt kritiek te leveren op de politie. ;)

LOL



Overigens begrijp ik het pleidooi van Wiarda wel tot op zekere hoogte, van Marokkanen zelf hoor ik ook vaak dat het aan de lage straffen ligt dat hun "landgenoten" zo vaak in de criminaliteit belanden en dat ze het in Marokko wel uit hun hoofd zouden hebben gelaten. Maar zijn voorstel is in de praktijk natuurlijk onuitvoerbaar en zou leiden tot rechtsongelijkheid.

Een tikkeltje hysterisch overigens van de AEL om de uitspraken van deze ene man aan te grijpen om aan te tonen dat "het ware gezicht" van Nederland nu steeds duidelijker zichtbaar wordt.

Idd, dat is pas een staaltje haatzaaierij een hetzevorming, aangezien de reacties op dit voorstel van links tot rechts niet bepaald 'mals' zijn geweest.

Afrux
29-06-03, 16:07
Geplaatst door Brie
Niemand volgens mij. De AEL en mokromike mogen dan Wiarda gezien zijn "discriminerende houding" ongeschikt vinden om te werken aan politiebeleid in Europa....ik vind Nabil Marmouch gezien zijn criminele verleden ongeschikt om überhaupt kritiek te leveren op de politie. ;)

Overigens begrijp ik het pleidooi van Wiarda wel tot op zekere hoogte, van Marokkanen zelf hoor ik ook vaak dat het aan de lage straffen ligt dat hun "landgenoten" zo vaak in de criminaliteit belanden en dat ze het in Marokko wel uit hun hoofd zouden hebben gelaten. Maar zijn voorstel is in de praktijk natuurlijk onuitvoerbaar en zou leiden tot rechtsongelijkheid.

Een tikkeltje hysterisch overigens van de AEL om de uitspraken van deze ene man aan te grijpen om aan te tonen dat "het ware gezicht" van Nederland nu steeds duidelijker zichtbaar wordt.


Om te beginnen, wil ik benadrukken dat de heer Wiarda de weg kwijt is.
Het is erg dom om te veronderstellen dat in een democratie mensen verschillend worden bericht voor hetzelfde delict. De heer Wiarda is erg dom. Hij had bijvoorbaat moeten weten dat hij uitgelachen zal worden voor dit soort onzin. Ieder democraat zal hier tegen protesteren.

Wat beterft dat de straffen in Nl te laag zijn, het klopt niet altijd. Wanneer je objectief het objectief gaat bekijken, dan verschilt het niet veel van andere democratische landen. In Belgie bijvoorbeeld, uiteindelijk heoft men maar 1/3 van de straf uit te zetten, dus kom je ook in de beut van NL. Ondanks adt de straffen in eerste instantie veel hoger liggen.


Het is wel zo dat Marokkanen over het algemeen vinden dat de straffen erg laag zijn. Zij hebben kritiek op en beschouwen het als een stimulans om door te gaan.

Ik vind inderdaad dat in sommige gevallen de straffen laag zijn. Zoals in het geval van sommige kleine ingrijpen. Soms reageert de politie niet eens daarover. In dmijn omgeving, maakt een jongetje van 17 ook de beurt onveilig. Hij is zo vaak opgepakt, maar als hij steeds na een kopje koffie vrijgelaten wordt, dan heeft geen zin. Het zelfde dingen die je in Marokko een keer doet, want of je wordt door de beurt zelfs gestraft of door de politie. Je doet het niet meer, het is het dan niet meer waard. Dat helpt degelijk.

IK ben van overtuigd dat er racisten tussen de politie zijn, maar over het algemeen zijn het beschaafde mensen waar je mee in discussie kan treden. Ik hoop daarom dat we geen Marokkaanse en Amerikaanse toestanden hier zullen krijgen.

Het zijn dezelfde idioten, die hier heel raar reageren tegen de politie maar in Marokko een amxazni (mkhazniyye) SIDI noemen. IK zal nooit over me heen laten lopen, maar soms doen sommige Marokkanen (net zo asl sommige politie agenten) erg raar tegen elkaar.


IK werd laatst aangehouden op de A13, dat recht hebben ze, ik heb geblazen, en daarna mocht ik weg. Hij heeft me wel geadviseerd om mijn gordel om te doen en mijn licht te laten maken. Hij kon voor beide een bon schrijven maar dat deed hij niet.

an3sdej
29-06-03, 16:17
IK ben van overtuigd dat er racisten tussen de politie zijn, maar over het algemeen zijn het beschaafde mensen waar je mee in discussie kan treden. Ik hoop daarom dat we geen Marokkaanse en Amerikaanse toestanden hier zullen krijgen.

Het zijn dezelfde idioten, die hier heel raar reageren tegen de politie maar in Marokko een amxazni (mkhazniyye) SIDI noemen. IK zal nooit over me heen laten lopen, maar soms doen sommige Marokkanen (net zo asl sommige politie agenten) erg raar tegen elkaar.

:fpetaf:

Zwarte Schaap
29-06-03, 16:20
Geplaatst door Afrux

Het is wel zo dat Marokkanen over het algemeen vinden dat de straffen erg laag zijn. Zij hebben kritiek op en beschouwen het als een stimulans om door te gaan.



Marokkanen worden over het algemeen eerder en zwaarder bestraft voor een hetzelfde vergrijp dan een autochtoon.

an3sdej
29-06-03, 16:29
Marokkanen worden over het algemeen eerder en zwaarder bestraft voor een hetzelfde vergrijp dan een autochtoon.


Bewijs Zwart Schaap??

Zwarte Schaap
29-06-03, 16:32
Geplaatst door Brie
In feite pleit Wiarda enkel voor een doelgerichte aanpak die het beste bij de cultuur van de dader past. Wanneer dit in positieve zin gebeurt hoor je niemand klagen dat iedereen gelijk moet zijn, maar in negatieve zin dus wel.

Ik heb het interview nog eens gelezen, en daaruit blijkt dat hij zelf ook beseft dat zijn plan juridisch moeilijk haalbaar zal zijn. Volgens mij is hij geen racist, maar gewoon realistisch dat het met huidige rechtssysteem geen grip valt te krijgen op bepaalde groepen criminele allochtonen. Politici bedekken dit misschien makkelijk met de mantel der liefde, maar zijn agenten ondervinden er dagelijks de gevolgen van:


Wat voor nut hebben zijn uitspraken dan als hij beseft dat het juridisch onuitvoerbaar is?

Verder als er één ding niet gebeurt is dan is het wel het feit dat de politici de marokkanen bedekken met de mantel der liefde. Laatste uitspraak worden veel gedaan, maar de realiteit is iets anders. Volgens mij gebruiken politici van rechtse en linkse signatuur om de haverklap de allochtonen om te scoren. Niets nieuws eigenlijk wat wiarda hier probeert. Mischien hoort dat bij zijn sollicitatie bij een dergelijke hoge post.

Ook moet worden vermeld dat misdrijven die een culturele achtergrond hebben al langer zwaarder worden bestraft.

Simon
29-06-03, 16:36
Geplaatst door Amrozi 23
Mischien moet er wat herrie worden gemaakt voor de woning van wiarda...een ideetje? :kalasniko

Ik zou zeggen: kaap een vliegtuig ...

manc
29-06-03, 16:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokkanen worden over het algemeen eerder en zwaarder bestraft voor een hetzelfde vergrijp dan een autochtoon. Dat is gelul. Dat kun je met geen enkel onderzoek staven. Marokkanen zitten overigens wel vaker in de bak, omdat ze net wat vaker met coke, gestolen laptops of weet ik het wat worden opgepakt.

manc
29-06-03, 16:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat voor nut hebben zijn uitspraken dan als hij beseft dat het juridisch onuitvoerbaar is?

Eh, de discussie aanzwengelen of het huidige beleid met name richting bepaalde probleemgroepen wel voldoet? Ik denk niet dat Wiarda een echte racist is...wat hij (denk ik) wil zeggen is dat voor bepaalde probleemgroepen de huidige straffen gewoonweg niet werken. Ik heb dit door Turken en Marokkanen vaak zelf ook horen zeggen (zelfs op dit forum)....sterker nog: als mijn moeder (lerares op een 'zwarte' school) ging praten bij de ouders over lastige mohammed, ibrahim of joesoef dan kreeg zij vaak het advies dat ze af en toe maar even een paar stevige klappen uit moest delen aan de rotjochies in kwestie.


Verder als er één ding niet gebeurt is dan is het wel het feit dat de politici de marokkanen bedekken met de mantel der liefde. Laatste uitspraak worden veel gedaan, maar de realiteit is iets anders. Volgens mij gebruiken politici van rechtse en linkse signatuur om de haverklap de allochtonen om te scoren. Niets nieuws eigenlijk wat wiarda hier probeert. Mischien hoort dat bij zijn sollicitatie bij een dergelijke hoge post.

Ook moet worden vermeld dat misdrijven die een culturele achtergrond hebben al langer zwaarder worden bestraft.

Dat laatste 'vermeld' je nu al 2 keer, maar je komt met geen enkel feit aan om dit te onderbouwen. Het is WEL een feit dat bepaalde groepen (antillianen en zeker ook Marokkanen) net effe wat vaker over de scheef gaan en in het gevang belanden.

an3sdej
29-06-03, 16:49
Zwart Schaap, waar blijft bewijs voor je, in mijn ogen zeer leugenachtige, uitspraken??

Zwarte Schaap
29-06-03, 17:01
Geplaatst door an3sdej
Zwart Schaap, waar blijft bewijs voor je, in mijn ogen zeer leugenachtige, uitspraken??

Overzichtstudie van Rotterdamse criminoloog dr Ben Rovers toont aan:

Nog steeds klassenjustitie in Nederland

Personen uit zwakke sociaal-economische milieus en allochtonen hebben nog steeds een grotere kans om als verdachte in de strafrechtketen terecht te komen, ze hebben ook een geringere kans om er op enig moment weer uit te komen en ze worden tijdens hun verblijf in de keten geconfronteerd met zwaardere strafrechtelijke maatregelen. Benadeling van deze groepen doet zich in toenemende mate voor in de vervolgings- en berechtingsfase. Ontwikkelingen in wetgeving en opsporing daarentegen duiden op afnemende benadeling.

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit de overzichtstudie "Klassenjustitie; een overzicht van onderzoek naar selectiviteit in de Nederlandse strafrechtketen", van de criminoloog dr Ben Rovers, verbonden aan de Sectie Strafrecht en Criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De studie werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Justitie.

De resultaten zijn gebaseerd op een overzicht van in totaal 47 studies die sinds 1970 in Nederland zijn verschenen. Deze studies hebben betrekking op diverse beslissingen in de strafrechtspleging. Er bestaan sterke tot zeer sterke indicaties dat bij sommige van deze beslissingen sprake is van selectiviteit ten aanzien van de sociaal-economische achtergrond van verdachten. Dit geldt onder meer voor de opsporing van strafbare feiten door de politie, het bevel tot voorlopige hechtenis door de rechter-commissaris, de vervolgingsbeslissing door de officier van justitie en de straftoemeting (in termen van strafsoort- en modaliteit) door de rechter. Bij andere beslissingen, zoals de afhandeling van strafbare feiten door de politie, de strafvordering door de officier van justitie en de opgelegde strafmaat door de rechter, zijn deze indicaties zwak of afwezig.

Het onderzoek wijst verder uit dat selectiviteit behalve direct (verschillende behandeling van verdachten bij gelijke misdrijven) ook indirect kan optreden; misdrijven die naar verhouding vaak voorkomen onder personen met een relatief sterke sociaal-economische positie, zoals verkeersmisdrijven en economische misdrijven, worden op een andere, lichtere wijze afgedaan dan tal van andere misdrijven waarvan de verdachten in meerderheid afkomstig zijn uit zwakkere sociaal-economische milieus.

Ontwikkelingen in de voorbije jaren duiden zowel op afnemende als toenemende selectiviteit in het strafrecht. Er is enerzijds sprake van afnemende selectiviteit doordat bij strafbaarstelling en sanctionering meer aandacht is gekomen voor criminaliteit aan de 'bovenkant' van de samenleving. Ook de professionalisering van de opsporing en de standaardisering van beslissingen in diverse stadia van de vervolging geven (directe) selectiviteit minder kans. Anderzijds zijn er ontwikkelingen die leiden tot een toename van selectiviteit, zoals de verminderde toegang tot goede rechtshulp voor mensen met weinig geld en de toegenomen cultuurkloof tussen de autochtone politie, justitie en rechterlijke macht enerzijds en de groeiende groep allochtone verdachten anderzijds. Ook de toegenomen druk van de publieke opinie op het strafrechtapparaat vergroot de kans op selectiviteit, omdat met name misdrijven met een persoonlijk slachtoffer zwaarder worden bestraft. Met name deze misdrijven worden vaak gepleegd door personen aan de 'onderkant' van de samenleving.

De meeste onderzoeken naar selectiviteit hebben betrekking op beslissingen in de vervolgings- en berechtingsfase. Naar selectiviteit in de opsporingsfase is veel minder onderzoek gedaan, terwijl deze fase in menig opzicht als de belangrijkste wordt gezien: in deze fase wordt immers bepaald wie in het strafrechtsysteem terechtkomt, in kwantitatieve zin vinden hier de grootste selecties plaats en de betrokken opsporingsambtenaren beschikken over verregaande discretionaire bevoegheden met betrekking tot deze selecties. In de voorbije jaren hebben zich grote wijzigingen voorgedaan in de organisatie en methodiek van de opsporing. Het effect hiervan op mogelijke selectiviteit is vooralsnog onbekend.

Noot voor de pers
Info: Sectie Strafrecht & Criminologie Juridische Faculteit EUR
Tel. 010 - 408 15 49 / 408 1547, fax 010 - 408 9196, e-mail

Zwarte Schaap
29-06-03, 17:03
Geplaatst door Simon
Ik zou zeggen: kaap een vliegtuig ...

Zou dit volgens de nieuwe wetgeving terrorisme bestraft moeten worden als ophitsing?

Simon
29-06-03, 17:06
Geplaatst door an3sdej
Tja, .... En wie neemt de AEL, EN mocromike serieus?? :D

Nou ik vind het meer een publiciteitsstunt van de AEL want ik mag toch aannemen dat niemand in den haag Wiarda serieus neemt.

Simon

lennart
29-06-03, 17:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zou dit volgens de nieuwe wetgeving terrorisme bestraft moeten worden als ophitsing?

Werven voor de Jihad.

freya
29-06-03, 17:09
AEL-NL roept de Nederlandse samenleving en overheid op om zich in te zetten voor een samenleving waarin iedereen gelijke burgerrechten geniet. AEL-NL is voor een gelijk strafrecht voor alle Nederlandse ingezetenen. Daar waar er wat aan schort, moet dat voor alle Nederlanders veranderd worden.



Dit is in tegenspraak met wat er in 'De islamitische en nationale ideologie van de AEL' staat.

http://www.ael.nl/new_site/ael/index.php/demo/content/view/full/324/

citaat:

.....De sjaria is alleen bindend voor moslims.............
...... door zoveel mogelijk culturele ruimte voor moslims in Nederland creëren. Door de regulerende werking van de staat in de privé-sfeer zoveel mogelijk terug te dringen wordt het meer mogelijk voor moslims om volgens eigen normen en waarden van de sjaria te leven. Flexibele regelingen worden voorgestaan, die aan alle gemeenschappen de ruimte geven om te leven zoals ze willen.......

Zwarte Schaap
29-06-03, 17:21
Geplaatst door freya
Dit is in tegenspraak met wat er in 'De islamitische en nationale ideologie van de AEL' staat.

http://www.ael.nl/new_site/ael/index.php/demo/content/view/full/324/

citaat:

.....De sjaria is alleen bindend voor moslims.............
...... door zoveel mogelijk culturele ruimte voor moslims in Nederland creëren. Door de regulerende werking van de staat in de privé-sfeer zoveel mogelijk terug te dringen wordt het meer mogelijk voor moslims om volgens eigen normen en waarden van de sjaria te leven. Flexibele regelingen worden voorgestaan, die aan alle gemeenschappen de ruimte geven om te leven zoals ze willen.......

Jouw vergelijking gaan niet op freya. Dit om de volgende redenen:
Ik denk dat je er ten onrechte vanuit gaat dat de sharia een strafrechtssysteem is. De Sharia is een een rechtssysteem en zoals elk rechtssysteem bevat het vele rechtsgebieden en zoook een strafrechterlijke onderdeel.

Als de ael praat over om het meer mogelijk te maken voor de moslims omvolgens eigen normen en waarden van de sharia te leven dan hebben ze het naar mijn mening over andere normenen waarden dan van het sharia-strafrecht, namelijk de normen en waarden van het familierecht of het economische recht.

Dus de 2 uitspraken kunnen heel goed naast elkaar gemaakt worden zonder dat ze in tegenspraak zijn.

Zwarte Schaap
29-06-03, 17:35
Geplaatst door manc
Dat is gelul. Dat kun je met geen enkel onderzoek staven. Marokkanen zitten overigens wel vaker in de bak, omdat ze net wat vaker met coke, gestolen laptops of weet ik het wat worden opgepakt.

Onderzoekje al gelezen schreeuwlelijk?

De Rode Roos
29-06-03, 17:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Onderzoekje al gelezen schreeuwlelijk?

:D

freya
29-06-03, 18:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jouw vergelijking gaan niet op freya. Dit om de volgende redenen:
Ik denk dat je er ten onrechte vanuit gaat dat de sharia een strafrechtssysteem is. De Sharia is een een rechtssysteem en zoals elk rechtssysteem bevat het vele rechtsgebieden en zoook een strafrechterlijke onderdeel.

Als de ael praat over om het meer mogelijk te maken voor de moslims omvolgens eigen normen en waarden van de sharia te leven dan hebben ze het naar mijn mening over andere normenen waarden dan van het sharia-strafrecht, namelijk de normen en waarden van het familierecht of het economische recht.

Dus de 2 uitspraken kunnen heel goed naast elkaar gemaakt worden zonder dat ze in tegenspraak zijn.

De sharia is een totaalsysteem staatsrecht, burgelijk recht, strafrecht het omvat het hele leven.
Juist DAJJ heeft herhaaldelijk benadrukt dat het niet wenselijk/mogelijk is om aleen een gedeelte hiervan in te voeren.
AEL streeft naar de invoering van de volledige sharia, incl strafrecht dus.
En dat dan alleen weer voor moslims.:moe:

taouanza
29-06-03, 18:21
Geplaatst door freya
De sharia is een totaalsysteem staatsrecht, burgelijk recht, strafrecht het omvat het hele leven.
Juist DAJJ heeft herhaaldelijk benadrukt dat het niet wenselijk/mogelijk is om aleen een gedeelte hiervan in te voeren.
AEL streeft naar de invoering van de volledige sharia, incl strafrecht dus.
En dat dan alleen weer voor moslims.:moe:


hoi JANTIEN leuk dat je er weer bent :)

Maarten
29-06-03, 19:26
Geplaatst door mocromike
Wiarda wil voor verschillende bevolkingsgroepen in Nederland verschillende straffen instellen en toepassen.



Geplaatst door Amrozi 23
Mischien moet er wat herrie worden gemaakt voor de woning van wiarda...een ideetje? :kalasniko


:hihi: Het eerste smilie-proces staat er aan te komen..
En een nieuw MDI: Meldpunt Destructieve Internetsmilies


Geplaatst door Zwarte Schaap
Tegenwoordig is bovenstaande al genoeg om verdacht te worden voor het plannen van een terroristische aanslag.


Maar de Heeren hebben dus wél een punt he?...
Vergelijk de Rechter, die al een opmerking gemaakt heeft over wat een troep het OM eigenlijk produceerde.
Vergelijk de criminoloog hierboven. Dat kun je gerust serieus nemen. Rechtssociologisch onderzoek wordt doorgans behoorlijk degelijk aangepakt.
En Vergelijk het Kabinet Balkenende, dat kost wat kost aan de Amerikanen wil laten zien hoe serieus ze dat terrorisme wel niet nemen..
En dan nou Wiarda in Europees verband...

Probeer je eens voor te stellen, dat er een Marokkaan zou zijn, die niet zoals normaal op een partij semtex slaapt, maar wél pittige standpunten heeft!... Volgens mij zíjn die er! :hihi: De kans dat die bij het minste geringste door de molen gaat, is dan niet klein he?

Verder heeft Simon wel gelijk: niemand zal het erg serieus nemen. Maar of het straks geen consequenties heeft in de uitvoeringspraktijk, dat is maar zeer de vraag.

Omgekeerd moet er ook naar de politie geluisterd worden. Als die zeggen, dat ze de problemen met Marokkanen niet aankunnen (las ik ergens), dan hebben we wel een probleem vind ik. Dan moet wel gekeken gaan worden waar het aan ligt. In principe moeten die mensen wel gewoon hun werk kunnen doen.

PS: wat eten Marokkanen eigenlijk? Produceert dat geen gas, wat eigenlijk sowieso al op de lijst van de conventie ven Geneve moet??..
Het eerste Bio-proces vanwege Amrozi in gebukte houding met een aansteker in de hand voor het huis van Wiarda?...
Het eerste sproei-proces vanwege dat waterkanon met kamelenpis, godsdienstig gelegitimeert door hadith-recepten tegen bepaalde ziekelijkheid?
Algerijnse vrouwen die bij Netwerk betogen hoe goed dat werkt?.. Vrijheid van zeikstraaluiting in de ECRM?..

Zwarte Schaap
29-06-03, 21:32
Geplaatst door Brie
Ik geloof dat ik toch even het een en ander moet verduidelijken. Het ligt niet aan afkomst, maar aan het verschil tussen die afkomst en de situatie hier, naar mijn idee. We kunnen niet ontkennen dat Marokkanen bij nogal wat mensen niet alleen bekend staan criminele lastpakjes, maar dat de statistieken de Marokkanen helaas ook een behoorlijk groter aandeel in de criminaliteit toedichten dan je op basis van hun proportie zou mogen verwachten.
Jarenlang werd hier amper over gesproken omdat men bang was van discriminatie beschuldigd te worden. Terwijl iedereen erbij gebaat is wanneer dit probleem wordt opgelost en er een einde komt aan de negatieve beeldvorming. Misschien wel op de eerste plaats de Marokkaanse gemeenschap zelf!


Rechtse gelul. Marokkanen worden al sinds 1986 continu genoemd als crimineelst. Dit natuurlijk ten onrechte want ik durf hier met jou te wedden dat in geen enkele statistiek zal blijken dat de Marokkanen het crimineelst zijn. Wedje leggen dat je het niet kan bewijzen?

Marokkanen worden het vaakst genoemd omdat zij het minst voor zich zelf kunnen opkomen in het media geweld. Verder gebruikt men de term Marokkaan bij elke gelegenheid als men extra geld nodig heeft. Heeft het maatschappelijke werk geld nodig dan toveren ze een onderzoekje tevoorschijn. Heeft het gevangeniswezen geld nodig dan hebben ze het over marokkanen, heeft wiarda iets nodig dan tovert hij ....ja je raadt het al..., alweer marokkanen. voorlopig roept men van alles maar alleen voor het eigen voordeel.

Verder waren er in de jaren 70 t/m 80 weinig marokkaanse jongeren die de leeftijd bezaten dat ze crimineel gedrag konden vertonen, dus dan kun je ook weinig bespreken over de marokkaanse jeugd. En vanaf half jaren 80 begon het gezeik al over marokkanen, dus dan vraag ik me af wanneer hebben ze dan de problemen verborgen gehouden?

Joesoef
29-06-03, 21:53
Niet zo blaten joh. Antilianen zijn net wat krimineler.

manc
29-06-03, 21:57
Geplaatst door aQua
Ach natuurlijk, het zal wel weer aan afkomst liggen. Van jou kan ik zo'n reactie nog wel begrijpen, maar Brie stelt me teleur, die dichtte ik een kop met inhoud toe...

Nee, dat zeg ik helemaal niet. Sterker nog ik heb me direct uitgesproken TEGEN de ideen van de beste man. Voor je iemand 'dom' gaat noemen is het misschien verstandig te leren lezen.


We hebben twee crimineeltjes, opgegroeid in dezelfde wijk, opgepakt voor hetzelfde vergrijp, met als enig verschil dat de een Ahmed heet en de ander Bert. Toch gaan we Ahmed harder straffen, want hij komt nu eenmaal uit een Marokkaans gezin?

Nogmaals nee. Ga alsjeblieft met je goede bedoelingen niet mijn mening formuleren. Dat kan ik redelijk goed zelf.


Of nog beter, Marokkaanen roepen vaker om hardere straffen (Nederlanders niet.... :moe: ) dus kunnen zij en alleen zij die krijgen ook...... Mijn vader is één van de voorstanders van hardere straffen, maar wee je gebeente als je onderscheid wil maken tussen Marokkaans schorem en Hollandse trash. De boodschap is; hardere straffen, punt. Niet; komma, alleen voor Marokkaanen. [/quote

Pfff.... logica is soms zo logisch dat het moeilijk uit te leggen is... :rolleyes:

Dat zegt iemand die mijn volledige logische uitspraken compleet tegenovergesteld uitlegd. Ik heb mij reeds uitgesproken TEGEN de ideeen van de beste man, ik zeg alleen in welke context men ze volgens mij moet plaatsen: niet in gelijk in de racistische, ook al riekt dit er natuurlijk WEL overduidelijk naar.


Of is er een wetenschappelijk onderzoek geweest dat ik gemist heb? Een onderzoek dat aantoont dat Marokkaanen een afwijkend gen hebben dat zorgt voor immuniteit voor de Nederlandse strafmaat?

Nee dus, ik denk dat de best man spreekt uit praktijkervaring. Wel is het een feit en daar kan je niet omheen dat Marokkanen helaas vaker dan gemiddeld in crimineel gedrag vervallen. Helaas is de sociaal economische achterstand slechts ten dele hier debet aan.

Ik zou het nogmaals op prijs stellen als je me geen meningen toebedicht die ik niet heb. Dat staat niet alleen dom en bevooroordeeld, het IS het gewoon ook.

Orakel
29-06-03, 22:13
Geplaatst door aQua

M.i speelt opvoeding een rol maar doorslaggevend is de sociale omgeving waarin je opgroeit. Voor een jongere bepaald deze zijn referentiekader. De crimineeltjes waar jij het over hebt groeien op in achterstandsbuurten waar criminaliteit welig tiert. Je moet sterk zijn wil je daar als jongere tegenstand aan bieden. Feit is ook dat in achterstandsbuurten veel Marokkanen wonen. En hier heb je de verklaring voor de hoge criminaliteitscijfers onder Marokkaanse jongeren, een mix van omstandigheden met als hoofdingrediënt de sociale omgeving (sociaal economische omstandigheden) en daaraan toegevoegd verschillende specerijen bestaande uit opvoeding, wilskracht, levensvisie, perspectief enz.


:lole: Zo is dat. En daarom denk ik ook dat....


Brie:
.... maar gewoon realistisch dat het met huidige rechtssysteem geen grip valt te krijgen op bepaalde groepen criminele allochtonen.

bijzaak is. De mate waarin de strafmaat van invloed is op de toe- of afname van crimineel gedrag is vele malen minder relevant dan wat aQua omschrijft.
In dat opzicht is de roep om zwaardere straffen dan ook een loze kreet.
In de VS wordt ook zwaar gestraft en hebben ze zelfs het "three strikes and your out"-beginsel en ook dat heeft geen positieve uitwerking op de cijfers.

Voor sommigen is 1 gang naar de rechtbank afschrikwekkend genoeg om niet meer te recidiveren, maar dit zegt meer over betreffend persoon dan over de rechtbank en de rechtsgang.

Anderen worden niet warm of koud van rechtbanken of straffen en ook dat zegt dus meer over de persoon. Wat heeft die te verliezen of juist te winnen met criminaliteit?
Als je wat wilt veranderen, moet je volgens mij juist daar zijn. Bij de oorzaken en omstandigheden die leiden tot (een verlaging van de drempel van) criminaliteit.
Zware straffen werken alleen afschrikwekkend voor hen die nog niet in het justieel circuit vertoeven.

En het argument dat de ouders van Marokkaanse jongens zelf om zwaardere straffen vragen, vind ik een non-argument. Normaliter boeit het niemand wat deze mensen vinden, maar nu het in het straatje past is hun mening ineens wel interessant en wel zodanig alsof zij terzake dermate kundig zijn dat zij een correlatie tussen straffen en recidive aan kunnen tonen.
Dat vind ik dus een beetje misbruik maken van deze ouders.
Er hebben tal van criminologen, orthopedagogen en andere -ogen gemeld dat zwaarder straffen niet helpt. Dat geluid werd praktisch weggehoond, hoewel het gestoeld was op wetenschappelijk onderzoek.

manc
29-06-03, 22:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Onderzoekje al gelezen schreeuwlelijk?

Ja, ik het de samenvatting van je onderzoekje gelezen. Daar staan overigens geen verifieerbare cijfers in en nergens staat dat 'culturele' misdaden zwaarder worden gestraft dan dezelfde misdaden met een 'niet-culturele' achtergrond noch dat Marokkanen zwaarder worden gestraft dan Autochtonen.

Er staat WEL dat sociaal zwakkere groepen (armen, vaak dus ook allochtonen) eerder in de strafketen komen, er moeilijker uitkomen en gemiddeld met zwaardere straffen te maken hebben.

Het onderzoek onderscheid 4 fasen die van invloed zijn: vervolging en berechting, wetgeving en opsporing. De onderzoeker stelt dat bij de wetgeving het probleem niet licht, nog bij de opsporing (het politiewerk dus) De problemen komen voor in de vervolgings en berechtingsfase.
opsporing daarentegen duiden op afnemende benadeling.

De onderzoeker geeft aan dat sociaal-zwakkeren in die fasen 'slechter' worden behandeld, hun weg minder goed weten dan sociaal sterkeren EN dat met name het soort misdrijven dat men pleegt zwaarder wordt gestraft. OVer verschillen tussen sociaal zwakke autochtonen en allochtonen wordt NIET, ik herhaal TOTAAL NIET gesproken. Het ENIGE wat ik hier zie waar autochtonen SPECIFIEK worden genoemd in dit hele onderzoek is dit stukje:


...zoals de verminderde toegang tot goede rechtshulp voor mensen met weinig geld en de toegenomen cultuurkloof tussen de autochtone politie, justitie en rechterlijke macht enerzijds en de groeiende groep allochtone verdachten anderzijds....

Dus over de 'normale' integratieproblemen (cultuurkloof tussen autochtonen en allochtonen) en de groeiende groep allochtone criminelen.

Nergens, maar dan ook nergens zie ik de factor afkomst van de dader terugkomen in de bepaling van de strafmaat voorkomen in dat hele onderzoek. Je kletst dus wat uit je nek of je kan niet goed lezen.

Probeer het nog eens mannetje.

manc
29-06-03, 22:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]Rechtse gelul. Marokkanen worden al sinds 1986 continu genoemd als crimineelst.

Complete onzin...die twijfelachtige 'eer' hebben volgens mij nog altijd onze Antilliaanse landgenoten.


Dit natuurlijk ten onrechte want ik durf hier met jou te wedden dat in geen enkele statistiek zal blijken dat de Marokkanen het crimineelst zijn. Wedje leggen dat je het niet kan bewijzen?

Aangezien ze dat niet zijn is die statistiek niet leverbaar, wel zijn Marokkanen (evenals Turken, Surinamers en Antillianen) gemiddeld vaker 'crimineel'.

Voor de rest geloof ik wel ongeveer wat je schrijft.

manc
29-06-03, 22:27
Overigens lult die Wiarde echt niet zomaar uit zijn nek. Tenminste, niet als ik dit artikel even doorscan.

http://www.justitie.nl/Images/11_8512.pdf


Strafbeleving onder verschillende groepen allochtoon tuig (men onderzoekt met name Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen...3 x raden waarom) is wezenlijk anders dan die van autochoon tuig.

manc
29-06-03, 22:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]Rechtse gelul. Marokkanen worden al sinds 1986 continu genoemd als crimineelst. Dit natuurlijk ten onrechte want ik durf hier met jou te wedden dat in geen enkele statistiek zal blijken dat de Marokkanen het crimineelst zijn. Wedje leggen dat je het niet kan bewijzen?

Okay, ik heb eea 's voor je bekeken. Als we kijken naar de gevangenispopulatie van Nederland, dan blijkt 42% gedetineerden in ons land te zijn geboren (is dus autochtoon of 2e danwel 3e generatie allochtoon)

http://www.dji.nl/feiten_in_cijfers/images/gevgeb.gif

Als we gaan rekenen dan blijkt dus dat 0,081% van de gehele bevolking in de bak zit.

totaal 16100000 13000 0.081%
1e gen.tot 1547079 7540 0.487%
auto 14552921 5460 0.038%
marok 159373 884 0.555%
antilliaan 82209 1257 1.529%

Bij autochtonen ligt het percentage bajesklanten op 0,038% bij 1e generatie allochtonen (en 2e of hogere generatie allochtonen) ligt het percentage op 0,49% (die zitten dus 12 keer vaker te brommen dan auto en 2+ gen.)

Marokkanen doen het in de groep nieuwkomers iets slechter dan alle de gemiddelde 1e generatie allochtonen, maar zoals je zie zijn de Antillianen (en arubanen) die hier komen 3x meer vertegenwordigd. De Marokkanen zijn dus zeker niet het crimineelst, doch van een zekere mate van oververtegenwoordiging in onze penitiair inrichtingen mag men zeker spreken....en dan heb ik de Marokkies en andere nieuwkomers die hier geboren zijn nog niet meebehandeld....als we DAT zouden doen dan daalt het percentage 'autochtonen' in onze gevangenissennamelijk nog verder.


DE c ijfertjes zijn gewoon bij het CBS en justite op te halen hoor.

Orakel
29-06-03, 23:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokkanen worden over het algemeen eerder en zwaarder bestraft voor een hetzelfde vergrijp dan een autochtoon.

Ik heb dat in een ander topic ook geroepen en ik weet zeker dat ik daar een onderzoek over gelezen heb. Kan het alleen iet zo snel weer vinden.

Hieronder is er wel 1 mar dat is van toepassing op Belgie:



Migranten vaker de klos.

Er is geen enkele relatie tussen ethniciteit, cultuur en criminaliteit. Migranten worden voor identieke criminele feiten alleen vaker aangehouden dan autochtone Belgen. Het is slechts één van de verbijsterende resultaten van het voor ons land unieke, grootschalige onderzoek 'Verstedelijking, Sociale Uitsluiting van Jongeren en Straatcriminaliteit'. Onderzoek bij 4.700 jongeren in combinatie met een zeven maanden durende analyse van parketcijfers, leidt voor het eerst tot wetenschappelijke conclusies rond jeugdcriminaliteit. Aula kon het onderzoek inkijken.

http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/cochez.htm

Ik ga weer ff graven.

Orakel
29-06-03, 23:07
Geplaatst door manc
...en dan heb ik de Marokkies en andere nieuwkomers die hier geboren zijn nog niet meebehandeld....als we DAT zouden doen dan daalt het percentage 'autochtonen' in onze gevangenissennamelijk nog verder.


Niet helemaal volgens mij, want Marokkanen tot in de derde generatie (meen ik) worden nog steeds als allochtoon gezien, onafhankelijk van het feit dat ze hier geboren zijn.
Dientengevolge maken ze volgens mij onderdeel uit van de genoemde 6,8%.

En het is inderdaad zo dat ze percentueel gezien oververtegenwoordigd zijn, maar in absolute aantallen "valt het nog wel mee".
884 zijn er nog steeds 884 teveel, maar dit absolute aantal plaats de zaken wel in reëel perspectief.

Simon
29-06-03, 23:08
Geplaatst door Orakel
Er is geen enkele relatie tussen ethniciteit, cultuur en criminaliteit. Migranten worden voor identieke criminele feiten alleen vaker aangehouden dan autochtone Belgen.

Als de eerste zin zou kloppen zou de 2e mij verwonderen. Maar de eerste zin klopt volgens mij niet. En de politie richt zich met name op risico-groepen bij aanhoudingen: dus dat die groepen vaker worden aangehouden verwondert mij niet.

Oveigens: de grafiek van manc betreft het geboorteland en niet de nationaliteit. Overigens hebben ze ook een grafiek naar nationaliteit:

http://www.dji.nl/feiten_in_cijfers/images/gevnat.gif

Simon

manc
29-06-03, 23:20
Geplaatst door Orakel
Niet helemaal volgens mij, want Marokkanen tot in de derde generatie (meen ik) worden nog steeds als allochtoon gezien, onafhankelijk van het feit dat ze hier geboren zijn.
Dientengevolge maken ze volgens mij onderdeel uit van de genoemde 6,8%.

Ik moet je teleurstellen...dit zijn ALLEEN 1e generatie cijfers, dat wordt er op de site van justitie EXPLICIET bij verteld. (er staat dan ook geboorteland, omdat naar het geboorteland van de ouders niet gevraag mag worden bij meerderjarige gedetineerden)


En het is inderdaad zo dat ze percentueel gezien oververtegenwoordigd zijn, maar in absolute aantallen "valt het nog wel mee".
884 zijn er nog steeds 884 teveel, maar dit absolute aantal plaats de zaken wel in reëel perspectief.

Tja, zo kan je natuurlijk ALLES relativeren...maar bedenk dat voor elke crimineel die vast zit er ook een aantal nog niet (of nooit) worden opgepakt....daarnaast zijn er ook criminelen die er met een boete oid akomen en zijn jeugdgedetineerden NIET meegenomen.

Uiteraard moeten we de criminaliteitcijfers niet groter maken dan ze zijn, en wat vooral belangrijk is om te beseffen is dat de impact op de Marokkaanse gemeenschap ZELF veel groter is dan op de maatschappij als geheel. Men denk dan aan imago, interne schade, ontwrichting van gezinnen, geweld en criminaliteit jegens de eigen groep, slechte rolmodellen, beperking van sociale mobiliteit etc.etc.etc.

manc
29-06-03, 23:25
Geplaatst door Simon
Als de eerste zin zou kloppen zou de 2e mij verwonderen. Maar de eerste zin klopt volgens mij niet. En de politie richt zich met name op risico-groepen bij aanhoudingen: dus dat die groepen vaker worden aangehouden verwondert mij niet.

Dat 'onderzoek' van die belgen is bagger. Het wat serieuzere onderzoek van Zwarte Schaap zelf ontkracht deze fantasieverhalen van deze Belgische moslims. Het knelpunt ligt hem juist in de berechting en de vervolging, niet in de opsporing.


Oveigens: de grafiek van manc betreft het geboorteland en niet de nationaliteit. Overigens hebben ze ook een grafiek naar nationaliteit:

http://www.dji.nl/feiten_in_cijfers/images/gevnat.gif

Simon

Nationaliteit is natuurlijk niet heel erg veelzeggend, omdat je dan dus niet 2e en 3e generatie allochtonen bij de groep 'autochtoon' gooit maar ook alle 1e generatie allochtonen met een Nederlands paspoort.

Simon
29-06-03, 23:31
Geplaatst door manc
Nationaliteit is natuurlijk niet heel erg veelzeggend, omdat je dan dus niet 2e en 3e generatie allochtonen bij de groep 'autochtoon' gooit maar ook alle 1e generatie allochtonen met een Nederlands paspoort.

Nee maar die groep die amsterdam onveilig maakt behoort echt niet tot de 1e generatie dus die cijfers zeggen mij sowieso weinig. Volgens mij is het veel ernstiger dan uit deze cijfers blijkt. Onderstaande vind ik veelzeggender want dat is de frisse jonge generatie waar ons land op moet bouwen: maar goed in absolute cijfers valt het inderdaad wel mee. Maar het is zeker een aandachtspunt voor beleid.

http://www.dji.nl/feiten_in_cijfers/images/jjiopvafk.gif

Simon

manc
29-06-03, 23:45
Geplaatst door Simon
Nee maar die groep die amsterdam onveilig maakt behoort echt niet tot de 1e generatie dus die cijfers zeggen mij sowieso weinig.

IDD! Ze zijn dus nog erger dan hier gepresenteerd.



Volgens mij is het veel ernstiger dan uit deze cijfers blijkt. Onderstaande vind ik veelzeggender want dat is de frisse jonge generatie waar ons land op moet bouwen: maar goed in absolute cijfers valt het inderdaad wel mee. Maar het is zeker een aandachtspunt voor beleid.

Simon

IDD! Dat grafiekje zocht ik....als je daar mee gaat rekenen wordt je pas echt depressief.

Zwarte Schaap
30-06-03, 00:34
Geplaatst door manc
Ja, ik het de samenvatting van je onderzoekje gelezen. Daar staan overigens geen verifieerbare cijfers in en nergens staat dat 'culturele' misdaden zwaarder worden gestraft dan dezelfde misdaden met een 'niet-culturele' achtergrond noch dat Marokkanen zwaarder worden gestraft dan Autochtonen.

Er staat WEL dat sociaal zwakkere groepen (armen, vaak dus ook allochtonen) eerder in de strafketen komen, er moeilijker uitkomen en gemiddeld met zwaardere straffen te maken hebben.



Behoren Marokkanen niet tot de sociaal zwakkere groepen en tot allochtonen? Ja of nee, ik neem aan dat je ja zegt, dus marokkanen worden eerder en zwaarder gestraft. Klaar is kees.

Verder noem je de sociaal zwakke autochtoon, waarom wordt die niet speciaal genoemd bij de criminaliteitscijfer? Hiermee geef je indirect toe dat de vergelijking tussen criminaliteit van allochtonen en autochtonen onterecht op de achtergrond van de allochtonen wordt gewezen. Kennelijk is de factor sociaal zwakke economische positie doorslaggevender dan de etniciteit voor criminaliteit, maar toch blijft men stug vasthouden aan de etniciteit.

Zwarte Schaap
30-06-03, 00:43
Geplaatst door manc
Okay, ik heb eea 's voor je bekeken. Als we kijken naar de gevangenispopulatie van Nederland, dan blijkt 42% gedetineerden in ons land te zijn geboren (is dus autochtoon of 2e danwel 3e generatie allochtoon)

http://www.dji.nl/feiten_in_cijfers/images/gevgeb.gif

Als we gaan rekenen dan blijkt dus dat 0,081% van de gehele bevolking in de bak zit.

totaal 16100000 13000 0.081%
1e gen.tot 1547079 7540 0.487%
auto 14552921 5460 0.038%
marok 159373 884 0.555%
antilliaan 82209 1257 1.529%

Bij autochtonen ligt het percentage bajesklanten op 0,038% bij 1e generatie allochtonen (en 2e of hogere generatie allochtonen) ligt het percentage op 0,49% (die zitten dus 12 keer vaker te brommen dan auto en 2+ gen.)

Marokkanen doen het in de groep nieuwkomers iets slechter dan alle de gemiddelde 1e generatie allochtonen, maar zoals je zie zijn de Antillianen (en arubanen) die hier komen 3x meer vertegenwordigd. De Marokkanen zijn dus zeker niet het crimineelst, doch van een zekere mate van oververtegenwoordiging in onze penitiair inrichtingen mag men zeker spreken....en dan heb ik de Marokkies en andere nieuwkomers die hier geboren zijn nog niet meebehandeld....als we DAT zouden doen dan daalt het percentage 'autochtonen' in onze gevangenissennamelijk nog verder.


DE c ijfertjes zijn gewoon bij het CBS en justite op te halen hoor.

Nergens blijkt dat marokkanen het crimineelst zijn, verre van dat, dus ik weet niet wat je dus probeert te bewijzen? Het is goed dat je inziet dat de media te vaak de marokkanen aanhalen maar de andere groepen links laat liggen. Verder zeggen die cijfers alleen wat over de absolute getallen, maar als je ze relatief neemt(naar verhouding van de totale groepl ). Dan komen marokkanen altijd op de 4de plaats dan snap ik niet waarom hij niet voor de sociaal zwakkere autochtonen of andere allochtonen ook zo een wet wil aannemen. Een wet die de sociaal-economische positie bestraft.

manc
30-06-03, 01:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Behoren Marokkanen niet tot de sociaal zwakkere groepen en tot allochtonen? Ja of nee, ik neem aan dat je ja zegt, dus marokkanen worden eerder en zwaarder gestraft. Klaar is kees.

Ik zie dat je nooit wetenschappelijk onderwijs hebt genoten anders zou je dit soort domme crap niet zeggen. Marokkanen zijn inderdaad sociaal zwak, en daar ligt dus de relatie op dit gebied. Marokkanen worden niet 'zwaarder' gestraft om hun Marokkaan zijn, zoals je suggereerde, dat blijkt NERGENS uit. Niet uit wat ik aan feiten heb aangedragen, niet uit die samenvatting van een onderzoekje dat je waarschijnlijk zelf nooit heb gelezen.


Verder noem je de sociaal zwakke autochtoon, waarom wordt die niet speciaal genoemd bij de criminaliteitscijfer?

Worden ze blijkbaar wel anders zou dat onderzoekje aan de EUR nooit zulke resultaten hebben kunnen opleveren. Overigens zijn marokkanen na 'afrek' van hun sociaal zwakkere positie nog steeds fors crimineler dan autochtonen.


Hiermee geef je indirect toe dat de vergelijking tussen criminaliteit van allochtonen en autochtonen onterecht op de achtergrond van de allochtonen wordt gewezen.

Nee dus, sociaal economische positie verklaart eea slechts ten dele, lees je 'eigen' artikel bijvoorbeeld maar eens.


Kennelijk is de factor sociaal zwakke economische positie doorslaggevender dan de etniciteit voor criminaliteit, maar toch blijft men stug vasthouden aan de etniciteit.

Dat is dus niet zo. Waarop baseer jij overigens die conclusie?

manc
30-06-03, 01:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nergens blijkt dat marokkanen het crimineelst zijn, verre van dat, dus ik weet niet wat je dus probeert te bewijzen?

Dat heb ik ook nooit beweerd, zie het dus als steun uit onverwachte hoek.


Het is goed dat je inziet dat de media te vaak de marokkanen aanhalen maar de andere groepen links laat liggen. [quote]

Antillianen krijgen ook vaak de wind van voren. Verschil met Marokkanen is (denk ik) dat bolletjesslikkers voor minder sociale onrust zorgen dan dealertjes en tasjesrovers...maar dat is maar speculatie van mijn kant.


[quote] Verder zeggen die cijfers alleen wat over de absolute getallen, maar als je ze relatief neemt(naar verhouding van de totale groepl ).
Dan komen marokkanen altijd op de 4de plaats dan snap ik niet waarom hij niet voor de sociaal zwakkere autochtonen of andere allochtonen ook zo een wet wil aannemen. Een wet die de sociaal-economische positie bestraft.

Dat argument is precies ook mijn argument waarom ik vind dat het onzin is wat deze meneer voorstelt. Het is ongeveer net zo dom om mannen zwaarder te beboeten voor te hard rijden dan vrouwen oid. Straffen gebeurt op individuele basis naar aanleiding van hetgeen iemand zelf heeft uitgevroten en zijn eigen persoonlijke omstandigheden, niet naar aanleiding van wat een groep waartoe iemand behoort 'op de kerfstok heeft'.

Als ik laptops steel en verhandel dien ik daarvoor dezelfde straf te krijgen als mijn turkse of chinese buurman.

Zwarte Schaap
30-06-03, 07:35
Geplaatst door manc

Als ik laptops steel en verhandel dien ik daarvoor dezelfde straf te krijgen als mijn turkse of chinese buurman.

Kortom om een lang bullshitverhaal kort te houden, WIARDA KRAAMT ONZIN UIT EN MISBRUIKT HET MAROKKAANSE VOLK VOOR ZIJN PROMOTIE.

revolution
30-06-03, 10:30
veel mensen zeggen dat die wiarda dom zou zijn doordat hij die uitspraken heeft gedaan. Yeah sure, ik denk dat hij heel goed weet wat hij zegt en doet. vandaag is zijn afscheidfeest bij het korps in den haag. waarom doet hij die uitspraken het weekend voor zijn vertrek? Wiarda moet men zien als een soort trendsetter. Hij liep al langer rond met dit soort ideeen en ik weet zeker dat de meerderheid van justitie en politie met dit soort ideeen rondlopen, maar hij maakt op deze manier wel de weg vrij voor zijn opvolgers en andere korpschefs in NL. Degene die de deur heeft geforceerd zit dan in europa en in nederland kunnen de achterblijvers zomaar door de geforceerde deur naar binnen lopen. Je hoeft alleen maar naar de milde reacties van politici te luisteren. Ze vinden dat hij geen gelijk heeft!!! that's it. Vroeger, een paar jaar geleden, zou je voor zulke uitspraken voor de rechter moeten verschijnen. Nu zeggen ze: nee zulke dingen helpen niet, er zijn ook andere oplossingen. Dit is dus het klimaat waarin we leven tegenwoordig. en geloof me, dit is pas het begin.

manc
30-06-03, 10:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kortom om een lang bullshitverhaal kort te houden, WIARDA KRAAMT ONZIN UIT EN MISBRUIKT HET MAROKKAANSE VOLK VOOR ZIJN PROMOTIE. Nee, dat denk ik niet...in Europa spelen Marokkanen helemaal geen rol van betekenis, ik den dat Wiarda seirieus meende dat ons strafbeleid niet adekwaat ingaat op de problemen waar sommige allochtone groepen mee kampen. Dat is overigens een *feit* dat weerspiegeld wordt door de criminalitietscijfers, maar ook door bijvoorbeeld de andere strafbeleving van Turken, Marokkanen, Suri's en Anillianen (zie dat onderzoekje uit '99) ...Wiarda meende met deze (in mijn ogen racistische) oplossing te moeten komen, over zijn motieven valt weinig te zeggen. Of dat racisme, carierredrift of doodgewoon een verkeerd soort naieviteit was...voor je conclusies over Wiarda (of voor de conclusies van de AEL over heel Nederlands ware gezicht) heb ik dan totaal geen begrip: de feiten waar we het beide over eens zijn wijzen die kant niet op, eerder een andere.

Simon
30-06-03, 10:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kortom om een lang bullshitverhaal kort te houden, WIARDA KRAAMT ONZIN UIT EN MISBRUIKT HET MAROKKAANSE VOLK VOOR ZIJN PROMOTIE.

Ja precies als jij met het Joodse volk doet. Wat dat betreft is je geblaat ongeloofwaardig.

Simon

Maarten
30-06-03, 11:31
Verdomd moelijke materie, zelfs mét wetenschappelijke opleiding.. Hier moet je niet te snel roepen.

Cijfers zijn harde gegevens. Maar neem nou dit weer: een hulpverlener in een jeugdgevangenis zei tegen me: Ja er zitten hier 4x zoveel marokkanen als turken. Weet je waarom? De turken pakken het gewoon handiger aan! (en die jongen is geen racist.. die kent zijn pappenheimers gewoon, en die boekt ook resultaten.)
Kortom, de pakkans is ook een factor. Hoe zou die liggen in vergelijking tot Autochtonen? Weten we daar wel een donder van?

Zouden rechters al zwaarder straffen? Die mogen dat zelfs, omdat ze de persoon van de dader mogen meewegen. Kenns van de hele allochtonen-problematiek kan daarbij meespelen. Op zich zou dat racisme een kans kunnen geven. Maar dat moet je nooit veronderstellen, en zeker niet als die gillertjes er over beginnen. En je krijgt het nauwelijks bewezen.
Ik heb al onderzoeken gezien naar rechters, maar daar trek je echt niet makkelijk conclusies uit.

Maar er zitten zoveel kanten aan allochtone criminaliteit en de aanpak, dat ik het liefst naar de praktijkmensen luister. Op wetenschappelijk niveau komen ze er niet goed uit. En overal zitten ze te springen om iets dat echt werkt.
Wiarda is zo'n praktijkmens, net als advocaten, rechters, cultureel werkers e.a. En de roep om een hardere aanpak is ook al niet nieuw.

Het enige punt is eigenlijk, dat Wiarda's catagorie "Allochtonen" te ruim is. Gewoon te kort door de bocht. Maar politie heeft gewoon veel met bepaalde typen allochtonen te maken, en er dreigt duidelijk herhaling. Daar zitten ze wel de hele dag mee. Je kunt van Wiarda nie zomaar een racist maken, want politie heeft wél een probleem.
Misschien is er niets tegen "harder aanpakken", als je de catagorie maar duidelijker omlijnd krijgt...

Verder zit ik hier al een uur achter de PC, en er schieten duizend-en-een dingen door m'n hoofd. Wordt er echt heel moe van. Zal best, dat de hele branche er moedeloos van wordt..

BiL@L
30-06-03, 12:13
Ik ben voor Wiardi wanneer het om personen gaat die herhaaldelijk in 'aanraking' met de politie zijn gekomen. Wie niet luisteren wil moet maar voelen!

Simon
30-06-03, 12:16
Geplaatst door Maarten
Je kunt van Wiarda nie zomaar een racist maken, want politie heeft wél een probleem.
Misschien is er niets tegen "harder aanpakken", als je de catagorie maar duidelijker omlijnd krijgt...


Dat noemen ze toch 'veelplegers'en daar wordt al lang beleid voor ontwikkeld. Ik vind zijn opmerking bepaald geen 'eye-opener'. Het probleem is vooral dat er erg veel kleine vergrijpen worden gepleegd door een relatief kleine groep die daarop moeilijk is aan te pakken. Dat wil men nu gaan verbeteren door de vergrijpen als het ware op te tellen. Iemand die voor de 10e keer een auto heeft opengebroken moet maar eens een tijdje de bak in of geresocialiseerd in een instituut. Wat voegt Wiarda's opmerking aan dit beleid toe ?

Simon

Zwarte Schaap
30-06-03, 13:13
Geplaatst door Simon
Ja precies als jij met het Joodse volk doet. Wat dat betreft is je geblaat ongeloofwaardig.

Simon

Je bent een groffe leugenaar die geen weerwoord in een andere discussie kan bieden en hier komt uithuilen. Net als je andere huilebalkvriendjes en -vriendinnetjes moet je je grote scheur houden als je geen inhoudelijke argumenten hebt.

Wil je een discussie op grond van argumenten of verstop jij je liever achter persoonlijke aanvallen? Zelfs als je een peroonlijke aanval wil lanceren dan ook graag één met argumenten en feiten waar ik dergelijke uitspraken gedaan heb. Vooralsnog kan ik je niet anders dan een lafbek noemen die zich achter anit-semitisme verschuilt om mij aan te vallen.

Aan jou de keus.

manc
30-06-03, 13:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]Je bent een groffe leugenaar die geen weerwoord in een andere discussie kan bieden en hier komt uithuilen. Net als je andere huilebalkvriendjes en -vriendinnetjes moet je je grote scheur houden als je geen inhoudelijke argumenten hebt.

Haha...is dit nu een inhoudelijk reactie waarin niet op de man wordt gespeeld, Zwart Schaap?

p.s. Ik wil nog even je onderzoekje zien waaruit blijkt dat Marokkanen zwaardere straffen krijgen voor het plegen van dezelfde vergrijpen als autochtonen, je blijgt nog steeds in gebreke.

Zwarte Schaap
30-06-03, 13:39
Geplaatst door manc
Haha...is dit nu een inhoudelijk reactie waarin niet op de man wordt gespeeld, Zwart Schaap?

p.s. Ik wil nog even je onderzoekje zien waaruit blijkt dat Marokkanen zwaardere straffen krijgen voor het plegen van dezelfde vergrijpen als autochtonen, je blijgt nog steeds in gebreke.

Zoals je ziet begin ik er een beetje moe van te worden van huilebalkjes die niets te melden hebben. Overigens is het een inhoudelijke reaktie op een persoonlijke aanval, ik ga immers op de nutteloze beschuldiging in.

Verder loop jij nu ook een beetje te huilebalken. Als vaststaat dat allochtonen en leden van zwakke sociaal-economische groepen eerder en zwaarder worden bestraft dan staat vast dat Marokkanen onder beide groepen vallen. Conclusie :Marokkanen worden eerder en zwaarder bestraft.

Mischien dat jou die logica ontgaat, maar dat is de realiteit.

revolution
30-06-03, 13:47
13000 gedetineerden!!!!!!! Dat is niks!!! In de vs zitten momenteel meer dan 2 miljoen mensen vast en meestal voor hele lange tijd. Waarom maakt men hier zo een probleem van 13000 van de 16 miljoen????

revolution
30-06-03, 13:52
men hoeft geen onderzoek te doen om erachter te komen dat marokkanen over het algemeen zwaarder worden gestraft in de praktijk dan een autochtone nederlander. Kijk maar naar het geval in venlo, van zinloosgewel. Die khalid kreeg iets van 8 jaar voor doodslag!!! doodslag heeft nog nooit zo een hoge straf gekregen in nl. waarom is hij veel zwaarder gestraft dan alle andere gevallen van zinloosgeweld waarbij doden vallen, die voor 99% door autochtonen worden gepleegd? Die kregen maximale straffen van 4 jaar. Deze khalid had verder geen strafblad. Dit is toch absurd!!

BiL@L
30-06-03, 13:56
Absurd? Iemand die een ander vermoord behoort de doodstraf te krijgen.

revolution
30-06-03, 14:19
ok geen probleem, ik ben trouwens toch voor de doodstraf. Dan moeten die andere 120 gevallen sinds 1990 van zinloos geweld ook de doodstraf krijgen. Het punt is dat er met 2 maten wordt gemeten. Trouwens doodslag is geen moord!! Als jij iemand aanrijdt en die komt te overlijden dan wil je toch ook geen doodstraf? ofwel?

manc
30-06-03, 14:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Verder loop jij nu ook een beetje te huilebalken. Als vaststaat dat allochtonen en leden van zwakke sociaal-economische groepen eerder en zwaarder worden bestraft dan staat vast dat Marokkanen onder beide groepen vallen. Conclusie :Marokkanen worden eerder en zwaarder bestraft.

Dat is dus een foute conclusie! Er staat namelijk niet vast dat Marokkanen zwaarder worden gestraft dan niet-Marokkanen voor het zelfde misdrijf en al helemaal niet dat 'culturele' misdadigers zwaardere straffen zoals jij beweert. In dat onderzoek komt duidelijk naar voren dat sociaal zwakkeren (autochtoon en allochtoon) eerder en vaker in aanraking komen met justitie, misdaden plegen die zwaarder worden bestraft volgens onze wetgevingen, eerder in herhaling vervallen en de weg in het justitiele apparaat slechter kennen dan sociaal sterkeren. Cultuur en taalproblemen versterken deze problemen voor allochtonen, NIET de mate waarin rechters 'discrimineren' zoals je suggereert. Althans, zulks blijkt niet uit het door jouw aangeleverde 'onderzoek'. (ik mis elke cijfermateriaal, elke methodische beschrijven etc.)


Mischien dat jou die logica ontgaat, maar dat is de realiteit.

Nee dus. Dat is dus niet de realiteit. Je hebt je eigen onderzoekje niet goed gelezen, hooguit deze van internet geplukte samenvatting waaruit niet blijkt wat jij eerder beweerde. Dus voor dat je weer met de termen 'schreeuwlelijk' een 'huilebalk' op de proppen komt daag ik je nogmaals uit aan te tonen dat de strafmaat voor allochtonen (of 'culturelen', whatever) hoger is dan die voor autochtonen.


Ik doel dus op deze uitspraken:



..."ok moet worden vermeld dat misdrijven die een culturele achtergrond hebben al langer zwaarder worden bestraft.

Waarin je beweert dat de culturele achtergrond van een misdrijf maatgevend is voor de strafmaat. NERGENS blijkt dit uit.


...Marokkanen worden over het algemeen eerder en zwaarder bestraft voor een hetzelfde vergrijp dan een autochtoon."

Ook deze uitspraak kan je nergens aan staven.

BiL@L
30-06-03, 14:36
Die jongen sloeg hem in elkaar met waarschijnlijk de intentie hem te pijnigen. Het is over het algemeen heel moeilijk om in te schatten in hoeverre iemand kan gaan alvorens zijn opponent zal bezwijken, daarom noemt men het ook wel doodslag. Dat neemt niet weg dat diegene bedoeld dan wel onbedoeld zijn slachtoffer vermoord had.

Wel een leuke trouwens. Studeer je strafrecht? Ik denk persoonlijk dat het aanrijden van iemand nog een stap verder ligt dan het bovenstaande. Want het kan mogelijk zijn dat iemand met opzet een ander probeert dood te rijden, en dit zal nog moeilijker te bewijzen zijn dan het iemand ten dode slaan.

Daarom is er een verschil in deze twee situaties en denk ik dat wanneer iemand een ander dood slaat, waarbij dit waarneembaar is door 'omstanders' (tenminste 4), dat de doodstraf op zijn plaats staat, zelfs als het niet de bedoeling was diegene te vermoorden. Maar als de famillie-leden van het slachtoffer deze straf te hoog vinden, dan hoeft de doodstraf niet.


Geplaatst door revolution
ok geen probleem, ik ben trouwens toch voor de doodstraf. Dan moeten die andere 120 gevallen sinds 1990 van zinloos geweld ook de doodstraf krijgen. Het punt is dat er met 2 maten wordt gemeten. Trouwens doodslag is geen moord!! Als jij iemand aanrijdt en die komt te overlijden dan wil je toch ook geen doodstraf? ofwel?

Simon
30-06-03, 16:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je bent een groffe leugenaar die geen weerwoord in een andere discussie kan bieden en hier komt uithuilen. Net als je andere huilebalkvriendjes en -vriendinnetjes moet je je grote scheur houden als je geen inhoudelijke argumenten hebt.


Ik heb geen tijd en geen zin mij in KKK argumenten te verdiepen. Het is volgens mij ook alleen maar een truc van je om dit soort rommel naar voren te brengen. Je vindt het helemaal niet belangrijk of het klopt. Het gaat je alleen om de propagandistische waarde en je weet dat op een Forum dit soort rommel reacties uitlokt. Dat heb ik je al eerder in discussies over andere onderwerpen zien doen en ik hoef niet braaf in je valkuil te lopen. Dat doe ik bij Wiarda ook niet.

Simon

manc
30-06-03, 17:29
Geplaatst door BiL@L
Daarom is er een verschil in deze twee situaties en denk ik dat wanneer iemand een ander dood slaat, waarbij dit waarneembaar is door 'omstanders' (tenminste 4), dat de doodstraf op zijn plaats staat, zelfs als het niet de bedoeling was diegene te vermoorden. Maar als de famillie-leden van het slachtoffer deze straf te hoog vinden, dan hoeft de doodstraf niet.

Maar wat als je iemand doodt die geen familie heeft? Wie bepaald dan of de doodstraf door gaat of niet? Wat als de familie het niet eens kan worden? Betekent dit niet dat mensen die niet zo populair zijn in de familie niet even zwaar 'gewroken' worden door het rechtsysteem als mensen die popi waren? Of dat het vermoorden van iemand uit een pacifistische familie resulteert in levenslang en het vermoorden van iemand uit een agressiever millieu? Stimuleer je daarmee niet het vermoorden van (niet zo polulaire) mensen uit vredelievende gezinnen t.o.v. popi-agressievelingen?

Ik vind dat mensen net wat te makkelijk zijn met het 'uitdelen' van de doodstraf. Ben dan ook 100% tegen deze vorm van straf. Het past een beschaafd land en een eerlijk rechtssysteem totaal niet.

Orakel
30-06-03, 18:15
Geplaatst door manc
Ik moet je teleurstellen...dit zijn ALLEEN 1e generatie cijfers, dat wordt er op de site van justitie EXPLICIET bij verteld. (er staat dan ook geboorteland, omdat naar het geboorteland van de ouders niet gevraag mag worden bij meerderjarige gedetineerden)

Sorrie Bman, maar ik kan op die site van het ministerie nergens vinden dat het hier specifiek over de 1e generatie allochtonen gaat. En ik kan dat gegegeven ook niet destilleren uit de cijfers naar geboorteland.
Als je kijkt naar het geboorteland van de gedetineerden kom je op 884 Marokkanen en als je kijkt naar de nationaliteit kom je op 618 Marokkanen. En dan heb ik alleen naar de strafrechterlijk gedetineerden gekeken.



Tja, zo kan je natuurlijk ALLES relativeren...maar bedenk dat voor elke crimineel die vast zit er ook een aantal nog niet (of nooit) worden opgepakt....daarnaast zijn er ook criminelen die er met een boete oid akomen en zijn jeugdgedetineerden NIET meegenomen.

Nou gaat het mij er niet om om alles stuk te relativeren, maar als je de verhalen in de media ziet, hoort en leest lijkt er sprake van een enorm doemscenario.
Terwijl we het hebben over nog geen 900 van de 13.000.
En ik vind dat men moet stoppen met het aantal criminelen af te percentueel af te zetten tegen het totale aantal van de etnische groep.
Laat ze het maar gewoon zien als percentage van de Nederlandse bevolking want daar maken ze per slot van rekening deel van uit.

Ik heb nog ff gekeken naar de jeugdige gedetineerden, maar bij de afkomst in zowel de opvang- als behandelinrichtingen gaat er volgens mij wat fout. Onder beide staat "aantallen in behandelinrichtingen" met in beide gevallen een getal van 106.
De ellende van jeugdinrichtingen is echter dat Nederland een achterlijk systeem heeft in die zin dat zowel strafrechterlijk als civielrechterlijk geplaatste jongeren bij elkaar in dezelfde inrichting zitten en de cijfers daardoor vertekend raken. Daarbij wordt ook nauwelijks onderscheid gemaakt naar zwakbegaafdheid. Volgens mij biedt alleen Groot Emaus in Ermelo strafrechterlijke opvang voor zwakbegaafde jongeren.



Uiteraard moeten we de criminaliteitcijfers niet groter maken dan ze zijn, en wat vooral belangrijk is om te beseffen is dat de impact op de Marokkaanse gemeenschap ZELF veel groter is dan op de maatschappij als geheel. Men denk dan aan imago, interne schade, ontwrichting van gezinnen, geweld en criminaliteit jegens de eigen groep, slechte rolmodellen, beperking van sociale mobiliteit etc.etc.etc.

He-le-maal mee eens. Let op de klemTOON.

manc
30-06-03, 18:27
Geplaatst door Orakel
[B]Sorrie Bman, maar ik kan op die site van het ministerie nergens vinden dat het hier specifiek over de 1e generatie allochtonen gaat. En ik kan dat gegegeven ook niet destilleren uit de cijfers naar geboorteland.

Iemand die niet hier geboren is en hier woont is automatisch eerste generatie. Overigens staat wel op de site van justitie dat die statistiek slaat op 1e generatie...als je het niet kan vinden wil ik nog wel even voor je zoeken. Helaas betekent dit dus wel dat als we 2e en 2e generatie mee zouden rekenen het cijfer nog slechter zou zijn...kan het ook niet helpen.



Als je kijkt naar het geboorteland van de gedetineerden kom je op 884 Marokkanen en als je kijkt naar de nationaliteit kom je op 618 Marokkanen. En dan heb ik alleen naar de strafrechterlijk gedetineerden gekeken.

Ik denk dat mensen met 2 paspoorten (ofzo?) zelf kunnen opgeven wat ze zijn danwel automatisch 'Nederlands' zijn. Vandaar dat verschil.



Nou gaat het mij er niet om om alles stuk te relativeren, maar als je de verhalen in de media ziet, hoort en leest lijkt er sprake van een enorm doemscenario.
Terwijl we het hebben over nog geen 900 van de 13.000.
En ik vind dat men moet stoppen met het aantal criminelen af te percentueel af te zetten tegen het totale aantal van de etnische groep.
Laat ze het maar gewoon zien als percentage van de Nederlandse bevolking want daar maken ze per slot van rekening deel van uit.

Ja en nee. Ik denk toch echt dat (zie mijn laatste zinnen) het wel belangrijk is om probleemgroepen in de gaten te houden. Niet om ze aan de schandpaal te hangen, maar juist om op de plekken waar het zeer doet in te kunnen grijpen. De allochtonen zijn dus in mijn ogen niet alleen maar 'daders' maar vooral ook dus slachtoffers...Dat mag je niet vergeten!

Orakel
30-06-03, 18:49
Geplaatst door manc
Overigens staat wel op de site van justitie dat die statistiek slaat op 1e generatie...als je het niet kan vinden wil ik nog wel even voor je zoeken.

Neuh, glacias.

Hariie Jekkers zei het al: statistieken kun je alle kanten mee op.

1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen.

En je hebt in Nederland drie soorten mensen: mensen die wel kunnen rekenen en mensen die niet kunnen rekenen.

manc
30-06-03, 20:16
Geplaatst door Orakel
Neuh, glacias.

Hariie Jekkers zei het al: statistieken kun je alle kanten mee op.

1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen.

En je hebt in Nederland drie soorten mensen: mensen die wel kunnen rekenen en mensen die niet kunnen rekenen.

:wohaa: haha

Abou Ma3za
30-06-03, 23:20
Sallam Allemaal,

Weet je wat, AEL moet een keer de pot op met "tegen alles zijn" Ze lijkt steeds op SP Stem tegen! De politieman is helemaal geen rasict. Als hij een rasict zou zijn dan zouden zo'n beetje 95% van de Marokkaanse ouders ook rasicten zijn. Zij vinden ook dat de strafmaat in Nederland aan de lage kant is. Zij zeggen ook tegen politiemensen dat ze wat harder moeten ingrijpen tegen allochtonen.

Persoonlijk zou ik de straf voor Marokkanen met het 10 voudige willen verhogen. Bijvoorbeeld een nederlander steelt een laptop, even verhoren op het bureau een boete geven en wegwezen. Een marokkaan daartegen moet gelijk 12 maanden opgesloten worden zonder TV.

Ik weet zeker dat de criminaliteit onder de marokkanen binnen 4 jaar helemaal weg is. En dat zal ons allemaal goed doen, geen negatief nieuws meer, niets.....

Wat AEL nu doet, is gewoon alles gebruiken voor gratis reclame. Zij hebben daarvoor geen budget en dus is dit de enige manier. Alleen het kan ook averechts werken. Ik begin die AEL nu wel een beetje spugzat te worden. Luistert eens een keertje een goede politieagent naar de Marokkaanse ouders is het gelijk een rasict, omdat meneer mocromike het normaal vindt om gestolen laptops te verkopen, zelfs islamitisch want ze zijn van Nederlanders en daar mag je best van stelen ze gaan toch naar de hel, he mocromike! En ga nu niet zeggen dat het niet waar is, ik heb zelf eentje van je gekocht!

Sallam Abou Ma3za

Puk
01-07-03, 10:23
Geplaatst door Brie
Meen je dit serieus?

Ik heb het al eens eerder gelezen op dit forum. Lekker dan...

observer
01-07-03, 10:30
ik snap niet waar de ael zich druk over maakt ze willen zelf de sharia invoeren en die mag toch ook alleen op moslims wordne toegepast dus krijg je automatisch al ene 2 delig rechtsysteem

dus abu oproept strenger straffen oke
als wiarda dat doet rascist

lijkt me een beetje een "alles wat niet door ons gezegt wordt is vies"reactie

Vriend
01-07-03, 14:33
Een goede vriend van me werkt bij een groot politiebureau in Utrecht.De grootste om precies te zijn ; paardenveld, misschien dat iemand het kent?

Ze hebben daar een tijd terug, op initiatief van een paar werknemers, een intranet discussie-forum geopend om de communicatie binnen de politie de bevorderen, een beetje zoals hier.Ze hebben de forum na enkele maanden weer moeten afsluiten omdat de taal er te racistisch werd en enkele ageneten werden zelfs tijdelijk geschorst.En dit zijn de politie agenten die verantwoordelijk zijn voor rust, orde en vooral onpartijdigheid.

Zo zie je maar, politieagenten zijn ook maar mensen...Ik maak me steeds meer zorgen om de discriminatie binnen het politiewezen.Al zul je een hoop goede toffe en beschaafde mensen binnen de politie hebben het zijn de rotte appels die altijd de boel verpesten en die het meest kwaad kunnen doen.

Zwarte Schaap
01-07-03, 19:47
Geplaatst door manc
Dat is dus een foute conclusie! Er staat namelijk niet vast dat Marokkanen zwaarder worden gestraft dan niet-Marokkanen voor het zelfde misdrijf

Zoals je hier zegt klopt het jou redenering ware het niet dat ik dat niet geschreven heb. Ik heb geen gebruik gemaakt van het woord niet-Marokkaan. Ik heb geschreven autochtoon. Een autochtoon is iets anders als een niet-Marokkaan. Een Surinamer loopt meer het risico om ook eerder en zwaarder veroordeelt te worden als een autochtoon.

Verder heb ik gezegd dat Marokkanen ook eerder worden bestraft dan autochtonen. Ben je het daarmee eens dat je het er niet bij vermeldt?

en al helemaal niet dat 'culturele' misdadigers zwaardere straffen zoals jij beweert.
Een beetje een vreemde zin maar ik zal gewoon mijn eigen woorden gebruiken dat is iets duidelijker. Ik heb dit gezegd :Ook moet worden vermeld dat misdrijven die een culturele achtergrond hebben al langer zwaarder worden bestraft. Eerwraak moorden worden zwaarder bestraft dan gewone moorden.


In dat onderzoek komt duidelijk naar voren dat sociaal zwakkeren (autochtoon en allochtoon) eerder en vaker in aanraking komen met justitie, misdaden plegen die zwaarder worden bestraft volgens onze wetgevingen, eerder in herhaling vervallen en de weg in het justitiele apparaat slechter kennen dan sociaal sterkeren.
Ik weet niet hoe jij leest maar begrijpend bak je er weing van. Moet ik het maar voor je samenvatten door te quoten? Oke !

Ten eerste er staat dit:
Personen uit zwakke sociaal-economische milieus en allochtonen hebben nog steeds een grotere kans om als verdachte in de strafrechtketen terecht te komen Niets voor niets worden allochtonen erbij genoemd, als alleen de zwakke sociaal-economische positie aanleiding zou zijn voor zwaarder straffen dan hoeft men niet expliciet allochtonen erbij te noemen. Dit doet men doelbewust omdat naast de sociaal-economische positie ook de factor allochtoon-zijn genoeg is om zwaarder gestraft te worden.

En buiten dat het was een samenvatting, in een samenvatting wil men niet zoveel woorden gebruiken en dan gebruikt de auteur die term in één adem voor allochtonen en personen van een zwakke sociaal economische autochtoonse milieu.
Verder staat er dit:
ze hebben ook een geringere kans om er op enig moment weer uit te komen en ze worden tijdens hun verblijf in de keten geconfronteerd met zwaardere strafrechtelijke maatregelen.
Benadeling van deze groepen doet zich in toenemende mate voor in de vervolgings- en berechtingsfase.
Er bestaan sterke tot zeer sterke indicaties dat bij sommige van deze beslissingen sprake is van selectiviteit ten aanzien van de sociaal-economische achtergrond van verdachten.

Het onderzoek wijst verder uit dat selectiviteit behalve direct ook indirect kan optreden; misdrijven die naar verhouding vaak voorkomen onder personen met een relatief sterke sociaal-economische positie, zoals verkeersmisdrijven en economische misdrijven, worden op een andere, lichtere wijze afgedaan dan tal van andere misdrijven waarvan de verdachten in meerderheid afkomstig zijn uit zwakkere sociaal-economische milieus.

Ontwikkelingen in de voorbije jaren duiden zowel op afnemende als toenemende selectiviteit in het strafrecht. Of het nu afneemt of toeneemt wat vast staat is dat er selectiviteit is. Dat woordje staat er niet zomaar bij.

Er bestaan sterke tot zeer sterke indicaties dat bij sommige van deze beslissingen sprake is van selectiviteit ten aanzien van de sociaal-economische achtergrond van verdachten. Dit geldt onder meer voor de opsporing van strafbare feiten door de politie, het bevel tot voorlopige hechtenis door de rechter-commissaris, de vervolgingsbeslissing door de officier van justitie en de straftoemeting (in termen van strafsoort- en modaliteit) door de rechter .

De rest is van je kritiek is bla...bla bla... en verkeerd gelezen. Let vooral op de betekenis van het woordje selectiviteit.

Zwarte Schaap
01-07-03, 19:53
Geplaatst door Simon
Ik heb geen tijd en geen zin mij in KKK argumenten te verdiepen. Het is volgens mij ook alleen maar een truc van je om dit soort rommel naar voren te brengen. Je vindt het helemaal niet belangrijk of het klopt. Het gaat je alleen om de propagandistische waarde en je weet dat op een Forum dit soort rommel reacties uitlokt. Dat heb ik je al eerder in discussies over andere onderwerpen zien doen en ik hoef niet braaf in je valkuil te lopen. Dat doe ik bij Wiarda ook niet.

Simon

Simon dit is de tweede keer ! Je zit in een verkeerde discussie ! Verder heb ik in die discussie al duidelijk gemaakt dat het geen KKK argumenten zijn maar orthodoxe joden als je dat verschil ook al niet ziet dan is er wat mis met je ! Als je wil lever je maar in die thread kritiek i.p.v. mij hier achterna te lopen.

Simon
01-07-03, 19:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Simon dit is de tweede keer ! Je zit in een verkeerde discussie ! Verder heb ik in die discussie al duidelijk gemaakt dat het geen KKK argumenten zijn maar orthodoxe joden als je dat verschil ook al niet ziet dan is er wat mis met je ! Als je wil lever je maar in die thread kritiek i.p.v. mij hier achterna te lopen.

Als je mij voor van alles uitscheldt mag ik daarop best reageren. En inhoudelijk op je ingaan heb ik geen behoefte aan om redenen die ik al verschillende keren uit de doeken gedaan heb. Blaat maar lekker verder met je lege propaganda ....

Simon

Zwarte Schaap
01-07-03, 20:39
Geplaatst door Simon
Als je mij voor van alles uitscheldt mag ik daarop best reageren. En inhoudelijk op je ingaan heb ik geen behoefte aan om redenen die ik al verschillende keren uit de doeken gedaan heb. Blaat maar lekker verder met je lege propaganda ....

Simon

Als jij mij in een topic beschuldigt van het misbruiken van het joodse volk terwijl dat niet terzake is, dan verdien je veel meer.

Zwarte Schaap
01-07-03, 20:54
Geplaatst door Bouchra A
Welke thread?

''Waar is dat baggertopic gebleven'' van donna.

Simon
01-07-03, 21:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als jij mij in een topic beschuldigt van het misbruiken van het joodse volk terwijl dat niet terzake is, dan verdien je veel meer.

Of dat terzake is maak ik zelf wel uit.

Simon

Zwarte Schaap
01-07-03, 21:44
Geplaatst door Simon
Of dat terzake is maak ik zelf wel uit.

Simon

Het enige wat jij uit mag maken is het lichtknopje in het toilet.

Simon
01-07-03, 21:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het enige wat jij uit mag maken is het lichtknopje in het toilet.

whoehah leuk schaap

Zwarte Schaap
01-07-03, 21:53
Geplaatst door Simon
whoehah leuk schaap

Hehehehe...........lachen is ontwapenend !

Zwarte Schaap
03-07-03, 23:49
Geplaatst door Brie
Komt het bij Simon en Zwarteschaap nou totaal niet door dat hun gekibbel buitengewoon kinderachtig overkomt en vervelend is om steeds te moeten doorscrollen? Zet elkaar op negeer ofzo...

3 dagen later heeft jouw opmerking geen toegevoegde waarde. Beetje langer scrollen houdt je vinger uit de neus.

manc
04-07-03, 10:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]Zoals je hier zegt klopt het jou redenering ware het niet dat ik dat niet geschreven heb. Ik heb geen gebruik gemaakt van het woord niet-Marokkaan. Ik heb geschreven autochtoon. Een autochtoon is iets anders als een niet-Marokkaan. Een Surinamer loopt meer het risico om ook eerder en zwaarder veroordeelt te worden als een autochtoon.

Ok, een autochtoon, dan...maak er maar autochtoon van, het punt blijft dat nergens uit dat stukje van je zoiet blijkt.


Verder heb ik gezegd dat Marokkanen ook eerder worden bestraft dan autochtonen. Ben je het daarmee eens dat je het er niet bij vermeldt?

Nee, daar ben ik het NIET mee eens. Dat staat nergens in dat onderzoek.


Ook moet worden vermeld dat misdrijven die een culturele achtergrond hebben al langer zwaarder worden bestraft.[/I] Eerwraak moorden worden zwaarder bestraft dan gewone moorden.

Oh, dat bedoelde je met een 'culturele' achtergrond. Nou, DAT staat al helemaal niet in dat onderzoek vermeld.


Ik weet niet hoe jij leest maar begrijpend bak je er weing van. Moet ik het maar voor je samenvatten door te quoten? Oke !

Ten eerste er staat dit:
Personen uit zwakke sociaal-economische milieus en allochtonen hebben nog steeds een grotere kans om als verdachte in de strafrechtketen terecht te komen Niets voor niets worden allochtonen erbij genoemd, als alleen de zwakke sociaal-economische positie aanleiding zou zijn voor zwaarder straffen dan hoeft men niet expliciet allochtonen erbij te noemen. Dit doet men doelbewust omdat naast de sociaal-economische positie ook de factor allochtoon-zijn genoeg is om zwaarder gestraft te worden.

Ja, allochtonen worden nogmaals 'apart' genoemd...Dus we mogen in het stukje alleen nog maar conlcusie over Allochtonen trekken wanneer zij 'apart' worden genoemd. Alle andere opmerkingen gelden dus ook voor de autochtone sociaal zwakkeren. Je hebt dus NIETS aangetoond over allochtoon vs autochtoon.

Ik zal nog een keer een korte samenvatting geven (en dus niet 'selectief' knippen en plakken) en goed opletten op het gebruik van het woordje allochtoon (want deze moeten dus overduidelijk expliciet worden genoemd, dat zeg je zelf!)

Het Probleem: sociaal economisch zwak en allochtoon raken sneller in de bak, zitten gemiddeld langere straffen uit en eb hebben het moeilijker om 'uit de bak' te blijven. In de 4 fasen in de jutitiele keten: wetgeving, opsporing, vervolging en berechting zijn met name de vervolgingsfase en de berechtingsfase hiervoor toenemende mate varantwoordelijk.

Directe en Indirecte Selectiviteit. Directe Selectiviteit duidt op een verschillende behandeling van verschillende verdachten bij een gelijk misdrijf [en dus mogelijk op 'klassejustitie'] Indirecte Selectiviteit (bijvoorbeeld de aard van de misdrijven die voorkomt onder bepaalde bevolkinggroepen) NIET, howel dit een belangrijke factor is: sociaal zwakkeren plegen gewoon vaker misdrijven waar een zware straf op staat.

Welke indicaties van Directe Selectiviteit noemt men voor de sociaal zwakkeren? (allochtonen worden NIET genoemd, moeten die niet 'expliciet' worden genoemd?) Beslissen tot voorlopige hechtenis, opsporing, vervolgingsbeslissing en straftoemeting (strafsoort). Bij het afhandelen van strafbare feiten door de Politie, de strafvordering (de strafeis) en het toekennen van de strafmaat door de rechter (de strafmaat, ofwel de zwaarte van de straf) Dus hier staat dat er geen aanwijzing is dat sociaal zwakkeren (allochtonen staan niet genoemd) zwaardere straffen horen eisen, dat zij anders door de politie worden bejegend (in de afhandeling) of dat zij zwaardere straffen krijgen bij gelijke misdrijven. WEL wordt er eerder overgegaan tot opsporing, eerder wordt men daadwerkelijk vervolgd en wordt men sneller in voorlopige hechtenis gedaan.

Laten we naar de oorzaken kijken, want daar ligt het antwoord op het probleem.

1. de verminderde toegang tot goede rechtshulp voor mensen met weinig geld
2.de toegenomen cultuurkloof tussen de autochtone politie, justitie en rechterlijke macht enerzijds en de groeiende groep allochtone verdachten anderzijds
3. de druk van publieke opinie op het strafrechtapparaat zorgt ervoor dat sommige misdrijven zwaardere worden bestraft

De enige oorzaak waarbij allochtonen specifiek worden genoemd is oorzaak 2. De andere (1 en 3) niet, dus die gelden voor zowel autochtoon en allochtoon en mag je niet als allochtoonspecifiek aanmerken.

We praten dus over een cultuurkloof bij die groeiende groep allochtonen. Een gebrek aan integratie, niet over discriminerende rechters of dicriminerende wetten. Niks meer en niks minder. Aan 1 en 2 valt wat te doen door het wegwerken van de sociaal economische achterstand en het zorgen voor een goede integratie van verschillende cultuurgroepen. Aan het justitiele apparaat als geheel ligt het overduidelijk niet; "Er is enerzijds sprake van afnemende selectiviteit doordat bij strafbaarstelling en sanctionering meer aandacht is gekomen voor criminaliteit aan de 'bovenkant' van de samenleving. Ook de professionalisering van de opsporing en de standaardisering van beslissingen in diverse stadia van de vervolging geven (directe) selectiviteit minder kans."

Puk
04-07-03, 15:06
Jij herhaalt jezelf ook!
Wat is Wiarda van plan met dementen?

Puk
04-07-03, 15:31
Geplaatst door Aboe Ma3za
Sallam Allemaal,

Moet je zelf aan 'm vragen Puk, of ben je bang dat je weer gaat stotteren, kwijlen, ongecontrolleerd kotsen en met je dom blond luizen-koppie heen en weer schudden. Of hebben ze 'm tegenwoordig voor je vast gezet met beugels?

Sallam, Aboe Ma3za.

Nu ja... je leek me behoorlijk ingevoerd in deze moeilijke materie.
Blijkt dus niet zo te zijn.
Dan kan je maar beter je kop houden.

Mazzel!