PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor Panthera, Rode Roos en andere Amerika critici



Waiting
29-06-03, 19:46
Ik heb net het boek "Stupid white men" gelezen, geschreven door Michael Moore ook wel bekend van de docu "Bowling for Columbine" en de serie op NED 3 "The awful Truth".
Het is een echte aanrader voor een ieder die de pest heeft aan Bush en de Republikeinen en kritiek op Amerika in het algemeen.

Het boek is vooral gericht aan het Amerikaanse publiek, maar het is ook een oproep tot de Europeanen.
Het boek is in Amerika de nummer één van 2002 in de catagorie non-fictie.

Het kan als oud nieuws komen voor al jullie Amerika-kritici, maar ik plaats het toch voor het geval jullie het boek nog niet kennen.



P.S
Dit is de website van de man;

www.michaelmoore.com

Groeten Waiting

De Rode Roos
29-06-03, 20:42
Bedankt :D

...maar oud nieuws voor mij.

Mark
29-06-03, 21:12
Heb hem ook gelezen... wel grappig en af en toe eenzijdig.

~Panthera~
29-06-03, 23:05
Geplaatst door Bouchra A
Maar soms hebben we, de Ollanders en de Irakezen ze wel nodig.
--------------------------

Hiermee mede doelend op 1940-1945 ?
Wordt ik ook een beetje kotsmisselijk van.
Als jouw vrienden je 60 jaar geleden hielpen, moet je daar dan 60 jaar Dankjewel voor blijven zeggen, of is 1 keer gewoon genoeg ?
Blijkbaar moet Europa ze EEUWIG dankbaar blijven in jouw ogen. :moe:

De Rode Roos
29-06-03, 23:07
I Never Promised You a Ruse Garden -- A Letter from Michael Moore to George W. Bush

June 26, 2003

Dear Lt. George W. Bush,

I hope you don't mind me referring to you by the only true military rank you ever achieved, that being the one from your on-again, off-again "days" in the, um, Texas Air National Guard. Ever since I saw you in that flyboy outfit, landing on that ship, I assumed you now wanted to be addressed by your military title, as opposed to the civilian rank imposed on you by your dad's friends.

So, Lieutenant, I was wondering, would you do me a favor?

Could you PLEASE do better than a ROSE BUSH?

I saw the guy on TV yesterday that your boys found, the Iraqi who said he had "planted" some nuclear plans in his "back yard" in Baghdad -- 12 years ago -- "under a rose bush."

Woo boy. That's a good one. Do you really think we are as dumb as we look? I know our fascination with "American Idol" and Scott Peterson may make us Americans look a little light in the head, but when it comes to lying to us to lead us into war, we really do demand a bit more of an EFFORT and a FOLLOW-THROUGH.

You see, George, it's not the lying and the doctoring of intelligence that has me all upset. It's that you've had control of Iraq for over two months now -- and you couldn't even find the time to plant just a few nukes or vats of nerve gas and at least make it LOOK like you weren't lying to us.

You see, by not faking some evidence of weapons of mass destruction, it shows that you thought no one would mind if it turned out you made everything up. A different kind of president, who believes that the American public would be outraged if they ever found out the truth, would go to great lengths to cover up his subterfuge.

Johnson did it with the Gulf of Tonkin. He said our ships were "attacked" by the North Vietnamese. They weren't, but he knew he had to at least make it LOOK like it happened. Nixon said he wasn't "a crook," but he knew that wasn't enough, so he paid hush money to the burglars and somehow had 18 1/2 minutes erased from a tape in the Oval Office. Why did he do this? Because he knew the American people would be pissed if they found out the truth.

Your blatant refusal to back up your verbal deception with the kind of fake evidence we have become used to is a slap in our collective American face. It's as if you are saying, "These Americans are so damn apathetic and lazy, we won't have to produce any weapons to back up our claims!" If you had just dug a few silo holes in the last month outside Tikrit, or spread some anthrax around those Winnebagos near Basra, or "discovered" some plutonium with that stash of home movies of Uday Hussein feeding his tigers, then it would have said to us that you thought we might revolt if you were caught in a lie. It would have shown us some *respect*. We honestly wouldn't have cared if it later came out that you planted all the WMD -- sure, we'd be properly peeved, but at least we would have been proud to know that you knew you HAD to back up your phony claims with the real deal!

I guess you finally figured that out this week. It started to appear that millions of us were calling you on your bluff -- those "fictitious reasons for the fictitious war." So you quickly produced this man and his rose bush and some 12-year old piece of paper and some metal parts. CNN broke in at 5:15pm and screamed they had the exclusive! "IRAQI NUCLEAR PLANS FOUND!" But a few good reporters started asking some hard questions -- and, barely 3 hours later, your own administration was forced to admit the plans were "not the smoking gun” proving that Iraq had weapons of mass destruction.

Oops.

Never a good idea to rely on a bush, Lieutenant.

Yours,

Michael Moore

:D :D

De Rode Roos
29-06-03, 23:17
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------------

Hiermee mede doelend op 1940-1945 ?
Wordt ik ook een beetje kotsmisselijk van.
Als jouw vrienden je 60 jaar geleden hielpen, moet je daar dan 60 jaar Dankjewel voor blijven zeggen, of is 1 keer gewoon genoeg ?
Blijkbaar moet Europa ze EEUWIG dankbaar blijven in jouw ogen. :moe:

Canada bijvoorbeeld gedraagt zich wel normaal. Dat land heeft ongelooflijk veel betekent voor de bevrijding van Nederland en streeft niet een hegemonistische en imperialistische politiek na. Bovendien kwamen de Amerikanen pas in 1944 echt in actie door een tweede front te openen, tot die tijd waren het vooral de Russen die de nazi's bezig hielden en bevochten. En er stierven bij slag om Stalingrad meer Russen dan Amerikanen tijdens de hele oorlog. De lafhartige dropping van 2 atoombommen op Japan was ook totaal onnodig geweest. Vandaar dat ruim 10% van de Japanese bevolking op de Japanese communistische partij stemt. Hopelijk zullen de communisten in Europa een revival doormaken, dan vooral in Frankrijk en Italie.

Amerikanen zijn een geval apart. Zij hebben optimaal geprofiteerd van de WO II, voor WO II waren ze niks, na WO II waren ze alles. Na WO II hebben vooral niks meer goed gedaan. Nu moeten we zo snel mogelijk af van de VS als politieagent en een echte multipolaire wereld hebben waarbij alle landen samenwerken voor behoud van vrede en vooruitgang van de mensheid en niet 1 land die de wereld zijn wil opdrukt.

manc
29-06-03, 23:27
Geplaatst door De Rode Roos
Bedankt :D

...maar oud nieuws voor mij. Reeds gelezen, van genoten en me redelijk vaak verbaasd cq geeergerd cq kwaad gemaakt. Moore is natuurlijk wel een 'beetje' eenzijdig...dat mag ook gezegd worden. ;) Misschien een aanrader voor alle democratie en kapitalisme bashers (Rode Roos)...koop de economist van deze week.

manc
29-06-03, 23:36
Geplaatst door De Rode Roos
[B]Canada bijvoorbeeld gedraagt zich wel normaal. Dat land heeft ongelooflijk veel betekent voor de bevrijding van Nederland en streeft niet een hegemonistische en imperialistische politiek na.

Haha...als Canada 10x zoveer inwonder had was het echt niet anders geweest.


Bovendien kwamen de Amerikanen pas in 1944 echt in actie door een tweede front te openen, tot die tijd waren het vooral de Russen die de nazi's bezig hielden en bevochten.

Je bedoelt zeker diezelfde Russen de dikke maatjes waren met Ribbentrop en op die manier de Polen en de Poolse joden op een presenteerblaadje aan de Moffen gaven...of bedoel je de walrussen?


En er stierven bij slag om Stalingrad meer Russen dan Amerikanen tijdens de hele oorlog. De lafhartige dropping van 2 atoombommen op Japan was ook totaal onnodig geweest.

De aanval op Pearlharbour was ook onnodig.


Vandaar dat ruim 10% van de Japanese bevolking op de Japanese communistische partij stemt.

Ja, dat is vreemd, want de communisten gingen pas fijn om met hun (krijgs-)gevangenen.


Hopelijk zullen de communisten in Europa een revival doormaken, dan vooral in Frankrijk en Italie.

Sure, het communisme heeft pas 100.000.000 mensen de dood in gejaagd, laten we het vooral NOG een keer proberen.


Amerikanen zijn een geval apart. Zij hebben optimaal geprofiteerd van de WO II, voor WO II waren ze niks, na WO II waren ze alles. Na WO II hebben vooral niks meer goed gedaan. Nu moeten we zo snel mogelijk af van de VS als politieagent en een echte multipolaire wereld hebben waarbij alle landen samenwerken voor behoud van vrede en vooruitgang van de mensheid en niet 1 land die de wereld zijn wil opdrukt.

Met dat laatste ben ik het wel me je eens. Maar als je ziet met welk speels gemak 250.000.000 Amerikanen met volgevreten penzen, chips etend achter de TV een paar miljard communisten op de knie hebben gekregen vraag ik me wel af of je op het goede paard wed.

De Rode Roos
30-06-03, 00:31
Geplaatst door manc
Haha...als Canada 10x zoveer inwonder had was het echt niet anders geweest.

Dat is een drogredenering. Sommige landen hebben niet zulke ideeën. De VS hadden zulke ideeën ook niet echt (kolonisatie van Hawai, California, Texas, Philipijnen, etc :D ) nagelaten. Canada is behoorlijk progressief, zo zijn ze van plan het huwelijk op te stellen voor homo's, was het tegen de oorlog in Irak, is het voor multilateralisme en hebben ze de pest aan Bush.



Je bedoelt zeker diezelfde Russen de dikke maatjes waren met Ribbentrop en op die manier de Polen en de Poolse joden op een presenteerblaadje aan de Moffen gaven...of bedoel je de walrussen?

Ach, er zijn wel meer mensen die deals hebben gesloten met Hitler zoals Churchill. Stalin schoof ideologie opzij voor realpolitik. Het was het beste voor de Sovjetunie om een niet-aanvals verdrag te sluiten met Hitler zodat hij er sterker uit kon komen als Hitler hem alsnog zou gaan pakken. En Hitler zweerde dat hij de Slaven en het "Asiatic bolshevism" zou uitroeien met wortel en tak.



De aanval op Pearlharbour was ook onnodig.

Die was nodig omdat ze Nederlands Indie wilden hebben voor de olie. Waarom hadden ze olie nodig? VS stopten handel met Japan.



Ja, dat is vreemd, want de communisten gingen pas fijn om met hun (krijgs-)gevangenen.

Nobody's perfect.



Sure, het communisme heeft pas 100.000.000 mensen de dood in gejaagd, laten we het vooral NOG een keer proberen.

Ik denk nog meer, maar daar gaat het niet om. Het klinkt heel wat om met een groot cijfer te zwaaien. Het is verschrikkelijk dat er zoveel doden zijn gevallen bij hongersnoden als gevolg van mismanagement (zo kom je aan die 100 miljoen). Je getal is dus oneerlijk, maar ik kan je verzekeren dat er nog meer doden zijn gevallen door imperialisme/kolonialisme en kapitalisme/globalisering. Datgene waar de VS voorstaat en als kruisvaarder voor vecht. Elke seconde sterft er een kind aan ziekte gerelateert aan honger. Ruim 1 miljard mensen op aarde leeft minder dan 1$ per dag. Ruim 3 miljard van minder dan 2$. 80% van de armen leeft in arme landen, terwijl 10% van de rijken exclusief woont in rijke landen. De 200 rijkste mensen op aarde hebben bij elkaar meer dan miljarden andere mensen bij elkaar. Zie ook: http://www.geweldloosactief.nl/globa100a.07.html Hoeveel doden daar bij zijn gevallen heeft niemand nog geteld. En dat getal is nog steeds zo aan het stijgen net als de Amerikaanse staatsschuld. :(

De these van Marx dat er door een revolutie een klassenloze samenleving kan bestaan is dus niet gelukt, zoals bleek tijdens de Culturele Revolutie in China. Toch is de manier van denken nog altijd bruikbaar. We moeten af van hegemonie, imperialisme, unilaterisme, onrechtvaardigheid, etc. De overheid kan een hoop doen, daarom ben ik voor meer overheid.

De Amerikaanse economie zit ook Keynesiaans in elkaar, ze doen dat echter via het leger.



Met dat laatste ben ik het wel me je eens. Maar als je ziet met welk speels gemak 250.000.000 Amerikanen met volgevreten penzen, chips etend achter de TV een paar miljard communisten op de knie hebben gekregen vraag ik me wel af of je op het goede paard wed.

Ik gok en wed niet. :D

De Rode Roos
30-06-03, 00:52
Dit blijft een klassieker!

"On behalf of our producers Kathleen Glynn and Michael Donovan (who is from Canada), I'd like to thank the Academy for this award.

I have invited my fellow documentary nominees on the stage with us. They're here in solidarity with me because we like nonfiction. We like nonfiction, yet we live in fictitious times. We live in a time where we have fictitious election results that elect a fictitious president. We live in a time where we have a man sending us to war for fictitious reasons. Whether it's the fiction of duct tape, or the fiction of orange alerts. We are against this war, Mr. Bush. Shame on you, Mr. Bush, shame on you. And any time you got the Pope and the Dixie Chicks against you, your time is up. Thank you very much."

http://www.michaelmoore.com/images/home/win_documentaryF.gif

--Michael Moore, upon accepting the Academy Award for Best Documentary Feature, March 23, 2003, the Kodak Theater, Hollywood, California

manc
30-06-03, 01:38
Geplaatst door De Rode Roos
[B]Dat is een drogredenering. Sommige landen hebben niet zulke ideeën.

Canada is dus op geen enkele manier goed te vergelijken met de VS, niet om de inherente 'goeheid; van dat land aan te tonen noch andersom.


De VS hadden zulke ideeën ook niet echt (kolonisatie van Hawai, California, Texas, Philipijnen, etc :D ) nagelaten.

Je kent de geschiedenis van Canada?


Canada is behoorlijk progressief, zo zijn ze van plan het huwelijk op te stellen voor homo's, was het tegen de oorlog in Irak, is het voor multilateralisme en hebben ze de pest aan Bush.

Homo's hebben m.i. geen ruk met unilateriteit te maken....Neo-Imperialist Frankrijk was ook tegen de oorlog in Irak....Hell...obl ook...dus dat vindt ik ook geen argument.



Ach, er zijn wel meer mensen die deals hebben gesloten met Hitler zoals Churchill.

Churchill heeft nooit een dergelijke deal met Hitler gesloten.


Stalin schoof ideologie opzij voor realpolitik. Het was het beste voor de Sovjetunie om een niet-aanvals verdrag te sluiten met Hitler zodat hij er sterker uit kon komen als Hitler hem alsnog zou gaan pakken. En Hitler zweerde dat hij de Slaven en het "Asiatic bolshevism" zou uitroeien met wortel en tak.

'Realpolitik'? Is dat het samen ontwikkelen van de Blitzkrieg, het uileveren van lastige joden en het inpikken van Polen?


Die was nodig omdat ze Nederlands Indie wilden hebben voor de olie. Waarom hadden ze olie nodig? VS stopten handel met Japan.

Oh een ordinaire rooftoch dus? In dat opzicht waren die bommen veel meer nodig: om de oorlog tot een vlug einde te brengen met een geringer verlies aan levens...denk hierbij aan de ervaringen op Okinawa en het feit dat men nog niets afwist van de gevolgen van straling op lange termijn.


Ik denk nog meer, maar daar gaat het niet om. Het klinkt heel wat om met een groot cijfer te zwaaien. Het is verschrikkelijk dat er zoveel doden zijn gevallen bij hongersnoden als gevolg van mismanagement (zo kom je aan die 100 miljoen). Je getal is dus oneerlijk,

Gelul. Het is hardstikke eerlijk, daar stelselmatige moord, onderdrukking en (opzettelijk) mismanagement met hongersnoden en epidemieen inherent zijn aan het communisme.


maar ik kan je verzekeren dat er nog meer doden zijn gevallen door imperialisme/kolonialisme en kapitalisme/globalisering.

Je noemt 4 losse dingen....verder zeggen me je garanties geen ene fuck.


Datgene waar de VS voorstaat en als kruisvaarder voor vecht. Elke seconde sterft er een kind aan ziekte gerelateert aan honger.

En die honger wordt door democratie en kapitalisme veroorzaakt? Ik dacht het niet...

[quote] We moeten af van hegemonie, imperialisme, unilaterisme, onrechtvaardigheid, etc. De overheid kan een hoop doen, daarom ben ik voor meer overheid. [/quote[

Dat zijn geen zaken die ik verdedig, noch zaken met enige relatie met kapitalisme of democratie.