PDA

Bekijk Volledige Versie : Wassenaar akkoord met foto- en filmverbod



mrz
30-06-03, 23:16
Wassenaar akkoord met foto- en filmverbod
Uitgegeven: 30 juni 2003 20:59
Laatst gewijzigd: 30 juni 2003 21:43

WASSENAAR - De gemeenteraad van Wassenaar is maandag zonder noemenswaardige discussie akkoord gegaan met een verbod op het fotograferen en filmen door de afrastering rondom villa Eikenhorst, waar prins Willem-Alexander en prinses Máxima zich op zeer korte termijn zullen vestigen. Alleen de PvdA stemde tegen.

Wie de strafverordening overtreedt, kan in de cel belanden. De verordening wekte eerder de woede van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), die vindt dat de persvrijheid in het geding is.

Wassenaar stelde de verordening op verzoek van het Koninklijk Huis en zijn beveiliging op. Willem-Alexander en Máxima hopen zo hun privacy beter te waarborgen. De Gemeentewet maakt een en ander mogelijk.

Wow.

~Panthera~
30-06-03, 23:35
Kwil ook zo'n verbod, ze filmen mij ook steeds in mijn rode Ferrari. http://www.panthera.coolfreepages.com/auto.gif :D

Simon
30-06-03, 23:41
Ze hebben volgens mij zelf wel camera's laten plaatsen die door de afrastering heen filmen. Maar goed, ik gun ze hun rust en het zou vervelend zijn als ze met hun baby in de tuin voortdurend met die roddelfotografen geconfronteerd worden. Zou een helikopter ook verboden zijn?

Simon

Simon
03-07-03, 09:20
Geplaatst door Simon
Zou een helikopter ook verboden zijn?

Simon

Blijkbaar wel ....

Laagvliegen boven De Horsten verboden

AMSTERDAM - Het is sinds 23 mei van dit jaar verboden om laag te vliegen over de toekomstige woning van prins Willem-Alexander en prinses Máxima in Wassenaar. Een woordvoerster van de Luchtverkeersleiding liet woensdag weten dat piloten binnen een straal van 1 mijl (1852 meter) rond het Wassenaarse landgoed De Horsten niet lager dan ruim 600 meter mogen vliegen.

Het gaat om een "heel gebruikelijke" maatregel, zei de woordvoerster. Net als voor De Horsten gelden bijvoorbeeld voor de paleizen Noordeinde, Huis ten Bosch en Soestdijk zulke verboden.

De Horsten is de afgelopen maanden aangepast aan de eisen van de nieuwe bewoners. Niet alleen zijn moeilijk zichtbare beveiligingsmaatregelen genomen, maar ook zijn bijvoorbeeld ondoorzichtige hekken rond de woning villa Eikenhorst neergezet. De gemeenteraad van Wassenaar stemde maandagavond in met een verbod op fotograferen en filmen door de afrastering.

Een piloot die vorige week met een persfotograaf aan boord over het landgoed vloog, krijgt daarvoor waarschijnlijk een boete. "Drie kwartier nadat hij geland was, hing de politie aan de telefoon", aldus zijn collega J. van der Linden. "De boete is nog niet binnen." De piloot vloog op ongeveer 450 meter hoogte.

bron: de telegraaf